ultra rychlo bootujuca masina

ti...@hit.sk

zdravim.

Riesim teraz jeden malicky problem.
Potrebujem spravit jedno priemyselne PC.
Podmienkou je aby po resete velmi rychlo nabootovalo.
Aplikacny soft bezi pod dosom aj pod linuxom.
Skusal niekto sa pohrat s linuxom tak aby
bootoval zrovnatelne rychlo s dos 6.22 ?

----
Matus 'TiEF' Martinak
e-mail : ti...@hit.sk
----

Radek Vybiral

On Tue, 15 Feb 2000 ti...@hit.sk wrote:

> [...]
> Aplikacny soft bezi pod dosom aj pod linuxom.
> Skusal niekto sa pohrat s linuxom tak aby
> bootoval zrovnatelne rychlo s dos 6.22 ?

Podle me je to nesmysl. Linux je STABILNI operacni system, ktery netreba
bootovat 2x za deset minut. Srovnavat rychlost natazeni systemu s M$-DOSem
taky kulha na obe nohy.

R.V.

| Radek Vybiral Radek.Vybiral @ vsb.cz |
| Technical University of Ostrava http://www.vsb.cz/~l92494 |
| Czech Republic GSM: +420 602 473 670 |
| Projects: Admin on darksys.vsb.cz http://darksys.vsb.cz |
| NEW! Czech: Sluzby automobilistum http://www.automobil.cz |
| |
| J.W Goethe: "Prestoze svet stale pokracuje, mladi lide musi |
| vzdy zacinat od zacatku." |

ti...@hit.sk

no prave preto ze je stabilny ho tam chcem dat :-)
ale proste ta konkretna situacia vyzaduje aby bootoval
zrovnatelne s dosom :-(((
keby bolo po mojom dam tam athlona zo zaloznym zdrojom :-))))
ale proste je taka situacia ze to tak potrebujem

----
Matus 'TiEF' Martinak
e-mail : ti...@hit.sk
----

Petr Simek

> [...]

> keby bolo po mojom dam tam athlona zo zaloznym zdrojom :-))))
> ale proste je taka situacia ze to tak potrebujem

Kdyz date jako lilo parametr init=/bin/bash" tak se Vam jen rozbali a
nahodi kernel , pripoji / ro a spusti bash . Akorat nemate spusteny
init, neprobehnout init a rc skripty atd. To co takhle ziskate
muzete srovnavat s natazenim DOSu po command.com. Jakmile bude pos
DOSem instalovany dalsi soft (aka CD, ZIP) tak se doba startu patricne
natahuje zrovna jako kdyz na linuxu nabihaji rc skripty.

> Matus 'TiEF' Martinak

| Petr Simek APS JU |
| pet...@jcu.cz |

Veros Kaplan

[...]

Problem se da rozdelit na nekolik casti (jak rikaji matematici);

- start jadra
toto asi moc urychlit nepujde. Resenim by mohlo byt startovat
jadro s prislusnymi parametry (aby se ovladace nemusely trapit s
autodetekci zarizeni) a vyhazet z jadra, co neni potreba.

- startovaci skripty
jdou urychlit vyrazne. napr.RedHati jsou priserne pomale, porad spousti
nejaky proces a zdrzuji se tim. Take porad testuji chybove stavy a
to take stoji spoustu casu. (Upravoval jsem je pro 386, aby misto
trech minut startovala jenom minutu a pul :-)

pokud mate dost pameti, tak se da pouzit ramdisk - cloveku pak
pripada, ze pocitac startuje rychleji.

Myslenka: nepomohl by nejaky trik, musi byt pri startu toho systemu,
kvuli kteremu ten pocitac bezi uz kompletne nahozene vsechny sluzby?
Pokud ne, tak se ty sluzby daji ``donastartovat pozdeji''.

S pozdravem
--
Veros Kaplan <xka...@informatics.muni.cz> http://www.fi.muni.cz/~xkaplan/
ISO-8859-2 compatible ministerstvo medvedich sluzeb

Brano Zarnovican

Ano riesil.
Potreboval som co najrychlejsie bootovatelny linux na ktorom by
fungoval editor (vim), mys, kompilator, viac virt. konzoli a mal aspon
jednu rw particiu.

