Nicolai Lang wrote:
> Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage billeder til et bryllup - fra
> kirke til brudevals. Ă…rsagen er at jeg har taget billeder til et par
> konfirmationer for en kollega og en i samme familie har spurgt om jeg
> ikke vil være forograf til deres bryllup.
>
> Eftersom jeg synes det er en god opgave (jeg kan godt lide at tage
> festbilleder) vil heg vil gøre det for udgifterne der er forbundet med
> det (transport, lidt til brænding af medier etc). Samt evt. udgifter
> til leje af udstyr. I første omgang sagde jeg nej af 2 årsager:
>
> Jeg synes ikke selv jeg er helt kvalificeret til det (alt for høje)
> niveau som alt for mange ligger i bryllupsbillederne. SĂĄ der er
> ligesom lagt an til en forventningsafstemning,
>
> Jeg har mangler en lille smule udstyr - nemlig backup kamera og et
> lysstærkt objektiv til kirken (hvis man må tage billeder under
> vielsen).
Det er altid præsten, der skal foretage vielsen, der bestemmer, om han
vil have, at der bliver fotograferet i kirken. Og det gælder faktisk
ogsĂĄ, selvom der ikke vil blive brugt blitz. SĂĄ du skal tage kontakt til
præsten for at høre, hvordan han stiller sig til det og få hans tilladelse.
> Det første er måske ikke det store problem, hvis forventningerne ikke
> er til high-fashion studiebilleder. Især ikke efter at jeg har set et
> par af bilelderne fra konfirmationen blæst op i 60-75 cm størrelse.
>
> Det sidste kan der jo lejes sig ud af ;) Selvom vi nok skal sætte et
> realistisk budget pĂĄ lad os bare sige 1200-1500 kr. alt incl.
Hvis dem, du tidl. har taget konfirmationsbilleder hos, er tilfredse, -
og det må de jo være, siden andre spørger, - så synes jeg, du skal
springe ud i det. - Jeg havde det på lignende måde første gang, jeg
skulle fotografere til et bryllup.:-)
> Mit udstyr tæller bl.a.
>
> Canon EOS 450D
Hujsk at have rigeligt med hukommelseskort med - eller andet medie, sĂĄ
du kan tømme kort over på fx. en bærbar computer e.l.. Det er især
nødvendig, hvis du tager billeder i RAW+JPEG, - det fylder altså....
> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Er det en Mk I eller II? - Hvis det er en Mk I, ville jeg nok prøve at
lĂĄne/leje mig frem til en bedre - fx. en EF-S 18-135mm II IS. PĂĄ den
måde vil du kunne nøjes stort set med et enkelt objektiv.
Til bordfotografering ville jeg sætte den på 35mm (svarer til 56mm på
full-frame). Det giver en god vinkel og samtidig en afstand, sĂĄ du ikke
skal 'helt ind i hovedet' pĂĄ folk.
> Canon EF-50/1.8 II
Jeg vil foretrække den til bordfoto, men en ækvivalent på 80mm er for
meget. Jeg bruger selv 50mm pĂĄ full-frame og analog til bordfoto.
> Sigma 10-20 f/3,5 EX DC HSM
God til oversigtsbilleder.
> Peleng 3.5/8 Fisheye lens (kan give nogle sjove billeder af
> forsamlinger, borde, oppyntning m.m.)
Ja, særdeles velegnet til det formål...
> Derudover har jeg en telezoom . Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 LD MACRO.
> Den vil jeg egentlig ikke regne med, da den er for lyssvag og ikke
> tegner særligt skarpt.
Den tegner såmænd skarp nok, men tegner også efter min mening for blødt,
sĂĄ jeg vil ogsĂĄ undlade at bruge den...
> Lys:
> Sigma EF-530 DG Super flash
> 3 x manuelle slaveflash, div. paraplyer, reflektorer, stativer m.m.
Husk en diffuser, hvis den ikke er indbygget i blitzen. Brug diffuser,
sæt blitzen til 35mm optik og drej hovedet ca. 30-45 grader opad ved
bordfoto, sĂĄ undgĂĄr du fx. ogsĂĄ refelkser i briller, smykker osv..
Hvis du vil bruge slave enhederne, så bør de fastmonteres på forudvalgte
steder i lokalet, sĂĄ sensoren stort set altid vil blive fanget af din
Sigma blitz.
> Jeg har et Sony Cybershot DSC-WX10V kompaktkamera (som i øvrigt laver
> ganske fremragende HD film optagelser).
>
> Men er det nok med Sony'en som backup kamera? Bør jeg leje et ekstra
> hus og en 70-200/2.8L IS? Eller blot en 70-200/2.8L?
SĂĄ hellere leje en 24-135mmL optik. Du skal regne med, at en 70-200
giver 112-320mm pĂĄ et hus med crop-factor 1,6.
> Eller var det bedre at bruge et par tusinde på at købe et 350D
> brugt for at have backup'en?
Hm, Sony'en er ret god at have med under alle omstændigheder. Men hvis
du vil ud og ofre lidt, sĂĄ kan man faktisk fĂĄ 450D huse til 2000-2500kr.
pĂĄ
dba.dk. 350D kan normalt fĂĄs helt ned til omk. 12-1300kr. nu for
huset alene. - Under alle omstændigheder vil jeg så anbefale, du køber
et hus, der er så tæt på 450D som muligt i betjening, så du ikke
pludselig står og ændrer en indstilling pr. refleks og det så viser sig
at være noget helt andet.
> Helst ville jeg investere i et 60D eller 7D - men det er der ikke
> penge til lige nu. Det kommer nok indenfor et ĂĄrs tid.
- Og fx. 60D er stadig dyr som brugt, hvis man skal have et, der har
taget fĂĄ billeder.:-(
> PĂĄ forhĂĄnd tak for kommentarene. Hvis I mener at man skal holde sig
> fra det når man har brug for at spørge om råd, så er vi i princippet
> enige men her er der ligesom stemt af. Så det behøves vi ikke
> diskutere. ;)
Næh...hvorfor det... Jeg har selv fået en opgave, jeg aldrig har prøvet
før - at tage billeder til et panorama. Jeg synes, jeg fik mange ret
gode tips, sĂĄ nu har jeg lidt basis for at komme igang.:-)
mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-m...@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing -
www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -
www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~