nospam000...@gmail.com (=?utf-8?Q?Thorbj=C3=B8rn?= Ravn Andersen, 20120601) writes:
>Lars Kongshøj <
lars_k...@hotmail.com> writes:
>> Den 31-05-2012 21:45, Thorbjørn Ravn Andersen, 20120531 skrev:
>>> Lars Kongshøj<
lars_k...@hotmail.com> writes:
>>>
>>>> Enige igen - kan vi ikke finde noget at have en polemik om, ellers
>>>> bliver det for kedeligt ;-)
>>>
>>> Mon ikke vi andre kan rotte os sammen og høvle lidt pÃĨ dit
>>> tøsedrengevalg af operativsystem?
>>
>> Tøsedrengevalg? Er der nu noget galt med Linux. Din nyhedslÃĻser pÃĨstÃĨr
>Der er mange, mange forskellige varianter af Linux. Det er lidt lige
>som med kristendom - der er meget stor forskel pÃĨ om man er grÃĻskkatolsk
>eller protestant.
Ja, Linux er en fleksibel kerne, der kan konfigureres og patches som man vil. Oven på kernen er der frit valg af programmer, brugergrænseflader mv. Så Linux kan tilpasses til ethvert formål.
På OS X kan man oversætte mange Unix-programmer. I praksis er man bundet til en håbløs brugergrænseflade, Aqua. Man kan også _med nød og næppe_ køre X-programmer på Aqua.
>> at du bruger Darwin - skal det nu vÃĻre smart? Hvem vil du rotte dig
>> sammen med? Darwin er en hobby, ikke et OS. Jeg satser pÃĨ det
>> afprøvede!
>Darwin er GNU'sk for OS X. Tror ikke du finder mere velafprøvet
>Unix-variant...
Godt at du nævner religion ovenfor, dette er jo mere religionskrig end forstand.
På bruger-siden er Mac de bærbares svar på Gucci i universitets kantiner. Den betjenes af computer-analfabeter, der bare skal bruge en web-browser og lidt tekstbehandling.
Linuxes desktop-brugere er typisk folk, der ved hvad de har med at gøre og kan indsende kvalificerede fejlrapporter og patches.
Så mere gennemprøvet blandt almindelige brugere.
På server-siden står det lidt bedre til, da mange af programmerne er lånt fra den veletablerede Unix-verden.
Men Linux, Solaris m.fl. har mange flere servertimer på bagen end OS X.
>Og min nyhedslÃĻser virker over en ssh-forbindelse. Ikke alt det der
>Thunderbird-musepjat!
Jeg har vist tidligere været efter dig fordi du ikke bruger nn.
Din Gnus bygger pÃĨ det forÃĻldede OS Emacs.
Men under Linux kan man oversÃĻtte stort set alle Linux-programmer, sÃĨ nÃĨr du bliver voksen og dropper Emacs, kan du jo vÃĻlge vigor som editor, sÃĨ vÃĻlger jeg den ÃĻgte vi og ikke Emacs-wanna-be'en vim. Jeg ved ikke om vi og vigor overhovedet kan oversÃĻttes pÃĨ OS X.
Mvh. Lars
PS: SlÃĨ den! Og god weekend ;-)