Geforce 7900 GT SLI-bøvl

Thomas G. Madsen

Hej,

Jeg er ved at være færdig med en WinXP Pro SP2-installation på en
kollegas nyindkøbte PC, som har et enkelte Geforce 7900 GT-kort
installeret.

Har hentet og installeret nyeste Nvidia-driver (v91.31), men efter
hver eneste genstart kommer der en gul balladeboks fra Nvidia-
ikonet i systray, som siger følgende: "SLI multi-GPU-Gengivelse er
blevet deaktiveret. SLI multi-GPU-gengivelse er blevet ændret til
uafhængig GPU-gengivelse, fordi et eller flere SLI-kort er blevet
fjernet. SLI multi-GPU-gengivelse kræver to eller flere grafikkort.
Klik på denne meddelelse for at få flere oplysninger."

Hvis jeg klikker på meddelelsen, kommer jeg blot ind på en
hjemmeside, som jeg ikke orker at læse og inde under 'Indstil SLI-
konfiguration' i Nvidia Control Panel, kan man ikke skrue på noget
som helst. Øvert inde under 'Indstil SLI-konfiguration' står der:
"Dine grafikkort benytter NVDIA SLI-teknologi...". Mystisk når den
lige har nævnt, at den har koblet SLI fra, og hvordan kan et enkelt
grafikkort benytte SLI? Hvad skal jeg mon gøre for at slippe for den
meddelelse efter hver genstart?

I øvrigt så undrer det mig, at billedet flimrer kortvarigt, når jeg
går ind i Nvidia Control Panel. Både hvis jeg klikker på ikonet for
Nvidia indstillinger i systray, højreklikker på skrivebordet og
vælger NVIDIA Control Panel, eller går den lange vej ved at dobbelt-
klikke på skrivebordet og vælger Egenskaber -> Indstillinger ->
Avanceret. Lige så snart jeg klikker på Avanceret, flimrer skærmen
kortvarigt. Flimmeriet begyndte først efter Nvidia-driveren blev
installeret, så det er den der gør det, men hvorfor? Det er træls
at se på. Det er en CRT-skærm, som er koblet til kortet lige pt. og
den er stillet til 1600 x 1024 pixels i 32 bit og 85 Hz.

--
Hilsen
Madsen

Daniel Pedersen

Hejsa Mads

Jeg havde samme problem., men jeg fik et tip, nede på Motherboardet er der
er en slags ramplade, på den står Pci-ex16 NON sli tager man den ud og
vender den om, står der Pci-ex8 Sli, så burde det virke,,, tror jeg

Thomas G. Madsen

Daniel Pedersen skrev:

Desværre så kan jeg ikke finde sådan en plade på det bundkort, som
er et Asus P5LD2 SE(*), som ikke har mulighed for SLI. Derfor undrer
det mig, at NVIDIA-driveren kommer med den meddelelse.

Jeg kan slippe for meddelelsen ved at slå Balloon Tips fra i Windows,
men der må jo være en grund til at den kommer.

(*) <http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=0&model=1022&modelmenu=1>

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Nvidia- ikonet i systray, som siger følgende: "SLI

> multi-GPU-Gengivelse er blevet deaktiveret. [..]

Jeg prøvede lige at installere den driver, som fulgte med til
grafikkortet og så kommer meddelelsen ikke. Versionsnummeret
på NVIDIA-skærmkontrolpanelet er 84.26 på denne version, så
det er muligvis en ældre udgave, men det kommer sig ikke så
nøje. Computeren skal ikke bruges til spil.

--
Hilsen
Madsen

J.F.K

"Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej, Jeg har samme problem/irritation Jeg har et P5WD2-E Premium, som jo af
gode grunde slet ikke understøtter SLI, men alene Crossfire !?
Så når man har et mobo som ikke understøtter SLI, hvorfor skal man så af
Nvidia informeres om at man skal installere et extra kort for at udnytte SLI
??? Meget mystisk.

mvh

John

J.F.K

Thomas G. Madsen

J.F.K skrev:

> Så når man har et mobo som ikke understøtter SLI, hvorfor skal
> man så af Nvidia informeres om at man skal installere et extra
> kort for at udnytte SLI ??? Meget mystisk.

Jeg prøvede kun den nyeste driver fra NVIDIA hjemmeside og den,
som fulgte med grafikkortet. Måske er det en bug i den nyeste
driver. Har du prøvet med en ældre?

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen

J.F.K skrev:

Tak.
Om kan kalde det for en løsning, ved jeg nu ikke. Man slår vel bare
balladeboksen fra på lige præcis den meddelelse, men inde i Nvidia
Control Panel -> Indstil SLI-konfiguration vil der formentlig stadig
stå "Dine grafikkort benytter NVDIA SLI-teknologi...".

--
Hilsen
Madsen

Ken

Har et GeForce 7900 GT, men jeg kan slet ikke installere de nyeste drivere
uden at få en meddelelse der siger at driverne ikke er kompatible med mit
kort. Men hvad er det også i vejen med den driver der følger med kortet? Det
er jo ikke nødvendigvis de nyeste drivere der er de bedste til et bestemt
kort. Sådan er det med mange kort. Forkerte drivere kan feks give problemer
med directx. Eller i spil eller andet. Man er da ikke snydt med en driver
der virker, vel?

Hellere stabilitet over alt end en mindre hastighedsforøgelse, og det er
endda måske slet ikke det man får.

ken

Thomas G. Madsen

Ken skrev:

> [...]
> nyeste drivere uden at få en meddelelse der siger at driverne
> ikke er kompatible med mit kort. Men hvad er det også i vejen

Som regel intet. Jeg har bare en vane med at hente den nyeste
driver på nettet frem for at bruge den der fulgte med produktet,
for den kan jo være flere måneder gammel. I dette tilfælde var
det så åbenbart bare bedst at bruge den medfølgende.

--
Hilsen
Madsen

Ken

> [...]
> for den kan jo være flere måneder gammel. I dette tilfælde var
> det så åbenbart bare bedst at bruge den medfølgende.

Der var faktisk en gang hvor det var en udmærket filosofi at få fat i de
nyeste nvidia drivere, men grafikkort af i dag er mere komplicerede end
tidligere og ret forskellige. Det er blevet sværere at lave en driver der
bare passer til alt. Jeg downloadede også de nyeste drivere tidligere, men
de kort jeg har haft fat i de seneste år har ikke skullet have de nyeste
drivere, i stedet har der været nogle få gode drivere at anvende.

Man kan feks søge på nettet på drivere til det specielle kort man har og så
vælge et af dem. Jeg forsøger ikke at moralisere, men siger blot hvad hvad
jeg har erfaret fra de seneste 3 kort jeg har haft. 5900fx, 7800gts og
7900gt.

mvh ken

Thomas G. Madsen

Ken skrev:

> Jeg forsøger ikke at moralisere, men siger blot hvad hvad
> jeg har erfaret fra de seneste 3 kort jeg har haft. 5900fx,
> 7800gts og 7900gt.

Og tak fordi, at du ville dele dine erfaringer. :)

--
Hilsen
Madsen