Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

Hvad er byttedrift ¿?

68 visninger
Gå til det første ulæste opslag

Bufas

ulæst,
17. jun. 2003, 15.02.3317.06.2003
til
Hey ;o)

Nu vil jeg gerne stille et ?.... (øøøhhhhh flere ????)

Hva er byttedrift ???

Kan man bruge bytte drift i sin træning ??? (uanset hva man træner ???)

Hvordan bruger man den ???

Har alle hunde byttedrift ???

Hvordan belønner man sin hund, hvis man bruger byttedrift ???

Hvordan er byttedrift sat op imod kiks/clikker/verbal belønning ???

/en spørgende Bufas :-)

Mars

ulæst,
17. jun. 2003, 16.40.1817.06.2003
til
Byttedriften er den drift der får en hund til at løbe efter en hare feks,
eller hente en bold, pind mm. Hvis du træner din hund til feks at skulle
åbne køkkendøren, kan du udnytte byttedriften vhj af en belønning i form af
en kiks, en bidebold,,,, et eller andet hunden forbinder med noget godt.

ms

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

Bufas

ulæst,
17. jun. 2003, 16.59.3417.06.2003
til
"Mars" <n...@name.com> wrote in

> Byttedriften er den drift der får en hund til at løbe efter en hare
> feks, eller hente en bold, pind mm.

er det mig der har misforstået noget ??? troede det var jagtdriften ????

Hvis du træner din hund til feks
> at skulle åbne køkkendøren, kan du udnytte byttedriften vhj af en
> belønning i form af en kiks, en bidebold,,,, et eller andet hunden
> forbinder med noget godt.

her er vi inde på en positiv BELØNNING..... men hvordan belønner man den i
byttedrift ??? Kan man gøre det ???

/Bufas

NEWS

ulæst,
18. jun. 2003, 08.55.3218.06.2003
til
Det troede jeg også. Alle hunde har en drift i sig der siger de skal jagte
vildt og det er vores opgave at få hunden til at aflevere, inden den æder
byttet.
Tau

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

Winther

ulæst,
18. jun. 2003, 09.50.0318.06.2003
til

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

> "Mars" <n...@name.com> wrote in

> er det mig der har misforstået noget ??? troede det var jagtdriften ????

Jeg mener ikke det er muligt atadskille jagt og byttedrift. Mener det er det
samme.

Vh. Winther

Allan Vester

ulæst,
18. jun. 2003, 12.04.0318.06.2003
til

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse

| Kan man bruge bytte drift i sin træning ??? (uanset hva man træner ???)

Her er et link der fortæller lidt om hvorledes byttedrift kan trænes, jeg
har afprøvet dette vidunder på Kalø i denne uge og det kan virkelig tænde
for instinkterne hos hunden.

http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.pl/site=netnatur&omraade=Netjagt/Riffeljagt/Arkiv/&side=Epokegoerende%20nyhed&state=side_bruger_vis

| Hvordan bruger man den ???

I dette tilfælde er det schweisshunde der bliver trænet i at affange vildt,
det virker også motiverende på hunde der trænes i sporarbejde eller jagt som
helhed.

Det kan også benyttes til det modsatte at dæmpe hundens byttedrift, så der
ikke skal spænes afsted hver gang en hare eller naboens kat kommer forbi.

| Har alle hunde byttedrift ???

Ikke alle har lige udpræget byttedrift men det kan ofte vækkes med lidt
træning.

| Hvordan belønner man sin hund, hvis man bruger byttedrift ???

Byttedriften / fangsten er belønning nok, netop fordi det er de oprindelige
drifter der aktiveres.

Såfremt det er byttedriften der skal dæmpes må du nok over i godbids /
klikker afdelingen.

Trine Dyrgaard

ulæst,
19. jun. 2003, 16.21.2719.06.2003
til
"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> wrote in message

> Hey ;o)
>
> Nu vil jeg gerne stille et ?.... (øøøhhhhh flere ????)

Hmm, svaret var jo i første omgang indlysende.... men så ikke alligevel :o(

> Hva er byttedrift ???

Hmm, ønsket om at vinde et bytte - altså en del af jagtinstinktet.
Jagtinstinktet gør, at hunden gider at løbe efter "noget" og at den vil
gribe og bære det. Det udnytter vi så, ved at lære den, at det er sjovt at
jagte f.eks. en bold, selvom det ikke er et spørgsmål om overlevelse (mad).

Tror jeg.....

> Kan man bruge bytte drift i sin træning ??? (uanset hva man træner ???)

