Bramsnæs - nu vi er på de kanter

1 view

Mogens Hansen

Nu vi snakker om Bramsnæs, så er her et billede
http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L0629.jpg
fra de kanter for små 3 måneder siden, hvor der var tid til lidt madpakke
frokost og afslapning.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Hans Kruse

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> wrote in message

> Nu vi snakker om Bramsnæs, så er her et billede
> http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L0629.jpg
> fra de kanter for små 3 måneder siden, hvor der var tid til lidt madpakke
> frokost og afslapning.

Dejligt billede med en god stemning. Egner sig godt til s/h som her.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Mogens Hansen

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Dejligt billede med en god stemning.

Takker.

> Egner sig godt til s/h som her.

Tak - konverteringen var et slid, og endnu værre at prøve at få det printet
tilfredsstillende...

Hans Kruse

> Tak - konverteringen var et slid, og endnu værre at prøve at få det
> printet tilfredsstillende...

Fortæl, fortæl....

Mogens Hansen

> "Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> wrote in message

Det endte med at blive lavet af 4 konverteringer fra Lightroom, hvor der
blev optimeret efter forskellige dele (bl.a. jakken og træet ved stranden i
een konvertering og vandet og græsset i en anden) af billedet. Der blev
hevet en del i indstillingerne - især vægtningen af farvekanaler. Det gav så
lidt grim støj, som stod skarpt på det uskarpe vand i baggrunden. Det fik så
lidt blur.
De 4 lag blev så flettet sammen med layer-mask i Photoshop.

> og endnu værre at prøve at få det
>
> Fortæl, fortæl....

Efter konverteringen printede jeg det ud på min lille Selphy printer, så jeg
var tilfreds med det.
Derefter blev det sendt til Bilka for at blive printet i 30x40cm.
Det blev noget skidt - alt for meget kontrast og tydelig pixelering,
formodentlig fra komprimering.
Derefter prøvede jeg Laboratoriet i Nannasgade, printet med en Canon
imagePrograf et-eller-andet på lærred. Det blev væsentlig pænere, men det
sorte var ikke så sort som jeg havde troet. Det er første gang jeg har
prøvet dem, og der duftede af rigtig fixer-væske. Jeg vil nok bruge dem
igen.
Det er svært (og formodentlig dyrt) at blive helt tilfreds...

Ole Larsen

Mogens Hansen skrev:

> Nu vi snakker om Bramsnæs, så er her et billede
> http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L0629.jpg
> fra de kanter for små 3 måneder siden, hvor der var tid til lidt madpakke
> frokost og afslapning.

Dette får jeg nok på puklen for, men jeg synes ikke om det. Baggrunden
ser meget "fake" ud og passer imo ikke til den søde pige. Og græsset i
forgrunden - noget er uskarpt og noget ser over "skærpet" ud. Det falder
fra hinanden som 2 forskellige billeder

http://olelarsen.eu/84/index.html

kajo

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> Tak - konverteringen var et slid, og endnu værre at prøve at få det
> printet tilfredsstillende...

Det var åbenbart slidet værd, det er ihvertfald blevet et fremragende
resultat.

--
mvh kajo

Mogens Hansen

"Ole Larsen" <olen...@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Dette får jeg nok på puklen for, men jeg synes ikke om det.

Du får ikke på puklen for det af mig :-)
Jeg takker for konstruktiv kritik.

> Baggrunden ser meget "fake" ud og passer imo ikke til den søde pige.

Kontrasten er øget i baggrunden, men bortset fra det er der ikke gjort så
meget ved det

> Og græsset i forgrunden - noget er uskarpt og noget ser over "skærpet" ud.

Det vil jeg lige tænke lidt over.
Måske skal jeg konterere lidt videre...

> Det falder fra hinanden som 2 forskellige billeder

Ok - takker for kommentarerne.

Mogens Hansen

"kajo" <- - -> wrote in message

[8<8<8<]

> Det var åbenbart slidet værd, det er ihvertfald blevet et fremragende
> resultat.

Takker.

Ole Larsen

Mogens Hansen skrev:

> Kontrasten er øget i baggrunden, men bortset fra det er der ikke gjort så
> meget ved det

Det "snyder" nok, at der, p gr a skråningen, ikke er en glidende
overgang til den uskarpe baggrund -

Søren Friberg

Mogens Hansen skrev:

> Nu vi snakker om Bramsnæs, så er her et billede
> http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L0629.jpg
> fra de kanter for små 3 måneder siden, hvor der var tid til lidt madpakke
> frokost og afslapning.

Flot billede - højre del med pigen er simpelthen helt formiddabel godt
lavet. IMO kan jeg slet ikke bruge den store uskarpe venstre side til
noget. Det synes jeg ikke bidrager, så jeg tror nok min opfattelse er
både Hans´s og Oles, hvis det lader sig gøre. Og så ved jeg godt at det
næsten er umuligt at lave et s/h i dag uden det næsten betragtes som
genialt, men jeg kan nu altså også godt lide farver.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

fotofriberg.dk

Mogens Hansen

"Søren Friberg" <hushovmes...@msn.com> wrote in message

[8<8<8<]

> Flot billede - højre del med pigen er simpelthen helt formiddabel godt
> lavet.

