Anbefaling af kennel ? Schaefer.

Elmer Fjot

Nogen der har et bud på en anbefalelsesværdig kennel , ( schaefer) ?
Vores gamle schaefer døde for to år siden og nu skal det være..
Han var godt nok "ægte uden papirer" og vi var heldige , at det blev en
meget dejlig og rolig
familiehund , helt uden problemer af nogen slags.
Nu kunne vi tænke os ,at købe hos en "rigtig" opdrætter , for muligvis at
undgå nogen af de problemer,
vi har læst om kan kan opstå. Så derfor , hvis nogen kan anbefale os en
Kennel , ville det være skønt :-)

pwh

Elmer Fjot, skrev:

Må jeg værer så fræk at spørge om hvorfor du købte uden papirer sidst,
som du nok har set i tråden "køkkensbordsavl" har det været diskuteret vildt :-))

Held og lykke med at finde en hvalp.

/Jens

Søren Jensen

"Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev i en meddelelse

Tag lige et tjek på .
http://www.kennel-houen.dk/
www.kennel-froulund.dk

Jeg har 2 hunde fra.kennel houen
kennel froulund har hvalpe nu efter Houen Gabbi som blev fortrinlig 9 i
brugs klasse tæver ved det danske HAS 2007 og Houen Ilko som blev F1 i brugs
klasse hanner 2007.

Ser ud til at blive rigtig fine hvalpe

Søren Jensen
www.sph-spor.dk

jopa

"Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev

> Nogen der har et bud på en anbefalelsesværdig kennel , ( schaefer) ?

Du skal først gøre op på dig selv om hvilken slags schæfer du skal have.

Der er jo et par typer af vælge i mellem. ;-)

Den gule (højavl)
Den noget mindre grå (brugstypen)

Det er faktisk 2 rimeligt forskellige typer.
Køber du typen af brugstype får du en noget mindre hund avlet hen i mod at
arbejde med.

Højavl så får du en smukkere og en del større hund med de samme egenskaber
blot avlet hen i mod udstilling primært.

Læs lige lidt mere om hvilken type du foretrækker da der kan være store
forskelle på de 2 typer.

Har selv en højavlstype, der er 74 cm høj og vejer 50 +
Se den her http://jp-web.dk/galleri/

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

jopa

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev

> Har selv en højavlstype, der er 74 cm høj og vejer 50 +
> Se den her http://jp-web.dk/galleri/

Glemte lige:
I min søgen indgik bla en rigtig god bog af Arne B Rasmussen:
Markante linier i tysk schæferhundeavl.

Jeg fattede interesse i en speciel hund og dennes linie og endte op med at
søge efter afkom af netop denne hund.
Det var sjovt og blev en form for slægtsforskning.
Vi kørte mange km før vi fandt ham vi har ;-)

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Søren Jensen

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Hvem er han efter

Hilsen Søren

jopa

"Søren Jensen" <sph...@gmail.com> skrev

> Hvem er han efter
SG1 HAS *Rudolf vom Westervenn SchH1 SZ 2117191
http://www.elverhoj.com/rudolf.htm

AVKL Lijmi's Isi BHP I- UHP
http://www.lijmi.dk/tver.htm

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

jopa

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev >>

> SG1 HAS *Rudolf vom Westervenn SchH1 SZ 2117191
> http://www.elverhoj.com/rudolf.htm
>
> AVKL Lijmi's Isi BHP I- UHP
> http://www.lijmi.dk/tver.htm

Glemte lige:
Mit udgangspunkt var Milo's farfar der var Verdens vinder i 2004
VA1 Larus von Batu SchH3 Kkl 1'a'

http://www.fleischerheim.com/Larus.htm

Jeg ved sgu da godt at det lugter af snobberi og ikke nødvendigvis giver den
ønskede hund.
Men det var sjovt da det stod på og vi er meget glade for valget.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Søren LH

> "Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev

> Højavl så får du en smukkere ..... hund

Det er der jo mere end én mening om :-). Jeg vil jo holde på at den grå er
den smukkeste. Se hende her: www.vizla.dk :-)

Mvh
Søren

JB

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Hun er meget smuk, og hun har en flot ryglinie.

Jeg forstår bare ikke, at man siger højavlsschæferen er større. Mig bekendt
siger standarden 55 - 60 cm i skulderhøjde for tæver og 60 -65 cm for
hanner. Det må da gælde for begge typer.

Hilsen
Jytte

jopa

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev

> Det er der jo mere end én mening om :-). Jeg vil jo holde på at den grå er
> den smukkeste. Se hende her: www.vizla.dk :-)

Jo Søren det er jo selvfølgelig smag og behag og selvfølgelig er Wizla en
smuk hund.
(er hun faktisk)
Det var også nærmest en slags rettesnor for valget af type.
Brugstypeschæferen er jo nok ikke primært valget hvis vi snakker udseende og
udstilling.
Derfor skrev jeg også at han skulle sætte sig ind i hvilken type han ville
have.

