Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Tilt sensor i D700/D3

0 views
Skip to first unread message

Preben Holm

unread,
Jul 22, 2008, 12:54:23 PM7/22/08
to
Hej alle

Er der nogen der har et D3 som kan fortælle mig hvordan tilt-sensoren
virker i kameraet?

Jeg tænker der måske er mulighed for at aflæse tilt-information i EXIF,
således man kunne automatisere en korrektion af "vandret" i billedet.

Hvis vi nu kalder det tilt når vi roterer om den optiske akse (hvilket i
min terminologi egentlig er forkert), hvad kalder vi det så, når det er
en rotation om aksen parallel til kameraet's bund?

Men vigtigst af alt, når man fotograferer arkitektur er det næsten altid
nødvendigt at korrigere for perspektiv-forvrængningen efterfølgende. Er
der en sensor som registrerer hver denne hældning er.
Jeg har længe gerne ville have dette i et kamera, da jeg synes det er så
irriterende at sidde og prøve at korrigere for denne "forvrængning", som
man næsten aldrig rammer helt præcist (det kræver jo et kalibreret
objektiv/kamera-sæt og fjernelse af efterfølgende distortion).


På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

Preben Holm

Hans Kruse

unread,
Jul 22, 2008, 12:59:26 PM7/22/08
to

"Preben Holm" <64bitNO...@mailme.dk> wrote in message
news:488610bf$0$90273$1472...@news.sunsite.dk...

Måske du skulle overveje en af de nye t/s objektiver, som Nikon lige har
lanceret?
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/nikon_24_pc.shtml og
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/focusing-ts.shtml

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/


Preben Holm

unread,
Jul 22, 2008, 4:14:03 PM7/22/08
to
> Måske du skulle overveje en af de nye t/s objektiver, som Nikon lige har
> lanceret?
> http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/nikon_24_pc.shtml og
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/focusing-ts.shtml

Men nu er jeg jo ikke millionær! Desværre.

Og vil hellere have D700 + 24-70 i min samling. Desuden skal jeg være
alene på ferie, hvis jeg skal have lov til at tage billeder med sådan en
"fætter" ;-)

/ Preben

0 new messages