upload hindert download bij ADSL?

Richard Zuidhof

Met ADSL haal ik veel minder download als ik aan het uploaden ben.
Op MXstream 1024/256 haal ik normaal ongeveer 100 kB/s download en slechts
40 kB/s tijdens een upload.
Op Versatel 512/64 haal ik normaal ongeveer 50 kB/s download en slechts 10
kB/s tijdens een upload.
Ik heb het op twee verschillende PC's getest, 1 met Linux en 1 met Windows
98.

Ik heb het getest door vanaf ftp.demon.nl /pub/test/fullfile te downloaden
terwijl ik een bestand van meerdere megabytes naar mijn homepage bij Zon
upload.

Wie heeft andere resultaten of kan hier een verklaring voor geven? Ik meen
me te herinneren dat ISDN full duplex is: ik kon tegelijk met 7 kB/s
uploaden en met 7 kB/s downloaden. Hoe zit het bij MXstream 512/64 of bij
andere producten?

Richard

scanman

Richard Zuidhof <ric...@zuidhof.X.nl> schreef in berichtnieuws
9fnv99$40h$1...@voyager.cistron.net...

> [...]
> 40 kB/s tijdens een upload.
> Op Versatel 512/64 haal ik normaal ongeveer 50 kB/s download en slechts 10
[knip]

> [...]
> me te herinneren dat ISDN full duplex is: ik kon tegelijk met 7 kB/s
> uploaden en met 7 kB/s downloaden. Hoe zit het bij MXstream 512/64 of bij

Dit heet nou Asymmetric dsl , en dat houdt in dat als je aan het uploaden
ben niet kan dowloaden, dit gaat om en om.
vandaar dat je download snelheid zakt als je aan het uploaden bent.

Richard Zuidhof

"scanman" <sca...@scanman.net> wrote in message

> [...]
> uploaden ben niet kan dowloaden, dit gaat om en om.
> vandaar dat je download snelheid zakt als je aan het uploaden bent.

O, ik dacht dat dat al verwerkt zat in het feit dat bij ADSL de
uploadsnelheid niet gelijk is aan de downloadsnelheid zoals bij SDSL. Wat
ik bedoel is dat de download langzamer dan normaal gaat bij een
gelijktijdige upload.

Richard

Kick Glorie

Onzin. ADSL is gewoon full duplex, je kunt tegelijk data ontvangen en
verzenden. Het effect wat Richard ziet wordt simpelweg veroorzaakt door de
manier waarop het TCP/IP protocol werkt: wanneer je datapakketjes ontvangt,
dien je aan de verzendende host de ontvangst van ieder pakketje te
bevestigen. Met andere woorden: als je aan het downloaden bent, dan ben je
automatisch ook aan het uploaden (weliswaar neemt de upload veel minder
capaciteit in beslag, maar das een ander punt). Als je dus al met volle
snelheid aan het uploaden bent, dan betekent dat dat de
'bevestigingspakketjes' van je download wat meer moeite hebben om door je
upstream heen te komen - die zit immers hartstikke vol. Gevolg is dat je de
pakketjes wat minder snel kunt bevestigen, resulterend in een lagere
downloadsnelheid. Wanneer je verbinding symmetrisch zou zijn geweest, dan
zie je dit effect wat minder.

Kick

Rob

100 kB/s is laag voor MxStream. Met een goed afgestelde computer moet je
zonder problemen een constante snelheid van 110 kB/s halen. Stel je MaxMTU
af op 1372 met behulp van het programma DrTCP
http://www.dslreports.com/front/drtcp.html Kijk ook eens op DSL Reports
http://www.dslreports.com

"Richard Zuidhof" <ric...@zuidhof.X.nl> schreef in bericht

REVIEN MOHAN

Wattttttttttttttttttttttt,
zie ik het wel goed?? Onze Rob <@> die advies geeft!!

Marger, ff de site updaten,....:)))))

Koen Mulderij

Rob schreef dit:

> 100 kB/s is laag voor MxStream. Met een goed afgestelde computer moet
> je zonder problemen een constante snelheid van 110 kB/s halen.

Zijn er nog meer mensen die dit grappig vinden?
Met Cistron ADSL haal je zonder problemen een constante snelheid van 600+
kB/s

--
Werk mee aan een betere wereld: http://www.jhps.net/opta

Julius

I was, like, "No way!" and *"Rob" <@>* was all:

| 100 kB/s is laag voor MxStream. Met een goed afgestelde computer moet je
| zonder problemen een constante snelheid van 110 kB/s halen.

Nee, 108 kB/sec.

| Stel je MaxMTU af op 1372 met behulp van het programma DrTCP

Niet zeuren, 1462 is de juiste MaxMTU op ADSL XS4ALL,
blijkt uit mijn metingen. Dat DrTCP is voor losers ;)
--
adios .-.
/|||\

Chel van Gennip

Beste Rob,
Richard vroor juist waarom het tijdens uploads veel trager gaat:

> Op MXstream 1024/256 haal ik normaal ongeveer 100 kB/s download en slechts
> 40 kB/s tijdens een upload.

Het is onhandig juist die vraag weg te knippen, en dan het foute antwoord
te geven. Als er een instelling is die hierbij helpt, dan is het wel
het vergroten van de TCP receive window size.

Het probleem is namelijk dat de ontvanger regelmatig moet zeggen dat
de data ontvangen is. De receive window size geeft aan hoeveel data
door de ander kant verstuurd mag worden na de laatste OK (ACK) boodschap.

Ik weet niet hoe MxStream de bandbreedte beperkt, maar als het modem
data wel aanpakt, buffert, en voor het versturen de bandbreedte beperkt,
dan heb je hier een zeer fundamenteel probleem van MxStream te pakken.
Als je aan het uploaden bent, staat de buffer in het modem altijd goed
vol door de bandbreedte beperking, en moet jouw ACK achteraan in de rij
aansluiten. Als dit zo is, dan zou juist het verkleinen van de transmit
queue helpen. Onder Linux kan je per interface de transmit queue instellen
met ifconfig.

Chel van Gennip
Luister naar http://www.mp3.com/SergvanGennip

Kick Glorie

Chel van Gennip wrote:

> Het is onhandig juist die vraag weg te knippen, en dan het foute antwoord
> te geven. Als er een instelling is die hierbij helpt, dan is het wel
> het vergroten van de TCP receive window size.

Dit klopt, echter, wanneer je upload gewoon goed volzit, dan zal je
download daar altijd wel iets onder lijden.

Kick

Richard Zuidhof

"Julius" <@jthz.com> wrote in message

> I was, like, "No way!" and *"Rob" <@>* was all:

> Nee, 108 kB/sec.

De betreffende PC had al de reg-patch van Julius geinstalleerd staan. De
10mb.bin van ftp.xs4all.nl komt inderdaad wel met 110.41 kB/s
binnenzeilen. (Of kruipen vanuit Cistron-perspectief). Het 100kB fullfile
bestand van ftp.demon.nl is waarschijnlijk net te klein om een goede
snelheid weer te geven. De getallen die ik gaf waren ook enigzins afgerond
voor de duidelijkheid.