Fordelen ved højavl er efter min mening så at den opfylder begge krav.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Claus

Hvis du søger brugshund af høj kvalitet kan jeg kun anbefale min gamle
hunde træners kennel - det er arbejdshunde og hvilke nogen..

http://www.smedebakken.com/index.htm

jopa

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev

> Jeg forstår bare ikke, at man siger højavlsschæferen er større. Mig
> bekendt siger standarden 55 - 60 cm i skulderhøjde for tæver og 60 -65 cm
> for hanner. Det må da gælde for begge typer.

Du finder sjældent højavlschæfere med den standard mere.
Trænger vist til at få standarten optimeret ;-)

Prøv at spørge dem der befinder sig i klubberne og de vil nok bekræfte at
højavlsshæferne er vokset ud af standarten.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

JB

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Hvordan bliver de så avlsgodkendt?

Hilsen
Jytte

Tove Krieger

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er meget smuk, og hun har en flot ryglinie.

Vizla er uden diskussion en meget smuk pige. :-)

> Jeg forstår bare ikke, at man siger højavlsschæferen er større.
> Mig bekendt siger standarden 55 - 60 cm i skulderhøjde for tæver
> og 60 -65 cm for hanner. Det må da gælde for begge typer.

Min Asia var jo højavl, og hun var faktisk så stor at, hun hele
tiden blev taget for at være en han af dem der ikke kendte hende.
Hun var over 60 i skulderhøjde, så jeg tror ikke at man kan regne
med standarden altid, for jeg har endnu ikke set en grå schæfertæve
der er bare tilnærmelsesvis så stor som hun var. ;-)

--
Venlig hilsen Tove :-)
Beware of people who dislike cats

jopa

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev

> Hvordan bliver de så avlsgodkendt?

Nu kræver det jo ikke en 1 præmie, desuden kan man få dem avlsgodkendt på
træningsbanen/brugshundeprøve uden udstilling.
Ved ikke lige i dag hvad der kræves af prøve for at de kan avlsgodkendes.

Personligt er jeg meget glad for min's størrelse. (MILO'S)
Den har en rimelig præventiv virkning over for mennesker med ond vilje.
Fortovet har vi også for os selv
Min kone er overhovedet ikke bange for at være alene hjemme når jeg har
aften/nattevagt og vi bor på Lars Tyndskids mark ;-)

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

C.H

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Det er jo et fantastisk godt spørgsmål ;o)

Det gør de jo fordi der er eksteriørdommere, der vælger at lade dem passere.
Sjovt nok virker standarden nu som om den hedder plus/minus når det gælder
den høje ende, hvor der til gengæld i den anden ende ikke er nogen slinger i
valsen.

Har dog lige læst i Schæferhunden, at eksteriørdommerne har fået besked på
at stramme op. (Sagt med mine ord)

Connie

C.H

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg synes nu alligevel man kan se en forskel på træningspladserne....
Jeg er rigtig glad for at se, at de grå efterhånden sniger sig ind i AVKL
(med stor opstandelse til følge ;o) ), og jeg bliver også rigtig glad, når
jeg ser en højalvsschæfer lave et brag af en BHP'er...

Men der er ikke nogen tvivl om, at der ER forskel og man bliver nødt til at
vælge hvad man vil med sin hund, hvis man vil have det optimale.
Man kan sagtens får en smuk grå og man kan sagtens få en driftig højavl.
Men det modsatte er meget lettere....

Connie - som synes begge typer er fantastisk smukke, når bare de er glade...

jopa

"C.H" <vax...@hotmail.com> skrev >

> [...]
> Men det modsatte er meget lettere....
>
> Connie - som synes begge typer er fantastisk smukke, når bare de er

Jeg elsker dig Connie

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Søren LH

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev i en meddelelse

Ej heller har jeg set én grå tæve som var så stor som min gamle højavlstæve,
som vejede 38 - 40 kg og 60,5 cm. Jeg træner også med én af samme størrelse.

C.H

"Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev i en meddelelse

Først og fremmest vil jeg sige, at I skal finde ud af præcis, hvad det er I
ønsker af jeres hund.
Skal den være familiehund eller arbejdshund? Hvor meget vil I træne, hvilken
rolle skal den spille i jeres hjem?
Hvilke krav har I til dens temperament og hvilke krav har I til en opdrætter
og selve opdrættet.
Derefter skal I gøre op med jer selv, hvilke krav I stiller til sundheden.
Har I en grænse for hvalpens index, for forældredyrenes HD-status og så
videre.
Har I krav til hundens prøver og ønsker i forældredyrene avlskårede eller
bare avlsgodkendte.

Når I har gjort jer disse ting klart (og mange andre), begynder I, at lede
efter kenneler. Der er mange gode både på højalvsiden og hos brugshundene.
Og det er nu, I skal holde jeres krav for øje. Det er meget let at lave et
spontant køb, men det er desværre ofte som at købe katten i sækken.

Husk på, at en stamtavle og en hund fra en god opdrætter ikke er en garanti
for, at I får en problemfri hund, men det giver jer den mulighed, at vælge
så sandsynligheden for et godt køb er optimalt.

