Print workflow

Hans Kruse

Der har været en del skriverier om print af fotos i tidens løb her i
gruppen. Jeg vil give en opsummering af mine erfaringer og setup.

Jeg har printet selv og også fået lavet print i tidens løb. I de senere år
er det blevet til at printe selv og kun de allerbedste billeder.

Jeg har investeret i en Epson R2400 A3+ printer (ca. 6000kr), som laver
rigtigt flotte print forudsat godt papir og det rigtige printmateriale.

For at lave gode print er forudsætningen naturligvis at man har et godt
udgangspunkt, dvs. korrekt eksponerede billeder i RAW format (eksponer til
højre) og justerede billeder, så de ser ud som man gerne vil have dem til at
se ud på skærmen. Det kræver en god, stor skærm og jeg bruger en HP LP3065
(30") skærm, som gengiver et stort farverum og med stor detaljerrigdom i
både højlys og skygger. Mit setup er farvestyret. Jeg bruger Adobe Lightroom
ver 1.1 og Photoshop CS3. Justeringer laves i Lightroom så langt det går
(farverum er Prophoto RGB) og hvis der er ting, der kræver Photoshop, som
f.eks. lokale justering med dodge og burn eller andre ting, så sker det fra
Lightroom og med Photoshop arbejdende med Prophoto og 16bit, hvor en PSD fil
bliver registreret i Lightroom.

På dette stade laves der der så webudgaver af billeder til min website
www.hanskruse.com og der sker i Lightroom ved at eksportere dem og give dem
en mild output sharpening i CS3. Standard smart sharpen med 50-60%, radius
0.2, lens blur. Resizing sker ved Lightroom eksport. Farverum sRGB.

Til print laver jeg så en ny kopi af billedet i Lightroom og går over i PS
CS3 (denne version kan vi kalde print versionen). Årsagen er at Lightroom
endnu ikke har soft proofing. I CS3 laver jeg så en ekstra kopi og
arrangerer de to billeder på skrærmen så begge kan ses. For filen fra
Lightroom slår jeg så soft proofing til med ctrl-Y. Forinden har jeg sat
profilen for soft proofing op med icc profilen for det papir jeg bruger til
printeren (f.eks. Epson Archival Matte papir). Så kan man se på skærmen
hvilken forskel, der er på hvordan billedet ser ud på print ift. til
skærmen. Da CS3 er farvestyret vil farverne på print også vises korrekt
simuleret på skærmen. Herefter justerer jeg så denne print version, så den
ser ud på skærmen, som jeg gerne vil se det på print. Det involverer typisk
at øge saturation og give den en gang curves for at lysne billedet, der som
regel ser kedeligt ud, da papirets lysomfang er langt mindre end skærmens.
Når det er færdigt lukkes billedet i PS CS3 og kopien smides væk. Jeg gå nu
tilbage i PS CS3 med samme fil eller laver en ny kopi for at lave output
sharpening med Photokit Sharpener. Her vælges så inkjet og hvilken
papirtype, der skal skrives ud på. Sharpening er forskellig afhængig af
papirtype og opløsningen. F.eks. mat papir og 360 dpi på A4. Herefter er
filen færdig til print. Tilbage i Lightroom vælger jeg printmodulet, hvor
jeg allerede har setup for forskellige typer papir og papirstørrelse og
printersettings (ingen output sharpening i Lightroom og ingen hak ved print
resolution). Så det eneste der skal gøres er at trykke print. Printet bliver
så lavet direkte fra PSD filen og ved oversættelse fra Prophoto RGB til
printerens sRGB profil i Lightroom. Jeg har det sat op således at Lightroom
styrer denne oversættelse og ikke printerdriveren. Dvs. Farvestyring er
slået fra i printer driveren og det er vigtigt for at undgå dobbelt
farvestyring. Man skal altså ikke lave en jpg fil og printe den via et
tilfældigt program, da man så får klippet i farverummet og reduceret til
8-bit. sRGB er et mindre farverum end Prophoto. De forskellige PSD versioer
af billedet bliver så navngivet, så man kan se, hvad der lavet ved billedet
(justering til papirtype, sharpening etc.). Man skal heller ikke bruge Adobe
RGB, da det også er mindre end Prophoto.

Ud kommer der så et print, som ser ud som jeg kan forvente ud fra
justeringerne på skærmen. Hvis man vil sende et billede til print kræver det
at man får icc profilen for printeren, der bruges og typen af papir. Hvis
ikke må man gamble med hvordan det kommer til at se ud.

F.eks. dette http://www.pbase.com/hkruse/image/82398102/original ser ud på
print i A3+ (ca. 30x45cm) meget lig, hvordan det ud på skærmen med flotte
hvide skyer og lysende blå himmel, samt gode detaljer i bjergene og
landskabet foran (A3+ Epson archival matte papir). Skarpheden ser flot ud.
Her kommer 5D'erens mange, gode pixels til sin ret.

Meget af ovenstående er hentet fra tutorials fra Luminous Landscape.

Ovenstående kan se lidt voldsomt ud og det bruger jeg som sagt kun for de
bedste billeder, som jeg enten hænger på væggen eller tager frem til
gennemsyn. Indtil videre er det kun i farver, men s/h skal jeg til at
eksperimentere med.

Jeg håber at dette kan være til nytte for andre.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Bo Bjerre

Hans Kruse wrote:
> Der har været en del skriverier om print af fotos i tidens løb her i
> gruppen. Jeg vil give en opsummering af mine erfaringer og setup.

> Jeg håber at dette kan være til nytte for andre.

I den grad. Tak Hans. Har Du mulighed for at lægge den slags samlede
guldkorn på et mere blivende sted end en newsgruppe ?

Bo //

Frodo Nifinger

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Der har været en del skriverier om print af fotos i tidens løb her i
> gruppen. Jeg vil give en opsummering af mine erfaringer og setup.
>

> Jeg håber at dette kan være til nytte for andre.

