Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

resize billeder inden de sendes til serveren

9 views
Skip to first unread message

Kurt G.

unread,
May 5, 2012, 9:18:29 AM5/5/12
to
Jeg vil gerne have resized nogle billeder, inden jeg sender dem til
serveren!
Kan det ikke gøres med JS?
Og er der nogen, der kan anvise en rutine, der kan gøre det (jeg har
ikkemeget begreb om JS)!

Mvh Kurt

Bertel Lund Hansen

unread,
May 5, 2012, 10:09:43 AM5/5/12
to
Kurt G. skrev:

> Jeg vil gerne have resized nogle billeder, inden jeg sender dem til
> serveren!
> Kan det ikke gøres med JS?

Nej. JavaScrript behandler data 'indeni' klientbrowseren.

Hen t det uundværlige billedprogram IrfanView. Det kan resize
billeder, og det har batchkommandoer til at ordne mange billeder
automatisk.

http://bertel.lundhansen.dk/?page=irfanview/irfanview&m=H

Kik i menuen. Der er et link til en forklaring til hvordan du får
programmet til at resize en stribe billeder (Sæt billedstørrelse
aut.).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Birger Sørensen

unread,
May 5, 2012, 10:09:56 AM5/5/12
to
Kurt G. tastede følgende:
Det kræver nogen temmelig komplicerede algoritmer, og en del
hukommelse.
Tror ikke der findes noget i js der kan det.
Det kan gøres serverside i f.eks. php, eller du kan bruge et
billedbehandlingsprogram, inden du uploader.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://skippersevent.dk


Kurt G.

unread,
May 5, 2012, 10:45:58 AM5/5/12
to
"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen
news:4fa5347d$0$294$1472...@news.sunsite.dk...
------------------------------------------------------------------------------
Tak for jeres svar!
Jeg kender godt Irfanview og bruger det også med batch til resize.
Jeg bruger i øjeblikket i php en funktion, der hedder SimpleImage.php, men
så skal filen først uploades, og det er jo spild af båndbredde foruden, at
det kan tage ret lang tid!
Billedfilerne kan være på flere MB og de skal ende med at være på ca. 200px
i bredden, inden de skal bruges på hjemmesiden, reduktionen i båndbredde kan
blive flere undrede gange!
Men det kan da fungere!

Mvh Kurt

Bertel Lund Hansen

unread,
May 5, 2012, 11:14:19 AM5/5/12
to
Kurt G. skrev:

> Jeg kender godt Irfanview og bruger det også med batch til resize.

Hvorfor kan det ikke løse dit problem?

Sune Storgaard

unread,
May 5, 2012, 3:02:13 PM5/5/12
to
Den 05-05-2012 17:14, Bertel Lund Hansen skrev:
> Kurt G. skrev:
>
>> Jeg kender godt Irfanview og bruger det også med batch til resize.
>
> Hvorfor kan det ikke løse dit problem?

Hvad ville du selv sige til at skulle installere et program, for at få
lov at uploade et billede ?

Jeg ved ikke med sikkerhed med javascript, men det kan snildt lade sig
gøre med silverlight og java applets. Der er naturligvis ingen garanti
for at alle har nogen af de 3 tilgængelig.


Allan Vebel

unread,
May 5, 2012, 6:11:40 PM5/5/12
to
Sune Storgaard skrev:

> Hvad ville du selv sige til at skulle installere et
> program, for at få lov at uploade et billede?

Man er da nødt til at gøre noget for ikke at lægge
hele originalbilledet ud - hos mig er det 12.2 MP.

Ja, der findes systemer der kan nedskalere billeder,
men jeg vil hellere gøre det inden de bliver lagt ud,
så kan jeg også selv bestemme lys og kontrast og
skarphed og den slags.

