"Kert Rats" <no...@nono.invalid> skrev i en meddelelse
news:4f798e09$0$291$1472...@news.sunsite.dk...
> Hej alle
>
> Jeg gæster ikke så ofte denne gruppe, og jeg er ikke så frem til alt det
> der med skrifttyper. Bær derfor over med mig og mine måske lidt banale
> spørgsmål.
>
> Jeg skal lave en flyer, hvor jeg skal have foreningens navn (en
> firbogstavers forkortelse) og bomærke (to ret lange ord) skrevet med
> egnede typer. Der skal også være lidt oplysende tekst om foreningen.
>
> Navn og bomærke vil jeg umiddelbart have skrevet som sans serif-typer, men
> min kollega vil anvende serif-typer, for som han siger: Vi skal skille os
> ud fra mængden, Hvis vi bruger sans serif-typer, så ligner vi alle de
> andre!" Og det kan han jo måske godt have ret i.
Det rigtige ville være at starte med en "designmanual", til at bruge overalt
i foreningen, med fonttype, størrelse, marginer, placering af logo, adresse,
underskrift og så videre, der bruges konsekvent i breve, plakater, web,
flyers m.m. så man med det samme kan genkende foreningen.
Det betaler firmaer mange penge for, men måske er der tid til at spørge
foreningens medlemmer om der er en grafiker, multimedieuddannet eller andet,
der kan bidrage. Måske endda en konkurrence.
Men ihvertfald, så er det ideelle at få en sammenhæng imellem hvad fonten
signallerer og hvad foreningen ønsker af image.
Leif