xterm, čeština, myší copy&paste

Petr Heřman

to li...@linux.cz
Dobrý den, od té doby, co jsem upgradeoval debian stable na testing,
mám menší problém při používání copy&paste myší v xtermu při kopírování
českých slov, kde se mi místo žščřů zobrazují hashe #####.
Znaky áéíóúý jsou bez problémů. Locale mám cs_CZ.

V terminálovém emulátoru z KDE Konsole ten problém nemám,
emulátor aterm pracuje také v pohodě.

wterm se zase chová různě podle toho, odkaď se ten řetězec
myší kopíruje: Pokud např. z jiného terminálového okna,
tak se to zobrazuje OK.

Pokuď třeba z webové stránky, otevřené v iceweaselu,
tak slovo 'překladů' se zkopíruje jako p\u0159eklad\u016f
i když je obojí v kódování ISO-8859-2.

Prohlížel jsem man stránky xtermu, konfigurák
/etc/X11/app-defaults/XTerm
volby Xtermu v menu, vyvolané Ctrl-klik
experimentoval s přepínači na příkazové řádce,
a pořád nic.

Když tak zapnu UTF-8, zobrazují se namísto inkriminovaných
znaků mezery, ale když UTF-8 zase vypnu, tak namísto hashů
se řetězec žščřů zobrazí jako ĹžĹ... a další znaky sem
už ani nedokážu přenést.

Na druhé straně, když ten řetězec přenáším myší v rámci toho
samého okna, tak se zase místo některých znaků zobrazují
otazníky. Zkrátka chová se to pokaždé jinak.

xterm -version
XTerm(231)

Ještě zkuším eterm: Ten při přenášení myší mezi
svými okny i v rámci jednoho okna pracuje v pohodě,
při přenesení z xtermu ukáže otazníky, při přenosu z Konsole
také otazníky, při pokusu přenést něco z atermu nepřenese nic.

Takže v tom asi bude dost velký zmatek, při přenášení
myší mezi různými aplikacemi. Vyzná se v tom někdo?

Ale teď mě zajímá hlavně xterm, na který jsem běžně zvyklý.

Díky, Petr Heřman

Pavel Just

to Diskuse o Linuxu v cestine
Vypadá to, že xterm neběží ve správném lokálu.
Zkuste LANG=cs_CZ.ISO-8859-2 xterm -fn '.......-2'

Pavel

--
Tato zpráva neobsahuje viry, protože nepoužívám MS Windows.

Petr Heřman

to Diskuse o Linuxu v cestine
Tak to nepomohlo :-(
Dal jsem export LANG=cs_CZ.ISO-8859-2 a pořád tam jsou ty hashe.

Ta volba -fn je zbytečná, fonty mám nakonfigurované
v /etc/X11/app-defaults/XTerm
už několik let používám k plné spokojenosti terminus-iso8859-2

A když z klávesnice se mi to zobrazuje dobře, tak by snad
v těch fontech problém být neměl.

Petr

Petr Heřman

to Diskuse o Linuxu v cestine
Ještě jsem udělal pár experimentů:

1) Zkoušel jsem různé Xmanagery: aewm++, Flwm, Ion3 - nemají na to vliv

2) Když napíšu třeba ěščřž do příkazové řádky v xtermu, tak po copy&paste se
tam napastují samé #####. Ale sotva udělám paste podruhé (tedy kliknu
prostředním tlačítkem myši ještě jednou), tak se to tam napastuje správně:
ěščřž
Tak to už nechápu vůbec: na první kliknutí blbě a na všechny další je už to
OK!

3) Výše uvedené ale platí jen pro okno Xtermu. Při přenosu třeba z
iceweaselu, konqueroru aj. je to pořád špatně.

4) Zajímavá je volba z Xtermového menu: Select to clipboard
Pak se mi selekce z nějaké aplikace zobrazí v xclipboardu v nějakém
divném kódování. Ale když ji pak přenesu z Xclipboardu do okna
xtermu, tak už je to zase v pořádku!

Takže problém (třeba při velkých selekcích) by se dal řešit
mezistanicí přes Xclipboard. Ale není to řešení a dělat to pořád,
to by se jeden uklikal.

Ještě mi poraďte: třeba to, které znaky jsou při selekci považovány
za jedno slovo, by se mělo pro celá X-ka někde nakonfigurovat.
Ale kde se to dělá? Protože to také neodpovídá. Nebo spíš odpovídá
něčemu jako ISO-8859-1 nebo kdoví čemu?

Třeba áááěěěéééíííóóóúúúůůůýýýčččřřřďďďňňň je celé považováno za
jedno slovo, ale ťťťžžžššš už tam nepatří, to jsou 3 slova.

Petr

Petr Pisar

to li...@linux.cz
On 2008-01-26, Petr Heřman <p...@lf2.cuni.cz> wrote:
> Dobrý den, od té doby, co jsem upgradeoval debian stable na testing,
> mám menší problém při používání copy&paste myší v xtermu při kopírování
> českých slov, kde se mi místo žščřů zobrazují hashe #####.

Podobný problém mám již delší dobu na Gentoo (verze 229),
LANG=cs_CZ.UTF-8, 8bitovy vstup i vystup zapnut.

Nikdy jsem to podrobně nezkoumal, ale nyni jsem si prohlizel "schranku"
nastrojem xclip a primary selection po oznazeni obsahuje poskozeny text,
kde vsechny znakypostizene znaky maji hodnotu 0x3f.

Prvni vlozeni do xtermu probehne presto v poradku, ale po te v primary
selection uz nic neni. Presto druhe vlozeni vlozi nejaky text -- avsak
prave se krizky na misto znaku s hacky nebo krouzkovanym U. Secondary
selection ani clipboard po celou dobu nic neobsahuji.

Podivne je, ze vkladani neco vklada i do jinych xtermu. Samozrejme do
GTK aplikace se jiz nic nevlozi. (Prekvapive vkladani ze selection do
GTK prostrednim mysitkem funguje opakovane, neni-li mezitim nic vlozeno
do xtermu.)

-- Petr

Petr Pisar

to li...@linux.cz
Chybu, co jsem popsal, se resila v Debianu
[http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=277832#15], kde se
mozna i vyresila. Ale je to jeste z dob XFree86.

-- Petr

Petr Pisar

to li...@linux.cz
Takze se vyresila a je vyresena. Jen je treba pozadovane chovani
(ponechani obsahu primary selection i po zapisu do radku, odkud vyber
pochazi) zapnout nastavenim X zdroje "XTerm*keepSelection" na "true" (za
behu lze menit v menu xtermu VT Options > Keep Selection).

-- Petr