Den 05-04-2012 16:48, Hanne in DK skrev:
> Den 05-04-2012 15:29, CC skrev:
>> Den 05-04-2012 14:03, Hanne in DK skrev:
>>> Er ved at renovere køkken (totalt), og har tænkt mig at sætte halogen
>>> spots op under overskabene som arbejdslys.
>>>
>>> Hvor tæt sidder disse spots typisk? Dem jeg har kig på er 10W halogen
>>> spots.
>>>
>> Tiden er løbet fra spot. Køb nogle lister med LED lys i stedet for
>
> Hvorfor?
>
> Det skal ikke kun være pga energibesparelsen, så hvorfor ellers? Synes
> nemlig tit, de giver et grimt lys og/eller ikke særligt meget lys.
Prøv at gå i de forskellige køkkenfirmaer og se hvad de kan byde på
eller se hvad de tilbyder i deres online kataloger.
Tiden men blåhvidt LED tilhører billigt skrammel fra fjernøsten, akkurat
som da de første energisparende pære (kompaktrør) kom på marked.
Du får ikke mere end 10W halogen til at sidde under dine skabe, 20W
bliver for varme, og så er det overskabene der bestemmer symmetrien, men
du skal regne ca. 30 cm eller mindre i indbyrdes afstand.
Alternativt til alt dette er lysrør type T2 og T4 rør. Disse rør er
mindre end 8 mm i diameter. disse giver en mere ensartet belysning.
Armaturer findes med elektroniske forkoblinger, så røret kan tåle at
tænde flere gange lige efter hinanden, og det tænder straks.
Eneste ulemper er, at de vist nok falder sammen med EU's krav om stop af
produktion i 2015 (Kviksølvlamper, glødelamper og vist nok lysstofrør).