Richard

ben...@grobbebol.xs4all.nl

In xs4all.adsl Koen Mulderij <Muld...@dit.verwijderen.engineer.com> wrote:
> Zijn er nog meer mensen die dit grappig vinden?
> Met Cistron ADSL haal je zonder problemen een constante snelheid van 600+
> kB/s

Zijn er nog meer mensen die dit grappig vinden?

cistron adsl is technisch gezien voor een handjevol mensen leverbaar
maar voor vrijwel niemand een alternatief. ik weet wat de problemen zijn
natuurlijk maar wat heb je aan een geweldig product als het niet
leverbaar is ?

Roeland, die nog steeds 100 Mbit en zelfs gigabit aansluitigen kan
leveren voor heel weinig. maar dan moet je wel in hetzelfde huis wonen.

Richard Zuidhof

"Kick Glorie" <ki...@xs4all.nl> wrote in message
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had de groep nog iets beter moeten
volgen of even op groups.google.com moeten kijken want een zoekopdracht op
'"transmit queue" linux adsl' geeft aan dat een week geleden hier al wat
over gezegd is. Je kunt in linux ACK pakketjes prioriteit geven. Dat ga ik
maar eens proberen.

Richard

Chel van Gennip

Verwacht daar niet te veel van. De packetjes staan waarschijnlijk te wachten
buiten jouw systeem in jouw MxStream modem. Daar kan je niets meer doen aan
de volgorde. Als je bijvoorbeeld met 4 uploads bezig bent, kan elk van die
uploads als 60k in het buffer van het modem hebben staan. Jouw ACKje komt
pas na die 240k aan de beurt. De prioriteitsregels hebben alleen effect
op packets die nog in de Linux buffers staan, dat zullen er niet veel zijn,
omdat de snelheid naar het modem 10 of 100 x groter is dan de snelheid van het
modem.

Jean Baptiste Emanuel Zorg

> [...]
> me te herinneren dat ISDN full duplex is: ik kon tegelijk met 7 kB/s
> uploaden en met 7 kB/s downloaden. Hoe zit het bij MXstream 512/64 of bij

Dat was dan zeker wel tijdens dubbel ISDN inbellen?

Rob van der Putten

Moguh

Kick Glorie wrote:

> [...]
> pakketjes wat minder snel kunt bevestigen, resulterend in een lagere
> downloadsnelheid. Wanneer je verbinding symmetrisch zou zijn geweest, dan

Of je bandbreedte een heel klein beetje begrenzen, zodat je ruimte
overhoud voor de bevestigings pakketjes.

Vr.Gr,
Rob
| Rob van der Putten, r...@sput.nl |
| http://www.sput.nl/spam-policy.html |

Liberque

Hmm.. leuk allemaal... maar ADSL is alles behalve full-duplex (volgens de
handleiding dan) want je mag je ethernetkaart niet op full duplex zetten.

Zal wel aan mij of aan de handleiding liggen

Hasty

> Zijn er nog meer mensen die dit grappig vinden?
> Met Cistron ADSL haal je zonder problemen een constante snelheid van 600+
> kB/s

Gebruikers met Cistron ADSL: grappig.

Gebruikers zonder Cistron ADSL: niet grappig.

Ik wil Cistron ADSL...

Viper

"Liberque" <libe...@zeelandnet.nl> wrote in message

> Hmm.. leuk allemaal... maar ADSL is alles behalve full-duplex (volgens de
> handleiding dan) want je mag je ethernetkaart niet op full duplex zetten.
>
> Zal wel aan mij of aan de handleiding liggen

Dat is voor de router

Liberque

> Dat is voor de router

Als die ethernetkaart op half duplex hangt kan alles wat erachter/evoor zit
wel op fullduplex werken ed: maar je connectie is en blijft half duplex..

Je aansluiting blijft dus half duplex. Dus het uploaden gaat dan inderdaad
drastisch ten koste van je download.

Als we het over een asymetrisch hebben wat op fullduplex draait dan is je
snelheid zeg maar 110kb down en als je op 30kb upload zal de download
snelheid dalen naar 80kb down. Echt niet de verschillen die jullie noemen..
Dat kan dus alleen maar omdat je verbinding half en niet full duplex is.

Knorretje

Dan zou ik blij zijn !

Als ik enkele bestanden van 5 Mb upload naar mijn WWW ruimte bij XS4ALL via
ftp
en gelijk wil downloaden (testfile xs4all)
ftp://fp.xs4all.nl/pub/test/10mb.bin

Haal ik maximaal 1,5 kBs (sinds 2 weken) dit was altijd anders.

Heb alles al geprobeerd, ook MTU aanpassen e.d. niks, nada, noppes :(
Het gekke is dat als ik maar 1 file upload ik maximaal 6 kBs upload haal ???
Iemand een idee !

Ron

ben...@grobbebol.xs4all.nl

In xs4all.adsl Liberque <libe...@zeelandnet.nl> wrote:
> Als die ethernetkaart op half duplex hangt kan alles wat erachter/evoor zit
> wel op fullduplex werken ed: maar je connectie is en blijft half duplex..

zucht.

> Je aansluiting blijft dus half duplex. Dus het uploaden gaat dan inderdaad
> drastisch ten koste van je download.

diepe zucht.

> [...]
> Dat kan dus alleen maar omdat je verbinding half en niet full duplex is.

dat ligt alleen aan het feit dat je pakketjes die moeten vertellen dat
het ontvangen pakketje goed aangekomen is, via een dun trechtertje moet.

het is al oh zo vaak verteld hier maar sommigen lezen niet.

huiswerk even opnieuw doen.

ben...@grobbebol.xs4all.nl

In xs4all.adsl Liberque <libe...@zeelandnet.nl> wrote:

hou het er maar op dat het aan jou ligt.

Miquel van Smoorenburg

In article <3b1fcdab$0$24...@news2.zeelandnet.nl>,

>Als die ethernetkaart op half duplex hangt kan alles wat erachter/evoor zit
>wel op fullduplex werken ed: maar je connectie is en blijft half duplex..

Handige tip: zorg eens dat je wat weet van materie voordat je
je eigen waanzinnige theorieen erop loslaat.

Ik heb er wel hartelijk om moeten lachen, dat wel. Dus bedankt ;)

Mike.

Miquel van Smoorenburg

In article <9fo8h7$5go$1...@grobbebol.xs4all.nl>,

<ben...@grobbebol.xs4all.nl> wrote:

> [...]
>maar voor vrijwel niemand een alternatief. ik weet wat de problemen zijn
>natuurlijk maar wat heb je aan een geweldig product als het niet

Kijk nou eens in de headers van dit artikel. Ik lees dit in
cistron.telecom omdat het gecrosspost is over cistron.telecom,xs4all.adsl

NATUURLIJK gaat er dan iemand over Cistron ADSL beginnen.

>Roeland, die nog steeds 100 Mbit en zelfs gigabit aansluitigen kan
>leveren voor heel weinig. maar dan moet je wel in hetzelfde huis wonen.

En als dit in grobbelbol.huis.zolder was gecrosspost, wellicht terecht

Mike.

Hans van Harten

Liberque schreef:

Wat?! Half-duplex Ethernet is de flessenhals .. voor Mxstream gebruik?!
Daar geloof ik niet echt veel van ...

Upload + download is dan max 1024 + 256 kbps; dat is _tesamen_ 1/8 van
de theoretische bandbreedte van 10Mbps-Ethernet. Dan moet er toch wel
h-e-e-l veel fout gaan, voordat MX gehinderd wordt ...

