On 2012-06-01 02:37, pf wrote:
>
......
> Klassisk for en satellit forbindelse er, at der en high latency - her
> angivet til: 600 - 650 ms ... Det plejer at være ret sjovt gummiagtig
> med fx en SSH opkobling :-)
ja det er minus ved satellit, det tager jo tid at sende pakker op og ned til satellite.
så til tidskritiske spil og ssh/terminal er det ikke så sjovt....
> Derudover er konceptet set spille fornuftig i DK ?
>
> Typisk hænger sådan en satellit og dingler et eller andet sted i en
> geostationær bane og skyder RF retningsbestemt til bestemte geografiske
> områder.
>
> Så hvis man skal have en 3 meter disk monteret på tagryggen i storm &
> blæst for 1) at spotte the bird og 2) for at få et fornuftig down/up
> signal ... så går der ligesom noget af det sjove, der evt. måtte være
> tilbage efter, at man har ædt den høje latency.
Der skal ikke en 3 meter disk på taget og byggetilladelse.
tyske c't og dr. dish (sat-tv program og
http://www.drdish-tv.com/ ) har vist
opsætninger med std. 70-80 cm parabol og special LNB der kan
sende samme vej.
http://de.wikipedia.org/wiki/Internetzugang_%C3%BCber_Satellit
problemet er så lige at finde et selskab der leverer til DK.
>
> I så fald må der være noget mere perspektiv i, at hejse en Home Made
> Wokfi højt nok op til, at den kan se en 4G/LTE mast ;-)
ja en bedre antenneplacering til UMTS/4G og til LTE når det kommer.
LTE er jo TV kanaler 60-68 så en god UHF antenne på taget burde
kunne give forbindelse langt væk.
Jeg har set 9GHz FWA fungere med internet til 12-14 km afstand,
sålænge pladeantennen har fri sigt i en fresnelzone til sender.
NB
Selvom de var meningen LTE skulle dække bedre på "landet" så er
det ikke ekstra krævet når licitation kommer ;(
I Tyskland er der netop krav om en bestem LTE dækning i tyndt
befolkede områder før selskaber må sætte LTE op i byer.
Og i Sverige kan telestyrelsen kræve dækning visse steder
hvor der er mangel på internet. I sverige er der jo også
det problem at i visse områder nedlægges kobber-telefonledninger
specielt hvis det er skov og det er luftledninger....
> Så hvis ikke der ligger en stor bunke jord eller andet i vejen for den
> frie sigt, når man strækker halsen tilpas højt op, så burde 2 - 3 km
> være til at overvinde med fx Wokfi konceptet.
og længere, problemet er at du kommer i en retning til at sende
med mere signalstyrke (mW) end tilladt.....