Øldåser - oplukkeren

V.H.

Der er nogle som indsamler selve oplukkeren på øldåsen, det skulle gå til et
projekt i Indien.

Er der nogen som ved mere om det så venligst skriv.

Mvh VH

Trine Kornum Christiansen

"V.H." <evin...@kabelmail.dk> writes:

De bliver brugt til proteser til folk der har mistet et ben.
http://ing.dk/artikel/76014
http://www.innerwheel.dk/indsaml_daaseringe.htm
http://www.distrikt44.innerwheel.dk/DISO/daaseringe.htm

De kan afleveres hos Lena Pedersen, Hadstenvej 27 i Lerbjerg ved
Hadsten. Du kan også aflevere dem hos mine forældre på Sundbyvej 27 i
Biersted ved Aabybro. Du kan finde Lena Pedersens mailadresse her:
http://www.distrikt44.innerwheel.dk/bestyrelse-mail.htm

Mvh Trine

Carsten Keller

"V.H." <evin...@kabelmail.dk> wrote in message

Hmm, de links jeg lige kunne finde omtaler at de skulle omsmeltes til
proteser i Thailand. Det lyder mildest talt som en af de mest ineffektive
måder at lave humanitært arbejde på hvis man først vil indsamle og derefter
fragte de små sataner hele vejen om på den anden side af jorden. Og så skal
de stadig smeltes om. Mon ikke det vil være muligt at købe noget færdigt
aluminium i det hjørne af verden til en nogenlunde penge...

Keller

PS: Men hvis man kan lokke en sponsor til at betale et eller andet pr.
indsamlet dims er det da en fin ide, lidt ala Ecco walk-a-thon, eller hvad
det nu hedder. Men kæden falder af hvis der er nogen der rent faktisk sender
dem derover og regner med at det er en god ide...

Jørgen Grandt

Trine Kornum Christiansen skrev blandt andet:

> De bliver brugt til proteser til folk der har mistet et ben.

Før jeg skimmede noget af indholdet i dine tre links, var jeg overbevist
om at der måtte være tale om en vandrehistorie. A la den som verserede
for år tilbage, om at indsamlede dåsedimser ville kunne skaffe kørestole
til handicappede. Det afviste bryggerierne pure.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
- som altid kun udtaler sig på egne vegne

Brian Lund

Saml dine dåser, når du har nok sælger du dem som skrot, vist noget med en
20-30 kr/kg - så kan du donere pengene til røde kors, red barnet eller noget
helt andet! ;)

Der går iøvrigt ca. 3 kasser tomme dåser på ét kg.

Brian

retroman

"Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og så skal de stadig smeltes om. Mon ikke det vil være muligt at købe
> noget færdigt aluminium i det hjørne af verden til en nogenlunde penge...

Det tror jeg ikke kaffebords-danskere har den analytiske evne til,-når man
nu kan hjælpe ved bare at rive det lille stykke alu af dåsen, og tro at det
det er den mest effektive måde at hjælpe så er det vel ok for dem. Jeg ser
det som utroligt spild af både tid og ressourcer, historien er gammel, det
er vist mere at man ville have thailændere til ikke at smide alle dåser hist
og pist, og så var det en god histore det med at det gik til dem uden ben...

2004:
'BANGKOK: -- Members of the public are being urged to donate 72 tonnes of
scrap aluminium to manufacturers of artificial limbs for the disabled, the
director-general of the Department of Pollution Control, Apichai
Chvajarernpun, announced yesterday.

Noting a two-fold increase in the use of aluminium in product packaging over
the past decade, Mr. Apichai called for used aluminium to be put to good
use.

While around 53 percent of used aluminium is now recycled, that still leaves
a huge amount of scrap aluminium, which costs around Bt432 million each year
for local authorities to dispose of.

Scrap aluminium is of particular concern for the Department of Pollution
Control as it takes up a large amount of room in landfill sites.'

og så sender vi endnu mere :-)

pe...@panto.com

Kasser ?

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

Jørgen Grandt

<pe...@panto.com> skrev:

> Kasser ?

Kisser.

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Brian Lund

> Kasser ?

Os der tit kommer til tyskland plejer at købe øl og sodavand i "kasser".. ;)

Der er som regel 24 dåser i en "kasse", ja det er godt nok kun en pap bakke
og lidt plastic.
Der går ca. 70-75 dåser på et kg.

Brian

Jørgen Grandt

Brian Lund skrev bl.a.:

> Os der tit kommer til tyskland plejer at købe øl og sodavand i
> "kasser".. ;)
>
> Der er som regel 24 dåser i en "kasse", ja det er godt nok kun en pap
> bakke og lidt plastic.

