Jeg oplever at vore Saxo fra '96 laver en lille pibe/fløjtelyd fra tid
anden når der skiftes gear, men kun imens blæseren er slået til.
Det lyder ikke umiddelbart som noget særlig logisk sammenhæng, men den
lille pibelyd lyder netop som det jeg forstiller mig en blæser vil
lave hvis den var spændt lidt for hårdt eller slået lidt skævt i et
øjeblik.
Det kan være at det lyder helt sort, men skulle der være nogen der
havde et bud på en årsag hertil, ville det være fedt.
På forhånd tak for hjælpen :-)
Jeg tror du har et slidt leje i blæseren. Lyden kommer nok ikke til
udtryk fordi du skifter gear, men fordi bilens acceleration ændres en
smule under gearskiftet, og møllen så belastes. Hvad sker der hvis du
bremser (svag) uden at røre kobling eller gearstang? Jeg vil gætte på du
så også kan få den til at pibe.
Møllen er en masse i rotation, og det belaster lejet temmelig meget når
det udsættes for bevægelse - ligesom du vil opleve hvis du piller et
cykelhjul af og sætter det i rotation. Det vil modarbejde dine
bevægelser og er svært at holde i fingrerne.
/Esben
Ja det lyder som et godt bud, jeg går videre med det :-)