Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Stort sidefil-forbrug

43 views
Skip to first unread message

Henning Christiansen

unread,
Nov 7, 2012, 4:55:13 PM11/7/12
to
2 - 3 gange ugentligt går min PC i koma. Den bliver ekstrem langsom, idet
den formentlig arbejder med noget stort. Det varer som regel 5 - 15 minutter
før den bliver normal. Imens det står på, har den et sidefil-forbrug på ca.
800 MB og den seneste måned et det steget til 1 GB.

Hvad i alverden har den gang i, og hvordan afhjælper jeg det?

I øvrigt undrer det mig at CPU'en ikke kører på højtryk imens. Skulle den
ikke det?
--
Henning


Ole C

unread,
Nov 7, 2012, 5:29:19 PM11/7/12
to
Henning Christiansen skrev blandt andet:

> 2 - 3 gange ugentligt går min PC i koma. Den bliver ekstrem langsom,
> idet den formentlig arbejder med noget stort. Det varer som regel 5 -
> 15 minutter før den bliver normal. Imens det står på, har den et
> sidefil-forbrug på ca. 800 MB og den seneste måned et det steget til
> 1 GB.

Hvor ser du det?

> Hvad i alverden har den gang i, og hvordan afhjælper jeg det?
>
> I øvrigt undrer det mig at CPU'en ikke kører på højtryk imens. Skulle
> den ikke det?

Igen: hvor ser du det?

Du har selvfølgelig scannet maskinen med et eller flere antivirus/malware
program(mer)?

--
vh
Ole C

Capt'n Tailstriker

unread,
Nov 7, 2012, 9:58:23 PM11/7/12
to
Mon ikke det er fordi den kører Windows Experience Index?

John

Henning Christiansen

unread,
Nov 8, 2012, 7:59:54 AM11/8/12
to
"Ole C" <ma...@olec.invalid> skrev i en meddelelse
news:509ae0bf$0$283$1472...@news.sunsite.dk...
Begge dele ser jeg på "Windows Jobliste" (Ctrl Alt delete) på fanen
"Ydeevne". (Det er Windows XP)
--
Hilsen Henning


Ole C

unread,
Nov 8, 2012, 8:33:01 AM11/8/12
to
Henning Christiansen skrev blandt andet:


> Begge dele ser jeg på "Windows Jobliste" (Ctrl Alt delete) på fanen
> "Ydeevne". (Det er Windows XP)

På samme sted oplyser min pc med Win7 i skrivende stund, at
hukommelsesforbruget er 1,79 GB.
Der er intet unormalt ved 1 Gb, medmindre du manuelt har begrænset din
pagefile.sys

Det er ikke alt der kan ses i Joblisten - og du fortalte ikke om du har
scannet pc'en....

--
vh
Ole C

Henning Christiansen

unread,
Nov 8, 2012, 9:06:51 AM11/8/12
to
"Ole C" <ma...@olec.invalid> skrev i en meddelelse
news:509bb48d$0$286$1472...@news.sunsite.dk...
OK, men på min PC er erfaringen, at hastigheden går voldsomt ned ved 0,8 GB
medens 0,4 GB er normalt.
Jeg kører "Full System Scan" en gang om ugen med AVAST
--
Hilsen Henning


Bertel Lund Hansen

unread,
Nov 8, 2012, 9:18:12 AM11/8/12
to
Henning Christiansen skrev:

> OK, men på min PC er erfaringen, at hastigheden går voldsomt ned ved 0,8 GB
> medens 0,4 GB er normalt.

Størrelsen på en variabel sidefil er højst et symptom. Det er
ikke et problem i sig selv.

Min sidefil er låst til 3 Gbyte.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Henning Christiansen

unread,
Nov 8, 2012, 12:31:50 PM11/8/12
to
"Bertel Lund Hansen" <kanon...@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:509bbefe$0$291$1472...@news.sunsite.dk...
Ja - jeg mener heller ikke at sidsfilens størrelse er selve problem. Jeg har
blot erfaret sammenfaldet mellem sidefil og "koma" samtidigt med at CPU'en
er næsten ledig.