Ja, hvis hunden er kørt så højt op i drift, at den anser byttet som en
belønning.... (eller et lokkemiddel, alt efter, hvordan man træner)
Problemet er så bare, at hunden også skal lære, hvor stopknappen sidder,
ellers vil stressniveauet stige, så indlæring ikke kan finde sted.

> Hvordan bruger man den ???

Nogle øvelser kører direkte på byttedriften, f.eks. apportering. Her er
byttedriften altså målet, mens man i andre øvelser kan udnytte byttedriften
for at nå til målet (altså anvende byttet som belønning og driften til at få
hunden til at udføre det ønskede). For at kunne bruge den, skal hunden først
køres op i drift, da f.eks. en bold ikke er et naturligt behov som f.eks.
mad er det.

Endelig skal bolden ikke bare kastes så langt som muligt så hunden bare kan
løbe og lege med sig selv. Leg med byttet skal foregå sammen med føreren,
som f.eks. trækkeleg og bære sammen.

> Har alle hunde byttedrift ???

Ja, mere eller mindre selvfølgelig, men alle hunde har et eller andet sted
noget jagtinstinkt gemt. Det gælder så bare om at få det vækket. Mange hunde
bliver som hvalpe irettesat for at tage ting i munden eller for at jage
ting - det hænger ofte ved senere, når man f.eks. skal lære hunden at
apportere. Hvis man ønsker at bruge byttedrift skal man altså ikke
irettesætte hvalpen for at løbe rundt med ting. En hund med meget lidt
jagtinstinkt kan lære, at det er sjovt at løbe efter f.eks. en bold - dette
kan f.eks. indlæres med klikker og godbidder. Ofte kan en indlært "øvelse",
som hunden synes er sjov, senere bruges som belønning. F.eks. har jeg brugt
zigzag mellem benene, da Robin elsker dette - hos agility hunde er det ofte
tunnelen, da den tit er blevet trænet meget intenst i starten - så meget, at
øvelsen er blevet sjov i sig selv.

> Hvordan belønner man sin hund, hvis man bruger byttedrift ???

Hmm, ja godt spørgsmål. Nogle gange kan belønningen simpelthen være
byttedriften - altså at hunden får udløb for driften, når øvelsen er
udført. Andre gange, hvor øvelsen "er" byttedrift (f.eks. apport) skal der
jo en anden belønning til - f.eks. at hunden efter at have apporteret, får
lov til at "vinde" apporten - eller en anden genstand, hvis det er sjovere.
Hunde med meget lidt jagtinsinkt skal måske belønnes med godbidder for at
gide at køre op i byttedrift.

> Hvordan er byttedrift sat op imod kiks/clikker/verbal belønning ???

Hmm, kommer jo helt an på, hvordan man bruger de forskellige ting. At
benytte byttedriften og belønne vha byttet er en klar fordel i øvelser, der
kræver tempo, mens andre øvelser bedre kan belønnes vha godbidder eller ros.
Byttedriften skal anvendes korrekt ligesom alle andre former for
forstærkninger skal det. Belønning vha. byttet kan sagtens anvendes sammen
med klikkeren.

Du fik mig godt nok til at tænke lidt, men det var vel også meningen ;o)

-Trine

> /en spørgende Bufas :-)

Bufas

ulæst,
22. jun. 2003, 00.18.2522.06.2003
til
Hej Trine !

Wau det var flot skrevet/formuleret !!!

Hold da op, der er noget du har helt styr på der :-)

/Bufas

som i aften er at finde på Hundechatten fra kl 20 på
http://icq.homepage.dk

Battlefield“s

ulæst,
22. jun. 2003, 09.49.1322.06.2003
til

"Trine Dyrgaard" <tr...@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
Hej
Fint indlæg, men lige en tilføjelse:
Ved apporteringstræning er det absolut ikke en fordel at bruge godbidder, da
hunden så ofte vil smide apporten før føreren har fat i den for at få en
godbid og det er næsten umuligt at træne væk igen. Derfor er ros den eneste
belønning i denne situation.
Hilsen Vibeke

---

Trine Dyrgaard

ulæst,
22. jun. 2003, 12.44.4722.06.2003
til

.

> [...]
> hunden så ofte vil smide apporten før føreren har fat i den for at få en
> godbid og det er næsten umuligt at træne væk igen. Derfor er ros den

Her er jeg så absolut ikke enig! Det er muligt, at hvis man har en
"apporterende" race, at ros er nok, men det er der altså mange, der ikke
har.

Det er blot et spørgsmål om at lære hunden at arbejde for sin belønning. Den
skal selvfølgelig ikke belønnes for at smide apporten foran føreren, når man
er nået så langt i træningen.

