NemID: fil ved navn “danid.log”

Klaus Alexander Seistrup

Hej gruppe

Jeg har for nylig, mere eller mindre mod min vilje, taget NemID i brug.
Nu opdager jeg at der i mit homedir ligger en fil ved navn “danid.log”,
som skabes hver gang jeg logger ind på www.nemid.nu.

Jeg har ikke givet hverken NemID eller DanID lov til at lave filer på
min pc, så derfor skrev jeg til NemID/DanID support for at få at vide
hvad filen indeholder og hvad jeg skal gøre for at slippe for at den
bli'r lavet. DanID siger at de ikke kender noget til den fil.

Efter ét login på www.nemid.nu består filen af 55 linjer, nummereret
fra 0 til 55, som hver er af formen:

{linjennummer} . {base64(blop1)} . {base64(blop2)}

Hvis man dekoder blop1 får man noget binært snask på 256 bytes, mens
blop2 er på 128 bytes.

Man kan godt logge ind på NemID selvom filen trunkeres til 0 bytes og
sættes til at være skrivebeskyttet.

Nogen her som kan bekræfte ovenstående og/eller ved noget mere?

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Klaus Alexander Seistrup

Efter ét login på www.nemid.nu består filen af 56 linjer, nummereret

Kent Friis

Den Sun, 8 Aug 2010 14:39:20 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:
> [...]
> hvad filen indeholder og hvad jeg skal gøre for at slippe for at den
> bli'r lavet. DanID siger at de ikke kender noget til den fil.

I så fald må deres software vel være inficeret med et eller andet.

Hvad med at bede dem fjerne deres software som download, indtil de
har styr på hvad det er, det går jo ikke at de går og spreder noget
der potentielt kan være en keylogger, i og med at det åbenbart ikke
er noget de mener skal være der.

De vil nok ikke følge en sådan opfordring, men måske det kunne få dem
til at tage problemet lidt mere alvorligt.

Ellers prøv at sende filen ind til diverse antivirus-firmaer, hvis den
ender i deres signatur-filer, begynder de nok at tage tingene lidt
mere alvorligt.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Klaus Alexander Seistrup

Kent Friis skrev:

> I så fald må deres software vel være inficeret med et eller andet.

En anden mulighed er en inkompetent supportmedarbejder.

Kent Friis

Den Sun, 8 Aug 2010 14:55:43 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> En anden mulighed er en inkompetent supportmedarbejder.

Jo, men hvis vedkommende får at vide at hvis ikke det er deres software
der gør det, er de igang med at inficere hele DK med noget skidt,
bliver den nok sendt videre til nogen der ved hvad de har med at gøre.

Jan Andersen

Jeg har tilsvarende logfil, som vokser for hvert NemID log in.
Ser den dog ikke som en trussel - endnu i det mindste.

Mvh.

Jan

"Klaus Alexander Seistrup" <kl...@seistrup.dk> wrote in message

Klaus Alexander Seistrup

Jan Andersen skrev:

> Jeg har tilsvarende logfil, som vokser for hvert NemID log in.
> Ser den dog ikke som en trussel - endnu i det mindste.

Jeg ser den såmænd heller ikke som en trussel, men jeg synes det er
uforskammet at NemID/DanID laver en fil på min pc uden mit samtykke.
Ganske vist tilføjes der til filen, den overskrives ikke, men hvis
jeg havde haft fx et Word-dokument — eller en anden binær fil — ved
navn “danid.log”, var denne fil ødelagt.

Og så kan jeg ikke lade være med at tænke: Hvis NemID/DanID har den
frækhed at oprette en fil på min pc uden at spørge mig om det er i
orden, hvad har de så ellers lagt på min pc som jeg ikke har opdaget
endnu? Og nøjes de med at skrive, eller læser de osse?

Der har vist været nisser i deres sikkerhedshalløj!

