Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Tvivl om copyright

3 views
Skip to first unread message

Michael

unread,
May 16, 2012, 3:05:20 PM5/16/12
to
Jeg har lavet en rimeligt enkel side: http://www.bogkassen.dk/magnet/

På siden har jeg skrevet copyright på, hvilket har afstedkommet en
email (vi lever jo i et anmelder-samfund), se nederst.

En del af koden på siden er fra Dynamic Drive hvilket står i
kildekoden.

/***********************************************

* Drag and Drop Script: © Dynamic Drive (http://www.dynamicdrive.com)

* This notice MUST stay intact for legal use

* Visit http://www.dynamicdrive.com/ for this script and 100s more.

***********************************************/

Billederne på siden er fra Open Clipart Library under CC licens.

Jeg er desværre ikke jurist, men er rigtig interesseret i at vide,
hvor det er jeg går galt henne. Kan nogen hjælpe?

Her er den email jeg har modtaget:

"Skynd dig at fjerne "din copyright" fra siden med køleskabsdigtet.

At påstå man har copyright på andres arbejde er i strid med loven!

Jeg vender løbende tilbage og vil om nødvendigt anmelde dig til den
virkelige copyright indehaver."





Leif Neland

unread,
May 16, 2012, 3:18:36 PM5/16/12
to
Så må du jo spørge hvem den virkelige copyrightindehaver er, npr det
ikke er Dynamic Drive. Og så skal anmelderen vel kontakte Dynamic Drive
i stedet for dig.

Leif


>
>
>

Sune Storgaard

unread,
May 16, 2012, 3:31:26 PM5/16/12
to
Den 16-05-2012 21:05, Michael skrev:
>På siden har jeg skrevet copyright på, hvilket har afstedkommet en
>email (vi lever jo i et anmelder-samfund), se nederst.
<klip>

Begrebet "copyright" eksisterer ikke i dansk lovgivning. Her i landet
hedder den relevante lov "loven om ophavsret" og er ikke identisk med
"copyright" der oftest sammenkædes med amerikansk lovgivning...gudskelov
.. Min teori er at folk der bruger det i danmark ikke er helt ajour med
lovgivningen.

Det er irrelevant at skrive hvorvidt man tager
copyright/ophavsret/whatever på noget, hvis det har værkshøjde og lidt
andre kriterier er opfyldt, bliver man automatisk tildelt den rettighed.

Dit værk kan snildt indeholde en del som du ikke har ophavsret til, det
kan bero på en aftale mellem dig og den faktiske ophavsretshaver,
hvilket du ser ud til at have overholdt med den tekst.

Jeg har ikke set på alle aspekter af siden, og tør ikke med sikkerhed
sige om du har dit på det tøre, hvis du har lånt noget andet steds fra,
men sådan en email ville ikke ødelægge min nattesøvn.

Det kan i værste fald ende i en konflikt mellem dig og dynamicdrive, og
jeg tvivler ærlig talt på at de har i sinde at begive sig ud i en
tværkontinental retssag pga. af et køleskab.


https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901


Anders Wegge Keller

unread,
May 16, 2012, 3:32:38 PM5/16/12
to
Michael <bogk...@gmail.com> writes:

> Jeg har lavet en rimeligt enkel side: http://www.bogkassen.dk/magnet/
>
> På siden har jeg skrevet copyright på, hvilket har afstedkommet en
> email (vi lever jo i et anmelder-samfund), se nederst.

Du får nok et bedre svar i dk.videnskab.jura.
--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Allan Vebel

unread,
May 16, 2012, 5:57:34 PM5/16/12
to
Michael skrev:

> Jeg vender løbende tilbage og vil om nødvendigt
> anmelde dig til den virkelige copyright indehaver.