Jeg bruger PhotoShop og IrfanView til den slags,
hvad bruger du?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Kurt G.

unread,
May 5, 2012, 6:33:52 PM5/5/12
to
"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen
news:4fa543a2$0$291$1472...@news.sunsite.dk...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det er meget sjældent mig, der skal lave den upload, så jeg ved ikke, om de
kan resize billederne, inden de sender dem til serveren.
Og det er træls at få et billede på måske 3000px bredde ind et sted, hvor
der skulle være et billede med en bredde på 200px!
Desuden tager det med den hastighed, som de fleste har til upload ret lang
tid med flere MB filer!
Mvh Kurt

Birger Sørensen

unread,
May 5, 2012, 7:16:55 PM5/5/12
to
Kurt G. formulerede spørgsmålet:
> "Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen
> news:4fa543a2$0$291$1472...@news.sunsite.dk...
>
> Kurt G. skrev:
>
>> Jeg kender godt Irfanview og bruger det også med batch til resize.
>
> Hvorfor kan det ikke løse dit problem?

Man kan scalere billedet når det skal vises. Så fylder det bare på
serveren, men tager ikke båndbredde når siden vises.
Det tager selvfølgelig stadig tid at uploade.
Men man kan vel forklare de folk der uploader, hvad det handler om?

Bertel Lund Hansen

unread,
May 6, 2012, 2:23:43 AM5/6/12
to
Sune Storgaard skrev:

>>> Jeg kender godt Irfanview og bruger det også med batch til resize.

>> Hvorfor kan det ikke løse dit problem?

> Hvad ville du selv sige til at skulle installere et program, for at få
> lov at uploade et billede ?

Hvad tmener du at "bruger det også" fortæller om spørgerens
system?

Svaret på dit spørgsmål er at jeg ville sige "god idé" hvis et
nyt lille program kunne løse mit problem.

> Der er naturligvis ingen garanti
> for at alle har nogen af de 3 tilgængelig.

Og det var dig der brokkede dig over at man skulle installere et
hjælpeprogram der vel at mærke løser problemet på en (for
brugeren) system- og browseruafhængig måde.

Bertel Lund Hansen

unread,
May 6, 2012, 2:26:11 AM5/6/12
to
Kurt G. skrev:

> Det er meget sjældent mig, der skal lave den upload,

Nå sådan. Så ville jeg lave det med et PHP-script og leve med at
det tager tid at uploade. Folk lærer nok efterhånden at
nedskalere builleder der skal på nettet, og ellers må de finde
sig i de ulemper det giver ikke at gøre det.

Kurt G.

unread,
May 6, 2012, 3:02:07 AM5/6/12
to
"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen
news:4fa61959$0$295$1472...@news.sunsite.dk...
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, det bliver nok resultatet af det.
Mvh Kurt

Sune Storgaard

unread,
May 6, 2012, 10:01:23 AM5/6/12
to
Den 06-05-2012 01:16, Birger Sørensen skrev:

> Man kan scalere billedet når det skal vises. Så fylder det bare på
> serveren, men tager ikke båndbredde når siden vises.
Forkert ! Selv om billedet skaleres via styling, skal hele filen
overføres og tager derfor tid/båndbredde hver gang den vises.

> Det tager selvfølgelig stadig tid at uploade.
Også det.

> Men man kan vel forklare de folk der uploader, hvad det handler om?
Uden at kende til hvem/hvad det skal bruges til, er det ikke altid
rimeligt at kunne forvente at alm. pc brugere kan skalere det selv.

Sune Storgaard

unread,
May 6, 2012, 10:06:23 AM5/6/12
to
Jeg skal ikke bruge systemet, så det er ligemeget hvad jeg bruger, men
man kan ikke forvente at almindelige PC brugere har mulighed/evne til
at skalere et billede, omend det for de fleste herinde sikkert lyder som
en overkommelig opgave. Ej heller klipper/justere kontrast osv.

Personligt ville jeg gøre det i PHP , og så lade det tage den tider det
tager at uploade 1 gang, omend det jo ikke lige er hvad tråden handler om.


