sund schæferhvalp

C.H

Hej med jer!

Vi har desværre mistet vores skønne schæfervaps for nylig og kan overhovedet
ikke lade være med, at lure lidt rundt efter en, der kan pille kattene lidt
ned fra den trone, de besteg ca. 5 minutter efter, at hunden blev båret ud
herfra.

Vi skal helt klart have schæfer igen og det skal være en han.
Når jeg så sidder og kigger på avlernes hjemmesider, så er der en masse
bedømmelser, som jeg i praksis ikke får noget ud af.
Vores gamle hund havde den meget karakteristiske nedadgående ryg og
konsekvensen heraf fik vi at mærke, da han fik store problemer med
afklemning nerverne under korsleddet som 8 årig.
Jeg spørger så Jer: Når der i en bedømmelse står, at ryggen er fin, hvad
dækker det så over? Er en lige ryg fin eller er en krum ryg fin i
udstillingsøjemed?
Jeg skal ALDRIG have en schæferhund med krum ryg igen og jeg skal helt
sikkert have en, der er avlet som brugshund, ikke som udstillingshund. Hvor
finder jeg sådan nogle henne?

Nogle, der kender nogle fornuftige kenneler, der avler sunde dyr? Og som er
villige til at få gransket forældrene og stillet spørgsmål i lange baner.

Og et bud på prisen på sådan en skønhed kunne jeg da også godt tænke mig...
Jeg forestiller mig at de koster i omegnen af 5000 kr. - men ved det faktisk
ikke....

På forhånd tak...

CH :o)

Søren LH

"C.H" <vax...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg kan kun give dig ret i valget af hund efter brugslinie, de er avlet
efter bl.a. sundhed og fysisk og mental styrke uden større skelen til
udseendet og udstillingsdommeres præferencer for skrånende ryg, kryds,
vinkler m.v.

Hvor henne i landet skal det være?

I sjællandsområdet kan jeg da anbefale dig at stille spørgsmål i lange baner
til:
www.chade.dk (hvor jeg selv har købt hund: http://www.lemanszone.dk/vizla/)
www.janbina.dk
www.svogerslev.dk
www.degn.dk

Der er selvfølgelig andre.

En hund af brugslinie har også en anden mentalitet, få også det uddybet hos
opdrætterne.

Mvh
Søren

jopa

C.H skriblede bla:

> Jeg skal ALDRIG have en schæferhund med krum ryg igen og jeg skal helt

Der findes ikke schæfere med krum ryg ;-)
Krop: Overlinien forløber uden synlig afbrydelse fra halsens ansætning over
den veludviklede manke og den i forhold til vandret ganske let faldende ryg,
til det let faldende kryds. Ryggen er fast, kraftig og velforsynet med
muskler. Lænden er bred, kraftigt udviklet og godt muskuløs. Krydset skal
være langt og let faldende (ca 23 grader mod vandret), og går uden
afbrydelse af overlinien over i hale-ansatsen .

Det vil sige at det du ønsker er en schæfer der ikke følger standarten.
Brugslinierne er knapt så markante i faldet i følge mit skøn.

Min kostede 8000 kr og tror ikke du får en til 5K

> Nogle, der kender nogle fornuftige kenneler, der avler sunde dyr? Og
> som er villige til at få gransket forældrene og stillet spørgsmål i
> lange baner.

Ja men som sagt du får den ikke til 5K

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Søren LH

PS:

Trykfejl, det skal være www.jabina.dk
Der er også: www.kennel-hajen.dk/

Du skal nok regne med 7.000 kr.
Men du skal ikke gå på kompromis med noget for et par tusinde. Der skal ikke
mange dyrlægeregninger til før du har sat det til, du sparede. For ikke tale
om specialfoder i lange perioder eller hele livet på grund af en eller anden
kronisk skavank, f.ex. allergi, som er meget udbredt i nogle linier.

Mvh
Søren

Winther

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
Angående Jabina, så indsætter jeg et brev som er rundsendt til alle
schæferkredse;

Min oplevelse med kennel Jabina.

Jeg fortæller hermed min oplevelse med kennel Jabina, da jeg ikke ønsker at
andre skal komme til at opleve det samme.

Jeg havde en utrolig dejlig schæfer, som jeg desværre var nød til at komme
af med, da jeg havde fået nyt job, hvor jeg ikke kunne få det til at hænge
sammen med mine arbejdstider.

Jeg lavede derfor et opslag på schæferhundeklubbens hjemme side, hvor jeg
søgte en familie der havde hus, have og evt. børn. Ønskede også at min hund
forsat skulle trænes i en af schæferhundeklubbens klubber.

Efter mange henvendelser fandt jeg en som udgav sig som Johnny Hansen. Han
lød utrolig flink og fortalte at han havde det jeg søgte (hus, have, børn og
ville træne i kreds 4 med hunden) og at han lige havde mistet sin hund, da
den havde ødelagt ryggen og skulle aflives. Han ønskede der for ikke at
starte forfra med en ny hvalp.

Vi aftalte at han skulle komme og se hunden.

Da han kom, vil han gerne lige se min hund bide i et arme og hvordan han løb
efter en bold. Han syntes at det var en dejlig og god hund og ønskede at
købe hunden.

Jeg fik pengene og han underskrev, at han har modtaget hunden og at han skal
søger for at hunden bliver omregistreret inden 3 uger.

Han underskrev med følgende:

Johnny Hansen

Roskildevej

Roskilde

Ca. 2½ - 3 måneder efter ønsker jeg at høre hvordan det gik med "min" hund.

Jeg kunne ikke lige finde hans tlf. nr. så jeg søgte på hans oven nævnte
adr. men den fandtes ikke.

Jeg henvendte mig til min tidligere dyrlæge og han søgte på hunden for at se
om han kan se den nye ejers adr. Men det viser sig at den stadig stod i mit
navn.

Jeg fandt hans tlf. nr. i mine udskrifter for min tlf. og hans nr. var 40 74
36 34

Jeg søgte så igen for at finde hans adr. og følgende kommer frem:

John Jabina

Ringstedvej 101

4000 Roskilde

Jabina sagde mig et eller andet og jeg kiggede derfor på
schæferhundeklubbens hjemmeside og fandt så kennelen Jabina's hjemmeside.

Jeg ringede til ham, men i første omgang er han i USA.

Jeg fangede ham nogle dage efter og spurgte ham om hvordan det gik med "min"
hund.

Han forklarede at det gik rigtig godt og at han skulle have været op til en
prøve lige inden han skulle til USA. Han fortæller også at han træner i
kreds 4 onsdag, torsdag og lørdag.

Jeg spurgte ham så hvordan det kunne være han havde skrevet under med et
andet navn og adr. og hvorfor han ikke havde omregistret hunden endnu.

Han svarede at han ikke lige kunne købe en hund uden moms, nu når han var en
kennel. (Det tænkte jeg ikke lige videre over, men senere lyder det godt nok
underligt?) Han kunne ikke lige forstå hvorfor den ikke var omregistret, for
det mente han skulle være i orden. Han lovede at bringe dette i orden.

Dagen efter skriver jeg til ham, for at spørge hvilke dag det var han
trænede, for jeg ville gerne ned og se hvordan det gik med "min" hund. Han
skrev tilbage at, det gjorde han onsdag og fredag mellem 16 - 19 ca.
(undrede mig at han pludselig ændrede dagene).

Jeg tænkte meget over det der var sket og hvad han havde sagt, og mente ikke
at denne handel var gået rigtig til, så derfor skrev jeg et pænt brev til
John hvor jeg forklarede at efter alt det der var sket ønskede jeg at
handlen skulle gå tilbage, og at han selvfølgelig nok skulle få sine penge
retur.

To dag efter havde han stadig ikke svaret selvom jeg kunne se at han havde
læst mailen og jeg ringede derfor til ham.

Han kunne godt forstå mig, men ville ikke give mig hunden tilbage. Efter til
tov træk frem og tilbage, sagde jeg at så var jeg jo nød til at komme ned og
hente min hund.

Til det sagde han, at så var han nød til at sige at min hund var død.

Jeg spurgte om det bare var noget han sagde for at jeg ikke skulle komme ned
til ham, men det var det ikke.

Han forklarede at han var ude og kaste bold hvor han bor og at hunde ledte
efter bolden, og bliver så ramt af en bil. Bilen kørte videre uden at
stoppe.

Han sluttede med at sige at hunden var død ved ankomst til dyrlægen.

En dag eller to efter skriver jeg til ham, hvor jeg spørg om ham om han ikke
vil oplyse hvilken dyrlæge hunden blev kørt til.

Det svare han ikke på selv om jeg kan se han læser mailen.

Jeg skriver så til ham, at jeg så kun kan gå ud fra at han lyver igen.

Han skrev tilbage at han ikke vil oplyse sin dyrlæge, for så ville jeg jo
bare ringe og "svine" ham til.

Jeg skrev til ham at det ville jeg ikke, jeg ville bare høre dyrlægen om han
havde modtaget en hund, for så kunne jeg jo få konstateret om han havde ret
eller ej.

Han har stadig ikke givet mig navnet på hans dyrlæge.

Syns virkelig at hele denne "historie" virker meget underlig og er utrolig
ked af at det har forløbet sig sådan, så det er derfor at jeg har skrevet
denne ned så andre kan være på vagt, hvis de ønsker at handle med John
Jabina, Kennel Jabina.

At skrive under med falsk navn og adr., at lyve om at hunden har det godt,
ikke omregistre hunden, ikke ville oplyse dyrlæge. Troede at der var visse
regler som skulle følges når man er registret som Kennel ejer.

Håber ikke nogen andre får lov til at opleve John Jabina på samme måde som
jeg har.

Mvh.

Kim

jopa

Winther skriblede bla:

> Jeg fortæller hermed min oplevelse med kennel Jabina, da jeg ikke
> ønsker at andre skal komme til at opleve det samme.