Ja tak for det.
Jeg sidder netop og leger med tanken om at få lavet en del af mine billeder
til ophænging.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Ole Larsen

Hans Kruse skrev:

En særdeles grundig gennemgang. Blot forstår jeg ikke anvendelse
af lightroom (som jeg ikke har sat mig ind i) sammen med PS.

Softproofing, som jeg først fandt ud af ret sent, er guld værd - husker
jeg ikke forkert, svarer metoden angivet på Lum. Lan. ikke helt til CS2
eller var det CS3, men forskellen er lille og nem at finde ud af.

Og det kan ikke understreges nok (som du også gør) at der skal kun
farvestyres eet sted fra, fra PS (elle LR?) og ikke samtidigt fra
printer
--
Marilyn Mazur, Kings Garden 07-2007:
http://olelarsen.eu/62/slides/2007-07-10-070.html

Hans Kruse

Ole Larsen wrote:
> Hans Kruse skrev:
>
> En særdeles grundig gennemgang. Blot forstår jeg ikke anvendelse
> af lightroom (som jeg ikke har sat mig ind i) sammen med PS.

Det er fordi Lightroom er stedet, hvor jeg har alle mine billeder
registreret. Heri bliver også PSD filer jeg laver af de enkelte billeder
også registreret. Men Lightroom mangler stadig en hel del features. Der
mangler en ordentlig output sharpening samt softproofing, men der er rigtig
god opsætning af printsettings. F.eks. har jeg en opsætning for landscape,
archival matte, A4 med marginer, print settings etc. som huskes. Tilsvarende
for A3(+), portrait, archival matte etc. Efterhånden som jeg anskaffer andre
typer papir så vil der være en opsætning for hver af dem i portrait og
landscape. Det smarte er så at når jeg skal printe kan jeg blot vælge de
filer, der skal printes og vælge setup for papir, format etc. og trykke
print. Så ved jeg at det er den rigtige opsætning.

Jeg håber med tiden at output sharpening og softproofing bliver tilføjet til
Lightroom, så jeg ikke behøver at laver PSD filer. Så kan jeg så nøjes med
at lave virtual Kopier, som blot er en ekstra entry i Lightroom database og
ikke en multimegabyte PSD fil. Virtual copies fylder ingenting og man kan
justere en virtual copy helt separat from den originale RAW fil. F.eks. kan
man justere den originale til farver og en virtual copy til en s/h udgave.
Ja s/h konvertering i Lighroom er ganske god. Så på sigt kommer det til at
hænge sammen er jeg sikker på. De mangle funktioner bliver omtalt i tutorial
af Jeff Schewe, som arbejder tæt sammen med Adobe Lightroom teamet og han
indikerer at det er noget, der kommer.

> [...]
> husker jeg ikke forkert, svarer metoden angivet på Lum. Lan. ikke
> helt til CS2 eller var det CS3, men forskellen er lille og nem at

Tutorials bruger CS3 og både PC og Mac bliver omtalt.

> Og det kan ikke understreges nok (som du også gør) at der skal kun
> farvestyres eet sted fra, fra PS (elle LR?) og ikke samtidigt fra
> printer

Netop og det er en af de ting, som huskes i Lightroom for hvert setup. Altså
både at der i Lightroom er indikeret at LR styrer farver og at der i
printerdriveren er slået farvestyring fra. Ja, det er jo altsammen lidt
klodset at applikationen ikke selv har styr over det og automatisk slå til
og fra i printer driveren. Alle settings i printer driveren huskes inklusive
valgt papirtype etc.
Mvh,
Hans

Per Falkjær

Hans Kruse skrev:

Jeg håber med tiden at output sharpening og softproofing bliver tilføjet
til
Lightroom, så jeg ikke behøver at laver PSD filer.

--------
Tusind tak for din meget udførlige gennemgang af dit workflow. Det har
tidligere undret mig, at dette emne ikke bliver diskuteret mere og at
Lightroom ikke fylder mere i dette forum. Når man tænker på, hvor meget
tid man kan spare ved at bruge Lightroom frem for Photoshop til 95% af
arbejdet. Arkivfunktionen er forrygende.

Jeg kunne godt tænke mig om du ville fortælle lidt mere om
"softproofing" - det er første gang jeg støder på udtrykket.

Når jeg nu har hånden fremme - og med sikkerhed på manges vegne - ville
en tilsvarende gennemgang af, hvordan du har farvekalibreret din skærm
og printer og hvordan man arbejder med (får fat i) ICC profiler - stå
meget højt på ønskelisten;-))

De bedste hilsener - Per

Michaelbs

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der har været en del skriverier om print af fotos i tidens løb her i
> gruppen. Jeg vil give en opsummering af mine erfaringer og setup.

Og det skal du have 1000 tak for!
En fremragende og grundig gennemgang.
Det er ikke så lang tid siden jeg selv hoppede på "A3 print selv" vognen og
har også eksperimenteret en del. Bla.a med forskelligt "fine art" papir.
Jeg havde fundet ud af det meste som du beskriver og gør det faktisk også
selv sådan. Kun dette med print proofing er nyt for mig og jeg kan næsten
ikke vente med at få det afprøvet i aften.
Jeg har hidtil haft et perfekt match mellem monitor og printer faver.
Printet bliver kun en anelse mørkere. Dette gælder på mange slags papir
incl. diverse "fine art" papirtyper. Heller ikke jeg er fan af glossy
prints.
Derfor har jeg nok ikke savnet print proofing men hvis man kan stole på det
er et jo mageløst.

Hvis du tager et print, du har udskrevet og bagefter sammenligner det med
din print proofing, holder photoshops print proof "gæt" så?

Jeg går ud fra at print proof ses ved at gå ind i View<proof setup<custom og
så under "device to simulate" at vælge den papir profil du vil bruge og
fjerne markering i "preserve rgb numbers"?
Men hvad vælger du så i rendering intent? Perceptual? (og så det samme i
Lightroom naturligvis - under udprintning altså)
Hvad så med Simulate paper color og simulate black ink? Ingenting?