Jeg har selv en terrier, der sagtens kan finde på omkring 100 sjovere ting
at lave med en apportbuk/bold end at komme hen til mig med den - derfor er
jeg altså nødt til at belønne med andet end ros, når han kommer med den. Til
gengæld har jeg ved hjælp af klikkeren lært ham at sidde med den i munden,
indtil jeg beder ham aflevere.

Når hunden smider apporten, er det fordi folk anvender godbidderne forkert -
de skal ikke bruges til at lokke med, men til at forstærke en korrekt udført
øvelse.

Trine

Battlefield“s

ulæst,
22. jun. 2003, 13.21.3722.06.2003
til

"Trine Dyrgaard" <tr...@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
Hej
Ja, jeg udtaler mig også kun om apporterende hunde, og her kan det blive et
meget stort problem, hvis man har brugt godbidder som belønning. En blød
Retriever (altså psykisk ikke pelskvaliteten!) har behov for ros i stedet
for godbidder, hvis ikke hele træningen skal ødelægges.
Hvad andre racer gør aner jeg ikke, men der er da sikkert forskel.

Carina Graversen

ulæst,
22. jun. 2003, 23.35.2022.06.2003
til
Hej Vibeke

---[klip]---

[...]

---[/klip]---

Jeg er træner i bla. DcH, og har igennem årene haft en del retrievere på
mine hold. Mange af disse har kørt med godbidder som belønning i
apporteringen med stor succes :o). Det kræver selvfølgelig at hundeføreren
forstår at time sine belønninger, så hunden lærer at den skal blive ved med
at holde apporten i munden indtil den får en "slip"-kommando (lige på dette
punkt er klikkeren genial !!!).
- Vi går så også ofte det, at vi starter træningen af apportering med
afleveringsfasen ... f.eks. HF holder apporten i hænderne, og hunden skal nu
kun gribe om apporten før den får sin belønning. Når hunden er sikker i
dette, skal den måske samle apporten op, der ligger lige ved hundeførerens
fødder, og så begynder vi at kaste apporten længere og længere ud :o).

Som sagt har det virket for rigtig mange retriever jeg har været med til at
træne - gider du ikke prøve at forklare hvordan du mener denne træning kan
ødelægge hele træningen ???

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg

Battlefield“s

ulæst,
22. jun. 2003, 14.54.1522.06.2003
til

"Carina Graversen" <ina-fje...@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
Hej
Nu er det jo Retrievertræning jeg taler om. Altså apportering af vildt. Det
er i øvrigt ikke min ide, men en kendt ting i Retrieverkredse, man bruger
ikke godbidder.
Måske skyldes det at hundene holder blødere på vildt end på en apportbuk.
Vi har selv haft flere hunde, hvor problemet har været at hundene smed
fuglen i afleveringen (og det uden brug af godbidder!), de ville så gerne
aflevere at de simpelthen droppede fuglen (Værsgo´ far, den er til dig!).
Det har altid været temmeligt vanskeligt at rette op igen, og hvis man så
oven i købet har brugt godbidder er det næsten helt umuligt.
Det er meget vigtigt at hunden holder på fuglen indtil føreren har fat, det
kunne jo være en anskudt fugl !

Ann K

ulæst,
22. jun. 2003, 15.49.1522.06.2003
til
Hejsa.

>Nu er det jo Retrievertræning jeg taler om. Altså apportering af vildt. Det
er i øvrigt ikke min ide, men en kendt ting i Retrieverkredse, man bruger
ikke godbidder.

<> *lol* Må indrømme at jeg altid kommer til at smile, når jeg ser sådan en
"undskyldning" for et træningsmoment, som hunden ikke helt har fået lært ;o)
Eneste grund til at vores lab-x er trænet uden brug af guffer er ikke fordi
det frarådes i "retrieverkredse", men fordi hun ville være blevet alt for
_fed_! ;-)
Dog startede _al_ indlæring med guffer... og altså også apportering.. brugte
en metode, der meget minder om den Carina beskriver... og det er først nu
som "gammel og ikketræningsvedligeholdt" at vores hund er begyndt at droppe
apporten før tid!
Lab-x'et har apporteret praktisk alt, lige fra tandstikkere og sutsko til
døde måger osv... og det eneste man har kunnet se, hun gerne ville smide
hurtigst muligt var spidsmus!
Min påstand er at hunden _ikke opfatter guffet som belønning for
apporteringen, men snarere som belønning for kommandoen "slip"... og en hund
lærer hurtgit at den ikke belønnes for fejl... så selvfølgelig vil den vente
på "slip" :-)
Så selvfølgelig kan en retriver lære at apportere med guffer :-) Man skal
"bare" have tålmodighed og vide hvad man belønner i rette øjeblik... og dét
er huleme svært! ;o)

Mvh Ann

Carina Graversen

ulæst,
23. jun. 2003, 01.12.1923.06.2003
til
Hej igen...

