Viessmann Commander & Railcom?

John Westi

Hej NG,

Jeg overvejer hvilken DCC løsning jeg skal satse på.
Umiddelbart ser ESU ECoS og Viessmann Commander mest spændende ud.

I den forbindelse er jeg i tvivl om Viessmann aktivt udnytter Railcom,
så den anvender tilbagemeldingen fra en sporskiftedekoder som
understøtter Railcom (f.eks. ESU SwitchPilot) til indikering af
skiftets reelle position.
Umiddelbart synes jeg ikke jeg kan finde noget om det på Viessmanns
web site udover at Commanderen har en Railcom cut-out device.
Altså ikke lige noget med Railcom detektor samt at softwaren kan
sammenknytte tilbagemelding med sporskifte registreringen.

Er der mon nogen Viessmann Commander brugere derude der kan kaste lys
over sagen?

Jeg modtager også gerne svar fra folk der har erfaringer med de nævnte
produkter - ikke mindst m.h.t. deres håndtering af tilbagemelding fra
sporskifter, sporbesættelsesmoduler og lign.

M.v.h.
John Westi

Claus Hansen

Af ren nysgerrighed, hvad er Railcom? (og følger også spændt de svar der
måtte komme på tråden).

Mvh
Claus

Jørgen Røn

"Claus Hansen" <clausehansen...@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:g9mecu$77s$1...@newsbin.cybercity.dk...

"Hvis De vil vide mere" - http://www.lenz.com/techinfo/railcom.htm

--
Venlig hilsen
Jørgen Røn

Klaus D. Mikkelsen

John Westi skriver:

> Jeg modtager også gerne svar fra folk der har erfaringer med de nævnte
> produkter - ikke mindst m.h.t. deres håndtering af tilbagemelding fra
> sporskifter, sporbesættelsesmoduler og lign.

En ECoS er en avanceret controller, skal du køre automatik, kræver den
en PC.

En Cammander kan klare sig selv, den behøves ingen PC.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

mylle

Jeg er ikke skrap til Railcom, men med Commanderen skifter du dine
spor, eller stiller din togvej direkte på skærmen, altså en aktiv
sporplan der viser skiftets stilling. Derfor er en egentlig
tilbagemelding sådan set ikke nødvendig. Prøv at se Viessmanns video
på hjemmesiden.

John Westi skrev:
> [...]

> skiftets reelle position.
> Umiddelbart synes jeg ikke jeg kan finde noget om det p� Viessmanns

> web site udover at Commanderen har en Railcom cut-out device.

> Alts� ikke lige noget med Railcom detektor samt at softwaren kan

> sammenknytte tilbagemelding med sporskifte registreringen.
>
> Er der mon nogen Viessmann Commander brugere derude der kan kaste lys
> over sagen?
>

> Jeg modtager ogs� gerne svar fra folk der har erfaringer med de n�vnte
> produkter - ikke mindst m.h.t. deres h�ndtering af tilbagemelding fra
> sporskifter, sporbes�ttelsesmoduler og lign.

Tottenus

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.s...@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

Men så er der jo også lige 1400,- kr mere for en Commander.
En PC har man jo næsten altid. Der findes et GRATIS program til at lave
sporplan til en ECoS og CS.
Samt at styre alt fra.

Tog Jyden

Claus Hansen

"Tottenus" <tot...@FJERNESstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men så er der jo også lige 1400,- kr mere for en Commander.
> En PC har man jo næsten altid. Der findes et GRATIS program til at lave
> sporplan til en ECoS og CS.
> Samt at styre alt fra.

Sådan som jeg har forstået det, så er merprisen på Commanderen hurtigt
hentet hjem igen, fordi man sparer forskelligt udstyr.

Men den er trods alt først kommet frem for nylig, så der er nok ikke så
mange der har en endnu.

Mvh
Claus

Tottenus

"Claus Hansen" <clausehansen...@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:48c03801$0$93683$157c...@dreader1.cybercity.dk...

Ja hvis IKKE du har en PC. Men har du en PC så har du sparet omkring 1400 kr
ved at købe en ECoS

Claus Hansen

> Ja hvis IKKE du har en PC. Men har du en PC så har du sparet omkring 1400
> kr ved at købe en ECoS

Nu er det ikke fordi det skal være mudderkastning :-)

Men mht. en PC til modeltog, vil de fleste nok vælge udelukkende at bruge
den til det formål, så det reelt er ensbetydende med en PC ekstra.