ADSL-unlimited (C) by CistroN gaat door tot max 6 + 2 = 8 Mbps, tijd
voor 100Mbps Ethernet (als je bang bent je provider af te remmen ;-)

Hans

Robert Thielens

<follow-up to xs4all.adsl>

"Knorretje" <knorretj...@xs4all.nl> wrote in message

> Dan zou ik blij zijn !

Maar dat is het ook!
btw WAAR HEB JE HET OVER ?!?!
http://leerquoten.nijntje.net/

> [...]
> en gelijk wil downloaden (testfile xs4all)
> ftp://fp.xs4all.nl/pub/test/10mb.bin
>
> Haal ik maximaal 1,5 kBs (sinds 2 weken) dit was altijd anders.

Lees jij eigelijk wel??
Het antwoord staat er al ongeveer 38 keer....

> Heb alles al geprobeerd, ook MTU aanpassen e.d. niks, nada, noppes :(
> Het gekke is dat als ik maar 1 file upload ik maximaal 6 kBs upload haal
???
> Iemand een idee !

Ja, je hebt een upload limiet van 64kbit/sec
Daar heb je voor getekend en daar betaal je ook voor.

Groeten, Robert
--
CHANGE!!
Mojo

Robert Thielens

<follow-up to cistron.telecom>

"Hans van Harten" <harte...@cistron.nl> wrote in message

> ADSL-unlimited (C) by CistroN gaat door tot max 6 + 2 = 8 Mbps, tijd
> voor 100Mbps Ethernet (als je bang bent je provider af te remmen ;-)

Klein voutje ;

ADSL (by cistron) gaat door tot max 8 + 1 = 9 Mbit/sec

Dat is je ADSL sync snelheid (gaat nog wat overhead vanaf)

Groeten, Robert
--
OK, then you go to jail.
Blossom

Liberque

> dat ligt alleen aan het feit dat je pakketjes die moeten vertellen dat
> het ontvangen pakketje goed aangekomen is, via een dun trechtertje moet.

Goh en 256kb vind jij een dun trechtertje???

Je snelheid zakt echt niet met meer dan 60kb in elkaar als je met 30kb
upload. (for instance.. ik heb een 1024/256 kabel abbo en als ik met 120kb/s
down en met 30kb uppen zakt mijn download gewoon naar 90kb/s ECHT NIET NAAR
60 ofzow) Hij hoort dat te deviden zodat er een constante bandbreedte is..

Normaal als ie op fullduplex zou zitten zou ie dat kunnen doen. Hij kan dan
immers zowel de downstream als de upstream tegelijk aanpassen zodat er nog
genoeg ruimte overblijft voor de ack-packets van je download. (bij een
116kb/s download is dit ongeveer 3.6kb/s en bij 30kb upload kwam er maar 0,9
bij op me download (net gemeten met DUMeter en een 10mb test BIN file), maar
kan iets groter (max. het dubbele) uitvallen als er een slechtere connectie
op je route zit.

Bij half-duplex kan hij die stromen niet simultaan aanpassen totdat de
stroom die binnenkomt of uitgaat gekapt is maar dan is het te laat. (je hebt
er dan nl. niets meer aan)

Take for instance een geluidskaart en een ip-telefonie proggie:

Is het een fullduplex geluidskaart dan kan je lekker simultaan met elkaar
kleppen.

Is het een halfduplex geluidskaart dan kan je terwijl jezelf ouwehoert de
ander niet horen/ontvangen

Dit komt omdat een halfduplex geluidskaart niet is gemaakt om 2 dingen
tegelijk te doen. Je kan niets ontvangen terwijl je klept omdat de kaart dit
niet toelaat. Als hij het immers wel zou doen zou de ander van hetgeen je
klept niets verstaan of versta jij de ander niet.

Nu zijn dit natuurlijk "bijna" compleet verschillende technologieen.. maar
het idee is hetzelfde en het komt op hetzelfde neer.

Blah... en voordat jullie gaan roepen hoe dom of newbie ik ben... ach
wat.... dit is de laatste keer dat ik er op in ga.. je moet hetzelf maar
weten ;)

---
Half-duplex: 1-richtingsverkeer (heen of terug)
Full-duplex: 2-richtingsverkeer (heen en terug)

en jullie vinden het vreemd dat als je beide tegelijk doet op halfduplex dat
de speed in mekaar zakt als een plumbpudding
---

Liberque

> ADSL-unlimited (C) by CistroN gaat door tot max 6 + 2 = 8 Mbps, tijd
> voor 100Mbps Ethernet (als je bang bent je provider af te remmen ;-)

Half of full duplex heeft geen ene moer te maken met de snelheid van je
ethernet. Het gaat over of je ethernetkaart wel of niet 2 stromen tegelijk
kan verwerken.

Als je op Cistron zit en je ethernetkaart zit op halfduplex zal je downspeed
ook wel enorm inklappen als je gaat uploaden. Check het eens zou ik
zeggen... kijk of ie op full / auto of half duplex staat)

Maarten te Paske

In article <3b1fe31f$0$24...@news2.zeelandnet.nl>, "Liberque"
<libe...@zeelandnet.nl> wrote:

> Half-duplex: 1-richtingsverkeer (heen of terug) Full-duplex:
> 2-richtingsverkeer (heen en terug)

Bedankt voor deze heldere uiteenzetting !

Maarten
--
Microsoft's slogan -should- read: "Where do you want to go today?
It doesn't matter, you're coming with us."

Robert Thielens

> Goh en 256kb vind jij een dun trechtertje???

Ja.

> [...]
NAAR
> 60 ofzow) Hij hoort dat te deviden zodat er een constante bandbreedte

Als je met mxsteam basic 30kb gaat uploaden blijft er nog 34kbit over dus
dan zal dat best wel lukken.....

Als jij nu eens met 256kbit gaat uppen moet je eens kijken naar je
download snelheid.

> Blah... en voordat jullie gaan roepen hoe dom of newbie ik ben... ach
> wat.... dit is de laatste keer dat ik er op in ga.. je moet hetzelf maar
> weten ;)

Joh, je zal ergens best veel vanaf weten maar hier heb je nog niet genoeg
kaas van gegeten....

> en jullie vinden het vreemd dat als je beide tegelijk doet op halfduplex
dat
> de speed in mekaar zakt als een plumbpudding

Ja, heel vreemd.
Vooral omdat ADSL full-duplex is...
Het *enigste* onderdeeltje in de gehele keten dat half-duplex is is de
verbinding tussen je modem en je PC.
Dat is (in dit geval) een 10Mbit ethernet verbinding, knappe jongen als
jij *daardoor* je snelheid in elkaar ziet donderen.

Groeten, Robert
--
Comon wildfire, burn me!
Buttercup

ben...@grobbebol.xs4all.nl

In xs4all.adsl Miquel van Smoorenburg <miq...@cistron-office.nl> wrote:
> Kijk nou eens in de headers van dit artikel. Ik lees dit in
> cistron.telecom omdat het gecrosspost is over cistron.telecom,xs4all.adsl

> NATUURLIJK gaat er dan iemand over Cistron ADSL beginnen.

ja maar dat is het probleem niet. al was het over guppekop telecom. als
er niets te leveren valt. dan moet je het er niet over hebben Mike. je
weet best dat cistron een prima ISP alternatief is als xs4all eens de
zaak laat mislukken of whatever. maar voorlopig, door de $$ is cistron
gewoon geen optie, behalve voor een handje vol mensen. heel jammer,
echt.

