oprava filesystemu

Jaroslav Jirásek

to li...@linux.cz
Potrebuji udelat e2fsck -c -f /dev/hda1.
Filesystem je zivy, namountovany. Mam strach to udelat.
Je rozumne to zkouset, nebo bych mel radsi ten disk
vyndat do jineho pc? Ten pocitac, na kterem to potrebuji
udelat nema disketu, cdrom, nic...
Nebo staci remountnout ten disk na read-only?

Diky za radu, Jarda

Simon

to li...@linux.cz
On Wed, 26 Jan 2005 13:43:23 +0100
Jaroslav Jirásek <jir...@sauron.cz> wrote:

> [...]
> vyndat do jineho pc? Ten pocitac, na kterem to potrebuji
> udelat nema disketu, cdrom, nic...
> Nebo staci remountnout ten disk na read-only?

.... staci ho remountnout ro ....

mount ...co... ...kam..... -o ro,remount

.... nebo odmountovat a pak check .. -)))

TIP: Navrhy na dalsi tipy piste na linux...@linux.cz

Milan Keršláger

to li...@linux.cz
On Wed, Jan 26, 2005 at 01:43:23PM +0100, Jaroslav Jirásek wrote:
> [...]
> vyndat do jineho pc? Ten pocitac, na kterem to potrebuji
> udelat nema disketu, cdrom, nic...
> Nebo staci remountnout ten disk na read-only?

Pokud mate k tomu pocitaci pristup, nastartujte do single user modu. Pak
nepobezi zadne procesy krome 1 shellu na konzoli (zadani cisla 1 nebo
pismene S jako parametru pro proces init pri natahovani jadra).

Vetsina distribuci ma ale nejaky nastroj na vynuceni fsck na vsech
discich behem startu systemu. Vetsinou je to existence souboru
/forcefsck (v koreni). Pak staci jen restartovat a pockat (pozor na to,
aby nedoslo k vetsi chybe a fsck neodmitnul opravu dokoncit automaticky
- to pak musite stat u konzole nebo mit upravene startovaci skripty, aby
se sputil SSH demon).

fsck se v pripade existence /forcefsck udela jako prvni pri pripojenem
korenovem FS read-only (a nasledne i pro ostatni FS).

Pokud je to jiny FS, nez korenovy, pak jen zastavte vsechny demony,
ktere tam mohou zapisovat, odpojte a udelejte fsck.

--
Milan Kerslager
E-mail: milan.k...@pslib.cz

TIP: Archivy news a prohledavani najdete na http://groups.google.com/

Pavel Kankovsky

to li...@linux.cz
On Wed, 26 Jan 2005, Jaroslav Jirásek wrote:

> [...]
> vyndat do jineho pc? Ten pocitac, na kterem to potrebuji
> udelat nema disketu, cdrom, nic...
> Nebo staci remountnout ten disk na read-only?

Fsck s opravou chyb na zivem filesystemu je dobre akorat k tomu, abyste
z toho fs nadelal sekanou.

Fsck na fs remountnutem read-only vetsinou projde, ale trochu hrozi, ze si
jadro bude pamatovat stav pred provedenim fsck a ze z teto diskrepance
bude ponekud zmatene (dost take zalezi na tom, jak fsck s filesystemem
manipuluje, kdyz provadi nejake opravy).

Nejlepsi je opravovat uplne odmontovany fs, nebo hned pote provest
reboot.

Prendavat disk do jineho pocitace je skoro zbytecne. Leda by to byl nejaky
hw problem nebo to byl disk se zakladnim systemem a byl v tak spatnem
stavu, ze by byla obava, ze by se puvodni pocitac nemusel vzpamatovat to
bootovatelneho stavu.

Trochu zvlastni je ta opsna -c, tedy spusteni badblocks. Myslite, ze na
tom disku pribyvaji vadne bloky? IMHO je v tom pripade spis vhodne vsechno
nekam okopirovat, nez ten disk chcipne uplne.