Kedelig oplevelse specielt når man ved at de laver fine hunde.
Har du dine aftaler med ham på papir eller kun mundligt ?
Han har formentlig solgt den videre

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

C.H

Tak for svarene so far - Det er virkelig svært at sidde foran skærmen og
blive inspireret. Man ser sjældent billeder af hunde, der ikke står i
position - det er svær at se, om de har det, som jeg stadig tillader mig at
kalde en krumning - jeg er ikke prof ;o)

Vi bliver nok nødt til at køre ud i landet og kigge os godt omkring, når vi
har fået sparet de mange penge sammen.

Hvis I kender flere links til gode kenneler - geografien er ligegyldig
(inden for DKs grænser). Vi kører meget gerne for den perfekte hund.

CH :o)

jopa

C.H skriblede bla:

> Hvis I kender flere links til gode kenneler - geografien er ligegyldig
> (inden for DKs grænser). Vi kører meget gerne for den perfekte hund.

Forstår på dig at det du søger er brugslinien ?
Min er højavl og kommer fra kennel www.lijmi.dk
De producerer primært udstillingshunde af høj kvalitet
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Winther

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
Det er ikke min oplevelse, men en der hedder Kim. Hunden er uden tvivl solgt
til USA.

jopa

Winther skriblede bla:

> Det er ikke min oplevelse, men en der hedder Kim. Hunden er uden
> tvivl solgt til USA.

Ja der findes brådne kar også indenfor den brance desværre
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Leyna

Øeh... udstillingshunde af høj kvalitet... Med Milos størrelse kan han
vel ikke vinde noget som helst, vel? Er han ikke alt for stor i
forhold til standarden?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

jopa

Leyna skriblede bla:

> Øeh... udstillingshunde af høj kvalitet... Med Milos størrelse kan han
> vel ikke vinde noget som helst, vel? Er han ikke alt for stor i
> forhold til standarden?

Jeg sagde jo også HØJ kvalitet høj som høje hunde, og Leyna du ved godt lige
som jeg at der er enkelte der kan blive store og så alligevel være smukke
;-)

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Kim Christensen

Leyna wrote:
> Øeh... udstillingshunde af høj kvalitet... Med Milos størrelse kan han
> vel ikke vinde noget som helst, vel? Er han ikke alt for stor i
> forhold til standarden?

Schæferhunde af høj kvalitet? Det lyder for mig som stormflod ved
lavvande....

Hilsen Kim

Søren LH

> [...]
> position - det er svær at se, om de har det, som jeg stadig tillader mig
> at kalde en krumning - jeg er ikke prof ;o)

Lad være med at fokusere på den ryglinie, men på helheden. Hvis du vælger
brugslinie får du ikke en hund fra nogen linie med tradition for
rygproblemer. At et enkelt eksemplar alligevel kan falde ud med problemer
kan man ikke garantere imod. Tag og ring til de opddrættere jeg nævnte, det
er normalt flinke mennesker, der gerne fortæller om deres hunde,
opdrætsfilosofi m.v. ChaDe sælger ofte hunde til Jylland, ja til USA for den
sags skyld, til folk der gerne henter en hund langvejs fra for at få en
ordentlig.

> Vi bliver nok nødt til at køre ud i landet og kigge os godt omkring, når
> vi har fået sparet de mange penge sammen.

Hvis pengene er et problem så har mange opdrættere fra tid til anden en hund
på 7 - 12 måneder som de har måttet tage tilbage fra nogen der ikke kunne
styre den. Så hvis du har mod på sådan en der har gået og fået en masse
selvtillid ved at styre en hel familie var det måske noget? Jeg ved ikke
hvad priserne er, men ville da skyde på den var billigere end en hvalp. Og
så har du jo ovenikøbet mulighed for se ryglinien, hvis du har nogle
æstetiske præferencer der.

En anden mulighed var en udstationeret hund. Prøv også at spørge til det.

Mvh
Søren

Søren LH

"Winther" <nob...@home.dk> skrev i en meddelelse

Jabina lever af hundeopdræt og er 100% forretningsmand. Så når man handler
hos ham skal man slå over i "forretnings-mode". Du skal også selv vide
hvilken hund du vil have.

Mvh
Søren

jopa

Kim Christensen skriblede bla:

> Schæferhunde af høj kvalitet? Det lyder for mig som stormflod ved
> lavvande....

Fint nok hvis du ikke bryder dig om schæferhunde, men nu var det det
spørgeren efterlyste.
Om det så ikke er høj kvalitet i dine øjne gør intet ved det fakta at de
producerer højt præmierede hunde både til udstilling samt brugshunde.

Jeg er vældig glad for racen da den har de egenskaber der passer til mig.
Nem og rolig, ødelægger intet, er lærenem, trofast, og passer på familien
hvilket er vigtigst for mig
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Kim H.

> [...]

> Jeg skal ALDRIG have en schæferhund med krum ryg igen og jeg skal helt
> sikkert have en, der er avlet som brugshund, ikke som udstillingshund.

Hej,

Jeg har selv været igennem møllen med en højavls hund, med voldsom allergi
mm. så da den døde sidste år, besluttede jeg mig også for en grå
schæferhund, for ikke at komme ud i alt bøvlet igen (samtidig ville konen
ikke ha' en ny schæfer der lignede den vi havde haft).
Vi endte med at købe en hos kennel Hedegård ved Nakskov, bl.a. fordi de
havde hvalpe der passede på det jeg søgte, og fordi jeg fik kennelen
anbefalet, da jeg snakkede med folk i "branchen".
Hvalpen jeg har købt er en rigtig krudttønde, og der er ikke nogen tvivl om
at han har det der skal til hos en hund der skal bruges til
brugshundetræning.
Jeg kan kun anbefale kennel Hedegård www.kennelhedegaard.dk hvis man vil
træne med hunden.
Der er også Kennel Hulgaard www.kennelhulgaard.dk (faderen til vores hvalp
er derfra)det samme er Qato fra (www.qato.dk) og de er storleverandør af
tjenestehunde til politiet, og opdrætter også virkelig gode brugshunde, min
erfaring er, at de ligesom kennel Hedegård foretrækker at sælge til folk der
vil træne med hunden, og vil man ha' en hanhvalp, skal man sikkert reservere
den inden den er født, for de gange jeg har snakket med dem, har hannerne
været væk allerede så snart parringen har været annonceret.
Sidst vil jeg nævne kennel hyldebo www.kennelhyldebo.dk som også laver gode
sunde hunde (moderen til vores hvalp er derfra)

Med ellers vil jeg anbefale dig at kontakte din lokale schæferhundeklub, og
spørger der om deres erfaringer med hunde fra de lokale opdrættere, for der
er jo ingen grund til at køre 1000 km. efter en hund, hvis der er en
opdrætter lokalt, der laver gode sunde grå schæferhunde, og det ved de
sikkert i den lokale kreds.

Kim

Leyna

Jojo, men seriøst, så trækker det da ganske meget ned til
udstillinger, ikk'?

Vaks er jo osse alt for stor til at vi kan bilde nogen ind at han er
en raceren lab, men smuk, det er han sg* alligevel!

jopa

Leyna skriblede bla:

> Jojo, men seriøst, så trækker det da ganske meget ned til
> udstillinger, ikk'?

Sikkert men det er jo ikke noget jeg specielt interesserer mig for.
Min interesse er hos brugshundene.
Kender da en tjenestehund på næsten samme st nemlig 72 cm
Som tjenestehund er det bedøvende med størrelsen det kan måske i visse
situationer være en fordel.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Kim Christensen

jopa wrote:
> Fint nok hvis du ikke bryder dig om schæferhunde, men nu var det det
> spørgeren efterlyste.

Jeg har intet problem med schæferhunde,, udover at jeg bare ikke selv
vil have en. Som mange andre racer er schæferen blevet ødelagt af
noget eksteriørhysteri, fordi man ville have bagdelen på schæferen
til at ligne bagdelen på en folkevogn. Det har kostet racen dyrt som
brugshund, også selvom "topfolk" inden for schæferverdenen til enhver
tid er villig til at benægte alt "Det du netop har set har aldrig
fundet sted" som mafiafolk siger mens de står og leger med et par
AK-47'er

> Om det så ikke er høj kvalitet i dine øjne gør intet ved det fakta at de
> producerer højt præmierede hunde både til udstilling samt brugshunde.

Høj kvalitet er noget relativt noget. Fra at være en solid brugshund
er schæferen kommet i offerrollen mht sygdomme, som man enter gør
noget ved elle rbenægter eksistensen af.

Schæferen er langtfra den eneste racehund som det er gået ned ad
bakke for. En af de flotteste hunde der findes, synes jeg, er en irsk
ulvehund. Menjeg skal bare ikek have sådan en, fordi også de er
forfulgte af sygdomme, herunder hjerteproblemer. Alligevel kan man
opleve "topopdrættere" der totalt benægter at ulvehunde nogensinde
har haft hjerteproblmer, hvorfor man naturligvis ikke behøver at
undersøge dem for det. Så heldige er de ikke i udlandet, de
undersøger deres hunde og skirver tykke rapporte rom det..

> Jeg er vældig glad for racen da den har de egenskaber der passer til mig.

Jovist, det diskuteres jævnligt her i grupen.....

> Nem og rolig, ødelægger intet,

Bortset fra katte, postbude, Jerhovas vidner og alt det andet du praler
med at Milo plejer at æde...?

>trofast
Og alligevel må Milo ikke ligge i sengen. Hvor kan du?

Hilsen Kim

Torben og Marie-louise Ager

"Kim Christensen" <SLETTES...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[...]