---[klip]---

[...]

Dengang jeg startede i DcH for 14 år siden var der også mange ting der var
kendt i DcH som den rigtige metode - indtil man blev klogere, og fandt ud af
at der også var mange andre måder at lære hunden det samme på ;o).

Så måske er det mere pga .tradition at man aldrig bruger godbidder til
retrievere ?!?
- nå, men hvis jeres metoder virker, så er det selvfølgelig fint, for der
er jo mange måder at lære hundene det samme :o).
___

---[klip]---

Måske skyldes det at hundene holder blødere på vildt end på en apportbuk.

---[/klip]---

Jeg må nok indrømme, at jeg ved INTET om træning af jagthunde ;o)
- Men det kunne da godt være en forklaring...
___

---[klip]---

[...]

Må nok stadigvæk indrømme, at jeg ikke har forstået hvorfor godbidder gør
afleveringen dårligere - med mindre altså HF belønner hunden for at smide
fuglen...

De programmer jeg træner skal hunden også holde apporten i munden indtil jeg
siger slip ... og der er aldrig problemer, selvom min hund er lært op vha.
godbidder samt byttelege med en bold :o)

Hilsen
Carina :o)

Battlefield“s

ulæst,
23. jun. 2003, 07.38.0523.06.2003
til

"Carina Graversen" <ina-fje...@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
Hej
"Problemet" ved en klub som DCH, der træner alle racer (og blandinger) er
nok at man ikke her er opmærksom på at de forskellige racer ikke
nødvendigvis skal trænes ens. Det er sikkert ikke noget problem at få alle
hunde til at apportere efter jeres metode, der er bare det ved det at her
gør hunden det fordi den adlyder en ordre, og så er det måske meget fint med
en godbid som belønning.
Hos os (DRK) er selve apporteringen belønningen. Det er meget vanskeligt at
forklare, dadet er noget man selv skal opleve.
Vi starter allerede apporteringstræningen på hvalpe i 6-7 ugers alderen, da
det er et medfødt anlæg som blot skal stimuleres.

Jeg synes måske at det er lidt en uheldig holdning at have, at man ikke
respekterer at specialklubberne er dem, der har mest viden og bedst kendskab
til træning af deres race.
Misforstå mig ikke, jeg synes at det er fint at der gøres noget for de alm.
familiehunde, men man skal bare ikke nedgøre specialklubbernes arbejde for
bevarelse af racernes anlæg. Så inden du kalder vores træning "gammeldags"
var det måske en ide at sætte sig ind i Retrievernes helt specielle
apporteringsevner.
Hilsen Vibeke (medlem af DRK igennem 30 år)

Trine Dyrgaard

ulæst,
23. jun. 2003, 09.17.4723.06.2003
til

> Hej
> "Problemet" ved en klub som DCH, der træner alle racer (og blandinger) er
> nok at man ikke her er opmærksom på at de forskellige racer ikke
> nødvendigvis skal trænes ens.

Øh, det tror jeg da netop en klub som DcH er opmærksom på - de har jo netop
alle mulige forskellige racer, ligesom vi har det i DKK. Vi gør i hvert fald
meget ud af at forklare folk, hvad de kan bruge, til lige netop deres race
og specielle individ.

> [...]
> gør hunden det fordi den adlyder en ordre, og så er det måske meget fint

Ja, eller en bold e.l. Du mener altså ikke at apportering for en retriever
er en "ordre" (har det meget dårligt med det ord), der skal adlydes? Det vil
sige, at hvis hunden har lyst, må den gerne gå hen for sig selv og f.eks.
flå fuglen?

> Hos os (DRK) er selve apporteringen belønningen. Det er meget vanskeligt
at
> forklare, dadet er noget man selv skal opleve.

Jeg er klar over, at bærefasen er en belønningsform for apporterende
jagthunde - men hvad med afleveringen? Hvorfor smider jeres hunde fuglen før
kommando, når I ikke har brugt godbidder?

> Vi starter allerede apporteringstræningen på hvalpe i 6-7 ugers alderen,
da
> det er et medfødt anlæg som blot skal stimuleres.

Det er en god ting, som med fordel kan benyttes til alle racer - næsten alle
hvalpe vil gerne tage ting i munden og bære på dem.

