Re: [diacritice] Rezumat pentru diacritice@googlegroups.com - 2 (de) actualizări în Un subiect

Vlad Paul

Altex mai avea o tastatură fără fir Hama cu aranjament RO, cutia era albastră, dacă o mai găsesc prin pod, îi fac poză.

On Sun, Dec 12, 2021, 16:39 <diacr...@googlegroups.com> wrote:
Dumitru Moldovan <du...@gmx.com>: Dec 11 05:35PM +0200

'seara bună,

Am promis cuiva o tastatură românească și uite că nu reușesc să găsesc niciunde una conformă. Găsesc doar cu aranjamentul QWERTZ… Ca să dau doar câte un exemplu per companie producătoare:

https://www.emag.ro/tastatura-serioux-9400-usb-negru-layout-ro-srxk-9400rousb/pd/D19YY3BBM/
https://www.emag.ro/tastatura-hama-k212-usb-negru-r9057209/pd/DB9CXBBBM/
https://www.cel.ro/tastaturi/tastatura-fujitsu-kb410-ro-layout-neagra-pMyMyPTwu-l/
http://www.comrace.ro/tastatura-btc-caractere-romanesti-ps-2-neagra-5107-ro.html
http://www.comrace.ro/tastatura-comrace-multimedia-caractere-romanesti-ps-2-8-hot-keys-palmrest-ergonomic-5213m-ro-ps2.html

Am mai găsit și tastaturi românești pentru care pozele produsului erau cu un aranjament US, pe alea nu știu dacă merită să le iau în seamă. De exemplu, pentru tastatura asta am găsit în comentariile cumpărătorilor că ar fi tot QWERTZ: https://www.emag.ro/tastatura-multimedia-dell-kb216-ro-layout-negru-580-adhh/pd/DL05DFBBM/

În fine, aveți idee de există tastaturi hardware românești conform standardului în vigoare? Adică QWERTY, cu diacriticele în partea dreaptă, conform https://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Romanian-keyboard-layout.png

Ar trebui să arate precum acest prototip: https://roxanamchirila.com/2014/08/12/tastatura-romaneasca-cu-layout-ro/

P.S. Mențiune specială pentru compania Apple, care pare să trăiască într-un univers paralel în care diacriticele îs împrăștiate pe tastatura românească într-un mod aberant de aparte: https://www.emag.ro/tastatura-apple-magic-keyboard-cu-numpad-layout-ro-mq052ro-a/pd/DBS4S9BBM/
Dumitru Moldovan <du...@gmx.com>: Dec 11 06:00PM +0200

On Sat, Dec 11, 2021 at 05:35:22PM +0200, Dumitru Moldovan wrote:
> [...]

>Am mai găsit și tastaturi românești pentru care pozele produsului erau cu un aranjament US, pe alea nu știu dacă merită să le iau în seamă. De exemplu, pentru tastatura asta am găsit în comentariile cumpărătorilor că ar fi tot QWERTZ: https://www.emag.ro/tastatura-multimedia-dell-kb216-ro-layout-negru-580-adhh/pd/DL05DFBBM/

[…]

Pentru posteritate, una dintre tastaturile românești pentru care nu găseam decât poze cu aranjament US s-a dovedit a fi ce trebuie: Genius Smart KB-100 RO USB. Am găsit o poză „reală” la https://www.mikroatlas.ro/accesorii/tastaturi/1704-tastatura-romaneasca-kb-100-usb-smart-genius-1.html

Se găsește de comandat ca persoană fizică la:

https://conectica.ro/periferice-pc/tastaturi-pc/tastatura-usb-smart-kb-100-ro-negru-genius
https://www.emag.ro/tastatura-genius-usb-smart-kb-100-ro-104-taste-aranjament-romana-diacritice-negru-31300005418/pd/DCWHNXMBM/

Sper să ajute și altora! ;-]
Ați primit acest rezumat deoarece sunteți abonat(ă) la actualizările pentru acest grup. Puteți schimba setările din pagina de membri ai grupului.
Dacă doriți să vă dezabonați de la grup și să nu mai primiți e-mailuri de la acesta, trimiteți un e-mail la adresa diacritice+...@googlegroups.com.