Jan Andersen

Jeg har også den almindelige digitale signatur fra DanID, som har placeret
23 filer på min PC for at få denne til at fungere.
Heller ikke her har det givet anledning til problemer.
Men det er korrekt, at man ved oprettelse af den dig. sign. bliver
informeret om, at der bliver installeret software, medens det ikke er
tilfældet med NemID.
Den omtalte log fil bliver tydeligvis både skrevet og læst: ved log in blev
der skrevet adskillige linjer, hvoraf de fleste eller alle blev slettet igen
ved log off (jeg har ikke studeret det i detaljer).

Mvh.

Jan

cykelsmeden

Den 08-08-2010 17:17, Kent Friis skrev:

> Jo, men hvis vedkommende får at vide at hvis ikke det er deres software
> der gør det, er de igang med at inficere hele DK med noget skidt,
> bliver den nok sendt videre til nogen der ved hvad de har med at gøre.

Jeg forstår godt hvorfor de gør det.
Jeg forstår så bare ikke deres argument for NemID, at man kan koble til
sin konto fra overalt. Jeg anvender mange maskiner rundt om, hvor jeg
ikke får lov at skrive på systemdisken.

finn

Klaus Alexander Seistrup

Cykelsmeden skrev:

> Jeg forstår så bare ikke deres argument for NemID, at man kan koble
> til sin konto fra overalt. Jeg anvender mange maskiner rundt om,
> hvor jeg ikke får lov at skrive på systemdisken.

DanID's applet kan sagtens fungere uden at kunne skrive til danid.log.
Man kan prøve enten at oprette en skrivebeskyttet fil eller en mappe
ved samme navn — ingen problemer med at logge ind.

Jeg fik oprettet en ticket hos DanID d. 9/8 vedr. den forpulede logfil,
hvornår kan man tillade sig at rykke efter svar?

Kent Friis

Den Wed, 25 Aug 2010 17:22:59 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> DanID's applet kan sagtens fungere uden at kunne skrive til danid.log.
> Man kan prøve enten at oprette en skrivebeskyttet fil eller en mappe
> ved samme navn ? ingen problemer med at logge ind.

På maskiner hvor man ikke har lov til at skrive på systemdisken, har
man typisk heller ikke mulighed for at installere ting.

cykelsmeden

Den 25-08-2010 20:00, Kent Friis skrev:
> På maskiner hvor man ikke har lov til at skrive på systemdisken, har
> man typisk heller ikke mulighed for at installere ting.

min pointe!
NemID skulle angiveligt kunne bruges fra hvorsomhelst. Det kan så ikke
være tilfældet.

finn

Klaus Alexander Seistrup

Cykelsmeden skrev:

> NemID skulle angiveligt kunne bruges fra hvorsomhelst.
> Det kan så ikke være tilfældet.

NemID kan ikke bruges hvis der ikke er java installeret (i sin fulde
version), hvilket udelukker størstedelen — hvis ikke alle — mobiler,
men ellers kører det vel “overalt”?

cykelsmeden

Den 25-08-2010 21:47, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> NemID kan ikke bruges hvis der ikke er java installeret (i sin fulde
> version), hvilket udelukker størstedelen — hvis ikke alle — mobiler,
> men ellers kører det vel “overalt”?

Mange internetcafeer (jeg bruger dem kun i udlandet) har spærring mod
installering af objekter.

finn

Kent Friis

Den Wed, 25 Aug 2010 19:47:57 +0000 (UTC) skrev Klaus Alexander Seistrup:

> NemID kan ikke bruges hvis der ikke er java installeret (i sin fulde
> version), hvilket udelukker størstedelen ? hvis ikke alle ? mobiler,
> men ellers kører det vel ?overalt??

Det er ikke længe siden der var en der postede et problem med nemid
ovre i d.e.s.u. En anden kunne så fortælle hvilken Java-version der
skulle være installeret.

Så er det ikke længere "kun" dem der ikke har Java installeret, der ikke
kan bruge det.

Folk der ikke bare kan installere (eller op/nedgradere) software, er
ikke begrænset til mobiltelefoner, men også mange arbejds-PC'er,
herunder de bærbare som folk betaler skat af muligheden for at tage
med hjem.