Igen 1000 tak for din fine gennemgang.

mvh Michael

Michaelbs

"Per Falkjær" <pefa_FJERN@.mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tilsvarende gennemgang af, hvordan du har farvekalibreret din skærm og
> printer og hvordan man arbejder med (får fat i) ICC profiler - stå meget

Nu er det Hans og ikke mig du spørger, men for mit vedkommende er skærmen
(HP LP3065) kalibreret med Spyder2Pro og printeren kalibrerer sig selv (!)
(En af grundene til at jeg valgte HP9180 og ikke Epson 2400. Jeg får til min
egen overraskelse fuldkommen overensstemmelse mellem farver på print og på
skærm.
Dog lidt mere illuminans på skærmen.
ICC profilerne finder du på papirfabrikanternes hjemmeside. Jeg har købt en
del Hahnemuhle papir og på hjemmesiden finder man til sin specifikke printer
(hvis du har en af de seriøse) farveprofiler til lige netop din printer og
det pair du vælger.
Hardcore folket laver profilerne selv. Ikke mig. Men det er ikke helt af
vejen at eksperimentere med nogle af de profiler du har til papir, som man
ikke lige kan få profiler til.
Ellers skriver Hans meget grundigt hvordan man bruger profilerne.

mvh Michael

Michaelbs

> [...]
> radius 0.2, lens blur. Resizing sker ved Lightroom eksport. Farverum sRGB.

Dette trin har et par irritationsmomenter.
1)Du skal ved hver eksport angive hvor billedet skal gemmes, altså baldre
bladre bladre sig frem til den rigtige mappe.
2) Du skal (så vidt jeg husker) importere billederne igen, når du har
sharpnet i CS3 og Gemt.

Af samme grund vælger Cs3's Image processor til dette "resize - sharpen -
convert til sRGB - til web" trin. Her har jeg lavet en action, der både
resizer og skarpner, da jeg ikke ønsker at Image Processor skal resize,
fordi den gør det EFTER sharpen actionen er gennmført hvilket er uheldigt.
Rækkefølgen bør jo være Resize først, sharpen bagefter.

Sharpen til web gør jeg på et luminositets lag, hvor jeg kun skarpner det,
der ligger mellem 32 og 224 RGB værdier. Der skarpnes så med USM amount 50
radius 0,3 og herefter 2 gange med amount 50 og radius 0,2.
Det er den bedste sharpen til web metode overhovedet af de mange jeg har
eksperimenteret med, synes jeg. Prøv en gang selv.

> [...]
> papirtype, der skal skrives ud på. Sharpening er forskellig afhængig af
> papirtype og opløsningen. F.eks. mat papir og 360 dpi på A4. Herefter er

Photokit Sharpener lyder da godt, hvis den kan det. Er du glad for den?
(dumt spørgsmål) Men kan man ikke ligeså godt lave nogle sharpening actions
til forskellig størrelse papir?

mvh Michael

Hans Kruse

Michaelbs wrote:

> [...]
> samme i Lightroom naturligvis - under udprintning altså)
> Hvad så med Simulate paper color og simulate black ink? Ingenting?

Det er rigtigt. Man kan bruge både relative og perceptual, men normalt
skulle relative være det bedste. Black point compensation sættes og simulate
paper color for at simulere printet på skærmen.
Farverne er ok uden justering. Det er kontrast omfanget,d er skal justeres.
Derfor lidt kurves, lidt saturation og løftes lidt i lys, hvad curves jo
kan. Når det den proofede version ser ud ligesom "skærm"-versionen, så er du
hjemme. Print og du vil se det.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

Michaelbs wrote:
> "Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Dette trin har et par irritationsmomenter.
> 1)Du skal ved hver eksport angive hvor billedet skal gemmes, altså
> baldre bladre bladre sig frem til den rigtige mappe.

Jo, rigtigt. Men jeg har et system i navngivning af den overordnede mappe,
som enten år.måned eller år.måned.sted. Så er det nemt. Ellers findes der jo
også en funktion i LR, hvor du kan højre clicke på et billede og vælg show
in explorer, hvorved du får åbnet den folder filerne findes i.

> 2) Du skal (så vidt jeg husker) importere billederne igen, når du har
> sharpnet i CS3 og Gemt.

Hvis du altid aktiverer Photoshop fra LR skal du ikke importere igen.

> [...]
> Processor skal resize, fordi den gør det EFTER sharpen actionen er
> gennmført hvilket er uheldigt. Rækkefølgen bør jo være Resize først,

Netop. Og jeg bruger en droplet til det. Men har oplevet det samme som dig
at man ikke kan tage en står mængde billeder på én gang.

> [...]
> Det er den bedste sharpen til web metode overhovedet af de mange jeg
> har eksperimenteret med, synes jeg. Prøv en gang selv.

Jeg bruger nu LR input sharpening og har nogle settings som jeg synes passer
til forskellige motivtyper. Derefter kun den milde output sharpnening, men
nogle gange skal der en lidt kraftigere sharpening til. Men lidt mere
eksperimenter hermed kan være nyttigt.

> Photokit Sharpener lyder da godt, hvis den kan det. Er du glad for
> den? (dumt spørgsmål) Men kan man ikke ligeså godt lave nogle
> sharpening actions til forskellig størrelse papir?

Til print er Photokit Sharpener rigtig god.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

Michaelbs wrote:
> [...]
> sig selv (!) (En af grundene til at jeg valgte HP9180 og ikke Epson
> 2400. Jeg får til min egen overraskelse fuldkommen overensstemmelse

Det er også det jeg mente med min beskrivelse. Ved brug af profilerne, der
fulgte med Epson printeren får jeg farveoverensstemmelse, men ikke kontrast,
lys og i et vist omfang også farvemætning. Det er hvad jeg justerer under
soft proofing.
Mvh,
Hans

Michaelbs

> Det er rigtigt. Man kan bruge både relative og perceptual, men normalt
> skulle relative være det bedste. Black point compensation sættes og
> simulate paper color for at simulere printet på skærmen.