--Pavel Kankovsky aka Peak [ Boycott Microsoft--http://www.vcnet.com/bms ]

TIP: Konference o sendmailu jinych MTA: sendma...@linux.cz

Jaroslav Jirásek

to li...@linux.cz

> Fsck s opravou chyb na zivem filesystemu je dobre akorat k tomu, abyste
> z toho fs nadelal sekanou.

Mel jsem vcera asi uvest, ze hlavni duvod, proc jsem to chtel provest je,
ze se na disku objevilo par vadnych clusteru. Chtel jsem, aby se oznacily
jako vadne.Pocitac funguje jako router. Filesystem je na ext3.

Chtel jsem to provest na bezicim stroji, aby nebyl vypadek. Nedrive jsem
se snazil disk remountnount ro. Skoncil jsem vsechny procesy, ktere podle
me mohly mit otevrene soubory. Bohuzel se mi to nezadarilo. Mount stale
tvrdil, ze zarizeni je pouzivano.

Zazalohoval jsem dulezite soubory (nastesti), nenechal jsem si poradit a
spustil
e2fsck na zivem filesystemu. Kdyz se me to asi 100x zeptalo, zda chci
opravit
nejake chyby (nesouvisejici s chybnymi clustery), uz jsem tusil, ze bude
nejaky
pruser. Po rebootu jiz pocitac nenabehl. Skoncil na "no init found".
Aspon uz nikdy nezapomenu, ze na rw filesystemu e2fsck se fakt delat nema.

> [...]
> manipuluje, kdyz provadi nejake opravy).
>
> Nejlepsi je opravovat uplne odmontovany fs, nebo hned pote provest

V pocitaci je jediny oddil /dev/hda1, vse je na nem. Pokud bych potreboval
opet opravit nejaky cluster, jak to spravne udelat? Oddil se mi remountnout
ro nepodaril. Myslim, ze jedina cesta byla prendat ten disk do jineho pc,
nebo nabootovat z cdcka napr. do rescue modu. Ale tenhle pocitac byl
bez disketove mechaniky, cdromky.

Jarda

> [...]
> hw problem nebo to byl disk se zakladnim systemem a byl v tak spatnem
> stavu, ze by byla obava, ze by se puvodni pocitac nemusel vzpamatovat to

TIP: Musi vase odpoved jit do konference nebo staci jen autorovi?

Petr Pisar

Jaroslav Jirásek napsal(a):

> [...]
> ro nepodaril. Myslim, ze jedina cesta byla prendat ten disk do jineho pc,
> nebo nabootovat z cdcka napr. do rescue modu. Ale tenhle pocitac byl
Seznam otevrenych souboru a procesu, kt. je maji otevrene, zjistite
prikazem lsof nebu fuser. Pak staci ukoncit ty procesy, ktere maji neco
otevreneho pro zapis a pak by remount do ro mel jit.

--Petr

Pavel Kankovsky

to li...@linux.cz
On Thu, 27 Jan 2005, Jaroslav Jirásek wrote:

> V pocitaci je jediny oddil /dev/hda1, vse je na nem. Pokud bych potreboval
> opet opravit nejaky cluster, jak to spravne udelat?

Terminologicka poznamka: Nejsou to vadne clustery, ale vadne sektory.

Nicmene zpet k otazce: v dnesni dobe vetsinou plati, ze disk, na kterem se
objevi viditelne vadne sektory, je uz v terminalnim stadiu sveho provozu a
brzy se odebere do vecnych lovist. Takze nic neopravovat, vyrobit ze
zalohy (mate zalohy, ze?) nahradni disk, disky vymenit a ten stary hodit
do popelnice.

Pokud chcete zaridit, aby system dokazal takovou situaci prezit bez
vypadku, tak budete potrebovat neco jako RAID. Ovsem pokud to budete chtit
opravdu s nulovym vypadkem, pak potrebujete hot-swap disky (to uz ale
trochu leze do penez). A taky je dobre se vyhnout klasickym chybam typu
pouziti disku ze stejne (a podle zakona schvalnosti velmi poruchove)
serie, nebo umistenim zarizeni do prostredi, kde disky hromadne pochcipaji
kvuli vnejsim vlivum (napr. spatne chlazeni).