> Jeg synes måske at det er lidt en uheldig holdning at have, at man ikke
> respekterer at specialklubberne er dem, der har mest viden og bedst
kendskab
> til træning af deres race.

Det tror jeg bestemt heller ikke, der er nogen af os, der ikke gør! Carina
skriver jo netop, at hun ikke kender noget til træning af jagthunde. Jeg ved
lidt, fordi vi af og til får folk på hold, der ikke har fået deres hunde til
at apportere gennem jagttræning....

Hvad gør I ved den hund, der bare ikke gider at løbe ud og hente fuglen?

> [...]
> bevarelse af racernes anlæg. Så inden du kalder vores træning "gammeldags"
> var det måske en ide at sætte sig ind i Retrievernes helt specielle

Nej, men så skal du heller ikke nedgøre de moderne træningsmetoder, der er
ved at vinde frem på træningspladser rundt omkring - som faktisk gør, at
ALLE hunde kan være med - og stort set lære det samme. Jeg kender en pige i
Norge, der har lært hendes kelpie at tage stand for fugl ved hjælp af
klikker og kender også flere border collier, der snildt kunne anvendes som
apporterende hunde på jagt - ligeledes indlært med klikker og godbidder.

-Trine

Battlefield“s

ulæst,
23. jun. 2003, 10.25.3523.06.2003
til

> [...]
fald
> meget ud af at forklare folk, hvad de kan bruge, til lige netop deres race

Ja, men I træner dem alle ens. Du skriver selv længere nede i dit indlæg at
alle hunde kan lære det samme.
Det er den holdning, der virkelig kan chokere mig. Der er altså ingen
forståelse for at man i hundreder af år har avlet f.eks. Retrievere til et
bestemt formål?
Selvfølgelig kan man lære de fleste hunde færdigheder, der ikke ligger
naturligt for dem, men hvorfor skulle man det når der findes specialister
til det?

> [...]
vil
> sige, at hvis hunden har lyst, må den gerne gå hen for sig selv og f.eks.

Jovist apporteres der på en "ordre" (er kommando et bedre ord?), men hunden
har ikke lært det som en ordre i første omgang. Vi taler træning ikke
prøver. Som jeg skrev starter opdrætterne (i hvert fald dem der har sat sig
lidt ind i Retrievertræning) allerede apporteringstræningen på helt små
hvalpe.
I øvrigt kan en hund, der overhovedet overvejer at flå en fugl ikke bruges.

> [...]
før
> kommando, når I ikke har brugt godbidder?

Nej, det har du misforstået. Det er ikke bærefasen der er belønningen, men
derimod afleveringen. Svært at forklare på skrift, men tag på en markprøve
og se selv. Den glæde, der stråler ud af en hund når den afleverer til sin
"far" eller "mor", ja, den kan ikke beskrives. Eller besøg en opdrætter, der
har leget apportering med hvalpene, så tror jeg bedre du forstår.
Labradors er nogle meget behagesyge hunde, og det må aldrig ødelægges, da
det er et racekendetegn.
Det er forholdet fører-hund, der er noget galt med, hvis hunden smider i
afleveringen, eller hunden kan være så stresset, at den ikke kan vente med
at aflevere, fordi den ved at den skal afsted igen.

> Det er en god ting, som med fordel kan benyttes til alle racer - næsten
alle
> hvalpe vil gerne tage ting i munden og bære på dem.

Ja, igen bliver der ikke skelnes racerne imellem !!
Hvor mange af dem tror du vil kunne bære en nyudklækket kylling i munden
eller et æg uden at det får så meget som en ridse?

> [...]
ved
> lidt, fordi vi af og til får folk på hold, der ikke har fået deres hunde

Har de så gået I DRK eller en eller anden jagtforening? Hvad gør I så ved
disse hundeejere? Mener du at I kan gøre det bedre?
Og hvis man intet ved om jagthundetræning, hvorfor så overhovedet udtale sig
?

> Hvad gør I ved den hund, der bare ikke gider at løbe ud og hente fuglen?

Efter min personlige mening skal sådan en hund kasseres som jagthund.
I øvrigt findes udtrykket "gider ikke" vist ikke hos Labradors :-)
Jeg har selv kasseret en hund, som ikke ville samle noget som helst op.
Muligvis ville man kunne have haft lært ham det, men en super apportør var
han aldrig blevet, så han går herhjemme som "hyggehund". Hos ham skyldtes
det forkert prægning i hvalpefasen.

> [...]
> apporterende hunde på jagt - ligeledes indlært med klikker og godbidder.