Osekaval som bootovaci proces zo Slackware-u 4.0

/etc/inittab:
# toto je tusim rovno zo Slackware-u
id:3:initdefault:
si:S:sysinit:/etc/rc.d/rc.S
su:1S:wait:/etc/rc.d/rc.K
rc:2345:wait:/etc/rc.d/rc.M
ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t1 -rf now
l0:0:wait:/etc/rc.d/rc.0
l6:6:wait:/etc/rc.d/rc.6
# dalej su getty co pustaju hned shell
c1:1235:respawn:/sbin/agetty -n -l /usr/local/bin/log_as_zarnovic.sh 38400 tty1 linux

/etc/rc.d/rc.S:
#!/bin/sh
/sbin/update &
/sbin/mount -n /proc
cat /dev/null > /etc/utmp

/etc/rc.d/rc.M:
#!/bin/sh
echo "Going multiuser..."
echo "Running gpm..."
gpm -m /dev/mouse -t ms

/etc/rc.d/rc.6:
#! /bin/sh
PATH=/sbin:/etc:/bin:/usr/bin
stty onlcr
echo -n "Mounting root read-only .. "
mount -n -o remount,ro /
sync
reboot -f

/usr/local/bin/log_as_zarnovic.sh:
#!/bin/sh
exec su - zarnovic -login

Z tych scriptov som vyhodil komentare a prazdne riadky, takze je to
trochu menej citatelne.

Dalej to este dost podstatne zavisi od kernelu. Pravdepodobne je tam
hromada autodetekcii, co tam maju timeouty a pod. Vyhodit co sa da.

Mam doma slabu masinu. Toto je podstatne rychlejsie ako boot/reboot
na default RH6.0, ale myslim, ze je to este stale pomalsie ako msdos.
Na druhej strane polovicu celeho bootovacieho casu mi zaberie BIOS,
takze to mam v pazi.

> Podle me je to nesmysl. Linux je STABILNI operacni system, ktery netreba
> bootovat 2x za deset minut. Srovnavat rychlost natazeni systemu s M$-DOSem
> taky kulha na obe nohy.

Aj Linus musel casto rebootovat, a nebolo to tym, ze by bol jeho system
nestabilny ;-)

BranoZ

Michal Krause

On 15/02/2000, Veros Kaplan wrote:
> [...]

> jadro s prislusnymi parametry (aby se ovladace nemusely trapit s
> autodetekci zarizeni) a vyhazet z jadra, co neni potreba.

Slo by pouzit Linux BIOS - specialni jadro v NVRAM. Narazil jsem na to
zrovna vcera, ale nevim, v jakem je to stavu :)
Bude to nekde na Freshmeatu.

S pozdravem
--
Michal Krause /\
ICQ: 7665279 Informace (nejenom) ze sveta Linuxu /\/ \

Pavel Kankovsky

On Tue, 15 Feb 2000 ti...@hit.sk wrote:

> Skusal niekto sa pohrat s linuxom tak aby
> bootoval zrovnatelne rychlo s dos 6.22 ?

No ja nevim...u masin, co mam na hrani, vetsinu casu pri bootovani
sezere BIOS. Aspon pote, co jsem Adaptecu primerene zkratil cas na
inicializaci. :)

--Pavel Kankovsky aka Peak [ Boycott Microsoft--http://www.vcnet.com/bms ]

Juraj Rehak

> [...]
> jadro s prislusnymi parametry (aby se ovladace nemusely trapit s
> autodetekci zarizeni) a vyhazet z jadra, co neni potreba.
Pripadne ak ide o jednoucelovu masinu a situacia to dovoli, pouzit starsiu
radu jadier, boli vyrazne mensie. Minule som nasiel na disku zbaleny image
mojho stareho linuxu, tak som ho bootol. Nestacil som sa cudovat ako to
jadro 1.2.13 rychlo nabiehalo ;]

> [...]
> to take stoji spoustu casu. (Upravoval jsem je pro 386, aby misto
> trech minut startovala jenom minutu a pul :-)

Ked ide o rychlost, najlepsie je asi do inittabu dat pre prislusny
runlevel 1 script a donho postupne nasekat co vsetko sa ma spustat.
A dat tam len to, co naozaj treba, jednotlive distribucie si tam zvyknu
nasekat spustu zbytocnosti. Minule som napriklad jednej 486/5MB RAM
vyhadzoval z rc-ciek depmod -a, hned bootovala pol minuty miesto 10 ;]

> pokud mate dost pameti, tak se da pouzit ramdisk - cloveku pak
> pripada, ze pocitac startuje rychleji.