-------------
Hej kim
nu vil jeg ikke kommentere noget ang. schæferen, jeg kender for lidt til
racen til at udtale mig.
men det du nævner med feks. hjerteproblemerne og benægtelsen af problemet
kender jeg også til hos "min" race, boxeren. der er de opdrættere der nægter
at få deres hunde chekket for hjertefejl inden avl, og dem der tager det som
en selvfølge, for de vil da ikke være med til at videregive det til deres
hvalpe.
jeg kender også til topopdrættere, der beviseligt har problemet indenfor
deres avl, men de nægter pure at lade hundene undersøge for det.
min egen opdrætter, som jeg valgte netop pga. af hendes omhyggelighed med
valg af forældredyr og undersøgelser for dit og dat, hd, ad, minus
allergier, hjertefejl osv.
efter min mening, burde hjerteundersøgelsen være obligatorisk for avlsdyr,
for de racer hvor der er de tendenser, på lige fod, som feks. hd er for
mange efterhånden. sundheden må komme i første række.

mvh . marie

jopa

Kim Christensen skriblede bla:

> Bortset fra katte, postbude, Jerhovas vidner og alt det andet du
> praler med at Milo plejer at æde...?

Praler gør jeg nok ikke jeg erkender at det somme tider kan være
problematiskt med en ekstra skarp hund, men bemærk jeg skriver aldrig om
sådan noget uden at bruge denne ;-) (uafbrudt) der jo som bekendt betyder
at jeg siger det med et glimt i øjet, og det kun skal tages som sådan.
Ironi kan være hårdt at sluge, men jeg kan da også være saglig, gider det
blot ikke i et sådant fora så går noget af det sjove jo væk ;-)

Med hensyn til schæferens mange sygdomme ville det da være rart med lidt
links for sådan en som mig der kun læser "indforstået" schæfer relateret
lektura.
Ved godt der kan være lidt problemer med nogen linier og hudproblemer.
HD er i aftagende så hvilke andre sygdomme som jeg ikke kender til skulle
det være.

At standarten siger at hunden skal have skrånende ryg er jo ikke en sygdom
og gør ikke hundene svagere i bagparten som nogen fejagtigt tror.
Vi snakker hunde der bliver brugt som tjenestehund all ower, og er det
muligt at vi alle (schæferejere) modsat dig er helt forkert på den ?
I så fald må vi lære at leve med det ;-)
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Søren LH

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

Hej John

> Ved godt der kan være lidt problemer med nogen linier og hudproblemer.

"lidt" er vist et fattigt ord her. Dokumentation: F.ex. Kim H.s indlæg igår
i denne tråd, min egen Holly samt hver 3. - 4. tilfældige schæfer ude
omkring. Er der ikke noget med at Milo også fælder enormt?

I "Schæferhunden" er der en larmende tavshed om problemet.

Vedr. andre sygdomme, se på mit billede af Holly fra forleden
http://www.lemanszone.dk/slh/holly/fotos/fotos2002-bgl/105-0510_IMG.jpg. Det
skæve øre er ikke medfødt, men en følgeskade af utallige
øregangsbetændelser. Øret sidder altså ikke skævt, men holdes skævt. Det må
jo skyldes konstante gener i øret selvom sygdommen er i ro. Sammen med måske
konstante allergigener højst tænkeligt årsagen til hun blev agressiv.

Vedr. dokumentation for schæferens rygproblemer: Læs Schæferhunden nr. 11-12
årg. 2002, side 22: 31 % af 157 udspurgte "hunde" i forsvaret havde
symptomer på dårlig ryg, og i 13% kunne dyrlægen stille en diagnose på
dårlig ryg.

Mvh
Søren

pwh

> [...]
> indlæg igår i denne tråd, min egen Holly samt hver 3. - 4. tilfældige
> schæfer ude omkring. Er der ikke noget med at Milo også fælder enormt?

Jeg nævnte det også for John engang da jeg syntes at jeg tit havde
mødt Schæfere med hudproblemer/allergi.
Dengang var det også et helt ukendt problem for ham, at Milo så
sidenhen vist fik de samme problemer blev forbigået i tavshed :-)

/Jens (hvis blandingshunde 7-9-13 aldrig har fejlet noget)

jopa

Søren LH skriblede bla:

> "lidt" er vist et fattigt ord her. Dokumentation: F.ex. Kim H.s
> indlæg igår i denne tråd, min egen Holly samt hver 3. - 4. tilfældige
> schæfer ude omkring. Er der ikke noget med at Milo også fælder enormt?

Jo han fælder men i følge dyrlægen ikke abnormt. Det føles blot sådan.
Ellers har han en fin pels.

> [...]
> http://www.lemanszone.dk/slh/holly/fotos/fotos2002-bgl/105-0510_IMG.jpg.
> Det skæve øre er ikke medfødt, men en følgeskade af utallige

Øregangsbetændelse er ikke "kun" hos schæferhunden igen ifølge min dyrlæge.

Øret sidder altså ikke skævt, men holdes skævt.
> Det må jo skyldes konstante gener i øret selvom sygdommen er i ro.
> Sammen med måske konstante allergigener højst tænkeligt årsagen til
> hun blev agressiv.

Kan være andre årsager

> [...]
> nr. 11-12 årg. 2002, side 22: 31 % af 157 udspurgte "hunde" i
> forsvaret havde symptomer på dårlig ryg, og i 13% kunne dyrlægen

Jo men det behøver jo intet at have med skrånende ryg.
Forsvaret bruger nok mest hunde af brugstypen og der er det knapt så udbredt
som ved højavl.
Ingen tvivl om at der findes syge eksemplarer indenfor racen som ved andre
racer.

Mange af de rygter om schæferhunden er efter min opfattelse vandrehistorier
og aversion mod racen som sådan.
Samtlige mine hunde er afgået ved naturlig død minus den der åd naboen.

Ved schæferhunde samt andre racer skal man være obs på hvor man handler der
produceres jo også med det ene formål at score profit.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

jopa

pwh skriblede bla:

> Dengang var det også et helt ukendt problem for ham, at Milo så
> sidenhen vist fik de samme problemer blev forbigået i tavshed :-)

Øhm Milo har da vist ikke kunnet have allergi uden at jeg vidste det.
Han fælder i perioder men det gør alle schæfere mere eller mindre, siger min
dyrlæge.

Da han stort set ligger ude i alt slags vejr skal han jo tillægge sig en
enorm pels som ved disse varmegrader nu jo skal smides.
Det er der intet unaturligt ved.
Fældning er ikke en sygdom men en naturlig proces som ses ved alle udegående
dyr.
Hest Kamel ;-) osv.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

pwh

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:
>>
> Øhm Milo har da vist ikke kunnet have allergi uden at jeg vidste det.
> Han fælder i perioder men det gør alle schæfere mere eller mindre,
> siger min dyrlæge.

Jeg huskede det bare som værende pgr hundproblemer at du skiftede
over til Olivers foder, men du ved self bedst :-)

Men jeg synes stadigvæk jeg har mødt flere Schæfere hvor ejeren
har fortalt om den ene aller anden skavank, end jeg har mødt ejere
der ikke har fortalt om det.
Men jeg har da ikke mødt tilstrækkeligt mange til at lave statestik over det,
men ud af de 40-50 hunde der har været gennem min storesøsters hænder
(hun har haft greyhoundsstald) har hendes ene Schæfer været den der
har været mest syg, den døde også af kræft i tarmsystemet 9 år gammel.

/Jens

jopa

pwh skriblede bla:

> Jeg huskede det bare som værende pgr hundproblemer at du skiftede
> over til Olivers foder, men du ved self bedst :-)

Nej det var for at se om det kunne tage noget af fældningen men ingen
forskel ;-) derfor købte jeg en kraftig støvsuger ;-)
Klart at en hund der producerer en sort plastpose fuld af underuld ;-) skal
smide det igen når den ikke har brug for det mere.

> Men jeg synes stadigvæk jeg har mødt flere Schæfere hvor ejeren
> har fortalt om den ene aller anden skavank, end jeg har mødt ejere
> der ikke har fortalt om det.

Hvad skal jeg kunne sige til det ? ;-)

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Kim Christensen

jopa wrote:
> Med hensyn til schæferens mange sygdomme ville det da være rart med lidt
> links for sådan en som mig der kun læser "indforstået" schæfer relateret
> lektura.

Google kan godt finde en rækek links på Dansk når man søger eter
schæferhund +hofteledsdysplasi
Prøver man på engelsk giver google rigtig pote.

> Ved godt der kan være lidt problemer med nogen linier og hudproblemer.
> HD er i aftagende så hvilke andre sygdomme som jeg ikke kender til skulle
> det være.

Man kalder det muligvis ikke HD mere. Men jeg begriber ikek at man på
en udstilling kan overdænge en schæfer der går meget diglende på
bagbenene med sildesalat. Eneste fornuftige forklaring må være at de
andre gik dårligere endnu.

Jeg kender to politifolk der enten er kørt træt af
brugshundetjeneste, eller er ved at gøre det. Den dyrlæge der tjekker
politihunde ved åbenbart ikke at HD er bortskaffet administrativt. Det
er surt at få en hund kasseret på helbredet som 3 årig efter at ahve
ofret mange kræfter på uddannelse. Da staten samtidigt fjernede
fradraget for tjenestehund, blev korpet mindst en hundefører mindre.

> [...]
> muligt at vi alle (schæferejere) modsat dig er helt forkert på den ?
> I så fald må vi lære at leve med det ;-)

Det har standarten sjovt nok ikke altid sagt. På gamle billeder har
schæferen en god stabil bagkrop der ser ud til at kune holde til at
blive brugt. Folkevognsbagdelen blev pludseligt et modelune - og en del
af standarten - som kostede racen dyrt mht helbred.
Har jeg misforstået noget, eller skulle standarterne være med til at
sikre kvaliteten?
I Østeuropa havde man ikke forstået dette modelune, og efter murens
fald blev der importeret hunde med en god stabil bagkrop - som et
folkevognsrugbrød. Men standarten foreskiiver stadig en
folkevognsboblebagkrop, og så lever man åbenbart med de problemer det
giver..?

Hilsen Kim

jopa

Kim Christensen skriblede bla:

> Google kan godt finde en rækek links på Dansk når man søger eter
> schæferhund +hofteledsdysplasi
> Prøver man på engelsk giver google rigtig pote.

Samme med eks : labrador+hofteledsdysplasi
rottweiler+hofteledsdysplasi osv det findes i alle racer specielt de
tungeste.

