Reakce na pana Brdičku i pana Neumajera

Vít Pátek

to Česká škola
Vážení, pánové,
oba se dopouštíte jednoho ze základních prohřešků správné polemiky.
Vkládáte mi "do pera", případně "do hlavy" věci, které jsem nenapsal,
a s nimi polemizujete.
Pro pana Neumajera:
O osud firmy, kde pracuji, se z důvodu, který uvádíte, rozhodně
neobávám, protože to, čemu říkáte "nová média", je v její produkci už
několik let, a to na úrovni, za kterou je schopna opakovaně získávat
ocenění na celoevropské úrovni.
Z celkem bohaté praktické zkušenosti jsem přesvědčen, že režim, kdy si
školy obstarávají materiály pro výuku (samozřejmě multimediální,
flexibilní, atd., atd.) nákupem profesionální produkce, je ekonomicky
daleko efektivnější, než poloamatérská tvorba dotovaná ať už z
národních nebo evropských veřejných peněz. Podobných příkladů
nehorázného plýtvání, jaký uvádím ve svém prvním příspěvku, i Vy
najdete kolem sebe spoustu, když budete chtít. Ceny a tudíž i náklady
na profesionální produkci, stejně jako její kvalita, jsou naopak velmi
drsně stanovovány trhem.
Pro pana Brdičku:
Nepsal jsem nic o hotovém materiálu, který má žák "zkonzumovat" tak,
že se ho naučí zpaměti, nebo co vlastně máte na mysli. Psal jsem o
kvalitně připraveném materiálu, který samostatnost a kreativitu žáka
podporuje, který dává i učiteli možnost volby variant a dalšího
kreativního zpracování, ale zároveň bere ohled na aktuální stav
kompetencí žáka a na to, že na získávání dalších má omezený čas - tj.
má i omezený čas na procházení "slepých cest" apod. A je podle mě
opravdu přinejmenším sporné, jestli optimální příprava výuky je, když
si každý učitel (ve značně omezeném čase) dělá přípravu něčeho tak
složitého, jako je, řekněme, činnostní výuka podporovaná "novými
médii" sám jen s tím, co najde na internetu (a sám ověří správnost,
didaktickou účinnost, atd. atd.).

Podle mě je budoucnost práce moderního učitele spojena se stále větší
profesionální podporou. Nejbližší srovnání vidím třeba u v prvním
příspěvku zmíněného lékaře. Také musí individuálně (kreativně,
interaktivně...) vymyslet léčbu konkrétního pacienta, ale má za sebou
obrovskou profesionální podporu v lécích, přístrojích i profesionálně
vyvinutých a otestovaných postupech. Za koreknost a kvalitu obrovské
spousty práce, kterou využívá, mu ručí někdo jiný, protože si ji (on,
nemocnice, zdravotní pojišťovna...) od něj KOUPIL.

Borivoj Brdicka

to Vít Pátek, Česká škola
2010/3/3 Vít Pátek <vit....@gmail.com>:

> [...]
> spousty práce, kterou využívá, mu ručí někdo jiný, protože si ji (on,
> nemocnice, zdravotní pojišťovna...) od něj KOUPIL.

Pokud budete důsledně dodržovat přístup k věci odpovídající tomuto
přirovnání a budete své materiály předkládat jako léky, které učitel
po vlastním uvážení v konkrétním diagnostikovaném případě nasadí
proto, že právě tuto léčbu považuje v daném okamžiku za nejvhodnější,
nemám námitek.
Doufám proto, že přestanete šířit dojem, že učitel, který místo vašich
materiálů zvolí jiné, dělá něco špatně!

Ještě dodatek: Omlouvám se za nepřijetí vašeho počátečního mailu,
který byl pravděpodobně zaslán na spo...@it.pedf.cuni.cz. Ten mail
spadl pravděpodobně do spamu.
--
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
Department of Information Technology - http://it.pedf.cuni.cz/

Vít Pátek

to Česká škola
Pane Brdičko, je mi líto, ale musím konstatovat, že opět ten samý
prohřešek...
Co mi, u všech všudy, podsouváte nějaká tvrzení, že co nějaká firma
(třeba ta, kde pracuji) vytváří či nabízí, je jediné správné. Přečtěte
si prosím pečlivěji, co jsem napsal o trhu... Trh není jedna firma. A
jestli jste si dobře všiml, velmi důsledně se na tomto fóru vyhýbám
uvedení jakéhokoli názvu (firmy, pro kterou pracuji, produktů...).
Pokud jste ji přesto správně identifikoval, protože je zrovna teď ve
svém oboru v ČR jediná o dost dál než ostatní, tak mě to těší, ale
uvádět ji dál nebudu. Moje přesvědčení je, že jsou věci, které trh
řeší nejlépe, třeba alokaci veřejných peněz na prostředky pro výuku, a
jsou věci, do kterých ho "zamontovávat" nemáme, například do této
diskuse - leda v obecné poloze (zda trh ano, ne, kolik, kde...).

P.S. - ohledně mailu na spomocnik.cz nejde o nic, to se stává :o)

Borivoj Brdicka

> [...]

> jsou věci, do kterých ho "zamontovávat" nemáme, například do této
> diskuse - leda v obecné poloze (zda trh ano, ne, kolik, kde...).

