Bedste macro til studio?

Thomas Schreiber

Hej,

Jeg spørger til erfaringer og ikke om hvor jeg skal købe objektivet, så
derfor poster jeg i denne gruppe og ikke i indkøb - så er det på plads
;o)

Det jeg skal bruge er et objektiv som skal tage closeup billeder, men
der er ikke direkte tale om 1:1.
Dette link viser hvad jeg mener:
http://fiske-feber.dk/artikler/lystfiskeri-med-fiske-feber-golden-zonke

Er det smartes at bruge et lidt længere objektiv omkring de 100mm så
der er lidt arbejsplads omkring emnet, eller ville en 60'er være ok?
Kameraet står på stativ, så AF er underordnet eller i hvert fald ikke
en høj prioritet. Studiemiljøet er enten flash eller faste lyskilder
hvor emnet står foran en opsat baggrund.

Ville en 50mm 1.8 kunne klare ærterne lige så godt som et 60mm macro mon?

Og jo lige en sidste ting. Objektivet skal bruges på et Nikon hus i DX
format ;o)

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Robert Piil

Thomas Schreiber skrev:

> Det jeg skal bruge er et objektiv som skal tage closeup billeder, men
> der er ikke direkte tale om 1:1.
> Dette link viser hvad jeg mener:
> http://fiske-feber.dk/artikler/lystfiskeri-med-fiske-feber-golden-zonke

Fluebinder? skal du bare tage billeder af fluerne, eller skal du
illustrere bindevejledninger som på eksemplet?

I første tilfælde synes jeg det er lidt fantasiløst at fotografere dem i
fluestikket. Fx her

<http://www.kystfluefiskeren.dk/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&topictoview=19#terror1.jpg>

er der gode eksempler hvordan det kan gøres mere interessant. Jeg tror
billederne er taget af Martin Jørgensen, han har i hvert fald
tilknytning til siden, og fotograferer også til sportsfiskeren og er
aktiv på Nikonians. Jeg mener han har skrevet et par artikler i
sportsfiskeren og at fotografere både fisk og fluer.

Under alle omstændigheder kunne det måske være interessant at spørge ham
- han har i hvert fald erfaringen.

Jeg legede engang lidt med at fotografere mine fluer dengang jeg bare
havde et IXUS v2 og ikke var begyndt at interessere mig seriøst for
fotografering. Min erfaring med det udstyr (som kun kunne bruges på
automatik) var at mængden af lys var fuldstændig afgørende for resultatet.

Det kunne være man skulle gøre forsøget igen bare for at prøve.

> [...]
> emnet står foran en opsat baggrund.

> Ville en 50mm 1.8 kunne klare ærterne lige så godt som et 60mm macro mon?

Jeg _tror_ egenetlig det er hip som hap, så længe man blot bruger et
skarpt objektiv der kan kommer tæt nok på, har rigeligt lys og et stativ
til rådighed. Det kommer nok til at kræve lidt eksperimentering at finde
en fornuftig balance mellem brændvidde, blænde og afstand. Måske kan man
spare lidt tid ved at lege lidt med dofmaster.

> Og jo lige en sidste ting. Objektivet skal bruges på et Nikon hus i DX
> format ;o)

Lad os endelig høre konklusionerne og se resultaterne når du kommer så
langt.

--
Robert Piil

Robert Piil

Robert Piil skrev:

> [...]
> sportsfiskeren og at fotografere både fisk og fluer.
>
> Under alle omstændigheder kunne det måske være interessant at spørge ham

Det er vist forøvrigt også ham der står bag denne:
http://globalflyfisher.com/

--
Robert Piil

Brian Lund

> Ville en 50mm 1.8 kunne klare ærterne lige så godt som et 60mm macro mon?
>
> Og jo lige en sidste ting. Objektivet skal bruges på et Nikon hus i DX
> format ;o)

Hvor tæt kan 50'eren gå på? Jeg ved at Canons kun kan gå til 50 cm eller der
omkring, så mellemringe er et must..!
Men bortset fra det burde de begge være nogenlunde lige vel egnede.

Hvad med Sigmas 50mm makro? Den er ikke voldsomt dyr, men nu ved jeg heller
ikke hvad Nikons 60'er koster...

Brian

Robert Piil

Brian Lund skrev:

> Hvor tæt kan 50'eren gå på? Jeg ved at Canons kun kan gå til 50 cm eller der
> omkring, så mellemringe er et must..!
> Men bortset fra det burde de begge være nogenlunde lige vel egnede.

Mindste fokuseringsafstand er 45 cm.

--
Robert Piil

ab©

"Thomas Schreiber" <for...@mayfly.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spørger til erfaringer og ikke om hvor jeg skal købe objektivet ...

Min svoger bruger et billigt Olympus lommekamera

http://www.skj-lf.dk/fluestikken/blfxrdbut1.jpg

så Nikon + 50 mm + mellemring - eller endnu bedre et ældre 55 mm
Micro-Nikkor ville være fuldt ud tilstrækkeligt - og vil sagtens kunne komme
op på siden af vest-sjællænderne :-)

ab©

Jan

"Thomas Schreiber" <for...@mayfly.dk> skrev i meddelelsen

> Hej,
>
> Jeg spørger til erfaringer og ikke om hvor jeg skal købe objektivet, så
> derfor poster jeg i denne gruppe og ikke i indkøb - så er det på plads ;o)

til det brug du nævner ville jeg da bruge et alm 50mm plus evt. en
mellemring, men vil du have et nyt objektiv så find et brugt Nikor 105 eller
tamron 90mm uden af. de tegner jo kanon og du skal jo ikke bruge af

aon

"Thomas Schreiber" <for...@mayfly.dk> skrev i en meddelelse

Hej Thomas !

Jeg har kun erfaring med Canon
50mm f/1.4 er mindste afstand 45 cm
60mm f/2.8 er mindste afstand 20cm

Når jeg tager rigtige makro bruger jeg kun 60mm hvor man kommer meget tæt på
og det der svarer 1:1,
jeg ville vælge Nikon's 60mm til det du beskriver det skal bruges til !

Men der findes også gode alternative
Tamron 90mm f/2.8
Nikon 105mm f/2.8

mvh