Google Grupper understøtter ikke længere nye Usenet-opslag eller -abonnementer. Tidligere indhold er fortsat synligt.

Oplæg til debat om nyhedsgruppernes overlevelse

11 visninger
Gå til det første ulæste opslag

Kim Ludvigsen

ulæst,
7. okt. 2011, 02.08.1107.10.2011
til
Krydspostet dk.admin,
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php og
dk.edb.internet.webdesign.html
Opfølgning sat til dk.admin

Vi har haft lidt spredt fægtning i HTML- og PHP-grupperne om
oprettelse af en webbaseret portal til usenet.

Ideen var først at lave et interface til webdesigngrupperne
for at få nye brugere til grupperne, da vi meget sjældent
ser nyt blod. De få nye, der poster, bruger typisk
webportalen hos HTML.dk, hvis sider om de forskellige
webteknologier efterhånden er noget forældede.

Nogle har så ønsket at gå et skridt videre, heriblandt
undertegnede, for problemet med de svindende brugere findes
ikke kun i webdesigngrupperne, men gælder for alle grupperne.

1) Er der stemning for, at vi får lavet en portal for alle
de danske grupper, eller skal vi bare lade usenet stille og
roligt visne væk?

2) Hvis vi skal lave en portal, skal vi have frivillige til
at stå for arbejdet. Hvem er interesseret i at hjælpe og med
hvad? Jeg prøver at opridse behovet nedenfor.

3) Er der andre behov, end dem jeg har opridset nedenfor?

Jeg har ikke selv mulighed for at lave så meget i
øjeblikket. Jeg kan evt. være koordinator, men jeg overlader
hellere end gerne den opgave til en anden.

Behov:

Vi skal have adgang til et usenet-feed. En udbyder skal
kontaktes og der skal laves en aftale om adgang, og vi skal
have fastsat de tekniske krav, vi skal leve op til. Det
gælder sandsynligvis sådan noget som brugertilmelding,
abuse-håndtering og brug af cache.

Vi skal have et webhotel til at sponsere. Bertel Lund Hansen
har foreslået, at vi placerer portalen på portal.usenet.dk,
og han har tilbudt at spørge den nuværende hoster af
usenet.dk, om de vil sponsere portalen.

Vi skal have lavet den tekniske løsning. Der er allerede
lavet en virkende prototype, der så skal tilpasses de krav,
som en usenet-udbyder måtte stille.

Når portalen fungerer tilfredsstillende, skal vi have lavet
portalens layout. Personligt vil jeg foretrække noget, der
ligner et forum, så nye brugere vil føle sig hjemme fra starten.

Vi skal have lavet tekster til siden.

Vi skal have frivillige til at agere administratorer og til
at håndtere abuse-klager. Og vi skal have fastsat en
abuse-politik, der som minimum lever op til
usenet-udbyderens krav. Vi kan evt. vælge at være mere
barske end normalt i nyhedsgrupperne, så vi nærmer os den
lidt strammere styring i et almindeligt forum, fx med hensyn
til udelukkelse af brugere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Erik Olsen

ulæst,
7. okt. 2011, 02.37.3407.10.2011
til
Kim Ludvigsen wrote:

> 1) Er der stemning for, at vi får lavet en portal for alle
> de danske grupper, eller skal vi bare lade usenet stille og
> roligt visne væk?

Jeg tror ikke at usenets "visnen væk" er alternativet til en webportal.

Jeg mener godt man kan fortælle vidt og bredt om usenet samt brug og
opsætning af newsreadere, og på den måde hjælpe nye brugere i gang på
usenet. Jeg har selv i det små hjulpet adskillige i gang. Der er ingen
tvivl om at det ikke er så ligetil at komme i gang hvis man slet ingen
hjælp fåt, så derfor er hjælpen også essentiel.

Projektet kan bestå af to dele:

1. Orientering (eller måske snarere en reklamekampagne) om usenet med
orientering om muligheder for tilgagng.

2. Grundig hjælp til valg af newsserver, valg og opsætning af en
newsreader.

Personligt synes jeg at et webinterfaCe vil være en falliterklæring.
Hvis alle os der vil og kan, bidrager til en plan for brug af den
traditionelle løsning, tror jeg vi kommer langt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Klaus Alexander Seistrup

ulæst,
7. okt. 2011, 03.15.4107.10.2011
til
Erik Olsen skrev:

> Personligt synes jeg at et webinterfaCe vil være en falliterklæring.

+1

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 04.13.2107.10.2011
til
Klaus Alexander Seistrup skrev:

> +1

Noget af baggrunden er webdesigngrupperne hvor næsten alle nye
brugere benytter en browsergrænseflade - den der er stillet til
rådighed af HTML.dk. Der er altså ikke tale om andet end at føre
nye brugere over på en ærlig, reklamefri portal frem for
HTML.dk's nasseportal.

Selv tror jeg at usenet dør en stille død ligemeget hvad vi
foretager os.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 04.19.0507.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> 1) Er der stemning for, at vi får lavet en portal for alle
> de danske grupper, eller skal vi bare lade usenet stille og
> roligt visne væk?

Ja til begge spørgsmål.

> Vi skal have et webhotel til at sponsere. Bertel Lund Hansen
> har foreslået, at vi placerer portalen på portal.usenet.dk,
> og han har tilbudt at spørge den nuværende hoster af
> usenet.dk, om de vil sponsere portalen.

Jeg spurgte ikke om sponsorering. Jeg spurgte om der kunne laves
et ekstra login på et subdomæne. Samtidig skrev jeg at det jo
kunne løses ved at vi lejede et nyt webhotel, og det er den
løsning de svarer på. Det tolker jeg som et indirekte nej til det
første forslag.

Rent teknisk kan det selvfølgelig nemt sættes op så subdomænet
portal.usenet.dk kan ligge på et separat hotel selv om usenet.dk
ligger på mit nuværende.

> Når portalen fungerer tilfredsstillende, skal vi have lavet
> portalens layout. Personligt vil jeg foretrække noget, der
> ligner et forum, så nye brugere vil føle sig hjemme fra starten.

Jeg færdes meget lidt på forummer. På dem jeg har set, ligger
alle indlæg i én lang smøre, og det er ubrugeligt til usenet. Jeg
mener at designet i princippet er ligegyldigt. Blot det er
browserbaseret med en fornuftig grænseflade så skal folk nok
finde ud af hvordan man læser og skriver.

> Vi kan evt. vælge at være mere barske end normalt i
> nyhedsgrupperne, så vi nærmer os den lidt strammere styring i
> et almindeligt forum, fx med hensyn til udelukkelse af
> brugere.

Ikke dårligt.

Kurt Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 04.58.5207.10.2011
til
Den 07/10/11 08.08, skrev Kim Ludvigsen:

> Ideen var f�rst at lave et interface til webdesigngrupperne for at f�
> nye brugere til grupperne, da vi meget sj�ldent ser nyt blod. De f� nye,

> der poster, bruger typisk webportalen hos HTML.dk, hvis sider om de

> forskellige webteknologier efterh�nden er noget for�ldede.
[klip]
> 1) Er der stemning for, at vi f�r lavet en portal for alle de danske
> grupper, eller skal vi bare lade usenet stille og roligt visne v�k?

Forestil jer at Usenet ikke fandtes. Hvor skulle vi s� diskutere de
emner der nu findes i dette hierarki? Spredt rundt omkring.

Den eneste succes jeg kender til er http://www.slaegtogdata.dk/, som
fuldst�ndig har overtaget trafikken i dk.historie.genealogi og g�r det godt.

Hvor skulle jeg f.eks. finde et tilsvarende forum med en aktiv debat om
klassisk musik?

En portal - et interface til Usenet - er en glimrende id�, da mange nye
brugere slet ikke kender eksistensen af Usenet og hvis de st�der p� det,
ser det forbesv�rligt ud.

> 2) Hvis vi skal lave en portal, skal vi have frivillige til at st� for
> arbejdet. Hvem er interesseret i at hj�lpe og med hvad?

Jeg tror ikke jeg har kompetancer til noget af det du beskriver, men nu
kobler jeg mig p� admin-gruppen og f�lger debatten. Dukker der noget op
jeg har forstand p�, byder jeg gerne ind.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
7. okt. 2011, 09.03.3007.10.2011
til
Kim Ludvigsen skriver:

> 1) Er der stemning for, at vi får lavet en portal for alle
> de danske grupper, eller skal vi bare lade usenet stille og
> roligt visne væk?

Hmmm, groups.google.dk virker vel?

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Ivan V. Klattrup

ulæst,
7. okt. 2011, 09.26.1107.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

>Hmmm, groups.google.dk virker vel?

Gør det ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 09.39.5007.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hmmm, groups.google.dk virker vel?

Folk bruger HTML.dk. Det er en væsentlig grund til at vi gerne
vil lave en anden portal.

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
7. okt. 2011, 09.47.2207.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skriver:

> Folk bruger HTML.dk. Det er en væsentlig grund til at vi gerne
> vil lave en anden portal.

Fordi der kommer endnu et alternativ til html.dk, hvorfor skulle folk så
skifte væk fra html.dk?

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
7. okt. 2011, 09.47.2307.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skriver:

> Folk bruger HTML.dk. Det er en væsentlig grund til at vi gerne
> vil lave en anden portal.

Fordi der kommer endnu et alternativ til html.dk, hvorfor skulle folk så
skifte væk fra html.dk?

Rune Jensen

ulæst,
7. okt. 2011, 10.45.2307.10.2011
til
On 7 Okt., 06:47, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Bertel Lund Hansen skriver:

> Fordi der kommer endnu et alternativ til html.dk, hvorfor skulle folk så
> skifte væk fra html.dk?

Hvis du har en smule forstand på HTML, så tænk over html.dks
fuldstændigt opdaterede artikler omkring browsersniffing af en IE4 vs.
en Netscape 4. Det er - med to undtagelser hvor kvaliteten af
artiklerne faktisk er god - i den dúr hvad html.dk lærer de mennesker,
som besøger siden. Samtidig omhandler siden HTML4.01/XHTML, som under
alle omstændigheder er på vej ud til fordel for HTML5.

Jeg overvejede nogle muligheder, man kunne smutte "ovenpå" en sådan
interface til nyhedsgrupperne (og jeg formoder, det er hele
hierakiet).

F.eks. er det vel relevant, om brugeren rent faktisk får et brugbart
svar. Så måske en slags bedømmelse af svarene?

Det kunne være en karakter som i f.eks. stackoverflow. Men det kunne
også være en X antal mennesker fandt dette brugbart. Eller noget
tredje.

