moms af fragt ?

H.S.

Jeg sælger kun pr. postordre - men er egentlig i tvivl om jeg skal afregne
moms af den porto som jeg betaler for at sende mine pakker ?

Og, kan jeg fratrække moms af fragten for varer som jeg køber ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Jonathan Stein

H.S. wrote:

> Jeg sælger kun pr. postordre - men er egentlig i tvivl om jeg skal afregne
> moms af den porto som jeg betaler for at sende mine pakker ?

Det har været oppe flere gange. Du kan kort sagt lave et udlæg for
portoen og opkræve præcis dette beløb fra kunden (altså uden at lægge
moms oven på beløbet).
Hvis du laver en alm. post på fakturaen, der hedder "fragt og
ekspedition" eller tilsvarende, skal der moms på, som der skal på alt andet.

> Og, kan jeg fratrække moms af fragten for varer som jeg køber ?

Du kan fratrække den moms, som leverandøren udspecificerer på
fakturaen. Hvis han har lagt moms på fragten, vil det fremgå af fakturaen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

H.S.

"Jonathan Stein" <jst...@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan fratrække den moms, som leverandøren udspecificerer på
> fakturaen. Hvis han har lagt moms på fragten, vil det fremgå af fakturaen.

Så har jeg da gjort det rigtigt.
Da der altid er moms på fragt på varer jeg køber, vil det da være en fordel
for mig kun at kalde det for porto, på varer jeg sælger ? (umiddelbart får
jeg en højere indgående moms ? = flere penge i kassen)

Allan Soerensen

"H.S." <Hen...@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for mig kun at kalde det for porto, på varer jeg sælger ? (umiddelbart får
> jeg en højere indgående moms ? = flere penge i kassen)

Du har vist misforstået et eller andet når du mener at du får "flere penge i
kassen". Du opkræver blot moms og sender pengene videre til Told & Skat, så
det er ingen forskel set fra din side af disken.

Hvis dine kunder ikke er moms-registrerede, er det derimod klart en fordel
for dem at du kalder det for et "porto-udlæg" og undlader at opkræve moms af
portoen.

H.S.

"Allan Soerensen" <micr...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kassen". Du opkræver blot moms og sender pengene videre til Told & Skat,

> det er ingen forskel set fra din side af disken.

Det er har du fuldstændig ret i :-/

Man kan ikke opnå nogen fordel ved at spekulere i om det skal kaldes for
porto eller ej - på bundlinien kommer du af med det samme beløb...

Jonathan Stein

H.S. wrote:

> Man kan ikke opnå nogen fordel ved at spekulere i om det skal kaldes for
> porto eller ej - på bundlinien kommer du af med det samme beløb...

Hvis dine kunder betaler hurtigere end du skal afregne med Told*Skat,
får du en lille rentefordel ved at lægge moms på. - Men det er nok ikke
lige den indtægt, du skal basere din virksomhed på... ;-)

Petersen_Michael

In news:418f809a$0$33741$1472...@news.sunsite.dk,
H.S. <Hen...@hstradingNOSPAM.dk> wrote:

> Man kan ikke opnå nogen fordel ved at spekulere i om det skal kaldes
> for porto eller ej - på bundlinien kommer du af med det samme beløb...

Lidt kan man vel..

En pakelabel til 1 Kg. koster ved Postdanmark 42,50 Kr.
Men hvis man forlanger 60,- Kr. i forsendelsesomkostninger, så score man
lidt
60,- Kr. - moms = 48,- Kr. - porto = 5,50 Kr.

Eller endnu bedre forsendelsesomkostninger = 60,- Kr. + moms = 75,00 Kr.
Det giver et netto overskud på 17,50 Kr.

Der skal jo også være lidt til papæsken / boblekuverten, og fragtbrevet
/ følgesedlen, og ulejligheden..
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Jonathan Stein

Petersen_Michael wrote:

> En pakelabel til 1 Kg. koster ved Postdanmark 42,50 Kr.
> Men hvis man forlanger 60,- Kr. i forsendelsesomkostninger, så score man
> lidt
> 60,- Kr. - moms = 48,- Kr. - porto = 5,50 Kr.

- Men opkræver man ekspedition, kr 5,50 plus moms = 6,88 kr plus
portoudlæg 42,50, slipper privatkunden med 49,38 - og du har fået samme
fortjeneste.

Petersen_Michael

In news:418fd61f$0$33734$1472...@news.sunsite.dk,

Jonathan Stein <jst...@image.dk> wrote:

> - Men opkræver man ekspedition, kr 5,50 plus moms = 6,88 kr plus
> portoudlæg 42,50, slipper privatkunden med 49,38 - og du har fået
> samme fortjeneste.

Jo, men mindre omsætning, og større ulejlighed ;-) (Jeg skal skrive en
ekstra fakturalinie, ligesom håndteringen af fakturaindbetalingen
besværes, af at de fleste poster skal moms håndteres, og en enkelt post
(portoudlæg) ikke indeholder moms.

men ja privatkunden sparer 10,62 Kr.