Kent Friis

Iøvrigt ikke uden grund. Vi havde problemer med nogen SAP-ting der
krævede en bestemt version af Java (jeg tror det var Java 1.4.2,
ikke helt ny). Hvad kører den stakkels medarbejder så, når han skal
bruge en version til sit arbejde, og en anden version til nemid?

Adam Sjøgren

On 25 Aug 2010 20:18:48 GMT, Kent wrote:

> Hvad kører den stakkels medarbejder så, når han skal bruge en version
> til sit arbejde, og en anden version til nemid?

Sandsynligvis vmware.

Mvh.

--
"How different? It seems like you are just biased in Adam Sjøgren
favour of your own style. In fact, you are nothing as...@koldfront.dk

Chano Andersen

Den 25-08-2010 22:18, Kent Friis skrev:
> ikke helt ny). Hvad kører den stakkels medarbejder så, når han skal
> bruge en version til sit arbejde, og en anden version til nemid?

Han har to versioner af Java installeret, og mulighed for at skifte
mellem dem. Det skulle være muligt at gøre det nemt, via Java
kontrolpanelet.

Det kræver dog at IT afdelingen installerer det, eller medarbejderen
selv kan installere det...

- Chano Andersen

Kent Friis

Den Wed, 25 Aug 2010 22:25:22 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Sandsynligvis vmware.

Hvilken del af "må ikke installere programmer" er det du mener giver
mulighed for at installere vmware?

Kent Friis

Den Wed, 25 Aug 2010 22:43:20 +0200 skrev Chano Andersen:

> Han har to versioner af Java installeret, og mulighed for at skifte
> mellem dem. Det skulle være muligt at gøre det nemt, via Java
> kontrolpanelet.

Lige så "nemt" som at trykke på num-lock når hans password ikke virker?

> Det kræver dog at IT afdelingen installerer det, eller medarbejderen
> selv kan installere det...

Når først han har fået godkendt en change-request med ord som "privat
brug" og "risiko for konflikt med SAP"... Yeah right.

Adam Sjøgren

On 26 Aug 2010 05:27:29 GMT, Kent wrote:

> Hvilken del af "må ikke installere programmer" er det du mener giver
> mulighed for at installere vmware?

Jeg antager at det er situationen hvor en medarbejder har fået en
arbejdscomputer med hjem, som også kan bruges privat, da det ikke giver
mening at det er en del af ens arbejde at logge ind med sit NemID-login.

Den oplagte løsning er at flytte arbejdssystemet til en virtuel maskine
på hjemmecomputeren, som så kan startes når man har brug for at arbejde,
og når man ikke har brug for det, kører man det underliggende, private
system.

Medarbejderen har derved ikke installeret nogen programmer på
arbejdscomputeren (forbudt), alene virtualiseret arbejdscomputeren på
den udleverede hardware og separeret privat fra arbejde.

Derfor var mit svar på hvad medarbejderen kører: vmware.

Mvh.

Adam

--
"I'm sure there are people out there who has Adam Sjøgren
reiserfs working on their machines, and has never as...@koldfront.dk

cykelsmeden

Den 26-08-2010 19:13, Adam Sjøgren skrev:
> [...]
> arbejdscomputeren (forbudt), alene virtualiseret arbejdscomputeren på
> den udleverede hardware og separeret privat fra arbejde.
nu gælder det nok for de fleste i den situation, at det vil være
almindelig dumhed, om ikke selvmord, at gå til sin ITafdeling og foreslå
en sådan setup.
- jeg synes iøvrigt at ideen er udmærket, og har selv brugt lignende
princip.

finn

Kent Friis

Den Thu, 26 Aug 2010 19:13:44 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Jeg antager at det er situationen hvor en medarbejder har fået en
> arbejdscomputer med hjem, som også kan bruges privat, da det ikke giver
> mening at det er en del af ens arbejde at logge ind med sit NemID-login.

"Kan bruges privat" er ikke det samme som "har lov til at installere
programmer på".

