Sidehoved og sidefod i .doc fil

Martin Jensen

Hej NG

Jeg er i gang med at udskriv data i en word fil. Jeg bruger

Response.ContentType = "application/msword"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment;
filename=MinFil.doc"

response.write "bla bla bla"

Det virker også fint nok, men jeg vil meget gerne have indsat et
billede i sidehovedet, og noget tekst i sidefoden.

Jeg har ledt alt hvad jeg kan på google for at finde et
løsningsforslag, men forgæves.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Erik Ginnerskov

Martin Jensen wrote:
> Hej NG
>
> Jeg er i gang med at udskriv data i en word fil. Jeg bruger

Prøv at spørge i news:dk.edb.tekst.ms-word

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Jens Gyldenkærne Clausen

Erik Ginnerskov skrev:

> Prøv at spørge i news:dk.edb.tekst.ms-word

Der kan de næppe hjælpe med serversidegenerering af word-filer.

En mulig løsning er at benytte en komponent - fandt følgende via
google: <http://www.textcontrol.com/themes/asp-word/?sid=u63>.

Words dokumentformat har indtil version 2007 været et lukket
filformat, så det er ikke simpelt at skrive specifikke word-
dokumenter fra asp. I Office2007 er filformatet dels xml-baseret og
dels en åben standard - så man skulle i teorien kunne generere et
fuldgyldigt word-dokument bare ved at kende formatspecifikationen.
Helt så enkelt er det dog næppe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Erik Ginnerskov

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Der kan de næppe hjælpe med serversidegenerering af word-filer.

Det anede jeg slet ikke, at man overhovedet kunne.

Jørn Andersen

On Sat, 17 Feb 2007 22:29:39 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<je...@gyros.invalid> wrote:

> [...]

<snip>

>En mulig løsning er at benytte en komponent - fandt følgende via
>google: <http://www.textcontrol.com/themes/asp-word/?sid=u63>.

Man kan dog godt generere en "MS Word"-fil på den måde, som Martin
beskriver.
Jeg skriver "MS Word" i anførselstegn, fordi det i virkeligheden blot
er en HTML-fil med .doc-extension.

Men fordi der bliver sat:
Response.ContentType = "application/msword"
(og har .doc-extension) vil man typisk blive promptet for, om man vil
åbne/gemme (her i Word).

Når man så fra Word prøver at gemme (Save As/Gem som), opfattes den
som en HTML-fil, og default'er til at gemme som HTML.
Gemmer man som Word-fil, får man en fil, der er væsentligt støtte.

Men man kan (så vidt jeg kan gennemskue) ikke løse det problem, som
Martin spørger om (sidehoved/fod), fordi der ikke er en egentlig
sidelængde.

Samme metode kan bruges til at generere Excel-filer - dog:
Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel"

Et link til metoden:
<url: http://www.infinetsoftware.com/content/officedocuments.asp>
Et andet link, som handler om at generere en "MS Excel"-fil på
serveren (med FSO):
<url: http://www.codeave.com/asp/code.asp?u_log=143>

>Words dokumentformat har indtil version 2007 været et lukket
>filformat, så det er ikke simpelt at skrive specifikke word-
>dokumenter fra asp.

Jeg kom så lige til at tænke på RTF-formatet. Det er så vidt jeg kan
se en "åben" standard:
<url: http://standarder.oio.dk/Dansk/Infosider/17.html>

RTF er noget mindre avanceret end MS Word, men man kan dog lave *ret
meget*.

Microsoft har en anvisning på at skrive RTF fra ASP:
<url: http://support.microsoft.com/kb/270906>

Jeg har ikke selv prøvet, men det ser ud til, at man kan skrive
header/footer, så måske er det en løsning?

Det kræver, at man sætter sig lidt ind i RTF-formatet. Jeg mener at
have set en vejledning et sted, men gider ikke lige lede nu.
Det svarer sikkert nogenlunde til at skulle lære at skrive PDF i ASP
uden komponent (læs: En aften eller to, så er man rimeligt kørende).

Men jeg har som antydet ikke selv erfaring med det.

Skriv gerne, Martin, hvis du prøver det af.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Danske tropper hjem fra Irak, nu!
Skriv under: www.kirkmand-initiativet.dk

Jørn Andersen

On Sun, 18 Feb 2007 03:48:20 +0100, Jørn Andersen <jo...@jorna.dk>
wrote:

> [...]

<snip>

>Jeg har ikke selv prøvet, men det ser ud til, at man kan skrive
>header/footer, så måske er det en løsning?

