On 20 Jan., 11:02, "Leif Neland" <
l...@neland.dk> wrote:
> Antivirusfirmaer hyler op om at det bliver så besværligt at blokere for
> spam, når enhver bruger får en /64-adresseblok med myriader af adresser at
> vælge imellem, og man umuligt kan blokere for dem alle.
Jeg troede de blokerede på indhold (af spam-mailen) eller opførsel
(fra botten), ikke på afsender...
Nu har jeg kun leget med antispam på hjemmesider, og kun med IPV4, men
her havde jeg en blacklist med fixed max-størrelse, som gjorde at nye
IPer "løslod" de ældste, samt også "løslod" dem som havde overskredet
blocking-tiden. Det virkede for så vidt fint, og jeg blacklistede
iøvrigt ikke kun på IP, men også udfra land, så Danmark gik fri. Der
var en incrementel "blocking-tid", som startede med 30 sekunder og
steg for hver gang, de besøgte siden indenfor den tid, maxtid 82 dage.
Ca. 30-50 faste IPer på listen, alt efter "sæson". Resten blev taget
"live" efter deres opførsel. Baseret på 4-5 forskellige metoder til
genkendelse imellem GET og POST, forvirring af harvesters samt check
af afsendelsestidspunkt.
Iøvrigt... IP-blocking som "fast metode", er det ikke allerede lidt
gammeldags? Det mener jeg da man begyndte at snakke om, allerede for
en del år siden... Og jeg undersøgte jo altså også min LOG hver nat
for falske positiver ifht. blacklisten, det mener jeg stadig vil være
nødvendigt med IP-blocking, for der er godt nok mange fejlmuligheder.
Bl.a. kom der en hel del spam fra en Google-IP. Det viste sig, at
Googles APIer var blevet inficeret med ondartet brugergenereret
indhold, som så kunne styres udefra af et botnet... Men altså "blocke
Google"? Ville jeg nok ikke gøre på IP, heller ikke selv om det ikke
var søgebotten.
Derudover er der jo proxier, som kan bruges af både gode og onde...
tænk Opera Turbo, som giver brugeren en Opera IP. Eller på alle de
Windows-PCer, som uden brugerens vidende spammer andre via
(bot)malware.
Jeg ville i dag måske nok så vidt muligt blocke på opførsel, da jeg
ikke ved, om det altid er samme bruger bag samme IP, eller om denne IP
også huser seriøse brugere. Koster nok mere processorkraft end en
blacklist, men er mere sikker imod falske positiver.
Blacklists er kun til nødsistuationer.
MVH
Rune Jensen