De blå Ceres Royal i "papkasser" med hank indeholder 30 dåser i
Nordtyskland - men kun 24 i Danmark. Er det ikke korrekt?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

brian

Hmm tror nu faktisk at en ramme er det mest brugte udtryk til det
formål.

Men kasser rammer eller what ever så er det altid rart med de priser
de holder sig i tyskland

Brian Lund

> De blå Ceres Royal i "papkasser" med hank indeholder 30 dåser i
> Nordtyskland - men kun 24 i Danmark. Er det ikke korrekt?

Det er rigtigt, også derfor jeg skrev som regel! :)

Slots, tuborg, carlsberg og vist også odense kommer allesammen med 24 stk!
:)

Brian

Anders Majland

Kan man sælge så små mængder ?
(som i få kg - eller hvad er minimum)

/A - Der plejer at aflevere det på genbrugsstationen i metal containeren.

Armand

Anders Majland skrev:

> Kan man sælge så små mængder ?
> (som i få kg - eller hvad er minimum)

På arbejde er der to containere til alu: én for rent aluminium og en for
rester af dét malede alu der bl.a. bruges til facadebekædning.

Skrotka'len vil IKKE have brugte dåser i nogen af dem :-o
Så mon ikke at skrotprisen for aludåser er endog meget lav :-/

Måske kunne man sælge dem som regulært aluminium hvis man selv smeltede
dem om :-/

--
Armand.

Christian B. Andresen

On Jun 3, 6:51 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Skrotka'len vil IKKE have brugte dåser i nogen af dem :-o
> Så mon ikke at skrotprisen for aludåser er endog meget lav :-/

Kan også være fordi halvdelen af alle dåser er jern, mærket FE og ikke
AL.
Det er tilfældet med Pepsi Light, men ikke med Coca Cola, som er AL.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Leif Neland

brian skrev:

Når jeg rider rundt på de fynske småveje, så ser jeg, at det *flyder*
med tyske dåser.

Det burde være således, at for at blive fritaget for tysk pant, så skal
dåsen have "importørens" cpr-nummer påstemplet.

Det skal så koste importøren x kr pr dåse fundet i naturen. Det er så
irrellevant om det er ham selv, eller hans "venner", der er skovsvinet.

Det kunne så også stoppe ulovligt videresalg af importeret øl/sodavand...

Leif

Inger D.

> [...]
> Og så skal de stadig smeltes om. Mon ikke det vil være muligt at købe
> noget færdigt aluminium i det hjørne af verden til en nogenlunde penge...

Problemet er, at de ikke har nogen penge og på denne måde, kan de få gratis
aluminium.
Det jeg kender til det - via en thailænder - er, at dem der alligevel skal
til Thailand tager det med som bagage, og på den måde koster det jo ikke
noget ekstra i fragt. Så kan det vel ikke kaldes ineffektivt.

Inger D.

Jens Petersen

Hvorfor så ikke tage hele dåsen med?
--
OV1A Jens

Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Gilbert....(5750)

"Jens Petersen" <j...@c.dk> skrev i en meddelelse

fordi den lille " oplukker " har en speciel legering, som er utrolig
velegnet til formålet

--
Hilsen Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Inger D.

> fordi den lille " oplukker " har en speciel legering, som er utrolig
> velegnet til formålet

Det vidste jeg ikke. Jeg troede det var p.g.a. panten; det er jo nok lettere
at få folk til at gøre noget, der er gratis.

Inger D.

Jens Petersen

On Sun, 15 Jun 2008 07:59:33 +0200, "Gilbert....\(5750\)"
<gilbert@roen[remove]have.dk> wrote:

>fordi den lille " oplukker " har en speciel legering, som er utrolig
>velegnet til formålet

Men låget er lavet af samme legering, så hvis det virkelig skal batte
noget gælder det vel om at få det hele med.

Gilbert....(5750)

> Men låget er lavet af samme legering, så hvis det virkelig skal batte
> noget gælder det vel om at få det hele med.
> --
> OV1A Jens

er det noget du _tror_ eller _ved_ noget om,

for

det er jeg nu ikke helt sikker på du har ret i, der er faktisk bandagister
der har været fremme og udtale sig om rigtigheden om " dåse åbnerne ", og
hvis det var tilfældet er jeg helt sikker på det gjaldt disse

Fister Løgsovs

Jens Petersen formulerede spørgsmålet:

> Men låget er lavet af samme legering, så hvis det virkelig skal batte
> noget gælder det vel om at få det hele med.