> [...]
> en udstilling kan overdænge en schæfer der går meget diglende på
> bagbenene med sildesalat. Eneste fornuftige forklaring må være at de

Tror jeg ikke på desværre. Benstilling bliver skrapt bedømt

> Jeg kender to politifolk der enten er kørt træt af
> brugshundetjeneste, eller er ved at gøre det.

Jeg kender masser af politifolk ;-) har såmænd selv været hundefører.

> [...]
> ofret mange kræfter på uddannelse. Da staten samtidigt fjernede
> fradraget for tjenestehund, blev korpet mindst en hundefører mindre.

Ovenstående er der intet alibi for

> Men standarten foreskiiver stadig en
> folkevognsboblebagkrop, og så lever man åbenbart med de problemer det
> giver..?

Det giver ingen problemer du blander tingene sammen
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

pwh

> Nej det var for at se om det kunne tage noget af fældningen men ingen
> forskel ;-) derfor købte jeg en kraftig støvsuger ;-)

Ok, jeg huskede så det Med Milo forkert, men det tyder da på
at pels/hudproblemer ikke er et ukendt begreb for Schæfere
ud fra hvad jeg kan læse at Søren skriver.

> Hvad skal jeg kunne sige til det ? ;-)

Ikke så meget, jeg referede bare igen hvad jeg hører fra Schæferejere
som jeg møder på mine ture og synes at kunne læse i denne gruppe.

/Jens

pwh

jopa wrote:
> Jeg kender masser af politifolk

Det er fordi du ikke respekterer landets love :-p

/Jens

jopa

pwh skriblede bla:

> Ok, jeg huskede så det Med Milo forkert, men det tyder da på
> at pels/hudproblemer ikke er et ukendt begreb for Schæfere
> ud fra hvad jeg kan læse at Søren skriver.

Du kan sikkert godt finde linier hvor det er mere udbredt end hos andre.

Hvis du kender til schæferens anatomi vil du vide at Schæferhundens korrekte
hårlag er stockhår med underuld.
Dækpelsen skal være så tæt som muligt, lige, grov og fast tillæggende.

Det er oprindeligt en hyrdehund og skal kunne være ude i 30 graders frost.
Min sover meget gerne ude i sne og kulde.
For at kunne dette skal den producere et ordentlig lag isolerende underuld,
og det har den selvf ikke brug for om sommeren hvorfor den smider det i
takt med varmen tiltager.

Det samme ses ved grønlands spids samt slædehunde i øvrigt.
Det er ikke en sygdom men et irritationsmoment hos os andre ;-)

At nogen schæfere har hudproblemer tror jeg gerne.
Det er nok et ? om avl.

> Ikke så meget, jeg referede bare igen hvad jeg hører fra Schæferejere
> som jeg møder på mine ture og synes at kunne læse i denne gruppe.

Nu er vi kun et par schæferejere der frekventerer denne gruppe så lige nu
står den 1-1 det er selvfølgelig en dårlig statistik ;-)
De fleste der skriver dårligt om racen herinde har ingen selv, men har hørt
nogen vandrehistorier, og har oven i det formentlig noget i mod racen som
helhed af den ene eller anden grund.

Nej lad mig få en videnskabelig underbygget test der beskriver racens
dårligdomme.
Ind til da vil jeg henholde mig til at hele verdens (næsten) samlede stand
af tjenestehunde er schæfere, og hvordan F..... er det muligt med sådan en
syg pjevset hund.

Men lad nu dette ligge det gavner ingen at diskutere med folk der ud over
Søren ingen forstand har på racen ;-)
Ikke at jeg selv er verdensmester i det, jeg har bare en af dem ;-)
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

jopa

pwh skriblede bla:

> Det er fordi du ikke respekterer landets love :-p

Du husker ikke så godt alligevel ;-)
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

pwh

jopa wrote:
> Men lad nu dette ligge det gavner ingen at diskutere med folk der ud
> over Søren ingen forstand har på racen ;-)

Jeg øjnede bare en chanche for at svine Milo til, den kunne
jeg jo ikke lade gå fra mig, så var du jo blevet skuffet :-))

/Jens

Søren LH

> [...]
>
> Tror jeg ikke på desværre. Benstilling bliver skrapt bedømt

> Jeg kender masser af politifolk ;-) har såmænd selv været hundefører.

Her må jeg give John ret. Jeg har set statistik over udbredelse af HD i
forskellige racer, og her lå schæferen ikke specielt dårligt. Jeg tror det
var i DKK's "Hunden".

Mvh
Søren

pwh

> Du husker ikke så godt alligevel ;-)

Jeg er som mine hunde, jeg har selektiv hukommelse :o)

/Jens

Søren LH

> pwh skriblede bla:
>>
> Øhm Milo har da vist ikke kunnet have allergi uden at jeg vidste det.
> Han fælder i perioder men det gør alle schæfere mere eller mindre, siger
> min dyrlæge.

Så følger Vizla ikke racestandarden på det punkt. Her er ikke så meget som
et eneste schæferhår hvis jeg efter 2-3 uger tager mig sammen til at få
støvsuget. De hår der er, er fra min maine coone-blanding (en langhåret
kat). Dog skal det retfærdigvis siges at hun på det seneste har valgt at
være næsten ren udehund, men hun er da også fortsat inde ind i mellem. Men
heller ikke tidligere fandt jeg hundehår inde.

Mvh
Søren

jopa

Søren LH skriblede bla:

> Så følger Vizla ikke racestandarden på det punkt. Her er ikke så
> meget som et eneste schæferhår hvis jeg efter 2-3 uger tager mig
> sammen til at få støvsuget.

Tror højavl fæller mere end grå.
ps sover din ude i hundegård ?

Min foretrækker det på alle årstider.
Hvis du konsekvent lader den sove ude vil du opleve at den forvandler sig
til en bamse om vinteren.
Da jeg var hundefører sov alle hundene "næsten" konsekvent uden for det
isolerede hundehus ;-)
Derfor ved jeg de kan tåle det.
Min er til tider gemt væk under 5 cm sne ;-)

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

jopa

pwh skriblede bla:

> Jeg øjnede bare en chanche for at svine Milo til, den kunne
> jeg jo ikke lade gå fra mig, så var du jo blevet skuffet :-))

Nu var det ikke specielt møntet på dig du kan jo ikke vide bedre ;-)
ps hvis du ikke opfører dig ordentligt får du nogen billeder af Milo's nye
Opel
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

pwh

jopa wrote:
> Min er til tider gemt væk under 5 cm sne ;-)

Og der er ingen der savner ham :-p

/Jens

jopa

pwh skriblede bla:

> Og der er ingen der savner ham :-p

Jo første gang vi så det mente vi han var gået ind af hundelemmen for at
sove i stalden eller fyrrummet.
Han vil jo helst være derude så han kan holde øje med Posten kattene og
jehovas vidner ;-)

Nå nu skal vi ikke snakke mere om Milo i denne uge han er blevet svinet nok
til for denne gang.
Tør slet ikke fortælle ham hvad ham stygge Kim har sagt om ham ;-)
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Søren LH

> Søren LH skriblede bla:

> Tror højavl fæller mere end grå.
> ps sover din ude i hundegård ?

Hun sover inde i hundehuset, som er i hundegården. Jeg lukker hende ind i
hundegården så hun ikke skal gå i haven og stresse over et eller andet i
nattens løb, hvis jeg ikke gør det lægger hun sig på græsplænen. Hun har
sovet i hundehuset siden november-december. Hun har da også haft en enorm
massiv underuld, som man her på forsommeren kunnet hive af i store totter,
hvis man ikke kæmmer hende regelmæssigt. Hvorfor man ikke finder den inde
ved jeg ikke.

Mvh
Søren

Winther

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Søren LH skriblede bla:

> Tror højavl fæller mere end grå.
> ps sover din ude i hundegård ?

Min grå fælder da også, 2 gange om året fælder hun, umiddelbart efter hun er
færdig går hun i løbetid, dette er helt normalt for tæver. De mister helt
pelsen ved hals og lår, og halen er rund uden fane. Disse fældninger sker
over kort tid, og pga de mange hår der bliver afstødt af én gang kan hunden
ofte få lidt kløe og se rigtig loppeædt ud. Skal hun til udstillinger osv,
så skal det være når hun er i fuld pels.

Om schæfere har større hudproblemer end andre, måske, men øregangseksem som
Sørens, det er ikke normalt for racen.

pwh

jopa wrote:
> Nå nu skal vi ikke snakke mere om Milo i denne uge

Vil du love os det :-))

/Jens

Winther

[...]

Dinglende hunde bliver ikke belønnet. Det dinglende kan ses hos hvalpe, men
det fortager sig.

Jeg kender to politifolk der enten er kørt træt af
brugshundetjeneste, eller er ved at gøre det. Den dyrlæge der tjekker

politihunde ved åbenbart ikke at HD er bortskaffet administrativt.> At

> [...]

folkevognsrugbrød. Men standarten foreskiiver stadig en
folkevognsboblebagkrop, og så lever man åbenbart med de problemer det

Også brugsracerne med den mere kvadratiske bygning kan få problemer med ryg/
hofter. Måske er man her alligevel mere opmærksomme på hd og aa, da hunden
gerne skal holde til mere end en tur ned ad gaden

jopa

Winther skriblede bla:

> Også brugsracerne med den mere kvadratiske bygning kan få problemer
> med ryg/ hofter. Måske er man her alligevel mere opmærksomme på hd og
> aa, da hunden gerne skal holde til mere end en tur ned ad gaden

Kloge ord.
Når vi påtænker hvad de bliver udsat for skal der komme rygskader på en så
langstragt hund.
Familiehunden der ikke bliver belastet er nok ikke udsat.

Det samme gør sig gældende for mennesker med hårdt arbejde.
Tænk på folk i sundhedssektoren og rygskader.
Tingene hænger sammen.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Ragna

>De fleste der skriver dårligt om racen herinde har ingen selv, men har hørt
>nogen vandrehistorier, og har oven i det formentlig noget i mod racen som
>helhed af den ene eller anden grund.