Moonwalker

Liberque wrote:

Het feit dat de Ethernet-poort op het modem 10 Mbit half-duplex is speelt geen
enkele rol in relatie tot de geboden bitrates naar Internet, en dus ook niet in
de up-load / download discussie.
Ga maar na:
Jaren terug waren 10 Mbit shared half duplex Ethernets de standaard. Afhankelijk
van de drukte kon je makkelijk gelijktijdig 300 tot 400 Kbyte (dus geen bit/s!)
up en down halen.
Iemand die meerdere PC's aan het Lan heeft kan dit makkelijk testen (kaartjes
even hard instellen op 10/half en dan 2 filetransfers tegen elkaar in).

Rob Janssen

Hans van Harten <harte...@cistron.nl> wrote:

>Wat?! Half-duplex Ethernet is de flessenhals .. voor Mxstream gebruik?!
>Daar geloof ik niet echt veel van ...

Het is ook grote onzin, zoals alles wat die gast schrijft.

Rob
--
+--------------------------------+--------------------------------------+
| Rob Janssen pe1...@amsat.org | WWW: http://www.knoware.nl/users/rob |

Rob Janssen

> [...]

>ben niet kan dowloaden, dit gaat om en om.
>vandaar dat je download snelheid zakt als je aan het uploaden bent.

Klopt niet.

ben...@grobbebol.xs4all.nl

> Goh en 256kb vind jij een dun trechtertje???

in verhouding wel en daarbijmoet je je realiserenb dat je geen problemen
hebt als je qlleen naar aan het downloaden bent. hier zie ik
bijvoorbeeld deze verhouding :

download : 58120
upload : 5618

klaarblijkelijk heb je dus om die download 100% te benutten ongeveer 10%
upload nodig. de verhoduing ligt al scheef met 512/64 of 1024/256. als
je die 64 resp 256 kbits volstopt met andere zaken, moeten die ack
pakketten er ook bij. wat krijg je dus.. vertraging en dus gaat de
download langzamer. erg veel simpeler kan je het niet zeggen denk ik.

> [...]
> 60 ofzow) Hij hoort dat te deviden zodat er een constante bandbreedte is..

als je zonder traffic shaping, queue reordering en al dat soort hoopla
een flood ping start, dan zakt de snelheid dus wel degelijk in elkaar
naar een fractie van hetmaximum. hier is dat van die 58120 --> 9327.

jij kan wel vinden dat het anders hoort te zijn, maar zo werkt TCP/IP nu
eenmaal als je er niet aan sleutelt.

ik heb de rest van je belachelijke full/half duplex betoog maar even
geknipt om te voorkomen dat jouw onzin nog een keer geventileerd wordt.
je slaat al zo'n modderfiguur.

Moonwalker

Cistron heeft geen gezonde business case. Kwestie van tijd tot de stekker
eruit gaat (zeer nabij). 0 up 0 down.

Miquel van Smoorenburg

In article <9fop9d$8qb$1...@grobbebol.xs4all.nl>,

<ben...@grobbebol.xs4all.nl> wrote:

>ja maar dat is het probleem niet. al was het over guppekop telecom. als
>er niets te leveren valt. dan moet je het er niet over hebben Mike. je

Deze maand wordt er weer een nieuwe stad ontsloten. Stond op
Internet, in de krant, op grote billboards etc.

Er valt echt wel wat te leveren. Misschien niet waar jij woont,
misschien niet zo snel als we zouden willen, maar Cistron staat
niet stil en levert wel degelijk.

En we crossposten nog steeds ook in cistron.telecom dus dit
is wel degelijk on-topic ;)

Mike.

Robert Thielens

"Moonwalker > @ergens.nl>" <"<<> wrote in message

> Cistron heeft geen gezonde business case. Kwestie van tijd tot de
stekker
> eruit gaat (zeer nabij). 0 up 0 down.

Hmmm vraag me toch af wat er ongezond is aan een zelf bedruipende telecom
opperator in dezer dagen.....

't wachten is op het start kwartje ipv het dubbeltje....

Groeten, Robert
--
You wouldn't dare!
Buttercup

Chel van Gennip

> [...]
> naar een fractie van hetmaximum. hier is dat van die 58120 --> 9327.
>
> jij kan wel vinden dat het anders hoort te zijn, maar zo werkt TCP/IP nu

Bij TCP/IP is ongeveer 1 a 2% van de download snelheid voor de ACK's etc.
Dat zijn waarden die ik bij mijn Cistron verbinding waarneem. E.e.a. hangt
overigens sterk af van de implementatie van de TCP/IP stacks aan beide
kanten (delayed acking parameters etc.)
Als je nog een PPP o.i.d. protocol er tussen plakt, dan neemt dat
waarschijnlijk fors toe. Dat ligt dus niet aan TCP/IP maar aan de door
MxStream gebruikte implementatie van ADSL.

Ik heb het probleem bij mijn Cistron ADSL verbinding nog niet gemerkt,
maar dat ook komen doordat gelijktijdig op volle snelheid downloaden
en uploaden vrijwel niet voorkomt, zelfs de upstream is bijna 1Mbit.

Het belangrijkste probleem zit in de buffering door het modem, dat maakt
queue reordering in de protocol stack onmogelijk. Het modem kan dat niet
doen, want dat weet niets over TCP/IP, het OS kan het niet doen want de
packets zijn al verzonden. Met trafic shaping zou je kunnen proberen
om buffering door het modem te voorkomen door het uitgaande verkeer naar
jouw ADSL modem te beperken tot 95% van je upstream limit. Als de packets
daardoor gebufferd worden door het OS, dan kan je prioriteit gaan toekennen
aan de ACK's.
Met Linux is het daardoor waarschijnlijk wel mogelijk om een oplossing
te vinden. Lijkt mij wel iets voor gevorderden.

Chel van Gennip

Moonwalker wrote:

> Cistron heeft geen gezonde business case. Kwestie van tijd tot de stekker
> eruit gaat (zeer nabij). 0 up 0 down.

De business case van MxStream (KPN) is regelmatig in het nieuws,
50 miljard schuld en aandelen die zakken als een baksteen.
Het probleem is dat men vij veel (UMTS) frekwenties heeft die
niet zo gek veel opleveren. Als er al werkende technologie voor
zou zijn, dan nog hebben ze het geld niet om die te kopen.
Men heeft het redelijk vaak over het einde van KPN.

ben...@grobbebol.xs4all.nl

In xs4all.adsl Miquel van Smoorenburg <miq...@cistron-office.nl> wrote:
> Deze maand wordt er weer een nieuwe stad ontsloten. Stond op
> Internet, in de krant, op grote billboards etc.

ja maar niet waar ik woon Mike :-)
(nieuwegein)

> Er valt echt wel wat te leveren. Misschien niet waar jij woont,
> misschien niet zo snel als we zouden willen, maar Cistron staat
> niet stil en levert wel degelijk.

ik weet het en ik twijfel er niet over.

> En we crossposten nog steeds ook in cistron.telecom dus dit
> is wel degelijk on-topic ;)

sure. zei ik OT dan ?

prof. zonnebloem

Hi!

