Dræbersnegle

Majbritt Hågensen

Hej Gruppe

Må lige høre jeres mening om dette....Talte med en dame i byen idag, og hun
fortalte at de havde mange " dræber-snegle " i haven, det har vi også, men
jeg gør nu ikke så meget ved dem....Damen fortalte mig så at jeg "bare"
skulle drysse dem med salt, så var de døde efter en halv times tid.... ( en
ætsning ).er det ikke dyrplageri så det vil noget ???? jeg er rystet....

hilsen Majbritt.

Tove Krieger

In news:467298c1$0$224$edfa...@dread15.news.tele.dk,
Majbritt Hågensen <maa...@oncable.dk> typed:

Det synes jeg faktisk også. Det skulle ikke være nødvendigt at de
skal lide fordi det er skadedyr. Jeg har hørt at man kan grave en
beholder ned, så kun et lille stykke er over jorden. Derefter kan
man komme noget øl i det kan de godt li'. Resultatet er at de
drukner, men jeg ved så ikke om det er mere humant, eller også
bliver de måske påvirkede af alkoholen inden de drukner.

--
Venlig hilsen Tove :-)
Beware of people who dislike cats

Tove Krieger

In news:46729ec0$0$197$edfa...@dread11.news.tele.dk,
Tove Krieger <minimiv...@privat.dk> typed:

> [...]
> drukner, men jeg ved så ikke om det er mere humant, eller også
> bliver de måske påvirkede af alkoholen inden de drukner.

Jeg glemte at medsende et link jeg fandt. Det ser ud til at det
bedste er at samle dem i en spand og overhælde dem med kogende vand,
så dør de øjeblikkeligt:

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/90AD298A-B35D-41FC-9C56-D2AF05571BE0/32732/DRAEBERSNEGLflyer3.doc

Kate

"Majbritt Hågensen" <maa...@oncable.dk> wrote in

Indrømmet, jeg er efter dem, men jeg kunne ikke drømme om at drysse
salt på dem. Jeg har også hørt folk, fortælle grinende, at de smider
salt på dem, så de dør under store lidelser. Aner ikke hvad saltet gør,
men jeg mener ikke, at bare fordi jeg ikke vil have dem, så behøver de
ikke lide, det er jo ikke deres skyld de er blevet til snegle. Så jo, i
min verden er det dyrplageri som ingen steder hører hjemme.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Kate

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> wrote in

Jeg har godt nok også hørt om den taktik, men er heller ikke sikker på
at den er god, jeg bruger den ikke. Håber at min idé med at koge dem
gør at de dør hurtigt, jeg bryder mig ikke om at være dyråplager, men
er samtidig temmeligt træt af at sneglene, både dræber- og almindelige,
æder bladene på alle mine planter.

Maria Frederiksen

Det er i hvert fald ikke særligt dyrevenligt. Er hun overhovedet sikker på
at det er dræbersnegle? Det kunne jo være almindelige snegle, som bl.a.
pindsvin og fasaner er ret glade for.

Mvh Maria

Frandsen

"Majbritt Hågensen" <maa...@oncable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Det lyder sådan, men sådan er så mange metoder vel inklusive diverse
sneglegifte man kan købe?!

x Vuf x

On Tue, 19 Jun 2007 09:14:51 +0200, "Frandsen" <a@b.c> wrote:
>"Majbritt Hågensen" <maa...@oncable.dk> skrev...

Jo, i allerhøjeste grad. Det er en kvalfuld død!
Men kan du li' røget ål? Hvis røgeren ikke kan følge med
efterspørgslen, skal han ha' ålene afslimet MEGET hurtigt.
Det gør han ved at smide levende ål i en spand og hælde
lidt saltsyre over dem. Jeg har personligt hørt dem skrige!!!

>Det lyder sådan, men sådan er så mange metoder vel inklusive
>diverse sneglegifte man kan købe?!

Husk lige at moskusænder bl.a. også spiser snegle,
der har indtaget sneglegift!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. (3 piger og 2 drenge født 1. juni)
Kan ses på http://www.sonpet.dk/nye_hvalpe.html :-)

Frandsen

"x Vuf x" <sonpet...@nospampc.dk> skrev i meddelelsen

> Husk lige at moskusænder bl.a. også spiser snegle,
> der har indtaget sneglegift!

Jeps, men jeg bruger ikke gift af nogen art. Jeg har ikke rigtig nogen have
:o)

Buffy snabel a

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg glemte at medsende et link jeg fandt. Det ser ud til at det bedste er
> at samle dem i en spand og overhælde dem med kogende vand, så dør de
> [...]