Kan nogen komme med et bud på hvad jeg skal gøre?

--
Hilsen Henning


/john

unread,
Nov 8, 2012, 1:51:30 PM11/8/12
to
"Henning Christiansen" <Christ...@lic-mail.dk> skrev i meddelelsen

> Kan nogen komme med et bud på hvad jeg skal gøre?

Måske værd at prøve:

Først mug ud, eks med gratis CCleaner samt gratisversion af Malwarebytes.

Scan for Rootkits: http://www.snapfiles.com/get/tdsskiller.html Download
TDSSkiller til skrivebord og kør derfra.

Dernæst:

"Deaktiver indekseringen i Windows XP":
http://www.alt-til-windows.dk/?Artikler/TweakWindowsXP/927

Check i MSConfig/Start om nogle programmer unødvendigt starter op sammen med
Windows - slå dem evt fra.

Hjalp det?

/john

Henning Christiansen

unread,
Nov 9, 2012, 12:19:17 PM11/9/12
to
"/john" <nn@ok> skrev i en meddelelse
news:509bff33$0$287$edfa...@dtext01.news.tele.dk...
Tak for tippet. Min fornemmelse er en lille forbedring, men der skal flere
dages brug til afgøre det, idet problemet kun viser sig få gange om ugen.
Jeg fik fjernet en malware, som Avast ikke har fundet, men til gengæld har
jeg nu fået et fast baggrundsbillede på skrivebordet, som ikke kan ændres!
Mystisk! Nå - ok, det er en nydelig blomst, som jeg selv har lagt ind
engang, men egentlig kan jeg bedst lide en sort baggrund.
--
Hilsen Henning


Jørgen Nielsen

unread,
Nov 9, 2012, 2:21:55 PM11/9/12
to
Henning Christiansen skrev den 08-11-2012:
> Ja - jeg mener heller ikke at sidsfilens størrelse er selve problem. Jeg har
> blot erfaret sammenfaldet mellem sidefil og "koma" samtidigt med at CPU'en er
> næsten ledig.
>
> Kan nogen komme med et bud på hvad jeg skal gøre?

Sidefilen prøver måske at udvide sig på et sted hvor harddisken har en
dårlig sektor.

Da min PC gik i koma, var det ofte hvis jeg havde mange internet sider
åbne. En "Surface Test" af C-drevet viste fejl.

Det lykkedes mig ikke at fjerne fejlen med de værktøjer jeg prøvede, så
det endte med backup og restore image af alle drev på harddisken.

Slette alt på harddisken, oprettede nye partitioner, og genetablerede
Windows fra restore image.

Det løste problemet for mig

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]


Henning Christiansen

unread,
Nov 10, 2012, 4:41:33 AM11/10/12
to
"Jørgen Nielsen" <nosp...@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.4cc57dcb7...@get2net.dk...
Mit Koma-problem optræder også særlig slemt ved flere internetsider åbne,
men skulle det specifikt pege på fejl på harddisken?

Jeg har adskillige gange testet harddisken. Der var en fejl for et par år
siden, men det skulle vel ikke have forårsaget problemer nu - vel?
--
Hilsen Henning


Jørgen Nielsen

unread,
Nov 10, 2012, 6:55:27 AM11/10/12
to
Henning Christiansen skrev den 10-11-2012:
> Mit Koma-problem optræder også særlig slemt ved flere internetsider åbne, men
> skulle det specifikt pege på fejl på harddisken?
Ifølge dit første indlæg kommer problemet når sidefilen bliver større.
Bliver den større når du har mange internet sider åbne.

Jeg nævner det jo kun som en mulighed du kan se på, da du jo ikke
ligefrem er drunknet i løsninger.

> Jeg har adskillige gange testet harddisken. Der var en fejl for et par år
> siden, men det skulle vel ikke have forårsaget problemer nu - vel?
Der kan vel snildt være en fejl nu, men det kan en test med god
software vel ofte afsløre.
0 new messages