Psykologisk er det IMO nemmere at acceptere forsendelsesomkostninger på
Kr. 60,- eller 59,85
end at forholde sig til dels et portoudlæg, og et ekspeditionsgebyr.
Min opfattelse er at folk er trætte af gebyrer.

BJ

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418fd9fe$0$160$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Min opfattelse er at folk er trætte af gebyrer.

Det afhænger vist af om de er på arbejde eller modtager af forsendelsen...;)

Er de på arbejde, er det naturligvis o.k., den anden vej, se det er en helt
anden snak...:)

Bjørn Jørvad

Petersen_Michael

In news:418fdbbd$0$166$edfa...@dtext02.news.tele.dk,
BJ <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

> Det afhænger vist af om de er på arbejde eller modtager af
> forsendelsen...;)
>
> Er de på arbejde, er det naturligvis o.k., den anden vej, se det er
> en helt anden snak...:)

Right, jeg så det et øjeblik fra køber siden, hvad enten køber er et
firma, eller en privat person.
Philosophien må være, at mokke så mange af de udgifter der skal dækkes
ind i varens pris som muligt, det er jo fx. ikke noget problem at
leverer fragtfrit, hvis omkostningerne er indregnet i varens pris.
Problemet opstår, hvis det fordyrer varen i sådan en grad, at
konkurrenceevnen mindskes.

KHJ

H.S. wrote:
> [...]
> afregne moms af den porto som jeg betaler for at sende mine pakker ?
>
> Og, kan jeg fratrække moms af fragten for varer som jeg køber ?

Du kalder blot pakkeporto etc. for >forsendelse<. forsendelse kan være en
kombination af emballage fragtmand eller post. så begrebet forsendelse er
sådan et dejlig neutralt udtryk, der også tillægges moms på din
salgsfaktura. Du kan jo så ogs selv bestemme beløbet og ikke nødvendigvis
begrænse dig til de nøgne portoomkostninger.

Der er mange med småforsendelser, der beregner måske fra kr. 65,- og måske
op til kr. 125,- eller 150,- + moms for en pakke på op til 20 kg for ganske
almindelig postpakker. Er der tale om efterkravsgebyr, skal det naturligvis
også indregnes i >forsendelse<.

Ligeledes kan du fratrække momsen for de forsendelsesomkostninger, dine
leverandører debiterer dig.
KHJ

H.S.

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:418fc2b7$0$170$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Det giver et netto overskud på 17,50 Kr.
>
> Der skal jo også være lidt til papæsken / boblekuverten, og fragtbrevet
Enig, men det er ikke momsen du tjener pengene på.

KHJ

Det var lige det, jeg gjorde opmærksom på. Der således frit slag i
bolledegen.

Jonathan Stein

Petersen_Michael wrote:

> Jo, men mindre omsætning, og større ulejlighed ;-)

Jeg troede efterhånden vi var gået tilbage til at kigge på resultat
frem for omsætning... ;-)

Og ang. ulejlighed, må det komme an på hvor meget, regnskabssystemet
kan klare automatisk.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Ligeledes kan du fratrække momsen for de forsendelsesomkostninger, dine
> leverandører debiterer dig.

Hvis de altså har beregnet moms af forsendelsen!

Petersen_Michael

In news:41908ba2$0$33733$1472...@news.sunsite.dk,
H.S. <Hen...@hstradingNOSPAM.dk> wrote:

> Enig, men det er ikke momsen du tjener pengene på.

Nej det er kun staten der tjener på momsen.

Petersen_Michael

In news:4190a2f7$0$33733$1472...@news.sunsite.dk,

> Jeg troede efterhånden vi var gået tilbage til at kigge på resultat
> frem for omsætning... ;-)

Pjat, hvem bekymrer sig om bundlinien >;o)

> Og ang. ulejlighed, må det komme an på hvor meget,
> regnskabssystemet kan klare automatisk.

Right.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> frem for omsætning... ;-)
>
> Og ang. ulejlighed, må det komme an på hvor meget,

Det har du da ret i, men mon ikke der mentes den lille fortjeneste, der
kunne indbygges i ordet "forsendelse"? Det gør langt de fleste i dag. De
satser, jeg tidligere anslog, er absolut ikke urealistiske - og så er de
alle + moms - altså ikke noget pjank med at køre med gebyrer før moms og
porto efter moms og alt det jazz.

I masser af tilfælde, hvor det drejer sig om større forsendelser - f.eks. et
par hundrede kg med fragtmand, er det ikke usædvanligt at lægge en hvis
%-del til - lige indtil man skammer sig eller man an have en aftale med sin
fragtmand/vognmand om rabat, og dette tillæg indgår da i omsætningen under
udfaktureret fragt. Du kan endog samtidig se, hvad det har givet ved at gå
ned og se indgående fragt bogført på en konto under vareforbrug.