Men når jeg kontrollerer med et print jeg HAR lavet, så er det helt ude i
skoven hvis jeg markerer simulate paper color. De mørke/sorte områder hliver
alt for grå. Det ligner meget mere mit print hvis jeg ikke markerer simulate
paper color og det er jo mærkeligt. Men sådan er det ikke hos dig?

mvh Michael

Hans Kruse

Per Falkjær wrote:
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig om du ville fortælle lidt mere om
> "softproofing" - det er første gang jeg støder på udtrykket.

Jo soft proofing går ud på at simulere gengivelsen af en anden enhed end
skærmen på skærmen. Det er smart for at undgå at udskrive bare for at
justere og checke. Som Michael skriver så er setup'et i PS CS3 (og CS2)
udner View, proof setup, custom etc. se også mit svar til Michael.

> [...]
> din skærm og printer og hvordan man arbejder med (får fat i) ICC
> profiler - stå meget højt på ønskelisten;-))

Jeg bruger Spyder2Pro til kalibrering. Indtil videre har jeg brugt profiler
til printeren, som fulgte med, men hvis jeg skulle bruge specialpapir, hvor
der ikke findes en profil af dette papir til Epson R2400, ja så må jeg selv
profilere det med Spyder3Pro. Det har jeg ikke prøvet endnu. UNder
installation af min Epson printer blev icc profilerne også installeret under
Windows, så de dukker op i menyerne under farvestyring i de forskellige
programmer.
Spørg endelig, hvis dette ikke er fyldestgørende. Ellers kan jeg anbefale
LL tutorials, som sagt.
http://www.luminous-landscape.com/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=126
http://www.luminous-landscape.com/videos/camera-print.shtml
Mvh,
Hans

Hans Kruse

Michaelbs wrote:

> [...]
> områder hliver alt for grå. Det ligner meget mere mit print hvis jeg
> ikke markerer simulate paper color og det er jo mærkeligt. Men sådan

Hvis du ikke har lavet en separat fil, der er justeret for print er hvad du
beskriver typisk, hvad du vil se. Prøv at justere for print, så det er
rigtigt ud på skærmen og print. Hvis du ikke har justeret for print vil du
typisk have en for "slapt" print.

Mvh,
Hans

Michaelbs

> Hvis du altid aktiverer Photoshop fra LR skal du ikke importere igen.

Det forstår jeg ikke. Jeg har lige prøvet 3 gange. Alle gange skulle jeg
importere den nye fil.
Altså i eksport dialogen (LR) konverterer jeg, resizer og i "after export"
vælger jeg Open i Photoshop.
Herefter justerer jeg (sharpen mm) og gemmer.

Nu kan jeg så ikke se filen i LR før jeg har importeret denne nedskalerede
version. Men det bør jeg kunne, siger du?

> Netop. Og jeg bruger en droplet til det. Men har oplevet det samme som dig
> at man ikke kan tage en står mængde billeder på én gang.

Ja, det problem har jeg ikke fået løst. Har derfor forladt metoden.
Det hævdes, at det har at gøre med længden af stien og længden af filnavnet.
Jeg har dog prøvet at afkorte begge maksimalt og kunne stadig ikke få det at
fungere med en stor batch.
Men nogen kan åbenbart få den til at tage flere billeder end jeg kan.

> [...]
> sharpnening, men nogle gange skal der en lidt kraftigere sharpening til.
> Men lidt mere eksperimenter hermed kan være nyttigt.

Med input sharpening mener du vel sharpen funktionen i Development modulet?

Apropos settings: Jeg har ledt med lys og lygte efter nogle 5D kalibrerede
presets til LR, der kompenserer for Canons småproblemermed
rød/magenta/hudtoner.
Jeg ville gerne finde noget a la C1 Magnes profiles el. lign.
Har du stødt på nogle geniale presets?

Og lige et sidespring. Jeg har nu også konstateret det uheldige i at uploade
justerede billeder til ikke farvestyrede applikationer. (mail og internet
fx).
Har du fundet et "fix" til dette?
Når jeg kigger på dit Peru galleri (fremragende i øvrigt) så er der et par
billeder, der slår mig, at det har du nok ikke:
fx: http://www.pbase.com/hkruse/image/82398484 ligner på min skærm i IE7
noget, der har fået radioaktiv bestråling. Alt for rød/magenta, overdreven
saturation.
Jeg downloader billedet og det ser meget meget bedre ud i photoshop. Godt
nok er der stadig knald på og det røde tøj udbrændt men det er et valg og et
godt valg.
Min sharpen metode til web løfter lige billedet det sidste efter min mening,
selvom det er subtilt. Du skulle prøve en gang.

> Til print er Photokit Sharpener rigtig god.

Ok. Må se nærmere på det.

mvh Michael

Michaelbs

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
Jo men det jeg siger er, at printet jeg sidder med i hånden ligner proof
setup, når jeg IKKE markerer "simulate paper color".
Når jeg markerer "simulate paper color", så bliver det simulerede print på
skærmen for gråt, som om der er dis over alle mørke områder i forhold til
det print jeg sidder med i hånden (og som ikke har været igennem proof setup
+ justeringslags møllen).

Og det er det jeg ikke forstår.

mvh Michael

Hans Kruse

Michaelbs wrote:
> [...]
>
> Nu kan jeg så ikke se filen i LR før jeg har importeret denne
> nedskalerede version. Men det bør jeg kunne, siger du?

Ok, jeg importerer aldrig web versioner eller and exporterede versioner i
Lightroom igen. Det er klart at hvis du eksporterer og du vil se dem i
Lightroom du skal dun importe igen. Det gøres jo let ved at højre clicke på
folderen til venstre og vælge synchronize (ny funktion i LR 1.1). Det er kun
justerede versioner af det samme billede, jeg gemmer i LR og der bruger jeg
ctrl-E, når jeg har brug for Photoshop, ellers virtual copy.

> [...]
> stadig ikke få det at fungere med en stor batch.
> Men nogen kan åbenbart få den til at tage flere billeder end jeg kan.

Ja, jeg veksler mellem brug af Bridge, hvis det er et stort antal og LR hvis
det er et mindre antal, men lidt irriterende.

> Med input sharpening mener du vel sharpen funktionen i Development
> modulet?