Tag rundt og kig på forældredyrene - og køb ikke den første og bedste hvalp
med dådyrøjne ;o)

Connie... Som lige sniger et link ind til Cassius´ opdrætter, som laver
brandgode hunde af brugslinjer... www.kennelasbis.dk

C.H

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Det er ret sjovt - min gamle højavlshan kunne kun lige snige sig op over
grænsen.... var 60 høj og vejede 29-30 kilo....
Men helt ærligt, så var han altså forklædt grå i både sind og skind

Connie :o)

C.H

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Schhhh, de andre bliver bare jaloux - altså dem der ikke er det i forvejen
på grund af vores fantastiske dyr ;o)

Tove Krieger

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Åh ja, Holly - hvor var hun altså bare skøn og så lignede hun min
Asia på en prik. Jeg har hende i mit private album, og beundrer
hende en gang imellem. :-)

Søren LH

"Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev i en meddelelse

Hej,

Nu skriver du jo ikke i hvilken ende af landet du bor. Der er jo mange gode
opdrættere, så det burde ikke være nødvendigt at rejse meget langt.

Men hvis du kan få fat på et eksemplar af Schæferhundeklubbens blad
"Schæferhunden" så er der en side med ene annoncer fra opdrættere. Så du kan
jo ringe lidt rundt til de nærmeste.

Ud over at hunden bør være efter gode linier, så kan du jo også vælge ud fra
om den måde der vælges hvalp til den enkelt køber. Du kan se på hvilke
garantier der gives. Gives der returret eller ombytningsret? Hvad gives der
garanti på? Hvilken grad af HD? Adfærdsproblemer? Allergi? Du kan gå ned i
den lokale schæferhundeklub en dag der er træning og udspørge formanden
eller avlsvejlederen, hundefolk fortæller jo gerne alt hvad de ved :-). Se
om nogle hunde ser gode ud og spørg hvor de kommer fra. Do. med hunde der
har problematisk adfærd (spørg evt. diskret nogle andre :-) ). Spørg
specielt ud, overalt hvor du kommer frem, om allergiproblemer, som desværre
er udbredt blandt schæfere.

Jf. snakken om brugslinie versus højavl, vil jeg ikke mene at en
brugslinie-hund vil være velegnet til familiehund, og slet ikke i en
børnefamilie. Du skal ikke lytte til opdrættere af brugsliniehunde, som
måtte sige at de kan blive alle tiders familiehund.

Bor du i KBH eller Kbh's vestegn vil jeg anbefale kennel Akacias, men der er
selvfølgelig også masser andre.

Mvh
Søren

JB

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Dengang jeg havde schæferhunde for ca. 20 år siden, blev de ikke
avlsgodkendt, hvis de ikke holdt størrelsen iflg.standarden. Men det tager
man åbenbart ikke så tungt mere.

Hilsen
Jytte

jopa

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev

> Dengang jeg havde schæferhunde for ca. 20 år siden, blev de ikke
> avlsgodkendt, hvis de ikke holdt størrelsen iflg.standarden. Men det tager
> man åbenbart ikke så tungt mere.

For 20 år siden krævede man ikke avlsgodkendelse for at avle og få stambog.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

JB

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Det gjorde man. Det blev indført 1. januar 1980, og det er snart 28 år
siden.

Hilsen
Jytte

pwh

*LOL*
Nu kammer i helt over :o)

/Jens (som self hader Schæfere)

pwh

Søren LH

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> "JB" <vingekat...@mail.dk> skrev
>
> Du finder sjældent højavlschæfere med den standard mere.
> Trænger vist til at få standarten optimeret ;-)

Eller avlen optimeret...... :-)

Mvh
Søren

jopa

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev >>

> Det gjorde man. Det blev indført 1. januar 1980, og det er snart 28 år
> siden.

Ok så husker jeg forkert.
Jeg er også ved at blive gammel
Det må så være noget der kunne laves ved indsendelse af hundens prøver og
status.
Kan ikke huske hvordan vi gjorde dengang men har da lavet hvalpe også i
1980.
Min hanhund var så også PH, tæven udstationeringshund.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

JB

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Heller ikke dengang var en PH kåring nok til en avlsgodkendelse. Der skulle
også en eksteriørbedømmelse af en aut. dommer. Tæver kunne blive
avlsmønstrede, så slap de for brugsprøven. Men også dengang var en 2. pr. på
en DKK udstilling nok til avlsgodkendelse, bare ikke i klubregi.

Hilsen
Jytte

pwh

Tove Krieger, skrev:

> Åh ja, Holly - hvor var hun altså bare skøn og så lignede hun min
> Asia på en prik. Jeg har hende i mit private album, og beundrer
> hende en gang imellem. :-)

Nu bliver Milo liderlig :o)

/Jens

Tove Krieger

Hvor er du dog grov Jens :o)

pwh

jopa, skrev:

> Ok så husker jeg forkert.

Og i hjælper ikke Ralph en fis,
ender med at han køber en RR i stedet for :o)

/Jens

Søren Jensen

> [...]

> træningsbanen/brugshundeprøve uden udstilling.
> Ved ikke lige i dag hvad der kræves af prøve for at de kan avlsgodkendes.