Med hensyn til, hvad regnskabssystemet skal kunne klare automatisk, ja så er
det vist inden for helt ensartede masseforsendelser, hvor man simpelthen har
selve forsendelsesomkostningen standadiseret ved et f.eks. varenummer. Det
er vist fortrinsvis ved store postordrefirmaer og ikke for den lille
selvstændige.

Større virksomheder med kontraktleveringer, remburser og den slags, da er
fragten nøje kalkuleret, og mange gange for bulkgods er konkurrencen så
hård, at det i flere tilfælde en fragtrate, man selv har fået billigere end
konkurrenten, der giver ordren.

Så der er altså nogen forskel på, hvad et regnsskabssystem efter brochuren
som måske standard har kapacitet til, og så det, det individuelt bruges til
i praksis.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> Hvis de altså har beregnet moms af forsendelsen!
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Igen, hvis man fakturerer posten "forsendelse" eller
"forsendelsesomkostninger", hvori der kan være et momsfrit portobeløb eller
lign.,
skal der tillægges moms, som modtager naturligvis som momsregistreret kan
trække fra.

Der er altså kun postvæsenet, der for visse forsendelsestyper - ikke engang
dem alle - ikke er moms inkluderet. Så i forhold til hele fragtmarkedet må
det ses at være uden for proportionerne. Jeg er ikke en gang sikker på, om
ikke erhvervspakker med postvæsenet er momsede.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Det har du da ret i, men mon ikke der mentes den lille fortjeneste, der
> kunne indbygges i ordet "forsendelse"?

Jo - og som tidligere skrevet, bliver varen billigere for den private
forbruger, hvis denne fortjeneste adskilles fra portoen (evt. inkluderes
i varens pris).

Når man sælger til momsregistrerede firmaer, er det naturligvis
ligegyldigt økonomisk (men måske lettest administrativt at lægge moms på
det hele) .

> [...]
> selve forsendelsesomkostningen standadiseret ved et f.eks. varenummer. Det
> er vist fortrinsvis ved store postordrefirmaer og ikke for den lille

Hvis den lille selvstændige vil konkurrere med de store
postordrefirmaer, kan det være afgørende, om varen ender med at blive 10
kr dyrere. Specielt hvis varens pris er relativt lav i forhold til
forsendelsesomkostningerne.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> [...]
> det ses at være uden for proportionerne. Jeg er ikke en gang sikker på, om
> ikke erhvervspakker med postvæsenet er momsede.

Man kan lave et udlæg for det beløb, man lægger hos Post Danmark og
opkræve præcis dette udlæg hos kunden (uden at lægge moms til). Så er
det sådan set ligegyldigt, om beløbet i sig selv helt eller delvist
indeholder moms.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> opkræve præcis dette udlæg hos kunden (uden at lægge moms til). Så er
> det sådan set ligegyldigt, om beløbet i sig selv helt eller delvist

Ja, men det er da administrativt det mest upraktiske, jeg endnu har set,
siden postvæsenet indførte pakkeporto uden moms, og dermed momsfradrag som
den e n e s t e fragt/forsendelsesmetode, der ikke er incl. moms
(brevporto har altid været uden moms).

Endnu en gang uanset det er muligt eller ej, så er den bedste og mest
anvendte metode ude i det buldrene erhvervsliv at tillægge en faktura med
betingelsen ab lager en forsendelseskomkostning excl. moms på et beløb,
hvori der godt kan være indeholdt en momsfri porto.

Har man sendt en bilpakke pr. fragtmand på 5 kg, koster det kr. 36,25 m e
d tillæg af moms. Så også i de tilfælde kan man debiterer et fast beløb
pr. kg., som man debiterer i n d e n momsberegning af det totale
fakturabeløb.

Endnu en undtagelse er advokater og andre forretningsdrivende, der - i k k
e - er eller kan momsfregistreres for deres normale ydelser - dem der
betaler lønsumsafgift.

I stedet har de en underlig post, der hedder "porto og papirer" som så
dækker - ja hvad for noget? Der er jo visse advokater etc., der også udfører
momspligtige ydelser, hvorfor der kræves en momsregistrering og følgelig
fakturering + moms.

Dette har være sædvanlig praksis i erhvervslivet siden omsens (ikke momsens)
indførelse i april 1960 svjh, hvor jeg arbejde som shippingmand og speditør,
så allerede den gang var det en del af min hverdag.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> Jo - og som tidligere skrevet, bliver varen billigere for den
> private forbruger, hvis denne fortjeneste adskilles fra portoen (evt.
> inkluderes i varens pris).

Det afholder ikke langt de fleste i at tillægge et fast forsendelses eller
leveringsgebyr, hvor varens pris sædvanligvis er nævt "+ forsendelse"

> [...]
> postordrefirmaer, kan det være afgørende, om varen ender med at blive
> 10 kr dyrere. Specielt hvis varens pris er relativt lav i forhold til

Ahhhh, det er vist proportionsforvridning, der vil noget. Så må den lille,
selvstændige finde andre varegrupper uden konkurrence. Han kan alligevel
under ingen omstændigheder leve af at tjene kr. 10,- mindre en den store,
buldrende konkurrent.

