Lucia

Mogens Hansen

Jeg ville fange lidt julestemning med stearinlys-skær og juletradition ved
året Lucia fest
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=1

Der er brugt flash for at nedsætte kontrasten og få tegning i kjolerne.
Lukketid (1/25 sek), blænde (2.8) og ISO (1600) var manuelt indstillet og
bestemt hjemmefra, ved at lave nogle prøve eksponeringer med et stearinlys.
Det skulle passe med lysintensiteten i ansigterne stammende fra
stearinlysene. Flash skulle sikre eksponeringen i de dele som stearinlysene
ikke oplyser (primært kjolerne), uden at det skulle have så meget lys at
stemningen forsvinder.
Flash eksponering var automatisk, men kompenseret -1 blænde. Prøverne hjemme
antydede -5/3 blænde kompensering, men pga. de hvide kjoler fik den lidt
mere lys.
Een flash sat til maksimal spredning var stillet på stativ i samme højde som
stearinlysene, ca midt for Lucia optoget og lyste vinkelret på dem, så
flashen oplyste optoget nogenlunde jævnt. Een flash var monteret på kameraet
og gav lidt ekstra lys til de forreste og styrede den anden flash trådløst.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

s.v.nielsen

Mogens Hansen wrote:
> Jeg ville fange lidt julestemning med stearinlys-skær og juletradition ved
> året Lucia fest
> http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=1

Hej Mogens!

Dit grundige forarbejde har båret frugt. Du har fastholdt et motiv og en
stemning der er svært at fotografere.

Det er lidt synd at luciabrudens ansigt ikke er bedre oplyst, men det
var nok svært for dig at kontrolere hvordan hun bar sit lys ;-)

Andet billede i serien kan jeg bedre lide end det linken er til. Blot
synes jeg du burde beskære det så du fik et bredt format uden den
intetsigende forgrund.

Det er fint du fremlægger din fremgangsmåde og dine tanker om
lyssætningen for os andre :-)

Søren Videbæk Nielsen

Frodo Nifinger

Jeg synes ikke at kombinationen med flash og stearinlys fungerer godt.
Årsagen er, at lysene næsten kun oplyser overkroppene. Bunden af kjolerne er
derimod kun oplyst af flashen. resultatet er et billed delt af det varme lys
på toppen og det kolde lys på kjolerne.
Det spiller ikke.
Jeg havde hellere set, at du havde ladet dig nøje med det forekommende lys
og lade kjolerne fade ud i mørke. Det havde givet meget mere stemning. Måske
man kunne ha pånået lidt mere med en kæmpestor reflektor, men det er nok
ikke praktisk muligt

mvh

--
Jesper Nielsen
aka

Thomas Kjær

On 2006-12-15, Frodo Nifinger <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> man kunne ha pånået lidt mere med en kæmpestor reflektor, men det er nok

Eller måske blot en gylden omnibounce på blitzen (jeg antager det var en
hotshoe blitz).

Thomas Kjær <t...@daarligstil.dk>

Thomas Kjær

On 2006-12-15, Mogens Hansen <moge...@dk-online.dk> wrote:
> Jeg ville fange lidt julestemning med stearinlys-skær og juletradition ved
> året Lucia fest
> http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=1

Godt arbejde. Eksponeringerne ser (ihvertfald her på min laptop-skærm)
ud til at være vellykkede. :)

Frodo Nifinger

Thomas Kjær wrote:

> Eller måske blot en gylden omnibounce på blitzen (jeg antager det var
> en hotshoe blitz).

Det var sq måske en ide.
I hvert fald er jeg ikke begejstret for temperaturforskellen mellem kjoler
og ansigter.
Kan man nogenlunde bestemme kelvintemp på lyset fra sådan en?

OT!
Thomas! Kender du en Rock/koncertfotograf ved navn Jens Dige fra Vanløse?
Han har skiftet hele sit Nikon grej ud med Canon, så jeg er på vej over for
at købe noget "tungt" glas ved ham.
`Koncerter er jo lidt din metier.

Mvh

Thomas Kjær

On 2006-12-16, Frodo Nifinger <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> Det var sq måske en ide.
> I hvert fald er jeg ikke begejstret for temperaturforskellen mellem kjoler
> og ansigter.
> Kan man nogenlunde bestemme kelvintemp på lyset fra sådan en?

Hvis du gør det med en gel, ja. Men ellers er jeg ret glad for den guld
STO-FEN laver, den virker ganske godt i tungstenslys og fylder ikke
meget i tasken stacket med den grønne og hvide.