Nu vover jeg mig forsigtigt ud af busken, eftersom der for tiden hersker en
fredelig stemning i gruppen, så man ikke risikerer at blive lynchet, når man
vover sig frem ( sådan har det bestemt ikke altid været i den lange tid,
hvor jeg har fulgt med herinde!)
Vi har haft to schæferhunde, før den tid to rottweilere, og nu har vi en
collie.
Med hensyn til helbredsproblemer må jeg desværre give schæfer-kritikerne
ret.
Vores første schæferhund blev kun 5 år, før ham måtte aflives på grund af
kræft i poten, og før den tid havde han af og til døjet med svamp i øret,
der vendte tilbage flere gange.
Vi fik omgående en ny hvalp af samme race, fordi vi kunne lide
schæfer-personligheden, og han opnåede at blive næsten 12 år.
Desværre fik han meget hurtigt allergi-lignende problemer med hudløshed og
gnaveri mellem trædepuderne, hvilket blev fjernet ved hjælp af
allerigivenligt foder fra Hill's Prescription Diet.
Omkring 10-årsalderen begyndte han af og til at halte på venstre forpote,
hvilket skyldtes problemer med højre bagben.
Omtrent samtidig begyndte bugspytkirtelen at fungere dårligt, så han måtte
have fordøjelsesenzymer hver dag, og han fik problemer med en autoimmun
betændelse i tarmene, som han også fik medicin for resten af livet.
Artroflex hjalp meget på bentøjet, og han klarede sig uden halten, da vi
droppede de lange ture og i stedet gik flere små i løbet af dagen.
Han måtte aflives meget akut på grund af en mavedrejning, og det var hårdt,
selv om vi vidste hvilken vej det gik.
Derefter fulgte vi vores "nedtrapningsplan", som gik ud på denne gang at få
en lettere hund, både fysisk og psykisk, da vi ikke er helt unge mere.
Vores collie er nu tre år, og vores nære forhold til vores gode dyrlæge er
blevet løsere nu, hvor der ikke skal købes diætfoder og medicin konstant.
Vi har været glade for alle vores tre hunderacer, som har mange
lighedspunkter, men vi må sige, at collien er den nemmeste hund, mens
schæferen har mest personlighed. Til gengæld nyder vi colliens venlighed
over for andre hunde, hvor schæferne kunne være ret skarpe.
Forholdet mellem vores kat(te) og hundene har været forskelligt gennem
tiderne. Rottweilerne og kattene accepterede hinanden, men havde ikke noget
nært forhold til hinanden, mens schæferne og collien var perlevenner med
dem.
Hvis I stadig hænger på og har mere energi tilbage, kan I se billeder under
henvisningen i min signatur, hvis I klikker over på fotoalbummet.

--
Venlig hilsen, Ragna

jopa

Ragna skriblede bla:

> [...]
> blive lynchet, når man vover sig frem ( sådan har det bestemt ikke
> altid været i den lange tid, hvor jeg har fulgt med herinde!)

Nå jeg mindes ikke mange episoder, og vi skal jo ikke altid være enige ;-)

> Vores første schæferhund blev kun 5 år, før ham måtte aflives på
> grund af kræft i poten, og før den tid havde han af og til døjet med
> svamp i øret, der vendte tilbage flere gange.

Kræft er nok ikke lige en schæferrelateret sygdom. Kan nok ramme alle racer

> [...]
> Desværre fik han meget hurtigt allergi-lignende problemer med
> hudløshed og gnaveri mellem trædepuderne,

Som sagt jeg skal ikke afvise at allergi er specielt udbredt ved denne race,
har dog ikke set nogen staistik over racerne.
Når jeg læser dyrebrevkassen på schæferhunden.dk er det ikke et af de
største problemer og det undrer mig når det er det der bliver sagt bla
herinde.

Tit skyldes allergi udefra kommende ting som foder eller andet i hundens
omgivelser.
Samme gør sig gældende for mennesker.
Ved ikke om du blot har været uheldig med de 2 du har haft.

Jeg kan snart ikke huske hvor mange schæferhunde jeg har haft igennem
tiderne, men kan da huske at jeg aldrig har betalt dyrlægeregninger ud over
det sædvanlige, men måske har jeg så blot været heldig.
Milo har haft noget med ørene en gang, og ikke siden.

Min erfaring er at man aldrig skal købe køkkenoprettede hunde, men se sig
godt for snuse i miljøet og giv gerne en høj pris for hunden.

ps glæder mig at du kunne lide schæferens sind/personlighed ;-)
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

pwh

> Nå jeg mindes ikke mange episoder, og vi skal jo ikke altid være
> enige ;-)

Vi er jo så forskellige herinde, bemærkninger der feks. preller af
på os to kan jo fornærme andre.
Jeg synes som udgangspunkt at man skal give meget længere snor
når man er på Usenet, det er så utroligt let at misforstå hinanden.

Det er da de besynderligste ting jeg selv er blevet beskyldt for at
have skrevet og ment, tit og ofte er det bare fordi folk så har læst
mit indlæg helt bogstaveligt og helt overset samtlige :o) :-) :-)) :-p

/Jens
(som sidst blev kaldt en Schæferhadene og knivstikkende Rambo)

Tove Krieger

pwh wrote:

> [...]
> :-p
> /Jens
> (som sidst blev kaldt en Schæferhadene og knivstikkende Rambo)

Hej Jens.

Jeg kaldte dig godt nok ikke en Rambo, men Schæferhader troede jeg da
nok du var. Ak ja, den stakkels Milo må altid stå for skud. :)

Kors hvor jeg dog kvajede mig (jeg har undskyldt) :o)

Jeg blev på en meget venlig og rar måde gjort opmærksom på, at en smiley
:) hjælper gevaldigt på forståelsen af et indlæg.

Jeg vil lige sige, at jeg har samlet alle jeres pragteksemplarer i en
mappe (i billeder), hvor jeg har oprettet hver enkelt ejer med deres
respektive vidundere. Så behøver jeg ikke at skulle finde div.
hjemmesider hver gang jeg vil nyde synet af dem.

Til Ragna. Det er en smuk Collie du har, den ryger også ind i min
samling. (Hentet fra kattegruppen).

Der er simpelthen så rart at være i denne gruppe, jeg har fået mig mange
"billige" grin allerede. Håber du får det samme. :)

Med venlig hilsen
Tove :)

jopa

Tove Krieger skriblede bla:

> Der er simpelthen så rart at være i denne gruppe

Det syntes jeg ikke ;-)

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

pwh

> Hej Jens.
>
> Jeg kaldte dig godt nok ikke en Rambo, men Schæferhader troede jeg da
> nok du var. Ak ja, den stakkels Milo må altid stå for skud. :)

Næh det var en der kalder sig Moses der beskyldte mig for
at værer en Rambo, det skal du ikke have skyld for :-)

> Kors hvor jeg dog kvajede mig (jeg har undskyldt) :o)

Det er helt ok, jeg vidste jo at du blot havde misforstået mig.

> Jeg blev på en meget venlig og rar måde gjort opmærksom på, at en
> smiley :) hjælper gevaldigt på forståelsen af et indlæg.

Nemlig, det ligger ikke til min natur at farer i flint, jeg skal provokeres
ret hårdt før jeg bliver sur. Og som sagt mener jeg man bør have en
rimeligt bred ryg når man er på Usenet :-)

/Jens

pwh

> Det syntes jeg ikke ;-)

Tove mener nok der var rart de 14 dage du var på ferie :-p

/Jens

Tove Krieger

Guuuud, er der nogen der har haft ferie ? Det er gået hen over hovedet
på mig, men jeg har jo også som pensionist ferie hver dag - næsten :o)
Der skal jo både gøres rent og laves mad, det bliver dog ikke til så
meget i denne hede. Koldskål er helt sikkert een af Vorherres bedre
opfindelser.

Mvh Tove :)

pwh

> Guuuud, er der nogen der har haft ferie ?

John har været ude og rejse, Milo var i fængsel så længe :o)

/Jens

jopa

pwh skriblede bla:

> John har været ude og rejse, Milo var i fængsel så længe :o)

Ja og han kan lide fængslet.
Det bliver såmænd også ledet af erfarne schæferfolk ellers havde det nok
ikke gået så let.
Han kan jo være en "lille" bisse i fremmedes hænder ;-)
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Winther

"Winther" <nob...@home.dk> skrev i en meddelelse

Kim, jeg ved ikke lige hvad der sker når jeg quoter i dit indlæg, det
fremgår nemlig ikke om det er dit eller mit. Det er kun når jeg quoter i dit
det er galt. Beklager.

sjakalen

Hej jeg ville bare lige gøre opmærksom på denne side.
der er også flere kennel links

http://www.schaeferhunden.dk/omplacerings_listen.htm

http://www.schaeferhunden.dk/links/kennel_links.htm

Hilsen Søren
www.kreds-81.dk
www.sph-spor.dk
www.ld6.dk

Søren LH

"Winther" <nob...@home.dk> skrev i en meddelelse

Nu må jeg også meddele at Vizla fælder godt nu. Det er enorme mængder
underuld der kan redes af hende. Der ligger nogle små fuglereder af det hist
og her indendøre. Man altså ikke de der ophobninger af dækhår bag dørene
m.v., som der kom fra min gamle hund, indtil jeg startede med barf.

Mvh
Søren

C.H

"sjakalen" <sph...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Tak for alle de gode links! Jeg får set nogle skønne hunde på de sider - men
stadig svært at vurdere.
Men - jeg har brug for hjælp til at tyde alle de tal og bogstaver, som
beskriver hundendes sundhedsstilstand. Min kommende hund skal være avlet fra
tip-top hunde, men det kræver jo, at jeg kan forstår koderne ;o)

Ser frem til jeres svar - og er rigtig glad for hjælpen indtil nu.