Sædsvanligvis kan han endog ikke købe sine varer hjem i den mængde, der
dækker hans behov, billigere end konkurrenten, den store, stygge, grimme
ulv, kan købe med sine mængderabatter. I de masser af tilfælde kan den lille
mand købe mere fordelagtigt hos den s.s.u. og billigere en den s.s.u.'s
udsalgspriser.

Et klassisk eksempel er den lokale bodega kan ind i mellem købe øl etc.
billigere i supermarkedet il udsalgspris, end han kan købe det direkte fra
bryggeriet. At det samtidig kan have andre i brancen kendte årsager, er en
anden ting.

Så, de er jo ikke et spørgsmål om, hvad man k a n gøre, men et spørgsmål
om, hvad man faktisk
KHJ g ø r i praksis.

Kim

On Wed, 10 Nov 2004 12:16:47 +0100, "KHJ" <bi...@karby.dk> wrote:

>Ja, men det er da administrativt det mest upraktiske, jeg endnu har set,
>siden postvæsenet indførte pakkeporto uden moms, og dermed momsfradrag som
>den e n e s t e fragt/forsendelsesmetode, der ikke er incl. moms

Post Danmark´s erhvervspakker er incl. moms.

Privat- & erhvervs-pakker
pr. expres, værdi, volumen eller postopkrævning er inkl. moms.

>(brevporto har altid været uden moms).

Brevporto pr. expres, værdi, rekommanderet eller postopkrævning
er inkl. moms.

--
Kim

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Det afholder ikke langt de fleste i at tillægge et fast forsendelses eller
> leveringsgebyr, hvor varens pris sædvanligvis er nævt "+ forsendelse"

Nej, og at mange gør det ændrer ikke ved, at det gør forsendelsen 25%
dyrere for den private køber. ;-)

> [...]
> under ingen omstændigheder leve af at tjene kr. 10,- mindre en den store,

Nope, men han kan - med den lille ekstra bogføring - sørge for, at
hans forsendelse ikke bliver dyrere end hos det store firma, som har en
fast procedure med at holde porto-udlæg uden for momsberegningen.

> Et klassisk eksempel er den lokale bodega kan ind i mellem købe øl etc.
> billigere i supermarkedet il udsalgspris, end han kan købe det direkte fra
> bryggeriet.

Bodegaer sælger vist sjældent på postordre. Lad os holde os til
porto-udlægget. ;-)

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> [...]
> betingelsen ab lager en forsendelseskomkostning excl. moms på et beløb,
> hvori der godt kan være indeholdt en momsfri porto.

"Bedst" må jo komme an på en vurdering af de aktuelle forhold. Vælter
man postordre-pakker ud for mange millioner, er det ikke nogen stor ting
at tilrette EDB-systemet, så portoen beregnes uden moms - og vupti er
man lidt billigere på fragten end konkurrenten.
- Og så må konkurrenterne jo overveje, om de vil følge med eller
finde andre steder at konkurrere.

Allan Soerensen

"KHJ" <bi...@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Et klassisk eksempel er den lokale bodega kan ind i mellem købe øl etc.
> billigere i supermarkedet il udsalgspris, end han kan købe det direkte fra
> bryggeriet.

Hovedårsagen til at restauratøren køber sit øl i supermarkedet er nu at han
så kan holde købet helt ude af regnskabet, så fortjenesten kan går direkte i
restauratørens lomme uden at beregnes hverken moms eller skat.
Når han køber sit øl hos det lokale Carlsberg-depot bliver der lavet en
masse "træls" papir, som viser hvor meget han har købt og dermed burde have
videresolgt. De oplysninger elsker Told & Skat ;o)

KHJ

Altså Allan, kunnde du dog ikke være lige så diskret som jeg med anførelse
"af andre grunde".:-) I et hvilken som helst regnskab kan man altså ikke
bogføre flere end de eksisterende bilag. Han skal bare lade være med at
smide de tomme flasker ud i stakken med alle de andre. Det er for dumt, og
desværre har jeg set det, men da var det for sent.

KHJ

Jo, men så er betegnelsen faktisk forkert, for for et beløb incl. moms må
man som mosregistreret også afløfte momsen. Er beløbet ikke momspligtigt,
kan der ikke afløftes moms.

Jeg har ikke kendskab til erhverspakker. Men vi må så konstatere, at a l l
e Post Danmarks ydelser ikke er momspligtige, og at der følgelig ikke kan
afløftes moms.

Vi har skam da også porto (frimærker, pakkeport o.s.v. tillige med f.eks.
bankgebyrer) posteret i en omkostningsgruppe, der specielt ikke løfter moms
af. De letter revisionen.

KHJ

Jonathan Stein wrote:
> KHJ wrote:
>

> Nej, og at mange gør det ændrer ikke ved, at det gør forsendelsen
> 25% dyrere for den private køber. ;-)

25% moms skal altid betales af end-user uden momsafløftning. Sådan har det
da altid været.