Ramdisk pomoze len ak je v skriptoch nieco, co sa casto loaduje. Aj to
skor nie, diskove buffre to zvladaju rovnako dobre ;]

> Myslenka: nepomohl by nejaky trik, musi byt pri startu toho systemu,
> kvuli kteremu ten pocitac bezi uz kompletne nahozene vsechny sluzby?
> Pokud ne, tak se ty sluzby daji ``donastartovat pozdeji''.

Ak sa da, pomoze.

--
. , Glip
. ,`o--. --

Stanislav Meduna

On 15 Feb 2000 15:06:03 +0100, Radek Vybiral wrote:

: Podle me je to nesmysl. Linux je STABILNI operacni system, ktery netreba

: bootovat 2x za deset minut.

Nie je to nezmysel. V prostredi embedded aplikacii
je skutocne vela situacii, ktore vyzaduju co najrychlejsi
reboot. Blizsia diskusia by tu asi bola off-topic.

K veci: nic prilis ine, ako maximalne zostihlit jadro
a precistit /etc/rc.d, sa tu asi poradit neda.
Dalej treba zistit, ktory casovy usek je vlastne
kriticky - mozno sa poradie startovanych sluzieb
da trochu prehadzat, aby tie najpotrebnejsie
isli prve.

Uz tu tiez padlo, ze ak BIOS nespolupracuje,
bude problem - nad SCSI zvykne vacsina BIOS-ov
uvazovat dost dlho, ale casto trvaju par
sekund aj EIDE porty. Sekunda sa da usetrit
graf. kartou, ktora sa nehra na zhasinanie
loga a.p.

Zdravi
--
Stano

uh...@fantomas.sk

Petr Simek <pet...@jcu.cz> wrote:
[...]

myslim ze Tiefovi to je jasne, nie je to ziaden lamer.
Takze otazku by som preformuloval:

Neviete ako co najviac urychlit boot masiny bez obmedzenia moznosti systemu?

dovolil by som si navrhnut:

1. nastavit hdparm disku co najskor pri boote

2. najdolezitejsie sluzby pustit ako prve (napr. gpm nie je dolezita)
Tiez sa oplati zistit co pri boote najviac zdrziava...

3. zmenit rc. skripty tak aby sa maximum veci spustalo na pozadi pripadne
paralelne na viac virtualnych konzolach (ak chcete mat prehlad start
informacii a zaroven to mat rychle)

Co dalej ?
uh...@fantomas.sk ; http://www.fantomas.sk/ ; http://www.nextra.sk/
WinError #99999: Out of error messages.

Petr Simek

On 16 Feb 2000 uh...@fantomas.sk wrote:

> [...]
> Takze otazku by som preformuloval:
>
> Neviete ako co najviac urychlit boot masiny bez obmedzenia moznosti systemu?

Ja bych sel cestou - nainstalovat distribuci (treba RH , ze), smazat z ni
opicarny typu Linuxconf, prelozit nove jadro kde bude jen to co je treba
a pak zrusit vsechno co neni treba z /etc/rc.d/init.d jako kudzu a spoustu
dalsi opicaren , omezit mnozstvi konsoli v intitab , ...

> [...]

> 3. zmenit rc. skripty tak aby sa maximum veci spustalo na pozadi pripadne

> paralelne na viac virtualnych konzolach (ak chcete mat prehlad start

a nakonec bych se pustil do rc rc.local a rc.sysinit - ten hlavne.
Vyhazet z nej opciacrny jako je depmod a vse co neni potrebi aka raid
keymap sound quota.

> Co dalej ?

Ted by to jeste chtelo vyresit problem co s tim kdyz se neco zmrsi na
disku a pri startu se dela fsck, dale aby se fsck nedelal po X rebootech.
Asi by bylo nejlepsi root nepremontovavat a nechat ho ro, dalsi partisny
vubec nemit ve fstab a montovat je rucne nejakym svym skriptem z init.d
az po te co nabehne sit a dalsi nutne sluzby a ten program kvuli kteremu
se to vsechno dela.