Der er for meget maling og andre ting på selve dåsen, i forhold til
mængden af alu.
Oplukkeren, og måske selve låget, er rene, efterlader ikke meget affald
i omsmeltningen.
Kai

Jens Petersen

On Sun, 15 Jun 2008 18:47:38 +0200, "Gilbert....\(5750\)"

>er det noget du _tror_ eller _ved_ noget om,

Jeg fandt blandt andet denne side:

http://www.odense-stadsgilde.dk/daaseringe.htm

...hvor følgende citat er sakset:

"Ja" siger Anders Linde, der er miljødirektør i den internationale Øl-
og sodavandsproducent Rexam: "Ringe og andre åbnemekanismer på dåser
er nemlig fremstillet af en speciel legering modsat dåsens sider og
bund, der er standset ud af en meget blød aluminiumsfolie. Top og
åbnemekanismen fremstilles af en noget hårdere og renere
aluminiumstype, der har et lavere indhold af magnesium og kobber."

En lidt mere videnskablig forklaring her:

http://www.ime.aau.dk/~rml/A&D-studenternoter_2007.pdf

...hvor følgende er sakset:

Figur 38
Aluminium er velegnet til dybtrækning. Dybtrækning forårsager
deformationshærdning og oftest benyttes 3003 til kroppen på øldåserne.
3003 er en legering, som netop opnår sin styrke ved
deformationshærdning. Låget kræver højere styrke men ikke samme
dybtræksegenskaber; her benyttes 5182.

Christian B. Andresen

On Jun 14, 5:31 pm, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:

> Når jeg rider rundt på de fynske småveje, så ser jeg, at det *flyder*
> med tyske dåser.

Hellere dåser end flasker, de går i stykker og skader.

Carsten Keller

"Inger D." <bla...@no.no> wrote in message

Det kan måske ikke kaldes dyrt, men ineffektivt er det stadig. Jeg tror at
der ville blive flere proteser til de stakkels ofre hvis dem der indsamlede
dimserne brugte tiden på at indsamle flasker og så sende det man fik for
panten til nogen i nærområdet der havde forstand på at lave proteser i
stedet.

Men for lige at forholde os til hvor god en økonomi der er i det.
Indsamlingen i DK er jo ikke gratis, hverken i tid eller penge. Selv hvis
man sætter folks tid til 0 kroner vil der stadig være et vist spild ved at
transportere de her dimser rundt i landet. Og at flytte dem i bagagen i et
fly er nok heller ikke den mest økonomiske løsning set i det store
perspektiv. Jetfuel er jo heller ikke gratis, men der bliver da ganske
rigtigt ikke nogen synlig pris for det.

Jeg ved ikke hvad et kilo aluminium koster på verdensmarkedet, men jeg tror
faktisk man kan få en hel del for de penge der lynhurtigt bliver spildt på
det her...

Keller

Peter Lykkegaard

"Christian B. Andresen" skrev

> Hellere dåser end flasker, de går i stykker og skader.

Dåser skader ikke mindre hvis "uheldet" er ude :(

- Peter

Christian B. Andresen

Det gør de bestemt. Dåser bliver oftest mast flade og er nemmere at
undgå.
Desuden så er de nemme at samle op.
Vores hestefold har knap 100 m langs en ret befærdet forbindelsesvej,
og de flasker som der smides ud fra bilerne går tit i stykker, og hvis
skårene ikke ligger inde i folden må jeg opgive at fjerne det hele.
Smides der en dåse, kan jeg bare samle den op og så er den væk. Selv
efter en tur i havetraktoren er den måske i 3-4 stykker, mens en
flaske er fuldstændig smadret.
Så set udfra et dyremæssigt perspektiv er dåser helt klart at
foretrække.

Trine Kornum Christiansen

"Christian B. Andresen" <tr...@tiscali.dk> writes:

> Så set udfra et dyremæssigt perspektiv er dåser helt klart at
> foretrække.

Det er ikke alle der er enige med dig.
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2003/4/4/Forsikring+daeligkker+naringr+daringser+draeligber.htm

Når man slår hø til ensilage og der ligger dåser i marken, bliver de
snittet med. Og en ko har altså ikke ret godt af dåsesmåstykker.

Mvh Trine

Christian B. Andresen

On Jun 17, 1:02 pm, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]

> Når man slår hø til ensilage og der ligger dåser i marken, bliver de
> snittet med. Og en ko har altså ikke ret godt af dåsesmåstykker.

Sikkert ikke, jeg har før hørt om det, men jeg tror også flasker vil
gå i stykker og mon ikke også glas er slemt ?
Jeg vil helt klart foretrække dåserne.