Birger Sørensen

unread,
May 6, 2012, 2:11:41 PM5/6/12
to
Efter mange tanker skrev Sune Storgaard:
Nej.
Billeder scaleres med php inden overførsel. Der er ingen der taler om
CSS.

Arne Feldborg

unread,
May 6, 2012, 3:05:51 PM5/6/12
to
"Kurt G." <kur...@guldbaek.net> skrev Sun, 6 May 2012 09:02:07 +0200

>Ja, det bliver nok resultatet af det.
>
Det giver yderligere den fordel (hvis du har plads på serveren) at du
kan gemme originalbillederne. Så har du dem til rådighed, hvis du senere
får behov for at bearbejde dem på en anden måde end det oprindelig er
sket.
--
mvh, A:\Feldborg
feld...@haunstrup.dk
Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/
http://haunstrup.dk/lokal/

Allan Vebel

unread,
May 6, 2012, 3:08:33 PM5/6/12
to
Sune Storgaard skrev:

> man kan ikke forvente at almindelige PC brugere
> har mulighed/evne til at skalere et billede

Muligheden er der - selv gode gamle Paint kan klare
opgaven på en nem måde.

Kurt G.

unread,
May 6, 2012, 4:06:16 PM5/6/12
to
"Arne Feldborg" skrev i meddelelsen
news:aohdq717oq6vj3vuv...@4ax.com...

"Kurt G." <kur...@guldbaek.net> skrev Sun, 6 May 2012 09:02:07 +0200

>Ja, det bliver nok resultatet af det.
>
Det giver yderligere den fordel (hvis du har plads på serveren) at du
kan gemme originalbillederne. Så har du dem til rådighed, hvis du senere
får behov for at bearbejde dem på en anden måde end det oprindelig er
sket.
--
mvh, A:\Feldborg
KLIPPET
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja, det kan man godt have gavn af.
Jeg laver nok en hjælpeside, hvor jeg viser hvordan man bruger Irfanview til
at resize, så må man selv om man vil gøre det eller ej! Gider man ikke sætte
sig ind i det, bliver man 'straffet' med lang uploadtid!

Mvh Kurt

Bertel Lund Hansen

unread,
May 6, 2012, 4:12:18 PM5/6/12
to
Kurt G. skrev:

> Jeg laver nok en hjælpeside, hvor jeg viser hvordan man bruger Irfanview til
> at resize,

Du må gerne linke til min.

Sune Storgaard

unread,
May 6, 2012, 4:41:15 PM5/6/12
to
Den 06-05-2012 20:11, Birger Sørensen skrev:

> Nej.
> Billeder scaleres med php inden overførsel. Der er ingen der taler om CSS.

Jeg fejllæste lidt denne sætning
"Man kan scalere billedet når det skal vises. "
Jeg tolkede det som styling, og ikke som at det blev skaleret ,
løsningen jeg også ville foretrække.

Martin Larsen

unread,
May 7, 2012, 10:10:03 AM5/7/12
to
Birger Sørensen wrote:

> Det kræver nogen temmelig komplicerede algoritmer, og en del hukommelse.
> Tror ikke der findes noget i js der kan det.

Jeg har heller ikke fundet noget, men i princippet burde det kunne
gøres. På et tidspunkt brugte jeg et JS bibliotek der kunne danne
zipfiler direkte i JS.

Men det med hukommelsen kan være et problem for større billeder.

> Det kan gøres serverside i f.eks. php, eller du kan bruge et
> billedbehandlingsprogram, inden du uploader.

Man kan google på : resize images before uploading

Så kommer der en del løsninger frem - som regel bruger de flash.

Stig Johansen

unread,
May 9, 2012, 1:37:45 AM5/9/12
to
Bertel Lund Hansen wrote:

> Kurt G. skrev:
>
>> Det er meget sjældent mig, der skal lave den upload,
>
> Nå sådan. Så ville jeg lave det med et PHP-script og leve med at
> det tager tid at uploade. Folk lærer nok efterhånden at
> nedskalere builleder der skal på nettet, og ellers må de finde
> sig i de ulemper det giver ikke at gøre det.