I dag kræver det en UHP-FP-BHP1 og et skue resultat helst med sg for at være
helt sikker. men et G er også nok.
Der efter skal man til en avls kåring som består af en bedømmelse i kynologi
og mod og kamp i gruppe c

Hilsen Søren som har en sort/gul brugs han i den rigtige størrelse højde
64.5 kåret i klasse 1
www.sph-spor.dk

jopa

"Søren Jensen" <sph...@gmail.com> skrev

> Der efter skal man til en avls kåring som består af en bedømmelse i
> kynologi og mod og kamp i gruppe c

Aha det var det der kaldes mod & kampdriftsprøve og hvor en dommer bedømte
om det lignede en typisk schæfer ;-)

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

JB

"Søren Jensen" <sph...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kynologi og mod og kamp i gruppe c
>
> Hilsen Søren som har en sort/gul brugs han i den rigtige størrelse højde

Bliver schæferhunde, som ikke holder målene, avlsgodkendt i dag? Jeg synes,
74 cm i skulderhøjde er alt for meget. Schæferhunden skal jo være middelstor
iflg. ritmester v. Stephanitz.

Hilsen
Jytte

Søren Jensen

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev i en meddelelse
Det skulle de ikke gerne
Søren

Winther

Mere end 1 cm over standard kan ikke avlskåres. Tendensen er at det
efterhånden er blevet store hunde, nej giv mig en lille lynhurtig grå :-)

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

JB

"Winther" <nob...@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
>
> Vh. Winther
>
> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Så er jeg mere rolig.

Hilsen
Jytte

M Sørensen

Hej hvis det er brugshund du søger kan jeg anbefale
Kennel Møller som har nogle super brugshunde
eller kennel Vendbo.

Du kan finde deres hjemmeside unde link på www.majrott.dk

jopa

"Søren Jensen" <sph...@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Selvfølgelig er 74 alt for meget men ikke for meget for mig ;-)

ps Milos far og farfar den ene verdensvinder er begge over 65 så hvis ikke
de er avlsgodkendt og kåret er jeg belevet snydt.
Måske de er noget lempeligere syd for grænsen i hundens hjemland hvor de er
kåret.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Søren LH

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Jamen hvor meget over? Så vidt jeg har hørt kan op til 2 cm overmål passere.

Mvh
Søren

jopa

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev

> Jamen hvor meget over? Så vidt jeg har hørt kan op til 2 cm overmål
> passere.

Ved ikke konkret hvor meget.
De er dog ikke af Milo's størrelse.
Dem jeg har købt af har set min som voksen og var imponeret over hans
størrelse men som de sagde faderen var også rimeligt stor.
Er vidende (har læst) om hunde der havde problemer med at kunne godkendes i
DK er godkendt syd for grænsen.

Nå lad det ligge jeg skal ikke avle på Milo ;-)

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Kim

> [...]
> have.
>
> Fordelen ved højavl er efter min mening så at den opfylder begge krav.

Højavl opfylder jo ikke begge krav mere end de grå gør. Tendensen er at
højavl i dag er avlet så stort, at rigtig mange hunde bliver trykket ned
under max. højderne når de måles for at holde hundene i avlen. Hvis man ser
mod og kampdrift til avlskåringerne så er 70 % af højavlshundenes
bidearbejde direkte elendigt, dette er selvf. ikke kun fordi hundene er
dårligere, men skyldes til dels også at udstillingsfolket i stor stil bare
får lagt prøve på deres hunde for at kunne udstille i brugsklasserne når
hundene bliver så gamle at der kræves en brugsprøve for at stille hund på
skuerne.

Der findes i dag rigtig mange ganske godt byggede grå schæferhunde som slet
ikke hører til bagerst i feltet når pladserne skal fordeles, men ingen
dommere tør smide dem op foran, for det vil være det samme som at afskrive
sig selv som dommer, for så bliver man bare ikke inviteret ud og dømme mere,
for hvem, der interesserer sig for udstilling (højalv), vil bruge en dommer
der kan finde på den slags (bare se balladen på HAS da en grå røg i
avlsklasse).
Jeg har mere end en gang hørt dommere udtale til løbere med grå hunde, at
havde den haft den "rigtige" farve så ville den ha' løbet meget længere
fremme!?!

Vil man brugshundesport med schæferhunde, så skal man gå efter en grå, hvis
man mener noget med det, ganske på samme måde som man skal vælge en højalv,
hvis man vil noget indenfor udstilling, så har man forhøjet sine chancer med
mange hundrede procent.

Dette er desværre bagsiden af schæferhundeverdenen. Der er ikke den fornødne
vilje og mod til at rette op på tingene, for man har det jo bedst ved at
holde tingene i "egne" rækker.

Kim
Der 1000 gange hellere vil eje en driftig lille "grim" grå, end en "smuk"
bovlam højavls- hest, der ikke kan bide en bule i et vådt franskbrød ;-)

Søren LH

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Med lidt målrettet avlsarbejde kunne du da sikkert godt være kommet frem til
en 1 m høj schæfer. Havde det ikke været noget? :-)

Mvh
Søren

Winther

Kim skrev:

> [...]
for hvem, der interesserer sig for udstilling (højalv), vil bruge en dommer
der kan finde på den slags (bare se balladen på HAS da en grå røg i