Obávám se, že naše diskuze se rychle stává zbytečnou. Já tvrdím, že
volně šiřitelné materiály jsou přínosem, vy opak. Já tvrdím, že vás
vedou zájmy firmy, kterou zastupujete (o níž jste se zmínil již na
počátku jako o nakladatelství a jejíž jméno dosud ani jednou
nepadlo!), vy tvrdíte, že vám jde čistě o blaho lidstva.
Ať si to čtenáři nějak sami přeberou, že?

--
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.

Department of Information Technology - http://it.pedf.cuni.cz/

Charles University Faculty of Education
Prague, Czech Republic

Vít Pátek

to Česká škola
Ba ne, spíš se rychle na něčem shodneme.
Máte pravdu, že když volně šiřitelné materiály existují a mají
příslušnou kvalitu, jsou přínosem.
Možná se ale shodneme i na tom, že vznikají-li skutečně zadarmo, tj.
jako hobby, nelze na tom stavět budoucnost tak stěžejní záležitosti,
jako je školství; vznikají-li za veřejné peníze, je zde velká
pravděpodobnost, že se tak děje značně neefektivně (chybí účinná
zpětná vazba pro kvalitu i pro nákladnost), a vznikají-li v čase, kdy
je jejich tvůrce placen za něco jiného, je to přinejmenším
problematické.
Nevím, jestli se mnou budete souhlasit i v tom, že vznikají-li na bázi
byznysu a nákupu školami, je to jak ekonomicky efektivní (z pohledu
alokace veřejných peněz), tak je i možno touto cestou zaručit, že
vzniknou všechny potřebné i dostatečně kvalitní. Každopádně o opaku
jste mě zatím nepřesvědčil.

Jen, bohužel, ještě opět (potřetí) k dalšímu Vašemu "polemickému
faulu": Zase mi podsouváte něco, co jsem nenapsal, dokonce pravý opak.
Že jsem zaujatý v tom smyslu, že pracuji pro učebnicové
nakladatelství, jsem deklaroval hned ve svém prvním příspěvku -
považuji za seriózní to uvést. Nicméně z toho prosím nedělejte, že
tady zastupuji nějakou firmu (to by mé vystoupení vypadalo jinak) a
nechte mi prosím právo mít a vyjádřit také svůj osobní názor.

Borivoj Brdicka

> [...]

> alokace veřejných peněz), tak je i možno touto cestou zaručit, že
> vzniknou všechny potřebné i dostatečně kvalitní. Každopádně o opaku

Ale ano, se vším tímto souhlasím! Ta hranice, kterou vy poněkud
překračujete, je jinde. Pokud se budete profilovat jako služba plnící
přání učitelů, nemám námitek. Jakmile ovšem dostanete chuť zájmy
učitelů ovlivňovat ve svůj prospěch, budu protestovat.
Pokud jde o veřejné peníze, souhlasm, že volné materiály by měly
vznikat především zadarmo. Myslím ale , že vytvořit pro ně úložiště za
veřejné peníze je v pořádku. Budete-li kritizovat využití evropských
fondů na tvorbu výukových materiálů, vemte v úvahu, že zde jde bohužel
o něco jiného. Ministerstvo se snaží zcela nesystémovými kroky zvýšit
platy učitelů. Všichni víme, že je to nutné, jen se neví jak. Vtip je
v tom, že, pokud se to vůbec povede, bude to pouhé odsunutí problému
na rok 2013, kdy se dostaneme do zcela neřešitelné situace.

> [...]
> tady zastupuji nějakou firmu (to by mé vystoupení vypadalo jinak) a
> nechte mi prosím právo mít a vyjádřit také svůj osobní názor.

Ty fauly si už nechte. Nemá to cenu. Já vás za podobné věci také
nekárám. A mohl bych! Tak třeba naposledy. Já řekl, že vás "vedou
zájmy firmy" a vy, že tvrdím, že ji tady "zastupujete". To že vás ony
zájmy vedou je zřejmé, a já vám to nevyčítám. Jsem ochotem připustit,
že vaše osobní názory, které nás ostatně v tomto okamžiku zajímají
nejvíce, jsou ve shodě se zájmy vaší firmy. Tak to nakonec má být. Je
ovšem důležité, aby si toho byli všichni při čtení naší polemiky
vědomi.

Jinak vám děkuji za slušnou a podnětnou výměnu názorů!

--
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.

Department of Information Technology - http://it.pedf.cuni.cz/

Charles University Faculty of Education
Prague, Czech Republic

Ondrej Neumajer

to Česká škola
Vážený pane Pátku,

s Vaší níže uvedenou větou naprosto souhlasím:

On 3 bře, 10:09, Vít Pátek <vit.pa...@gmail.com> wrote:
> Podle mě je budoucnost práce moderního učitele spojena se stále větší
profesionální podporou.

Myslím, že profesionální podporu by si měli vzájemně poskytovat sami
učitelé (oborové asociace, sdílení pedagogického know-how, učící se
komunita, portály jako RVP.CZ, Veskole.cz atp.) a samozřejmě by ji
měly nabízet i specializované firmy, které se na toto zaměřují. Z
nabídky služeb takových firem by měli vybírat učitelé, resp. ředitelé
podle svého nejlepšího uvážení.

Není třeba hledat v těchto dvou souběžných podporách zbytečné střety.
Obě se doplňují, každá má své příznivce, své výhody a limity. To je
můj názor. Nepřesvědčíte mne, pokud jako zástupce jedné bude chtít
potlačovat druhou.

Pěkný den
ON