> [...]
> arbejdscomputeren (forbudt), alene virtualiseret arbejdscomputeren på
> den udleverede hardware og separeret privat fra arbejde.

Det forekommer mig at du lever i en tid hvor man havde en PC på arbejdet,
og en firma-PC derhjemme. Nutildags udstyres folk typisk med en bærbar,
hvis de skal kunne arbejde hjemmefra.

Message has been deleted

Adam Sjøgren

On 26 Aug 2010 18:27:23 GMT, Kent wrote:

> "Kan bruges privat" er ikke det samme som "har lov til at installere
> programmer på".

Hvilket heller ikke var hvad jeg skrev, så det er svært at se hvad
relevans den konstatering har.

[...]

> Det forekommer mig at du lever i en tid hvor man havde en PC på arbejdet,
> og en firma-PC derhjemme. Nutildags udstyres folk typisk med en bærbar,
> hvis de skal kunne arbejde hjemmefra.

Det forekommer mig at du lever i et parallelt univers hvor folk
accepterer alene at have en firma-computer de ikke må installere
programmer på, til privat brug.

Mvh.

--
"Who ees thees Kählveen?" Adam Sjøgren
as...@koldfront.dk

Kent Friis

Den 26 Aug 2010 18:32:07 GMT skrev Jesper Lund:

> Men på det allerseneste taler tåbelige skatteregler for vmware
> modellen :-)

En firma-PC hjemme er også skattepligtig - og den private PC, får man
sjældent lov til at koble op på firmaets netværk.

Kent Friis

Det kan vi nørder naturligvis ikke nøjes med, men det må være normalt
i andre befolkningsgrupper, siden der er nogen der alvorligt kan mene
det er et frynsegode at kunne tage den bærbare med hjem når man skal

Message has been deleted

Kent Friis

Den Thu, 26 Aug 2010 21:37:37 +0200 skrev Keld Rosenkrantz:
> Hvilket burde forbydes...
> Man skal ikke kunne tage abejdet med hjem.

Det ville fa*me være surt at skulle overnatte på kontoret når man har
vagt.

Chano Andersen

Den 26-08-2010 07:34, Kent Friis skrev:
> Lige så "nemt" som at trykke på num-lock når hans password ikke virker?

For den slags brugere er det at benytte nemid, sikkert også temmeligt
svært... I øvrigt er jeg selv blevet fanget af den fejl nogle gange, det
kan tage lang tid, når lamperne er diskrete, og man ikke kan se hva' man
skriver. ;)

> Når først han har fået godkendt en change-request med ord som "privat
> brug" og "risiko for konflikt med SAP"... Yeah right.

Sagde jeg det var nemt? :P

I øvrigt kan man jo bare bruge IE til SAP ting, og en anden browser, og
anden java version, til nemid.

Mig bekendt vil det også blive et reelt problem for virksomhederne, når
erhvervsudgaven af nemid, går over til en lignende løsning som den
private... Men der har SAP forhåbentligt fået opgraderet deres software. :P

- Chano Andersen

Kent Friis

Det er kun de nyeste dele af SAP der kræver Java 1.4, så det er vist
meget optimistisk.

Lars Stokholm

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Jeg fik oprettet en ticket hos DanID d. 9/8 vedr. den forpulede logfil,
> hvornår kan man tillade sig at rykke efter svar?

Noget nyt?

Chano Andersen

Jeg har faktisk sendt dem lignende spørgsmål, og har 9/8 fået at vide,
at sagen var sendt videre i systemet... Den er nok svær at svare på,
eller blevet væk...

Har netop rykket dem, nu må det være på tide.

Klaus Alexander Seistrup

Lars Stokholm skrev:

> Noget nyt?

Nej, men det står på min TODO-liste at rykke efter svar.

Lars Stokholm

Chano Andersen wrote:
> Jeg har faktisk sendt dem lignende spørgsmål, og har 9/8 fået at vide,
> at sagen var sendt videre i systemet... Den er nok svær at svare på,
> eller blevet væk...