> Nope, men han kan - med den lille ekstra bogføring - sørge for, at
> hans forsendelse ikke bliver dyrere end hos det store firma, som har
> en fast procedure med at holde porto-udlæg uden for momsberegningen.

Jamen, jamen, der er da ingen med respekt for sig selv, der bærer sig ad,
som du angiver muligheder for - altså vil jeg fastholde
proportionsforvridning og evt. beskæftigeselsterapi - noget lige til en
kolbøttefabrik.;-)

> Bodegaer sælger vist sjældent på postordre. Lad os holde os til
> porto-udlægget. ;-)

Du skrev selv om fortjenester - omend marginale.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> og vupti er man lidt billigere på fragten end konkurrenten.
> - Og så må konkurrenterne jo overveje, om de vil følge med eller

Nå, nu er det pludelig den "store, stygge ulv", der skulle bedre sin
indtjening på bekostning af den lille, ubetydelige konkurrent?

Igen alt er muligt inden for rammerne af det lovlige. Hvad man kan og ikke
kan er henrivende ligegyldigt på bekostning af det mest praktiske. Resten er
teoretisk retorik og hjernespind, man heller ikke kan leve af.

Med forlov, hvad din tilknytning til erhvervslivet - det frie og såkaldt
utvungne erhvervsliv?

Petersen_Michael

In news:4191ea77$0$33737$1472...@news.sunsite.dk,
> [...]

> postordrefirmaer, kan det være afgørende, om varen ender med at blive
> 10 kr dyrere. Specielt hvis varens pris er relativt lav i forhold til

IMNSHO, Hvis en meromkostning af 10,- Kr. på fragten skal være årsag
til at handlen går i vasken, så kan det sq også være lige meget.
Bevares, man kan altid gå i dialog med kunden, og så smøre de 10,- Kr.
på et andet sted..

Prøv fx. at se hvor mange firmaer der agerer med:
Ordre under 100,- Kr. ex. moms tillægges et gebyr på 40,- Kr. ex. moms
Minimum ordre 100,- Kr. - Minimum ordre 300,- Kr. -
Minimum ordre 1000,- Kr.
Minimum ordrelinie 100,- Kr. Og andre tilsvarende spidsfindigheder.

Når det kan fungere, er det fordi kunderne har / får et indkøbsmønster
der matcher.

Der er til 7. og sidst lige så megen ulejlighed ved at skrive en faktura
på 100,- Kr. som en på 100.000,- Kr. Og lige så megen ulejlighed
med at gå på posthuset med en 1 Kg pakke, som med en større
pakke, sådan groft sagt.

Allan Soerensen

> [...]
> som du angiver muligheder for - altså vil jeg fastholde
> proportionsforvridning og evt. beskæftigeselsterapi - noget lige til en

Det har du ikke ret i.
Den fremgangsmåde Jonathan beskriver anvendes i vid udstrækning ved
e-handel. Hver gang jeg har købt PC-udstyr online, har forsendelsen været
specificeret som et moms-frit portoudlæg når der har været tale om
forhandlere der primært sælger til private.
Som Jonathan påpeger er konkurrencen så hård på f.eks. PC-udstyr, at de
enkelte forhandlere ikke kan tillade at deres forsendelse er 25% dyrere en
konkurrentens, da kunden ser på den samlede pris for at bestille online
(hvilket han også bør).

KHJ

E-handel havde jeg altså ikke lige taget med, og det viser sig så, at her er
nogle regler mere fremherskende.
Jeg har ikke lige indsigt i de noget anderledes forhold og kunne da have
ønsket ovennævnte foklaring på et lidt tidligere tidspunkt, så jeg kunne
have undgået således uheldige påstande.

Bøjer mig dybt i støver og risikerer et astmaanfald og håber på tilgivelse.

Kim

On Wed, 10 Nov 2004 16:50:56 +0100, "KHJ" <bi...@karby.dk> wrote:

>Jo, men så er betegnelsen faktisk forkert,

Hvilken betegnelse ?

>for for et beløb incl. moms må man som mosregistreret også afløfte momsen.
>Er beløbet ikke momspligtigt, kan der ikke afløftes moms.

Ja, det er klart.

--
Kim

KHJ

Nu har jeg lige finlæst post danmark priser 2004. Det var af med brillerne
og fat i en lup.

Du har ret i alt, hvad du skriver + et par punkter til - delvis (f.eks.
gebyr for rekommanderet: DK inkl. moms Europa EU-lande inkl. moms, øvrige
Europa+Færøerne+Grønland ingen moms og øvrige udland ingen moms).
Betegnelserne er rigtige nok. De "ydelser", hvor der står "inkl. moms", kan
man løfte moms af.

Men nu opererer man åbenbart med 2 slags Europa?

Det er da også til at blive hedning af de komplet ulogiske regler.

O. Hansen

"KHJ" <bi...@karby.dk> wrote in message

[...klip ... en masse om porto]

> Det er da også til at blive hedning af de komplet ulogiske regler.

