[diacritice] diacritice corecte pe windows xp

Cristian Adam

Am publicat pe blog un articol http://cristianadam.blogspot.com/2010/04/browsere-moderne-ii.html
despre folosirea fonturilor înglobate în pagină pentru a afișa corect diacriticele pe Windows XP
(sau oricecare alt sistem de operare)

Numai bine,
Cristian.

Strainu

2010/4/30 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>:
Salut,

Foarte interesant articolul, cel puțin pentru mine. Nu știam de
această posibilitate.

Problema pe care o observ eu pe FF3.6 și IE8 este că schimbarea
fonturilor se face foarte încet, și în mod aleator. Cauza este
probabil viteza de descărcare a fonturilor respective. Acolo sunt
bineînțeles 9 fonturi, deci e de așteptat să dureze ceva, dar și cu 3
este vizibilă transformarea (și nu am dial-up :P). Întrebarea mea
este: există vreo metodă de reducere a dimensiunii fișierelor care
trebuie descărcate?

Mulțumesc,
Andrei

Cristian Adam

to Diacritice
> este: există vreo metodă de reducere a dimensiunii fișierelor care
> trebuie descărcate?
>
> Mulțumesc,
>   Andrei

Fonturile DejaVu Sans sunt opensource și conțin definiții pentru
foarte
multe caractere din foarte multe limbi.

O soluție ar fi să se facă o versiune care să conțină doar strictul
necesar, sursele de la fonturi se găsesc aici:
http://dejavu-fonts.org/wiki/index.php?title=Download

Modificarea se poate face folosind editorul de fonturi FontForge,
descărcabil de aici (multi platformă):
http://sourceforge.net/projects/fontforge/files/fontforge-executables/

Înainte de a face o nouă versiune cred că trebuie citită și licența
sub care vin fonturile DejaVu http://dejavu-fonts.org/wiki/index.php?title=License

Numai bine,
Cristian.

Cristian Adam

to Diacritice
> Problema pe care o observ eu pe FF3.6 și IE8 este că schimbarea
> fonturilor se face foarte încet, și în mod aleator.

Cred că se poate folosi "JavaScript/CSS Font Detector"
(http://www.lalit.org/lab/javascript-css-font-detect)
pentru a afla când s-au încărcat fonturile, până atunci pagina poate
fi
întunecată și afișată o animație / dialog.

Numai bine,
Cristian.

Cristian Secară

Comentariile mele pe blog.
În plus, dacă vrei un test mai comprehensiv cu ISO-8859-16
http://www.secarica.ro/test/iso-8859-16.htm
(mai sunt acolo și pentru -1, -2 și -15, trebuie doar să modifici cu
mâna cifrele la adresă)

Cristian Secară
http://www.secarica.ro/

David Stroe

sugerez și eu câteva resurse:
http://www.fontsquirrel.com/fontface/generator - generatorul vă poate ajuta și în problema dimensiunii (puteți selecta doar caracterele de care aveți nevoie)

și dintre fonturile listate de ei aici http://www.fontsquirrel.com/fontface recomand familiile Droid (Sans și Serif) - dezvoltate de Google special pentru uz electronic (cu lizibilitate maximă) și familia Puritan.

David.

Cristian Adam

to Diacritice
> recomand familiile Droid (Sans și Serif) - dezvoltate de Google special pentru uz electronic (cu
> lizibilitate maximă)

Cea mai nouă versiune a familiei de fonturi Droid poate fi descărcată
de aici:
http://android.git.kernel.org/?p=platform/frameworks/base.git;a=tree;f=data/fonts;hb=HEAD
(click pe linkul „snapshot” pentru a descărca o arhivă cu toate
fonturile)

Data fonturilor este 26.02.2010

Am testat și din păcate ț cu virgulă nu există, ș cu virgulă este
prezent.

Poate confirma cineva cu telefon Android dacă paginile http://bit.ly/bF8EDL
(utf-8),
http://bit.ly/b6YRTo (iso-8859-16) se văd corect pe telefonul Android?

iPhone 3Gs vede bine ambele pagini, Blackberry 9550 (în emulator) vede
bine pagina utf-8.

Numai bine,
Cristian.

David Stroe

eu folosesc FontLab Studio pentru a pune diacriticele corecte. licența fontului permite această modificare.
voi atașa o arhivă cu fontul refăcut zilele următoare, dacă e cineva interesat :)

Strainu

> [...]
> fonturile)
>
> Data fonturilor este 26.02.2010
>
> Am testat și din păcate ț cu virgulă nu există, ș cu virgulă este

Am mai discutat undeva problema fonturilor de Android și Mișu Moldovan
zicea că a introdus el caracterele cu virgulă, dar că nu le-a trimis
încă upstream. Nu știu dacă între timp acest lucru s-a schimbat.

Paul Chiorean

2010/4/30 Cristian Adam <cristi...@gmail.com>:
> Poate confirma cineva cu telefon Android dacă paginile http://bit.ly/bF8EDL (utf-8),
> http://bit.ly/b6YRTo (iso-8859-16) se văd corect pe telefonul Android?

Pe un stock HTC Hero (Android 1.5, cu Sense UI) cele două pagini
produc exact același rezultat dezamăgitor: http://grab.by/47mT
(afișează „ș” dar nu „ț”). Tastatura, setată pe „English (Romania)”,
produce „ş” și „ţ” (pe care îl afișează „ț”!), și din păcate nu
produce „ă”: http://grab.by/47n0.
--
Paul

Cristian Adam

to Diacritice
Folosind FontForge varianta fără dependința de Cygwin (http://
www.geocities.jp/meir000/fontforge/)
am modificat familia de fonturi Droid. Modificarea a fost simplă,
copy / paste la caractere (ț cu
sedilă era de fapt cu virgulă).

Fonturile modificate se găsesc aici: http://bit.ly/bPTYMX

Am făcut un pachet de instalare a fonturilor Droid pentru Windows CE
5.0+, acesta poate fi descărcat
de aici: http://bit.ly/bK8EoI

Pagina de test http://bit.ly/bF8EDL arată pe Windows Mobile 6.0
astfel: http://bit.ly/cxRUHK

Pachetul de instalare a fost testat pe un Palm Treo Pro (Windows
Mobile 6.1) și un
HTC Touch Pro2 (Windows Mobile 6.5). Opțiunea ClearType trebuie
setată, de asemenea este necesară
o resetare a telefonului.

--
Cristian.

Mișu Moldovan

În data de 30.04.2010 la 20:27:30, Strainu a scris:
[snip]

> [...]
> Moldovan zicea că a introdus el caracterele cu virgulă, dar că nu le-
> a trimis încă upstream. Nu știu dacă între timp acest lucru s-a

Eu am făcut doar ceea ce a făcut și Cristian Adam, adică copy&paste la
caracterul lipsă. Din păcate nu am dat în repo-ul Android de sursele
acestor fonturi, în frameworks/base/data/fonts sunt tot ttf-uri... Așa
că nu am putut face mai mult. Ce pot să spun este că cei de la Google
sunt conștienți[1] de caracterul lipsă pentru limba română.

Nu știu cum ar trebui procedat în cazul ăsta, poate că ar prinde bine
să avem un bug separat raportat pentru acest caracter lipsă... Sau
poate un meta-bug cu toate problemele de localizare românești? Avem un
utilizator de Android pe aici?

--
mișu

1. http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=5925#c15