Linux og USB seriel

Kent Friis

Er der nogen der har haft held med at få en USB-seriel konverter til
at virke i Linux?

Da mit nye bundkort ikke har seriel-porte, har jeg anskaffet en
ATEN UC2324 4-ports USB til seriel konverter.

Via den forsøger jeg at få hul igennem til en ældre HP 700/41 terminal.
Der er som sådan også hul, det ser bare ud som om jeg har noget flow
control der driller. Den taber tegn. Fx når jeg logger ind består
password prompten simpelthen af et "P".

Jeg bruger samme kabel, som tidligere har virket fint med onboard
ttyS1.

Terminalen er sat op til DTR/XON/XOFF. Linux'en er sat op til
crtscts/ixon/ixoff/-ixany.

/etc/inittab linjen ser således ud:
USB0:123:respawn:/sbin/agetty -h -L 9600 ttyUSB0 wy30

(Begge ender er samme opsætning som jeg før har kørt 19200 med på
bundkortets serielport).

Førhen havde jeg problemer med tabte tegn med kun XON/XOFF. Derfor
forbandt jeg DTR/DSR med RTS/CTS, og aktiverede hardware flow
control. Så var selv 19200 ikke noget problem. Med USB-konverteren
taber den tegn selv ved 9600. Ifølge manualen supporterer konverteren
RTS/CTS flow control.

Samme type terminal kørte på en tidligere arbejdsplads 9600 på
"3-wire RS232", altså ren software flow control, men mod en
HP/UX (endda koblet op på en netværks-seriel kasse[1]). Så hvorfor
jeg aldrig har kunnet få den til at køre stabilt med software flow
control fatter jeg heller ikke.

Hvad pokker overser jeg?

Mvh
Kent

[1] SVJH kaldet en DTC, hvis nogen kender dem.
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Martin Larsen

Kent Friis wrote:

> Er der nogen der har haft held med at få en USB-seriel konverter til
> at virke i Linux?

Jeg har aldrig prøvet, men jeg har en liggende og kan prøve i morgen.

Stig Johansen

Kent Friis wrote:

> Via den forsøger jeg at få hul igennem til en ældre HP 700/41 terminal.

YNGRE mener du vel :)

> Førhen havde jeg problemer med tabte tegn med kun XON/XOFF.

-erne
RS232 har ingen 'ack/nack/retry' funktion.

> [...]
> control. Så var selv 19200 ikke noget problem. Med USB-konverteren
> taber den tegn selv ved 9600. Ifølge manualen supporterer konverteren

Jeg ved ikke med disse 'nyere' terminaler, men traditionelt har HP altid
brugt Xon/Xoff - og kun det.

> [...]
>
> Mvh
> Kent
>
> [1] SVJH kaldet en DTC, hvis nogen kender dem.

[1] DTC er en Data Terminal Controller, og er en 'nyere ting' i forhold til
ADDC/ATP controllere, men alle ender med RS232.

RS232 foreskriver max 15 feet (SVJH) i et _skærmet_ 3-leder kabel.
Hvilken cabling bruger du?

Hos en af mine kunder - 'engang i '90-erne' havde vi held med store afstande
med PDS-cabling.

1 par = 0 og send.
1 par = ground og receive.

Måske husker jeg forkert, men det handler om at (via twisted pairs), at
undgå indstrålingsstøj - så måske skal du prøve dig frem.

Men under alle omstændigheder er RS232 meget følsomt for indstrålingsstøj,
så undgå cabling i nærheden af kopimaskiner, lysstofrør og andre maskiner,
der kan lave transienter.

Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kent Friis

Den Tue, 30 Aug 2011 13:00:44 +0200 skrev Stig Johansen:

> RS232 foreskriver max 15 feet (SVJH) i et _skærmet_ 3-leder kabel.
> Hvilken cabling bruger du?

Et tilfældigt seriel-kabel fra daværende arbejdsplads, på lidt over
en meter. Det ser godt nok ikke ud til at være skærmet :-(

Jeg tror det bedste alternativ jeg har er et 10-meter købt kabel.

Iøvrigt havde vi dengang hele bygningen fordelt på 3 DTC'er, så der
har været langt mere end 15 feet (= 5 meter) kabel til hver terminal.

> [...]
> så undgå cabling i nærheden af kopimaskiner, lysstofrør og andre maskiner,

Jeg tror ikke det er det. Det er stort set de samme tegn der bliver
tabt hver gang (Fx bliver "Password:" altid til "P", og "Welcome
to Linux 3.0.3" til "Welcome to Linux 3.0."

Mvh
Kent

Kent Friis

Den 30 Aug 2011 15:25:02 GMT skrev Kent Friis:

> Jeg tror det bedste alternativ jeg har er et 10-meter købt kabel.