Jeg fik min NemID i går og sendte også en mail hvor jeg spurgte til det.
Man kan jo håbe de for øjnene op for at der er et problem, når de
modtager besked efter besked med samme beklagelse.

Klaus Alexander Seistrup

I går skrev jeg:

> Nej, men det står på min TODO-liste at rykke efter svar.

Det gjorde jeg så i går, og har i dag fået følgende ikke-svar på
rykkeren:

»Jeg kan ikke skrive hvornår der er en løsning på dette,
men jeg har rykket for sagen og indberettet at du har
skrevet ind.

På grund af vi har haft meget travlt, er der ikke blevet
fundet en løsning på problemet endnu. Vi beklager meget
og håber snarest muligt at løse problemet.«

Mumle-mumle, sludder for en sladder … Ok, jeg må vist i første omgang
stille mig tilfreds med at der angiveligt er rykket for et svar.

Chano Andersen

Den 02-09-2010 18:29, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> Mumle-mumle, sludder for en sladder … Ok, jeg må vist i første omgang
> stille mig tilfreds med at der angiveligt er rykket for et svar.

Så var jeg da lidt mere heldig...

Jeg fik et telefonopkald fra DanID/NemID, hvor de forklarede at det er
en fil de kan bruge i forbindelse med fejlfinding, hvor man kan sende
den til dem, hvis de spørger til den.

Hvad den indeholder kunne damen ikke svare på, så jeg bad hende bede
nogen der kunne, om at kontakte mig med et svar. Dette har jeg per. mail
fået en bekræftelse på vil ske.

Hun forklarede også at deres teknikkere åbenbart har så travlt, at de
ikke lige kan finde et par minutter til at skrive et mere udførligt svar
til kundeservice...

- Chano Andersen

Klaus Alexander Seistrup

Chano Andersen skrev:

> Hun forklarede også at deres teknikkere åbenbart har så travlt,
> at de ikke lige kan finde et par minutter til at skrive et mere
> udførligt svar til kundeservice...

Jeg har spurgt om (1) hvad filen indeholder og (2) om de har været
frække nok til at skrive tiol andre filer jeg endnu ikke har opdaget.
Hvor svært kan det være at svare på?

Og så sku' jeg nok osse ha' spurgt om hvordan man slår den “feature”
fra — det er umanérligt frimodigt at antage at man blot kan have
råderet over et givet filnavn på en fremmed computer.

Lars Stokholm

Enig. Og så er det møgirriterende at se den i sin $HOME... Om ikke andet
må man da gøre det muligt at vælge hvor filen skal gemmes.

cykelsmeden

Den 03-09-2010 20:15, Lars Stokholm skrev:
> Enig. Og så er det møgirriterende at se den i sin $HOME... Om ikke andet
> må man da gøre det muligt at vælge hvor filen skal gemmes.
klart: i $temp$

finn

Klaus Alexander Seistrup

Cykelsmeden skrev:

> klart: i $temp$

Appleten burde først og fremmest spørge om man overhovedet er
interesseret i at få skrevet en logfil (som man vel at mærke ikke
selv har direkte glæde af, idet indholdet er krypteret og formatet
lukket), og dernæst under hvilket navn og i hvilken mappe man i så
fald ønsker at gemme filen.

Angiveligt er filen kun til glæde for DanID support, så det mest
rimelige ville vel være at DanID selv gemte snasket på deres egen
server, fremfor at lave rod på kundens computer uden at spørge.

cykelsmeden

Den 04-09-2010 17:10, Klaus Alexander Seistrup skrev:
> [...]
> rimelige ville vel være at DanID selv gemte snasket på deres egen
> server, fremfor at lave rod på kundens computer uden at spørge.

måske i en ideel verden.
Jeg har endnu ikke set software gøre dette. Men netop i roden af
systemdrevet er noget uprofessionelt snavs!

finn

Message has been deleted

Lars Stokholm

Jesper Lund wrote:
> Nu kan man ikke kalde ~/ roden af systemdrevet,
> det svarer til c:\users\cykelsmeden på Windoze >= Vista.

Jeg har tidligere i dag brugt skrivebordet¹ som sammenligning, da jeg
tror din placering ville genere langt de færreste Windows-brugere.

Jeg bruger dwm som WM og har intet skrivebord som sådan, men jeg laver
tit en "cd d [TAB]" fra min $HOME og ender med tre muligheder:
downloads, documents og danid.log. Det er skideirriterende at skulle se
på danid.log hver eneste gang jeg laver dét trick.

> Måske ~/.danid/danid.log havde været pænere for *nix folket, hvis der
> endelig skal være en logfil.

Enig. *Hvis*, som du siger, der skal være en logfil.

1) Vel C:\Documents and Settings\brugernavn\Skrivebord

Henrik-privat

Tja.. det er jo netop derfor de har valgt en signeret applet. Så
behøver de ikke spørge.
Jo de har mange undskyldninger hvorfor de skal bruge en applet, men
jeg garanterer at det er en af grundene. At lave en applet hvor
fejlfinding er bundet til en lokal log fil... ha!.. håber ikke de er
SÅ inkompetente! Pladder.
Det er jo smart at de har tilgang til hele den aktuelle brugers filer
mens appletten kører.. i hvert fald for PET m.fl.

At det hele kunne være løst via SSL er en anden sag. SÅ træt af denne
bagdørs løsning de har tvunget ned i halsen på folk. Big brother er i
DEN grad kommet.. sørgeligt tilbageskridt både i brugervenlighed,
sikkerhed og tillid til det offentlige.

ØV!!

cykelsmeden

Den 28-09-2010 17:51, Henrik-privat skrev:
> At det hele kunne være løst via SSL er en anden sag.
det har vel ikke noget med hinanden at gøre??

SSL giver vel ingen garanti for hvem brugeren er, kun at kommunikationen
er krypteret.

//finn

Michael Rasmussen

On Tue, 28 Sep 2010 23:10:44 +0200
cykelsmeden <ne...@not2old.dk> wrote:

> SSL giver vel ingen garanti for hvem brugeren er, kun at kommunikationen er krypteret.

Havde nemID været en rigtig digital signatur, havde det garanteret
identiteten af både bruger og modtager.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

cykelsmeden

Den 28-09-2010 23:25, Michael Rasmussen skrev:

> Havde nemID været en rigtig digital signatur, havde det garanteret
> identiteten af både bruger og modtager.

Det er vi så enige om, men det er Digital Signatur, og ikke SSL

Der er så andre komplikationer ved brug af Digital Signatur, som man så
har forsøgt at omgå. Der er jo nok en årsag til at Digital Signering,
aldrig blev særligt udbredt, selvom det "er gratis".

finn

Kent Friis

Jo, med et rigtigt certifikat hos brugeren, i stedet for et compromised
certifikat hos PBS.

Kent Friis

Måske fordi at det er alt for besværligt at få til at virke med
gængse programmer?

At PBS opfinder deres helt egen løsning gør det ikke nemmere.

Niels

De skal ikke spamme min disk med nogen som helst filer uden at jeg er
blevet spurgt. Jeg håber virkelig at de snart følger op på den support
sag.

Indtil da kan *nix brugere gøre dette:

$ echo "* * * * * rm ~/danid.log" | crontab -

Dette installerer en cron entry der en gang i minuttet sletter
banditten..

Adam Sjøgren

On Sat, 23 Oct 2010 14:07:05 -0700 (PDT), Niels wrote:

> Indtil da kan *nix brugere gøre dette:

> $ echo "* * * * * rm ~/danid.log" | crontab -

... dog er den kommando en ret dårlig idé hvis man allerede har noget i
sin crontab.

Mvh.

Adam

--
"Few things are less comforting than a tiger who's up Adam Sjøgren
too late." as...@koldfront.dk

Klaus Alexander Seistrup

Niels skrev:

> De skal ikke spamme min disk med nogen som helst filer uden at jeg
> er blevet spurgt. Jeg håber virkelig at de snart følger op på den
> support sag.

Jeg fik svar 8. oktober, jeg beklager hvis jeg ikke har postet svaret
her endnu. Det lød i sin forudsigelige enkelthed:

“Det er således at der bliver generet en sådan fil på din maskine.
Den registrerer intet om din færden, men benyttes udelukkende til
diagnosticering af fejl, man kan som bruger ikke bruge disse
informationer til noget.

Det er ikke muligt at stoppe genereringen af denne logfil. Der
bliver ikke generet andre filer på din maskine ved brugen af
nemid.”

Bummelum…

> Indtil da kan *nix brugere gøre dette:
>
> $ echo "* * * * * rm ~/danid.log" | crontab -
>
> Dette installerer en cron entry der en gang i minuttet sletter
> banditten..

Det er der ingen grund til (med mindre det er for at slippe for at se
på noget der hedder danid.log i sit homedir), man kan enten lave en
tom, skrivebeskyttet fil ved navn danid.log, eller lave et dir med
samme navn.

Fx

$ rm -rf danid.log && touch $_ && chmod 0400 $_

eller

$ rm -rf danid.log && mkdir $_ && chmod 0500 $_

Lars Stokholm

Niels wrote:
> [...]
> sag.
>
> Indtil da kan *nix brugere gøre dette: [...]

Træt af - og efterhånden nervøs over - at skulle "stole på" diverse
Java-appletter, har jeg lavet en bruger kun til Java-brug. Jeg kører så
denne kommando når jeg f.eks. skal i min netbank:

su -c firefox java

Henning

On 2010-10-23 23:54, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>
> Det er ikke muligt at stoppe genereringen af denne logfil. Der
> bliver ikke generet andre filer på din maskine ved brugen af

Gad vide hvad NemID-appletten siger til at der allerede ligger en
~/danid.log ejet af root ;-)

> [...]
>
> $ rm -rf danid.log && touch $_ && chmod 0400 $_
>
> eller
>
> $ rm -rf danid.log && mkdir $_ && chmod 0500 $_

Har du prøvet det i praksis?

/Henning

Henning

Har du hint til en automatisk nulstilling ved hver opstart af
java-firefoxen?

/Henning

Klaus Alexander Seistrup

Henning skrev:

> Har du prøvet det i praksis?

Ja, naturligvis. I første tilfælde oprettes der en skrivebeskyttet fil
ved navn danid.log, i andet tilfælde er danid.log en mappe. I begge
tilfælde er DanID's crapplet ude af stand til at skrive til en fil ved
navn danid.log, men det hindrer ikke funktionaliteten (dvs. man kan
benytte NemID som før).

Lars Stokholm

Henning wrote:

> Har du hint til en automatisk nulstilling ved hver opstart af
> java-firefoxen?

Det kommer an på hvad du mener med automatisk nulstilling. :)

Message has been deleted

Erling Simonsen

Den 10-08-2013 17:41, tect...@gmail.com skrev:

> jeg har også den fil det eneste tidspunkt jeg kan se den kunne blive et poblem er vis jeg bliver hacket man ved aldrig hvad en hackker kan finde af oplysninger i den fil

Log-filen er kun til brug for Nem-id, hvis der skulle opstå en eller
anden fejl. Den indeholder ikke personrelaterende ting, jævnfør dette:

"Filerne genereres af NemID appletten og er log-filer til brug i
forbindelse med evt. fejlsøgning og efterforskning. Filerne er krypteret
og indeholder ikke personhenførbare data.

Du kan skrivebeskytte eller slette filerne uden indflydelse på
funktionaliteten, men det kan begrænse supportens muligheder for at
hjælpe dig i en support-situation eller begrænse en eventuel
efterforskning af misbrug/forsøg på misbrug af NemID. Vi anbefaler
derfor, at du ikke skrivebeskytter eller sletter logfilerne.

Filerne gemmes på din computer i dit hjemmebibliotek. Den præcise
placering afhænger af dit system og din opsætning."

Se endvidere flere spørgsmål her:
https://www.nemid.nu/dk-da/support/ofte_stillede_spoergsmaal/

mvh
Erling