> [...]
> Han har skiftet hele sit Nikon grej ud med Canon, så jeg er på vej over for

Kender er vist så meget sagt. Jeg er dog stødt på ham et par gange på
Roskilde Festival hvor han kører (og var med til at starte) Rockphoto
sammen med et par andre "drenge". :) Men så vidt jeg ved gør Jens Dige
primært i pressefoto.

Hvad har du kig på af glas? :)

Frodo Nifinger

Thomas Kjær wrote:

> Hvis du gør det med en gel, ja. Men ellers er jeg ret glad for den
> guld STO-FEN laver, den virker ganske godt i tungstenslys og fylder
> ikke meget i tasken stacket med den grønne og hvide.

Nice, man skulle måske kigge lidt efter sadan en til den nyerhvervede SB-800

> [...]
> Roskilde Festival hvor han kører (og var med til at starte) Rockphoto
> sammen med et par andre "drenge". :) Men så vidt jeg ved gør Jens

Det er så en Nikkor AF-S 400/2,8 IF ED MkII.
4,8 kg glas og kulfiber :o)
Og så lige et par telekonvertere, der også passer sammen med min AF-S
200/2,0 VR :o)

Jeg er så meget spændt på, om den kommer til at afløse min Sigma EX 500/4,5
HSM, eller om vægten er for høj, til at jeg blir glad for den.

Uanset hvad; Er man på udkig efter en supertele til Nikon, kan det vist
betale sig at holde øje med mig i de kommende uger.
Jeg beholder kun den ene af de to ;o)

Mogens Hansen

"Thomas Kjær" <t...@daarligstil.dk> wrote in message

> Godt arbejde. Eksponeringerne ser (ihvertfald her på min laptop-skærm)
> ud til at være vellykkede. :)

Mange tak.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Mogens Hansen

"s.v.nielsen" <x.v.n...@c.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er lidt synd at luciabrudens ansigt ikke er bedre oplyst, men det var
> nok svært for dig at kontrolere hvordan hun bar sit lys ;-)

Ja - og hendes ansigt er allerede lysnet lidt i Photoshop.

> Andet billede i serien kan jeg bedre lide end det linken er til. Blot
> synes jeg du burde beskære det så du fik et bredt format uden den
> intetsigende forgrund.

Det kunne godt være en ide.

> Det er fint du fremlægger din fremgangsmåde og dine tanker om lyssætningen
> for os andre :-)

Jeg tænkte at andre måske kunne blive inspireret.
Billedet i sig selv er ikke noget der indskriver sig i historien, men det er
et motiv mange tager billeder af.

Tak for kommentarerne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Mogens Hansen

"Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

Det kan der være noget om.
Måske er hele konvertering lidt for kold.
Gad vide om du havde bemærket det hvis jeg ikke havde fortalt lidt om
hvordan billedet er taget ?

Derfor står der faktisk filtre
http://www.obt.dk/lampe_filtre_m.htm#color_magic_kits
på min ønskeliste.
De kan vist klippes til og sættes fast med lidt velcro, som
http://www.pressefotografforbundet.dk/3302

Måske skal jeg prøve at lave 2 RAW konverteringer med forskellige
farvetemperatur og blande dem, selvom det er bedre at undgå problemet til at
starte med..

> Det spiller ikke.
> Jeg havde hellere set, at du havde ladet dig nøje med det forekommende lys
> og lade kjolerne fade ud i mørke. Det havde givet meget mere stemning.

Det er prøvet og det spiller ikke syntes jeg.
Der er simpelthen alt for meget kontrast i motivet fra de små punktformede
lyskilder, når det foregår i en mørklagt skolehal.

> Måske
> man kunne ha pånået lidt mere med en kæmpestor reflektor, men det er nok
> ikke praktisk muligt

Jeg havde en paraply med, men den var ikke praktisk at bruge for den ville
blive væltet af alle de børn der løb rundt i mørket.

Tak for kommentarerne - så er der lidt at arbejde med.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Mogens Hansen

"Thomas Kjær" <t...@daarligstil.dk> wrote in message

> Eller måske blot en gylden omnibounce på blitzen

Ja - noget i den stil.
Et filter ville nok have være en god ide.
Den hvide omnibounce var pillet af for ikke at lyse omgivelserne alt for
meget op.

> (jeg antager det var en
> hotshoe blitz).

