Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Valg af tørretumbler - yderligere spørgsmål.

41 views
Skip to first unread message

Britta

unread,
Oct 19, 2008, 3:50:05 AM10/19/08
to
Jeg læste tråden ovenfor med stor interesse, for jeg står for at skulle
foretage nøjagtigt samme valg. Der var dog et par parametre der ikke
rigtigt blev berørt:

Tænk har testet begge typer, og Miele vandt begge klasser, men ind
imellem er deres tests lidt uigennemskuelige. F.eks fik
aftrækstørretumbleren grøn pil op m.h.t. energiforbrug (med
energimærkning C), mens kondenstørretumbleren kun fik gul prik (med
energimærkning B).

Tidsforbrug. Er den ene type lige så hurtig som den anden? Iflg. testen
får de begge grøn pil op, men det betyder måske ikke nødvendigvis at de
bruger samme antal minutter på at tørre samme type/mængde tøj?

Støj. Aftrækstumbleren er tilsyneladende mere støjsvag end dens
kondensbroder, og da den skal stå op ad væggen ind til nabolejligheden
er det vel værd at tage med, men hvor stor mon forskellen er i
virkeligheden?

Tumbleren skal stå presset helt ind i et hjørne således at den er fri på
to sider. Rummet er på ca. 10m3. Hvordan rimer det med en
kondenstumbler? Jeg læste jo i tråden ovenfor at den bør have luft
omkring sig.

Med venlig hilsen,
Britta

Niels P Sønderskov

unread,
Oct 19, 2008, 4:42:44 AM10/19/08
to
Britta skrev:

> Jeg læste tråden ovenfor med stor interesse, for jeg står for at skulle
> foretage nøjagtigt samme valg. Der var dog et par parametre der ikke
> rigtigt blev berørt:
>
> Tænk har testet begge typer, og Miele vandt begge klasser, men ind
> imellem er deres tests lidt uigennemskuelige. F.eks fik
> aftrækstørretumbleren grøn pil op m.h.t. energiforbrug (med
> energimærkning C), mens kondenstørretumbleren kun fik gul prik (med
> energimærkning B).

Det må skyldes de indbyrdes sammenligninger med andre maskiner af samme
art. I hvert fald er kondensatortypen bedre energimæssigt.

> Tidsforbrug. Er den ene type lige så hurtig som den anden? Iflg. testen
> får de begge grøn pil op, men det betyder måske ikke nødvendigvis at de
> bruger samme antal minutter på at tørre samme type/mængde tøj?

Begge maskiner tørrer vha varm luft, så alt andet lige er der ingen forskel.

> Støj. Aftrækstumbleren er tilsyneladende mere støjsvag end dens
> kondensbroder, og da den skal stå op ad væggen ind til nabolejligheden
> er det vel værd at tage med, men hvor stor mon forskellen er i
> virkeligheden?

Har ikke noget med typen at gøre. I praksis vil en forskel på 3 db
opleves som en fordobling af støjen.

> Tumbleren skal stå presset helt ind i et hjørne således at den er fri på
> to sider. Rummet er på ca. 10m3. Hvordan rimer det med en
> kondenstumbler? Jeg læste jo i tråden ovenfor at den bør have luft
> omkring sig.

Det kan godt være et problem.

--
Niels

alexbo

unread,
Oct 19, 2008, 5:23:43 AM10/19/08
to

"Britta" <bri...@gmx.net> skrev

> Tumbleren skal stå presset helt ind i et hjørne således at den er fri på
> to sider. Rummet er på ca. 10m3. Hvordan rimer det med en kondenstumbler?
> Jeg læste jo i tråden ovenfor at den bør have luft omkring sig.

Jeg har en vaskesøjle med kondenstumler stående i et gæstetoilet den fylder
1/4 af rummet der er ca 1,2 X 1,2.
Det har ikke givet problemer, efter min mening har tørrestøj ikke noget med
kondens kontra aftræk at gøre, men mere dette at tøjet netop tumler rundt,
maskinen skifter roterretning uafbrudt, tøjet falder fra top til bund i
tørrrekarret, det støjer mere end en vaskemaskine det i lange perioder står
helt stille og varmer vand op, tøjet står i blød, og når den direkte vasker
falder tøjet ned i vand det støjer ikke ret meget.

Nu er gæstetoiletet ganske vist med udluftning men den er ikke særlig
effektiv, men et lille helt uden udluftning kunne måske få fugtproblemer.
Så må man åbne døren, moderne lejligheder har ofte for tør luft i forvejen
så noget fugt fra vaskehallen er kun godt.

mvh
Alex Christensen


Britta

unread,
Oct 19, 2008, 11:37:01 PM10/19/08
to
Tak for svarene til Jer begge. I har været en stor hjælp. Det ender nok
med at vi vælger kondenstumbleren - og slipper for at lave hul i loftet
til aftrækket.
Alex, du havde i hvert tilfælde ret m.h.t. den Mitsubishi Carisma du
rådgav os om i det tidlige forår. Den er intet mindre end super, og fik
en meget fin bedømmelse hos FDM test.
Der er udmærket (fugtstyret) aftræk på vores lille badeværelse, så det
er nok ikke noget problem.


Med venlig hilsen,
Britta

alexbo

unread,
Oct 20, 2008, 6:05:39 AM10/20/08
to

"Britta" <bri...@gmx.net> skrev

> Tak for svarene til Jer begge. I har været en stor hjælp. Det ender nok
> med at vi vælger kondenstumbleren - og slipper for at lave hul i loftet
> til aftrækket.

Godt valg.

> Alex, du havde i hvert tilfælde ret m.h.t. den Mitsubishi Carisma du
> rådgav os om i det tidlige forår. Den er intet mindre end super, og fik en
> meget fin bedømmelse hos FDM test.

Det glæder mig.

mvh
Alex Christensen

Rasmus M. Jensen

unread,
Oct 24, 2008, 3:54:09 PM10/24/08
to
"Britta" <bri...@gmx.net> wrote in message
news:48fbfcdd$0$15000$d40e...@nntp02.dk.telia.net...

> Alex, du havde i hvert tilfælde ret m.h.t. den Mitsubishi Carisma du
> rådgav os om i det tidlige forår. Den er intet mindre end super, og fik en
> meget fin bedømmelse hos FDM test.

vel sikkert fordi i ikke har prøvet at betale reservedele til den endnu
ikke?
glæd jer til store regninger...

mvh
Rasmus


Rasmus M. Jensen

unread,
Oct 24, 2008, 3:57:11 PM10/24/08
to
"alexbo" <ale...@email.dk> wrote in message
news:48fafcd7$0$90267$1472...@news.sunsite.dk...

>
> Det har ikke givet problemer, efter min mening har tørrestøj ikke noget
> med kondens kontra aftræk at gøre, men mere dette at tøjet netop tumler
> rundt, maskinen skifter roterretning uafbrudt, tøjet falder fra top til
> bund i tørrrekarret, det støjer mere end en vaskemaskine det i lange
> perioder står helt stille og varmer vand op, tøjet står i blød, og når den
> direkte vasker falder tøjet ned i vand det støjer ikke ret meget.
>
Bosch/Siemens har ikke reverserende tromle... her kører tromlen med samme
omdrejning hele tiden og man skifter så internt mellem kold og varm luft...
Det er derfor andre mærker har en tromle der kører begge veje... den ene vej
= varm luft og den anden vej = kold luft...

Jeg har valgt denne: http://handelsgruppen.dk/product.asp?product=4700

mvh
Rasmus


0 new messages