Argh, det kabel har de forkerte stik (DB25-hun på kablet, og DB25-hun
på terminalen). Og at begynde at flikke en han-han konverter sammen
er nok ikke et plus for signal-kvaliteten.

Selvom jeg stadig ikke tror det er det der er problemet.

Kent Friis

Den 30 Aug 2011 15:25:02 GMT skrev Kent Friis:

Jeg har nu sat en 700/43 på ttyS1, og den taber de samme tegn (også
ved 9600).

Den har før kørt 38400 på en serielport på bundkortet.

Kent Friis

Den 30 Aug 2011 15:42:15 GMT skrev Kent Friis:

> Jeg har nu sat en 700/43 på ttyS1, og den taber de samme tegn (også
> ved 9600).
>
> Den har før kørt 38400 på en serielport på bundkortet.

Nu har jeg prøvet med 4800, det er stadig de samme tegn/steder der
tabes.

Det bliver mere og mere underligt.

Kent Friis

Den 30 Aug 2011 15:25:02 GMT skrev Kent Friis:

Jeg har nu sat en 700/43 p� ttyUSB1, og den taber de samme tegn (ogs�
ved 9600).

Den har f�r k�rt 38400 p� en serielport p� bundkortet.

Henning Wangerin

Den 30-08-2011 17:46, Kent Friis skrev:

> Nu har jeg prøvet med 4800, det er stadig de samme tegn/steder der
> tabes.
>
> Det bliver mere og mere underligt.

De er sikker på at du bruger de rigtige comm-opsætninger?

Ikke 7E1 i stedet for 8N1?

Det vil typisk kunne give sådanne fejl

/Henning

Kent Friis

$ stty -a
intr = ^C; quit = ^\; erase = ^?; kill = ^U; eof = ^D; eol = <undef>;
eol2 = <undef>; swtch = <undef>; start = ^Q; stop = ^S; susp = ^Z; rprnt = ^R;
werase = ^W; lnext = ^V; flush = ^O; min = 1; time = 0;
-parenb -parodd cs8 hupcl -cstopb cread clocal crtscts
-ignbrk -brkint -ignpar -parmrk -inpck -istrip -inlcr -igncr icrnl ixon ixoff
-iuclc -ixany -imaxbel -iutf8
opost -olcuc -ocrnl onlcr -onocr -onlret -ofill -ofdel nl0 cr0 tab0 bs0 vt0
ff0
isig icanon -iexten echo echoe echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt
-echoctl echoke

700/41:
Baud Rate: 4800
Handshake: DTR/Xon/Xoff
Data Length: 8 bits
Parity: None
Communication: Full Duplex

700/43:
Baud Rate: 4800
Data Length: 8 bits
Parity: None
Stop Bits: 1
Communication: Full Duplex
Recv Pace: DTR/Xon/Xoff
Xmit Pace: Xon/Xoff
CTS: Required
DSR: Required
CD: Ignore
Monitor Line: Off

Henning Wangerin

Den 30-08-2011 18:16, Kent Friis skrev:
> [...]
> ff0
> isig icanon -iexten echo echoe echok -echonl -noflsh -xcase -tostop -echoprt

Hmm.

Jeg kan ikke helt finde logikken i dem ;-)

Men jeg tror nok de er rigtige nok.

Har du prøvet om linien virker med minicom eller andet terminal-program?

/Henning

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110830

Kent Friis <nos...@nospam.invalid> writes:

> Jeg har nu sat en 700/43 på ttyUSB1, og den taber de samme tegn (også
> ved 9600).

Du har paritetsbitten rigtig?

Kent Friis

Fra minicom til terminalen:

Sålænge jeg bare taster, går det fint igennem. Bruger jeg send file
-> ascii, mister den tegn.

10 linjer, ens bort set fra første tegn:

0opbcdefghijklmnopqrstuvwxyz
2abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
3abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
4abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
5abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
6abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
7abcdefghijklmnopqrstuvwxyz
8abcdefghijklmnopqrstuvwxyz

Det meste af linje 0 mangler, linjeskift og de første to tegn af linje 1
mangler, og så går resten ellers fint igennem.

Kent Friis

Den Tue, 30 Aug 2011 19:07:16 +0200 skrev Thorbj�rn Ravn Andersen, 20110830:

> Du har paritetsbitten rigtig?

-parenb -parodd cs8 -cstopb p� Linux'en, None/8/1 p� terminalen.

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110830

Kent Friis <nos...@nospam.invalid> writes:

> Det meste af linje 0 mangler, linjeskift og de første to tegn af linje 1
> mangler, og så går resten ellers fint igennem.

Jeg troede du sagde at visse tegn aldrig gik igennem (hvilket tydede på
paritetsbitsproblemer). Det du beskriver her, er at RTS/CTS handshaken
ikke respekteres.

Henning Wangerin

Hmm. Det er sgu underligt.