Canon EX550 som slave på stivet og EX580 som master på kameraet.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Mogens Hansen

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Måske skal jeg prøve at lave 2 RAW konverteringer med forskellige
> farvetemperatur og blande dem

Det er gjort på
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=2

Hvor det hele er gjort lidt mere varmere, og det nederste af kjolerne er
gjort endnu mere varm end resten.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Ole Larsen

Mogens Hansen skrev:
Absolut veludført billede af et vanskeligt motiv. Ikke så spændende som
billede betragtet. Havde man kunnet se omgivelserne (nedtonet) havde det
imo nok været mere interessant.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Ole Larsen

Ole Larsen skrev:

> Absolut veludført billede af et vanskeligt motiv. Ikke så spændende som
> billede betragtet. Havde man kunnet se omgivelserne (nedtonet) havde det
> imo nok været mere interessant.

Fil 1/3 finder jeg meget bedre

Frodo Nifinger

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=2
>
> Hvor det hele er gjort lidt mere varmere, og det nederste af kjolerne er

Bravo, Nu spiller det :o)
Nu hænger billedet helt anderledes sammen.

Opfindsomhed lærte den nøgne kvinde at spinde ;o)

Mvh

Frodo Nifinger

> [...]

> Måske er hele konvertering lidt for kold.
> Gad vide om du havde bemærket det hvis jeg ikke havde fortalt lidt om

Det tror jeg nu nok, jeg havde.
Kl var kvart i et, og jeg læste altså kun:

[...]

i ansigterne stammende fra stearinlysene. Flash bla bla bla ....."

Inden jeg klikkede på linket ;o)
Jeg synes, at det springer i øjnene.

Til gengæld synes jeg, at du har løst det fint med din dobbelte
konvertering.

Jeg er da kun glad for at min kritik har ført noget godt med sig ;o)

Mvh

Bo Bjerre

Hej Mogens.

Grundigt forarbejde!, og det tiltaler en teknikkker som mig :-) Og Du
har kun haft den ene chance. Der er dog et par punkter, jeg faldt over,
som kan laves endnu bedre.

Der er en uheldig spejling i gulvet til højre
Der er en uhelgig lyskilde foran Luciabruden
Der er en juletræsstjerne midt i det hele.
-det kan altsammen rettes på computeren.

Det, jeg tror kunne give det helt store ville være om du havde trukket
et stykke let orange cellofan omkring blitzen, så farvetemperaturen
havde matchet lysenes temp. Det er ubevist det, der generer mig mest.

At den forreste pige holder lyset for langt fra hodet, er vel årsag til
at hun er lidt mere formørket end de andre.

I betragtning af at det er et direkte skud, hvor Du ikke kunne
"kommandere" med dem er det RIGTIGT godt.

Bo //

Mogens Hansen

"Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Det tror jeg nu nok, jeg havde.

Ja, og når man kigger på oversigten er der også voldsom stor forskel i
farvebalancen på de 2 billeder.

[8<8<8<]

> Jeg er da kun glad for at min kritik har ført noget godt med sig ;o)

Jeg takker for at du påpegede det og gav mig sparket.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Leif Langgaard

> Jeg ville fange lidt julestemning med stearinlys-skær og juletradition ved
> året Lucia fest
> http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=1

Hej

Det er til fulde lykkedes at fange stemningen, det er nok det allerbedste
Lucia-billede jeg har set!

Tillykke!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Mogens Hansen

"Ole Larsen" <olen...@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Absolut veludført billede af et vanskeligt motiv.

Tak

> Ikke så spændende som billede betragtet.

Enig.
Det er kun hvis man har et personligt forhold til pigerne at det skifter
værdi (Den ene er min datter).

> Havde man kunnet se omgivelserne (nedtonet) havde det imo nok været mere
> interessant.

Omgivelserne var kedelige.
Luciapigerne var også en tur forbi det lokale plejehjem - der kunne godt
have været nogle muligheder for lidt spændende interaktion mellem
Luciapigerne og beboerne.

Mogens Hansen

"Bo Bjerre" <po...@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message

> [...]
> Der er en uhelgig lyskilde foran Luciabruden
> Der er en juletræsstjerne midt i det hele.
> -det kan altsammen rettes på computeren.

Det kan du bestemt have ret i.
Jeg har det dog med at begrænse hvad jeg vil tillade at ændre på computeren.
Det stammer nok tilbage til tiden med dias og sort/hvid billeder med sorte
kanter :-)

> Det, jeg tror kunne give det helt store ville være om du havde trukket et
> stykke let orange cellofan omkring blitzen, så farvetemperaturen havde
> matchet lysenes temp. Det er ubevist det, der generer mig mest.

Det har du ret i.
Jeg har prøvet at korrigere det lidt, på baggrund af Jesper's kommentarer,
så hele billedet er blevet varmere, og især det nederste af kjolerne er
blevet mere balancerede
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=2

Det havde været bedre at have balanceret det på optagelsestidspunktet.