Her kommer det så igen: "alle hunde er ens og kan lære det samme uanset
race".
Beklager, jeg er dybt uening. Jo, selvfølgelig kan du lære alle hunde at
apportere, men det bliver ikke på den medfødte lystbetonede måde som er så
vidunderlig hos Retrieverne (de fleste! for her som blandt andre populære
racer er der blevet avlet på alt skidt og kanel).
Du kan også lære cirkusheste at løbe i manegen, men mon ikke de kom til kort
hvis de stillede op i et hestevæddeløb?

Trine Dyrgaard

ulæst,
23. jun. 2003, 11.29.0023.06.2003

> [...]

Træner vi dem alle ens???? Forklar mig lige, hvordan man kan træne så
forskellige racer som f.eks. malamutter og sheltier ens?? Enten ville vi nok
få malamutter, der snoede ejeren om lillefingeren eller sheltier, der lå
rystende i et hjørne af klubhuset.....

Men derfor kan de da sagtens lære det samme - selvfølgelig har alle hunde
ikke de samme nedarvede egenskaber, men det betyder ikke, at en malamut ikke
kan lære at hente en bold til føreren med glæde.

> Det er den holdning, der virkelig kan chokere mig. Der er altså ingen
> forståelse for at man i hundreder af år har avlet f.eks. Retrievere til et
> bestemt formål?

Øh, jo, selvfølgelig er der det! Men nu er det jo ikke alle, der ønsker at
gå på jagt, og der er da også masser af andre ting, man kan bruge en
retriever til. Lydighed, agility, spor, freestyle osv. osv. Og så må jeg nok
erkende, at jeg foretrækker at folk foretager sig et eller andet med hunden,
næsten ligegyldigt hvad det er.

> Selvfølgelig kan man lære de fleste hunde færdigheder, der ikke ligger
> naturligt for dem, men hvorfor skulle man det når der findes specialister
> til det?

Fordi, det er de færreste af os, der anvender vores hunde til det, de nu
engang er avlet frem til - og derfor lærer vi dem alle mulige andre ting,
for at give dem en meningsfuld tilværelse!

> [...]
> hvalpe.
> I øvrigt kan en hund, der overhovedet overvejer at flå en fugl ikke

Og hvad sker der så med den?? Hvis den nu kunne lære det på en anden
måde.....

> [...]
der
> har leget apportering med hvalpene, så tror jeg bedre du forstår.

Det forstår jeg sådan set godt, men det kan man da også se ved alle mulige
andre racer - hvis apport altså er indlært positivt. Så stråler hunden af
stolthed, fordi den har hentet et eller andet til føreren.

> Labradors er nogle meget behagesyge hunde, og det må aldrig ødelægges, da
> det er et racekendetegn.

Jeg mener ikke, at nogen hunderacer er behagesyge! Alle levende væsener gør,
hvad der kan betale sig for dem.

> Det er forholdet fører-hund, der er noget galt med, hvis hunden smider i
> afleveringen, eller hunden kan være så stresset, at den ikke kan vente med
> at aflevere, fordi den ved at den skal afsted igen.

Hvis hunden stresser på den måde i forbindelse med apportering, mener jeg,
at man bør lægge sin træning om. Hunden har ikke forstået øvelsen så og vil
have større sandsynlighed for at begynde at tygge på apporten.

> alle
> >
> Ja, igen bliver der ikke skelnes racerne imellem !!

Øh, nej, hvorfor i al verden skulle man da også det? Det er da en fordel for
langt de fleste hvalpekøbere, hvis opdrætteren har lagt et stykke arbejde i
byttedriften allerede i en tidlig alder.

> Hvor mange af dem tror du vil kunne bære en nyudklækket kylling i munden
> eller et æg uden at det får så meget som en ridse?

Det ved jeg ikke - har egentlig aldrig haft brug for at apportere
kyllinger.... Men min hund har apporteret en levende! and uden at den fik en
ridse, æg bruger vi tit til afslutninger osv. De kan også apportere pølser
og vandballoner.

Carina
> ved
> til
>
> Har de så gået I DRK eller en eller anden jagtforening?

Anden jagtforening.

Hvad gør I så ved
> disse hundeejere?

Starter forfra med apporteringen og gør den lystbetonet.

Mener du at I kan gøre det bedre?

Ja, bedre end at starte med at kaste en due 50 meter ud og så forvente, at
hunden henter den.....
Siger selvfølgelig ikke, at det foregår sådan alle steder!

> Og hvis man intet ved om jagthundetræning, hvorfor så overhovedet udtale
sig
> ?

Hvis man ikke ved noget om klikkertræning, hvorfor så overhovedet udtale
sig? Må man ikke stille spørgsmål ved noget man ikke ved noget om?