Takker.

> IMO kan jeg slet ikke bruge den store uskarpe venstre side til noget.

Ok.

> [...]
> og Oles, hvis det lader sig gøre. Og så ved jeg godt at det næsten er
> umuligt at lave et s/h i dag uden det næsten betragtes som genialt, men

Jeg syntes ikke rigtigt det virkede i farver.

Takker for kommentarerne.

Frodo Nifinger

"Mogens Hansen" <moge...@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

> Nu vi snakker om Bramsnæs, så er her et billede
> http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L0629.jpg
> fra de kanter for små 3 måneder siden, hvor der var tid til lidt madpakke
> frokost og afslapning.

Jeg synes egentligt, at det er ganske nydeligt.
Der er dog et par skønhedspletter i min bog.
Konverteringen til S/H er nydelig med fin tonalitet hos pigen.
Men jeg ville altså lige lidt med Adjustment layers for at tone den meget
lyse flade ned i venstre side.
Der opstår også en pudsighed i billedet fordi, det er taget på en skråning,
at græsset foran pigen, som er i fokus også er skarpt. Især i venstre side
stikker det lidt ud. Men det kan man også trylle væk i PP.

Et alternativ er at beskære tættere.

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka

Mogens Hansen

"Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Jeg synes egentligt, at det er ganske nydeligt.

Tak.

> [...]
> lyse flade ned i venstre side.
> Der opstår også en pudsighed i billedet fordi, det er taget på en

Ja, der var temmeligt stejlt og man kan ikke se skrænten. Det er toppen og
bunden af skrænten der er med.

> at græsset foran pigen, som er i fokus også er skarpt. Især i venstre side
> stikker det lidt ud.

Jep - og konverteringen (vægtningen af farvekanalerne) fremhæver det.
Hvorfor har jeg så gjort det ? Tja - der er ikke altid nogen god forklaring.

Det er meget interessant at få reaktioner - tak (til alle).

> Men det kan man også trylle væk i PP.
>
> Et alternativ er at beskære tættere.

Takker for kommentarerne.

;o)-max-

"Mogens Hansen"

Prøv at beskære ubehageligt tæt og se hvordan billedet
pludseligt blir nærværende og levende, halvdistance imo
kræver noget mere end det her billede kan bære, uhmm.
;o)-max-

Mogens Hansen

";o)-max-" <m...@bamarzone.dk> wrote in message

[8<8<8<]

> Prøv at beskære ubehageligt tæt og se hvordan billedet
> pludseligt blir nærværende og levende, halvdistance imo
> kræver noget mere end det her billede kan bære, uhmm.

Ok - det vil jeg prøve.

Takker for kommentaren.

Søren Friberg

;o)-max- skrev:

> Prøv at beskære ubehageligt tæt og se hvordan billedet
> pludseligt blir nærværende og levende, halvdistance imo
> kræver noget mere end det her billede kan bære, uhmm.
> ;o)-max-

Ja, det er vist sådan det skal udtrykkes :-)

Hans Kruse

> Ok - det vil jeg prøve.

Jeg mener faktisk ikke billedet kan bære en meget tæt beskæring. Sådan som
det er nu hænger det faktisk godt sammen efter min mening med den lidt
stille ensomhed pigen sidder i for sig selv. Baggrunden er dog ikke helt
uproblematisk, da den fanger lidt for meget opmærksomhed.

Søren Friberg

Hans Kruse skrev:

> Baggrunden er dog ikke helt
> uproblematisk, da den fanger lidt for meget opmærksomhed.

Det "glemte" du vist at nævne i din første uforbeholdne udtalelse :-)

Mogens Hansen

"Hans Kruse" <hans....@mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Fortæl, fortæl....

Jeg glemte at ansigtet har fået _lidt_ "diffuse glow"

Jan Boegh

Mogens Hansen wrote:
> Nu vi snakker om Bramsnæs, så er her et billede
> http://www.hansen4.dk/full_crop/_E6L0629.jpg
> fra de kanter for små 3 måneder siden, hvor der var tid til lidt
> madpakke frokost og afslapning.

Det meste er vist sagt, jeg synes alt i alt godt om billedet men er ikke
udpræget vild med busken i baggrunden, der bliver sådan et mærkeligt
opmærksomhedspunkt lige midt i det hele og dermed bidrager uheldigt
kompositorisk.
Pigen er fremragende konverteret (SIC!).

vh
Jan

Mogens Hansen

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message

[8<8<8<]

> [...]
> udpræget vild med busken i baggrunden, der bliver sådan et mærkeligt
> opmærksomhedspunkt lige midt i det hele og dermed bidrager uheldigt

Det kan jeg nemt følge.
I een af de tidligere konverteringer var den mere fremtrædende - som om
undskyldninger hjælper noget :-)

> Pigen er fremragende konverteret (SIC!).

Mange tak for kommentarerne.