[klip...]

Det er EU i en nøddeskal !!!
/Ove

KHJ

Jo da, hvor EU er det i en kokosnøddeskal har DK altid været det i en
hasselnøddeskal, tyskerne i en valnøddeskal.:-)

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> 25% moms skal altid betales af end-user uden momsafløftning. Sådan har det
> da altid været.

Ikke på de enkelte områder, hvor der ikke opkræves moms - f.eks. porto.

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> E-handel havde jeg altså ikke lige taget med, og det viser sig så, at her er
> nogle regler mere fremherskende.

Jeg vil da lige tilføje, at postordre-salg til private har eksisteret
længe før nogen opfandt begrebet "e-Handel".

Jonathan Stein

Petersen_Michael wrote:

> IMNSHO, Hvis en meromkostning af 10,- Kr. på fragten skal være årsag
> til at handlen går i vasken, så kan det sq også være lige meget.

Du har to butikker, hvor du ikke i forvejen har nogen præferencer.
Den ene butik er totalt set 10 kr billigere. Hvilken vælger du?

Vi snakker jo ikke multi-million kontrakter, der har været forhandlet
i månedsvis - hvor 10 kr fragt til sidst afgør købet...

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Nå, nu er det pludelig den "store, stygge ulv", der skulle bedre sin
> indtjening på bekostning af den lille, ubetydelige konkurrent?

Jeg tror ikke man behøver at være stor for at være styg - eller
omvendt... ;-)

Men det blev nævnt, at der kunne være en administrativ belastning, og
hvis den skal automatiseres væk, vil det oplagt være billigst (pr.
ordre) for et stort firma.

> Med forlov, hvad din tilknytning til erhvervslivet - det frie og såkaldt
> utvungne erhvervsliv?

Her viste det sig vist, at et spinkelt kendskab til
postordre-markedet var vigtigere. Jeg ved ikke, om du medregner det
område til "det frie og såkaldt utvungne erhvervsliv".

I øvrigt kan jeg bedre lide at dokumentere mine udtalelser end min
baggrund(*). Jeg vil hellere høre fornuft fra en elev end en omgang
sludder fra en direktør.

(*) Ikke fordi jeg har noget at skjule - lidt læsning på
Google-groups skulle give en rimelig idé om min baggrund.

Petersen_Michael

In news:4194abad$0$33744$1472...@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jst...@image.dk> wrote:

> Ikke på de enkelte områder, hvor der ikke opkræves moms - f.eks.
> porto.

Se nu tager sagen en ny drejning. Jeg var sammen med en Told og Skat
mand i går, der oplyste mig om, at en momsregistreret virksomhed ikke
kan sende et brev med et 4,50 Kr. frimærke på, for under 5,63 Kr. uden
at tabe penge (der skal svares moms af porto) Du nævnte at man på
fakturaen kunne skrive "porto udlæg" Det holder kun hvis du køber
portoen i kundens navn. Eneste undtagelse for reglen er deciderede
postordrefirmaer. En alm. handels, eller engrosvirksomhed, hvor 99% af
kunderne ønsker varen leveret er ikke et postordrefirma, og virksomheden
skal derfor svare moms af forsendelsen. Han oplyste endvidere at det har
forholdt sig således siden 1973.

Men ja, når man køber porto, er der ikke moms på beløbet, momsen opstår
først i det øjeblik, den erhvervsdrivende foretager en forsendelse.

Petersen_Michael

In news:4194ac81$0$33744$1472...@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jst...@image.dk> wrote:

> Du har to butikker, hvor du ikke i forvejen har nogen præferencer.
> Den ene butik er totalt set 10 kr billigere. Hvilken vælger du?

Den situation kan jeg ikke forestille mig, bevidst eller ubevidst, er
der altid præferencer, nogle mere velbegrundede end andre..

Men som jeg svarer dig andet steds i tråden, så genereres der moms på
porto, i det øjeblik portoen bliver brugt.

Bevares, jeg har da en leverandør, der kun har een fast takst på fragt
35,- Kr. + moms, uanset om det er en pakke på 1 Kg. eller det er en hel
palle. De må jo så dække udgiften et andet sted..

KHJ

> Jeg vil da lige tilføje, at postordre-salg til private har eksisteret
> længe før nogen opfandt begrebet "e-Handel".
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
>
> --
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
> mail-setup med daglig backup.
> http://www.jsp-hotel.dk/

Jo, men der er det da også henrivende ligegyldigt, da end-user - den private
uden CVR/SE-nr. jo alligevel ikke kan afløfte moms.

KHJ

"Jonathan Stein" <jst...@image.dk> skrev i en meddelelse

Nej, netop.:-)

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Nej, netop.:-)

Netop hvad? - Kan du ikke klippe lidt mere præcist.

Jonathan Stein

Petersen_Michael wrote:

> Du nævnte at man på
> fakturaen kunne skrive "porto udlæg" Det holder kun hvis du køber
> portoen i kundens navn. Eneste undtagelse for reglen er deciderede
> postordrefirmaer.