> Efter min personlige mening skal sådan en hund kasseres som jagthund.

Endnu engang, hvad sker der så med sådan en hund?

> I øvrigt findes udtrykket "gider ikke" vist ikke hos Labradors :-)

Nej, det gør det ikke ved nogen racer - det er et spørgsmål om indlæring og
motivation.

> [...]
> han aldrig blevet, så han går herhjemme som "hyggehund". Hos ham skyldtes

Men hvorfor ikke prøve at rette op på det, så han kunne få det meningsfyldte
liv enhver hund fortjener?

> [...]
> vidunderlig hos Retrieverne (de fleste! for her som blandt andre populære
> racer er der blevet avlet på alt skidt og kanel).

Det passer jo overhovedet ikke! Har du været ude og se nogen prøver i DKK
eller DcH for nylig? Har du set en border collie flyve ud efter apporten for
derefter at kaste sig ind ved siden af føreren med samme fart? Set den sidde
forventningsfuld og se op på føreren, mens den holder apportbukken (af træ,
hvilket man jo ikke kan bruge på retrievere....) helt stille i munden?

> Du kan også lære cirkusheste at løbe i manegen, men mon ikke de kom til
kort
> hvis de stillede op i et hestevæddeløb?

Kommer helt an på, hvilke konkurrenter den skulle stille op i mod ;o) Men
jeg har endnu ikke mødt en hest, der ikke elskede en hurtig galop...

-Trine

Winther

ulæst,
23. jun. 2003, 13.36.3823.06.2003
til

"Battlefield´s" <battl...@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunden så ofte vil smide apporten før føreren har fat i den for at få en
> godbid og det er næsten umuligt at træne væk igen. Derfor er ros den

Det er ikke korrekt at godbidder ikke kan bruges i indlæring af apport. Det
er rigtig godt til hunde der ikke har så meget drift. Jeg har brugt
godbidder til to hunde, og ingen af dem smider apporten på grund af det. De
er nemlig så kloge, at det ingen godbidder udløser, hvis ikke øvelsen er
udført korrekt.

Vh. Winther

Winther

ulæst,
23. jun. 2003, 13.43.2723.06.2003
til

> [...]
> for godbidder, hvis ikke hele træningen skal ødelægges.
> Hvad andre racer gør aner jeg ikke, men der er da sikkert forskel.

Det ene udelukker vel ikke det andet.

Forstår ikke lige..... hvorfor især bløde retrievere skulle tage skade af
godbidder, så må racen da have et problem.... :-))

Vh. Winther

Trine Dyrgaard

ulæst,
23. jun. 2003, 14.17.4423.06.2003

> [...]
Det
> er i øvrigt ikke min ide, men en kendt ting i Retrieverkredse, man bruger

Nu, hvor vi er i gang, kunne jeg godt tænke mig at få aflivet flere "myter"
;o) Jeg gentager blot, hvad jeg har hørt - siger ikke, at det behøver være
sådan!

Jeg har et par jagtfolk på mine lydighedshold, der benytter godbidder til
indlæring af alle øvelser, fordi hunden simpelthen er et madøre af rang....
Træningen går super godt, men han er altid lidt ked af det bagefter - for
man "må jo egentlig ikke bruge godbidder (vi taler om alm. tørfoder) til
træning af en jagthund"..... Hvorfor?

> Måske skyldes det at hundene holder blødere på vildt end på en apportbuk.

Anden myte - retrievere må _aldrig_ apportere træ, for så begynder de at
tygge og man ødelægger den bløde mund.... Hvorfor?

Hunden må ikke lære at gå fodspor, for så kan den ikke gå vildtspor/blod
bagefter.... Hvorfor?

Og så den ultimative ;o) Den kan godt - den vil bare ikke, fordi.......
(find selv undskyldning) ;o)

-Trine

Carina Graversen

ulæst,
24. jun. 2003, 02.11.4224.06.2003
til
Hej igen...

> Jeg synes måske at det er lidt en uheldig holdning at have, at man ikke
> respekterer at specialklubberne er dem, der har mest viden og bedst
kendskab
> til træning af deres race.

Hvis du har fået den opfattelse at jeg ikke respekterer specialklubberne kan
jeg da kun beklage, for det er bestemt ikke tilfældet....

Jeg snakkede blot ud fra egne erfaringer - dvs. hvordan man kan (og ikke
nødvendigvis skal) lære en retriever at apportere en apportbuk af træ....

Jeg er i øvrigt selv medlem af "min races" specialklub ;o).