Så her synes jeg Commanderen har en klar fordel.

Men det kommer selvfølgelig også an på hvad det er man vil med sin
modelbane.

Mvh
Claus

Klaus D. Mikkelsen

Tottenus skriver:

> Men så er der jo også lige 1400,- kr mere for en Commander.

Ja.

> En PC har man jo næsten altid. Der findes et GRATIS program til at lave
> sporplan til en ECoS og CS.
> Samt at styre alt fra.

Ja.

Har du en DVD afspiller ?
Det er der også i din PC, så slut den til dit tv.

Hjemme hos mig står PC og TV i hvert sit lokale (endda på hver sin etage
- derfor har jeg en DVD afspiller som har kostet næsten 2000 kr.

Tottenus

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.s...@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

NÅ JEG KAN FORSTÅ AT DET IKKE ER TILLADT AT KOMME MED SIN MENING ANDET SOM
DET BLIVER DEJET OVER TIL NOGET ANDET.

og ja det er meningen at det sår med store bokstaver.

Klaus D. Mikkelsen

Tottenus skriver:

> NÅ JEG KAN FORSTÅ AT DET IKKE ER TILLADT AT KOMME MED SIN MENING ANDET SOM
> DET BLIVER DEJET OVER TIL NOGET ANDET.

Selvfølgelig må man komme med sin mening - det er da meningen.

Det gode her i gruppen er at man ikke er enige, ellers ville det da være
alt for kedeligt. Man har vel lov til at argumentere for og imod de
forskellige produkter ?

> og ja det er meningen at det sår med store bokstaver.

Ja, du vil åbenbart råbe.
Det skal du såmænd nok blive taget ganske seriøst for....

Tottenus

Jeg kan nu ikke lige se hvad din sammenligning har med emnet at gøre.
Men OK klaus sådan er du jo bare....det ved jeg jo.
det ville bare være rart hvis man ikke blander ting der IKKE har noget med
emnet at gøre.
Så kan du jo starte en ny tråd et sted hvor det høre til om man kan undvære
en DVD adspiller hvis man har en computer. Det har jo lige som ikke noget
med modeljernbane at gøre.

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.s...@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

Klaus D. Mikkelsen

Tottenus skriver:

> Jeg kan nu ikke lige se hvad din sammenligning har med emnet at gøre.

Så skal jeg forklare det for dig:

På samme vis som jeg ikke har min PC i stuen (og heller ikke har
interesse i at få det) og derfor har brugt ekstra penge på en DVD
afspiller, er der mange der heller ikke har deres PC ved ders modelbane
- og derfor kan det være relevant at betale ekstra for en Commander.

Kan du se det nu?

Tottenus

Nej det kan jeg ikke. Men ok jeg er nok heller ikke for kvik.

Jørgen Lehnemann

John Westi <jo...@westi.net> skrev:

>Hej NG,
>
>Jeg overvejer hvilken DCC løsning

Jeg har set, at Togcenter laver kursus om Viessmann Commander.
Der er jo nok ikke så megen erfaring med Commander endnu.

Jørgen L.

Erik Olsen

Tottenus wrote:
> [...]
> undvære en DVD adspiller hvis man har en computer. Det har jo lige
> som ikke noget med modeljernbane at gøre.

Såså, bettemus, tøt nu øjnene og kom videre.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Erik Olsen

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> afspiller, er der mange der heller ikke har deres PC ved ders
> modelbane - og derfor kan det være relevant at betale ekstra for en

De fleste vader vel efterhånden rundt i forældede PC'er som ikke dur til
det daglige arbejde, men sagtens kan bruges til at styre modelbanen med.
Om den står i stuen eller ej, er vel ligegyldigt, jeg ville nu nok
placere den ved modelbanen hvis jeg valgte den løsning.

Claus Hansen

"Jørgen Lehnemann (slet B0G9D)" <prenslev-...@B0G9Dmail.dk> skrev i en
meddelelse

> Jeg har set, at Togcenter laver kursus om Viessmann Commander. Der er jo
> nok ikke så megen erfaring med Commander endnu.

Nej netop :-)

Og kan fortælle at for Jyllands vedkommende så vil Trinbrættet i Århus (der
i øvrigt meget snart rykker ud i nye og større lokaler lidt længere ude),
også afholde kursus i Commanderen. Var lige forbi her den anden dag.

Mvh
Claus