...her sigter jeg til, at man kan bruge det til at rette sig ind på
spørgeren, så man selv bliver bedre til at svare brugbart, og brugeren
(brugerne) kan nemmere finde mest brugbare svar ud af måske flere.

Samtidig kan man få en del muligheder med både RSS-feeds og mail, så
man kan udvælge bestemte dele, man vil have besked om, f.eks. når
nogen svarer på ens spørgsmål (eller i samme tråd). En slags
"tracking".

Det er korrekt, som nogen skriver, at groups.google.com skam fungerer,
men heeelt brugervenligt er det nu ikke. F.eks. kunne man godt
automatisere indsættelsen af en signatur (efter brugerens ønske).
Ingen grund til, man skal tvinges til at skrive den hver gang. Og
oversigten over, hvornår man har skrevet kunne også gøres bedre.

Mht. spam - gør som Youtube. Lav en antispam-knap samt en blacklist.
Lad brugerne bedømme selv, om noget er spam, så behøver man ikke en
admin. Men ellers, så vil jeg da tro, at antispam nok er det mindste
problem.

Men måske folk kunne komme med deres ønsker til, hvordan man kunne
præsentere nyhedsgrupperne mere brugervenligt?

PS. Jeg bruger Google Groups lige pt. Det gør jeg, fordi jeg ikke er
på min egen PC, men stadig vil have muligheden for at kommentere i
nyhedsgrupperne. Andre har måske bare ikke lyst til at rode med
opsætning i mailklient. Specielt, kunne jeg forestille mig, yngre
mennesker, som vil have det a la forums og Facebook.

MVH
Rune Jensen

scootergrisen

ulæst,
7. okt. 2011, 11.19.3107.10.2011
til
Syns "bare" det skal laves nu hvor der er så meget snak om det.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan hjælpe med men jeg vil da gerne være
med til at få det til at ske.

Det jeg har kan ses her :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/usenet.php
http://scootergrisen.dk/usenet/

I kan bare skrive hvis i kan bruge noget af det eller vil vide hvordan
man laver noget af det.
Det med encoding drillede lidt dengang jeg skulle lave det.
Men hvis i finder en færdig løsning så virker det vel.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 12.58.3207.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Fordi der kommer endnu et alternativ til html.dk, hvorfor skulle folk så
> skifte væk fra html.dk?

Det kan de i hvert fald ikke hvis der ikke er et alternativ.

Erik Olsen

ulæst,
7. okt. 2011, 13.01.3107.10.2011
til
Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan de i hvert fald ikke hvis der ikke er et alternativ.

Samme begrundelse som for oprettelse af en ny gruppe selvom der ikke er
trafik.

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
7. okt. 2011, 14.09.2507.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skriver:

> Det kan de i hvert fald ikke hvis der ikke er et alternativ.

Der er et alternativ: groups.google.dk

Andreas Andersen

ulæst,
7. okt. 2011, 14.21.4907.10.2011
til
Den 07-10-2011 08:08, Kim Ludvigsen skrev:
> 2) Hvis vi skal lave en portal, skal vi have frivillige til at stå for
> arbejdet. Hvem er interesseret i at hjælpe og med hvad? Jeg prøver at
> opridse behovet nedenfor.

Jeg er ikke på Facebook, men jeg har ladet mig fortælle, at det er der,
mennesker er i dag. Kan man ikke lave apps til Facebook, og er det i
givet fald ikke en idé? En Usenet-applikation til Facebook, der kan
notificere vennerne, når man har postet i en eller anden gruppe?

--
Andreas

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 14.24.4207.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Der er et alternativ: groups.google.dk

Den bruger de ikke, og den forkrøbler i øvrigt visse indlæg.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 14.25.3207.10.2011
til
Andreas Andersen skrev:

> [...]
> givet fald ikke en idé? En Usenet-applikation til Facebook, der kan
> notificere vennerne, når man har postet i en eller anden gruppe?

Ville du gerne have at usenet blev spammet hver gang nogen havde
skrevet en besked på Facebook?

Andreas Andersen

ulæst,
7. okt. 2011, 14.33.3507.10.2011
til

> Ville du gerne have at usenet blev spammet hver gang nogen havde
> skrevet en besked på Facebook?

:-) Jeg tænkte, at man kunne poste på Usenet inde fra Facebook, hvor
andre kunne se at man havde postet, og så have mulighed for at svare
igennem en app. Men jeg er som sagt ikke på Facebook, så jeg ved ikke
rigtigt, hvordan det fungerer - det er meget muligt, det er helt i hegnet.

Problemet med en portal er at hive brugere til. Facebook har masser af
brugere.

--
Andreas

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 14.41.3507.10.2011
til
Andreas Andersen skrev:

> Problemet med en portal er at hive brugere til. Facebook har masser af
> brugere.

Det er spammertankegang. Fiduso er også et par gange blevet bedt
om at sende massepost til medlemmerne. Det var jo så dejlig nemt
at nå en masse mennesker hvis man kunne benytte Fidusos
medlemsliste.

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
7. okt. 2011, 14.42.0907.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skriver:

> Den bruger de ikke

Hvorfor skulle de så bruge en usenet.dk "ting"?

Bertel Lund Hansen

ulæst,
7. okt. 2011, 15.00.2207.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hvorfor skulle de så bruge en usenet.dk "ting"?

Fordi vi lemper dem derover når de kommer fra HTML.dk.

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
7. okt. 2011, 15.17.4307.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skriver:

> Fordi vi lemper dem derover når de kommer fra HTML.dk.

Hvorfor ikke bare lempe dem over i google groups?

Ivan V. Klattrup

ulæst,
7. okt. 2011, 15.34.0907.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

>Hvorfor ikke bare lempe dem over i google groups?

Fordi at det ikke har noget med usenet at gøre

Erik Olsen

ulæst,
7. okt. 2011, 15.46.4907.10.2011
til
Ivan V. Klattrup wrote:

> Fordi at det ikke har noget med usenet at gøre

Lige så meget som den foreslåede usenet-portal eller html.dk's
usenet-portal

Ivan V. Klattrup

ulæst,
7. okt. 2011, 15.49.2007.10.2011
til
Erik Olsen skrev:

>Lige så meget som den foreslåede usenet-portal eller html.dk's
>usenet-portal

Forklar mig relationen til usenet i forbindelse med
https://groups.google.com/group/gratisbingo?hl=da&lnk=

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
7. okt. 2011, 16.13.2107.10.2011
til
Andreas Andersen skrev:

> [...]
> igennem en app. Men jeg er som sagt ikke på Facebook, så jeg ved ikke
> rigtigt, hvordan det fungerer - det er meget muligt, det er helt i hegnet.

Det er ikke helt i hegnet. Hvis man skriver en kommentar til et eller
andet, der er offentliggjort på Facebook, kan ens venner ofte se det på
deres væg, afhængig af indstillinger. Om man kan klemme Usenet ind i en
Facebook-app, tvivler jeg mere på.

Hvis man lavede en portal, kunne man i stedet lave knapper, så man kunne
dele indlæg eller tråde på Facebook.

--
Peter Brandt Nielsen

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
7. okt. 2011, 16.17.3607.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Hvorfor ikke bare lempe dem over i google groups?

Jeg brugte Google Groups i en periode, men holdt op, fordi det ikke var
godt nok. Derfor ville jeg heller ikke så gerne henvise nogen dertil.
Hvis en portal kunne fungere ordentligt med hensyn til tegnsæt, citater
osv., ville jeg byde den velkommen.

--
Peter Brandt Nielsen

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
7. okt. 2011, 16.39.4307.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> 1) Er der stemning for, at vi får lavet en portal for alle de danske
> grupper, eller skal vi bare lade usenet stille og roligt visne væk?

Hvis der er nogen, der kan og vil lave det, hilser jeg det velkomment.
At Usenet er tilgængeligt for flere brugere, er en god ting. Der er
selvfølgelig ikke nogen garanti for, at det vil blive brugt.

--
Peter Brandt Nielsen

Allan Vebel

ulæst,
7. okt. 2011, 16.55.1407.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> 1) Er der stemning for, at vi får lavet en portal
> for alle de danske grupper

Ja, jeg stemmer for.

> 2) Hvis vi skal lave en portal, skal vi have frivillige
> til at stå for arbejdet. Hvem er interesseret i at
> hjælpe og med hvad?

Jeg hjælper gerne med layout, grafik, tekster,
stavekontrol og abuse-klager.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Allan Vebel

ulæst,
7. okt. 2011, 19.45.3207.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> Nogle har så ønsket at gå et skridt videre,
> heriblandt undertegnede, for problemet med
> de svindende brugere findes

Mit initiativ på http://vebel.dk/wdg har også
skabt et vist sammenhold - en del af de faste
brugere er mødtes i festligt lag - det er noget
der er i høj kurs.

Det har i hvert fald været særdeles positivt de
sidste 3 år, det skal man også tage som et
stort skridt for at komme videre - der er enkelte
der gider det her.

Jeg regner da også men at vi mødes til næste
år.

Mcwm

ulæst,
8. okt. 2011, 21.20.3008.10.2011
> [...]
> Nogle har s� �nsket at g� et skridt videre, heriblandt undertegnede, for
> problemet med de svindende brugere findes ikke kun i webdesigngrupperne,

Kim, hvis du giver dig tiden til - endnu en gang - at l�se de indl�g
igennem der allerede er skrevet, fremst�r visse ting med al tydelighed.

Der er ikke det store "brug for hj�lp fra fremmede". Det betyder det er
den skare af folk der allerede er i gruppen som kommer til at styre det
hele. Det er ikke hensigtsm�ssigt, f�r diskussionen om, hvorfor folk
svigter grupperne er taget.

Det er netop den form for "bedre vidende holdning" og f�lelse af
ejerskab der jager brugerne v�k. Det sidder en kreds af personer, en
fastt�mret klike, som ikke lukker andre ind. Der bliver brugt alle
mulige argumenter for at holde nyankommne enten ude eller "nede".

Nu vil denne - eller dele af den - gruppe s� have endnu et fora. Hvad
kunne man forstille sig, at �rsagen til dette m�tte v�re?

Du n�vner ogs�, at der m�ske skal v�re "strengere vilk�r". Igen, det
usenet skal overleve p� er netop *ingen* kontrol. Det er der nok af
andre steder. Klart der ikke skal spammes, men det skal ogs� v�re den
eneste kontrol der skal v�re. Ellers ender det op som andre fora p�
nettet. Sm� magtliderlige m�nd, som mener at vide bedre, simpelthen
fordi de ikke t�ler modstand.

