Anbefaling af bord-opvaskemaskine.

Metallica

Hej,

Nogen der kan anbefale en bord-opvaskemaskine eller ihvertfald mindre
opvaskemaskine til en lejlighed med 1-2 personer?

Noget man skal være opmærksom på? vvs-arbejde, har jeg hørt man selv kan
lave, dvs. tilslutning men der er sikkert nogen der kan give et råd med
på vejen....?

** Posted from http://www.teranews.com **

Kim Voss Schrader

Hej!

Metallica wrote:

Eh nej, det tror jeg ikke de gjorde ;-)

> Nogen der kan anbefale en bord-opvaskemaskine eller ihvertfald mindre
> opvaskemaskine til en lejlighed med 1-2 personer?

Har en Electrolux ESF 2440 som jeg er godt tilfreds med. Det fåes vist ikke
større som bordopvasker, og så er den fuldelektronisk. Købte den brugt for
2500,- men fås ny for omkring 3500,-

Bruger den som single, og den kører vel en gang om ugen.

> Noget man skal være opmærksom på? vvs-arbejde, har jeg hørt man selv kan
> lave, dvs. tilslutning men der er sikkert nogen der kan give et råd med
> på vejen....?

Ikke noget specielt. Den skal bare have 220V, koldt vand og tilsluttes afløbet.
Det må du godt selv lave så vidt jeg ved.

Min står faktisk på en hylde i et underskab. Der manglede 5cm i konstruktionen,
så jeg kunne ikke have en af de smalle fuld-højde maskiner... :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Jesper Poulsen

Kim Voss Schrader wrote:

> Ikke noget specielt. Den skal bare have 220V, koldt vand og tilsluttes afløbet.
> Det må du godt selv lave så vidt jeg ved.

Ja, men forsikringen dækker ikke hvis der opstår en lækage.

Jesper Poulsen

Børge Madsen

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> ikke større som bordopvasker, og så er den fuldelektronisk. Købte den
> brugt for 2500,- men fås ny for omkring 3500,-

Denne?

http://www.snehvide.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=1193&productid=18604&categoryid=&gclid=CP7Cu5-PlJQCFQWL1QodnXo4tA

Der er vistnok nogen man slutter til vandhanen. Skal denne sluttes til
vandhanen, eller?

Er det ikke noget med at dem man slutter til vandhanen skal man holde
sig fra?

Henk

Børge Madsen wrote:
> [...]
> vandhanen, eller?
>
> Er det ikke noget med at dem man slutter til vandhanen skal man holde

Hej

Ja, den Electrolux kan sagtens anbefales, har selv en stående som jeg brugte
indtil for et halvt år siden. Fordelen ved den er at det faktisk er en
"rigtig" opvaskemaskine, i modsætning til meget af det skrammel der sælges
som bordopvaskere - men ok, den er også dyrere.
Men den skal så absolut tilsluttes en permanent koldvandsinstallation.
Vandhaner er ikke beregnet til at stå med tryk på efter ventilen, man kan
risikere utætheder ved hanen eller i værste fald en sprængning. Og så
hjælper ingen forsikring.

Mvh.
Henk
--
http://www.privatbanen.dk
- min hobby -

Kim Voss Schrader

Hej!

Børge Madsen wrote:

> Denne?
>
> http://www.snehvide.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=1193&productid=18604&categoryid=&gclid=CP7Cu5-PlJQCFQWL1QodnXo4tA

Jep.

> Der er vistnok nogen man slutter til vandhanen. Skal denne sluttes
> til vandhanen, eller?

Tilsluttes direkte til vandrøret før vandhanen. Så kan man også komme
til at drikke en tår vand hvis man får lyst :)

Metallica

> [...]
> Vandhaner er ikke beregnet til at stå med tryk på efter ventilen, man kan
> risikere utætheder ved hanen eller i værste fald en sprængning. Og så

aha, 2 anbefaler den samme... Men hvorfor valgte i så begge netop lige
denne model fremfor andre og er der andre jeg kunne kigge på eller er
der kun denne i vil anbefale?

Jesper Poulsen

Metallica wrote:

> denne model fremfor andre og er der andre jeg kunne kigge på eller er
> der kun denne i vil anbefale?

Jeg har en Bosch som jeg er ganske godt tilfreds med. Den virker stadig
upåklageligt efter 10 år.

Jesper Poulsen

Metallica

Så det er nærmest ligegyldigt hvad man køber og du valgte din bosch helt
tilfældigt?

Jesper Poulsen

Metallica wrote:

> Så det er nærmest ligegyldigt hvad man køber og du valgte din bosch helt
> tilfældigt?

Køb en mærkevare. Drop de billige i plast.

Jeg købte min fordi der var tale om en Bosch.

Jesper Poulsen

Metallica

Jesper Poulsen wrote:

> Køb en mærkevare. Drop de billige i plast.
>
> Jeg købte min fordi der var tale om en Bosch.