Na root-u mit vsechno vcetne programu, mimo /var a do nej nasmerovat
vsechno kam se pise. Pokud by byl / ro tak by se mohla vypnout kontrola
pro montovani. Jenom kam ulozit konfiguraci aby se mohla menit a aby
ji ten program mel k dispozici hned po startu.

> Matus "fantomas" Uhlar, sysadmin at NEXTRA, Slovakia; IRCNET admin of *.sk

| Petr Simek APS JU |
| pet...@jcu.cz |

Jaroslav Brandis

Zdravim ....

Prave patram po nejakom IP/IPX routery ale akosi sa mi nedari. Viem o
alternative PC+linux ale skor by som preferoval riesenie malej
specializovanej skrinky. A tak ma napadla moznost tzv. embeded linux v
nejakj skrinke so siet. kartami. Na niekto s tymto skusenosti ? resp.
predava niekto taketo zariadenia ?

Jiri Maly

> [...]
>specializovanej skrinky. A tak ma napadla moznost tzv. embeded linux v
>nejakj skrinke so siet. kartami. Na niekto s tymto skusenosti ? resp.

http://www.mite.cz/miterouter-cz/miterouter-cz.html
je tam zminka i o verzi s Linuxem (2.0.38 kernel), IPX nevim, informujte se,
pisi o zakaznickych verzich

Jiri Maly

Marek Blasko

> http://www.mite.cz/miterouter-cz/miterouter-cz.html
> je tam zminka i o verzi s Linuxem (2.0.38 kernel), IPX nevim, informujte se,
> pisi o zakaznickych verzich

no mne pan Pohnetal (je v tejto konfere) poslal cenniki a aj nejake podklady
a vnich som ipx nemasiel ale on bude vediet viac

--
Zivot ma len jednu ulohu.
TOTALNE NAS ZNICIT!

Zz_indigo /*Marek Blasko*/ -=OM2AMB=-

Milon

Vcera jsem narazil na OpenBios projekt. Nekde na jejich strankach se
zminovalo o moznosti mit nabootovany Linux asi do 10 sekund od spusteni
pocitace.
Princip je v tom, ze se system neotravuje s bootovanim Biosu, ktery v sobe
hlavne podporuje funkce dosu, ale rovnou pousti kernel po nejaky pocatnich
inicializacich sbernic a pod.

Milon

-

David Rohleder

pet...@jcu.cz (Petr Simek) writes:

> [...]
> a pak zrusit vsechno co neni treba z /etc/rc.d/init.d jako kudzu a spoustu
> dalsi opicaren , omezit mnozstvi konsoli v intitab , ...

Kdysi jsem to taky zkousel, potreboval jsem bezici tftpd driv nez se
vzbudi cisco (45 s). Slo to celkem jednoduse, kdyz se vyhazely
nepodstatne veci. Ovsem nejrychleji jsem zatim videl bootovat *BSD.

Par veci, ktere bych zkusil:

- misto SysV init skriptu BSD skripty (rc.local, rc.inet)
- / , /usr read-only, zvednout limity pro fsck
- vsechno do jadra (tedy pouze to co je potreba :)
- nepouzivat SCSI :-)

u mne ten hdparm na chvili zastavi pocitac. Spis zkusit zapnout
defaultne DMA v jadre.

Otazka je, jestli paralelni zpracovani neco urychli. V pripade, ze
mate jenom jeden procesor, tak si myslim, ze ne. Akorat zvysite rezii
pro prepinani procesu (zanedbatelne).

> [...]
> pro montovani. Jenom kam ulozit konfiguraci aby se mohla menit a aby
> ji ten program mel k dispozici hned po startu.

Ja bych spis zvolil co nejmensi root a usr montoval az potom.

I tak si myslim, ze bude problem se dostat pod 15 s.

David Rohleder da...@ics.muni.cz
Brno, Czech Republic

Milan Kerslager

On 16 Feb 2000, David Rohleder wrote:

> [...]
[...]
> Otazka je, jestli paralelni zpracovani neco urychli. V pripade, ze
> mate jenom jeden procesor, tak si myslim, ze ne. Akorat zvysite rezii
> pro prepinani procesu (zanedbatelne).

Myslim, ze to rychlejsi bude, protoze nekterym demonum docela trva, nez
udelaji fork & exit na rodicovsky proces.

