Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Nokia 5230 en GPS navigatie

11 views
Skip to first unread message

Ngai Moko

unread,
Dec 22, 2011, 3:44:18 AM12/22/11
to
Op mijn nieuwe 5230 staat ook GPS met OVI kaarten.
Vraagje 1
als ik in GPS modus ben en stel vb. in ga van A naar B,
gaat dat dan "online" via internet, of staat dat er volledig los van en
werkt het net zoals een Tomtom?
dus direct sateliet verbinding?

Vraag 2 (het OS is XP SP3)
In dat zelfde toestel zit een micro SD kaartje van 2 Gig waar de OVI kaarten
zitten in 2 mappen.
Nu kocht ik een 2de micro SD van 16 Gig met de bedoeling de 2 mappen van de
2 Gig kaart te kopieren naar die van 16 Gig om wat meer ruimte te hebben
maar dat lukt niet.
Ik ging alsvolgt tewerk:
GSM via usb kabeltje aan PC gehangen
Onder "mijn documenten" een map "5230" gemaakt en de 2 mappen van het
microSD kaartje naar de map 5230 gekopiert, dat ging vlotjes.
GSM afgezet, USB ontkoppelt, SD 2 Gig eruit en (lege) 16 Gig erin, GSM terug
opgestart en USB terug aangesloten.
Nu probeerde ik de 2 mappen onder de map Mijn documenten "5230" op de 16
Gig te kopieren maar nopes.
Ik ging als volgt tewerk
Ik selecteer de 2 OVI mappen klik rechts copieren, dat doet hij ook.
Dan selecteer ik de micro SD in de GSM, klik rechts maar de optie "plakken"
staat er zelfs niet bij.
Iemand die het weet? en sorry voor de lange uitleg


~PCfreakŠ~

unread,
Dec 22, 2011, 3:56:25 AM12/22/11
to
Op Thu, 22 Dec 2011 09:44:18 +0100, schreef "Ngai Moko"
<mwam...@hotmail.com> het volgende.
Probeer eens CTRL V op je keybord.

groetjes Henk
--
Algemene tips om zelf een PC te bouwen, en tips
voor Windows7 en XP zie mijn site.
use...@pc-freak.nl www.pc-freak.nl

Ngai Moko

unread,
Dec 22, 2011, 5:07:37 AM12/22/11
to

"~PCfreakŠ~" <pcf...@werktniet.invalid> schreef in bericht
news:g2s5f7t1ledlvjddb...@4ax.com...
Bedankt maar helaas


~PCfreakŠ~

unread,
Dec 22, 2011, 5:11:23 AM12/22/11
to
Op Thu, 22 Dec 2011 11:07:37 +0100, schreef "Ngai Moko"
<mwam...@hotmail.com> het volgende.

KNIP
> >> Ik selecteer de 2 OVI mappen klik rechts copieren, dat doet hij ook.
> >> Dan selecteer ik de micro SD in de GSM, klik rechts maar de optie
> >> "plakken"
> >> staat er zelfs niet bij.
> >> Iemand die het weet? en sorry voor de lange uitleg
> >
> > Probeer eens CTRL V op je keybord.
> >
> > groetjes Henk

> Bedankt maar helaas

Misschien heeft het kaartje een verkeerde indeling, als het goed is zit
er een optie in je toestel om dat kaartje te formatteren, probeer dat
eens.

Ngai Moko

unread,
Dec 22, 2011, 11:20:03 AM12/22/11
to

"~PCfreakŠ~" <pcf...@werktniet.invalid> schreef in bericht
news:9d06f7h7k1lsr36v3...@4ax.com...
> Op Thu, 22 Dec 2011 11:07:37 +0100, schreef "Ngai Moko"
> <mwam...@hotmail.com> het volgende.
>
> KNIP
>> >> Ik selecteer de 2 OVI mappen klik rechts copieren, dat doet hij ook.
>> >> Dan selecteer ik de micro SD in de GSM, klik rechts maar de optie
>> >> "plakken"
>> >> staat er zelfs niet bij.
>> >> Iemand die het weet? en sorry voor de lange uitleg
>> >
>> > Probeer eens CTRL V op je keybord.
>> >
>> > groetjes Henk
>
>> Bedankt maar helaas
>
> Misschien heeft het kaartje een verkeerde indeling, als het goed is zit
> er een optie in je toestel om dat kaartje te formatteren, probeer dat
> eens.
>
> groetjes Henk

Bedankt voor de respons
Ik had ondertussen een nieuwe (land)kaart van OVI Nokia gedownload via Nokia
PC Suite en die zette zich netjes op de 16 Gig Micro SD kaart (via de GSM).
Ik kon dat controleren via Windows verkenner maar De Gsm kon de kaart niet
lezen, hij ziet de SD wel staan maar leest niet wat er op staat...
Mogelijk is het zo dat Nokia er een "speciale" format protocol op na is gaan
houden ivm illegale copie's?
Ik ga die GSM eens grondig doorspitten of daar idd ergens een format optie
in staat en laat daar vast nog iets over weten.