Jeg vil bare gerne have indsigt i den viden I så har mht. hvorfor I ikke
mener man må bruge godbidder til at indlære apportering, men indtil videre
er det kun blevet besvaret med at det er svært at beskrive den viden I har,
og at det er noget man generelt fraråder i DRK :o|. - Er retrievernes
drifter/instinkter anderledes end f.eks. for en schæfer, eller virker
klassisk betinget samt operant indlæring anderledes på en retriever ???
___

> Misforstå mig ikke, jeg synes at det er fint at der gøres noget for de
alm.
> familiehunde, men man skal bare ikke nedgøre specialklubbernes arbejde for
> bevarelse af racernes anlæg.

Hvor er det nu liiiige jeg nedgør specialklubbens arbejde for at bevare
retrievernes anlæg ???

- Selv hvis min metode med at bytte en apportgenstand med en godbid
ødelægger en hund, kan jeg da umuligt ødelægge hundens arveanlæg ... der
skal vist lidt mere end en godbid til at ændre hundens DNA ;o).
___

> Så inden du kalder vores træning "gammeldags"
> var det måske en ide at sætte sig ind i Retrievernes helt specielle
> apporteringsevner.

Hvor er det lige jeg har kaldt jeres træning "gammeldags" ???
- og faktisk så prøver jeg jo netop at sætte mig ind i retrievernes
specielle apporteringsevner ved at spørge dig hvorfor man ødelægger
træningen ved at bruge godbidder ?!?

Hilsen
Carina

S L@privat.dk J S L

ulæst,
24. jun. 2003, 04.03.4924.06.2003

> [...]

men han er altid lidt ked af det bagefter - for
> man "må jo egentlig ikke bruge godbidder (vi taler om alm. tørfoder) til

En retriever er en jagthund/brugshund. Man har i DRK valgt kun at træne
retrievere, ud fra de anlæg racen besidder. "Markprøvetræningen".

Hvilke jagtfolk taler vi om her? jægere med stående hunde el. retrieverfolk?
Fordi hundens belønning ikke skal være en godbid men derimod glæden ved at
blive sendt ud igen, for at hente et stykke vildt.

> Anden myte - retrievere må _aldrig_ apportere træ, for så begynder de at
> tygge og man ødelægger den bløde mund.... Hvorfor?

Fordi hvis en jagthund bliver, "hårdmundet" som man siger, og begynder at
ødelægge vildtet, kan den ikke bruges til prøver. Gennem vores markprøver
finder vi det bedste avlsmatriale. Som I sikkert også går med Jeres prøver
for Jeres racer.......Du skriver hvad der så sker med en hund der ikke lige
apportere med 100 km i timen?! I DRK er der en tradition for at omplacere de
hunde, som ikke er "gode nok" til prøver/avl om du vil. Mange beholder da
hunden selv, bevares, men mange kommer også ud til familier som kan give
hunden det liv, som du efterlyser. Et rigt liv med masser af udfordringer
m.m.

Så spørger du måske, jamen hvorfor så ikke selv give hunden de udfordringer?
I retrieverkredse har mange "som vil noget med deres sport" flere hunde.
Nogle op til 3 el. flere. Måske det så alligevel er bedst for en hund der
ikke bruges til prøver/jagt, at komme til et sted hvor den netop bruges. Det
være sig spor m.m.

> Hunden må ikke lære at gå fodspor, for så kan den ikke gå vildtspor/blod
> bagefter.... Hvorfor?

Det er en gammel skrøne som ingen hold har i virkeligheden (sagt for egen
regning) Træner selv spor med min egen retriever. Hun er bedøvende ligeglad
med om det er fodspor el. blodspor.

> Og så den ultimative ;o) Den kan godt - den vil bare ikke, fordi.......
> (find selv undskyldning) ;o)

Det er jo den klassiske, "den kan godt derhjemme!!!!" Ja, gu' kan den da
det. Hvor mange kursister på voreshold "dine og mine" har 15 hunde
derhjemme? INGEN. Hvis du selv er instruktør. Så skal du ikke bilde mig ind
at du ikke selv er rendt ind i denne sætning. Det er vist ikke kun et
retriever problem.

En ting til. Jeg er en af de instruktører i DRK som intet har imod alle "de
andre" foreningers træningsmetoder. Jeg må sige at det er SÅ irreterende at
sidde og læse alt dette mundhuggeri om hvis klub/træningsmetoder der er
bedst. Gamle metoder kontra nye. Håber du kan bruge det skrevne til noget.
:C)

Mvh Jaime
(medl. DKK, DRK. Instruktør & dommer).

0 nye opslag