Undgå blanktegn alene?

Martin Ploug

Hej

Jeg har en formular, hvor man bl.a.
skal indtaste sit navn.
Jeg kunne godt t�nke mig at tilknytte en JavaScript-
validering, der forhindrer, at formularens indhold kan
submittes, hvis man i feltet bare har trykket et antal gange
p� mellemrumstasten eller p� tabulatortasten.
Feltets indhold m� alts� ikke blive godkendt, hvis det kun indeholder
blanktegn. Men det skal godkende, hvis feltet f.eks. indeholder fornavn
(mellemrum) efternavn, fornavn (mellemrum) mellemnavn (mellemrum)
efternavn osv.

Kan man forholdsvist simpelt lave s�dan en validering?
Kan nogen henvise mig til s�dan et script eller evt. mbare give mig
et hint om, hvad det er jeg skal kigge efter?

Er det f.eks. regular expressions, trim, whitespace eller hvad skal
jeg kigge efter?

P� forh�nd tak.

Mvh. Martin

Martin Ploug

Martin Ploug skrev:

Hej igen

Jeg har nu fundet en stump kode der ser ud til at fungere:
http://www.webdeveloper.com/forum/archive/index.php/t-117331.html

if (theForm.CC.type == 'text' && !/\S/.test (theForm.CC.value))
{
alert ('Please enter a value for the Country Code field.')
theForm.CC.focus()
return false
}

Men er der nogen, der kan forklare den for mig?
S� vidt jeg kan se, er det ikke umiddelbart n�dvendigt at
skrive theForm.CC.type == 'text' eller hvad?
Er det bare for at angive, at det er ren tekst?

Hvad betyder !/\S/.test ?

Er S = space - alts� mellemrum?

S� vidt jeg kan se, skal der st� .test til sidst f�r det virker,
men hvorfor det - henviser det til noget bestemt?

Og hvad betyder ! - er det = 'ikke' og hvad med skr�stregerne?

Mvh. Martin

Birger Sørensen

Martin Ploug kom med fï¿œlgende:

> [...]

> men hvorfor det - henviser det til noget bestemt?
>
> Og hvad betyder ! - er det = 'ikke' og hvad med skrï¿œstregerne?

https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference
https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference/Global_Objects/String#Methods_2

De ting du spï¿œrger om er vist RegExp -
https://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference/Global_Objects/RegExp

Birger

http://bbsorensen.dk

Martin Ploug

Birger Sï¿œrensen skrev:

Hej Birger

Mange tak for linkene.
Og her stï¿œr der noget om metoden .test:
http://www.devguru.com/Technologies/ecmaScript/quickref/regexp_test.html

Nᅵ, sᅵ blev jeg da noget klogere, det var godt ;-)

Mvh. Martin