Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Recordboete voor Proximus vanwege machtsmisbruik

0 views
Skip to first unread message

lucdec

unread,
May 27, 2009, 12:14:02 AM5/27/09
to
Recordboete voor Proximus vanwege machtsmisbruik


De Raad voor de Mededinging heeft Proximus, de gsm-dochter van
Belgacom, veroordeeld tot het betalen van een boete van 66,3 miljoen
euro voor machtsmisbruik op de bedrijvenmarkt. Het is de hoogste boete
ooit opgelegd door de Belgische mededingingsautoriteit.

De boete komt er na de vaststelling van machtsmisbruik via zogenaamde
wurgprijzen op de markt van grote zakelijke klanten. Proximus werkte
met negatieve marges op die contracten in de periode 2004-2005, zo
blijkt. Voor de concurrentie of nieuwkomers op de markt was het dus
onmogelijk om even aantrekkelijke tarieven aan te bieden.

Base
Het was concurrent Base die in 2005 klacht had ingediend tegen
Proximus. In 2006 voerde de dienst voor de mededinging een huiszoeking
uit op de kantoren van de Belgacom-dochter. In april van vorig jaar
werd de zaak dan ingeleid voor de Raad, het rechtscollege dat het
beslissingsorgaan vormt van de mededingingsautoriteiten in ons land.
Die hoorde de verschillende spelers uit de sector en het BIPT.

De omvang van een boete wordt bepaald door de aard van de inbreuk, het
marktaandeel van Proximus, de economische impact én het
afschrikwekkend effect. Ook de omzet van het bedrijf en de periode van
de inbreuk spelen een rol.

Boetes van Europa nog zwaarder
De hoogste boete tot nog toe door de Belgische mededingingsraad
bedroeg zowat 500.000 euro, voor kartelafspraken. Deze keer zijn er
geen andere bedrijven betrokken, maar gaat het enkel om machtsmisbruik
vanwege één onderneming. 66,3 miljoen is een hoog bedrag, maar bij de
Raad wijst men erop dat de boetes van Europa nog zwaarder uitvallen.

Belgacom heeft de mogelijkheid tegen de beslissing in beroep te gaan
bij het hof van beroep. Bij het bedrijf zelf wilde men dinsdagavond
nog niet reageren. "We onderzoeken het arrest, dat zal even tijd in
beslag nemen", verklaarde een woordvoerster.

Gebrek aan concurrentie
Concurrent Base, die aan de basis van de klacht ligt, eist op zijn
beurt dat de praktijken zouden worden stopgezet, "zodat de
concurrentie eindelijk van start kan gaan in de bedrijvenmarkt". Base
hoopt dat deze uitspraak de aanzet vormt voor een verdere aanpak door
de Raad voor Mededinging en het BIPT van deze problematiek. Het
bedrijf, dat zijn geleden schade wil terugvorderen bij Proximus,
klaagt al lang over een gebrek aan concurrentie op de Belgische
telecommarkt. (belga/sps)

0 new messages