--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/
for dem der gerne vil have et billigt D3, se her:
D700 ser interessant ud - ingen tvivl om det ligner et godt køb.
Nok så interessant er hvad konkurrenterne kommer til at byde på.
Hvis afløseren (eller een af dem) for 5D bliver på nogenlunde samme niveau
(f.eks. vejrtætning, AF system og hastighed) med højere opløsning (f.eks. 16
MPixel) kommer den til at presse både 1D mkIII og 1Ds mkIII noget.
Vi ved at Sony kommer med 24 MPixel i formodentlig samme prisklasse.
Der er også lidt omtale (på dansk) hos Casper Tybjerg
http://www.ttf.dk/Dansk/Tybjerg/Nyheder.aspx?M=News&PID=2647&NewsID=145
og der burde snart komme hos Bjørn Rørslett
http://www.naturfotograf.com
Mon ikke også DPreview snart kommer med en anmeldelse - i god tid før
anmeldelser af Canon 1D mkIII og 1Ds mkIII :-)
--
Venlig hilsen
Mogens Hansen
En lidt overset ting er den manglende 100% søger på D700. Måske betyder det
ikke noget for mange, men jeg må da sige jeg er kommet til at sætte pris på
en 100% søger. Hvor meget man vil give for det er så en anden sag.
> Nok så interessant er hvad konkurrenterne kommer til at byde på.
> Hvis afløseren (eller een af dem) for 5D bliver på nogenlunde samme niveau
> (f.eks. vejrtætning, AF system og hastighed) med højere opløsning (f.eks.
> 16 MPixel) kommer den til at presse både 1D mkIII og 1Ds mkIII noget.
Mit gæt er stadig at 5D afløseren vil være D700 underlegen mht. huset, men
til gengæld være lidt bedre mht. opløsning og detaljegengivelse og tæt på i
iso performance. Men en anelse bedre opløsning og detaljegengivelse får man
ikke meget glæde af, hvis optikken ikke er ligeså god. Og der er problemer
på Canon siden på vidvinkelsiden, som der absolut bør rettes op på. Jeg
tvivler på 5D afløseren kommer til at presse 1Ds mk3'eren, men det kunne jo
være Canon vil overraske denne gang.
Mht. objektivprogrammet har Nikon gjort det rigtigt godt i vidvinkelområdet
med 14-24 og 24-70'erne, sat programmet med t/s. Fra 70-200 zoom og fast
optik vurderer jeg stadig Canon som førende når vi tager optikkvalitet og
pris sammen, men Canon har ikke en pendent til den fine 200-400 f/4 VR. Men
jeg er enig, det ser spændende ud med den konkurrence, der nu er.
> Vi ved at Sony kommer med 24 MPixel i formodentlig samme prisklasse.
Også hvad Sony kommer med. Men det er nok stadig et "two horse race" et
stykke tid.
>
> Der er også lidt omtale (på dansk) hos Casper Tybjerg
> http://www.ttf.dk/Dansk/Tybjerg/Nyheder.aspx?M=News&PID=2647&NewsID=145
Ikke meget kritik, men måske er der ikke noget at kritisere.
> og der burde snart komme hos Bjørn Rørslett
> http://www.naturfotograf.com
Jeg synes ikke Bjørn er så interesant at læse igen...
> Mon ikke også DPreview snart kommer med en anmeldelse - i god tid før
> anmeldelser af Canon 1D mkIII og 1Ds mkIII :-)
Jo sikkert, der er åbenbart knas mellem dem og Canon. Jeg synes nu heller
ikke dpreview har deres styrke i high-end kamera reviews.
[8<8<8<]
> ..., men jeg må da sige jeg er kommet til at sætte pris på en 100% søger.
Jep.
> Hvor meget man vil give for det er så en anden sag.
Det er jo det.
[8<8<8<]
> Jeg tvivler på 5D afløseren kommer til at presse 1Ds mk3'eren, men det
> kunne jo være Canon vil overraske denne gang.
Jeg forventer det heller ikke - det ville ligne Canon dårligt.