Ja.

> [...]
> rød/magenta/hudtoner.
> Jeg ville gerne finde noget a la C1 Magnes profiles el. lign.

Nej, det bedste du kan gøre er nok at køre et farvekort og benytte det til
justering.

> Og lige et sidespring. Jeg har nu også konstateret det uheldige i at
> uploade justerede billeder til ikke farvestyrede applikationer. (mail
> og internet fx).
> Har du fundet et "fix" til dette?

Nej, jeg har fejlmeldt Apples Safari browser, men naturligvis ikke noget
svar og heller ikke rettet i de senere versioner.

> [...]
> Jeg downloader billedet og det ser meget meget bedre ud i photoshop.
> Godt nok er der stadig knald på og det røde tøj udbrændt men det er

Tak og ja, det er faktisk rigtigt irriterende med det problem, men jeg
ønsker jo ikke at justere alle mine billeder efter hvordan de ser ud i IE
;-) Hvis jeg ser på det samme billede på min laptop (Fujitsu Siemens V3205)
så ser det meget mere naturligt ud og mere lig billedet i LR på LP3065.
FuSi'en er også kalibreret ellers er den lys og med alt for blege farver.
Der findes måske skærme/grafikkort, hvor det ikke er helt så udtalt. Men
problemet fandtes også på min gamle PC, selvom både skærm og grafikkort er
helt anderledes, dog var farveforskydning ikke så meget i den røde retning,
som nu. Men det er jo ikke kun de røde farver, der er anderledes, men nok
det mest iøjnefaldende. Jeg vil tro at problemet også findes med andre
skærme, der ligesom LP3065 viser mange flere farvetoner (større gamut) end
de billigere skærme.

> Min sharpen metode til web løfter lige billedet det sidste efter min
> mening, selvom det er subtilt. Du skulle prøve en gang.

Skal prøve det.

Mvh,
Hans

Hans Kruse

Hvis du printer fra LR eller PS og vælger at applikationen skal styre farver
og vælger profilen for papiret i applikationen, skal du også slå al
farvestyring fra i printer driveren og også vælge den rigtige papirtype i
printerdriveren. Er det hvad du har gjort? Det lyder for mig som der er en
ekstra behandling, der er sket et eller andet sted, da proof setup i PS er
ganske nøjagtig. Ellers kan du beskrive dit setup for print, hvis det ikke
er som ovenstående.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ganske nøjagtig. Ellers kan du beskrive dit setup for print, hvis det ikke

Jeg glemte lige at sige at simulate paper colors skal være slået til.
Mvh,
Hans

Michaelbs

> Michaelbs wrote:
>
> Ok, jeg importerer aldrig web versioner eller and exporterede versioner i
> Lightroom igen.

DEt forklarer det. Når jeg gør det er det fordi der er sådan nogle fine
visnings funktioner i Lightroom (compare mm).

>Det er klart at hvis du eksporterer og du vil se dem i Lightroom du skal
>dun importe igen.

Det synes jeg jo ikke er særligt klart fordi det skal man jo netop ikke når
man eksporterer som fx psd til photoshop.

>Det gøres jo let ved at højre clicke på
> folderen til venstre og vælge synchronize (ny funktion i LR 1.1).

Aaaah.. og den havde jeg lige overset. Takker. Smart.

> Tak og ja, det er faktisk rigtigt irriterende med det problem, men jeg
> ønsker jo ikke at justere alle mine billeder efter hvordan de ser ud i IE

Det gør jeg heller ikke men hvis man ville kunne man så soft proofe for IE?
View<proof setup< monitor RGB?

> ;-) Hvis jeg ser på det samme billede på min laptop (Fujitsu Siemens
> V3205) så ser det meget mere naturligt ud og mere lig billedet i LR på
> LP3065.

Jeg har samme oplevelse på min nye Dell bærbare. (ukalibreret)

> [...]
> men nok det mest iøjnefaldende. Jeg vil tro at problemet også findes med
> andre skærme, der ligesom LP3065 viser mange flere farvetoner (større

Ja, jeg får klager, når jeg mailer portrætter til folk. De ønsker ikke at
ligne kogte hummere. Det forstår jeg godt...men det ligner de ikke på min
cs3 men det gør de til gengæld i min Vista Mail "sendt post".
Så folk med "almindelige" skærme oplever det også. :-(

mvh Michael

Michaelbs

> [...]

> farvestyring fra i printer driveren og også vælge den rigtige papirtype i
> printerdriveren. Er det hvad du har gjort?

Lige præcis. Selvom det med også at vælge printerpapiret i driveren er noget
jeg gør for en sikkerheds skyld. Logikken tilsiger at det ikke burde være
nødvendigt når man har sat fotoapplikationen til at styre det hele. Men det
er det åbenbart.

>Det lyder for mig som der er en ekstra behandling, der er sket et eller
>andet sted, da proof setup i PS er ganske nøjagtig. Ellers kan du beskrive
>dit setup for print, hvis det ikke er som ovenstående.

Det er som ovenstående.
Proof setup-et viser også ganske præcist hvordan mit print ser ud, hvis jeg
bare ikke markerer "simulate paper color", og det er vel fint nok, for så
undgår jeg for meget justeringslag.
Måske det kun gælder for nogle tyer billeder. Jeg har ikke nok
erfaringsgrundlag med print til at jeg kan sige at det altid er mere præcist
uden afkrydsining af det famøse "simulate paper color" felt.

mvh Michael

Hans Kruse

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

Jo, men det er ikke sådan det skal virke, så derfor må der være noget der
spiller ind på en eller anden måde. Du er sikker på at der ikke er en eller
anden "fnyt" der er slået til i printerdriveren, som ikke skal være det?
Mvh,
Hans

Hans Kruse

> Det synes jeg jo ikke er særligt klart fordi det skal man jo netop ikke
> når man eksporterer som fx psd til photoshop.

Det ene er eksport (shift-strl-E) og det andet er edit (ctrl-E). Eksport er
til brug udenfor LR og edit er indenfor LR og PS bruges til at editere med.