On 07 Jun 2001 15:37:16 GMT, Muld...@dit.verwijderen.engineer.com
(Koen Mulderij) wrote:

>Zijn er nog meer mensen die dit grappig vinden?

>Met Cistron ADSL haal je zonder problemen een constante snelheid van 600+
>kB/s

Ik haal met cistron 0 kb/s omdat ze hun diensten in mijn gebied niet
aanbieden!

news...@slot.hollandcasino.nl

In article <3b200a7...@news.xs4all.nl>,
prof. zonnebloem <zonne...@herge.nl> wrote:
>Hi!

>Ik haal met cistron 0 kb/s omdat ze hun diensten in mijn gebied niet
>aanbieden!

Dat valt me toch tegen van een echte professor zeg.

Je bent al 0 seconden aangesloten. Delen door nul ... ?

--
This space intentionally left blank

A r d

7 Jun 2001 20:47:41 -0000, ben...@grobbebol.xs4all.nl posted:

Maar hoe zit het volgens jou met MxStream dan? Dat zijn dan net wat
meer handjes. 10.000-25.000 is toch ook peanuts? (zeker als men een
planning had/heeft van 100.000 eind jaar 2000.

En wat betreft beschikbaarheid: op hoeveel plekken kan men nu
MxStream aanvragen en binnen e1n maand geleverd krijgen?
(gezien _volle_ centrales etc.)

Neuh, voor KPN gaat het volgens mij nog zeker tot het einde van het
jaar duren voordat men is waar men een jaar eerder had willen
zitten. En 100.000 vind ik persoonlijk dan nog weinig voor KPN.

Op deze plek GEEN MxStream noch Cistron: niet beschikbaar is niet
beschikbaar, toch?

--
Grtx, Ard ( @ @ ) drA ,xtrG
------------------------o00o--(. .)--o00o-------------------------

A r d

Thu, 07 Jun 2001 23:58:59 +0200, Moonwalker <"<<>>"@ergens.nl>
posted:

> Cistron heeft geen gezonde business case. Kwestie van tijd tot de stekker
> eruit gaat (zeer nabij). 0 up 0 down.

Goh, inside-information? Nou dan heb ik nieuws m.b.t. gezonde
business cases voor je: lees eens een krant ofzo en zoek dan naar
de lettercombinatie KPN.

De stand bij mij:

MxStream: 0 up 0 down
Cistron : 15 up 15 down
(ja echt waar: Cistron/ISDN gewoon landelijk beschikbaar)

--
Grtx, Ard ( @ @ ) drA ,xtrG
------------------------o00o--(. .)--o00o-------------------------

PS: WANKWOTER! Leer quoten: http://leerquoten.horny-teenz.com/

A r d

Thu, 07 Jun 2001 23:13:07 GMT, prof. zonnebloem posted:

> Ik haal met cistron 0 kb/s omdat ze hun diensten in mijn gebied niet
> aanbieden!

Goh, dat heb ik nou niet met Cistron, maar wel met Mx-Stream. Wat
is nu beter/sneller/etc.?

--
Grtx, Ard ( @ @ ) drA ,xtrG
------------------------o00o--(. .)--o00o-------------------------

Maarten

<zonne...@herge.nl> wrote:

> Ik haal met cistron 0 kb/s omdat ze hun diensten in mijn gebied niet
> aanbieden!

Cistron biedt wel degelijk diensten aan in jouw postcodegebied !
Zie http://www.cistron-internet.nl/

Maarten
--
95% of people polled believe their IQ is above average.

Grassmaaier

"Liberque" <libe...@zeelandnet.nl> wrote in message

Ok hoor ik ga het even testen op scene.org

Tralalala.. 740KB/s down. Nu maar even wat uploaden.. ooh wat mooi, 90KB/s
up.
Downloadsnelheid nog steeds stabiel tussen de 740/750KB/s.

Conclusie - Jij lult :)

Grtz,
Grass

Kick Glorie

Rob van der Putten wrote:

> Of je bandbreedte een heel klein beetje begrenzen, zodat je ruimte
> overhoud voor de bevestigings pakketjes.

Dat is inderdaad een mooie oplossing, maar niet echt gemakkelijk te
realiseren met ieder OS. Onder linux is het niet echt een probleem.

Kick

.

I was, like, "No way!" and *Johan Piek* was all:

| Wel 10 hele KB/sec extra ? Dat is bij mij m'n marge ;-)

Eeh, kinderen, reality-check, is die internetsnelheid
nu echt wel zo belangrijk voor jullie? Ik bedoel:
Who the fuck cares? Het is nu niet echt dat jullie de indruk wekken
er bijster interessante dingen mee uit te halen, right?
Enige wat jullie ermee doen is erover kwaken in usenet,
alsof je upload-speed een nieuw soort penis-extensie is.
Hell, get a clue. Ga eens wat leuks doen met je tijd.
Huur eens een VHS bandje bij de videotheek ofzo, in
plaats van dat gezeik over de beeldkwaliteit enzo.
Beeldspraak, maar ik denk dat de boodschap wel aankomt.

A r d

Fri, 08 Jun 2001 15:55:18 +0200, @. posted:

> [...]
> Who the fuck cares? Het is nu niet echt dat jullie de indruk wekken
> er bijster interessante dingen mee uit te halen, right?

Nee, maar gelukkig besteden andere mensen wel wat aandacht op hun
homepage aan MTU-tweaks enzo. Who the fuck cares?

> Beeldspraak, maar ik denk dat de boodschap wel aankomt.

Neuh, ik snap er nix van.

--
Grtx, Ard ( @ @ ) drA ,xtrG
------------------------o00o--(. .)--o00o-------------------------

Brought to you by Full-Speed ISDN.

Coen Rosdorff

Rob van der Putten wrote:

> Of je bandbreedte een heel klein beetje begrenzen, zodat je ruimte
> overhoud voor de bevestigings pakketjes.

Nou geef eens een hap-klare oplossing.......

Ben al uren met cbq enzo bezig geweest, en download beperken lukt prima,
maar upload (of acks voorang geven) wil nog niet vlotten.

gr,
Coen

Julius

I was, like, "No way!" and *A r d* was all:

| Nee, maar gelukkig besteden andere mensen wel wat aandacht op hun
| homepage aan MTU-tweaks enzo. Who the fuck cares?

I do.
Dat is o.m. om ervoor te zorgen dat mensen niet 10 keer
dezelfde files van (onder andere) mijn server(s) af gaan halen.
Er is bovendien een verschil tussen het maximum proberen te halen
uit dat wat je hebt gekregen en de hele tijd lopen kwaken
(lees: opscheppen) over wat je speed wel niet is.

Jurjen Oskam

begin "Liberque" <libe...@zeelandnet.nl> quotation, written Thu, 7
Jun 2001 20:06:02 +0200:

>Hmm.. leuk allemaal... maar ADSL is alles behalve full-duplex (volgens de
>handleiding dan) want je mag je ethernetkaart niet op full duplex zetten.

Nog een keer maar weer dan:

* ADSL is *wel* full duplex!

* De *ethernet-aansluiting* op de Speed Touch Home is *niet*
full-duplex!

* Dat heeft *geen* invloed op de snelheid!