Zrovna vcera mi kluci rikali, ze po upgrade BIOSu pro desku XY (nepamatuji
se) se tam objevila volba "Fast boot" a tim se vynechaji vsechny prodlevy
a POST je ukrutne rychly....

Pokud budete chtit neco ultra fast, asi si ty startovaci skripty skutecne
budete muset napsat sam... V RH by slo zprehazet poradi nahazovanych
sluzeb - takova ta cisla u init skriptu:

pluto:~$ head /etc/rc.d/init.d/syslog
#!/bin/sh
#
# syslog Starts syslogd/klogd.
#
#
# chkconfig: 2345 30 99
^^^^^
prvni znamena, poradi pri startu sluzby a druhe pro ukonceni. Po editaci
budete muset znovu poustet ntsysv (nebo neco podobneho) a zkontrolovat v
/etc/rc.d/rc*, jestli se to prislusne zmenilo.

--
Milan Kerslager
E-mail: milan.k...@spsselib.hiedu.cz

uh...@fantomas.sk

David Rohleder <da...@ics.muni.cz> wrote:
->> > Neviete ako co najviac urychlit boot masiny bez obmedzenia moznosti systemu?

->> > dovolil by som si navrhnut:
->> >
->> > 1. nastavit hdparm disku co najskor pri boote

-> u mne ten hdparm na chvili zastavi pocitac. Spis zkusit zapnout
-> defaultne DMA v jadre.

No yo to tiez ale niektore srandicky - prefetch, multicount a PIO mozu vykon
tiez zvysit... to treba otestovat...

->> > Co dalej ?
->>
[...]

root nemoze byt read-only sposobilo by to viac problemov ako uzitku.

REALITY.SYS corrupted. Press any key to reboot Universe.

David Rohleder

uh...@fantomas.sk writes:

> [...]
> ->> se to vsechno dela.
>
> root nemoze byt read-only sposobilo by to viac problemov ako uzitku.

To si nemyslim. Jediny mne znamy problem by byl s /etc/mtab. Jinak
nevim, co by melo byt dal za problemy. Montovani na ro filesystem je v
pohode.

Vaclav Stepan

On Thu, Feb 17, 2000 at 02:15:51PM +0100, David Rohleder wrote:

> To si nemyslim. Jediny mne znamy problem by byl s /etc/mtab. Jinak
> nevim, co by melo byt dal za problemy. Montovani na ro filesystem je v
> pohode.

Nevim, ale kdyz jsem si hral s LIDS a dal jsem ro /etc, tech problemu
(RH 6.0) bylo hafo. Aspon ntp, mtab, squid, prepisovani 'preferred
WM', issue etc.

Ale myslim, ze kdyz uz budete psat startovaci skripty nove, nemusel
by byt takovy problem se tem vecem vyhnout.

Presto mi prijde logictejsi a prijemnejsi mit /etc rw.

Pekny den

--
Vaclav Stepan
w...@linux.fjfi.cvut.cz

Radek Vybiral

On 17 Feb 2000, David Rohleder wrote:

> To si nemyslim. Jediny mne znamy problem by byl s /etc/mtab. Jinak
> nevim, co by melo byt dal za problemy. Montovani na ro filesystem je v
> pohode.

Presne tak, viz projekt Linux on CD. Tam je to tezko rw :)

R.V.

David Rohleder

w...@linux.fjfi.cvut.cz (Vaclav Stepan) writes:

> Nevim, ale kdyz jsem si hral s LIDS a dal jsem ro /etc, tech problemu
> (RH 6.0) bylo hafo. Aspon ntp, mtab, squid, prepisovani 'preferred
> WM', issue etc.

IMHO by melo /etc byt udelano tak, aby se dalo montovat ro.

- u ntp nemusite pouzivat driftfile, nebo ho umistit do /var
- squid doufam problemy s ro /etc nema. Ma pouze jeden konfiguracni
soubor, ktery by mel pouze cist.

rw /etc by melo byt jen v pripade zmeny konfigurace. A tech neni
vetsinou prilis mnoho.

> Ale myslim, ze kdyz uz budete psat startovaci skripty nove, nemusel
> by byt takovy problem se tem vecem vyhnout.
>
> Presto mi prijde logictejsi a prijemnejsi mit /etc rw.

Prijemnejsi ano, logictejsi nevim.

Ostatne FHS rika celkem presne, co ma kde byt.