Tauno Nylund
unread,Jan 9, 2009, 9:56:54 PM1/9/09You do not have permission to delete messages in this group
Either email addresses are anonymous for this group or you need the view member email addresses permission to view the original message
to
TVO:n OL-1 revision jälkeen laitosta ruvettiin runnomaan torstaista 29.05-08
valtakunnan verkkoon sormet ristissä kyynärpäitä myöten. Kuten ydinalalla
yleensä sen viidet testit läpikäynyt generaattorin magnetointisäätöyksikkö
yms., jonka piti olla kunnossa teki totaalisen mokan. Eli vaikka koneen
verkkotuottotaso oli vasta 60 % teholla päätti säädin nostaa tahtigenun
magnetoinnin täysille. Seurauksena +250 % ylijänniteterssi. Joka ryöstäytti
putkikiskolinjojen 20kV jännitteet 50kV räiskeeseen! Tämä kohtalokas
jännitepiikki aiheutti muuntajien kautta läpi koko voimalan mu