<zucht>
--
Jurjen Oskam * Q265230 * http://www.stupendous.org/ for PGP key
"Zeg wat ga jij vanavond doen bijdeweg?"

Jurjen Oskam

begin "Liberque" <libe...@zeelandnet.nl> quotation, written Thu, 7
Jun 2001 20:51:11 +0200:

>Je aansluiting blijft dus half duplex. Dus het uploaden gaat dan inderdaad
>drastisch ten koste van je download.

Fout. Uploaden kan inderdaad een invloed hebben op de
downloadsnelheid, maar *niet* omdat de ethernetaansluiting van de
Speed Touch Home half-duplex is! Hint: het heeft te maken met de "A"
in "ADSL". En waarom dat zo is, dat kan je opzoeken bij
groups.google.com.

> [...]
>Dat kan dus alleen maar omdat je verbinding half en niet full duplex is.

Fout. Klok, klepel. Zie commentaar hiervoor.

Jurjen Oskam

begin "Liberque" <libe...@zeelandnet.nl> quotation, written Thu, 7
Jun 2001 22:22:43 +0200:

>Goh en 256kb vind jij een dun trechtertje???

IN VERGELIJKING MET 1024kb WEL JA!!

Het ligt aan het feit dat TCP/IP *geen rekening* houdt met de
mogelijkheid van een *asymmetrische* verbinding. Het werkt wel, prima
zelfs, maar met wat eigenaardigheidjes zoals bijvoorbeeld dat de
verbinding de neiging heeft om te convergeren naar de *laagste*
snelheid van het (upstream,downstream)-paar, als up- of downstream
volledig wordt belast.

Het feit dat de ethernetaansluiting van de Speed Touch Home
half-duplex is, *merkt* TCP/IP niet eens.

En als je het nu NOG niet gelooft: koop een ADSL "modem" met daarop
een full-duplex ethernet-aansluiting. Probeer Mxstream Basic, en start
een grote upload. Je zult *precies* hetzelfde merken als je nu doet.

>Blah... en voordat jullie gaan roepen hoe dom of newbie ik ben... ach
>wat.... dit is de laatste keer dat ik er op in ga.. je moet hetzelf maar
>weten ;)

Je doet erg je best om dom of als een newbie over te komen.

Probeer nou gewoon eens een ADSL "modem" met fullduplex
ethernetaansluiting. En wees dan een vent en geef toe dat je ongelijk
hebt.

Jurjen Oskam

begin "Liberque" <libe...@zeelandnet.nl> quotation, written Thu, 7
Jun 2001 22:34:30 +0200:

>Als je op Cistron zit en je ethernetkaart zit op halfduplex zal je downspeed
>ook wel enorm inklappen als je gaat uploaden. Check het eens zou ik
>zeggen... kijk of ie op full / auto of half duplex staat)

Klopt, dat zal gebeuren. Maar ook bij full-duplex.

Philip Homburg

In article <3B1FAEB5...@vangennip.nl>,
Chel van Gennip <ch...@vangennip.nl> wrote:
> [...]
>de volgorde. Als je bijvoorbeeld met 4 uploads bezig bent, kan elk van die
>uploads als 60k in het buffer van het modem hebben staan.

Waar haal je die wijsheid vandaan? 12 KByte lijkt me echt het maximum.

Philip Homburg

Rob Janssen

Johan Piek <Joh...@jhps.nl> wrote:

>Kom je daar ook mee in de WAO, een paar honderd vingers ?

Johan neem nou toch eens een keer aan: er zijn hier geen (of in ieder geval
niet veel) mensen die zullen vinden dat Cistron slecht is ofzo. Zeker niet
omdat ze dat niet kunnen controleren.

Waar iedereen het hier wel over eens is echter is dat je niks aan Cistron
hebt. Waarom niet? Omdat ze niet kunnen leveren. Punt.

Zodra ze WEL kunnen leveren zullen ze op hun merites beoordeeld worden.
Voor die tijd gaan lopen emmeren over hoe goed het allemaal wel niet is dat
heeft gewoon geen zin.

Rob van der Putten

Moguh

Coen Rosdorff wrote:

> Nou geef eens een hap-klare oplossing.......

Als ik ADSL had zou ik even testen wat de maximale download snelheid is
en vervolgens in Squid de bandbreedte op een iets lagere snelheid
begrenzen (zie delay_pools in /etc/squid.conf).

> Ben al uren met cbq enzo bezig geweest, en download beperken lukt prima,
> maar upload (of acks voorang geven) wil nog niet vlotten.

Als Cistron naar Leiden komt zal ik er eens naar kijken.
Op mijn huidige huurlijntje heb ik dus een wat kleinere MTU (576 ipv
1500). Dat helpt ook wel.

Chel van Gennip

Rob van der Putten wrote:

> [...]
>
> Als Cistron naar Leiden komt zal ik er eens naar kijken.
> Op mijn huidige huurlijntje heb ik dus een wat kleinere MTU (576 ipv

Je moet juist het uitgaande verkeer begrenzen, met shaper bijvoorbeeld.
Zie voor uitleg linux/Documentation/networking/shaper.txt in de
kernel directory.

Ik kan helaas niet voor je testen, want bij CistroN merk in niets van het
probleem. Je zal dus echt moeten testen met MxStream.

Rob van der Putten

Moguh

Johan Piek wrote:

> Wel voor degenen die het wel kunne krijgen. Overigens blijf ik met het
> beeld zitten van iemand met een paar honderd vingers op 1 hand ;-))

Volgens mij kan je met een paar van zulke handen erg goed piano spelen.
Ik vind het dan ook erg triest dat als kids met 6 ipv 5 vingers per hand
geboren worden, de `extra' vingers worden verwijderd; De zoveelste
variant op `uitstekende spijkers sla je de harses in'. Zo iemand stuur
je toch naar het conservatorium.

Erik Hoogeboom

Johan Piek wrote:

> Ik ben er zowiezo al niet erg voor om te veel te normaliseren als e.e.a.
> ietwat afwijkt bij de geboorte, tenminste, als het verder geen
> belemmering is ;-)

Da's lekker als zo iemand een paar handschoenen voor zijn verjaardag
vraagt.

Erik

Rik van Mierlo

to Chel van Gennip
On Sat, 9 Jun 2001, Chel van Gennip wrote:

> [...]
>
> Ik kan helaas niet voor je testen, want bij CistroN merk in niets van het
> probleem. Je zal dus echt moeten testen met MxStream.

Niet al het uitgaande verkeer, maar het uitgaande verkeer min het ACK
verkeer, anders schiet je nog steeds niets op. Het probleem is hier
overigens met CistroN wel heel duidelijk merkbaar, niet alleen een
MxStream iets volgens mij. Nou heb ik net dat shaper.txt bestandje
doorgelezen, maar daar staat weer niets in over een filter voor bepaalde
pakketjes, dus het nut van die shaper voor deze toepassing ontgaat mij een
beetje eigenlijk.

Ik heb hier helaas geen linux machine voorhanden, dus ik kan ook niet
proberen wat er met cbq (?) of de traffic shaper te bereiken is, maar is
er iemand die mij met zekerheid uit eigen ervaring kan vertellen of ik met
linux ack pakketje voorrang kan geven, voordat ik weer een avond weggooi
met het installeren van een nieuw nutteloos OS. Mocht het iemand boeien,
met Net/Free/OpenBSD is het mij niet gelukt (iemand anders wel?)