Nu er jeg så også én af dem med en grå, og det der med udstillinger, det er
kun noget jeg gør når det er absolut nødvendig. For at præsentere sig
ordentlig, så skal hunden kunne trave med store bevægelser, en mangel som
min egen har på grund af en anderledes bygning, da hun er avlet som
brugshund, men ikke som traver. Alligevel vil jeg jo gerne have hende
avlskåret, som begge forældre er i generationer bagud, så det er bare i gang
med hård træning for at øge hendes trav, så må vi se om det er nok til at
hun kan avlskåres. Men som brugshund, der kan jeg ikke bruge traven, der ser
jeg hellere at hun galloperer, så egentlig har jeg noget svært ved at se
hvad en stor trav skal bruges til, bortset fra showfremvisning. Og
showhundene, nogle af dem kan dårlig gå, og mange er slingre som små pga.
deres store kængurubagben, hvor min lille grå havde en balance og
behændighed der gjorde, at hun kravlede på stiger uden problemer.
Nej bare showhundene kan trave, så betyder det ikke så meget, at de dårlig
kan bide en bule i en blød hat.
Næ min er ikke showtraver, til gengæld har hun lige nuppet en BHP1 med 288,
så mon ikke jeg kan lære at leve med det :-)
--

Vh. Winther

"Kim" <fut...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

JB

Hvad skal man så vælge, når man ønsker schæferhunden som familiehund og kun
vil træne alm. lydighed?

Hilsen
Jytte

Søren Jensen

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Det er svært at sige. det kommer helt an på hvad man selv gider at se på en
grå eller en sort/gul/brun.
Alle der siger at alle grå er har flere drifter , Lyver . der er måske ca.
kun 70 % af et kuld der virker, de sidste 30 % høre man aldrig om.
Det samme inde for højavls linen.
Det er kun ca 70 % der kommer igenmen vores system. Da resten kommer ud til
hr og fru jensen som kun vil have en Familie (lydig) hund. Det vil sige at
der kan gå en vinder rundt ,vi aldrig ser.Det er både grå og
sort/gule/brune.

Søren

JB

> [...]
> til hr og fru jensen som kun vil have en Familie (lydig) hund. Det vil
> sige at der kan gå en vinder rundt ,vi aldrig ser.Det er både grå og

Personligt synes jeg, at farven på en hund er ligegyldig. Men de meget
højbenede, karperyggede schæferhunde, man ser i dag, synes jeg ikke er
specielt kønne. Så jeg ville nok vælge den grå type.
Nu må vi se, vores hunde lever i bedste velgående, så vi skal ikke have nye
hunde lige med det samme.

Hilsen
Jytte

Søren Jensen

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ved ikke hvilken klubber du kommer i men der hvor jeg kommer og jeg
kommer over det meste af landet.Stiller min schæfer mange steder på skuer i
schæferhundeklubben. Tendensen til at schæferen er for høj er på retur jeg
ser nogle enkelte der er på størrelsegrænsen , men at de er karpe rygged
syntes jeg ik.

Søren

C.H

"Søren Jensen" <sph...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Der er noget, jeg ikke kan få til at hænge sammen i din forklaring.
Som udgangspunkt er jeg ret sikker på, at der avles væsentlig flere
højalvshunde i DK end hunde af brugslinjer.
Hvis 70 % af alle disse hunde virker og er lige driftige, hvordan kan det så
være, at der ikke er relativt flere af højavlshundene i toppen inden for
sporten?
Der MÅ da være en grund til, at så mange, der træner brugshundesport på højt
niveau vælger en af brugslinjer?
Det er ret få højalvshunde, der markerer sig i toppen i disse år... Både
indenlands og udenlands.

Og så må du jo så sige, at jeg lyver - men der ER altså en forskel på de to
typer generelt rent driftsmæssigt. Hvis man tager to kuld, og tager de 70 %
pr. kuld, du siger virker, så vil de 70% hos brugslinjehundene være mere
driftige end de samme 70% hos højavlshundene.

Det er da tydeligt på træningspladsen... Meget tydeligt endda.
Ikke at højlavlshundene ikke kan lave et flot stykke arbejde - det kan de så
absolut, hvis det prioriteres, men der er bare mindre knald på.

I forhold til det originale spørgsmål om hvad man skal vælge...
Det er jo svært.
Da vi skulle have ny hund var intentionen at have en regulær familiehund,
som kun skulle lydighedstrænes efter husbehov.
Vi havde nogle krav til sundhed, vi havde nogle krav til energiniveau - vi
ønskede en hund med smæk på og ikke stor doven hund..
Jeg søgte faktisk råd herinde og fik anbefalet både det ene og det andet -
fordi hundens skulle være familiehund fik vi anbefalet højalv, men fordi vi
gerne ville have en hund med de sundhedsmæssige krav vi stillede og til
energiniveauet, var der andre, er anbefalede brugslinjer.