Jeg ved, at du skriver nogle sobre indl�g, pr�cis som jeg selv fors�ger
at g�re det, men det hj�lper lige fedt, n�r folk der ankommer i diverse
grupper, ikke modtages med �bne arme, men f�rst skal bevise deres
"v�rd". Det er en forstokket holdning at have til sine medmennesker.

Sluttelig, vil jeg understrege, at dette *ikke* er ment som et
personangreb. Hverken p� dig eller andre, men blot en konstatering af,
at der i de fleste grupper, findes sm� kredse, som mener at have ejeskab
af p�g�ldende gruppe. Skal et s�dan, ellers udm�rket initiativ, have en
chance, skal der dannes en forening der har det ene form�l, at sikre at
*alle* har retten til at ytre sig i de aktuelle grupper, s� l�nge det
g�res i en sober tone. Al anden kontrol, skal v�re op til den enkelte
brugers filter ;-)

Venligst
Mcwm

Kim Ludvigsen

ulæst,
8. okt. 2011, 22.53.2408.10.2011
til
Mcwm skrev:

> [...]
> som kommer til at styre det hele. Det er ikke
> hensigtsm�ssigt, f�r diskussionen om, hvorfor folk svigter

Opl�gget her var netop for at f� kommentarer og input fra
andre end dem i webdesigngrupperne. Hvis der skal v�re en
bred portal, skal alle eksisterende brugere naturligvis
kunne v�re med til at forme portalen.

Jeg ved ikke lige, hvilket indl�g du hentyder til i det
ovenst�ende, men mon ikke der menes teknisk hj�lp. Hvordan
en s�dan portal skal styres, hvor h�rdt den skal styres, og
af hvem, er endnu ikke besluttet.

> Det er netop den form for "bedre vidende holdning" og
> f�lelse af ejerskab der jager brugerne v�k.

Det tror jeg ikke, for langt de fleste alternativer er meget
v�rre p� de punkter. I grupperne er det kun andre brugere,
der kan fremst� p� den m�de - og det er langt fra alle
brugerne, der g�r det - i webfora har administratorerne
langt st�rre magt, og som du er inde p�, er der nogle, som
bruger den h�rdt.

> Nu vil denne - eller dele af den - gruppe s� have endnu et
> fora. Hvad kunne man forstille sig, at �rsagen til dette
> m�tte v�re?

At usenet lever i fortiden og er for teknisk. Netbrugerne
vil have noget, der er nemt, k�nt, og som de kan bruge i
deres browser.

> Du n�vner ogs�, at der m�ske skal v�re "strengere vilk�r".
> Igen, det usenet skal overleve p� er netop *ingen* kontrol.

Der skal v�re en eller anden form for kontrol. Det er der
ogs� i nyhedsgrupperne i dag. Men i dag er kontrollen spredt
p� en lang r�kke usenet-udbydere, og det kan v�re ret s�
besv�rligt at komme misbrug til livs, fordi brugerne nemt
kan skifte til en anden udbyder.

Vi har/har haft et meget godt eksempel i dk.helbred, hvor en
enkelt person brugte gruppen som sin egen personlige dagbog.
Jeg ved ikke, om han stadig huserer der, for jeg bruger ikke
l�ngere gruppen.

Det var is�r den slags adf�rd, jeg t�nkte p�, da jeg
snakkede om skrappere kontrol end i �jeblikket. Jeg t�nkte
ikke p� en s� stram styring, som der er i nogle webfora.

Personligt kunne jeg egentlig godt t�nke mig en forholdsvis
stram styring. Det fungerede ganske fint i de gamle
BBS-dage. Men det ville ikke v�re i usenets �nd, s� derfor
blot en lidt strammere styring end i dag for at komme de
�benlyse misbrugstilf�lde til livs.

Men det er jo op til debat, hvor stram en styring, man
�nsker, og alle kan deltage i den debat.

Jeg ved ikke, hvad det ender med, og om vi f�r lavet en
portal, men det er jo netop meningen med debatten af finde
frem til den bedst mulige l�sning, b�de teknisk og
administrativ, ligesom der er mulighed for nye ideer. Jeg
synes fx ideen med en app til facebook er forfriskende.

Hvis man kunne f�re s�dan en ide ud i livet p� en
tilfredsstillende m�de, ville det kunne tiltr�kke mange nye
brugere. Og den vil v�re nemmere at f�re ud i livet, hvis
man kunne lave et facebook-login til portalen, s� nye
brugere ikke ville beh�ve at registrere sig specifikt p�
portalen.

Det samme kunne m�ske g�res med Google+.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Erik Olsen

ulæst,
9. okt. 2011, 05.46.4809.10.2011
til
Mcwm wrote:

> [...]
> fastt�mret klike, som ikke lukker andre ind. Der bliver brugt alle
> mulige argumenter for at holde nyankommne enten ude eller "nede".

Det er et argument jeg tidligere har h�rt. Hvordan det passer sammen med
usenets traditionelle mangel p� kontrol og frie debat, kan jeg ikke
umiddelbart se. Det skulle s� v�re at p�g�ldende brugere ikke kan
h�ndtere den frie debat, men forventer en s�rlig beskyttelse. Det h�nger
sj�ldent sammen med om de er nye brugere, for p�g�ldende holdning har
kunnet findes selvom de p�g�ldende har v�ret prugere i flere �r. En
s�rlig beskyttelse af nye brugere passer dog d�rligt med usenets
grundprincipper.

> Du n�vner ogs�, at der m�ske skal v�re "strengere vilk�r". Igen, det
> usenet skal overleve p� er netop *ingen* kontrol.

Det virker noget s�rt at ville kontrollere en usenetportal strengere end
selve usenet. M�ske er det blot Kim Ludvigsens frustrationer over en
enkelt brugers misbrug af dk.helbred som spiller in. Vi andre har l�rt
at bruge killfilteret i s�dan en situation.

> [...]
> ankommer i diverse grupper, ikke modtages med �bne arme, men f�rst
> skal bevise deres "v�rd". Det er en forstokket holdning at have til

Netop dette problemkompleks er vigtigt i diskussionenen, for hvis nye
brugere f�ler de f�rst skal bevise deres v�rd f�r de bliver accepteret,
er det en hindring man m� forholde sig til, ligegyldigt om den hviler p�
et reelt grundlag eller ikke. Vi talte lidt tidligere om usenets
manglende kontrol og frie debat. Jeg har set masser af nye brugere
trampe rundt i en nyhedsgruppe som elefanter i en glasbutik. Nogle
bliver derefter irettesat, andre ignoreret. Begge dele er sikker lige
slemt for den h�befulde nye bruger som forventer at blive modtaget med
�bne arme og fanfarer. Eller hvordan opfatter de det n�r de skal v�re
�rlige? Jeg ved det ikke, jeg g�tter bare.

Jeg kender dog et eksempel som har haft en vis �del�ggende virkning,
nemlig i dk.fritid.jernbaner.model hvor en ny bruger omkring 2002
trampede rundt og blev s� forn�rmet over reaktionerne at han gik i gang
med at lave en webportal. Denne fik efterh�nden en del brugere og
dr�nede nyhedsgruppen for trafik. Siden er der kommet flere
konkurrerende webportaler til, og det g�r ikke s� godt p� den
oprindelige (ingen grund til at n�vne navne her).

En af �rsagerne er at portalens webmaster faktisk slet ikke har lyst til
den konsekvente moderering som er n�dvendig, og det betyder at
p�g�ldende webportal nu ligner nyhedsgruppen i gamle dage til
forveksling, med en del gode indl�g, men ogs� mange sm�sk�nderier og
enkelte st�rre slag. Hvis der endelig en sj�lden gang er nogen som
bliver udelukket, er det gamle usenetbrugere fra dengang webmaster
famlede sig frem p� usenet.

Ivan V. Klattrup

ulæst,
9. okt. 2011, 06.04.5809.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>usenet-udbydere, og det kan v�re ret s� besv�rligt at komme misbrug til
>livs, fordi brugerne nemt kan skifte til en anden udbyder.

Hvis der skal v�re mere kontrol i forbindelse med en webportal til usenet
end der er med usenet i dets nuv�rende form, s� er jeg modstander af
projektet.

Erik Olsen

ulæst,
9. okt. 2011, 06.18.4609.10.2011
til

Jeg tror Kim hentyder til udbydernes kontrol af deres brugere med adgang
til en newsserver. Den har vi set, er lidet effektiv, s� er det
hensigten i en webportal at stramme den del af kontrollen? Umiddelbart
lyder det lidet gennemt�nkt.

En form for spamfiltrering kan man l�gge ind, eller man moderatorerne
kan fjerne indl�g som tydeligvis er spam, men l�ngere b�r man ikke g�.

Modereringen af en s�dan webportal kan nok komme til at fungere de
f�rste �r, men al erfaring viser at det stopper efter nogen tid fordi
moderatorerne ikke gider mere og ikke s�rger for at der er nogen til at
tage over.

Ivan V. Klattrup

ulæst,
9. okt. 2011, 06.21.1209.10.2011
til
Erik Olsen skrev:

>En form for spamfiltrering kan man lægge ind, eller man moderatorerne kan
>fjerne indlæg som tydeligvis er spam, men længere bør man ikke gå.

Moderering af newsgroups på en sådan portal skal kun ske i samme grupper
som er modereret på usenet.

Erik Olsen

ulæst,
9. okt. 2011, 06.27.4409.10.2011
til
Ivan V. Klattrup wrote:

> Moderering af newsgroups p� en s�dan portal skal kun ske i samme
> grupper som er modereret p� usenet.

Jeg t�nkte p� indl�g som fjernes af newsserverne, det er yderst
forskelligt hvordan denne "moderering" fungerer. Jeg har adgang til
s�vel news.arrownet.dk og news.dotsrc.org, ved sammenligning kan jeg se
at de "modereres" meget forskelligt.

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
9. okt. 2011, 07.10.3909.10.2011
til
Erik Olsen skriver:

> En af årsagerne er at portalens webmaster faktisk slet ikke har lyst til
> den konsekvente moderering som er nødvendig, og det betyder at
> pågældende webportal nu ligner nyhedsgruppen i gamle dage til
> forveksling, med en del gode indlæg, men også mange småskænderier og
> enkelte større slag. Hvis der endelig en sjælden gang er nogen som
> bliver udelukket, er det gamle usenetbrugere fra dengang webmaster
> famlede sig frem på usenet.

Sjovt nok er det de gamle usenetbrugere der blev beskyldt for "larmen",
men nu, hvor specelt en af de mest kritiserede ikke gør noget i den
portal, er det stadigvæk galt......

runeof...@hotmail.com

ulæst,
9. okt. 2011, 09.24.3509.10.2011
til
On 7 Okt., 17:19, scootergrisen <scootergri...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> I kan bare skrive hvis i kan bruge noget af det eller vil vide hvordan

Kan du lave én til test-gruppen også. Jeg ville gerne lige afprøve...