Ik heb ook de redenen gelezen dat je misschien niets hebt aan het voorrang
geven van ACK pakketjes, maar ik wil het natuurlijk toch proberen.

mvg,

--
-Rik van Mierlo
-r...@ricardis.tudelft.nl

Koen Mulderij

Rik van Mierlo schreef dit:

> [...]
> weggooi met het installeren van een nieuw nutteloos OS. Mocht het
> iemand boeien, met Net/Free/OpenBSD is het mij niet gelukt (iemand

Ja, Linux kan dat. Lees maar eens:
http://www.ds9a.nl/2.4Routing/HOWTO//cvs/2.4routing/output/2.4routing.html

--
Werk mee aan een betere wereld: http://www.jhps.net/opta

Maarten Bodewes

"Grassmaaier" <bl...@schaap.com> wrote in message

Dank, dat hadden we even nodig inderdaad om die newbe op zijn feiten te
wijzen. Hiervoor hebben Rob, Rob, Cyberdude geloof ik en in mindere mate
mijn persoontje zich hier over al uitgelaten. Lijkt me sterk dat we het
allemaal al fout hadden :).

Maarten

> Grtz,
> Grass

ben...@grobbebol.xs4all.nl

daarbij het volgende -- mijn neefje had een vinger teveel (duim) zonder
botje er in dus behoorlijk nutteloos.....

Rob van der Putten

Moguh

ben...@grobbebol.xs4all.nl wrote:

> daarbij het volgende -- mijn neefje had een vinger teveel (duim) zonder
> botje er in dus behoorlijk nutteloos.....

Het uitgangspunt zijn natuurlijk `extra' vingers die het _ECHT_ doen.

Hans van Harten

Robert Thielens schreef:

> [...]

> ADSL (by cistron) gaat door tot max 8 + 1 = 9 Mbit/sec
> Dat is je ADSL sync snelheid (gaat nog wat overhead vanaf)

Je hebt volkomen gelijk, maar zonder invloed op 'conclusie'

Hans
--
Voutje? Vouwtje!

Hans van Harten

Robert Thielens schreef:

> [...]

> opperator in dezer dagen.....
>
> 't wachten is op het start kwartje ipv het dubbeltje....

ż ... 1 januari 2001: 10 euro-cent ... ?

Hans

Rob Janssen

>¿ ... 1 januari 2001: 10 euro-cent ... ?

De mobielen zijn al begonnen het starttarief van 10 naar 11 cent te
verhogen zodat het op 1 januari 2002 naar 5 eurocent kan worden omgezet
zonder beticht te worden van prijsopdrijving i.v.m. de euro.

Dit zullen we de komende maanden nog wel heel wat zien...

Jean Baptiste Emanuel Zorg

"Moonwalker > @ergens.nl>" <"<<> schreef in bericht

> Cistron heeft geen gezonde business case. Kwestie van tijd tot de stekker
> eruit gaat (zeer nabij). 0 up 0 down.

Wat doe je in godsnaam in deze discussies als je alleen maar dit soort
vernietigende opmerkingen kunt maken?

Jean

Jean Baptiste Emanuel Zorg

> [...]
> plaats van dat gezeik over de beeldkwaliteit enzo.
> Beeldspraak, maar ik denk dat de boodschap wel aankomt.

Waarom blijf je niet lekker in die eksesvoorol groep? wat is dit voor
kinderachtig gecrosspost? Houdt je lekker bij je eigen MXKPNzooi discussies
en laat ons in deze groep het lekker over ADSL hebben.

Jean

Maarten Bodewes

"Rob van der Putten" <r...@sput.nl> wrote in message

> Moguh

> Het uitgangspunt zijn natuurlijk `extra' vingers die het _ECHT_ doen.

Ja, ik wil wel een uitschuif pink voor mijn rechterhand extra. Dan kan ik
die extra leestekens eindelijk eens goed bereiken zonder dat ik mijn hand
van het alphanumerieke gedeelte hoef te halen.

Maarten

Han Willemsen

"Jean Baptiste Emanuel Zorg" <Jean_Baptiste...@hotmail.com>
wrote:

>... en laat ons in deze groep het lekker over
>ADSL hebben.

Dat wil de laatste weken niet zo goed lukken.

]-[an.
= Han Willemsen - <will...@xs4all.nl> =
= Utrecht - <will...@cistron.nl> =

Julius

I was, like, "No way!" and *Jean Baptiste Emanuel Zorg* was all:

Eeh.. jou treiteren en verwarren? Leuk genoeg,
volgens mij, om zulke postings mee te rechtvaardigen.
--
adios .-.
/|||\

Jean Baptiste Emanuel Zorg

> Eeh.. jou treiteren en verwarren? Leuk genoeg,
> volgens mij, om zulke postings mee te rechtvaardigen.

Het lijkt wel of alle xs4allers een persoonlijkheidsstoornis hebben..
Duidelijk psychopatisch...
Het is voor mij in elk geval de laatste keer dat ik ook maar een millimeter
energie steek in dit soort dingen... Het is ook erg off topic..

Erg zielig... bij Xs4all zitten en hier andere mensen gaan zitten
treiteren... Heel erg pathetic...Wat ik me ook enigzins kan voorstellen als
je in de boot genomen bent door XS4ALL en KPN natuurlijk... Je moet ergens
met je frustraties heen..

Chel van Gennip

Rik van Mierlo wrote:

> [...]
> pakketjes, dus het nut van die shaper voor deze toepassing ontgaat mij een

Ik geloof, maar dat heb ik niet nagekeken, dat de Linux TCP stack de
ACK packets vooraan in de queue zet in dit soort gevallen. Je hoeft
dus alleen te zorgen dat de queue niet in het modem staat, dus
waarschijnlijk is beperken van uitgaand verkeer voldoende.

Theoretisch kan het probleem ook bij CistroN voorkomen.
Als ik in mijn log kijk, dan zie ik dat de maximale upload snelheid
zelden gehaald wordt. Ik heb op mij site streaming video's van mijn
zoon staan. Mensen met een snelle verbinding streamen ze (300kbit/sec)
downloads komen van mensen met een langzame verbinding. Ik kan twee
gelijktijdige streamers aan zonder problemen. Als de upload snelheid
maar een paar honderd kilobit is, dan gaat het downloaden nog met vele
megabits. Combinaties van maximale upload snelheid en grote downloads
zijn nog niet voorgekomen. Waarschijnlijk omdat het downloaden vrij snel
gaat. De laatste grote download (RedHat 7.1, 4CD's 2.5GB) duurde 70
minuten.
Voor mij dus geen enkele reden om te gaan sleutelen.

Rik van Mierlo

to Chel van Gennip
On Sun, 10 Jun 2001, Chel van Gennip wrote:

> [...]
> dus alleen te zorgen dat de queue niet in het modem staat, dus
> waarschijnlijk is beperken van uitgaand verkeer voldoende.

ACK packets zijn geen losse pakketjes, tenminste, niet altijd, ze kunnen
ook gepiggy-backed zijn aan andere pakketjes, dus je moet zoeken naar
pakketjes die de ACK flag gezet hebben, of liever gezegd, die hem niet
hebben, want die wil je beperken.

> [...]
> minuten.
> Voor mij dus geen enkele reden om te gaan sleutelen.

Da's waar, maar hier hangt er een studentenhuis van 120 mensen aan
diezelfde ADSL verbinding, vandaar dat de upload ook nog wel eens echt vol
wil zitten, met als effect dat er van de download snelheid niets meer
overblijft.
Vanochtend RedHat 7.1 geinstalleerd, maar tot nog toe begrijp ik het nog
niet helemaal.

Dit is de ruleset die ik geprobeerd heb:

# iptables -A PREROUTING -i eth1 -t mangle -p tcp --tcp-flags \! ACK NONE
-j MARK --set-mark 1 --source lokaalsubnet.

# tc qdisc add dev eth1 root handle 1 cbq bandwidth 400Kbit avpkt 1000

# tc class add dev eth1 parent 1:0 classid 1:1 cbq bandwidth 400Kbit rate
400Kbit allot 1514 weight 40Kbit prio 1 maxburst 20 avpkt 1000 bounded

# tc qdisc add dev eth1 parent 1:0 sfq quantum 1514b perturb 15

# tc filter add dev eth1 protocol ip parent 1:0 prio 1 handle 1 fw classid
1:1

suggesties zijn welkom,

Moonwalker

Voor zover ik weet hanteren de mobiele operators geen starttarief (KPN,
Libertel, andere weet ik niet)

Moonwalker

Dit soort reacties uitlokken.

Chel van Gennip

Rik van Mierlo wrote:

> On Sun, 10 Jun 2001, Chel van Gennip wrote:
..

> [...]
> overblijft.
> Vanochtend RedHat 7.1 geinstalleerd, maar tot nog toe begrijp ik het nog
..
> suggesties zijn welkom,

Ik denk dat je met 120 studenten misschien meer nodig hebt dan 1
ADSL verbinding, 1 ADSL verbinding per pakweg 10 studenten lijkt mij
zelfs voor studenten redelijk te betalen. (Ook een provider moet
z'n brood verdienen, nietwaar?)

Ik heb met deze technieken nog geen ervaring, en ik heb ook niet
echt een aanleiding om te gaan sleutelen. Tussen die 120 studenten
in Delft zitten er vast wel enkele die dat (zouden moeten) weten.

news...@slot.hollandcasino.nl

In article <Pine.WNT.4.33.0106102238540.1444-100000@senna>,

Rik van Mierlo <r...@ricardis.tudelft.nl> wrote:

> [...]
>ook gepiggy-backed zijn aan andere pakketjes, dus je moet zoeken naar
>pakketjes die de ACK flag gezet hebben, of liever gezegd, die hem niet

Ik heb 't niet nagezocht en 't is al een tijdje geleden dat ik hier
een beetje ben ingedoken, m.a.w. het kan zijn dat ik de plank mis sla.

Volgens mij is het zo dat ACKs piggy backed worden als er in de sessie
data terug te sturen is (zoals bij telnet sessies) maar niet over andere
sessies (kan ook moeilijk). Als dat niet mogelijk is (bijv. ftp-data)
dan worden er in essentie lege packets met een ACK gestuurd.

Wat je dus sowieso wilt doen (als bovenstaande klopt, ten minste) is
verkeer voorrang geven dat van je eigen netwerk af wordt ge-initieerd.
Dus: servers op je eigen netwerk met clients op 't internet mogen geen
hoge prioriteit hebben. Clients op je eigen netwerk naar servers op het
internet juist wel. Ook zou je dat verkeer kunnen knijpen naar iets
minder dan de totale hoeveelheid beschikbare bandbreedte (even mee
spelen totdat je de juiste instelling hebt).

Dan heb je nog 't probleem dat de bottleneck niet in je tcp verbinding
zit maar in je adsl verbinding. Indien mogelijk moet je dat omdraaien,
verkeer in je gateway dus sowieso knijpen (beide richtingen).
Op die manier ontstaat er geen queue in 't adsl modem en kan je dus de
ACK packets voorrang geven. Natuurlijk niet te veel knijpen, dat is
zonde van de beschikbare bandbreedte.

--
This space intentionally left blank

Rik van Mierlo

On 11 Jun 2001 news...@slot.hollandcasino.nl wrote:

> [...]
> minder dan de totale hoeveelheid beschikbare bandbreedte (even mee
> spelen totdat je de juiste instelling hebt).

Dat zou een oplossing zijn, maar het is niet altijd even makkelijk om hier
de servers te scheiden van de clients (ftp-servers etc. op eigen pc's
ed.).

> [...]
> Op die manier ontstaat er geen queue in 't adsl modem en kan je dus de
> ACK packets voorrang geven. Natuurlijk niet te veel knijpen, dat is

Dat is wat ik vandaag geprobeerd heb te bereiken met een linux computer
tussen het netwerk en het ADSL modem, maar tot nog toe gaat alles mis. Met
het filter dat ik de vorige keer gepost heb, ben ik niets opgeschoten, de
download snelheid zakt weg tot ca. 150K/sec. op het moment dat de upstream
verbinding tegelijkertijd gebruikt wordt. Upstream blijft op 90K/sec ipv.
de ca. 40K die de bedoeling was. Als iemand me kan uitleggen waarom dat
filter niet op de manier werkt die ik bedoel...

mvg,

Rob Janssen

Moonwalker <@ergens.nl> wrote:
>Voor zover ik weet hanteren de mobiele operators geen starttarief (KPN,
>Libertel, andere weet ik niet)

Even wakker worden, ze hanteren inmiddels allemaal een starttarief!

Marger

cistron.telecom made Rik van Mierlo <r...@ricardis.tudelft.nl> write in
> [...]

>diezelfde ADSL verbinding, vandaar dat de upload ook nog wel eens echt vol
>wil zitten, met als effect dat er van de download snelheid niets meer

Hoe krijgen jullie 120 studenten in één huis gepropt?? Bij 15 mensen vraag
ik me al af of je wel weet wie er aan de andere kant van de gang zit, maar
120...

--
Marger
De Rob <@>-fanpage: http://marger.op.het.net/rob/

* Laatste update maandag 28 mei 2001: "uitrollen" *

Kenji Tollenaar

groot huis ;)

grtz HT

"Marger" <mar...@nospam-cistron.nl> schreef in bericht

A r d

Fri, 08 Jun 2001 18:47:51 +0200, Julius <@jthz.com> posted:

> I was, like, "No way!" and *A r d* was all:

> I do.
> Dat is o.m. om ervoor te zorgen dat mensen niet 10 keer
> dezelfde files van (onder andere) mijn server(s) af gaan halen.

Ik herquote je ff uit een posting hier voor:

Volgens mij is die internetsnelheid wel zeker belangrijk (niet
zaligmakend IMHO). Ook voor JOU! Jij hebt toch ook een Fast-abbo
i.p.v. een Basic-abbo genomen? Jij hebt jouw kabel-abbo ingeruild
voor MxStream? Jij past je MTU toch aan? Waarom zou jij dan
vraagtekens zetten bij De InternetSnelheid?

> Er is bovendien een verschil tussen het maximum proberen te halen
> uit dat wat je hebt gekregen en de hele tijd lopen kwaken
> (lees: opscheppen) over wat je speed wel niet is.

Absoluut mee eens.

--
Grtx, Ard ( @ @ ) drA ,xtrG