CH - der får flere og flere hvalpenøkker ;o)

Winther

> [...]
> beskriver hundendes sundhedsstilstand. Min kommende hund skal være avlet
> fra tip-top hunde, men det kræver jo, at jeg kan forstår koderne ;o)

Tip top inden for sundhed, eksteriør eller brugsprøver, - hvor meget vil du
træne - skal den bruges til udstilling?, - der er flere ting du skal gøre
dig klar når du skal købe schæfer.

C.H

> Tip top inden for sundhed, eksteriør eller brugsprøver, - hvor meget vil
> du træne - skal den bruges til udstilling?, - der er flere ting du skal
> gøre dig klar når du skal købe schæfer.

Den skal være sundhedsmæssig helt fuldstændig i orden - det er det
vigtigste. Det er det, jeg har svært ved at udlede af den mængde tal og
bogstaver, der beskriver hunden ved avlskåring.
Den skal ikke bruges til udstilling ej heller til brugsprøver. Jeg skal have
en schæfer, der som udgangspunkt er sundhedsmæssig i orden - den skal være
HD-fri, det er klart, den skal have sunde forældre, den skal være af
brugslinie, den skal være opmærksom, nysgerrig, ikke være underhund, den
skal selvfølgelig lydighedstrænes og have en god portion selvstændighed/mod.
Dens forældre skal så vidt mulig være fri for hudbetændelse og panostitis -
og cauda equina i familien er en dealbreaker.

Den skal bruges til almindelig familiehund - men vores gamle schæferhund var
et livstykke med glæde til det sidste, legesyg, vild efter at få opgaver,
glad for at bevæge sig og opmærksomhedskrævende.

Alle disse egenskaber satte vi stor pris på - selvom det var svært at
opdrage på denne hund, som var ekstremt selvstændigt anlagt. (Det var vores
første hund - sikke en udfordring!)

Den skal bo på et nedlagt landbrug med masser af plads og mulighed for
motion og hjernearbejde. Byttedriften må gerne være begrænset, men det er
svært i kombination med de øvrige egenskaber... - så det må vi sikkert leve
med.

CH

Søren LH

"C.H" <vax...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

AK1: Avlskåret i klasse 1 = tip top eksteriør. (Sjældent ved schæfere af
brugslinier)
AK2: Avlskåret i klasse 2.
HD: A: Fejlfrie hofter
HD: B: Hofter med begyndende HD (Absolut brugbar hund.)
AA: 0: Fejlfrie albuer
AA: 1: Albuer med begyndende dysplasi
BHP1, IPO1, SchH1: Brugshundeprøve 1, mindstekrav for avlskåring
do. 2: Mere krævende brugshundeprøve
do. 3: Mest krævende brugshundeprøve

(SchH = Schutzhund = tysk prøve. Tag dig i agt for en dansk hund med bare
SchH 1)

Der er ingen bogstaver der fortæller noget om allergi eller andre skavanker
end HD og AA:

Jeg tror det er nu du skal begynde at ringe til nogle opdrættere og derefter
aftale at møde dem på nogle udstillinger eller ved nogle konkurrencer, eller
hjemme hos demn selv, og fortælle dem de samme oplysninger og stille dem de
samme spørgsmål direkte.

Jeg synes ikke du skal kassere højavlshunde på forhånd, dine ønsker til hund
lyder mest som en højavlshund, der er vel også højavslopdrættere der laver
sunde hunde. Husk: En Ferrari kan være nok så god en bil, men den er ikke så
velegnet hvis man skal bruge bil alene til at køre ærinder i storbyen.

Mvh
Søren

Søren LH

PS:

Hvis du ikke selv er meget sikker i valg af hund er det måske en god ide at
vælge opdrætter også ud fra at du har tillid til at vedkommende kan hjælpe
dig til at få den rigtige hvalp fra kuldet. Hvad nytter det at du får en
sund hund, hvis den ikke passer til dig mentalt?

Og idet hele taget at der er en god kemi mellem dig og opdrætteren. Du vil
kunne få gavn af hans/hendes støtte langt op i hundens liv.

Se også på de garantier opdrætteren giver.

Mvh
Søren

Hm

Søren skrev:

Jeg synes ikke du skal kassere højavlshunde på forhånd, dine ønsker til hund
lyder mest som en højavlshund, der er vel også højavslopdrættere der laver
sunde hunde.

***********************************
Jeg giver Søren fuldstændig ret. Husk at de fleste brugslinier "har et
ekstra gear", jeg ville aldrig anskaffe en af brugslinier hvis mit ønske var
en rolig familiehund.
Jeg er igang med den 3. schæferhund af højavl, den første blev 14½ den
anden 13½ og den sidste er 1 år, ingen af disse hunde har nogensinde fejlet
noget, har kun været til dyrlæge for de alm. vaccinationer, så alt det
påstyr med at næsten alle schæferhunde har HD og/eller allergi, og hvad ved
jeg, kan jeg slet ikke genkende.
Men sørg for at købe hos en seriøs opdrætter, og spar ikke 1000,- kr., men
man kan købe en langhåret eller en med tandfejl til nedsat pris, så det
kunne være en mulighed.
hilsen
Hanne

jopa

Hm skriblede bla:

> jeg ville aldrig anskaffe en af brugslinier hvis mit
> ønske var en rolig familiehund.

Ditto her, men med schæfer(hanner) gælder specielt reglen om tydeligt
føreskab, ellers kan du sagtens få det modsatte ;-)

>alt det påstyr med at næsten alle schæferhunde har
> HD og/eller allergi, og hvad ved jeg, kan jeg slet ikke genkende.

Det er en vandrehistorie uden bund i virkeligheden.
Findes ikke sundere race hvilket vel er bevist, når vi påtænker det udbredte
brug af netop denne race verden over.

ps højavl bruges skam også som brugshunde.

Fordel ved højavl er at de nok generelt er større og smukkere end grå
schæfer men det er jo smag og behag.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Hm

John skriver:

>ps højavl bruges skam også som brugshunde.

ja, jeg tog da både en BHP 2 og en ph kåring med begge det var henholdsvis
en tæve og en han, og jeg er ikke "brugskvinde", den jeg har nu skal kun
være en lydig "sofahund", og det lever hun fuldt op til.

>Fordel ved højavl er at de nok generelt er større og >smukkere end grå
>schæfer men det er jo smag og behag.

Det kan vi nemt blive enige om.

hilsen
Hanne

jopa

Hm skriblede bla:

> Det kan vi nemt blive enige om.

Endelig en der er enig med mig og som præmie får du lov at se min her:
http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=8
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

C.H

"Hm" <mis...@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
Tak for dit input - men jeg er stadig lidt på herrens mark - og det handler
om, at jeg faktisk ikke ønsker en "rolig" familiehund. Jeg ønsker ærligt
talt en hund med krudt i røven og med stor vilje, selvstændighed, et godt
temperament og et forholdsvis højt aktivitetsniveau... - men som skal
fungere som familiehund og ikke bruges til brugsprøver og udstillinger.
Det skal selvfølgelig siges, at jeg ikke ved, hvad I mener med højavlshund -
for mig er det ligegyldigt, hvad det kaldes, bare jeg kan finde en hund som
så vidt muligt passer ind i vores hjem og til vores temperament ;o) Så hvis
I ville være søde at definere det for mig, så vi jeg være rigtig glad!

Med de egenskaber jeg nu har nævnt - er det så en hund af brugslinie eller,
som i kalder det, højavl?

Tak igen for hjælpen - jeg ville være helt lost uden jer ;o)

CH

Så som det er nu, så

C.H

"Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Tak skal du have, Søren! Nu kan jeg da læse, hvad det er de skriver ;o)

Som jeg har nævnt andet sted i tråden, så ved jeg ikke, hvad der definerer
en højavlshund - og ved ikke, om det er en hund med sådanne egenskaber, der
passer ind i vores familie - jeg har stillet spørgsmålet lidt længere nede
:o)

tusind tak for hjælpen

CH

jopa

C.H skriblede bla:

> [...]
> selvstændighed, et godt temperament og et forholdsvis højt
> aktivitetsniveau... - men som skal fungere som familiehund og ikke

Det er beskrivelsen på min på en plet.
Se ham her
http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=8

Han er højavl (gul schæfer) med saddel
Grå schæfer er de mere eller mindre ensfarvede grå eller sorte.

Indendøre er min rolig som et lam og kan hvis den ikke aktiveres ligge og
sove det meste af dagen.

Er den udenfor er den meeeeget skarp og tillader ingen adgang til vores
ejendom (selvfølgelig gælder det ikke godkendte ;-)

Det skal bemærkes at en bamse som min på 50 kg og 74 cm kræver tydeligt
førerskab ellers vil den tage magten.
Den er meget dominerende og ikke glad for andre hunde som helst skal have
nogen på tuden ;-)

Du skal endvidere være obs på at en sådan schæferhan er totalt førerfixeret
og vil gå gennem ild og vand for dig.
I tilgift kræver den at den nærmest skal ligge i din baglomme.
Jeg kan ikke bevæge mig uden at den rejser sig for at følge far.

Den elsker forøvrigt børn hvilket jo er vigtigt.

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Leyna

On Mon, 31 Jul 2006 22:03:27 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Den er meget dominerende og ikke glad for andre hunde som helst skal have
>nogen på tuden ;-)

Det er vel ikke generelt for racen, eller hvordan?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

jopa

Leyna skriblede bla:

> Det er vel ikke generelt for racen, eller hvordan?

Jo ved de stærkt dominerende hanner er det nok. (min erfaring)
Der er som regel ingen problemer med andre schæfere altså samme race som jeg
husker det.

Det er kun fremmede hunde.
Min vil da gerne lege med fremmede hunde hvis de lige gider at lade den
lægge hovedet på deres ryg.
På Rømø den anden eftermiddag var der en Tysker der kastede bold med sine 2
rimeligt store hunde.
Han skulle selvfølgelig lige kaste bolden den vej hvor jeg var med Milo.
Jeg havde min i snor som påkrævet og de 2 hunde skulle lige hilse på Milo,
det var tæt på at jeg havde sluppet ham sådan en ballade gav det ;-)

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Leyna

On Tue, 1 Aug 2006 00:05:20 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Jo ved de stærkt dominerende hanner er det nok. (min erfaring)
>Der er som regel ingen problemer med andre schæfere altså samme race som jeg
>husker det.