NU går jeg lige i fejlsøgnings-mode: ;-)

Har du prøvet at sende til en anden enhed? (for at være sikker på at
problemet ikke ligger i afsender)

Har du prøvet at sende fra en anden enhed? (for at være sikker på at
problemet ikke ligger i modtageren)

/Henning

Kent Friis

Den Tue, 30 Aug 2011 20:03:37 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110830:

> Jeg troede du sagde at visse tegn aldrig gik igennem (hvilket tydede på
> paritetsbitsproblemer).

Jeg tegn/steder anden gang, da det gik op for mig den kunne
misforstås.

Det virker til at være de samme tegn hver gang, som i hver gang jeg
sender samme fil, er det de samme tegn på samme linje der mangler.

> Det du beskriver her, er at RTS/CTS handshaken
> ikke respekteres.

Men xon/xoff er også enabled, og det var nok på HP/UX. RTS/CTS kan
selvfølgelig gå tabt i USB-boksen, selvom manualen hårdnakket påstår
de er supporteret. Men XON/XOFF er ganske alm. tegn, de burde stadig
virke.

Jeg synes heller ikke det passer helt med at det er første linje, de
første tegn efter hvert linjeskift ville passe bedre. Det virker mere
som noget der lige skal op i omdrejninger, og terminalen burde da ikke
være langsom bare fordi der lige har været en lille pause. Den har jo
ikke andet at lave end at stå og vente på næste tegn. Det er jo ikke
en PC der først skal swappe terminal-emulatoren ind fra disk.

Kent Friis

Jeg har prøvet med to forskellige terminal-modeller (700/41 og 700/43).
Samme resultat.

Nu har jeg så lige prøvet med et seriel-kabel direkte fra ttyUSB0
til ttyUSB1. agetty på ttyUSB1, minicom på ttyUSB0. Samme resultat:

Welcome to Linux 3.0.
gandalf login:

(skulle være "3.0.3." og "Password:")

Iøvrigt med et købt færdigt kabel, DB9-DB9, kablerne jeg bruger til
terminalerne er DB9-DB25.

Har jeg købt en dyr brevvægt? :-(

Henning Wangerin

Den 30-08-2011 20:36, Kent Friis skrev:
> Jeg har prøvet med to forskellige terminal-modeller (700/41 og 700/43).
> Samme resultat.

Det lyder sgu skummelt.

> Nu har jeg så lige prøvet med et seriel-kabel direkte fra ttyUSB0
> til ttyUSB1. agetty på ttyUSB1, minicom på ttyUSB0. Samme resultat:

Mit næste trin (eller måske forrige?) vil nok være at finde en eller to
pc med gode gammeldagsgammeldags rs232-porte, som kan snakke korrekt
sammen via minicom. Dermed ved du at du har grej som virker. Det gør du
ikke nødvendigvis når du bruger usb-tingen som du forsøger at teste.

Derefter koble dem op mod din ubb-adaptor, og ser havd der vier / ikke
virker.

> Iøvrigt med et købt færdigt kabel, DB9-DB9, kablerne jeg bruger til
> terminalerne er DB9-DB25.
>
> Har jeg købt en dyr brevvægt? :-(

Det kunne der godt være fare for ;-)

/Henning

Leif Neland

Den 30-08-2011 13:00, Stig Johansen skrev:

> RS232 foreskriver max 15 feet (SVJH) i et _skærmet_ 3-leder kabel.
> Hvilken cabling bruger du?

Tilbage på handelsskolen kørte vi med 19200 op imod Supermax'en på
skærmede (cirka-8)-lederkabler på over 100m

Leif

Lars Kongshøj

Den 30/08/11 22.06, Leif Neland skrev:

> Tilbage på handelsskolen kørte vi med 19200 op imod Supermax'en på
> skærmede (cirka-8)-lederkabler på over 100m

Ja, jeg kan heller ikke få 15 feet til at passe. USB har vist en
begrænsning på 5m svjh., jeg ved ikke om det er det der forvirrer.

I hvert fald er jeg også stødt på RS232-forbundne terminaler 200+ meter
fra serveren. Den engelske Wikipedia taler om omkring 1000 feet.
http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232#Cables

/Lars

Mogens Kjaer

On 08/30/2011 05:51 PM, Kent Friis wrote:
> Jeg har nu sat en 700/43 på ttyUSB1, og den taber de samme tegn (også

> ved 9600).
>
> Den har før kørt 38400 på en serielport på bundkortet.

Jeg har i min forening brugt en seriel USB dims til at sende tegn til
en strimmelhuller, der huller 8-kanals hulstrimler.

Der virker handshaking heller ikke ordentligt, jeg har måtte
sætte en usleep ind for hvert tegn.

Et andet medlem der kører FreeBSD har ikke dette problem på samme
USB dims, så det er nok et Linux problem.