Det skal du bare vente på - der kommer aldrig
noget fornuftigt ud af det;o)

Jeg er endda blevet anmeldt for at bruge mine egne
billeder på en side, og anmelderen måtte betale
sagens omkostninger, hvilket hun var svært utilfreds
med. Jeg kunne dokumentere at jeg var i besiddelse
af de originale billeder.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Bertel Lund Hansen

unread,
May 16, 2012, 5:58:53 PM5/16/12
to
Sune Storgaard skrev:

> Begrebet "copyright" eksisterer ikke i dansk lovgivning. Her i landet
> hedder den relevante lov "loven om ophavsret" og er ikke identisk med
> "copyright" der oftest sammenkædes med amerikansk lovgivning...

Kædes sammen med? Det *hedder* copyright på amerikansk. Jeg ved
ikke om briterne (eller andre engelsktalende lande) bruger samme
ord for det vi kalder ophavsret.

Men ellers er jeg helt på linje med dig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Allan Vebel

unread,
May 16, 2012, 6:30:30 PM5/16/12
to
Bertel Lund Hansen skrev:

> Men ellers er jeg helt på linje med dig.

Jeg plejer at spørge først inden jeg bruger andres
materiale - det skete så sent som i aftes:

> Hej Allan,
>
> Tak for mail.
>
> Du må gerne bruge mine fotos af færgen.
> Har vedhæftet alle dem jeg har - håber de kan
> bruges.

Så har jeg mit på det rene, og jeg kan dokumentere
at jeg har fået lov til at anvende materialet.

Jeg finder ofte billeder på http://sxc.hu - her kan man
på "View image license" se hvad materialet må
anvendes til:

http://www.sxc.hu/txt/license.html

Det er godt nok med meget små bogstaver, men bør
alligevel klippes ud og gemmes, det er vigtig viden.

Kurt Hansen

unread,
May 17, 2012, 12:33:45 AM5/17/12
to
Den 16/05/12 23.57, Allan Vebel skrev:
> Michael skrev:
>
> Jeg er endda blevet anmeldt for at bruge mine egne
> billeder på en side, og anmelderen måtte betale
> sagens omkostninger, hvilket hun var svært utilfreds
> med. Jeg kunne dokumentere at jeg var i besiddelse
> af de originale billeder.

Hvad var hendes påstand? At det var /hendes/ billeder?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Michael

unread,
May 17, 2012, 1:57:04 AM5/17/12
to
Billederne jeg har brugt er fra OpenClipArt. http://openclipart.org/
De skriver:
The Open Clipart Library (OCAL) is the Largest Collaboration Community
that creates, shares and remixes clipart. All clipart is released to
the public domain and may be used in any project for free and with no
restrictions.

Her er der vel ikke noget problem.

Kan der være ophavsret på et ord? Køleskabsdigt.

Bertel Lund Hansen

unread,
May 17, 2012, 4:10:13 AM5/17/12
to
Michael skrev:

> The Open Clipart Library (OCAL) is the Largest Collaboration Community
> that creates, shares and remixes clipart. All clipart is released to
> the public domain and may be used in any project for free and with no
> restrictions.

> Her er der vel ikke noget problem.

Nej.

> Kan der være ophavsret på et ord? Køleskabsdigt.

Jeg tvivler.

Jens Peter Karlsen

unread,
May 17, 2012, 4:42:17 AM5/17/12
to
Nej, men der kan være varemærke beskyttelse (svarer til Trademark).
Dette betyder dog ikke at ordet ikke må benyttes i anden sammenhæng.

Regards Jens Peter Karlsen.

Christian Hansen

unread,
May 16, 2012, 3:30:24 PM5/16/12
to
On 05/17/2012 10:10 AM, Bertel Lund Hansen wrote:

>
>> Kan der være ophavsret på et ord? Køleskabsdigt.
>

tarzan(d) ? :)


--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Bertel Lund Hansen

unread,
May 17, 2012, 7:52:41 AM5/17/12
to
Christian Hansen skrev:

>>> Kan der være ophavsret på et ord? Køleskabsdigt.

> tarzan(d) ? :)

Der er ikke ophavsret på ordet. Jeg tror det er en
varemærkebeskyttelse der spiller ind. Navnet "Gummitarzan" må
f.eks. gerne siges i filmen, men "Tarzan" må ikke indgå i titlen.