Okay, dominans er jo ikke sygeligt på nogen måde, men jeg ved da ikke
om jeg som grøn hundekøber ville kunne gennemskue det hos et kuld
hvalpe... men det er vel dér opdrætteren kommer ind i billedet?

>Det er kun fremmede hunde.
>Min vil da gerne lege med fremmede hunde hvis de lige gider at lade den
>lægge hovedet på deres ryg.

Nu anser jeg jo osse Vaks som dominerende, men det er da muligt at han
bare er beskyttende. Ved møde med fremmede hunde ( i umiddelbar nærhed
af vores bolig - andre steder er han i snor) skal han helt hen at stå
tværs over dem, og de har så bare at "dække". Når det så er overstået
må de gerne lege med Vaks og Hans, men gør de tegn til at ville hilse
på mig, så får de turen igen.
Det ser ikke ud til at han vil slås med dem, men de skal ikke komme
til mig, før han har givet dem lov... eller at jeg har.
Jeg har kun een gang prøvet at have en stor hanhund (en halvstor
hvalp) på besøg, og da kom jeg Vaks i hundegården imens. Jeg var
ganske enkelt bange for at de to ville være faret i totterne på
hinanden, og jeg er noget pylret med om dyrene kommer til skade. :)
Burde jeg bare ha' ladet dem selv finde ud af det?

Winther

> [...]

> Jeg giver Søren fuldstændig ret. Husk at de fleste brugslinier "har et
> ekstra gear", jeg ville aldrig anskaffe en af brugslinier hvis mit ønske

Giver begge fuldstændig ret.

Min grå brugsschæfer ville være et stort problem hvis hun skulle være
klappe/hyggehund. Husk de grå er avlet efter brugsegenskaber, og her er
byttedriften en meget vigtig egenskab.

C.H

"Leyna" <le...@leyna.dk> skrev i en meddelelse

Jeg synes ikke det er så svært at spotte dominans i gruppen - hvis man lige
giver sig lidt tid. :o)

De små bæster viser deres tydelige tegn. ;o)
Det, man ikke kan se er alle de arvelige belastninger, der ligger i deres
gener, og det er dem, jeg er ude på at sortere i.
At vælge hunden i kuldet anser jeg som det mindste problem - så grøn er jeg
heller ikke. Jeg er grøn hvad angår hundeudstillinger og avlskåringer og
andre prøver - ganske enkelt fordi det ikke interesserer mig. Men
schæferhunde har jeg haft omkring mig hele mit liv - så jeg har en god
fornemmelse af deres sind og psyke.

Da vi købte vores sidste hund begik vi den brøler ikke at spørge til alle de
her ting - og vi fik en hund, der havde alle de schæferskavanker, der
omtales - med undtagelse af HD og gigt - der var han fuldstændig ren. Han
var en skøn og glad hund, men simpelthen af dårlig avl - og det vil jeg ikke
udsætte endnu en hund for.
Jeg ved, at den kennel, vi købte hunden i nu er lukket - og det er absolut
fornuftigt.

Jeg sidder derfor her på nettet og lurer på hvalpe og på deres stamtræ.
Desværre kan man jo ikke se, hvor gamle de blev, om de havde forskellige
fysiske skavanker, men måske jeg kan få en fornemmelse...Og så ved jeg, at
der alligevel ikke er nogen garantier. (Den gamle hund havde flotte
papirer - nedstammede bl.a fra den meget brugte Uran Vom Wildsteiger Land,
men de gode gener blev åbenbart fortyndet for meget ;o) )

Og så vil jeg da lige smide en lille besked til Jopa her - Milo ser skøn og
dejlig ud! Og at han er dominant er helt klart til hans fordel - en
underhund er en kedelig hund ;o)
(Jeg hyggede mig over din beskrivelse af hunden i baglommen - og genkendte
situationen... Nogengange til at få en dårlig over - jeg skulle sådan set
bare flytte rundt på mig i stolen, så sad hunden op og var parat til at
følge mig.... Når først en schæfer er hengiven, så er den det for alvor....
:o)

CH

sjakalen

Nu ved jeg ikke hvor i landet du holder til , men det ville værelidt nemmer
at finde en kennel tæt på dig, hvis du skrev hvor du bor.

Ellers vil jeg anbefalde kennel houen www.kennelhouen.dk ,bor i nordjyland.
Har selv hund der fra ,og moren til ham skal have hvalpe om ca 4-5 uger. Og
de hvalpe hun har lavet er både sunde og stærke. tæven hedder houen Be-vendi
kan ses her samt der er en beskrivelse af hende
http://www.kennel-houen.dk/Be-Vendi.htm
ellers er der kennel fatini http://www.fatini.dk/ der fra jeg også en hund
som er i orden( langhåret )

hvis du er lige glad med om det skal være en udstillings hund så syntes jeg
du skal se om der ikke eren langhåret den koster normalt ikke så meget som
en med alm pels.

Hilsen Søren Jensen
www.sph-spor.dk
www.kreds-81.dk
www.ld6.dk

jopa

C.H skriblede bla:

> Og så vil jeg da lige smide en lille besked til Jopa her - Milo ser
> skøn og dejlig ud! Og at han er dominant er helt klart til hans
> fordel - en underhund er en kedelig hund ;o)

Jo men det kan så være en belastning ind i mellem.
En dominerende schæferhan der urinerer på en svag skræmt kvinde kan være
svær at forklare ;-)

> [...]
> skulle sådan set bare flytte rundt på mig i stolen, så sad hunden op
> og var parat til at følge mig.... Når først en schæfer er hengiven,

Der findes ikke mere hengiven og trofast hund, og kolde vinteraftener er de
gode til at varme føderne ved ;-)
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

jopa

Hm skriblede bla:

> [...]
> henholdsvis en tæve og en han, og jeg er ikke "brugskvinde", den jeg
> har nu skal kun være en lydig "sofahund", og det lever hun fuldt op

Kan de også sagtens.
Den med at schæfere skal aktiveres voldsomt, er også en skrøne.
Den kan udemærket "nøjes" med at være alm familiehund.
Men som ny schæferejer og specielt hvis det er en han bør man efter min
ringe erfaring gå til noget hundetræning og være sig opgaven bevist.
Det kræver klare lederevner for at tumle sådan en karl der til tider kan
være bissede
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Kim H.

> [...]
> en højavlshund - og ved ikke, om det er en hund med sådanne egenskaber,
> der passer ind i vores familie - jeg har stillet spørgsmålet lidt længere

Jeg er på min første grå schæfer (er i dag små 4mdr.), og jeg må sige at jeg
er fuldstændig solgt, det er bare lige mig, hvorimod konen faktisk er lidt
skuffet over, at vi har fået en hund, der ikke rigtig gider kramme, og ikke
gider ligge og sove op og ned af os. Han er meget mere selvstændig end jeg
har oplevet vores andre schæfere, og så har han som nogen beskriver det"et
ekstra gear", hvilket gør at stort set alt hvad han foretager sig, lige er
den tand vildere/hårdere, end vi ellers har oplevet med de andre schæfere vi
har haft.
Som skrevet tidligere skal jeg træne med ham, og han er købt med det for
øje, som alm. familiehund uden brugshundetræning ville han faktisk være
malplaceret, hvilket kennelen jeg købte ham ved også gjorde meget ud at
forklare.
Højavl ser jeg som en mere ideel familiehund, desværre er der her også en
større risiko for at løbe ind i en hund med sundhedsmæssige problemer, men
jeg ville ikke være så bekymret for det, at jeg ville vælge højavl helt fra,
hvis jeg ikke skulle bruge hunden til brugshundetræning..

Med overstående påstår jeg selvf. ikke, at en grå schæfer ikke kan blive
lige den familiehund man gerne vil ha', eller at en højavls schæfer ikke kan
være ligeså god til brugshundetræning som en grå, man skal bare huske også
at kigge på hvilke egenskaber der er avlet efter, og det bør man også tage
højde for, når man vælger sted at handle sin nye hund.

Kim

jopa

Kim H. skriblede bla:

> Højavl ser jeg som en mere ideel familiehund, desværre er der her
> også en større risiko for at løbe ind i en hund med sundhedsmæssige
> problemer,

Hmmm ikke enig.
Har du noget dokumentation for det ?
Jeg ser ingen større risiko udover den der findes ved køkkenavl

Det er et ? om at se sig for og vælge med hovedet og ikke hjertet og
pengepungen

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Tove Krieger

Apropos køkkenavl. Der var en annonce i vor lokalavis idag.
Schæferhvalpe der var til salg efter meget fine forældre, der var
importeret fra Tyskland. De var meget flotte, med stamtavle og kunne
beses med det samme. Prisen var 3.000 kr. pr. stk.

De hunde ville jeg gerne se. Der kan man vist tale om risiko.

Mvh Tove :)

jopa

Tove Krieger skriblede bla:

> [...]
> beses med det samme. Prisen var 3.000 kr. pr. stk.
>
> De hunde ville jeg gerne se. Der kan man vist tale om risiko.

3K så ville jeg da holde mig langt væk, men nogen falder forfristelsen

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

pwh

jopa wrote:
> Endelig en der er enig med mig og som præmie får du lov at se min her:
> http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=8

Har du slet ingen billeder hvor han står op :-p

/Jens

Kim H.

> Kim H. skriblede bla:
>
> Hmmm ikke enig.
> Har du noget dokumentation for det ?

Næ, det er egen erfaring udfra de hunde jeg kender til, og hvad jeg har hørt
under min søgen efter ny hund for nylig, også min dyrlæge er af den mening,
og jeg regnede da også med, at du som højavlsejer ville være uenig, det
kommer nok heller ikke bag på alle andre :-)

At købe en grå schæfer er jo ingen garanti for at den ikke får problemer,
ligesom der heller ikke er garanti for at få problemer ved at købe en
højavls schæfer.