Men vi har ikke prøvet at sætte et oscilloskop på for at se hvad der sker.

Jeg havde i øvrigt et sjovt problem. Første gang jeg
satte strimmelhulleren til kom der en halv meter garbage strimmel
ud. Det viste sig at det var en min Linux distribution der
absolut skulle probe om der sat et modem, en GPS, etc. på
porten.

Mogens

--
Mogens Kjaer, m...@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Stig Johansen

Kent Friis wrote:

> [...]

Nu svarer jeg her, men har læst de andre indlæg.

Jeg henviste til _standarden_ , og ikke opnåelige afstande.
Efterhånden som elektronikken bliver bedre og bedre kan man 'strække'
længderne mere og mere.

http://www.connectworld.net/cable-length.html

Når jeg skrev SVJH, så henviser jeg til min 'opvækst' hos HP i Silicon
Valley, hvor man skulle kunne disse ting. ;)

> Jeg tror ikke det er det. Det er stort set de samme tegn der bliver
> tabt hver gang (Fx bliver "Password:" altid til "P", og "Welcome
> to Linux 3.0.3" til "Welcome to Linux 3.0."

Lad os starte med:
Parity: Hvis parity er sat 'forkert' betyder det ikke datatab, men at alle
tegn over ascii(127) vises forkert - dette er ikke tilfældet (her).

Du skriver andetsteds at du har enablet DTR.
Dette bruges (normalt) ikke i HP-grej, da det stort set altid er Xon/Xoff.

Hvor mange ledere har du i dit kabel?

Hvis du bruger DTR skal DSR være forbundet.
Hvis du bruger RTS/CTS skal disse også være forbundet.
http://en.wikipedia.org/wiki/RS-232

(Beskriver et 'modem cable', som skal have 8 ledere).

Din beskrivelse tyder på at bufferen er fyldt op, og at DTR 'overstyrer'
Xon/Xoff i dit grej.

Du skal ikke køre med begge dele, men enten/eller.

Så sæt den op til udelukkende at køre Xon/Xoff, og tage den derfra.

Kent Friis

Den Tue, 30 Aug 2011 21:46:53 +0200 skrev Henning Wangerin:

> [...]
> sammen via minicom. Dermed ved du at du har grej som virker. Det gør du
> ikke nødvendigvis når du bruger usb-tingen som du forsøger at teste.

Terminaler og kabler virkede med onboard serielporte på mit gamle
bundkort.

Kent Friis

Den Wed, 31 Aug 2011 09:28:09 +0200 skrev Stig Johansen:

> [...]
>
> Du skriver andetsteds at du har enablet DTR.
> Dette bruges (normalt) ikke i HP-grej, da det stort set altid er Xon/Xoff.

5 skulle jeg mene (det er et stykke tid siden).

Ground - Ground
Transmit/Receive - Transmit/Receive
DTR/DSR - RTS/CTS

> [...]
>
> Du skal ikke køre med begge dele, men enten/eller.
>
> Så sæt den op til udelukkende at køre Xon/Xoff, og tage den derfra.

Den løsning kunne jeg ikke få til at virke på onboard seriel.

Kent Friis

Den Wed, 31 Aug 2011 08:15:18 +0200 skrev Mogens Kjaer:

> Jeg har i min forening brugt en seriel USB dims til at sende tegn til
> en strimmelhuller, der huller 8-kanals hulstrimler.
>
> Der virker handshaking heller ikke ordentligt, jeg har m�tte
> s�tte en usleep ind for hvert tegn.

Det lyder som et generelt problem.

> Et andet medlem der k�rer FreeBSD har ikke dette problem p� samme
> USB dims, s� det er nok et Linux problem.

Det begynder at se s�dan ud :-(

Stig Johansen

Kent Friis wrote:

> Den løsning kunne jeg ikke få til at virke på onboard seriel.

Ok, så er den (DTC) konfigureret anderledes end man 'plejer'.

Disse ting er ikke gætteleg, så du må starte med at finde ud af hvordan
'din' DTC er konfigureret.

Prøv at se om du kan få adgang til/oplyst konfigurationsparameter:
http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c02037988/c02037988.pdf?jumpid=reg_R1002_USEN

Hvis du har haft det til at køre, udelukkende med HW handshake, er der noget
der tyder på du(i) fejlagtigt har brugt en modem port.

DTC-porten'en skal være konfigureret som Terminal port, og du skal alene
bruge 3(4) ledere zero,send og receive (evt. ground=skærm).

Handshake er alene Xon/Xoff, og intet andet.

Stig Johansen

Stig Johansen wrote:

> Ok, så er den (DTC) konfigureret anderledes end man 'plejer'.

For at uddybe, så lader det til at det mere var en tilfældighed at din
løsning tidligere virkede.

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 09:44, Stig Johansen wrote:

> DTC-porten'en skal være konfigureret som Terminal port, og du skal alene
> bruge 3(4) ledere zero,send og receive (evt. ground=skærm).
>
> Handshake er alene Xon/Xoff, og intet andet.

Der var en der skrev noget om Supermax på en handelsskole.

Det var præcis sådan Supermax'en kørte med sine terminaler.

På 9 pin rs232 er ben 2-3-7 forbundet. Ben 2-3 krydses.
Handshake var sat til Xon/Xoff.
5700 n 7 1 svjh, med det afgør terminalen jo :-)

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Stig Johansen

Karl Erik Christensen wrote:

> Der var en der skrev noget om Supermax på en handelsskole.

Kender ikke supermax ;-)

(Jo, jeg kender godt DDE, men jeg rodede med HP-grej).

> Det var præcis sådan Supermax'en kørte med sine terminaler.

Det gjorde alle (hvis det ikke var modemer).

> På 9 pin rs232 er ben 2-3-7 forbundet. Ben 2-3 krydses.

Det afhænger lidt af typerne.
DTE -> DCE : Pin 2,3 og 7 føres lige igennem.
DCE -> DCE eller DTE -> DTE: 2 og 3 krydses og 7 føres gennem.

> Handshake var sat til Xon/Xoff.

Ja, ellers skulle man bruge HW handshake, og så er vi oppe i 8 ledere +
skærm = Meget dyrt for nogle hundrede terminaler.

> 5700 n 7 1 svjh, med det afgør terminalen jo :-)

Afhænger af udstyret :-)

SVJH kan man konfigutrere de omtalte DTC'ere til fast baud-rate, men
forløberene var helst sikkert med fast baud-rate.

Speed sensing (terminalen bestemmer) kom først til senere, muligvis med
ATP'erne, men helt sikkert med DTC'erne.

Warning: først og senere skal ses i relief af en 30 års timeframe ;)

Stig Johansen

Karl Erik Christensen wrote:

> 5700 n 7 1 svjh, med det afg�r terminalen jo :-)

Hov det er da vist fra 7-bit 'tiden'.

n plejer at st� for none, og har kun mening med 8 bit.

Der var SVJH:
7 bit Odd
7 bit Even
7 bit 1's
7 bit 0's

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 11:37, Stig Johansen wrote:

> Hov det er da vist fra 7-bit 'tiden'.
>
> n plejer at stå for none, og har kun mening med 8 bit.

> Der var SVJH:
> 7 bit Odd
> 7 bit Even
> 7 bit 1's
> 7 bit 0's

"svjh" er et diffust begreb i vores alder :-)

Jo-jo, jeg byggede skam Suppermax'er på DDE's fabrik i Klokkerholm '87-'92.

Stig Johansen

Karl Erik Christensen wrote:

> "svjh" er et diffust begreb i vores alder :-)

Yeps, det der alts... altz... - shit jeg har glemt hvad det hedder :-)

> Jo-jo, jeg byggede skam Suppermax'er på DDE's fabrik i Klokkerholm
> '87-'92.

Ok, hvad lavede de så i bygningerne i Herlev?

Var det blot kontorer?

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 12:02, Stig Johansen wrote:

> Yeps, det der alts... altz... - shit jeg har glemt hvad det hedder :-)

> Ok, hvad lavede de så i bygningerne i Herlev?
>
> Var det blot kontorer?

På Hovedgaden var der administration, salg, programmører og udvikling.

En kvindelig (hvem ellers :-) ) sælger ville have mig til at lave en
Supermax Compact på hjul, så hun kunne rulle den fra sin bil ind til kunden.

Den ide blev heldigvis skrottet :-)
Nå ja, ideen var nu ikke så tosset endda :-)

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 12:02, Stig Johansen wrote:

> Ok, hvad lavede de så i bygningerne i Herlev?
>
> Var det blot kontorer?

At tænke sig - den store røde bygning blev bygget uden at DDE optog et
eneste lån! - alt blev betalt kontant.
Men i '92 vendte bøtten med et brag - pga. krig i mellemøsten
(officielt, men vist også korrekt).

Inden da havde vi nydt godt af bla. feriebolig i St. Tropez og skihytte
i Alperne.

Kent Friis

Den Thu, 01 Sep 2011 09:44:41 +0200 skrev Stig Johansen:

> Ok, så er den (DTC) konfigureret anderledes end man 'plejer'.

Hold stop.

DTC'erne var på mit gamle arbejde for 11 år siden (de blev skrottet da
man ikke havde nogen Y2k-garanti). De havde kun 3 ben i stikket, så det
har virket fint med software flow control.

På min gamle PC var terminalerne tilsluttet seriel-stikkene på
bundkortet. Der tabte de tegn med software flow control, men virkede
fint med hardware flow control.