> [...]
> cs3 men det gør de til gengæld i min Vista Mail "sendt post".
> Så folk med "almindelige" skærme oplever det også. :-(

Hm, ja det er en kedelig ting, som der jo ikke er en løsning på før vi har
farvestyring i de applikationer, som folk ser billederne med. Det gælder
også selvom folk ikke har kalibreret deres skærme, da mange skærme i dag
kommer med en standard icc-profil fra producenten, som skal få en
gennemsnitskærm til at vise farver korrekt (med en farvestyret applikation).
Jeg vil ikke foreslå dig at soft proofe til din skærm icc profil for at
undgå problemet ;-) Men selvfølgelig er problemet mindre, hvis man ikke
rører så meget ved saturation og vibrance slideren ...
Mvh,
Hans

Hans Kruse

Jeg vil gentage at det kan være vigtigt under hvilke omstændigheder du
sammenligner skærm med print. Jeg synes den bedste sammenligning er ved
dagslys. Den store lyskraftige skærm plus PS menyer etc. kan godt narre
øjnene, hvis der ikke er ambient lys nok. Det er også anbefalet at man har
nok med lys i rummet og hvis det skal være fint selvfølgelig med en
farvetemperatur, der passer med kalibreringen på K6500. Det er ikke noget
jeg har gået ind i, men pt. har jeg for dårligt lys om aftenene ift. den
lyskraftige skærm, ja mest pga. størrelsen.

Du kunne også prøve med rendering intent perceptual. Perceptual er beregnet
på at fastholde farvebalancem så godt som muligt, når der klippes ved
oversættelse fra et farverum til et andet. Altså fra Prophoto RGB til
printerens farverum. Relative er beregnet på at fastholde kontrast og
lysforhold ved oversættelsen fremfor farver.
Mvh,
Hans

Michaelbs

> Det ene er eksport (shift-strl-E) og det andet er edit (ctrl-E). Eksport
> er til brug udenfor LR og edit er indenfor LR og PS bruges til at editere
> med.

Godt ord igen. Det er selvfølgelig derfor. Og jeg bruger efterhånden næsten
kun ctrl - E, men det kunne godt være man skulle til at bruge den anden
funktion til webbillederne så.

> [...]
> profil for at undgå problemet ;-) Men selvfølgelig er problemet mindre,
> hvis man ikke rører så meget ved saturation og vibrance slideren ...

Der var en, der foreslog, at i det tilfælde man skulle maile billedere til
"kunden" og var bange for farvestyringsproblematikken, kunne man sende dem
som PDF fil, da farvestyringen skulle være i orden i Adobe Reader.
Det er jo smart. Jeg hprøvede det lige hurtigt og jeg har sikkert sat nogle
pdf settings forkert, for billederne blev lige så meget off som på nettet.
Men det burde altså kunne lade sig gøre, åbenbart.

mvh Michael

Michaelbs

> [...]
> jeg har gået ind i, men pt. har jeg for dårligt lys om aftenene ift. den
> lyskraftige skærm, ja mest pga. størrelsen.

Okay, men nu ser jeg billedet ved højlys dag. Det er altså sådan, at på mit
fine Hahnemuhle fine art hundedyre papir, så er sort helt dybt kulsort. Det
kan simpelthen ikke blive dybere sort. Der er ikke antydning af "grå dis",
som ved "simulate paper color"
Nu er min HP 9180 A3+ printers helt stærke side prints på mat papir, hvilket
bla.a var derfor jeg valgte den fremfor din.
Jeg tænker på om det kan hænge sådan sammen, at "simulate paper color" ikke
tager hensyn til lige den specifikke printers styrke side, men laver et
estimat af, hvordan printere normalt opfører sig?

> Du kunne også prøve med rendering intent perceptual. Perceptual er
> beregnet på at fastholde farvebalancem så godt som muligt, når der klippes
> ved oversættelse fra et farverum til et andet.

Det er også hvad papir fabrikanten foreslår til deres profiler til min
printer.

>Altså fra Prophoto RGB til printerens farverum. Relative er beregnet på at
>fastholde kontrast og lysforhold ved oversættelsen fremfor farver.

Ok. Nu bruger jeg Adobe 1998 og ikke Prophoto. Det er måske en fejl.
Jeg ved godt Prophoto har et større farverum. Jeg må prøve det.
Men det kan vel ikke forklare det med "simulate paper color".

mvh Michael

Hans Kruse

Michaelbs wrote:
> [...]
> næsten kun ctrl - E, men det kunne godt være man skulle til at bruge
> den anden funktion til webbillederne så.

Med ctrl-E er min satop med 16-bit Prophoto RGB til PS (det er vigtigt, da
farverummet ellers bliver klippet til måske sRGB, hvis det er din default i
PS og du har sat med konvertering til arbejdsrummet).
Med shift-strl-E er min sRGB, som web jo skal have.

> [...]
> billedere til "kunden" og var bange for farvestyringsproblematikken,
> kunne man sende dem som PDF fil, da farvestyringen skulle være i

Det er ikke min erfaring ;-) Jeg har prøvet.

> Det er jo smart. Jeg hprøvede det lige hurtigt og jeg har sikkert sat
> nogle pdf settings forkert, for billederne blev lige så meget off som
> på nettet. Men det burde altså kunne lade sig gøre, åbenbart.

Ja, man kan virkelig undre sig, hvorfor Adobe Reader ikke er farvestyret.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

Michaelbs wrote:
> [...]
> color" ikke tager hensyn til lige den specifikke printers styrke
> side, men laver et estimat af, hvordan printere normalt opfører sig?

Det kan man godt tænke sig, da simulate paper color jo ikke har nogle
paremetre og icc profilen kan den jo ikke læse noget ud af i denne
sammenhæng. Jeg tænkte på det samme og måske er der en sammenhæng mellem
Epson printere og Photoshop da Epson har været dominerende i så mange år
indenfor fine art print. Måske skulle de have en printer type ind i denne
simulering....