> Jeg ser ingen større risiko udover den der findes ved køkkenavl

Det gør jeg så, men hvor meget større risikoen er kan jeg ikke sige, og det
vil da heller ikke afholde mig fra at købe en højavl, hvis jeg skulle ha' en
hund udelukkende som familiehund, man skal som andre har nævnt, finde en
opdrætter som er seriøs, og som man har tillid til, og så sørge for at
hunden får et ordenligt kvalitetsfoder, så den ikke skal leve af de sække
med træflis og kulstøv, som store supermarkedskæder sælger i 10-15 kg. sække
som hundemad for under 100,-, så er man nået langt.

> Det er et ? om at se sig for og vælge med hovedet og ikke hjertet og

Jeg giver dig ret i, at man skal vælge med hovedet, og ikke gå efter en grå
schæfer udelukkende for at slippe for sundhedsmæssige skavanker, for der er
ingen garantier, og meget højavl er mindst ligeså godt, man skal bare være
kritisk, og ikke købe hvis man er det mindste i tvivl.

Kim

Kim H.

"Tove Krieger" <minimiv...@privat.dk> skrev i en meddelelse

Og mon ikke stambøgerne er fra et DDH eller lignende (værdiløse)

Kim

jopa

Kim H. skriblede bla:

> [...]
> af den mening, og jeg regnede da også med, at du som højavlsejer
> ville være uenig, det kommer nok heller ikke bag på alle andre :-)

Dyrlæger siger forskelligt alt efter hvilken.
Schæferhunden.dk s dyrlæge har ikke erfaret større sygdomshistorier ved
højavl.
Jeg har haft begge typer og har heller ikke erfaringer i den retning.

> Det gør jeg så, men hvor meget større risikoen er kan jeg ikke sige,
> og det vil da heller ikke afholde mig fra at købe en højavl, hvis jeg
> skulle ha' en hund udelukkende som familiehund,

Uden schæfererfaring har du skam store problemer hvis du tror du blot får en
"familiehund" dette gælder i høj grad højavl og specielt hanner alt efter
hvilke linier du bestemmer dig for.
Min ville være utrolig svær at styre for en ikke schæferkyndig ;-)

> [...]
> skavanker, for der er ingen garantier, og meget højavl er mindst
> ligeså godt, man skal bare være kritisk, og ikke købe hvis man er det

Nemlig
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Hm

CH
**************************************
Det er stadig en højavlshund, du skal vælge i følge min overbevisning, nu
kan en "rolig familie hund" være mange ting, men i schæferhunde regi er det
bare en hund der ikke stresser rundt og ikke har det "ekstra gear" som jeg
nævnte tidligere. en schæferhund med et sundt væsen, har alle de
kvalifikationer du søger, brugshunde avl er for at lave "brugshunde" som det
vil være synd ikke at træne, og det er ikke bare alm. træning en gang om
ugen og så det "løse" derhjemme, men virkelig træning.
Så højavl er det rigtige, men vær klar over at en han, kan være en del mere
dominerende end en tæve, som derimod er utrolig "udspekuleret" det er her
som med mennesker.
Håber dette kunne hjælpe lidt.
Hanne

NB:Nu skrev I at i måtte af med en hvalp p.g.a. HD og også noget om pris,
men hvis I har fået en hund med fejl, så den må aflives så har I jo krav på
at få pengene retur, der er jo 2 års garanti.

pwh

jopa wrote:
> Min ville være utrolig svær at styre for en ikke schæferkyndig ;-)

Hvor meget er du villig til at vædde med mig :-))

/Jens

jopa

pwh skriblede bla:

> Hvor meget er du villig til at vædde med mig :-))

Jens du er for blødsøden til en rigtig hund.
Du må nøjes med dine sengevædende sofadyr, og så næste gang du skal have
hund har du fået mere hår på brystet og bjælderne :-p
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

jopa

Hm skriblede bla:

> Så højavl er det rigtige, men vær klar over at en han, kan være en
> del mere dominerende end en tæve, som derimod er utrolig
> "udspekuleret" det er her som med mennesker.

De første par år skal man nok få sin sag for ;-)
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

C.H

> [...]
> men hvis I har fået en hund med fejl, så den må aflives så har I jo krav
> på at få pengene retur, der er jo 2 års garanti.

Hej igen!

Jeg tror ikke, jeg formulerer mig klart. At jeg ikke vil gå til prøver
betyder jo ikke, at hunden ikke skal trænes.
Vores gamle hund var netop en, der havde det ekstra gear - den var
superselvstændig - var ikke til at kæle og putte, men insisterede på at lege
og blive aktiveret konstant.
Det er dette, jeg ønsker igen. Jeg var ekstremt glad for at have en hund,
der krævede min opmærksomhed og udfordrede mig. Han var en dominerende han,
der ikke bare gjorde, som der blev sagt, men som absolut havde en
selvstændig mening om, hvilke boller, der skulle være på suppen.
Det er den slags hund, jeg søger.
De egenskaber i kombination med en hund, der er fysisk robust.
Jeg må indrømme, at jeg endnu ikke er blevet klar på, hvilken type hund,
der er det mest fornuftige her. Nogen siger det ene, nogen det andet - måske
bunder det i, at jeg ikke har formuleret mig præcist nok.

Min egen intuition siger en af brugslinie - og det er fordi, jeg kan se, de
har de samme egenskaber som det, jeg søger. Samtidig har jeg en fornemmelse
af, at de er avlet til at kunne holde til stor fysisk aktivitet og ligeledes
fysiske udfordringer.
Jeg ønsker IKKE en stille familiehund - jeg vil have sjov i gaden!

CH - der er vældig forvirret ;o)

pwh

> Jens du er for blødsøden til en rigtig hund.

En rigtig hund er en Rotte ved du jo :-)

Havde jeg haft Milo fra hvalp af havde han sgu også været
en "lille" sofasovende pusling som mine :o)
Han var med garanti ikke vokset op og blevet så skarp som han er idag,
det havde jeg simpelthen ikke accepteret.

> Du må nøjes med dine sengevædende sofadyr, og så næste gang du skal
> have hund har du fået mere hår på brystet og bjælderne :-p

Du har helt ret, men det må vente 3-4 år endnu.
Jeg gider ikke have et alderdomshjem med hunde.

Jeg ville såmænd også gerne have en Grand Danois,
men de holder for kort og er for sarte.
Men finder jeg en god blanding af Grand Danois/Rotte,
så har jeg helt sikker min næste hund :-))

/Jens

jopa

C.H skriblede bla:

> Jeg ønsker IKKE en stille familiehund - jeg vil have sjov i gaden!

Det får du uanset skal jeg garantere for.
Spørgsmålet er måske også hvad du ønsker af eksteriør.
Vil du have en stor tung hund der oser af kraft og følger standarterne ?
eller måske den mindre grå der godtnok er mere livlig men hvor eksteriøret
ikke er det ultimative ?

Jeg er jo nok upartisk da jeg de sidste par gange har sværget til de gule.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

pwh

C.H wrote:
> Jeg ønsker IKKE en stille familiehund - jeg vil have sjov i gaden!

Har du så ikke overvejet andre racer end en Schæfer :-?
Det er da sådan ca lige så spændende som at købe en Opel :o)

Var jeg selv til sjov i gaden og udfordringer (hvad jeg ikke er med hund)
ville jeg da se på helt andre racer, Schæfere er jo netop valget som brugshunde
fordi de er nemme og forme og nemme at dresserer.

/Jens

jopa

pwh skriblede bla:

> Han var med garanti ikke vokset op og blevet så skarp som han er idag,
> det havde jeg simpelthen ikke accepteret.

Jo det ville han stadig have været med mindre du ville have en underkuet
hund.
Det er en balancegang, og netop hans linie er kendetegnet ved skarphed.

Derfor ringer avleren altid med mellemrum for at høre om folk kan styre
vildbassen.
I det daglige er han faldet meget til ro og må efterhånden betragtes som en
næsten ganske alm familiehund.
De værste unoder har jeg pillet af ham.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

jopa

pwh skriblede bla:

> Har du så ikke overvejet andre racer end en Schæfer :-?
> Det er da sådan ca lige så spændende som at købe en Opel :o)

Det syntes jeg da er særdeles spændende ;-)

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

C.H

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
eksteriøret er faktisk mindre vigtigt - det vigtigste er mentaliteten og den
fysiske robusthed. Jeg har haft schæfere omkring mig hele mit liv, og har
altid fundet de gule schæfere med en godt pigmenteret sadel som de
smukkeste - men nu, hvor jeg har haft en hund, der var smuk og havde en skøn
mentalitet, men tilgengæld havde et elendigt helbred, tror jeg nok, at det
bliver eksteriøret, jeg går på kompromis med.
Og når alt kommer til alt, så er en schæfer altid smuk, når den har liv,
glæde og spilopper i øjnene ;o)

CH

Kim H.

> [...]

> en "familiehund" dette gælder i høj grad højavl og specielt hanner alt
> efter hvilke linier du bestemmer dig for.

Jeg vil stadig påstå, at en grå er meget mindre "familiehund" end højavl.

> Min ville være utrolig svær at styre for en ikke schæferkyndig ;-)

Spørger har schæfer jo schæfererfaring, så de ved hvad de går ind til.
Når jeg skriver familiehund, så er det underforstået en hund der ikke skal
bruges til seriøs brugshundetræning, men "bare" trænes lidt for sjov og i
alm. lydighed, og ellers bare indgå i familiens alm. dagligdag, og til dette
vil jeg til hver en tid sige en højavlshund, da jeg mener chancen for at
højavlshunden passer bedst ind her er størst.

Skulle jeg råde en førstegangskøber i valget mellem grå og højavl, så ville
jeg helt sikkert også råde dem til at ta' en højavlshund, og så ellers råde
dem til at finde en seriøs opdrætter, så de får ordenlig vejledning og hjælp
til at få den rigtige hund med hjem.

Kim

It is loading more messages.