Hvis man savner en skaleringsfunktion, så er her en ASP funktion, der burde
være ligetil at PHP-ficere:

...................
<%@ LANGUAGE = VBScript%><%Option Explicit%><%
Dim pagetitle
pagetitle = "W.O.P.R Gallery - Gallery Add picture to gallery " +
Request.QueryString("GalleryName")

%><!--#include virtual="/include_files/doctype.inc.asp"-->
</head>

<body>
<!--#include virtual="/include_files/body.start.inc.asp"-->
<!--#include file="gallerydb.inc.asp"--><!--#include
virtual="/include_files/sql.inc.asp"-->
<%
Dim SQL
Dim Parameters(30)
Dim Rowsaffected
Dim rs
SQL = "SELECT GalleryOwner FROM GalleryOwners WHERE GalleryOwner = ? "
Parameters(0) = Session("Loginuser")
Set rs= Query(oConn,SQL,Parameters,1)
if rs.eof then
Response.Write "Not logged in"
Response.End
end if
rs.close
set rs = nothing

if Request.Servervariables("REQUEST_METHOD") = "GET" then
SQL = "SELECT GalleryName FROM Galleries WHERE GalleryOwner = ? AND
GalleryName = ?"
Parameters(0) = Session("Loginuser")
Parameters(1) = Request.QueryString("GalleryName")
Set rs= Query(oConn,SQL,Parameters,2)
if rs.eof then
Response.Write "No galleries in"
Response.End
end if

%>
<h3>Opret billede for bruger: <%=session("Loginuser")%></h3>
<form enctype="multipart/form-data" method="POST">
<div>
<label>Galleri: <%=rs("GalleryName")%><input type="hidden"
name="GalleryName" value="<%=rs("GalleryName")%>"/></label><br/>
<label>Billedefil<input type="file" name="picture"/></label><br/>
<label>Overskrift<input type="text" name="PictureHead"
value="overskrift"/></label><br/>
<label>Beskrivelse<textarea name="PictureText" cols="60"
rows="10"></textarea></label><br/>
<input type="submit" value="Opret"/>
</div>
</form>
</body></html>
<%
rs.close
set rs = nothing
Response.End
end if

Dim Upload
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")
Upload.SetMaxSize 512000, True
Upload.Save ' Server.MapPath("uploadfiles")

SQL = "SELECT
GalleryOwner,GalleryName,NumberOfPictures,ThumbnailWidth,ThumbnailHeight,ThumbnailType,BigPictureWidth,BigPictureHeight
FROM Galleries WHERE GalleryName = ? AND GalleryOwner = ? "
Parameters(0) = Upload.Form("GalleryName")
Parameters(1) = Session("Loginuser")
Set rs= Query(oConn,SQL,Parameters,2)
if rs.eof then
Response.Write "Fejl ved galleri, ej fundet"
Response.End
end if
Response.Write "File: " + Upload.Files("picture").Name + " size: " +
cStr(Upload.Files("picture").Size) + " type: " +
Upload.Files("picture").ContentType

' her skal noget height ind

Dim fs
Dim path
Dim jpeg,gif
Dim picturenumber
Dim fileExt
Dim Thumbwidth,Thumbheight, PictureWidth,PictureHeight,PicturePath
fileExt = ".jpg"
Thumbwidth = rs("ThumbnailWidth") * 2
Thumbheight = rs("ThumbnailHeight") * 2
picturenumber = rs("NumberOfPictures") + 1
PicturePath = Upload.Files("picture").Path
path = Server.MapPath(replace(session("Loginuser")," ","_")+ "\" +
Upload.Form("GalleryName"))

