Nedstøbning af pæle

Mads Madsen

Jeg har lige støbt en flok pæle til et stakit fast i beton. Der er brugt
en 3-4 skovlfulde beton til hver pæl i ca. 70-80 cm dybde. Hvor længe
skal jeg lade dem stå før jeg begynder at rumstere med at bygge resten
af stakittet?
Er det hærdet nok i morgen eller skal jeg vente til næste weekend?

/Mads

Martin Petersen

"Mads Madsen" <po...@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse

Jeg plejer at fiksere dem med nogle brædder inden jeg støber. Så kan du
næsten gå i gang med det samme.

Men et døgns tid efter kan du godt gå i gang, bare du ikke står og hamrer på
dem.

Har du husket at hælde noget grus i hullet inden du stillede stolpen ned?
Eller har du beton under stolpen også? Så risikerer du at have støbt en skål
så stolpen altid står i vand.

- Martin

Preben Andersen

"Mads Madsen" <po...@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Jeg ville vente 3 uger.
--
mvh/Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Johannes Jørgensen

"Mads Madsen" <po...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote in message
> [...]

våd eller tør beton ??

JJ

Mads Madsen

Johannes Jørgensen skrev:

> våd eller tør beton ??
>
> JJ

Våd.

/Mads

Mads Madsen

Martin Petersen skrev:

> [...]
> Eller har du beton under stolpen også? Så risikerer du at have støbt en skål

Der er ikke grus i bunden, men jeg har smidt betonen ned om pælene, så
der burde være "hul i bunden"

/Mads

Mads Madsen

Preben Andersen skrev:

> Jeg ville vente 3 uger.

Det var godt nok lang tid. Så er det da i hvert fald tæt på fuld styrke.
Skulle det være nødvendigt for at skrue noget stakit på?

/Mads

Preben Andersen

"Mads Madsen" <po...@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i meddelelsen

Muligvis ikke nødvendigt, men jeg ville synes det var surt at skubbe en pæl
skæv, bare fordi jeg ikke kunne vente. Vent, stakittet løber jo ingen steder
:-)

Erik Ginnerskov

Preben Andersen wrote:

> Muligvis ikke nødvendigt, men jeg ville synes det var surt at skubbe
> en pæl skæv, bare fordi jeg ikke kunne vente. Vent, stakittet løber
> jo ingen steder :-)

For 3 år siden støbte jeg en flagstangsstøtte fast. Næste dag stod den
urokkeligt og jeg rejste stangen. Støtten står stadin 100% lodret og
urokkelig.

Venter man et døgns tid, kan man uden problemer skrue et stakit fast til
stolperne.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov

Johannes Jørgensen

"Mads Madsen" <po...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote in message

Så skal du nok mindst vendte en uge.
Hvis du havde brugt tør kunne du havde forsat med samme.

JJ

bannimann

"Mads Madsen" <po...@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse

Det kommer helt an på, hvilken type beton du har brugt, altså hvilket
blandningsforhold.

En "gl.dags" 1-2-3 blandning, vil du kunne belaste moderat, efter et døgns
tid - alt efter ude temperatur og tykkelse af betonlaget - jo tyndere lag i
de temp vi har for tiden, jo langsommere "brænder det af" - tyndt lag =
mindre varmeudvikling ved hærdning.

Men har du brugt såkaldt renselags beton, dvs. en 1 til 5-6 blandning, så
vil der gå væsentlig længere tid og så er en 4 til 5 dage, ikke
ualmindeligt..

:o)

Benny Andersen

On 15 Mar., 07:53, "Johannes Jørgensen" <johs-js...@mail.dk> wrote:

> Så skal du nok mindst vendte en uge.
> Hvis du havde brugt tør kunne du havde forsat med samme.

Nej - det er ikke rigtigt. I skrivende stund har betonen nok nået
halvdelen af sin slutstyrke - de 'almindelige' cementtyper er netop
udviklet så det er muligt at komme videre i arbejdsprocessen -
halvdelen af slutstyrke efter 2 dage - 90% efter en måned.
Og så er stolpen jo bare låst i et hul - ingen grund til bekymring.

Man hører tit anbefalinger af at anvende 'tør beton' til udendørs
anlægsarbejde. Det er uhensigsmæssigt - man får blot udefineret
afhærdningtid - betonen skal være jordfugtig! (som anlægsgartnere får
leveret den med roterbil)
Her om vinteren - og specielt hvis gruset har ligget ude under åben
himmel er blandingen måske vandig nok uden tilsætning - den skal være
så en kugle formet i hånden lige akurat kan hænge sammen.
--
Benny

Johannes Jørgensen

[...]

tør beton er jo lige nettop jordfugtig, hvor våd beton er som grød.

JJ

Mads Madsen

Johannes Jørgensen skrev:

> tør beton er jo lige nettop jordfugtig, hvor våd beton er som grød.

Nu er vi vist ude i forskelle i definitioner.

Min "våde" beton er nok midt imellem de to ovenstående.

Jeg fik ikke tid i går, så jeg regner med at begynde at skrue lidt fast
i dag. Så venter jeg lide et par dage med at save toppene af pælene, da
det nok er en større belastning.

/Mads

Mads Madsen

bannimann skrev:

> Det kommer helt an på, hvilken type beton du har brugt, altså hvilket
> blandningsforhold.

Det var en 'hvad har vi i skuret'-blanding. Lidt cement, lidt groft grus
og en halv pose færdigblandet støbebeton.

> [...]
>
> Men har du brugt såkaldt renselags beton, dvs. en 1 til 5-6 blandning, så
> vil der gå væsentlig længere tid og så er en 4 til 5 dage, ikke

Jeg er nok tættest på den første blanding. Jeg fik ikke tid i går, så
jeg begynder at skrue lidt brædder på i dag og venter et par dage med at
save pæletoppene af.

/Mads

Johannes Jørgensen

"Mads Madsen" <po...@FJERNmadsmadsen.dk> wrote in message

ideen med tør beton er at der ikke kommer mere vand i end man kan stapme det
fast rundt om stoplen, og derved står den fast med samme, skulle den løsne
sig lidt under montage at stakit, kan man lige efter stampe.

JJ