> Det med encoding drillede lidt dengang jeg skulle lave det.
> Men hvis i finder en færdig løsning så virker det vel.

Ja, det er forkert karaktersæt. Jeg får underlige tegn for danske
karakterer.

MVH
Rune Jensen

Mcwm

ulæst,
9. okt. 2011, 15.38.1609.10.2011
til
Den 09-10-2011 11:46, Erik Olsen skrev:

> [...]
> kunnet findes selvom de p�g�ldende har v�ret prugere i flere �r. En
> s�rlig beskyttelse af nye brugere passer dog d�rligt med usenets

Det h�nger fint sammen. Jeg �nsker ikke indg� i personfnidder, det er
der nok af. Men man kan ved selvsyn konstatere, at henvender man sig som
ny i en gruppe med relativt f� "medlemmer" s� har du bare af at passe
ind, for ellers ignoreres du bare. Fors�g det gene selv.

> [...]
> enkelt brugers misbrug af dk.helbred som spiller in. Vi andre har l�rt
> at bruge killfilteret i s�dan en situation.

Det er jeg - som jeg allerede har givet udtryk for - helt enig
i.

> [...]
> �bne arme og fanfarer. Eller hvordan opfatter de det n�r de skal v�re
> �rlige? Jeg ved det ikke, jeg g�tter bare.

Personligt har jeg ikke - som erfaren i grupperne - haft nogen form for
�nske om en speciel modtagelse. Jeg har blot konstateret, at - om ikke
andet - s� er dele af "det faste inventar" styrende i sine henvendelser
til nyankommne. I den rette kontekst, kan selv tavshed v�re en subtil
form for kontrol.

> [...]
> konkurrerende webportaler til, og det g�r ikke s� godt p� den
> oprindelige (ingen grund til at n�vne navne her).

P� s�t og vis �nsker jeg b�de at der arbejdes med den fremkomne ide og
p� den anden side bander jeg den langt v�k.

Det kunne blive - om ikke andet - et fint alternativ til en faktisk
reader, blot frygter jeg at det bliver et samlingspunkt for dem som
t�nker "fint, det her er min chance for at kontrollere". Det vil blive
et almindeligt web-fora med tilf�ldige moderatorer. Ingen af de seri�se
- dem som blot �nsker en anderledes indgang til news - vil deltage og da
slet ikke hvis det viser sig at de skal bruge deres tid p� at holde
moderatorerne i �rerne. Nu sidder vi s� tilbage med netop den gruppe af
personer som ikke magter opgaven.

> [...]
> enkelte st�rre slag. Hvis der endelig en sj�lden gang er nogen som
> bliver udelukket, er det gamle usenetbrugere fra dengang webmaster

Jeg beklager meget at m�tte stille det op p� denne m�de; Hvem skal v�re
dommer og hvem har valgt p�g�ldende. Der vil holdningen i grupperne v�re
XXX for han har v�ret her s� s� l�nge eller han er den der holder sammen
p� gruppen(L�s; den lille faste klike)

Inden jeg evt. bliver skudt noget i skoene, vil jeg p�pege at jeg
fortr�kker ingen kontrol og eget filter, frem for at alt kontrolleres af
en selvbestaltet gruppe. Og skal der v�re *nogen* form for kontrol, s�
skal det ikke ud�ves p� enkeltpersoners forgodtbefindende.

M� jeg endelig tilr�de de herrer/damer der l�ser med i denne gruppe, at
droppe deres daglige "identitet" i grupperne, for selv at f� en f�lelse
af at ankomme p� ny. V�lg gerne en gruppe der normalt ikke bes�ges og
lige s� gerne en gruppe med f� skribenter. At diskutere *alene* ud fra
den gruppe man normalt frekventerer og m�ske er en st�rre del af end man
selv er klar over, kunne v�re en s�rdeles h�rrejsende oplevelse.

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
9. okt. 2011, 15.54.1809.10.2011
til
Den 09-10-2011 04:53, Kim Ludvigsen skrev:
> Jeg ved ikke lige, hvilket indl�g du hentyder til i det ovenst�ende, men
> mon ikke der menes teknisk hj�lp. Hvordan en s�dan portal skal styres,
> hvor h�rdt den skal styres, og af hvem, er endnu ikke besluttet.
Pr�v at l�se de indl�g der danner grundlag for dit eget indl�g i
n�rv�rende gruppe, i fx serverside.php. Pr�v at l�se indl�ggene som
nyankommen, eller bedre endnu; Skift din identitet og pr�v at deltage.

Venligst
Mcwm

Allan Vebel

ulæst,
9. okt. 2011, 17.58.5509.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Det kunne blive - om ikke andet - et fint
> alternativ til en faktisk reader, blot frygter
> jeg at det bliver et samlingspunkt for dem
> som t�nker "fint, det her er min chance
> for at kontrollere".

Jeg tror ikke p� at der kommer mere kontrol.

Meningen med det hele har v�ret at ersttatte
den usenet-tilgang der er p� http://html.dk
med noget andet og bedre - og noget der
ikke involverer deres for�ldede artikler.

En anden tilgang er at man bedre kan styre
reklameindsatsen af s�dan et forum - det er
jo input fra news-groups der bliver indlemmet
i nyhedsstr�mmen.

> Det vil blive et almindeligt web-fora med
> tilf�ldige moderatorer.

Hvor har du det fra? Er det ikke noget du bare
tror?

Den eneste form for kontrol der kan blive, er
vist hvis Peter Nocolaisen pludselig begynder
at overspamme bestemte grupper, som det
har v�ret tilf�ldet.

Jeg er tilh�nger af at noget nyt bliver etableret,
og har ogs� tilbudt at lave en del af arbejdet.

Et web-interface kan give flere kunder i butikken,
fremfor at folk skal logge p� en eller andet
news-reader - nu bliver der begge muligheder,
det kan da kun g� godt;o)

P� hvilket dom�ne det bliver etableret, er ikke
s� vigtigt, bare det bliver synligt for flere end
dem der frekventerer grupperne i �jeblikket.

Mcwm

ulæst,
9. okt. 2011, 19.20.2709.10.2011
til
Den 09-10-2011 23:58, Allan Vebel skrev:

> Jeg tror ikke p� at der kommer mere kontrol.

Og det er fint nok, men ikke mere v�rd end det "tror" du klandrer mig
for nedenfor.

> Hvor har du det fra? Er det ikke noget du bare
> tror?

Jo, det er noget jeg tror. Det er der ikke noget forkert i. Men s� l�nge
der ikke er udpeget nogen til at moderere, s� er det en mere n�rliggende
mulighed.

Man ser allerede som det fungerer idag - at der klandres for b�de det
ene og det andet af faste skribenter i grupperne, uden der er grund til
det. Skal disse mennesker st� for en ny l�sning i tilgangen til
grupperne, er der ingen grund til at tro de g�r det bedre end de
fors�ger allerede nu.

> Den eneste form for kontrol der kan blive, er
> vist hvis Peter Nocolaisen pludselig begynder
> at overspamme bestemte grupper, som det
> har v�ret tilf�ldet.

Igen(her indskyder jeg lige, at vi er enige om at det PN fortager sig er
ret uheldigt)Hvem skulle dog v�re dommer= Hvor meget skal man - i
betragterens �jne(l�s moderatorens)ligne PN f�r man strittes ud.

Det er fint at tage et klokkeklart eksempel. Verden er blot ikke s� nem
som du vil fremstille den.

Som det er idag, vil jeg kunne komme PN i mit killfilter. Der diskuteres
ikke den mulighed, men blot at der skal v�re kontrol, s� han kan
ekskluderes. Det er en glidebane.

> Jeg er tilh�nger af at noget nyt bliver etableret,
> og har ogs� tilbudt at lave en del af arbejdet.

Det er ikke noget nyt, men blot en anderledes tilgang til noget allerede
eksisterende. Noget der allerede har sine skrevne og uskrevne regler.
N�r man s�tter sig til dommer over hvad der allerede er, s� deltager man
i glidebanen.

Faktisk kunne det laves simpelt. Adgangskontrol(det kunne v�re en
tilmelding til en tilf�ldig news-udbyder, hvor der sendes anmodning fra
portalen) Ops�t din konto p� portalen. Deltag i debatten.

I stedet fors�ges at opfinde noget helt nyt. Med nye regler. Det vil
sige, at jeg skal f�lge et s�t regler p� portalen og et andet, hvis jeg
v�lger at bruge en traditionel klient.

> Et web-interface kan give flere kunder i butikken,
> fremfor at folk skal logge p� en eller andet
> news-reader - nu bliver der begge muligheder,
> det kan da kun g� godt;o)

Google har lavet det. Vi er enige om det absolut ikke er optimalt, men
det ved nye brugere ikke. N�r de s� end ikke fors�ger sig i grupperne,
m� der v�re andre �rsager. Men det er blot min tro.

> P� hvilket dom�ne det bliver etableret, er ikke
> s� vigtigt, bare det bliver synligt for flere end
> dem der frekventerer grupperne i �jeblikket.

Jo, det er skam vigtigt. Vi har alle set den ballade der opstod omkring
usenet.dk.

S�dan et slagsm�l(eller intern debat om man vil) *kan* f�re til at folk
med adgang til diverse systemer, lige skal h�vde sig.

L�sningen skal have eget dom�ne og *ikke* v�re under enkeltpersoners
kontrol.

Men intet af ovenn�vnte er noget v�rd, med mindre holdningen fra "de
gamle" �ndres drastisk. Har lufter jeg s� lige min tro igen; Det sker n�ppe.

Venligst
Mcwm

Bertel Lund Hansen

ulæst,
9. okt. 2011, 19.43.1509.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Jo, det er skam vigtigt. Vi har alle set den ballade der opstod omkring
> usenet.dk.

Den skyldtes specielle omst�ndigheder, og du glemmer m�ske at vi
etablerede et alternativt dom�ne fordi navnet ikke var s� vigtigt
endda?

Mcwm

ulæst,
9. okt. 2011, 20.19.4109.10.2011
til
> Den skyldtes specielle omst�ndigheder, og du glemmer m�ske at vi
> etablerede et alternativt dom�ne fordi navnet ikke var s� vigtigt
> endda?
N�, jeg forudser blot at det *kan* ske igen. I s�rdeleshed da det er en
selvbestaltet styregruppe man sigter efter.

Men jeg skal m�ske tolke det som et l�fte fra dig, at "specielle
omst�ndigheder" ikke indtr�der mere?