Min nuværende PC har ingen serielporte, derfor USB-dimsen. Der taber de
tegn med samme konfiguration der virkede på onboard seriel.

Kent Friis

Den Thu, 01 Sep 2011 11:46:20 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> "svjh" er et diffust begreb i vores alder :-)
>
> Jo-jo, jeg byggede skam Suppermax'er på DDE's fabrik i Klokkerholm '87-'92.

Sejt, så har du nok været med til at samle den vi havde da jeg gik på
handelsskolen i Ribe i 92-95.

Står blå og hvid kasse, med store blinkende grønne lamper i
frontpanelet, der viste CPU-load.

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 17:04, Kent Friis wrote:

> [...]
> handelsskolen i Ribe i 92-95.
>
> Står blå og hvid kasse, med store blinkende grønne lamper i

Meget tænkeligt :-)
Stor grå/blå "Vertical" med hvidgrå rektangulære pynte plaststykker og
kvadratiske dioder der blinker lystigt :-)

Kraftværket var en 1100 watt'er der vel vejede 25kg.

Sådan en fyr kunne nemt trække 256 terminaler (med repeatere).
Kører "ægte" UNIX, og programmerne er lavet i C (ikke noget pascal pjat
- hej-hej Stig :-) ).

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 17:44, Karl Erik Christensen wrote:

> Kraftværket var en 1100 watt'er der vel vejede 25kg.

Altså 1100 watt bare på 5 volt delen :-)

Kent Friis

Den Thu, 01 Sep 2011 17:44:23 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> Meget t�nkeligt :-)
> Stor gr�/bl� "Vertical" med hvidgr� rektangul�re pynte plaststykker og
> kvadratiske dioder der blinker lystigt :-)

Den s� cirka s�dan ud, bare st�rre:
http://www.sslug.dk/moede/hygge/2001-09-08/pix/?viewone=18

Den vi havde s� ud til at have plads til 8 cpu-lamper i frontpanelet,
men kun 4 var monteret da vi k�rte 680x0 CPU'er, senere kom vi ned p�
2, da den kom til at k�re Risc 4400.

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110901

Karl Erik Christensen <karl...@none.invalid.com> writes:

> Sådan en fyr kunne nemt trække 256 terminaler (med repeatere).

Det er jo alt andet lige meget nemmere i dag med TCP/IP.

> Kører "ægte" UNIX, og programmerne er lavet i C (ikke noget pascal
> pjat - hej-hej Stig :-) ).

Men kunne den køre Emacs? ;)

Leif Neland

Den 01-09-2011 18:05, Kent Friis skrev:

> Den så cirka sådan ud, bare større:
> http://www.sslug.dk/moede/hygge/2001-09-08/pix/?viewone=18
>
> Den vi havde så ud til at have plads til 8 cpu-lamper i frontpanelet,
> men kun 4 var monteret da vi kørte 680x0 CPU'er, senere kom vi ned på
> 2, da den kom til at køre Risc 4400.

Jeg købte engang en brugt Supermax, som den til venstre på billedet her:
http://www.datamuseum.dk/foto/museum2000/p030?full=1
Jeg solgte ram'en videre til halv pris: 32kkr for 64MB...
De to kabinetter brugte jeg som hus til dværggederne :-)

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 18:50, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110901 wrote:

> Det er jo alt andet lige meget nemmere i dag med TCP/IP.

> Men kunne den køre Emacs? ;)

Her er alt om DDE Supermax for de interesserede :-)

http://www.datamuseum.dk/site_dk/dde/brocurer/

http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_Data_Elektronik

PS. Compacten var og er min store kærlighed :-)
MC6800 processor, 512 Kbyte memory og 20Mbyte "Winchester" :-)

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 19:19, Leif Neland wrote:

> [...]
> Jeg solgte ram'en videre til halv pris: 32kkr for 64MB...
> De to kabinetter brugte jeg som hus til dværggederne :-)

Så fjernede du vel graterne på kasserne først?

For satan hvor kunne man skære fingrene på det satans lort :-)

Kent Friis

Den Thu, 01 Sep 2011 19:21:07 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
>
> PS. Compacten var og er min store kærlighed :-)
> MC6800 processor, 512 Kbyte memory og 20Mbyte "Winchester" :-)

Det må være Supermax 24 vi havde på handelsskolen.
http://www.datamuseum.dk/site_dk/dde/brocurer/supermax1.pdf

Karl Erik Christensen

On 01-09-2011 19:33, Kent Friis wrote:

> Det må være Supermax 24 vi havde på handelsskolen.
> http://www.datamuseum.dk/site_dk/dde/brocurer/supermax1.pdf
>
> Mvh
> Kent

Ok, den var nok værd at få fingre i. Dem er der ikke lavet mange af.

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110901

> Her er alt om DDE Supermax for de interesserede :-)
>
> http://www.datamuseum.dk/site_dk/dde/brocurer/
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_Data_Elektronik

Vi havde vist iøvrigt også SuperMax'er på erhvervsskolen.

> PS. Compacten var og er min store kærlighed :-)
> MC6800 processor, 512 Kbyte memory og 20Mbyte "Winchester" :-)

Ja, og i dag kan det ligge på kanten af en mobiltelefon.

Leif Neland

Den 01-09-2011 20:40, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110901 skrev:

> Vi havde vist iøvrigt også SuperMax'er på erhvervsskolen.

Det havde alle; ESAS kørte kun på DDE, og man skulle køre ESAS,
Erhvervsskolernes StudieAdministrative System.

Stig Johansen

> [...]

> Sådan en fyr kunne nemt trække 256 terminaler (med repeatere).
> Kører "ægte" UNIX, og programmerne er lavet i C (ikke noget pascal pjat

He- he - Karl _pilleæske_!

Vores 'jern' sidt i 80'erne bestod af en SPU, der vejede 875 Kg, og
'Kraftværket' var 3-faset med 3 _meget store_ trafoer i bunden.

Alene de 8 KB cache (euroboard) havde 2 selvstændige blæsere til køling, og
ved senere opgradering til 128KB cache skulle blæserne opgraderes.

De gamle blæsere fik jeg, og de kunne gøre en 747 misundelig :-)

HVER disc skulle forsikres med separat 25A sikring, og vejede omkring 250
Kg, og kostede ca. det samme i kroner (275.000).

Nåh, men Pascal, Karl Erik.

HP's 3000 serie(MPE), som nok er 'the longest ever' blev oprindelig skrevet
i SPL, og senere omlagt til Modcal (Pascal + Mods).

Derfor var de så uhyggeligt stabile.

Stratus (aka Olivetti, Aka IBM Syetem 88) var også lavet i pascal hele vejen
igennem.

De kørte også 68xxx CPU'er, og det geniale var, at når der kom en ny 68xxx
CPU, så brugte de tidligere CPU'er i diverse Peripherials.

Da vi besøgte fabrikken brugte de 68030 til Main CPU, 68020 til intermidiate
'ting', og 68010 til f.eks. disk controllere.

Som de selv fortalte:
Ved at benytte samme CPU (arkitektur) havde de i forvejen complere, og
skulle blot udvide deres 'main' compiler med nye faciliteteer.

De kørte VOS, et Unix derivat, Men for satan, det var gennemført.

Unix er kendetegnet med een kommando, og en fandens masse options, hvorimod
MPE var kendetegnet ved en fandes masse kommandoer med få options.

På VOS kunne man taste kommandoen efterfulgt af ctrl og +, så dukker der er
formatteret skærm op med options og valgmuligheder.

Det _gennemførte_ var, at selv i subsystemer som konfigurering af SNA LU6.2,
kunne man bruge samme funktion.

Stratus er nok ikke så kendt i DK, da det er en High Availability maskine
(ikke at forveksle med fault tolerant), og kostede 2-3 spidser af en
jetjager.

Vi gav lidt over 5 mill for denne 'kværn' i sidste ½-del af 80'erne.

Men inden for decentral børshandel, hvor availibility var et must, sagde
risikovurderingen, at der kun skulle eet enkelt nedbrud til som i værste
fald kunne koste langt mere end de 5 mill.

Stig Johansen

Kent Friis wrote:

> [...]
> man ikke havde nogen Y2k-garanti). De havde kun 3 ben i stikket, så det
> har virket fint med software flow control.

Beklager, Kent.

Jeg har åbenbart læst dine indlæg som en vis herre læser bibelen, og troede
der var en DTC i den anden ende.

Så får du i stedet det nemme svar (men måske praktisk besværligt[1]):
Find en "jogger" (dataanalyzer)[2] og sæt den på 'strikken', så har du
svaret på alt.

(En "Jogger" svarer nogenlunde til Wireshark, blot til seriel comm).

[1] Da jeg 'rodede' med den slags lånte jeg bare en af HP's teknikere, men
da pricetagget for sådan en var 50K+ var det ikke nioget man 'bare lånte'.

[2] Mener der i 'tidernes morgen' fandtes software til den slag til PC'er
med 2 serielle porte, så måske er det en optin at finde sådan noget.

Mogens Kjaer

On 09/01/2011 07:21 PM, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
>
> PS. Compacten var og er min store kærlighed :-)
> MC6800 processor, 512 Kbyte memory og 20Mbyte "Winchester" :-)

Har du været og besøge os i foreningen i Ballerup?

Vi mangler interesserede i DDE (og Rovsing) udstyr.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: m...@datamuseum.dk

Karl Erik Christensen

On 02-09-2011 09:31, Mogens Kjaer wrote:

> Har du været og besøge os i foreningen i Ballerup?
>
> Vi mangler interesserede i DDE (og Rovsing) udstyr.
>
> Mogens

Hej Mogens.