Postordrevirksomheder har mig bekendt ikke nogen særstatus i
momsloven, så reglerne må gælde for alle, der anvender samme fremgangsmåde.

Men nu er postordre jo også netop det område, som tråden handler om
(og hvor 10 kr forskel kan have betydning).

Kim

On Fri, 12 Nov 2004 13:46:57 +0100, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>mand i går, der oplyste mig om, at en momsregistreret virksomhed ikke
>kan sende et brev med et 4,50 Kr. frimærke på, for under 5,63 Kr. uden

Det er ( næsten ) klart. Der skal som oftest bruges penge på en kuvert
samt tid til håndtering af et brev. Hvis vi skal over i flueknepperiet,
så afhænger det af kuverten´s pris samt timeløn hos vedkommende
som håndterer kuverteringen.

>(der skal svares moms af porto)

Det er forkert ( når det drejer sig om alm. breve ).

>Du nævnte at man på fakturaen kunne skrive "porto udlæg"
>Det holder kun hvis du køber portoen i kundens navn.

Det er også forkert.

>Eneste undtagelse for reglen er deciderede postordrefirmaer.

Det er også forkert.

>En alm. handels, eller engrosvirksomhed, hvor 99% af kunderne ønsker
>varen leveret er ikke et postordrefirma,

Det kan tænkes, men er irrelevant i denne sammenhæng.

>og virksomheden skal derfor svare moms af forsendelsen.

Såfremt at kun den aktuelle ( momsfrie ) porto debiteres kunden,
så kan dette ske uden moms - uanset virksomhedens art.

>Han oplyste endvidere at det har forholdt sig således siden 1973.

Han har tilsyneladende ikke opdateret sin viden siden da :-(

>Men ja, når man køber porto, er der ikke moms på beløbet,

Det er forkert, såfremt at portoen indeholder en eller flere
af flg. serviceydelser :
Expres, værdi, rekommanderet eller postopkrævning.

Der er ikke moms på frimærker købt i "løs vægt".

>momsen opstår først i det øjeblik, den erhvervsdrivende foretager en forsendelse.

Det er også forkert.

Såfremt at den erhvervsdrivende ( uanset art ), blot opkræver den
aktuelle porto ( uden ovenstående serviceydelser ) så behøver der ikke
at opstå moms.

Får at skære det ud i pap :

Det står den erhvervsdrivende frit at undlade at tage betaling
for emballage, tidsforbrug m.m. ( hvilket normalt er momspligtigt ).

--
Kim

Petersen_Michael

In news:4194abad$0$33744$1472...@news.sunsite.dk,
Jonathan Stein <jst...@image.dk> wrote:

> Ikke på de enkelte områder, hvor der ikke opkræves moms - f.eks.
> porto.

I følge T&S vejledning E nr. 27 Version 5.0 August 2004 "Moms -
Fakturering, regnskab mv."
Side 19

Citat on:
Momsgrundlaget
Du skal beregne momsen af momsgrundlaget, dvs. af vederlaget uden moms,.
Momsen beregnes af hele salgsprisen, inkl. alle omkostninger. F.eks.
skal du medregne:

omkostninger til emballage, herunder leje af emballage
omkostninger til forsendelse, f.eks. kørsel, fragt, porto og
transportforsikring

citat off

Listen er længere, men bemærk følgende "hele salgsprisen" "alle
omkostninger" "porto"

Nu vil jeg så gerne se dig dokumentere, at en virksomhed kan klistre
porto på, uden at beregne moms af beløbet.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> Jeg tror ikke man behøver at være stor for at være styg - eller
> omvendt... ;-)

Det var blot en talemåde.

> Her viste det sig vist, at et spinkelt kendskab til
> postordre-markedet var vigtigere. Jeg ved ikke, om du medregner det
> område til "det frie og såkaldt utvungne erhvervsliv".

Jo da, så afgjort. Jeg mener også at have tilkendegivet, at jeg ikke har
beskæftiget med det område og følgelig ikke kender de praktiske detaljer.

> I øvrigt kan jeg bedre lide at dokumentere mine udtalelser end min
> baggrund(*). Jeg vil hellere høre fornuft fra en elev end en omgang
> sludder fra en direktør.

Det var så sandelig ikke for på nogen måde fornærme eller desauvere dig.
Tvært i mod. Det var simpelthen kun for at prøve at finde ud af, hvorfor vi
hver især havde forskellige opfattelser på nogle punkter.

> (*) Ikke fordi jeg har noget at skjule - lidt læsning på
> Google-groups skulle give en rimelig idé om min baggrund.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Nu vil jeg altså hellere lige høre det fra "hovedet" selv - altså når vi nu
skriver så intensivt om de ting, der lige er oppe i tråden.

Allan Soerensen

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41951b16$0$175$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> Nu vil jeg så gerne se dig dokumentere, at en virksomhed kan klistre
> porto på, uden at beregne moms af beløbet.

Tag et kik på Momsvejledningen´s afsnit om "Portoudgifter"
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=95986&vID=200268

<SNIP>
Virksomheden kan ved fakturering af forsendelser til kunder anvende et eller
flere standardgebyrer til hel eller delvis dækning af virksomhedens udgifter
til porto og interne forsendelsesomkostninger. Gebyrer skal anføres særskilt
over for kunden uden angivelse af, at gebyret indeholder moms.

Virksomheden er herefter berettiget til under ét at behandle portoudgifter
vedrørende sådanne forsendelser som momsfrie udlæg for kunderne, således at
den del af de samlede gebyrer, opgjort under ét, der modsvares af
portoudgifter under udlægsordningen, ikke indgår i den momspligtige
omsætning. Der kræves ikke en opgørelse kunde for kunde. Portoudgifter under
udlægsordningen føres på en samlet udlægskonto.
</SNIP>

Petersen_Michael

In news:4195ee81$0$310$edfa...@dread11.news.tele.dk,
Allan Soerensen <micr...@yahoo.com> wrote:

> Tag et kik på Momsvejledningen´s afsnit om "Portoudgifter"
> http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=95986&vID=200268

Hvordan f. kan de få de to regler til at gå op i en højere enhed?

Damn, orange foretagsomhed, er nemmere ;o)

Jonathan Stein

Petersen_Michael wrote:

> Hvordan f. kan de få de to regler til at gå op i en højere enhed?

Meget kan vi hjælpe med her i gruppen, men en logisk forklaring på
alle moms- og skatteregler går vist ud over gruppens samlede evner... ;-)

- Men lidt logik (eller uddybende forklaring) er der dog. Man kan
ikke holde sine egne porto-udgifter ude fra salgsprisen.
Hvis du f.eks. køber en vare til 100 kr plus moms og sælger laver et
momsfrit portoudlæg på 40 kr, så kan du ikke videresælge varen til
f.eks. 110 kr plus moms og 40 kr i porto-omkostninger. Du skal sælge den
til mindst 140 kr plus moms, hvis du ikke vil tabe på den.
Det er først når du sender til kunden, at du kan lave udlægget (og
f.eks. sælge til 140 kr plus moms plus 40 kr i porto-udlæg).

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Det var så sandelig ikke for på nogen måde fornærme eller desauvere dig.
> Tvært i mod. Det var simpelthen kun for at prøve at finde ud af, hvorfor vi
> hver især havde forskellige opfattelser på nogle punkter.

Jeg har en fornemmelse af, at du blev ved med at tænke i B2B, selv om
der har været skrevet "postordre" nogle gange i denne tråd. Mon ikke det
kunne være en årsag?

Uanset motivet, synes jeg alt for tit debatten kommer til at dreje
sig om manden frem for bolden, når man kommer ind på deltagernes
baggrund, selv om der selvfølgelig kan være tilfælde, hvor det er relevant.

KHJ

Jonathan Stein wrote:
> KHJ wrote:
> Jeg har en fornemmelse af, at du blev ved med at tænke i B2B, selv
> om der har været skrevet "postordre" nogle gange i denne tråd. Mon
> ikke det kunne være en årsag?

Jo, din fornemmelse er vist rigtig nok - er den så nok.

> [...]
> sig om manden frem for bolden, når man kommer ind på deltagernes
> baggrund, selv om der selvfølgelig kan være tilfælde, hvor det er

Det er kedeligt og beklageligt, hvis du finder anledning til den opfattelse.
Jeg synes selv at sætte i højsædet gensidig respekt for hinanden.

For at sige (skrive) det lige ud: Det kan da godt være, at der falder en
kvajet bemærkning, men det er da ikke ens betydende med, at forfatteren til
den er et kvaj.

Bort set fra det, synes jeg da nok, at jeg for min del "strækker våben" -
når det nu ikke kan være anderledes.:-) Det er jeg bestemt heller blevet
dummere af, men "stædigheden" fornægter sig en gang i mellem ikke.:-)

Og så i øvrigt god week-end

Jonathan Stein

KHJ wrote:

> Det er kedeligt og beklageligt, hvis du finder anledning til den opfattelse.

Det var hverken myntet specielt på dig eller det indlæg, hvor du
spurgte. Det er min helt generelle holdning.

> Og så i øvrigt god week-end

I lige måde. - Øh, altså næste weekend... ;-)

Jonathan Stein

Jonathan Stein wrote:

> Det var hverken myntet specielt på dig eller det indlæg, hvor du
> spurgte. Det er min helt generelle holdning.

- Og jeg skal da beklage, hvis du følte det specielt rettet mod dig.

KHJ

Jonathan Stein wrote:

> - Og jeg skal da beklage, hvis du følte det specielt rettet mod
> dig.
>
> M.v.h.
>
> Jonathan

Næh, nej og næh, nej til begge dine indlæg. Jeg ville blot tage misteltenen
i ed.:-)

og OK--øh--til næste week-end.:-)