Skulle alligvel lige prøve: Man kan sagtens skrive header/footer med
RTF.

Dokumentation til RTF:
<url: http://latex2rtf.sourceforge.net/rtfspec.html>
- men prøv først at lege lidt med eksemplerne, inden du kaster dig ud
i vilde ting ;-)

Mvh. Jørn

Jørn Andersen

On Sun, 18 Feb 2007 05:24:15 +0100, Jørn Andersen <jo...@jorna.dk>
wrote:

>Skulle alligvel lige prøve: Man kan sagtens skrive header/footer med
>RTF.

<url: http://www.marxisme.dk/test/richtext/test2.asp>
- data trukket ud fra en Access db.

Filen fylder 34k. Beder man Word gemme den som .rtf (eller
Word-format), kommer der godt 100kB ekstra overhead i ;-)

Jørn Andersen

wrote:

>Skulle alligvel lige prøve: Man kan sagtens skrive header/footer med
>RTF.

Jeg håber ikke det generer nogen, at jeg snakker med mig selv ;-)

Jeg er nu kommet så langt, at jeg kan *skrive* et billede i RTF-format
- når jeg vel at mærke kender den streng, der beskriver billedet.

Det ser nemlig ikke ud til, at man kan *linke* til en fil i RTF - den
skal have noget input, som ligner:
ffd8ffe000104a46494600010101004800480000f - osv.

(fandt jeg ud af ved at hive en (lille) .jpg-fil ind i et
Word-dokument og gemme som RTF.)

Det ser ret hexadecimalt ud ....

Spørgsmålet er så: Hvordan *læser* jeg fx en .jpg-fil og ender med
dette format?

Bum - bum - Google: jpegblip - bladre

Og selvfølgelig var der andre, der havde haft samme problem:
<url: http://www.sitepoint.com/forums/showthread.php?t=210521>
- og endnu bedre: Én der kendte svaret.

Og yes, det kan fint lade sig gøre at hente en .jpg-fil og putte den
ind i en RTF-fil - også i headeren.

<url: http://www.marxisme.dk/test/richtext/test8.asp>

Martin Jensen

> Jeg håber ikke det generer nogen, at jeg snakker med mig selv ;-)

Kan da se at jeg har fået dig underholdt i lidt tid :P

> [...]
> - og endnu bedre: Én der kendte svaret.
>
> Og yes, det kan fint lade sig gøre at hente en .jpg-fil og putte den

Hvordan får du billedet ind i sidehoved/sidefod?
Må jeg evt se kildekoden til test8.asp?

Jørn Andersen

wrote:

>Dokumentation til RTF:
><url: http://latex2rtf.sourceforge.net/rtfspec.html>

Ovenstående er ver. 1.6 (1999)

Mere opdateret udgave (ver. 1.8 - Office 2003) fra Microsoft:
Til download (som .exe-fil):
<url:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=AC57DE32-17F0-4B46-9E4E-467EF9BC5540&displaylang=en>

Eller nyeste (ver. 1.9 - Office 2007) som .doc/.docx:
<url:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=DD422B8D-FF06-4207-B476-6B5396A18A2B&displaylang=en>

Se også:
<url: http://en.wikipedia.org/wiki/Rich_Text_Format>

Jørn Andersen

On 18 Feb 2007 09:50:31 GMT, Martin Jensen <mar...@barnstormers.dk>
wrote:

>Kan da se at jeg har fået dig underholdt i lidt tid :P

Ja, pludselig gik der sport i det ;-)

>Hvordan får du billedet ind i sidehoved/sidefod?
>Må jeg evt se kildekoden til test8.asp?

<url: http://www.marxisme.dk/test/richtext/>

Jeg har ikke gjort så meget ud af at sætte mig ind i RTF endnu.
Men det ser faktisk ret nyttigt ud, og jeg undrer mig egentlig over,
at der sjældent bliver stillet spørgsmål i den retning.

Der kommer jævnligt spørgsmål om PDF (og det er nok også mere
attraktivt til mange formål), men hvis man ikke har en PDF-komponent
installeret på sin server, så kræver det mindst lige så meget at lære
den (ikke-komponent-) PDF-løsning, som jeg har set, som det kræver at
lære RTF.

Good luck - håber du kan bruge det.

Erik Ginnerskov

Jørn Andersen wrote:

> Jeg håber ikke det generer nogen, at jeg snakker med mig selv ;-)

Er det ikke helt rart til en forandring at snakke med et intelligent
menneske? :-)