Allan Vebel

unread,
May 17, 2012, 12:09:59 PM5/17/12
to
Kurt Hansen skrev:

> Hvad var hendes påstand?

At jeg havde brugt billeder af hendes busser til et
konkurrende busselskab, jeg lavede hjemmeside
for. Det var ganske vist hendes busser jeg havde
fotograferet, men det måtte jeg godt når de stod på
et offentligt sted.

Det ligger tilbage i 1999, så jeg husker ikke de
nærmere detaljer - jeg husker bare en meget sur
dame i retslokalet. Senere har hun råbt efter mig
på gaden flere gange de efterfølgende år, indtil vi
flyttede fra byen i 2002.

Birger Sørensen

unread,
May 17, 2012, 2:12:19 PM5/17/12
to
Michael:
Jeg kan ikke se, der nogen steder på den side står noget om copyright.
Du må naturligvis ikke skrive, at du har copyright på noget, du har
fået lov til at låne af andre.
Hvad er det præcis der skulle være copyright på?

Er der en dybere filosofi bag at man skal bekræfte man vil forlade
siden? Andet end at være sikker på man ikke kommer igen?
Der er ikke så mange, der kommer til at klikke på at lukke et vindue
eller en fane, uden de faktisk har til hensigt at gøre netop det.
Hvis din side er åben i min browser, og jeg beder PC'en om at lukke ned
så jeg kan komme i seng, og derefter regner med at det gør den, og går
fra den, så står den hele natten og venter på at jeg skal bekræfte at
jeg vil lukke din side.
At det kan lade sig gøre, er ikke det samme som at det er hverken smart
eller anvendeligt...

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://skippersevent.dk


Dennis Munding

unread,
May 17, 2012, 7:49:36 PM5/17/12
to
"Leif Neland" <le...@neland.dk> skrev i meddelelsen
news:4fb3fd88$0$295$1472...@news.sunsite.dk...
Jeg vil da godt stå ved, at jeg er kimen til Michaels tråd.

Den virkelige "copyright"-indehaver/ophavsrettighedindehaver er - for
scriptets vedkommende Dynamic Drive.
Hvad billederne angår, så er de - iflg. Michaels eget udsagn - hentet fra
anden kilde.

Det der fik mig op i det røde felt var, at han nederst på sin side angiver,
at det er ham selv, der har rettighederne.

En ting er, at man har lov til at bruge noget kode/nogle billeder, men man
skal ikke "smykke sig med lånte fjer" (påstå at man selv har lavet det).
Ved min mail lød lidt hård, men den var blot ment som et "vågn op"-kald...
For mange (undertegnede inklusive i tidligere tider) har travlt med at
plastre deres sider til med "copyright", selv om det (som nævnt andet sted)
ikke er det korrekte at bruge/skrive i DK. Til trods for at man ikke selv
står bag hele projektet.


Med venlig hilsen
--
Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Philip Nunnegaard

unread,
May 18, 2012, 3:45:29 AM5/18/12
to
Birger Sørensen skrev:

> Er der en dybere filosofi bag at man skal bekræfte man vil forlade
> siden? Andet end at være sikker på man ikke kommer igen?

Jeg troede kun at det var skumle sider der gjorde den slags i dag.
Men kunne forestille mig at det er en rest af noget gammel kode fra
dengang det var almindeligt.

> Der er ikke så mange, der kommer til at klikke på at lukke et vindue
> eller en fane, uden de faktisk har til hensigt at gøre netop det.

Og skulle man lukke det ved en fejl, har man altid browserhistorikken
ved hånden.

--
Philip

Erik Olsen

unread,
May 18, 2012, 4:54:48 AM5/18/12
to
Dennis Munding wrote:

> Det der fik mig op i det røde felt var, at han nederst på sin side
> angiver, at det er ham selv, der har rettighederne.

Selvom han ikke har ophavsret på alle delelementer (script, billeder)
kan Michael sagtens have ophavsret på den færdige webside. Om det er
tilfældet her, kan jeg ikke vurdere. Det har dog intet at gøre med om
der skrives "copyright" på siden.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

0 new messages