Det kunne være mægtig spændende.
Jeg skal se om tiden tillader det næste gang jeg kommer til Ballerup (TEC).

Stig Johansen

Karl Erik Christensen wrote:

> Hej Mogens.
>
> Det kunne v�re m�gtig sp�ndende.
> Jeg skal se om tiden tillader det n�ste gang jeg kommer til Ballerup
> (TEC).

Hvis det bliver til noget, s� giv et praj.
Jeg har i flere �r overvejet at bes�ge 'museet', og det kunne jo passende
v�re en anledning.

PS: I 'K�benhavnsomr�det' kan jeg tilbyde k�relejlighed, s� du ikke skal
'sl�sser' med HT om transport til/fra Ballerup ;-)

Karl Erik Christensen

On 02-09-2011 09:13, Stig Johansen wrote:

> He- he - Karl _pilleæske_!

He-he Stig. Som gammel Åby-knægt ved du vel hvad en "Brallerrøv" er for
en? :-)

Nå, spøg til side - der er lavet mange krumspring på vejen frem til i
dag. Men "de gode gamle dage" var sgu spændende.

Karl Erik Christensen

On 02-09-2011 11:35, Stig Johansen wrote:

> Hvis det bliver til noget, så giv et praj.
> Jeg har i flere år overvejet at besøge 'museet', og det kunne jo passende
> være en anledning.
>
> PS: I 'Københavnsområdet' kan jeg tilbyde kørelejlighed, så du ikke skal
> 'slåsser' med HT om transport til/fra Ballerup ;-)

Tak Stig, del vil jeg gøre.
Plejer at køre taxa fra Kastrup til Ballerup.
Pris (skide værre med den):
Hvis jeg prøver at tale indfødtsk, ca. 350.
Hvis jeg taler mit flydende og charmerende nordjyske 500, men så får jeg
sgu også set noget, og får hver gang at vide, at "Derinde spiller Brnbu" :-)

Stig Johansen

Karl Erik Christensen wrote:

> Tak Stig, del vil jeg gøre.
> Plejer at køre taxa fra Kastrup til Ballerup.

Kastrup - hvorfor Kastrup, tager du flyveren?

> Pris (skide værre med den):

Hov, hov du, Nordjyder er nærige :-)

> [...]
> Hvis jeg taler mit flydende og charmerende nordjyske 500, men så får jeg
> sgu også set noget, og får hver gang at vide, at "Derinde spiller Brnbu"

Kender det :-)

Nåh, men bortset fra det, så hvis du skal til Ballerup fra Kastrup (og selv
skal betale), så er det _meget_ lettere at tage metroen og efterfølgende
S-tog til Ballerup.

Det er ikke bare lettere, det er også meget hurtigere ;-)

(PS: jeg ved ikke hvad TEC er for noget, så måske er jeg fatsvag).

Kent Friis

Den Fri, 02 Sep 2011 09:22:56 +0200 skrev Stig Johansen:

> [...]
>
> Så får du i stedet det nemme svar (men måske praktisk besværligt[1]):
> Find en "jogger" (dataanalyzer)[2] og sæt den på 'strikken', så har du

Jeg har så i mellemtiden læst mig til at det er meget normalt at
Linux seriel drivere reagerer for sent på flow control. Det skulle
fixes med:

setserial /dev/ttyS0 low_latency

Den virker så bare ikke på USB. Men det er formentlig det der skulle
til for at løse software flow control på min gamle PC med onboard

Kent Friis

> [...]

> Du skal ikke køre med begge dele, men enten/eller.
>
> Så sæt den op til udelukkende at køre Xon/Xoff, og tage den derfra.

Det er så forsøgt nu. Så taber den endnu flere tegn end ved hardware
flow control.

Jeg hælder mere og mere til teorien at USB-serial under Linux er
ubrugeligt, i hvert fald sålænge det der sidder i den anden ende ikke
har en stor buffer.

Karl Erik Christensen

On 02-09-2011 18:31, Kent Friis wrote:

> Det er s� fors�gt nu. S� taber den endnu flere tegn end ved hardware
> flow control.
>
> Jeg h�lder mere og mere til teorien at USB-serial under Linux er
> ubrugeligt, i hvert fald s�l�nge det der sidder i den anden ende ikke

> har en stor buffer.
>
> Mvh
> Kent

Har du spurgt Google "usb to serial linux"?

http://www.linux-usb.org/USB-guide/x356.html

Kent Friis

Den Fri, 02 Sep 2011 19:15:21 +0200 skrev Karl Erik Christensen:

> Har du spurgt Google "usb to serial linux"?

Jeg har brugt meget tid på Google, allerede inden jeg spurgte her.