--Pavel Kankovsky aka Peak [ Boycott Microsoft--http://www.vcnet.com/bms ]

TIP: Pred odeslanim mailu zkontrolujte, jestli necitujete prilis mnoho textu

Simon

to li...@linux.cz

> [...]
> se snazil disk remountnount ro. Skoncil jsem vsechny procesy, ktere podle
> me mohly mit otevrene soubory. Bohuzel se mi to nezadarilo. Mount stale

podiivat se co ho pouziivaa -)) lsof treba je hezkej -)
uz to tady padlo -) pokud k tomu mate pristup ... prejit do single ...
pak remountnout RO a udelat fsck ...

pokud nejni priiistup tak si ho udelat ... nejak . neviim ...treba mountnout nejakej
loop chrootnout na nej ... spustits v nem sshd .... a pak poukoncovat co se daa az je moznyyy
daaat root RO ... ale nezkouseno jen idea ...

.... nebo odstavit swap .. udelat na nem ext2 ... nacpat tam paar nezbytnejch vecii ... remountnout tam root
... co jaa viim ....
nicmene pokud k tomu nejni snadnej priistup -))) tak vozkouset napred nanecisto -)))

a taaaaaaaaaaaak

> [...]
> pruser. Po rebootu jiz pocitac nenabehl. Skoncil na "no init found".
> Aspon uz nikdy nezapomenu, ze na rw filesystemu e2fsck se fakt delat nema.

? 8-; a to se vam nekdy stalo ? .... na ext2/ext3 snad neee -) ... (pravda nedelaam fsck 5x za den)

> [...]
> ro nepodaril. Myslim, ze jedina cesta byla prendat ten disk do jineho pc,
> nebo nabootovat z cdcka napr. do rescue modu. Ale tenhle pocitac byl

remountnout ro nepodarilo ... ? procz ... ?
podiivat -> ... zabiiit/s rozmyslem ...

nabootovat z cedecka . jo -))) ale to nebude zaziva -)) teda bez odstaavky -))

jinak doporucuji systemrescuecd ..... je to tak nejak priitulnyy a pripravenyy ...
.... http://www.sysresccd.org/ ....

nabootovat z cedecka .... udelat zalohu nekam .... nebo i image ... a potom check -))
a pak pokud jsou tam vazne bad-block ... tak radeji chvilku psaaaat a czist a traapit
a znovu ...a znovu ... no a potom budto zahodit (dpporuczuji) a nebo pouziivat -)))

hezkej den -)

TIP: Prectete si obcas znovu Meta-FAQ

vl-vl

to cz.comp.linux
Jaroslav Jirásek wrote:
> [...]
> vyndat do jineho pc? Ten pocitac, na kterem to potrebuji
> udelat nema disketu, cdrom, nic...
> Nebo staci remountnout ten disk na read-only?

Mam pocit, ze po zadani urciteho parametru (mozno --forcefsck) pre
shutdown sa pri nasledujucom nabiehani systemu skupsti fsck. Skuste
shutdown --help alebo man stranku. Vl.

TIP: Prohledejte nejprve archiv konference

arpanet

to li...@linux.cz
On Thu, 27 Jan 2005 10:51:25 +0100
vl-vl <vl...@zmail.sk> wrote:

> Mam pocit, ze po zadani urciteho parametru (mozno --forcefsck) pre
> shutdown sa pri nasledujucom nabiehani systemu skupsti fsck. Skuste
> shutdown --help alebo man stranku. Vl.

priiipadne pokud je to ext2 a snad i 3

tune2fsck

-)))

sumix

> priiipadne pokud je to ext2 a snad i 3
> tune2fsck

> -)))

tune2fsck lze samozrejme pouzit i pro ext3...

Pavel Kankovsky

to li...@linux.cz
On Thu, 27 Jan 2005, arpanet wrote:

> tune2fsck