Uhh, de giver mig altså lidt myrekryb og vi har godt nok mange i haven. Det
er sådan, at man skal zig-zagge sig igennem haven om morgenen for ikke, at
træde på en snegl. Har indtil videre bare ladet dem være, men må nok hellere
få samlet lidt sammen, for ser lige i nyhederne, at de lægger 3-400 æg om
året.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tove Krieger

Jeg så netop i TV avisen fra DR en dame samle dræbersnegle op i en
spand i hendes have. Derefter dryssede hun dem med salt. Det var
forfærdeligt at se på, hvorfor i alverden oplyser DR ikke i et
sådant klip, at man ikke skal komme salt på dem, men overhælde dem
med kogende vand, så de dør med det samme i stedet for at lide en
pinefuld død.

Godt nok er det skadedyr, men derfor er der jo ingen grund til at
pine dem. Jeg blev godt nok meget vred. :-(

Tove Krieger

In news:468146dc$0$73340$edfa...@dread11.news.tele.dk,
Tove Krieger <minimiv...@privat.dk> typed:

> Godt nok er det skadedyr, men derfor er der jo ingen grund til at
> pine dem. Jeg blev godt nok meget vred. :-(

Jeg blev faktisk så rasende, at jeg sendte en mail til TV avisen, og
spurgte dem om det mon ikke var på sin plads i et kommende indlæg,
at fortælle seerne at salt altså ikke er den rette måde at komme
sneglene til livs på, men at kogende vand var både 100% effektivt og
humant. Hvad tænker folk dog på :-(

Frandsen

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fortælle seerne at salt altså ikke er den rette måde at komme sneglene til
> livs på, men at kogende vand var både 100% effektivt og humant. Hvad

Jeg tænker, om det ikke er mere humant at komme dem i fryseren?!

Tove Krieger

Jeg sendte som tidligere skrevet en mail til DR i går:

Citat

Jeg har netop set TV avisen, og jeg er faktisk ret vred.

Der var et indslag med en dame der samlede dræbersnegle i en spand,
og derefter dryssede hun gudhjælpemig salt på dem.

Èn ting er at det er skadedyr, men hvorfor i alverden gjorde I hende
ikke opmærksom på, at man skal overhælde dem med kogende vand, så de
dør øjeblikkeligt i stedet for at give dem en lang og pinefuld død.
Det går langt over min forstand.

Ville det ikke være en god idé, hvis I i et kommende indslag gjorde
haveejerne opmærksomme på, at salt bestemt ikke er en god idé, men
kogende vand er 100% mere effektivt og humant. Da haverne jo vrimler
med dræbersnegle for øjeblikket ville det være en udmærket idé at
gøre folk opmærksomme på, hvor modbydeligt det er at komme salt på
dem.

Venlig hilsen
Tove Krieger

Citat slut

Jeg har så modtaget følgende svar fra DR idag:

Citat

Kære Tove Krieger.

Tak for din henvendelse og supplerende oplysninger om bekæmpelse af
dræbersnegle samt din opfordring til at beskæftige os mere med
emnet.
Jeg har sendt din mail til journalisten, der lavede indslaget.

Venlig hilsen
Bodil Rahbek

Citat slut

Jeg skrev til DR fordi jeg syntes, at den måde sneglene blev dræbt
på, jo er blevet vist til tusinder af seere, som måske efterfølgende
vil bruge den mildest talt barbariske udryddelsesmetode. Det kan man
altså efter min mening ikke være bekendt. :-(

Kate

"Frandsen" <a@b.c> wrote in

> Jeg tænker, om det ikke er mere humant at komme dem i fryseren?!

det ved jeg så ikke, men jeg må indrømme at tanken om at lægge dem i
min fryser..... brrrrr, jeg er lidt sart jeg ved det godt.
Mange steder nævnes det med kogning eller at klippe dem over lige ved
åndehullet som det mest humane, så jeg klipper dem med min grensaks.

Kate

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> wrote in

> Jeg blev faktisk så rasende, at jeg sendte en mail til TV avisen, og

Det er jeg glad for. Hvis jeg selv havde set udsendelsen ville jeg også
være faret i "blækhuset". Jeg mener, som jeg vids før har skrevet, at
de jo ikke kan gøre for at de er snegle. Én ting er at vi vil af med
dem og at de så må dø, men man behøver jo ikke gøre det på den mest
smertefulde måde man kan finde.