> [...]
> hun er lidt mere formørket end de andre.
>
> I betragtning af at det er et direkte skud, hvor Du ikke kunne
> "kommandere" med dem er det RIGTIGT godt.

Jeg takker for kommentarerne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Mogens Hansen

"Leif Langgaard" <lang...@klarupnet.dx> wrote in message

[8<8<8<]

> Det er til fulde lykkedes at fange stemningen, det er nok det allerbedste
> Lucia-billede jeg har set!
>
> Tillykke!

Mange tak - det er store ord :-)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Hans Kruse

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> wrote in message

Billederne er vel udførte, hvis målet var at fotografere pigerne som gruppe.
Jeg synes nok ikke de som billeder er så fede, mest fordi der er for meget
"uvedkommende" med. Sikkert ikke for forældrene, der gerne vil se deres
pige, men flere closeups med ansigter og lys kunne have været meget mere
effektfulde.
Mvh,
Hans

Bo Bjerre

Mogens Hansen wrote:

> [...]
> Det stammer nok tilbage til tiden med dias og sort/hvid billeder med sorte

Vi er åbenbart af "samme slags". Billederne laves færdige FØR man
trykker på knappen :-)

> [...]
> http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=2
>
> Det havde været bedre at have balanceret det på optagelsestidspunktet.

...samme kommentar som ovenfor :-)

-men Du skal have ros og opmuntring fordi Du havede planlagt opgaven og
gennemtænkt det. Og det er nok fordi Du er gammel film-mand...

Bo //

Bo Bjerre

Jamen, der er ingen nøgne kvinder, heldigvis :-)

Bo //

Mogens Hansen

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Billederne er vel udførte, hvis målet var at fotografere pigerne som
> gruppe.

Det var målet.

> [...]
> "uvedkommende" med. Sikkert ikke for forældrene, der gerne vil se deres
> pige, men flere closeups med ansigter og lys kunne have været meget mere

Noget i den stil kommer til senere, men jeg syntes ikke jeg fangede noget
der er interessant for andre end forældre.

Din kommentar får mig til at tænke på at man kunne nok have fået noget godt
ud at tage et billede lige forfra med tele, rimeligt tæt beskåret af
Luciabruden, men de efterfølgende lidt uskarpt bag ved. Man kan altid gøre
mere :-)

Tak for kommentaren.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Hans Kruse

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

Det var det jeg tænkte på.
Mvh,
Hans

;o)-max-

"Mogens Hansen"

> Jeg ville fange lidt julestemning med stearinlys-skær og juletradition ved
> [...]

Yndigt men meget kedeligt - teknisk helt fino.. ;o)-max-

Jan Boegh

Mogens Hansen skrev i 45831d2d$0$140$157c...@dreader2.cybercity.dk
dette:

> [...]
> http://www.hansen4.dk/fotoalbum/displayimage.php?album=47&pos=1
>
> Der er brugt flash for at nedsætte kontrasten og få tegning i

Jeg kan slet ikke se billedet uden af få mit farvesyn totalt forvirret. Du
har imo nærmest ødelagt billedet med fillflash.

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at kombinere flash og stearinlys, så
resultatet bliver hæderligt. Måske kan man filtrere flashen med et gult
filter.
I øvrigt mener jeg ikke det er en fordel at også gulvet bliver lyst op.

Og så synes jeg du skulle beskære billedet i stedet for at lade det beholde
kameraformatet. Fjern især noget af det kedelige gulv.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
.

Mogens Hansen

";o)-max-" <m...@amarzone.dk> wrote in message

Jeg tror godt jeg kan følge dig.
Der er ikke nogen individuel, personlig fortælling med f.eks. et genert
eller stolt blik over at skulle optræde, et lille problem hvor stearinlyset
gik ud og skulle tændes hos pigen ved siden af...

Mogens Hansen

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

[8<8<8<]

> Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at kombinere flash og stearinlys, så
> resultatet bliver hæderligt. Måske kan man filtrere flashen med et gult
> filter.

Det burde bestemt kunne lade sig gøre, og jeg mener det er nødvendigt.
Om det så er lykkedes for mig er en anden snak.
Ideen med at filtrere flashen er god.

> I øvrigt mener jeg ikke det er en fordel at også gulvet bliver lyst op.
>
> Og så synes jeg du skulle beskære billedet i stedet for at lade det
> beholde kameraformatet. Fjern især noget af det kedelige gulv.

Det vil jeg prøve at kigge på.

Tak for kommentarerne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen