Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Samme side/ny side

4 views
Skip to first unread message

Tommy

unread,
May 11, 2012, 9:45:13 AM5/11/12
to
Hej, jeg er nybegynder inden for html.

Jeg er ved at lave noget med links, og i de fleste tilfælde, vil jeg bare
have, at man går videre til den side, der er linket til..., men i nogle få
tilfælde, vil jeg gerne have, at et tryk på linket åbner en ny side (eller
faneblad)

Nogle, der kan fortælle mig forskellen...??

Hilsen Tommy

Anders Wegge Keller

unread,
May 11, 2012, 9:55:37 AM5/11/12
to
Du kan bruge target-atributten på A-elementet. Eksempelvis:

<a href="http://foo.bar.baz" target="_blank">Foobar!</a>


<http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html#adef-target>

<http://www.w3.org/TR/html4/types.html#type-frame-target>


--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Birger Sørensen

unread,
May 11, 2012, 11:05:20 AM5/11/12
to
Tommy tastede følgende:
Lad være.
Lad brugerne selv bestemme. Det er derfor de har muligheden for selv at
bestemme.
Venstreklik åbner i samme siden, midterklik åbner ny fane eller side.
Jeg finder det pi**e irriterende, når en smart programmør vil bestemme
hvordan jeg skal browse....

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://skippersevent.dk


Tommy

unread,
May 11, 2012, 1:38:56 PM5/11/12
to
Hej, Anders i det kode jeg har nu, står der: ........target="_blank"> og
det har jeg prøvet at erstatte med: ...... target="_new"> som du skrev...,
men det hjalp ikke..., går ud fra at det var det, der var forskellen...!?

Birger, jeg er ved at lave noget, som jeg ellers ville lave i powerpoint, og
som skal følges nogenlunde slavisk.., og for at forhindre, at brugeren lige
pludselig har en hel masse faneblade åbne, vil jeg helst gøre det på denne
måde... Forstår i øvrigt ikke rigtig, hvad du mener med "midterklik"...??

mvh. Tommy

"Birger Sørensen" skrev i meddelelsen
news:4fad2ab4$0$295$1472...@news.sunsite.dk...

Jens Peter Karlsen

unread,
May 11, 2012, 1:58:50 PM5/11/12
to
Se inline.

On Fri, 11 May 2012 19:38:56 +0200, "Tommy" <te08...@live.dk> wrote:

>Hej, Anders i det kode jeg har nu, står der: ........target="_blank"> og

Det vil give et nyt vindue eller ny fane hvis browseren er sat op til
dette. Ser ud til at det er det du er ude efter.

>det har jeg prøvet at erstatte med: ...... target="_new"> som du skrev...,

Det er et ugyldigt target. Hvordan det håndteres vil være afhængigt af
browseren. I de fleste tilfælde vil det også åbne et nyt vindue men
det er ikke sikkert så hold dig hellere til det korrekte som er
_blank.
Øvrige reserverede targets er _self, _parent og _top hvor de to sidste
kun giver mening i et frameset.

>måde... Forstår i øvrigt ikke rigtig, hvad du mener med "midterklik"...??

En mus til PC har som regel tre knapper (eller flere). På Mac som du
åbenbart er vant til er der normalt en eller to så der giver
midterklik ikke mening.

Regards Jens Peter Karlsen.

Karl Erik Christensen

unread,
May 11, 2012, 2:01:22 PM5/11/12
to
On 11-05-2012 19:38, Tommy wrote:
> Hej, Anders i det kode jeg har nu, står der: ........target="_blank">
> og det har jeg prøvet at erstatte med: ...... target="_new"> som du
> skrev..., men det hjalp ikke..., går ud fra at det var det, der var
> forskellen...!?

Lyt aldrig til nogen der bruger de tåbelige udtryk "foo bar" i eksempler
til nybegyndere.

Læs i stedet:
http://www.w3schools.com/tags/att_a_target.asp

Den fortæller dig det du har brug for.

Vær opmærksom på at target ikke er valid i visse doctyper.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk/karlerik/ - Ny hjemmeside
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Tommy

unread,
May 11, 2012, 2:27:57 PM5/11/12
to
Hej Jens,

>Hej, Anders i det kode jeg har nu, står der: ........target="_blank"> og

Det vil give et nyt vindue eller ny fane hvis browseren er sat op til
dette. Ser ud til at det er det du er ude efter.

..., nej, jeg vil lige netop gerne have at linket åbner sig i samme vindue,
eller jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad jeg skal skrive for at få den
ene eller anden mulighed...

>det har jeg prøvet at erstatte med: ...... target="_new"> som du skrev...,

Det er et ugyldigt target. Hvordan det håndteres vil være afhængigt af
browseren. I de fleste tilfælde vil det også åbne et nyt vindue men
det er ikke sikkert så hold dig hellere til det korrekte som er
_blank.

Ok

Øvrige reserverede targets er _self, _parent og _top hvor de to sidste
kun giver mening i et frameset.

Ok

>måde... Forstår i øvrigt ikke rigtig, hvad du mener med "midterklik"...??

En mus til PC har som regel tre knapper (eller flere). På Mac som du
åbenbart er vant til er der normalt en eller to så der giver
midterklik ikke mening.

det er nu godt nok en almindelig pc jeg har og mine mus har kun et hjul i
midten, og hvis jeg trykker på det åbner der sig et nyt faneblad, men det er
ikke aktivt, dvs. jeg forbliver på den side, hvor jeg trykkede...

Mvh. Tommy

Tommy

unread,
May 11, 2012, 2:31:44 PM5/11/12
to
Øvrige reserverede targets er _self, _parent og _top hvor de to sidste
kun giver mening i et frameset.

Ahhhaaaa...., det var lige nøjagtig _self det skulle til....


Mange tak for hjælpen...:-)

Tommy

Martin Larsen

unread,
May 12, 2012, 6:49:30 AM5/12/12
to
Birger Sørensen wrote:

> Lad være.
> Lad brugerne selv bestemme. Det er derfor de har muligheden for selv at
> bestemme.
> Venstreklik åbner i samme siden, midterklik åbner ny fane eller side.
> Jeg finder det pi**e irriterende, når en smart programmør vil bestemme
> hvordan jeg skal browse....

Jeg er /generelt/ enig, men der er tilfælde hvor det er hensigtsmæssigt
at åbne i et nyt vindue.

Eksempel:

Du har lige udfyldt en formular i forbindelse med netkøb og bliver bedt
om at bekræfte handelsbetingelserne. Dem vil du gerne lige tjekke, så du
klikker på linket. Her er det hensigtsmæssigt at din form bliver hvor
den er så du ikke skal starte forfra når du har læst betingelserne.

Philip Nunnegaard

unread,
May 12, 2012, 7:17:56 AM5/12/12
to
Martin Larsen skrev:

> Du har lige udfyldt en formular i forbindelse med netkøb og bliver bedt
> om at bekræfte handelsbetingelserne. Dem vil du gerne lige tjekke, så du
> klikker på linket. Her er det hensigtsmæssigt at din form bliver hvor
> den er så du ikke skal starte forfra når du har læst betingelserne.

I de tilfælde er jeg mig bevidst om at jeg skal midterklikke i stedet
for venstreklikke. Midterklik åbner i nyt faneblad.

En alternativ mulighed er at man med et klik på linket til
handelsbetingelserne ikke åbner en ny side, men blot gør et skjult felt
synligt, eller via AJAX henter teksten ind i en <div> på siden. Når man
så lukker det felt, er man tilbage hvor man kom fra - med alle felter
udfyldte (da man jo ikke forlod siden, men blot fik indlæst noget mere
på den eksisterende side).

AJAX-løsningen ser ud til at være meget brugt i dag.

--
Philip

Birger Sørensen

unread,
May 12, 2012, 8:28:11 AM5/12/12
to
Efter mange tanker skrev Philip Nunnegaard:
Jeg er da helt enig i, at der findes tilfælde, hvor det kan være
ønskeligt.
Og der er flere alternativer - de link man ønsker at åbne i ny side,
kan f.eks. åbnes med js i stedet for at bruge target, så man ikke laver
valideringsfejl i HTML'en. (Det er så pisse irriterende for os der
bruger midterklik - men man kan ikke både blæse og få i pose og sæk...)

Men der blev stillet et generelt spørgsmål, og til det er svaret: lad
være!
B-)

Erik Ginnerskov

unread,
May 12, 2012, 11:31:08 AM5/12/12
to
Martin Larsen wrote:

> Jeg er /generelt/ enig, men der er tilfælde hvor det er
> hensigtsmæssigt at åbne i et nyt vindue.
>
> Eksempel:
>
> Du har lige udfyldt en formular i forbindelse med netkøb og bliver
> bedt om at bekræfte handelsbetingelserne. Dem vil du gerne lige
> tjekke, så du klikker på linket. Her er det hensigtsmæssigt at din
> form bliver hvor den er så du ikke skal starte forfra når du har læst
> betingelserne.

I det tilfælde vil jeg anbefale, at du med javascript åbner dokumentet med
betingelserne via javascript:

http://hjemmesideskolen.dk/html/vindue.php?id=vinreduc

... og det kan være hensigtsmæssigt at dette vindue lukkes automatisk, når
det forlades:

http://hjemmesideskolen.dk/html/luksluk.php?id=lukonblur

Med automatisk lukning irriterer du ikke dine brugere med ekstra vinduer, de
selv skal sidde og lukke.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk

Birger Sørensen

unread,
May 12, 2012, 5:51:57 PM5/12/12
to
Følgende er skrevet af Erik Ginnerskov:
Det viste eksempel er ikke forklaret korrekt. Det er ikke ny.html der
åbnes i det nye vindue.

Mht lukning, så lukkes vinduet ikke kun når det forlades - det lukkes
også, når noget andet på siden vælges - f.eks. ved at klikke
hvorsomhelst i det.
Hvorfor ikke sætte onblur="window.close()" på body? Så er forme udenfor
vinduet og andre fiksfakesrier ikke nødvendige, og vinduet vil lukke
når det forlades - men ikke når man vælger (fokuserer) noget andet i
det.

Erik Ginnerskov

unread,
May 13, 2012, 6:23:46 PM5/13/12
to
Birger Sørensen wrote:

Det viste eksempel er ikke forklaret korrekt. Det er ikke ny.html der
> åbnes i det nye vindue.

Det skulle da også gerne være nytvinduereduc.shtml - det er det vindue, der
linkes til i demoen på
http://hjemmesideskolen.dk/html/vindue.php?id=vinreduc

> Mht lukning, så lukkes vinduet ikke kun når det forlades - det lukkes
> også, når noget andet på siden vælges - f.eks. ved at klikke
> hvorsomhelst i det.

Jeg kan se, der er et problem der. Det skal undersøges nærmere.

> Hvorfor ikke sætte onblur="window.close()" på body?

Fordi det ikke er validt at sætte onblur på body. Det er det, den kringlede
omvej skal råde bod på. Men som du påviser, virker det ikke optimalt.

Birger Sørensen

unread,
May 13, 2012, 6:46:07 PM5/13/12
to
Erik Ginnerskov kom med denne ide:
> Birger Sørensen wrote:
>
> Det viste eksempel er ikke forklaret korrekt. Det er ikke ny.html der
>> åbnes i det nye vindue.
>
> Det skulle da også gerne være nytvinduereduc.shtml - det er det vindue, der
> linkes til i demoen på http://hjemmesideskolen.dk/html/vindue.php?id=vinreduc
>

I kode-eksemplet står der:
<a href="ny.htm"
onclick="window.open('nytvinduereduc.shtml','','scrollbars=no,
height=350, width=550, top=20, left=20');return false;">Dit link</a>

I forklaringen:
ny.htm
Det dokument, der skal åbnes i det nye vindue

Enten er koden forkert, eller også er forklaringen...