Venligst
Mcwm

Kim Ludvigsen

ulæst,
9. okt. 2011, 21.36.1809.10.2011
til
Mcwm skrev:

Jeg synes ikke, der er et problem i webdesigngrupperne. Det
er naturligt, at n�r der er en h�ndfuld brugere, der har
v�ret i en gruppe i lang tid, s� opst�r der en vis konsensus
om tingene. Kommer man ind i en s�dan gruppe med en anden
holdning, kan man godt opfatte det som angreb, men den slags
er nok umuligt at undg� - i webdesigngrupperne, andre
grupper eller i den fysiske verden. Vi har sj�ldent
personangreb af den grove slags.

(Jeg f�lger ikke dk.politik, s� jeg ved ikke, hvor slem den
er i vore dage, ligesom jeg heller ikke f�lger foto- og
jernbanegruppen, hvor der vist ogs� er/har v�ret problemer.)

Deltager du i andre debatfora? Jeg sidder lige og l�ser i et
webbaseret forum om Thailand, og jeg kan love dig for, at
det du ser i webdesigngrupperne og de andre grupper, jeg
f�lger, slet ikke kan m�les med det, du ser der. Og i det
forum er der endda administratorer p�, der styrer med h�rd h�nd.

Selvom vi har vores "n�dder" i nyhedsgrupperne, s� m� jeg
sige, at de slet ikke kan m�le sig med dem, man finder andre
steder. Vores n�dder poster typisk OT-indl�g i andre
grupper, som det ses med livssynsgutterne i
videnskabsgruppen, men vi er i det store forsk�net for
direkte og grove personangreb. Faktisk er det lige f�r, jeg
f�r lyst til ikke at f� nyt blod ind i grupperne.

N�r jeg talte om strammere styring, s� er det is�r en enkelt
person, som jeg t�nkte p�. Og det er en person, som gentagne
gange er blevet bannet fra forskellige udbydere, men som
bare skifter. Det er et helt �benlyst tilf�lde og et
tilf�lde, hvor det endda ogs� vil v�re en fordel for ham
selv at blive udelukket. Og i lige netop det tilf�lde vil
styringen reelt ikke blive strammere end den er i �jeblikket
- han er jo netop blevet udelukket fra flere netv�rk.

Personligt kunne jeg som n�vnt godt �nske en endnu strammere
styring, men det ville jo v�re helt op til deltagerne her at
fasts�tte reglerne for styringen, og hvem der skulle
h�ndtere dem. Indtil nu virker det som om, jeg st�r alene
med mit �nske om en strammere styring.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din dr�mmeferie i Thailand. Find tips og info p�:

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
10. okt. 2011, 00.00.0010.10.2011
til
Allan Vebel skriver:

> Meningen med det hele har v�ret at ersttatte
> den usenet-tilgang der er p� http://html.dk
> med noget andet og bedre - og noget der
> ikke involverer deres for�ldede artikler.

groups.google.dk.

Kim Ludvigsen

ulæst,
10. okt. 2011, 00.25.4510.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Allan Vebel skriver:

> groups.google.dk.

Den portal er utrolig rodet. Selv hvis du har et forudg�ende
kendskab til usenet er det sv�rt at finde rundt, uden
kendskab er det nok tvivlsomt, om man finder det rette sted
at sp�rge og f� svar.

En stor �rsag til rodet er brugere, der har oprettet egne
grupper, hvor de sp�rger - og selvf�lgelig ikke f�r svar - i
stedet for at finde frem til de rette grupper.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undg� virus og andet snavs p� computeren:

kjaer

ulæst,
10. okt. 2011, 01.03.2310.10.2011
til
Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> gange er blevet bannet fra forskellige udbydere, men som
> bare skifter. Det er et helt åbenlyst tilfælde og et
> tilfælde, hvor det endda også vil være en fordel for ham
> selv at blive udelukket. Og i lige netop det tilfælde vil
> styringen reelt ikke blive strammere end den er i øjeblikket
> - han er jo netop blevet udelukket fra flere netværk.
>
> Personligt kunne jeg som nævnt godt ønske en endnu strammere
> styring, men det ville jo være helt op til deltagerne her at
> fastsætte reglerne for styringen, og hvem der skulle
> håndtere dem. Indtil nu virker det som om, jeg står alene

Det er vel op til styregruppen at fastsætte reglerne. Heldigvis er det
aldrig rigtig lykkedes for de selvbestaltede autoriteter at overtage
styringen. En regl der gør at den ene bruger kan udelukke den anden går
aldrig godt.

Kim Ludvigsen

ulæst,
10. okt. 2011, 01.41.2310.10.2011
til
kjaer skrev:

> Det er vel op til styregruppen at fasts�tte reglerne.

Styregruppen vil ikke have noget med portalen at g�re,
medmindre det bliver besluttet, at det er den, der skal st�
for portalen og fasts�tte reglerne. Og at den gider.

Uanset hvem, der skal st� for h�ndtering af abuse, skal det
selvf�lgelig v�re nogle, som de fleste har tillid til og
respekterer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undg� faldgruberne, s�dan v�lger du det rette webhotel:

Erik Olsen

ulæst,
10. okt. 2011, 02.47.0910.10.2011
til
Mcwm wrote:

> [...]
> som ny i en gruppe med relativt f� "medlemmer" s� har du bare af at
> passe ind, for ellers ignoreres du bare. Fors�g det gene selv.

At blive ignoreret som ny bruger er noget som er meget vanskeligt at
g�re noget ved. Der er ingen tvang til at besvare andres meddelelser, s�
selvom man formulerer sig p�nt og h�fligt, kan man sagtens ignorere
andre. Det er bl. a. det man g�r n�r man putter nogen i killfilteret.
Jeg har nogle gange puttet nye brugere i killfilteret n�r de har trampet
for meget rundt.

Jeg ved ikke hvad de bliver mest forn�rmede over, at blive modsagt eller
at blive ignoreret. N�r folk har trampet l�nge nok, bliver jeg ligeglad.

Jeg har for�vrigt pr�vet i et webforum at have en hemmelig identitet
foruden min officielle med fulde navn (burde v�re obligatorisk). Det
giver b�de fordele og ulemper, som man nok kan t�nke sig. Hvis man er
alt for p�n og gr�, kan det godt v�re man bliver ignoreret. Det har jeg
s� aldrig v�ret.

Leif Neland

ulæst,
10. okt. 2011, 05.27.3910.10.2011
til
En ting, der kunne f� mig til at bruge et webinterface er, hvis det kunne
holde styr p� hvilke meddelelser, jeg havde l�st, uanset hvilken pc jeg
havde brugt.

Det er en ulempe med at have en nyhedsl�ser p� hver pc, at n�r jeg har l�st
indl�g p� en maskine, s� st�r de stadig som ul�st p� en anden.
Og der skal holdes styr p� at beskeder kan v�re cross-postede, s� skal de
markeres som l�st i alle grupperne.

Leif

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 06.07.3210.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> (Jeg følger ikke dk.politik, så jeg ved ikke, hvor slem den
> er i vore dage, ligesom jeg heller ikke følger foto- og
> jernbanegruppen, hvor der vist også er/har været problemer.)

Det er længe siden der har været problemer i jernbanegruppen. Den
er velfungerende og har været det i den tid jeg har brugt den (1
år eller 2).

Jeg kan ikke udelukke at folk i mit killfilter skriver
problematiske indlæg, men de bliver i hvert fald ikke citeret, så
det er usandsynligt.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 06.12.0510.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> Styregruppen vil ikke have noget med portalen at g�re,
> medmindre det bliver besluttet, at det er den, der skal st�
> for portalen og fasts�tte reglerne. Og at den gider.

Jeg sidder ikke i styregruppen og ved ikke hvordan den stiller
sig. Men jeg er sikker p� at den konsekvent vil afvise at have
noget med en portal at g�re. Det slutter jeg fra at den slet ikke
er involveret i infoarbejdet.

Jeg tror at det er et princip alle medlemmerne f�lger: at de
holder sig ude fra alt hvad der har ber�ring med usenetpolitik
n�r de optr�der som styregruppe, fordi deres opgave varetages
bedst p� den m�de.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 06.13.4510.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Men jeg skal m�ske tolke det som et l�fte fra dig, at "specielle
> omst�ndigheder" ikke indtr�der mere?

Hvordan skulle jeg kunne garantere det? De specielle
omst�ndigheder ved usenet.dk var at �n person havde kontrollen
med dom�nenavnet og i lang tid ikke ville g�re det muligt at
benytte det.

Den slags er jeg ikke herre over.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 06.20.5910.10.2011
til
Leif Neland skrev:

> En ting, der kunne få mig til at bruge et webinterface er, hvis det kunne
> holde styr på hvilke meddelelser, jeg havde læst, uanset hvilken pc jeg
> havde brugt.

Jeg tror ikke vi skal komme alt for godt i gang med et katalog
over individuelle ønsker. Dit problem kan løses ved at bruge
Thunderbird Portable på en usb-pind.

> Og der skal holdes styr på at beskeder kan være cross-postede, så skal de
> markeres som læst i alle grupperne.

Det er ikke sikkert at alle ønsker det. Jeg kan sætte det op på
forskellig måde i mit program. Jeg henter slet ikke krydspostede
indlæg i andet end den første gruppe det er sendt til.

Og for min skyld måtte man såmænd gerne fjerne muligheden for
krydspostning. Jeg har i hele min usenettid kun oplevet ét
tilfælde hvor det var virkelig nyttigt. I en periode blev mange
tråde krydspostet til den danske, den norske og den svenske
sproggruppe. Det var fedt.

I alle andre tilfælde kunne det sagtens undværes.

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
10. okt. 2011, 06.35.4910.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Du nævner også, at der måske skal være "strengere vilkår". Igen, det
> usenet skal overleve på er netop *ingen* kontrol. Det er der nok af
> andre steder. Klart der ikke skal spammes, men det skal også være den
> eneste kontrol der skal være.

> Skal et sådan, ellers udmærket initiativ, have en
> chance, skal der dannes en forening der har det ene formål, at sikre at
> *alle* har retten til at ytre sig i de aktuelle grupper, så længe det
> gøres i en sober tone. Al anden kontrol, skal være op til den enkelte
> brugers filter

Hvis du vil sikre en sober tone, lægger du vel op til en ret stram kontrol.

--
Peter Brandt Nielsen

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 06.38.5710.10.2011
til
Den 10-10-2011 07:41, Kim Ludvigsen skrev:
> Uanset hvem, der skal st� for h�ndtering af abuse, skal det selvf�lgelig
> v�re nogle, som de fleste har tillid til og respekterer
Og som melder sig. S� sp�rger jeg; Hvor tror du de f�r beskeden om at
del type personer er �nsket? Pr�cis; i grupperne. S� kan den gamle garde
melde sig under fanerne og rygklapperiet kan forts�tte. S� er de de
gamle konservative, som skal st� for innovationen.