Der var ikke tvivl om for mig, at det var en hund af brugslinjer, der
passede bedst i vores hjem, og derfor blev det der, vi begyndte vores søgen.
Vi fandt vores Asbisse, og han passer perfekt ind i vores familie.
At vi så blev grebet af sporten undervejs - ja, det er jo det, der sker.....
Nu træner vi nok mere end gennemsnittet, vil jeg tro ;o)

Nå, det blev en søforklaring. Min pointe er, at både højalvshunde og hunde
af brugslinjer kan bruges som rene familiehunde, men der er nogle forskelle
i deres egenskaber, som man skal vælge ud, om man vil leve med, og som
passer til ens familie. Fuldstændig på samme måde, når man studerer et kulds
forældre for at se, om de har et temperament, der passer...
Samtidig skal man huske, at en hund er, hvad man gør den til. Her i huset
stimulerer vi det lidt fandenivoldske, hvor andre stimulerer det modsatte og
får en langt roligere hund end vi har.
Men familiehund - det er han... Sover selvfølgelig i sengen og ligger i arm
om morgenen ;o)

Der er ingen af de to typer, der er bedre end den anden, de har bare lidt
forskellige egenskaber...
Begge kan være familiehunde, begge kan lave brugshundesport, begge kan
udstilles....
De er begge schæfere og er begge kanonlækre... Bare lidt forskellige....
Og så skal man jo ganske enkelt vælge det, der passer bedst til ens eget
temperament....

Connie...

Søren Jensen

"C.H" <vax...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Nej jeg siger ikke at du lyver, Jeg skrev Alle der siger at ALLE grå er har
flere drifter , Lyver.
jeg kan give dig et ex. vi har tilfældig 2 Asbis hunde i klubben. 2 køre
rigtigt højt i drift og vi havde også en der ikke kørte højt ,jeg vil
personlig sige at de fleste højavlshavde flere drifter. det var 2 ud af 3
det vil sige ca 66 %.

Alle har ret til at vælge den hund de syntes passer til dem.
Jeg kan også lide de grå . men de skal ikke være bygged som kasser , det
skal de sort/gule/brune sku heller ikk.

Søren

C.H

> Nej jeg siger ikke at du lyver, Jeg skrev Alle der siger at ALLE grå er
> har flere drifter , Lyver.

Ganske enig - Alle hunde af brugslinjer er ikke superdriftige.... Ligesom
alle hunde af højavlslinjer ikke er smukke - i udstillingsmæssig forstand
altså ;o)

> [...]
> rigtigt højt i drift og vi havde også en der ikke kørte højt ,jeg vil
> personlig sige at de fleste højavlshavde flere drifter. det var 2 ud af 3

Guuuud - så kan jeg jo næsten regne ud, hvor du kommer fra..
Af de tre er der 1 helsøster til min vaps og to halve - de deler mor ;o)
Og så synes jeg da at Cassius fortjener at blive talt med i den statistik -
det vil sige 75 %

En lidt pudsig ting med det - jeg har kendt C-kuldet fra to dage før de blev
født ;o)
Var sammen med dem mindst to gange om ugen mens de var hos opdrætter, og så
hvordan de var som udgangspunkt.
Det var et kuld, som var ret homogent. Der var dog en han og en tæve, der
skilte sig ud som værende nogen lidt skrappe nogen, tæven næsten den
"værste".
Hannen kom til grønland som tjenestehund, hvor den meget hurtigt viste sit
værd, tæven blev her på Fyn og blev familiehund.
Og fra det øjeblik, røg drifterne stille og roligt ud af hende...
DET var sært at se på, for hun var en skrap dame...

Og her, der tror jeg på, at det handlede om, hvordan hun blev stimuleret -
eller ikke blev. Havde hun fået en sportsinteresseret ejer, så havde hun
haft enormt potentiale.
Tror også kemi mellem hund og fører har noget at skulle have sagt i
forbindelse med stimulans af drifter.... Måske, måske ikke..

Og så lige et nysgerrigt spørgsmål - Hvad blev der af den trejde, som du
skriver var der, men ikke er der mere? Det må have været Emma, så vidt jeg
kan regne ud - har hørt at det går fint med Carla og Enzo... ;o)

> Alle har ret til at vælge den hund de syntes passer til dem.
> Jeg kan også lide de grå . men de skal ikke være bygged som kasser , det
> skal de sort/gule/brune sku heller ikk.

Jeg er glad bare de er bygget sundt og passer til det, de skal bruges til
;o)

Connie :o)

jopa

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev

> Personligt synes jeg, at farven på en hund er ligegyldig. Men de meget
> højbenede, karperyggede schæferhunde, man ser i dag, synes jeg ikke er
> specielt kønne. Så jeg ville nok vælge den grå type.

Sådan er vi så forskellige.
Jeg har altid sværget til de store der tiltaler mig hvorimod de små i
Papilon størrelse ikke har min interesse.

Min er primært tyveriforsikring og om den er karperygget kan den ikke gøre
for
Det er den vej man har valgt i avlen.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Søren Jensen

Rigtig gættet

Emma og hendes føre havde måske ikke den rigtige kemi så hun kom hjem til
kennelen igen.

> [...]
> Tror også kemi mellem hund og fører har noget at skulle have sagt i
> forbindelse med stimulans af drifter.... Måske, måske ikke

Jeg mener at føren og daglig dagen har meget at sige med hundens drifter
gælder begge linjer.

hvor kommer du fra på fyn og hvor træner du

Søren

C.H

> Emma og hendes føre havde måske ikke den rigtige kemi så hun kom hjem til
> kennelen igen.