>> Mht lukning, så lukkes vinduet ikke kun når det forlades - det lukkes
>> også, når noget andet på siden vælges - f.eks. ved at klikke
>> hvorsomhelst i det.
>
> Jeg kan se, der er et problem der. Det skal undersøges nærmere.
>
>> Hvorfor ikke sætte onblur="window.close()" på body?
>
> Fordi det ikke er validt at sætte onblur på body. Det er det, den kringlede
> omvej skal råde bod på. Men som du påviser, virker det ikke optimalt.

OK. I DOM har body også sit eget object, der ikke er et elmindeligt
element-object, så det kan være onblur slet ikke findes på body.
Alternativer kunne være at tildele eventhandleren unobtrusive - som den
bør, og som der er en lang tråd om clientside - og se om det virker.
Eller evt. at tildele den til window i stedet - der er jeg temmelig
sikker på den findes, men den *skal* så tildeles unobtrusive, idet
window ikke findes som HTML element.

Erik Ginnerskov

unread,
May 14, 2012, 12:31:00 PM5/14/12
to
On 14 Maj, 00:46, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
> I kode-eksemplet står der:
> <a href="ny.htm"
> onclick="window.open('nytvinduereduc.shtml','','scrollbars=no,
> height=350, width=550, top=20, left=20');return false;">Dit link</a>
>
> I forklaringen:
> ny.htm
>     Det dokument, der skal åbnes i det nye vindue
>
> Enten er koden forkert, eller også er forklaringen...

Så skulle de uklarheder vist være ryddet af vejen.

Birger Sørensen

unread,
May 15, 2012, 5:56:01 AM5/15/12
to
Erik Ginnerskov formulerede Monday:
> On 14 Maj, 00:46, Birger Sørensen <s...@bbsorensen.com> wrote:
>> I kode-eksemplet står der:
>> <a href="ny.htm"
>> onclick="window.open('nytvinduereduc.shtml','','scrollbars=no,
>> height=350, width=550, top=20, left=20');return false;">Dit link</a>
>>
>> I forklaringen:
>> ny.htm
>>     Det dokument, der skal åbnes i det nye vindue
>>
>> Enten er koden forkert, eller også er forklaringen...
>
> Så skulle de uklarheder vist være ryddet af vejen.

Meget bedre ^^
Måske burde det nævnes, at ikke alle oprions i window,open() virker i
alle browsere. Ved ikke om der overhovedet findes en moderne browser,
hvor man stadig kan skjule adresselinien, f.eks.

Jens Peter Karlsen

unread,
May 15, 2012, 10:13:57 AM5/15/12
to
I stedet kan man vise et modalt eller modeless vindue
(ShowModalWindow(), ShowModelessWindow()) der ikke har adresselinier.
af sikkerhedshensyn har disse ikke tilgang til de samme objekter som
hovedvinduet har.

Regards Jens Peter Karlsen.

Anders Wegge Keller

unread,
May 15, 2012, 11:34:30 AM5/15/12
to
Jens Peter Karlsen <jpka...@mvps.org> writes:

> I stedet kan man vise et modalt eller modeless vindue
> (ShowModalWindow(), ShowModelessWindow()) der ikke har adresselinier.
> af sikkerhedshensyn har disse ikke tilgang til de samme objekter som
> hovedvinduet har.

Er der andre end IE der implementerer dem?

Jens Peter Karlsen

unread,
May 16, 2012, 11:20:01 AM5/16/12
to
Firefox fra version 3 samt Safari og Chrome supporterer modal men ikke
modeless. Opera supporterer det ikke.

Regards Jens Peter Karlsen.


On 15 May 2012 17:34:30 +0200, Anders Wegge Keller <we...@wegge.dk>
wrote:
0 new messages