Kate

> [...]
> vil bruge den mildest talt barbariske udryddelsesmetode. Det kan man
> altså efter min mening ikke være bekendt. :-(

Ved du om de så har sendt en korrektion? Må indrømme at jeg ikke selv
ser TV-Avisen.

Tove Krieger

In news:4685396c$0$21933$157c...@dreader1.cybercity.dk,
Kate <doug...@oliwer.invalid> typed:

> Ved du om de så har sendt en korrektion? Må indrømme at jeg ikke
> selv ser TV-Avisen.

Det ved jeg faktisk ikke om de har, men jeg er i første omgang
tilfreds med at jeg fik luft for min harme. Det kan da godt være, at
de måske kommer med et par bemærkninger i den anledning, for det er
jo forfærdeligt, at så mange mennesker måske nu tror, at det er den
måde med salt som sneglene skal udryddes på. :-(

uh

"Frandsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse

Her er link til alt det vi ved om sneglene i dag - de rigtige
bekæmpelsesmetoder osv.

http://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/invasivearter/Dyrearter/Iberisk/
mvh uh

Heidi Jørgensen

findes gift til snegle bruger selv salt, siger jeg ærligt, at klippe dem
over er ikke mere humant.
kogende vand, uhh har prøvet og iiihhh hvor de ligger og vrider sig i lang
tid, salt er der ikke et srpæl efter 1 minut.
mvh. heidi
"uh" <uibpvækmed...@mail.dk> skrev i meddelelsen

Tove Krieger

Heidi Jørgensen wrote:
> [...]
> kogende vand, uhh har prøvet og iiihhh hvor de ligger og vrider
> sig i lang tid, salt er der ikke et srpæl efter 1 minut.

Det skal være *kogende* vand, og de er døde med samme. ;-)

Preben Riis Sørensen

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev

> Det skal være *kogende* vand, og de er døde med samme. ;-)

Det VED du jo ikke, kun at de er holdt op med at bevæge sig :-)

Hvis der er et misforhold mellem mængden af snegle og vand, kan man sagtens
komme til at lave noget værre dyrplageri.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Tove Krieger

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev
>
> Det VED du jo ikke, kun at de er holdt op med at bevæge sig :-)

Jo det ved jeg, for det blev vist på TV. Selvfølgelig skal
beholderen ikke være proppet med snegle, det siger jo sig selv. Man
skal gøre det i etaper, og med mindre mængder af snegle ad gangen.
;-)

> man sagtens komme til at lave noget værre dyrplageri.

Det kan man jo sige sig selv, hvis man tænker sig lidt om. Men du
synes måske at metoden med salt er perfekt ? ;-)

Mads Lie Jensen

On Tue, 21 Aug 2007 16:21:28 +0200, Heidi Jørgensen
<hei...@webspeed.dk> wrote:

>findes gift til snegle bruger selv salt, siger jeg ærligt, at klippe dem
>over er ikke mere humant.

Jo, det er langt mere humant at klippe dem over - et klip, lige bag
hovedet, og de er døde. Eller et godt fast tramp med en størrelse 43
sikkerhedssko.

Drys dem med salt og de er 20-30 minutter om at dø. Plus, at salt er
noget skidt at få ud i sin have. Vil man bruge kemi til at dræbe dem
med, så brug dog et godkendt middel (Ferramol/Mesurol).

--
Mads Lie Jensen - ma...@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Preben Riis Sørensen

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev

> Jo det ved jeg, for det blev vist på TV.

Da jeg var barn, henviste jeg altid til at dette og hint var sandt, for det
havde jeg læst i Anders And.....

> Selvfølgelig skal
> beholderen ikke være proppet med snegle, det siger jo sig selv. Man
> skal gøre det i etaper, og med mindre mængder af snegle ad gangen.
> ;-)

Men altså: vi ved ikke hvad snegle tænker, og hvor længe....

> Det kan man jo sige sig selv, hvis man tænker sig lidt om. Men du
> synes måske at metoden med salt er perfekt ? ;-)

Nej, salt-plageriet bør have en ende. Lidt i stil med at man kan fange fugle
ved at strø salt på halen af dem (for så er man så tæt på, at man ligeså
godt kan snuppe dem). Snup sneglene med en opsamler-tang.

Ammoniaksprøjt er nok ligeså uhumant som salt og kunstgødning.

lh

"Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ved ikke om man gør det mere, men jeg kan huske i min barndom for mange
år siden, der kom de meget salt på ålene når de havde fanget dem. Jeg kendte
ikke sammenhængen dengang fordi jeg ikke var ret gammel, men jeg kan huske
jeg alligevel syntes det var så synd de lå der og vred sig i alt det salt,
så jeg må have forstået et eller andet alligevel.
Om det er snegle eller andre levende skabninger, kan og skal vi aflive på
den mest humane måde. Et eller andet sted - selvom jeg godt ved mange nu vil
slå mig i hovedet for det - så er det lige så meget ondskab at udsætte
snegle for salt som det er at "myrde" hunde/katte - set med mine øjne.

lh

Tove Krieger

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev

> Da jeg var barn, henviste jeg altid til at dette og hint var
> sandt, for det havde jeg læst i Anders And.....

Det er adskillige år siden jeg var barn, men Anders And er da et
udmærket blad. Jeg henviser til eksperter der har udtalt sig, og man
må jo formode at de ved hvad de taler om. ;-)

> Men altså: vi ved ikke hvad snegle tænker, og hvor længe....

Tankevirksomhed er sikkert ikke det der er mest af hos omtalte
snegle. :o)

> [...]
> opsamler-tang.
>
> Ammoniaksprøjt er nok ligeså uhumant som salt og kunstgødning.

Eksperterne anbefaler fem metoder. Sneglehegn, Ferramol, ølfælder,
hakke dem over lige bag åndehullet (og grave dem ned) og kogende
vand. Og så er de også en delikatesse for store høns og Moskusænder
hvis man har plads til fjerkræ på sin grund. ;-

Torben og Marie-louise Ager

> Og så er de også en delikatesse for store høns og Moskusænder hvis man har
> plads til fjerkræ på sin grund. ;-

HE..vi har haft en stooort akvarie med stoooore cichlider i en del år, ind
til for nylig.. og de rovfisk var meget begejstrede for sneglene også..GG..
mine høns gad til gengæld ikke æde dem..(-;

Mvh. Marie

jytte

On 21 Aug., 20:04, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> noget skidt at få ud i sin have. Vil man bruge kemi til at dræbe dem
> med, så brug dog et godkendt middel (Ferramol/Mesurol).

Det allernemmeste er da at gå en lille aftentur med en spade i hånden.
Og så hakke sneglene over med spaden. Så er man sikker på at sneglene
er døde lige med det samme, uden at de lider.

mvh Jytte M

Heidi Jørgensen

Hmm snegle tænker sgu ikke så langt så kravlede de ikke ind til mig, propper
jo ik en million snegle sammen for at kaste to drb. kogende vand på vel er
jo ik dum, nej kogende avnd og to-tre snegle i en spand og de vred sig
længe, tænker os smerte koger op avs, salt ja er nok os uhumant de indtørre
indvolde , men de bevæger sig ik her, ser mere humant ud.
at klippe dem over ville jeg slet ik gøre, pænt klamt.
har købt snele gift og bruger det nu, syntes så bare ik det virker men giver
det en chance.
mvh. Heidi
"Torben og Marie-louise Ager" <dsl1349...@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:46cbf4a8$0$21929$157c...@dreader1.cybercity.dk...

Heidi Jørgensen

Salt er godt i min have, sker der sgu intet, andet end sneglene bliver
reduceret.
ved en del om have og jord.... så, kom ik med det kogende vand er da heller
ej godt for min have da.....
Mvh. Jordbrugsassistent med speciale i økologi, dyrehold. Heidi
"Mads Lie Jensen" <ma...@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

Mads Lie Jensen

On Mon, 27 Aug 2007 08:47:28 +0200, Heidi Jørgensen
<hei...@webspeed.dk> wrote:

>Salt er godt i min have, sker der sgu intet, andet end sneglene bliver
>reduceret.

... og planterne skades.

>ved en del om have og jord.... så, kom ik med det kogende vand er da heller
>ej godt for min have da.....
>Mvh. Jordbrugsassistent med speciale i økologi, dyrehold. Heidi

Hmmm.... en jordbrugsassistent som ikke ved at almindeligt salt er noget
skidt for både jordstruktur og planteliv?

Hvad du strør i din have må du så heldigvis selv om.

JENS ANDERSEN

"Heidi Jørgensen" <hei...@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> har købt snele gift og bruger det nu, syntes så bare ik det virker men
> giver det en chance.

Min nabo bruger snegle gift, og jeg tror bestemt de lider mest af den
behandling, på mine sf sten ligger der som et par udtøret snegle hver
morgen, og på slim sporet kan jeg se at de er kravlet en del rundt, alt
imens de har mistet en del slim, vil tro det har taget dem ca 2-3 timer at
dø.

herhjemme kommer jeg dem i en spand med salmiaksperitus.

Jens