Det kan laves uden de store sv�rdslag. Portalen kan ligge hos
http://dotsrc.org/

De giver adgangen, under foruds�tning at brugeren har oprettet sig p�
portalen via link, som tilsender den mail der kendes fra idag. V�lger
brugeren ikke at aktivere det link, vil der kun v�re l�seadgang.

At det s� giver den fordel at nyhederne hentes lokalt, kan vist ikke
kaldes en ulempe.

Misbrug h�ndteres af dotsrc.org, som det allerede g�res idag. Dejligt
upartisk.

Det er blot at lave sitet og donere det hele til dem. De personer der
mener det skal ligge p� et andet dom�ne, er da velkomne til at k�be et
som de lader pege p� dotsrc.org

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 06.43.0010.10.2011
til

> Hvordan skulle jeg kunne garantere det? De specielle
> omstændigheder ved usenet.dk var at én person havde kontrollen
> med domænenavnet og i lang tid ikke ville gøre det muligt at
> benytte det.
>
> Den slags er jeg ikke herre over
Hvis man helt kan undgå at det opstår, skal man så ikke stræbe efter
det, i stedet for løsninger hvor det *kan* gå galt? Se i øvrigt mit svar
til Kim, med forslag om at det doneres til http://dotsrc.org/ og de står
for håndteringen af abuse m.v.

Venligst
Mcwm

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 06.53.3010.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Hvis man helt kan undg� at det opst�r, skal man s� ikke str�be efter
> det, i stedet for l�sninger hvor det *kan* g� galt?

Det er en afvejning. Der er fordele ved at det ligger under
dom�nenavnet usenet.dk, og kontrollen med det dom�ne er delvist
spredt ud p� flere h�nder. Der er dog kun �n person der har den
reelle kontrol via DK-Hostmaster.

> Se i �vrigt mit svar til Kim, med forslag om at det doneres til
> http://dotsrc.org/ og de st�r for h�ndteringen af abuse m.v.

Det kunne jeg s�m�nd godt leve med. Jeg kan lave en omdirigering
fra portal.usenet.dk dertil.

Ved du hvor demokratisk styringen af dotsrc.org er?

Kim Ludvigsen

ulæst,
10. okt. 2011, 06.56.5210.10.2011
til
Mcwm skrev:

> [...]
> grupperne. S� kan den gamle garde melde sig under fanerne og
> rygklapperiet kan forts�tte. S� er de de gamle konservative,

Jeg deler absolut ikke denne frygt. Det m� v�re muligt at
finde nogle, som kan h�ndtere opgaven seri�st, og det vil jo
ikke v�re, s� de skal sidde og lege selvbestaltede og meget
aktive dommere. De skal udelukkende reagere p�
abuse-henvendelser.

Jeg kan ikke mindes, der nogensinde har v�ret problemer med
overaktive medlemmer af styregruppen. N�rmere tv�rtimod. S�
mon ikke ogs� dette ville kunne fungere.

> Det kan laves uden de store sv�rdslag. Portalen kan ligge
> hos http://dotsrc.org/

Det kunne ogs� v�re en l�sning. Hvis ellers de vil have det
ekstra arbejde, som det vil medf�re.

Jeg m� dog indr�mme, at jeg er blevet lidt forelsket i
forslaget om en facebook app, hvis det ellers er muligt. Den
vil kunne tiltr�kke nye brugere, og jeg kan forestille mig,
at det vil v�re sv�rere at integrere den, hvis portalen
ligger hos dotsrc - ikke mindst fordi, man ville skulle
kunne bruge sit facebook-login i stedet for at oprette et
nyt login.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hj�lp til computeren og internettet:

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 07.10.0610.10.2011
til
Den 10-10-2011 03:36, Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> angreb, men den slags er nok umuligt at undg� - i webdesigngrupperne,
> andre grupper eller i den fysiske verden. Vi har sj�ldent personangreb

Det er absolut ikke for at h�ne dig, Kim. Men man kan ikke tage
udgangspunkt i enkelte grupper. Taler vi adgang til samtlige dk.*
grupper, m� der tages hensyn til dem alle. Skal de relanceres via
"NemAdgang", s� er man tvunget til at g�re det kosekvent.

Alene det faktum at der stadig vil komme personer via en "rigtig"
newsklient, g�r at det er laveste f�llesn�vner. Ingen vil kunne
kontrollere dem p� anden m�de end de kan idag.

> [...]
> webdesigngrupperne og de andre grupper, jeg f�lger, slet ikke kan m�les
> med det, du ser der. Og i det forum er der endda administratorer p�, der

Ja, jeg kommer p� andre fora. Det har jeg gjort siden '93-94.

Den gang var det god skik at byde folk velkommen. Is�r de �ldre i
grupperne h�ndh�vede den (uskrevne)regl.

Administratorer(Valgte og selvbestaltede)har den evne - n�r de selv
deltager i debatten - at v�lge parti. Den slags er intet v�rd.
Personligt er *jeg* fx intet v�rd, idet jeg har antiparti for kliker,
fordi jeg anser at det er styrende for en debat. Debat skal med mine
�jne, v�re helt fri.

> [...]
> for direkte og grove personangreb. Faktisk er det lige f�r, jeg f�r lyst
> til ikke at f� nyt blod ind i grupperne.

Hvor stort et evt. angreb er, kan hverken du eller jeg g�re os til
dommer over. Det afh�nger af, hvad den udsatte f�ler.

Lad os tage et konkret eksempel. Jeg er blevet h�net, nedgjort eller
hvad man nu skal kalde det, blot fordi jeg v�lger at skrive under
synonym. At jeg fort�ller om �rsagen til mit valg, preller helt af.

I tidligere tider var jeg ikke anonym. Det f�lte jeg ikke behov for, da
jeg gerne st�r inde for mine ord og handlinger. Men vi har v�ret udsat
for en grov forbrydelse i vores eget(tidligere)hjem, hvorfor vi i dag
har adressebeskyttelse. Pointen er; hvorfor skal jeg retf�rdigg�re min
tilstedev�relse i anonym form og ikke mine holdninger?
Jeg fors�ger blot at beskytte mine k�re.

> [...]
> selv at blive udelukket. Og i lige netop det tilf�lde vil styringen
> reelt ikke blive strammere end den er i �jeblikket - han er jo netop

Jeg ser staklens indl�g. Jeg l�ser dem endog til tider. Som alle andre,
har jeg dage hvor jeg vil forklare ham. Hj�lpe ham. Andre dage bander
jeg ham blot langt v�k. Men n�r jeg i mit stille sind sidder og t�nker
over det, s� er det blot indl�g fra en stakkel, som jeg kan v�lge at
forbig�. Det er mig der er t�ben, n�r jeg l�ser hans indl�g. Ikke ham,
for han ved ikke bedre,ud fra sin oplevelse af virkeligheden.

> [...]
> for styringen, og hvem der skulle h�ndtere dem. Indtil nu virker det som
> om, jeg st�r alene med mit �nske om en strammere styring.

Jeg forst�r din opfattelse fuldt ud. Tro mig ;-) Det er bare ikke
l�sningen, men begyndelsen til enden.

Venligst
Mcwm

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
10. okt. 2011, 07.14.3510.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> han stadig huserer der, for jeg bruger ikke l�ngere gruppen.
>
> Det var is�r den slags adf�rd, jeg t�nkte p�, da jeg snakkede om

Jeg er i tvivl om, om du taler om abusepolitik over for portalens
brugere eller filtrering af beskeder generelt.

--
Peter Brandt Nielsen

Karl Erik Christensen

ulæst,
10. okt. 2011, 07.16.1210.10.2011
til

On 30-09-2011 18:00, Karl Erik Christensen wrote:

> Jeg giver Rune helt ret - hvorfor forlade sig p� enkeltpersoner og deres
> mere eller mindre egoistiske luner?
>
> Var det ikke bedre om gruppen kontaktede Sunsite (DotSrc), og forh�rte
> om de kunne hoste et webinterface? De har jo trafikken p� deres server
> alligevel.
>
> Mit kendskab til Sunsite er, at der er masser af entusiaster p� stedet.
>
> Karl Erik.

Jeg foresl�r at Scootergrisen, Leif Neland og Stig Johansen kontakter
Sunsite.
De to f�rstn�vnte pga. det kendskab de har oparbejdet vedr.
webinterface, og Stig pga. hans enorme tekniske indsigt.

Karl Erik.

Som det ses foreslog jeg dette allerede den 30. sept.
Der faldt det ikke i god jord, for ingen havde nosser til at tage
stilling :-)

En Facebook app. er efter min mening en d�d sild.
Bliver folk ikke snart tr�tte af "Arto for b�rn og voksne"?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Kim Ludvigsen

ulæst,
10. okt. 2011, 07.20.2210.10.2011
til
Peter Brandt Nielsen skrev:

> Jeg er i tvivl om, om du taler om abusepolitik over for
> portalens brugere eller filtrering af beskeder generelt.

Abuse. Den skrappere kontrol af abusesager vil s� kunne
best� i at filtrere indl�g fra brugere, der er udelukket
efter en abuseklage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 07.25.5010.10.2011
til
> Det kunne jeg s�m�nd godt leve med. Jeg kan lave en omdirigering
> fra portal.usenet.dk dertil.

;-)

> Ved du hvor demokratisk styringen af dotsrc.org er?

Der m� jeg melde pas. Jeg har brugt dem en periode som n�dl�sning, det
er alt jeg kender til dem. Det er ingenlunde s� groft ment som det ser
ud p� skrift, men er det ikke bedre, at det er folk der ikke har deres
daglige gang i grupperne som har ansvaret? De har det allerede idag,
hvis man (som du)har en konto hos dem.

Dermed skulle du faktisk v�re en af de f�rste til at bem�rke, om man f�r
en d�rlig behandling af dem ;-)

Hvorom alting er, s� skriver de ikke meget om sig selv, men det er intet
til hinder for at lave en henvendelse til dem
http://dotsrc.org/aboutus/staff/

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 07.28.3910.10.2011
til
Den 10-10-2011 12:56, Kim Ludvigsen skrev:

> Det kunne ogs� v�re en l�sning. Hvis ellers de vil have det ekstra
> arbejde, som det vil medf�re
Er portalen sat rigtigt op, vil du ikke f� mere arbejde end de har idag,
andet end det der m�tte genereres af et st�rre antal brugere. Om de f�r
de brugere ved at de tilmelder sig via en portal i stedet for som i dag
via mail, kan vist komme ud p� et ;-)

Venligst
Mcwm

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
10. okt. 2011, 07.31.4210.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> Abuse. Den skrappere kontrol af abusesager vil s� kunne best� i at
> filtrere indl�g fra brugere, der er udelukket efter en abuseklage.

