Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Deze mooie colum over digitale TV in Belgie wil ik je niet onthouden

1 view
Skip to first unread message

lucdec

unread,
Jan 6, 2010, 6:43:29 AM1/6/10
to
De limieten van het Belgische internet :


Die zeldzame keer dat ik eens rustig in de zetel zit op een menselijk
uur, blijkt er meestal weer niks op tv te zijn. Wat zou het fijn zijn
als ik op dat moment gewoon een film kon kiezen uit een eindeloze
virtuele bibliotheek op het internet, en meteen op 'start' drukken.
Dat comfort mag mij dan best wat kosten. Maar helaas: in België hebben
we dat niet. Terwijl er best wel aanbieders zijn die ons zo'n dienst
willen verkopen.

Microsoft, bijvoorbeeld. Wie thuis een X-box 360 spelconsole heeft die
is aangesloten op zijn televisie en op zijn breedbandverbinding, zou
daarlangs video kunnen bekijken die door Microsoft wordt aangeboden.
Maar Belgacom en Telenet, de twee bedrijven die de Belgische
internetmarkt domineren, willen dat niet. Zij dulden geen concurrenten
op 'hun' netwerk. Om dat te beletten, verbinden ze strikte
downloadlimieten aan bijna al hun internetabonnementen. Wie video van
HD-kwaliteit wil bekijken via het internet, zit al na enkele uren aan
die limiet.

Minister Van Quickenborne wil de situatie laten bekijken door de Raad
voor de Mededinging. Afwachten wat daarvan komt. Ondertussen geraakte
gisteren bekend dat Apple in de VS hele televisiekanalen gaat
aanbieden via het internet. Een dienstverlening die ondenkbaar is met
een downloadlimiet.

Niet dat zulke limieten geen enkel bestaansrecht hebben of hadden. Ze
zijn een simpele methode om te beletten dat je buren alle bandbreedte
opsouperen met het illegaal downloaden van films en muziek. Maar
vandaag hebben ze hun tijd gehad.

In de VS is video via het internet ondertussen stevig ingeburgerd als
alternatief voor televisie-uitzendingen en videoverhuur. Helaas: het
Amerikaanse aanbod -onder meer gratis programma's van Hulu of
betalende films van Netflix- kan vanuit ons land niet worden bekeken.
(Toch niet zonder kunstgrepen om de indruk te wekken dat je computer
zich in Amerika bevindt.)

En dus hebben we hier alleen maar de keuze uit het zeer beperkte en
vaak vrij dure aanbod video's dat Telenet en Belgacom zelf aanbieden
in het kader van hun digitale tv-abonnementen.

De controle van de duopolisten, Belgacom en Telenet, gaat trouwens
verder dan dat. Weet u bijvoorbeeld waarom u een decoder van Telenet
moet kopen of huren om digitale tv te mogen kijken? Technisch is dat
nergens voor nodig. Want nieuwe tv's hebben een ingebouwde DVB-C
decoder, die digitale tv rechtstreeks van de kabel kan afspelen. Maar
Telenet maakt dat onmogelijk door het signaal te encrypteren.

Telenet en Belgacom zitten immers in een race om hun decoders in elke
huiskamer te krijgen. En daarbij malen ze niet te veel over eerlijke
communicatie met klanten. Zo worden de nadelen van een digitaal tv-
abonnement (want ja, die zijn er ook!) systematisch verzwegen of
weggemoffeld. Bijvoorbeeld dat je nog maar op één televisie tegelijk
kunt kijken, dat je oude video- of dvd-recorder niet meer bruikbaar
is, of dat je met twee of meer afstandsbedieningen tegelijk moet
afrekenen. Nee, die nadelen mag de Belg pas ontdekken als de decoder
van Telenet of Belgacom er al staat. Want vanaf dat moment hangt u,
letterlijk, aan hen vast.

En als straks iedereen een decoder van één van die twee leveranciers
heeft staan, is de kans op echte concurrentie voor vele jaren -en
misschien wel voor altijd- verkeken. Dan komt er geen Belgische Hulu
of Netflix. Jammer.

GigaSurfer

unread,
Jan 6, 2010, 8:57:36 AM1/6/10
to
"lucdec" <l...@checkjemail.nl> wrote in message
news:50120260-861f-44b0...@c3g2000yqd.googlegroups.com...

> En dus hebben we hier alleen maar de keuze uit het zeer beperkte en
> vaak vrij dure aanbod video's dat Telenet en Belgacom zelf aanbieden
> in het kader van hun digitale tv-abonnementen.

Vandaar deze tips:
1) ga in de ochtend of op maandag naar een niet-Kinepolis cinema, dan kost
een ticket maar 5-6 euro, minder dan de huur van een HD film bij Telenet.
2) koop de DVD online, die kost maar tussen de 4 en 6,5 euro, ongeveer
evenveel als het huren van een film bij Telenet.
3) Spoor je familie en vrienden aan om 2) ook te doen en ruil de films
onderling

user

unread,
Jan 6, 2010, 3:52:18 PM1/6/10
to


Wie heeft er geroepen toen AppleTv begon??

Die bedrijven die door de GIMV werden verplicht over te schakelen op PC, of
geen geld meer?


--
--
What's on Shortwave guide: choose an hour, go!
http://shortwave.tk
700+ Radio Stations on SW http://swstations.tk
300+ languages on SW http://radiolanguages.tk

0 new messages