Set Jpeg = Server.CreateObject("Persits.Jpeg")
Jpeg.OpenBinary Upload.Files("picture").Binary
if Upload.Files("picture").ContentType = "image/png" then
' Jpeg.PNGOutput = True
fileExt = ".png"
end if
if Upload.Files("picture").ContentType = "image/gif" then
fileExt = ".gif"
end if

if rs("BigPictureWidth") = 0 and rs("BigPictureHeight") = 0 or _
rs("BigPictureWidth") > 0 and rs("BigPictureHeight") = 0 and
jpeg.Width <= rs("BigPictureWidth") or _
rs("BigPictureWidth") > 0 and rs("BigPictureHeight") > 0 and
jpeg.Width <= rs("BigPictureWidth") and jpeg.Height <=
rs("BigPictureHeight") then
Upload.Files("picture").SaveAs Path + "\picture_" +
cstr(picturenumber) + fileExt
else
if rs("BigPictureWidth") > 0 and rs("BigPictureHeight") = 0 then
PictureHeight = jpeg.Height * rs("BigPictureWidth") \ jpeg.Width
PictureWidth = jpeg.Width
else
if rs("BigPictureWidth") > 0 and rs("BigPictureHeight") > 0 then
if jpeg.Width / jpeg.Height > rs("BigPictureWidth") /
rs("BigPictureHeight") then
PictureWidth = rs("BigPictureWidth")
PictureHeight = jpeg.Height * PictureWidth \ jpeg.Width
else
PictureHeight = rs("BigPictureHeight")
PictureWidth = (jpeg.Width * PictureHeight) \ jpeg.Height
end if
end if
end if
jpeg.Width = PictureWidth
jpeg.Height = PictureHeight
if fileExt <> ".gif" then
fileExt = ".jpg" ' indtil der kommer png support
jpeg.save Path + "\picture_" + cstr(picturenumber) + fileExt
else
set gif = Server.CreateObject("Persits.Jpeg").gif
Gif.addimage jpeg , 0 , 0
gif.save Path + "\picture_" + cstr(picturenumber) + fileExt
set gif = nothing
end if
end if

Response.Write "Picture saved " + Path + "\picture_" +
cstr(picturenumber) + fileExt + " <br/>"

Response.Write "Width: " + cStr(jpeg.Width) + " height: " +
cStr(jpeg.Height) + "<br/>"
PictureWidth = jpeg.Width
PictureHeight = jpeg.Height
Response.Write "tf_Width: " + cStr(Thumbwidth) + " tf_height: " +
cStr(Thumbheight) + "<br/>"
if ( jpeg.Width/jpeg.Height >= Thumbwidth / Thumbheight ) or
( rs("ThumbnailType") > 0 ) then
if ( rs("ThumbnailType") = 3 or rs("ThumbnailType") = 4 ) then
if Thumbwidth * jpeg.Height \ jpeg.Width < Thumbheight then
Thumbwidth = Thumbheight * jpeg.Width \ jpeg.Height
else
Thumbheight = Thumbwidth * jpeg.Height \ jpeg.Width
end if
else
Thumbheight = Thumbwidth * jpeg.Height \ jpeg.Width
end if
else
Thumbwidth = Thumbheight * jpeg.Width \ jpeg.Height
end if
Response.Write "t_Width: " + cStr(Thumbwidth) + " t_height: " +
cStr(Thumbheight) + "<br/>"
jpeg.Width = Thumbwidth
jpeg.Height = Thumbheight
if fileExt <> ".gif" then
if fileExt = ".png" then
jpeg.save Path + "\thumb_" + cstr(picturenumber) + fileExt + ".jpg"
else
jpeg.save Path + "\thumb_" + cstr(picturenumber) + fileExt
end if
else
set gif = Server.CreateObject("Persits.Jpeg").gif
Gif.addimage jpeg , 0 , 0
gif.save Path + "\thumb_" + cstr(picturenumber) + fileExt
set gif = nothing
end if

SQL = "INSERT INTO Pictures VALUES (?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,now,now,?,?)"
Parameters(0) = Upload.Form("GalleryName")
Parameters(1) = Session("Loginuser")
Parameters(2) = rs("NumberOfPictures") + 1
Parameters(3) = PicturePath
Parameters(4) = Upload.Form("PictureHead")
Parameters(5) = Upload.Form("PictureText")
Parameters(6) = PictureWidth
Parameters(7) = PictureHeight
Parameters(8) = Thumbheight \ 2
Parameters(9) = Thumbwidth \ 2
Parameters(10) = fileExt
Parameters(11) = Parameters(2)