Filtrere newsudbyderne da ikke indl�g fra de brugere, de har udelukket?

--
Peter Brandt Nielsen

Kim Ludvigsen

ulæst,
10. okt. 2011, 07.32.4710.10.2011
til
Mcwm skrev:

> [...]
> samtlige dk.* grupper, m� der tages hensyn til dem alle.
> Skal de relanceres via "NemAdgang", s� er man tvunget til at

Jeg kan ikke se, at det er i modstrid med, hvad jeg har
skrevet. Jeg rejste netop debatten her, fordi jeg er
interesseret i en samlet l�sning i stedet for en, der blot
inkluderer webdesigngrupperne.

> Alene det faktum at der stadig vil komme personer via en
> "rigtig" newsklient, g�r at det er laveste f�llesn�vner.
> Ingen vil kunne kontrollere dem p� anden m�de end de kan idag.

Man skal vel ogs� f�rst og fremmest - eller kun -
kontrollere dem, der poster via portalen. N�r jeg skriver
"f�rst og fremmest", s� er det med tanke p� et evt. filter i
forbindelse med abuse.

> Lad os tage et konkret eksempel. Jeg er blevet h�net,
> nedgjort eller hvad man nu skal kalde det, blot fordi jeg
> v�lger at skrive under synonym. At jeg fort�ller om �rsagen
> til mit valg, preller helt af.

Det er s� d�rlig stil. Det har altid v�re helt frivilligt,
om man vil v�re anonym (omend reglerne reelt siger, at man
skal bruge en virkende mailadresse). Det har s� selvf�lgelig
nogle bivirkninger, hvis man skriver under synonym - is�r
n�r man er ny i en gruppe. Indl�g fra en person med navn,
vil i de fleste tilf�lde umiddelbart fremst� mere trov�rdige.

> Jeg forst�r din opfattelse fuldt ud. Tro mig ;-) Det er bare
> ikke l�sningen, men begyndelsen til enden.

Det er jo derfor, vi har debatten her. For at finde ud af,
hvad de forskellige mener, og hvad man kan blive enige om.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 07.34.2310.10.2011
til
Den 10-10-2011 13:16, Karl Erik Christensen skrev:
> Som det ses foreslog jeg dette allerede den 30. sept.
Og det er den eneste holdbare l�sning. Jeg skal undskylde at jeg ikke er
faldet over dit indl�g. Det har min fulde opbakning!

> Der faldt det ikke i god jord, for ingen havde nosser til at tage stilling

Som jeg tidligere har skrevet, s� har alle deres grunde for at �nske det
ene eller det andet. Personligt kan jeg kun st�tte dem der fors�ger at
n� �benhed om styringen og lader usenet forblive for alle.

Vi skal alle kunne komme der, blot vi f�lger de simple regler.
Begr�nsningen skal "ligge i os selv".

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 07.37.4810.10.2011
til
Den 10-10-2011 12:35, Peter Brandt Nielsen skrev:
> Hvis du vil sikre en sober tone, lægger du vel op til en ret stram kontrol
Næ, det udøver jeg ikke over for mine børn... og de kan tiltale på en
pæn måde. Men det kan man måske ikke med voksne?

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 07.36.1410.10.2011
til
Den 10-10-2011 13:31, Peter Brandt Nielsen skrev:

> Filtrere newsudbyderne da ikke indlæg fra de brugere, de har udelukket?
Jo, der er endda spam-filtre man kan ryge i. Nogle mere effektive end andre.

Venligst
Mcwm

Kim Ludvigsen

ulæst,
10. okt. 2011, 07.47.3110.10.2011
til
Peter Brandt Nielsen skrev:

> Filtrere newsudbyderne da ikke indl�g fra de brugere, de har
> udelukket?

Det ser ikke ud som om, de har et generelt filter, der
stopper personerne, uanset hvilken server de benytter. De
forhindrer blot personerne i at sende fra deres eget
netv�rk. Om de g�r det med et filter eller ved at ikke
tillade en login, skal jeg ikke kunne sige. Mit g�t ville
v�re sidstn�vnte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
10. okt. 2011, 07.54.2210.10.2011
til
Kim Ludvigsen skrev:

> Det ser ikke ud som om, de har et generelt filter, der stopper
> personerne, uanset hvilken server de benytter.

Det er vel heller ikke så let at gøre på en effektiv måde?

--
Peter Brandt Nielsen

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 08.14.4110.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Der m� jeg melde pas.

Du har blind tillid til en ukendt gruppe af folk der driver
dotsrc.org, men du vil gerne forhindre en endnu slet ikke
organiseret gruppe i at drive en usenetportal.

> Dermed skulle du faktisk v�re en af de f�rste til at bem�rke,
> om man f�r en d�rlig behandling af dem ;-)

Nej, det ved jeg ikke. Jeg l�ner mig ikke op af ballade med den
m�de jeg opf�rer mig p�.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 08.15.5310.10.2011
til
Mcwm skrev:

> N�, det ud�ver jeg ikke over for mine b�rn... og de kan tiltale p� en
> p�n m�de. Men det kan man m�ske ikke med voksne?

Det kan slet ikke sammenlignes. Jeg gider ikke engang at pr�ve at
udrede alle de forskelle der er. Jeg vil blot p�pege at dine b�rn
er afh�ngige af dig.

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 08.27.2910.10.2011
til
> Det kan slet ikke sammenlignes. Jeg gider ikke engang at pr�ve at
> udrede alle de forskelle der er. Jeg vil blot p�pege at dine b�rn
> er afh�ngige af dig.
Vi to er et godt eksempel Bertel. Vi er ikke enige om meget og jeg har
tilladt mig at p�pege nogle ting for dig, som jeg ikke fandt i orden. Fx
at bruge ironi, uden at angive det. S� derfor;

Jeg kan se, at ironi ikke er nemt at opfatte. Men skal vi tage det helt
for p�lydende, s� er det vist den der ikke forst�, at man kan komme
langt ved at kommunikere, som har et problem.

Jeg er velvidende om, at der i diverse grupper, findes folk der �nsker
at save tingene ned, blot fordi de mener at skribenten ikke har gjort
sig umage nok til at g�re det forst�eligt for l�seren.

Desuden er du p� meget tynd is.. du aner ikke en disse om mine b�rn og
deres opholdssted. Du antager for at bevise en pointe der ikke er.

Det er netop den slags "jeg ved", som skr�mmer folk v�k.

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 08.30.2510.10.2011
til
> Du har blind tillid til en ukendt gruppe af folk der driver
> dotsrc.org, men du vil gerne forhindre en endnu slet ikke
> organiseret gruppe i at drive en usenetportal
Hvor sv�rt kan det v�re for dig, selv at s�ge p� nettet, for at se om du
kan finde mennesker der mener sig udelukket fra pgl. udbyder p� ikke
saglig baggrund.

�rligt, s� stoler jeg mere p� deres evner i denne sag, end dine.

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 08.34.4210.10.2011
til
Den 07-10-2011 08:08, Kim Ludvigsen skrev:
Blot for at underbygge min p�stand om hvem der melder sig under fanerne,
s� tag et kig ned over tr�den.

S�rme om det ikke er den faste lille skare der optr�der.

Det der fors�ges lavet, er en smuk *tanke*, det vil blot aldrig kunne
f�res ud i livet, for det har allerede udviklet sig til en kamp om hvem
skal hvad. Udvalget af personer vil v�re de tilstedev�rende.

Venligst
Mcwm

Ivan V. Klattrup

ulæst,
10. okt. 2011, 08.39.5110.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skrev:

>Dit problem kan lųses ved at bruge
>Thunderbird Portable på en usb-pind.

Virker det overalt ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Kim Ludvigsen

ulæst,
10. okt. 2011, 09.15.0910.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Det der fors�ges lavet, er en smuk *tanke*, det vil blot
> aldrig kunne f�res ud i livet, for det har allerede udviklet
> sig til en kamp om hvem skal hvad. Udvalget af personer vil
> v�re de tilstedev�rende.

Jeg ser alts� ikke nogen kamp. Vi kommer med forslag og
ideer, og der er slet taget nogen beslutninger. Det
n�rmeste, vi er kommet en beslutning, er en underkendelse af
et af mine �nsker, nemlig en lidt strammere styring af en
portal, end den vi s�dvanligvis kender i grupperne.

Meningen med debatten er netop at finde frem til, hvad vi
skal eller ikke skal. Efter en passende debattid (vel en
14-dages tid), vil jeg pr�ve at sammenfatte, hvad der er
indtil da er enighed om eller stemning for. Og s� debatterer
vi lidt videre ud fra det, inden vi har en beslutning.

Debat�rerne udg�res naturligt nok af dem, der startede med
projektet i webdesigngruppen, og s� dem, der f�rdes i
admingruppen. Admingruppen er netop beregnet til denne slags
debatter. F�ler du, at der mangler nogle andre stemmer i
koret, er du velkommen til at hale dem herind.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din dr�mmeferie i Thailand. Find tips og info p�:
http://rejse-til-thailand.dk

Peter Brandt Nielsen

ulæst,
10. okt. 2011, 09.23.4110.10.2011
til
Erik Olsen skrev:

> Det virker noget s�rt at ville kontrollere en usenetportal strengere end
> selve usenet.

Hver udbyder har vel hver sin kontrol og v�lger selv sin linje for,
hvorn�r man reagerer. Og den linje er n�ppe fuldst�ndigt beskrevet.

Der n�vnes i denne tr�d et eksempel fra en helbredsgruppe, som mange
opfatter som misbrug. Hvis en udbyder tillader det misbrug, synes jeg,
den foresl�ede portals kontrol skal v�re strammere.

--
Peter Brandt Nielsen

Rune Jensen

ulæst,
10. okt. 2011, 10.41.1110.10.2011
til
On 10 Okt., 05:34, Mcwm <m...@home.invalid> wrote:

> Blot for at underbygge min påstand om hvem der melder sig under fanerne,
> så tag et kig ned over tråden.
>
> Sørme om det ikke er den faste lille skare der optræder.

Jomen... du kan da også lave dit helt eget webinterface?

Nyhedsgrupperne er åbne. Der er ikke copyright på - i så fald ville
html.dk vidst have fået et sagsanlæg for lang tid siden.

Jeg er ligeglad med hvem der gør hvad, bare der bliver gjort noget.
Jeg synes så, det må være smartere at samle krafterne, men ingen
tvinger jo til det.