Dumitru Moldovan

On Sun, Dec 12, 2021 at 04:53:08PM +0200, Vlad Paul wrote:
>Altex mai avea o tastatură fără fir Hama cu aranjament RO, cutia era
>albastră, dacă o mai găsesc prin pod, îi fac poză.

Sigur nu e QWERTZ? Toate tastaturile Hama românești pe care le-am văzut erau așa…

Vlad Paul

Asta e, am fost la ai mei azi și bam pozat-o.

On Mon, Dec 13, 2021, 16:38 <diacr...@googlegroups.com> wrote:

Altex mai avea o tastatură fără fir Hama cu aranjament RO, cutia era
albastră, dacă o mai găsesc prin pod, îi fac poză.

Dumitru Moldovan <du...@gmx.com>: Dec 13 10:40AM +0200
PXL_20211213_213303872.jpg
PXL_20211213_213252396.jpg

Cristian Secară

În data de Mon, 13 Dec 2021 21:34:44 +0200, Vlad Paul a scris:

> Asta e, am fost la ai mei azi și bam pozat-o.

Ciudat. Acum 5 ani era mai bine
https://groups.google.com/g/diacritice/c/77t6IUAvaQw/m/Kp65wF07EwAJ

Nu m-ar mira să fi venit vreun dobitoc la Hama România (sau să fi găsit ăia la Hama Germania un dobitoc român căruia să îi fi cerut părerea) care în viața lui să nu fi văzut altceva decât maxim Windows XP.

Ar trebui încercată o reclamație direct la Hama Germania. Nu cred că nemții s-ar abate de la un standard DIN pentru indiferent ce (deși era chestia aia cu niciodată să nu spui niciodată).

Cristian Secară
https://www.secarica.ro

Dumitru Moldovan

On Mon, Dec 13, 2021 at 09:34:44PM +0200, Vlad Paul wrote:
>Asta e, am fost la ai mei azi și bam pozat-o.

Bravos, mulțumim! Tre' să recunosc că eram pesimist, toate modelele Hama ce le-am găsit la vânzare, cu fir sau fără fir, erau QWERTZ. Dar multe nu aveau poze cu aranjamentul de taste pentru tastaturile românești. Aceeași problemă există și pe site-ul producătorului: https://ro.hama.com/search?searchMode=1&q=rou. :-/

În fine, precum a remarcat și Cristi Secară, e departe de ce ar trebui să fie și modelul ăsta QWERTY de la Hama.

Apropo, pentru tastatura românească QWERTY Genius, ignorând plasamentul în stil ISO al tastei „” ați văzut vreo greșeală ori scăpare? N-am reușit să găsesc vreo abatere de la standard, poza edificatoare ar fi https://mikroatlas.ro/media/djcatalog2/images/item/17/tastatura-romaneasca-kb-100-usb-smart-genius-1.1_f.jpg.

Aș avea ceva de comentat însă pentru decizia dubioasă de a picta accentele moarte și alte mărunțișuri pe nivelurile 3 și 4 precum ©, §, șamd. A ieșit prea încărcată dpdv vizual pentru gustul meu.

Cristian Secară

În data de Tue, 14 Dec 2021 10:45:33 +0200, Dumitru Moldovan a scris:

> Apropo, pentru tastatura românească QWERTY Genius, ignorând
> plasamentul în stil ISO al tastei „” ați văzut vreo greșeală ori
> scăpare?

Lipsește pauza orizontală (nivelul 4 pe tasta -_), iar separatorul zecimal este este punct în loc de virgulă :)

Ce-i drept, încă o linie pentru linia de pauză orizontală este greu de înțeles ce mai e și aia pentru „omul de rând”, iar underscorele este prea sus (lucru care cred că este de fapt valabil cam la toate tastaturile, inclusiv cele en-US).