Der var for en gangs skyld noget, der var gået min næse forbi der - har
ellers mere end almindelig god kontakt til kennelen :o))
Det er fornyligt, kan jeg næsten regne ud.... - Har været underdrejet i en
månedstid, så jeg er usandsynligt dårligt opdateret..
Men det kan da være, jeg løber ind i Emma inden for den nærmeste fremtid, så
;o)

> hvor kommer du fra på fyn og hvor træner du

Bor på Langeland - og holder til i kreds 9, Odense, hvor min mand træner med
vidunderet...

Vi var i øvrigt oppe hos jer i efteråret da min mand skulle tage C1 - det er
da muligt I - eller vi til kåringen dagen efter - er løbet ind i
hinanden....

Connie

Søren Jensen

"C.H" <vax...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg ved ikke om hun er kommet hjem , men hun skulle det i sidst i denne uge

Det gjorde vi jeg var også på c1 den dag og min hund blev kåret i kl1 dagen
efter.
tak for hilsen på http://www.hundegalleri.dk/

Vi ses sikkert i frem tide

Søren

Xenon

, til gengæld har hun lige nuppet en BHP1 med 288,
> så mon ikke jeg kan lære at leve med det :-)

Fortæl noget mere, hvem var dommer , hvad P. fik du i de enkelte gr. fortæl
fortæl.

Claus

Winther

Fortæl noget mere, hvem var dommer , hvad P. fik du i de enkelte gr. fortæl
fortæl.

Claus
----------------------

Jo det var noget af en dag :-) A 96 B 95 C97
Dommeren var Erik Johannesen. Jeg var noget spændt på fremadsendelsen, den
havde jeg jo ikke trænet ret meget, startede med den et par dage før jeg tog
Beg. ABC, så det var 14 dg før prøven, og havde hende slet ikke på banen
nogle dage inden, da hun var højløbsk, så der var spænding lige til det
sidste, også om hun dækkede, det havde jeg heller ikke prøvet, så fedt det
lykkedes. Det bliver svært at leve op til næste gang, men ganske godt gået
af en PH-hund, ikke ;-)
--

Vh. Winther

Søren LH

> [...]
> det lykkedes. Det bliver svært at leve op til næste gang, men ganske godt

Ja, det var eminent flot! Tillykke :-)

Mvh
Søren (som selv skal på den 23/3)

Xenon

"Winther" <nob...@home.dk> skrev i en meddelelse news:47bf3b24$0$90271

> Jo det var noget af en dag :-) A 96 B 95 C97

-----------------------

Jeg bliver jo nød til at spørge, hvad gik galt. ;o)
det er et meget meget flot resultat, stort tillykke herfra.

Claus

Søren LH

"Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev i en meddelelse

> vi har læst om kan kan opstå. Så derfor , hvis nogen kan anbefale os en
> Kennel , ville det være skønt :-)

Hej Elmer,

Nu har du fået en masse gode input. Har det været noget du kan bruge? :-)

Mvh
Søren

Winther

>Jeg bliver jo nød til at spørge, hvad gik galt. ;o)
det er et meget meget flot resultat, stort tillykke herfra.

Claus <

Ja der var også én der spurgte hvorfor jeg ikke lavede 100 i C ;-), kunne jo
kun sige, at det ikke lige var vores dag :-)

Nå det er jo en prøve, var det en konkurrence så skulle der nok mere til.
Der er masser der ikke er godt nok, der er nok at arbejde med, men nu kommer
alle konk. i PH, så det er lige med at få tid til det hele...

Elmer Fjot

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Hmm... meget givende indlæg , men også lidt forvirrende med "højavl" contra
"grå" osv.. :-)
Viser vel bare , at her i denne gruppe , befinder der sig en masse mennesker
, som er vilde med
schaeferhunde og som ved meget om emnet.
Et par enkelte har henvist til gode kenneler og TAK for det :-)
Det bliver nok en "Højavlsmodel" , da det i mine øjne er den "rigtige"
Schaeferhund med stort :-)
Tusind Tak for alle indlæg.Meget givende..
Fortsat go`søndag.

" Elmer "

Tove Krieger

"Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev i en meddelelse
> Det bliver nok en "Højavlsmodel" , da det i mine øjne er den
> "rigtige" Schaeferhund med stort :-)

Hej Elmer

Du går aldrig fejl af en højavlsschæfer. Jeg havde den pragfuldeste
tæve for år tilbage. Hun var smuk, klog, lydig og i det hele taget
en pragthund, som desuden nåede at blive 16 år. Det vil du helt
sikkert ikke fortryde. :-)

Hm

> [...]
> Schaeferhund med stort :-)
> Tusind Tak for alle indlæg.Meget givende..

Kan kun mene det er et godt valg, du får den "hele hund" i en højavls
Schæferhund

Hanne/ som selv har haft 3 af slagsen

pwh

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> tæve for år tilbage. Hun var smuk, klog, lydig og i det hele taget
> en pragthund, som desuden nåede at blive 16 år. Det vil du helt

Sikker på at det nu også var en Schæfer du havde :o)

/Jens (som tror det var en Rotte eller en RR som Tove havde)

Hans

Hmm, hellere grå og bestå end en gul der forlader skjul :-)
er det sådan ha ha

Kim

"Elmer Fjot" <fjo...@nomail.ingenting> skrev i en meddelelse

> Det bliver nok en "Højavlsmodel" , da det i mine øjne er den "rigtige"
> Schaeferhund med stort :-)

Det tror du, det er fordi du ikke har prøvet en grå ;-)

Pøj pøj med den.

