Het centrum zag het aantal dossiers rond telecommunicatie in één jaar
met bijna twee derde stijgen: van 21 pct in 2008 tot al 34 pct dit
jaar.
Misleidende reclame
Volgens het Centrum zijn de grote telecomoperatoren hieraan
medeschuldig. "Zij hanteren vaak misleidende reclame", zegt Dirk De
Clerck van het Centrum. "Bij bepaalde gsm-abonnementen worden je
bijvoorbeeld zeer veel gratis minuten en sms'jes beloofd, maar dat er
ook nog abonnementskosten zijn, wordt niet duidelijk gezegd. Vooral de
zwakkeren in de maatschappij trappen in deze val."
Verder wil het Centrum dat er schriftelijke contracten opgesteld
worden, zodat er wat bedenktijd is.
Het Centrum vraagt minister Van Quickenborne om duidelijkere regels,
maar die zijn volgens z'n kabinet niet nodig. "Sowieso houden wij de
telecomsector sterk in de gaten", luidt het.