Response.Write "p_Width: " + cStr(Parameters(9)) + " p_height: " +
cStr(Parameters(8)) + "<br/>"

Rowsaffected = Query(oConn,SQL,Parameters,11)
Response.Write "rows affected(insert) " + cStr(Rowsaffected)

SQL = "UPDATE Galleries SET NumberOfPictures=NumberOfPictures+1 WHERE
GalleryName = ? AND GalleryOwner = ? "
Parameters(0) = Upload.Form("GalleryName")
Parameters(1) = Session("Loginuser")
Rowsaffected = Query(oConn,SQL,Parameters,2)
Response.Write "rows affected(update) " + cStr(Rowsaffected)

rs.close
set rs = nothing
oConn.Close
set oConn = nothing

%>
</body>
</html>

............................

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Martin Larsen

unread,
May 9, 2012, 3:46:12 AM5/9/12
to
Stig Johansen wrote:

> Hvis man savner en skaleringsfunktion, så er her en ASP funktion, der burde
> være ligetil at PHP-ficere:

Det kan dog gøre på ganske få linjer i PHP!

Denne funktion bruger jeg i en webshop til skalering af uploadede billeder:

function resize_temp_image($filepath, $w, $h) {
$image = new Imagick($filepath);
geometry = $image->getImageGeometry();
if($geometry['height'] > $h) {
$image->scaleImage($w,$h);
$image->writeImage($filepath);
}
}

Funktionen modtager navnet på billedet der skal skaleres samt ønsket
bredde og højde. Hvis billedets højde er større end den ønskede højde,
skaleres billdet.

Stig Johansen

unread,
May 9, 2012, 4:15:58 AM5/9/12
to
Martin Larsen wrote:

> Stig Johansen wrote:
>
>> Hvis man savner en skaleringsfunktion, så er her en ASP funktion, der
>> burde være ligetil at PHP-ficere:
>
> Det kan dog gøre på ganske få linjer i PHP!

Og... ?

Ethvert sprog der implementerer funktioner kan reduceres til et enkelt
statement.

I Delphi kan jeg sagtens lave en universel kode som:
ServeAll(request);

Men det beskriver ikke 'behind the scene'.

>
> Denne funktion bruger jeg i en webshop til skalering af uploadede
> billeder:
>
> function resize_temp_image($filepath, $w, $h) {
> $image = new Imagick($filepath);
> geometry = $image->getImageGeometry();
> if($geometry['height'] > $h) {
> $image->scaleImage($w,$h);
> $image->writeImage($filepath);
> }
> }
>
> Funktionen modtager navnet på billedet der skal skaleres samt ønsket
> bredde og højde. Hvis billedets højde er større end den ønskede højde,
> skaleres billdet.

Nu er du så PHP-freak, men bemærk at alle funktioner udføres af libraries
(aka _rigtig_ programmering).

Hvilke libraries, eller mangel på samme, kender jeg ikke til - på samme måde
som man kan installerer Active server objects på IIS.

Sidstnævnte er ikke så udbredt, da det er 'commercial strength', og dermed
ikke gratis.

Bertel Lund Hansen

unread,
May 9, 2012, 4:23:14 AM5/9/12
to
Martin Larsen skrev:

> Denne funktion bruger jeg i en webshop til skalering af uploadede billeder:

Gør den bare det samme som browseren selv kan, eller reducerer
den datamængden?

Martin Larsen

unread,
May 9, 2012, 4:26:36 AM5/9/12
to
Bertel Lund Hansen wrote:

> Gør den bare det samme som browseren selv kan, eller reducerer
> den datamængden?

Den resizer selve det fysiske billede så det fylder væsentligt mindre.