Kim

Kim

"Hm" <mish...@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan kun mene det er et godt valg, du får den "hele hund" i en højavls
> Schæferhund

Hvor mangler det "hele hund" i den grå?

Kim

jopa

"Kim" <fut...@hotmail.com> skrev

> Hvor mangler det "hele hund" i den grå?

Den er jo kun halv størrelse af en rigtig schæfer ;-)

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Tove Krieger

Jamen, enhver er da salig i sin tro. Hverken Rottweiler eller
Rhodesian Ridgeback ville være oplagte emner, hvis jeg skulle have
hund igen. Èn gang schæfer altid schæfer. :-)

jopa

"Kim" <fut...@hotmail.com> skrev >

> Det tror du, det er fordi du ikke har prøvet en grå ;-)

Har du prøvet en højavl ? jeg tvivler.
Du lovede at komme forbi mig en dag og aflive min.
Jeg venter stadig med længsel for at se hvor mange minutter du vil klare
dig.
Det er jo ikke en lille brugshund på 25 kg men en rigtig schæfer ;-)

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

JB

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Vi ved vel allesammen, at ritmester v. Stefanitz er schæferhundens "fader".
Iflg. ham er en rigtig schæferhund max 65 cm i skulderhøjde.

Hilsen
Jytte

jopa

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev

> Vi ved vel allesammen, at ritmester v. Stefanitz er schæferhundens
> "fader".
> Iflg. ham er en rigtig schæferhund max 65 cm i skulderhøjde.

Ritmesteren er død og jeg har min egen standart, som er mere passende for
mig ;-)

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

JB

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Så er det en rigtig Jopahund, du har.

Hilsen
Jytte

jopa

"JB" <vingekat...@mail.dk> skrev

> Så er det en rigtig Jopahund, du har.

Måske eller som nogen siger en blanding af hyæne og kamel ;-)
Er da udemærket klar over at mit lille pus er for stor, men som sagt det er
fint for mig og Milo

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

JB

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

Det er jo det vigtigste.

Hilsen
Jytte

pwh

jopa, skrev:

> Måske eller som nogen siger en blanding af hyæne og kamel ;-)

Må man gerne sige det igen uden du bliver pissed ????

/Jens (som kun har en ½-Schæfer)

jopa

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Må man gerne sige det igen uden du bliver pissed ????

Det er den udbredte ide åbenbart at sådan ser en schæfer ud så hvorfor ikke

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Kim

"jopa" <ad...@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> "Kim" <fut...@hotmail.com> skrev >
>
> Har du prøvet en højavl ? jeg tvivler.

Jeg har skam haft højavl det er bl.a. derfor jeg kan udtale mig, og jeg
kunne ikke drømme om at gå tilbage til højavl igen, efter at jeg har prøvet
de grå.

> Du lovede at komme forbi mig en dag og aflive min.

Jeg tror du forveksler mig med en anden, hvad skulle jeg dog aflive din hund
for?

> Jeg venter stadig med længsel for at se hvor mange minutter du vil klare
> dig.

Det glæder mig at du har høje tanker om din hund, men så er din hund altså
heller ikke farligere. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at skulle han ryge
på en voksen mand der ved hvad han har med at gøre, så vil Milo blive den
lille. Men det vil vi jo aldrig kunne overbevise dig om.
Der findes ikke nogen schæferhund der ikke kan stoppes, men der vil være
forskel på hvor mange skræmmer man vil få mens man gøre det.

> Det er jo ikke en lille brugshund på 25 kg men en rigtig schæfer ;-)

Nu er der ingen af mine grå der vejer 25 kg., men det er såmænd lige meget,
jeg vil stadig hellere ha' en grå på 25 kg. end en 45-50 kg. højavl.

Kim

jopa

"Kim" <fut...@hotmail.com> skrev

> Jeg tror du forveksler mig med en anden, hvad skulle jeg dog aflive din
> hund for?

Det må du undskylde så var det en anden Kim ;-)

> [...]
> på en voksen mand der ved hvad han har med at gøre, så vil Milo blive den
> lille. Men det vil vi jo aldrig kunne overbevise dig om.

Nej

> Der findes ikke nogen schæferhund der ikke kan stoppes, men der vil være
> forskel på hvor mange skræmmer man vil få mens man gøre det.

Garanterer at han er skræmmende og man kommer til kort.
Kan huske ham Australieren der lavede de der serier i TV hvor han legede med
krokodiller og andre dyr.
Han sagde at han hellere ville slås med krokodiller og andre vildyr fremfor
en tosset German Sheppard ;-)
Nå lad det ligge Milo er såmænd ikke farlig med mindre nogen kommer
uanmeldt.
Jeg har haft en del schæfere og Milo er bestemt totalt frygtløs.
Men det er så også en af grundene til at jeg har ham.

> Nu er der ingen af mine grå der vejer 25 kg., men det er såmænd lige
> meget, jeg vil stadig hellere ha' en grå på 25 kg. end en 45-50 kg.
> højavl.

Smag og behag ;-)

--
Mvh. John