Jeg ved ikke hvad der er mærkevare... Men ellers finder jeg nok en...

Jesper Poulsen

Metallica wrote:

> Jeg ved ikke hvad der er mærkevare... Men ellers finder jeg nok en...

Electrolux, Bosch, Siemens, Zanussi, Blomberg...

Hold dig fra Ide-Line, Melissa og lign. private labels og OEM'er.

Jesper Poulsen

Henk

Hej igen

Jeg valgte Electrolux'en netop fordi den er en "rigtig" opvaskemaskine;
fuldeletronisk, rigtig sæbedosering, stor udvalg af opvaskeprogrammer,
støjsvag mv. Eneste forskel til en stor maskinen er faktisk at den kun tager
6 kuverter. Og så fik jeg en god pris på den i Elgiganten (3100.-)
Men der er da muligvis andre mærker der laver tilsvarende (lige så gode)
produkter. Jeg synes bare jeg ledte længe uden at finde nogen.

Metallica

Ok, tak...

Hvordan vidste du at det var en "rigtig opvaskemaskine" og alle de ting
du skriver, før du købte den?

Læste du tests? Hvilke? Links? Jeg har købt adgang til tænk, men har
ikke lige haft tid til at kigge. Har godt set at de har et-eller-andet
der...

Jesper Poulsen

Henk wrote:

> Men der er da muligvis andre mærker der laver tilsvarende (lige så gode)
> produkter. Jeg synes bare jeg ledte længe uden at finde nogen.

Bosch/Siemens og de andre store mærker.

Den Wasco Harald Nyborg har til ca. 1800,- minder faktisk uhyggeligt
meget om min Bosch. Wasco'en er elektronisk, det er Bosch'en ikke. Men
formen og knap-placeringen er den samme.

Jesper Poulsen

Jesper Poulsen

Metallica wrote:

> Hvordan vidste du at det var en "rigtig opvaskemaskine" og alle de ting
> du skriver, før du købte den?

Det kan man se på den. Kig på bordopvaskeren og kig på en full size.
Ligner de hinanden med størrelsen til forskel, så er der tale om en
"rigtig opvaskemaskine".

Henk henviser mellem linierne til at der findes bordopvaskere der er af
meget ringe kvalitet. Meget plast, dårlig finish og dårligt
vaskeresultat. Desuden er de svære at påfylde forbrugsstoffer
(salt/afspænding).

Jesper Poulsen

Metallica

Jeg tror nu jeg køber den på nettet... Men derfor kan jeg da godt kigge
forbi i en forretning en dag...

Henk

Hej igen

Det er rigtigt. Jeg fandt det meget nemt at vælge da jeg sammenlignede (hos
Elgiganten) mellem bordopvaskere med priser fra 895.- til over 4000.-
De billige var udstyret med blikkabinetter (der formodentlig ville ruste
lige med det samme), spulearme af ekstremt dårlig kvalitet, stort set ingen
muligheder for programvalg (mange havde kun en enkelt drejeknap på fronten),
låger i blik uden egentlig lås, sæbebeholder uden afspændingsrum, ingen
saltindikator osv.osv. Samlet noget jeg ikke ville være tryg ved at have
stående med fuld vandtryk på i mit hjem.

Jesper Poulsen

Henk wrote:

> Det er rigtigt. Jeg fandt det meget nemt at vælge da jeg sammenlignede (hos
> Elgiganten) mellem bordopvaskere med priser fra 895.- til over 4000.-

Jeg fandt efterfølgeren til min derinde:
http://tinyurl.com/54tea4

Jesper Poulsen

Allan Soerensen

"Jesper Poulsen" <nos...@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg købte min fordi der var tale om en Bosch.

Tja, sidst jeg købte vaskemaskine, købte jeg også en dyr Bosch fordi det var
en Bosch.
Den gik i stykker efter 3 år og ifølge reparatøren kunne det ikke betale sig
at ofre 2500 Kr. på renovering af motoren.

Ud over at være den dyreste vaskemaskine jeg har købt, er det også suverænt
den der har holdt i kortest tid. Og det var endda en "mærke varer" ;o)

Jens C. Hansen

Allan Soerensen wrote:
> Ud over at være den dyreste vaskemaskine jeg har købt, er det også suverænt
> den der har holdt i kortest tid. Og det var endda en "mærke varer" ;o)

Viceværten, hvor jeg bor, er af en eller anden grund også glad for Bosch vaskemaskiner, selv om de går i stykker flere gange om året.
Vi er så 10 beboere som har fælles vaskekælder med to vaskemaskiner i. De har begge kondenstørrer.

Dér hvor jeg boede før, var der 3 styk Miele (uden kondenstørring eller lign.) vaskemaskiner til deling mellem 27 beboere, og jeg kan kun huske én gang på de 4 år hvor jeg boede der, at en af dem var i stykker.