> [...]
> Jeg ved godt Prophoto har et større farverum. Jeg må prøve det.
> Men det kan vel ikke forklare det med "simulate paper color".

Rigtigt men Adobe RGB bør du ikke bruge, den vil klippe farverne. Du bør
absolut bruge Prophoto fra Lightroom, da der ellers bliver konverteret hver
gang du går fra Lightroom til PS og tilbage!
Du ser det sikkert kun på nogle billeder, hvis du checker nøje. Og nej, jeg
tror ikke det har noget at gøre med simulate paper color.
Printer du fra Lightroom eller fra PS?
Mvh,
Hans

Michaelbs

> Rigtigt men Adobe RGB bør du ikke bruge, den vil klippe farverne. Du bør
> absolut bruge Prophoto fra Lightroom, da der ellers bliver konverteret
> hver gang du går fra Lightroom til PS og tilbage!

Hvorfor? når CS3's farverum er sat til Adobe 1998 og Jeg eksporterer fra LR
som Adobe 1998?
Så burde der vel ikke ske konverteringer?
Men jeg vil bruge Prophoto fremover pga det større farverum. Så indstiller
man vel CS3 til Image<colorsettings<prophoto og det er så det?

> Printer du fra Lightroom eller fra PS?

Fra Lightroom.

mvh Michael

Hans Kruse

Michaelbs wrote:
> "Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor? når CS3's farverum er sat til Adobe 1998 og Jeg eksporterer
> fra LR som Adobe 1998?
> Så burde der vel ikke ske konverteringer?

Jo, Lightroom bruger Prophoto internt, så når du overfører fra LR til CS3 i
Adobe RGB så bliver der konverteret og hvis du arbejder videre på denne fil
i Lightroom så bliver den konverteret en gang til. Det skal man absolut
undgå.

> Men jeg vil bruge Prophoto fremover pga det større farverum. Så
> indstiller man vel CS3 til Image<colorsettings<prophoto og det er så
> det?

Du kan indstill CS3's color settings til

Working space: Prophoto RGB
CMYK: ligeygldigt med mindre du bruger det.
Gray: Gamma 1.8
Dot gain: 20%

Color Management Policies:
Preserve Embedded profiles

Du kan vælge at sætte Ask when ...

Conversion options hvad du ønsker.

Advance controls: Ingen sættes.

Gem dette som din default setting.

> Fra Lightroom.

Ok, så har du vel under print job gjort flg.
Draft mode ikke slået til (naturligvis)
Print resolution ikke slået til
Print sharpening ikke slået til (går ud fra du laver sharpening i CS3)
Color management
Profile: icc profilen for det valgte printer papir
Rendering intent Perceptual eller relative (se tidligere forklaring af
forskellen)

I min printer driver er der en indstilling under advanced som hedder No
color adjustment og den er slået til i mit tilfælde.

Du har sikkert gjort det samme, men for en sikkerheds skyld har jeg gentaget
det i detaljer, så vi ikke snakker forbi hinanden.

Iøvrigt kan jeg anbefale LL print tutorials der gennemgår alle disse ting i
detalje.

Mvh,
Hans

Hans Kruse

"Bo Bjerre" <B...@fjernes-sarek.dk> wrote in message

> I den grad. Tak Hans. Har Du mulighed for at lægge den slags samlede
> guldkorn på et mere blivende sted end en newsgruppe ?

Det vil jeg overveje.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> Jeg har samme oplevelse på min nye Dell bærbare. (ukalibreret)

Min oplevelse var at ukalibreret er farverne for blege på de laptops jeg har
set. Men efter kalibrering af min laptop skærm er der mindre forskel mellem
ikke farvestyret gengivelse via IE og i PS end der er på min store skærm.

Sjovt nok har FuSi'en den evne at den taber korrektion for farveprofilen når
den vågner op efter stand by. Jeg skal så ind i profile chooser for at vælge
profilen igen før skærmen ser korrekt ud igen og der er en absolut pæn
forskel.

Mvh,
Hans

Michaelbs

> [...]
> i Adobe RGB så bliver der konverteret og hvis du arbejder videre på denne
> fil i Lightroom så bliver den konverteret en gang til. Det skal man

Internt? Det lyder mystisk..fremgår det et eller andet sted i programmet?
Men jeg lytter..og vil fremover bruge Prophoto.

> Du kan indstill CS3's color settings til
>
> Working space: Prophoto RGB
> CMYK: ligeygldigt med mindre du bruger det.
> Gray: Gamma 1.8

Skærmen er vist profileret med gamma 2.2 men det er måske underordnet?

> Dot gain: 20%

Har du de tal fra LL vidoerne?

> Color Management Policies:
> Preserve Embedded profiles
>
> Du kan vælge at sætte Ask when ...
>
> Conversion options hvad du ønsker.
>
> Advance controls: Ingen sættes.
>
> Gem dette som din default setting.

Det er hermed gjort. Mange tak.

> [...]
> Profile: icc profilen for det valgte printer papir
> Rendering intent Perceptual eller relative (se tidligere forklaring af

Lige præcis.

> I min printer driver er der en indstilling under advanced som hedder No
> color adjustment og den er slået til i mit tilfælde.

Hos mig hedder det i printerdriveren: farvestyring: programstyrede farver.
(I modsætning til at vælge sRGB eller Adobe 1998, som er de to muligheder
printerdriveren tilbyder. Her vælger jeg naturligvis "programstyrede
farver".

> Du har sikkert gjort det samme, men for en sikkerheds skyld har jeg
> gentaget det i detaljer, så vi ikke snakker forbi hinanden.

Det er helt fint. Tak.

> Iøvrigt kan jeg anbefale LL print tutorials der gennemgår alle disse ting
> i detalje.

OK.
mvh Michael

Michaelbs

> [...]
> message news:46cf5ee9$0$90268$1472...@news.sunsite.dk...

> Min oplevelse var at ukalibreret er farverne for blege på de laptops jeg
Også på min.

>Men efter kalibrering af min laptop skærm er der mindre forskel mellem ikke
>farvestyret gengivelse via IE og i PS end der er på min store skærm.