Med mindre der kommer "små" 2 full-frame, forventer jeg som du at huset
bliver D700 underlegent.
[8<8<8<]
> Ikke meget kritik, men måske er der ikke noget at kritisere.
Jeg har aldrig oplevet ham som kritisk overfor Nikon - men han er jo også
Nikon Ambassadør.
[8<8<8<]
> Jo sikkert, der er åbenbart knas mellem dem og Canon. Jeg synes nu heller
> ikke dpreview har deres styrke i high-end kamera reviews.
Men det er da useriøst, når der ligger review af f.eks. D3 og D300 og der
er sammenligning med 1Ds mkIII i D3 testen.
>> Mon ikke også DPreview snart kommer med en anmeldelse - i god tid før
>> anmeldelser af Canon 1D mkIII og 1Ds mkIII :-)
>
> Jo sikkert, der er åbenbart knas mellem dem og Canon. Jeg synes nu
> heller ikke dpreview har deres styrke i high-end kamera reviews.
Hej Hans jeg er stadig et par trin eller tre under high-end kameraer - og
har stort set kun brugt dpreview og så lidt løst googling til at samle info
om de kameraer jeg har interesseret mig for hidtil.
Kan du anbefale nogle bestemte sites/personer/magasiner der er bedre til
anmeldelser af high-end kameraer? Før eller siden begynder jeg nok at kigge
på de prof kameraer - og så ville det være rart at gøre det de bedste
steder.
Venlig hilsen
Flemming
1ds mk3 falder som en sten i pris, den kan nu fåes til omkring 30000kr
på ebay.co.uk og det samme hos amerikanske forhandlere, det er de
største pris fald jeg har har set på så kort tid, det kan enten være
fordi den ikke sælger eller den øgede konkurrence fra nikon.
Tommy
En anden ting, som anmeldelser totalt misser, er kritisk ar vurdere AF
systemet. Jeg har ikke set en eneste anmeldelse, hvor AF systemet blev bare
rimeligt seriøst vurderet. Det er jo en ganske stor mangel, da en meget
væsentlig grund til at købe et high-end kamera netop er AF systemet. Det
eneste jeg har set i den boldgade er det herostratisk berømte forløb, som
Rob Gailbraith (
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068-9520 ) har
gennemgået med stor energi med Canon 1D mk3. Ja i en sådan grad at man ikke
kan omtale det kamera uden at tale om AF problemer. Her er så en anden test
http://www.prophotohome.com/forum/pro-photo-reviews-articles/76674-canon-canon-1d-camera-canon-mkiii-camera-vs-nikon-nikon-d3-camera-sports-autofocus-showdown.html,
som igen er den samme type test: løbertesten med optælling af % af out of
focus billeder. Men er nogen af disse tests faktisk en rimelig karakteristik
af disse kameraers AF system ift. allround fotografi? Altså inclusive f.eks.
BIF (bird in flight) fotografens behov? Læg her mærke til, at jeg ikke tager
stilling til om disse tests er relevant eller ej. Pointen er, at dette er et
totalt manglende område indenfor anmeldelser af kameraer, både low-end,
midrange og high-end. Det eneste der reelt bliver set på er billedkvalitet
og så er det endda ikke specielt udtømmende, da der fokuseres utroligt meget
på iso-performance, som bevares er vigtigt men ikke den eneste parameter i
billedkvalitet. F.eks. de mange jpg analyser, som jo ikke er irrelevante,
men dog temmelig uinteresante for dem, der ved at RAW formatet er det eneste
seriøse medium. Her er der så en hel række RAW konverteringsprogrammer, som
har endda noget varierende output. Er der nogen der kigger på om nogle
kameramodeller faktisk fungerer væsentligt bedre med nogle raw konvertere
end andre?