Det er formen i NG, den er gal med, tror jeg. At skrive til hinanden
via emails og så kunne surfe imellem de emails som man surfer
hjemmesider, det er ikke særligt hipt. Der ER sket noget siden
dinosaurne uddøde (som teknologisk vel er det tidspunkt hvor NG
opstod).

Så EMM må formen kunne laves om, uden at indholdet ændres. Folk vil jo
gerne bruge nettet til at dele deres viden, bare ikke NGerne som det
er nu. Der har ikke været nogensomhelst nye personer i
webdesigngrupperne i omkring et år, og lur mig om det ikke også gælder
andre grupper udenfor webdesign. Det er alle sammen nogle, som er vant
til NG, og har skrevet derigennem flere år. Ikke nogen udefra, som
lige "faldt forbi".

...og _ja_ jeg ville gerne have nye ansigter, sådan set derfor jeg
ville støtte projektet.

MVH
Rune Jensen

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 11.29.1710.10.2011
til
Ivan V. Klattrup skrev:

> Virker det overalt ?

En Windowsversion virker p� alle g�ngse Windowssystemer, og
tilsvarende med en Linuxversion.

Fidusen ved en portableversion er at den beholder alle sine data
i sin egen folder, s� blot man propper usb-pinden ien vilk�rlig
pc med samme grundsystem, s� har man sin Firefox som er helt ens
overalt.

Man kan det samme med Dialog og Agent f�r version 2.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 11.31.2610.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Blot for at underbygge min påstand om hvem der melder sig under fanerne,
> så tag et kig ned over tråden.

> Sørme om det ikke er den faste lille skare der optræder.

Ja, det er pudsigt nok folk der gider gøre et stykke arbejde. Det
er sgu sært. Men din antydning af at det er en lukket gruppe, er
forkert.

> Det der forsøges lavet, er en smuk *tanke*, det vil blot aldrig kunne
> føres ud i livet, for det har allerede udviklet sig til en kamp om hvem
> skal hvad.

Den kamp eksisterer kun i din bevidsthed. Du hjælper ikke nogen
ved at hele tiden at få det til at se ud som om der er gigantiske
problemer.

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 11.37.5610.10.2011
til
Mcwm skrev:

> Hvor svært kan det være for dig, selv at søge på nettet, for at se om du
> kan finde mennesker der mener sig udelukket fra pgl. udbyder på ikke
> saglig baggrund.

Jeg snakker om din holdning. Det er dig der påstår noget. Har du
søgt?

> Ærligt, så stoler jeg mere på deres evner i denne sag, end dine.

Men du *ved* ikke noget.

Ivan V. Klattrup

ulæst,
10. okt. 2011, 11.38.0410.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skrev:

>En Windowsversion virker på alle gængse Windowssystemer, og
>tilsvarende med en Linuxversion.

Så svaret er nej

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
10. okt. 2011, 11.45.3710.10.2011
til
Kim Ludvigsen skriver:

> En stor �rsag til rodet er brugere, der har oprettet egne
> grupper, hvor de sp�rger - og selvf�lgelig ikke f�r svar - i
> stedet for at finde frem til de rette grupper.

Det er jo det de unge vil have......

Nu taler jeg frit fra hjertet:
Fordi en flok hardcore usenetbrugere har set sig lidt ond i sulet p� en
webbaseret usenetl�sning, s� vil de gerne lave en selv.

Det m� i hjertens gerne, min personlige holdning er bare at i skal
blande usenet.dk udenom. Jeg ser ingen grund til at det "oficielle
danske usenet", skal tilbyde en s�dan service p� grundlag af at visse
personer finder andre webl�sninger for "gammeldages" og "umulige".

S� er det op til de enkelte brugere selv at oprette et alternativ.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
10. okt. 2011, 11.46.1810.10.2011
til
Leif Neland skriver:

> En ting, der kunne få mig til at bruge et webinterface er, hvis det kunne
> holde styr på hvilke meddelelser, jeg havde læst, uanset hvilken pc jeg
> havde brugt.

Nåååh, som på google groups?

Bertel Lund Hansen

ulæst,
10. okt. 2011, 11.53.0110.10.2011
til
Ivan V. Klattrup skrev:

> Så svaret er nej

Ja, hvis du troede at man kan køre Linuxprogrammer på en
Windowsmaskine, så er det.

Ivan V. Klattrup

ulæst,
10. okt. 2011, 11.56.4710.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skrev:

>s� blot man propper usb-pinden ien vilk�rlig
>pc med samme grundsystem

Hvordan virker den s� overalt, n�r man er ved en klient hvor usb er
deaktiveret fra administrativt plan ?

Ivan V. Klattrup

ulæst,
10. okt. 2011, 12.00.1910.10.2011
til
Bertel Lund Hansen skrev:

>Ja, hvis du troede at man kan k�re Linuxprogrammer p� en
>Windowsmaskine, s� er det.

Det troede jeg da heller ikke

> [...]
>i sin egen folder, s� blot man propper usb-pinden ien vilk�rlig
>pc med samme grundsystem, s� har man sin Firefox som er helt ens

s� skal der alts� en html-baseret l�sning til for at den her citerede
l�sning virker :-D

Erik Olsen

ulæst,
10. okt. 2011, 12.07.0710.10.2011
til
Leif Neland wrote:
> [...]

> s�
> skal de markeres som l�st i alle grupperne.

Det synes jeg er mere end et luksusproblem. Jeg har ikke tid til at l�se
news i arbejdstiden, s� jeg l�ser kun news p� en PC.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Erik Olsen

ulæst,
10. okt. 2011, 12.10.0610.10.2011
til
Mcwm wrote:

> Dermed skulle du faktisk v�re en af de f�rste til at bem�rke, om man
> f�r en d�rlig behandling af dem ;-)

Jeg har altid f�et en god behandling hos dotsrc.org.

kjaer

ulæst,
10. okt. 2011, 15.49.2010.10.2011
til
Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er en afvejning. Der er fordele ved at det ligger under
> domænenavnet usenet.dk, og kontrollen med det domæne er delvist
> spredt ud på flere hænder. Der er dog kun én person der har den
> reelle kontrol via DK-Hostmaster.

> Det kunne jeg såmænd godt leve med. Jeg kan lave en omdirigering
> fra portal.usenet.dk dertil.
>
> Ved du hvor demokratisk styringen af dotsrc.org er?

Usenet er ikke demokratisk. Styregruppen er engang i fortiden valgt af
nogen, men den bestyrelse er selvsupplerende. Hvis en træder ud så vælger de
selv en til at afløse.
Det har den fordel at de selvbestaltede autoriteter ikke får sig møvet ind
der.

Allan Vebel

ulæst,
10. okt. 2011, 17.28.0910.10.2011
til
Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Fordi en flok hardcore usenetbrugere har
> set sig lidt ond i sulet p� en webbaseret
> usenetl�sning, s� vil de gerne lave en selv.

Jamen, det er jo bare endnu en tilgang til
Usenet - der er jo ingen der tvinger dig til
at bruge den.

> Det m� i hjertens gerne, min personlige
> holdning er bare at i skal blande usenet.dk
> udenom.

Hvorfor, og hvorfor ikke? Jeg ser ikke noget
problem i det.

> Jeg ser ingen grund til at det "oficielle
> danske usenet", skal tilbyde en s�dan service
> p� grundlag af at visse personer finder andre
> webl�sninger for "gammeldages" og "umulige".

Jeg ser slet ingen sammenh�ng, andet at der
kommer en alternativ mulighed, som folk kan
bruge eller lade v�re.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 17.49.2010.10.2011
til

> Ja, det er pudsigt nok folk der gider gøre et stykke arbejde. Det
> er sgu sært. Men din antydning af at det er en lukket gruppe, er
> forkert.

Tæl selv hvor mange der er med baggrund i enten fidoso eller usenetdk.

> Den kamp eksisterer kun i din bevidsthed. Du hjælper ikke nogen
> ved at hele tiden at få det til at se ud som om der er gigantiske
> problemer.

Kunne der være blot en svag mulighed for, at den blot *ikke* eksistere i
dit hoved?

Under alle omstændigheder har jeg ikke nævnt "gigantiske problemer". Det
er din fantasi.

Hvad der ikke er fantasi er, at der tidligere har været problemer med
folkene bag usenet.dk. Det har vi så dit ord for ikke - efter al
sandsynlighed - vil ske igen.

Vi har desuden dine ytringer om at der er bedre at stole på "velkendte
folk", hvor jeg antager at du er en af dem, end at stole på folk der
ikke har sin daglige gang i grupperne.

Lad os nu forstille os, at der indkommer en abuse-klage på mig, som du
skal behandle. Hvordan vil du gøre det, efter at have givet udtryk for
det herover skrevne og hvad vigtigere er, hvordan tror du jeg forvente
at blive behandlet?

Du har så mange forudfattede meninger, formoder det ene eller det andet
ud fra gisninger. Selv mine børn har du en opfattelse af.

Jeg er ikke i tvivl om at du er en kompetence inden for dit felt, men du
har en - i følge min opfattelse - ret uheldig evne til at danne dine
egne konklutioner, uden den fornødne baggrundsviden.

Husk på, at ønsket om kontrol bunder i meget få personers "uønskede"
postninger. Noget der kan undgås enten ved killfilter eller blot ved at
springe de uønskede indlæg over. Tager vi omtalte PN, så er han for det
meste så "flink". at han opretter tråde, som han så selv besvarer. Jeg
mener ikke at have set han blande sine indlæg ind i allerede oprettede
tråde, hvorfor det vil være nemt at undgå ham.

Bertel, vi to bliver aldrig "de bedste venner". Det er der ingen tvivl
om. Hvad der heller ikke skal være tvivl om er, at jeg nærer respekt for
din viden på dit område.

Venligst
Mcwm

Mcwm

ulæst,
10. okt. 2011, 17.49.1610.10.2011
til
Den 10-10-2011 16:41, Rune Jensen skrev:
> Jomen... du kan da også lave dit helt eget webinterface?
Ja, og det samme kan folkene bag usenet.dk. De skal blot ikke gøre sig
selv til små usenetkonger i forsøget.

Men lad deres planer fortsætte. Kun tiden vil vise hvem der havde ret og
jeg spår at der ikke vil være mange *blivende* skribenter fra en ny
portal, såfremt det er "klikerne" der kommer til at stå for fx
abuse-håndteringen.

Argumenterne er at man fremhæver en enkelt syg person. Skal man virkelig
tro at *en* person berettiger al den virak om opstramninger?

Venligst
Mcwm
Der indlæses flere opslag.
0 nye opslag