Men altså på serveren, man skal stadig uploade det fulde billede.


Martin Larsen

unread,
May 9, 2012, 4:29:08 AM5/9/12
to
Stig Johansen wrote:

> Og... ?

Ikke noget.

Jeg gør bare opmærksom på at der ikke er noget grund til at oversætte et
langt ASP program til PHP når det kan gøres på få linjer.

Argumentet om "behind the scene" kan være relevant nok, men det skrev du
ikke noget om i din post.


Bertel Lund Hansen

unread,
May 9, 2012, 4:38:02 AM5/9/12
to
Martin Larsen skrev:

> Men altså på serveren, man skal stadig uploade det fulde billede.

Ja, det forstår jeg. Jeg er interesseret fordi jeg selv har en
funktion på 23 linjer der kan det samme. Den er sådan set fin
nok, men jeg vil gerne lære nyt, og den der Imagick-klasse den
kan en hel del. Jeg har dog ikke tjekket endnu om min webvært har
installeret den.

Martin Larsen

unread,
May 9, 2012, 4:46:03 AM5/9/12
to
Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det forstår jeg. Jeg er interesseret fordi jeg selv har en
> funktion på 23 linjer der kan det samme. Den er sådan set fin
> nok, men jeg vil gerne lære nyt, og den der Imagick-klasse den
> kan en hel del. Jeg har dog ikke tjekket endnu om min webvært har
> installeret den.

Jeg bruger den på et standard-webhotel (Danhost), og jeg tror at den er
ret almindelig.

Du kan jo køre en phpinfo() på din vært og se.


Bertel Lund Hansen

unread,
May 9, 2012, 5:04:46 AM5/9/12
to
Martin Larsen skrev:

> Du kan jo køre en phpinfo() på din vært og se.

Det er ikke installeret.

Arne Feldborg

unread,
May 9, 2012, 5:18:35 AM5/9/12
to
Bertel Lund Hansen <kanon...@lundhansen.dk> skrev Wed, 9 May 2012
10:38:02 +0200


>Ja, det forstår jeg. Jeg er interesseret fordi jeg selv har en
>funktion på 23 linjer der kan det samme. Den er sådan set fin
>nok, men jeg vil gerne lære nyt, og den der Imagick-klasse den
>kan en hel del. Jeg har dog ikke tjekket endnu om min webvært har
>installeret den.
>
Imagic er sådan set 'bare' en klasse der giver adgang til funktionerne i
ImageMagic - uden at skulle bruge Exec() (som de færeste webhoteller
giver lov til at bruge)

Hvis du ikke har Imagic på dit webhotel kan du sikkert nemt få dem til
at aktivere det.

Kurt G.

unread,
May 9, 2012, 11:20:47 AM5/9/12
to
"Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen
news:4fa6daf8$0$292$1472...@news.sunsite.dk...

KLIPPET
Du må gerne linke til min.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
-------------------------------------------------------------------------------------------
Tak for det, Bertel.

Mvh *Kurt

Arne Feldborg

unread,
May 9, 2012, 12:16:39 PM5/9/12
to
Martin Larsen <martin+spam...@bigfoot.com> skrev Wed, 09 May
2012 09:46:12 +0200

>function resize_temp_image($filepath, $w, $h) {
> $image = new Imagick($filepath);
> geometry = $image->getImageGeometry();
> if($geometry['height'] > $h) {
> $image->scaleImage($w,$h);
> $image->writeImage($filepath);
> }
>}
>
>Funktionen modtager navnet på billedet der skal skaleres samt ønsket
>bredde og højde.
>
Vær dog opmærksom på:
http://www.php.net/manual/en/imagick.resizeimage.php

Yes it is true that using scaleImage is a lot faster than resizeImage
but that's because it is using a very simple "chop" filter. This will
be fine for small thumbnails but for anything larger it may introduce
aliasing artifacts which you don't want.
Thus it is not "more efficient" it is 'more simple'. If you want quality
then you should use one of the slower (but better) filters.
0 new messages