Jeg vil hævde at der simpelthen mangler en form for standarder for
anmeldelser. Hver enkelt anmeldelse omgærder sig med masser af billeder og
grafer, som ser imponerende ud for den uindviede, men det er kun toppen af
isbjerget. Derfor skal man selvfølgelig læse en masse anmeldelser, men selv
det er langt fra nok. For en køber, selv en erfaren, kan let blive ledt på
afveje ved overfokus på bestemte parametre. Jeg ko m til at tænke på Max,
der for nogle år siden, da han tog fuglebilleder købte en Canon 20D fordi
hans Canon 1D mk2 ikke havde rækkevidde nok. Han blev dog hurtigt klar over,
at det hjalp ikke så meget med pixeltæthed, når AF systemet ikke nåede
1D'eren til sokkeholderne. Men det kunne han jo have sparet sig, hvis der
havde været ordentlige anmeldelser af AF performance, så man kunne
sammenligne kameraer. Nu er det tilfældigt at jeg nævner Max her, da mange
har været igennem den øvelse. Jeg kan kun sige, at jeg har samme erfaring
med AF systemet på 1D serien ift. 20D og specielt 5D, som jeg har brugt
flittigt. 5D har et ganske præcist AF system, men det er meget langsommere
end 1D systemet. Det er ikke noget man kan læse sig til eller konkludere ud
fra antal sensorer, krydssensorer, etc.
Ja, det blev en lidt længere smøre, men jeg er faktisk blevet mere og mere
irriteret over at læse anmeldelser og den totale mangel på seriøsitet, der
er. Ja, vi ved godt de ikke må være for kritiske for så falder annoncerne
væk, etc. men det efterlader kunderne i et stort hul. Man kunne endda have
en mistanke om at nogle af de mere perifere mærker bliver forfordelt. F.eks.
kan man jo undre sig og disse her to opsummeringer:
http://www.pbase.com/hkruse/image/100306105/original og
http://www.pbase.com/hkruse/image/100306282!! Læg mærke til Image Quality!!
Nu er Sony måske ikke perifer, men ift. Canon og Nikon så er det stadig
noget af en opkomling.
Nah, det er nu ikke helt korrekt, f.eks denne her sælger havde 5 stk i
går.
http://cgi.ebay.co.uk/NEW-CANON-EOS-1Ds-Mark-III-1-Ds-MKIII-CAMERA-BODY_W0QQitemZ330255333812QQcmdZViewItem?hash=item330255333812&_trksid=p3286.m14.l1308
Tommy
Blah blah, ja det er unægteligt smertefuld, at toppen af poppen fra
canon til dato, falder så meget i pris.
Tommy
[8<8<8<]
> Hvad så med en 1D mk3 til ca. 16000kr? Eller en Nikon D3 til 19200kr? (når
> vi nu skal være i det seriøse hjørne....)
Ikke så meget til jer, men generelt:
Hvis det lyder for godt til at være sandt - så er det nok sådan.
F.eks. har der været rimeligt mange annoncer i Den Blå Avis for store Nikon
(primært D3, D300) og Canon (primært 1D mkIII, 1Ds mkII og 1Ds mkIII), som
er åbenlyse forsøg på svindel.
> Ja, det blev en lidt længere smøre, men jeg er faktisk blevet mere og
> mere irriteret over at læse anmeldelser og den totale mangel på
> seriøsitet, der er. Ja, vi ved godt de ikke må være for kritiske for
> så falder annoncerne væk, etc. men det efterlader kunderne i et stort
> hul. Man kunne endda have en mistanke om at nogle af de mere perifere
> mærker bliver forfordelt. F.eks. kan man jo undre sig og disse her to
> opsummeringer: http://www.pbase.com/hkruse/image/100306105/original og
> http://www.pbase.com/hkruse/image/100306282!! Læg mærke til Image
> Quality!! Nu er Sony måske ikke perifer, men ift. Canon og Nikon så er
> det stadig noget af en opkomling.
Hehe - jeg kan godt se at de ikke just er specielt kritiske i
opsummeringerne.
Angående din kritik af manglende AF-performance i reviews - så er jeg enig
- selvom jeg ikke lige har tænkt så meget over at det manglede før. :-)
Tak for kommentarerne
//flemming
Sælgeren her har mange salg og 100% tilfredse kunder, det ville han
sikkert ikke have haft hvis det forholdt sig som du tror.
Tommy