> Aș avea ceva de comentat însă pentru decizia dubioasă de a picta
> accentele moarte și alte mărunțișuri pe nivelurile 3 și 4 precum ©,
> §, șamd. A ieșit prea încărcată dpdv vizual pentru gustul meu.

Despre © și chiar și §, de acord. Probabil și ±, toate pe care azi le-aș scoate de tot din standard. Despre tastele moarte, păi dacă nu sunt pictate nu știe nimeni de ele sau care pe unde ar fi. Cel mai frecvent sunt întrebat unde e semul grad și unde e accentul ascuțit. Poate că cineva cu germana i-ar fi util să vadă unde este umlautul (mă refer la scrisul ocazional).

Cu Hama este chiar dubios cum de au scrântit-o, cea din pozele mele din 2017 era corectă și foarte reușită ca design și – trecând peste lipsa tildei de pe tasta din stânga lui 1 și lipsa nivelului 4 care poate o fi fost pur tehnologic la matriță – vizual părea mai aerisită decât Geniusul din pozele tale.
2017-02-19_142434_808.jpg

Dumitru Moldovan

On Tue, Dec 14, 2021 at 12:12:03PM +0200, Cristian Secară wrote:
> [...]
>
>Ce-i drept, încă o linie pentru linia de pauză orizontală este greu de înțeles ce mai e și aia pentru „omul de rând”, iar underscorele este prea sus (lucru care cred că este de fapt valabil cam la toate tastaturile, inclusiv cele en-US).

Bine punctat! În plus, acuma văd că „Ș” și „Ț” sunt pictate cu sedilă, adică „Ş” și „Ţ”. Rezoluția pozei e prea slabă ca să fiu sigur, dar și „Ă” s-ar putea să nu fie A breve, ci un A caron, adică „Ǎ”.

>Despre © și chiar și §, de acord. Probabil și ±, toate pe care azi le-aș scoate de tot din standard. Despre tastele moarte, păi dacă nu sunt pictate nu știe nimeni de ele sau care pe unde ar fi. Cel mai frecvent sunt întrebat unde e semul grad și unde e accentul ascuțit. Poate că cineva cu germana i-ar fi util să vadă unde este umlautul (mă refer la scrisul ocazional).

> [...]

De gustibus, prefer să nu fie prea încărcată dpdv vizual tastatura. De exemplu, e OK să fie disponibil simbolul © pe nivelul trei al tastei „C”, chiar îl mai folosesc câteodată, dar nu trebuie neapărat să fie pictat și pe tastatură. Nu știu de-l mai are vreo tastatură națională desenat pe C, deși e disponibil în multe aranjamente.

Iar pentru tastele moarte, parcă alte aranjamente naționale nu le au pictate pe taste, de regulă. Chiar dacă ele sunt trecute în standard. De fapt, de aia cred că le și zice taste moarte, că-s inactive și în mod obișnuit nu vrei să știi de ele.

Dumitru Moldovan

On Tuesday, 14 December 2021, Dumitru Moldovan wrote:

> Bine punctat! În plus, acuma văd că „Ș” și „Ț” sunt pictate cu sedilă, adică „Ş” și „Ţ”. Rezoluția pozei e prea slabă ca să fiu sigur, dar și „Ă” s-ar putea să nu fie A breve, ci un A caron, adică „Ǎ”.

Chiar e A caron, i-am făcut și o poză după ce am primit-o, să vedeți și voi. E făcută prin țiplă, cu un telefon mai cartof, dar sper că se distinge...
20211214_231212.jpg

Cristian Secară

În data de Tue, 14 Dec 2021 21:18:28 +0000, Dumitru Moldovan a scris:

> Chiar e A caron, i-am făcut și o poză după ce am primit-o, să vedeți
> și voi. E făcută prin țiplă, cu un telefon mai cartof, dar sper că se
> distinge...

Or fi avut niște lei în buzunar și le-au luat de bune, o bancnotă națională fiind mai de încredere decât părerea unora de pe un grup de discuții :)

Ce-i drept, caronul de pe NAȚIONALĂ este ascuțit în partea de jos, pe când ăsta de pe tastatură e mai bont. Chestie de font, probabil.