Ok

> [...]
> vælge profilen igen før skærmen ser korrekt ud igen og der er en absolut
Er det Vista du kører med. For den har en tendens til at gå ind og
"overrule" installeret kalibreret profil.
Men det er der en løsning for, som jeg har foretaget med succes.

mvh Michael

Kjeld

Jeg har en spyder 2 kalibrator med tilhørende software, og har i den
forbindelse et spørgsmål.

Selve hardware enheden har en fod med et grønligt filter indbygget. Denne
fod kan fjernes og dermed så også filteret. Når man så vil kalibrere sin
monitor og lave en ICC profil, skal man så fjerne foden med filteret eller
skal det sidde på ?

Hvornår bruger man kalibratoren med filteret og hvornår uden ?

Jeg har pløjet dokumentationen igennem og kan ikke rigtig finde en
forklaring.

På forhånd tak / Kjeld

Bo Bjerre

I følge manualen bruges den UDEN filter på en rigtig skærm, og MED
filter på en fladdskærm, da denne kan udsende en del IR lys/varme fra
baglyset.

Bo //

Hans Kruse

> Er det Vista du kører med. For den har en tendens til at gå ind og
> "overrule" installeret kalibreret profil.
> Men det er der en løsning for, som jeg har foretaget med succes.

Nej, jeg har med vilje holdt mig til Windows XP (Pro) på både min laptop og
desktop, da jeg ikke havde lyst til at gå igennem opgradering af en række af
mine programmer.
Problemet på FuSi'en har jeg ikke på min desktop og jeg tror det har noget
at gøre med grafikkortet.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

"Bo Bjerre" <B...@fjernes-sarek.dk> wrote in message

Netop og det fremgår også af softwaren, når man kalibrerer.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

Michaelbs wrote:

> Internt? Det lyder mystisk..fremgår det et eller andet sted i
> programmet? Men jeg lytter..og vil fremover bruge Prophoto.

Ikke mystisk, det er tilsvarende working space i PS CS3. Du kan finde det i
Lightroom manualen under color management på side 11 og 105 (print) --- RTM
:-)

> Skærmen er vist profileret med gamma 2.2 men det er måske underordnet?

Skærmen bør kalibreres til gamma 2.2 og gamma 1.8 til Gray er anbafalingen
fra Jeff Schewe.

> Har du de tal fra LL vidoerne?

Ja.

> Det er helt fint. Tak.

Så skulle det være på plads.
Mvh,
Hans

Michaelbs

> Michaelbs wrote:
> Skærmen bør kalibreres til gamma 2.2 og gamma 1.8 til Gray er anbafalingen
> [...]
Jeff Schewe er åbenbart the wizzard. Du har sikkert beskrevet essensen med
din tutorial og forklaringer i øvrigt, men nu er jeg blevet så nysgerrig, at
jeg har købt og er ved at downloade LL tutorials´ene selv.

Mange tak for assistancen. Nu skal det bare afprøves i praksis.

mvh Michael

Hans Kruse

Lyder godt og vil gerne høre om dine erfaringer og kritiske bemærkninger. Vi
er jo langtfra den perfekte verden endnu ;-)
Mvh,
Hans

Mogens Hansen

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Jeg håber at dette kan være til nytte for andre.

Det er da et kanon indlæg.
Når jeg ser det så tænker jeg at man burde lave en (eller flere) tema-aften
hvor man prøver det og udveksler erfaringer (på dette område har jeg ikke
noget at byde ind med - men kan helt sikkert lære en masse).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Hans Kruse

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> tema-aften hvor man prøver det og udveksler erfaringer (på dette område
> har jeg ikke noget at byde ind med - men kan helt sikkert lære en masse).

Tak for det. En tema aften er ikke nogen dårlig idé. Men egentlig tror jeg
at folk kunne få meget ud af at se tutorials om de LL jeg har henvist til.
Jeg ved de koster lidt penge, men ift. de penge, der bliver lagt i
fotoudstyr, programmer og PC hardware, så er det småpenge, der kan have
ligeså stor betydning for det endelige resultat som visse af de andre
indkøb. Desuden køb af bøger og ikke mindst fotobøger, som viser hvordan
billeder kan præsenteres. Det giver både idéer til hvilke billeder, man kan
tage, men også til hvordan man kan efterbehandle. Forudsat at man ikke
bliver deprimeret over egen mangel på formåen :-)
Mvh,
Hans

Skeptikeren

On Fri, 24 Aug 2007 15:55:59 +0200, "Hans Kruse"
<hans....@mail.tele.dk> wrote:

Tak for den flotte gennemgang af dit workflow.
Der er dog een ting, jeg ikke forstår; du skriver:

-----------------------------klip -------------------------
> [...]
>tilfældigt program, da man så får klippet i farverummet og reduceret til
>8-bit. sRGB er et mindre farverum end Prophoto.
-----------------------klip ------------------------------

Hvorfor oversætte PSD filen til sRGB??? Du vælger vel en profil i
Lightroom, som er skræddersyet til papiret - enten fra Epson eller fra
Hahnemühle, når du printer.

mvh

Hans Kruse

"Skeptikeren" <skept...@privat.dk> wrote in message

> Tak for den flotte gennemgang af dit workflow.
> Der er dog een ting, jeg ikke forstår; du skriver:

Tak for det.

> -----------------------------klip -------------------------
> Printet bliver
> -----------------------klip ------------------------------
>
> Hvorfor oversætte PSD filen til sRGB??? Du vælger vel en profil i
> Lightroom, som er skræddersyet til papiret - enten fra Epson eller fra
> Hahnemühle, når du printer.

Det er også det, der menes. Jeg skulle have skrevet printerens RGB profil
(ikke sRGB), som er profilen, der hører til papirtypen for denne printer.
Mvh,
Hans

Hans Kruse

Jeg har nu lagt beskrivelsen her http://www.pbase.com/image/85483495
Jeg har ikke kunnet finde, hvordan jeg kan lægge teksten ind som html, så
jeg selv kan styre layoutet. Så derfor indtil videre dette layout.
Mvh,
Hans