Ngai Moko

unread,
Dec 24, 2011, 1:52:12 AM12/24/11
to

"Ngai Moko" <mwam...@hotmail.com> schreef in bericht
news:4ef358b6$0$5045$ba62...@news.skynet.be...
>
> "~PCfreak©~" <pcf...@werktniet.invalid> schreef in bericht
Alles nog es goed nagekeken maar van Format niets te vinden op de GSM, Ook
in de handleiding niets van te vinden.
Ik ga er in de loop van de week mee naar de winkel waar ik hem kocht,
mogelijk weten die me te vertellen wat het probleem is/wat ik mis doe.
groet William


~PCfreakŠ~

unread,
Dec 24, 2011, 2:48:06 AM12/24/11
to
Op Sat, 24 Dec 2011 07:52:12 +0100, schreef "Ngai Moko"
<mwam...@hotmail.com> het volgende.

> Alles nog es goed nagekeken maar van Format niets te vinden op de GSM, Ook
> in de handleiding niets van te vinden.
> Ik ga er in de loop van de week mee naar de winkel waar ik hem kocht,
> mogelijk weten die me te vertellen wat het probleem is/wat ik mis doe.
> groet William

Ik heb die manual eens opgezocht en het kaartje is weldegelijk te
formatteren, dit staat er in;

De geheugenkaart bewerken
U kunt een geheugenkaart formatteren om alle gegevens te verwijderen, of
u kunt de gegevens op de geheugenkaart met een wachtwoord beveiligen.
Selecteer Menu > Toepassngn > Kantoor > Best.beheer.

Ngai Moko

unread,
Dec 24, 2011, 9:32:04 AM12/24/11
to

"~PCfreakŠ~" <pcf...@werktniet.invalid> schreef in bericht
news:do0bf795qltj2dop3...@4ax.com...
> Op Sat, 24 Dec 2011 07:52:12 +0100, schreef "Ngai Moko"
> <mwam...@hotmail.com> het volgende.
>
>> Alles nog es goed nagekeken maar van Format niets te vinden op de GSM,
>> Ook
>> in de handleiding niets van te vinden.
>> Ik ga er in de loop van de week mee naar de winkel waar ik hem kocht,
>> mogelijk weten die me te vertellen wat het probleem is/wat ik mis doe.
>> groet William
>
> Ik heb die manual eens opgezocht en het kaartje is weldegelijk te
> formatteren, dit staat er in;
>
> De geheugenkaart bewerken
> U kunt een geheugenkaart formatteren om alle gegevens te verwijderen, of
> u kunt de gegevens op de geheugenkaart met een wachtwoord beveiligen.
> Selecteer Menu > Toepassngn > Kantoor > Best.beheer.

Bedankt, als ik dat doe in Best. beheer zie ik 3 opties
* Telefoongeheugen in C = vrij 44 MB
* Geheugenkaart in E vrij = 1.2 GB
* Back up

als ik Geheugenkaart in E vrij = 1.2 GB aanklik zie ik idd alle bestanden op
E staan (net zoals in Verkenner van MS)
maar nergens de mogelijkheid om te formatteren, maar moet daar een
willekeurige map aanklikken.
Daar zie ik weer een keuzenlijst waaronder FORMAT
Ze hebben dat daar bij Nokia goed verstopt ;-) ik ga dat morgen proberen met
de lege
micro sdkaart en laat er een dezer iets over weten.
In ieder geval erg bedankt voor de hulp en een zalig Kerst vanavond
mvg William


~PCfreakŠ~

unread,
Dec 24, 2011, 9:39:46 AM12/24/11
to
Op Sat, 24 Dec 2011 15:32:04 +0100, schreef "Ngai Moko"
<mwam...@hotmail.com> het volgende.

> > Ik heb die manual eens opgezocht en het kaartje is weldegelijk te
> > formatteren, dit staat er in;
> >
> > De geheugenkaart bewerken
> > U kunt een geheugenkaart formatteren om alle gegevens te verwijderen, of
> > u kunt de gegevens op de geheugenkaart met een wachtwoord beveiligen.
> > Selecteer Menu > Toepassngn > Kantoor > Best.beheer.

> Bedankt, als ik dat doe in Best. beheer zie ik 3 opties
> * Telefoongeheugen in C = vrij 44 MB
> * Geheugenkaart in E vrij = 1.2 GB
> * Back up
>
> als ik Geheugenkaart in E vrij = 1.2 GB aanklik zie ik idd alle bestanden op
> E staan (net zoals in Verkenner van MS)
> maar nergens de mogelijkheid om te formatteren, maar moet daar een
> willekeurige map aanklikken.
> Daar zie ik weer een keuzenlijst waaronder FORMAT
> Ze hebben dat daar bij Nokia goed verstopt ;-) ik ga dat morgen proberen met
> de lege
> micro sdkaart en laat er een dezer iets over weten.
> In ieder geval erg bedankt voor de hulp en een zalig Kerst vanavond
> mvg William

Suc6

Ngai Moko

unread,
Dec 26, 2011, 8:32:50 AM12/26/11
to

"~PCfreakŠ~" <pcf...@werktniet.invalid> schreef in bericht
news:40pbf7ddput2f8rm1...@4ax.com...
HALELUJA
Henk DAT was het, na het 16GB kaartje te hebben geformat via de GSM kon ik
perfect de copy maken.
Nokia schijnt er dus toch een fabriek eigen format op na te houden???
Nogmaals nen dikke merci want zonder je hulp was het me zeker niet gelukt.
mvg William


~PCfreakŠ~

unread,
Dec 26, 2011, 8:59:44 AM12/26/11
to
Op Mon, 26 Dec 2011 14:32:50 +0100, schreef "Ngai Moko"
<mwam...@hotmail.com> het volgende.

> HALELUJA
> Henk DAT was het, na het 16GB kaartje te hebben geformat via de GSM kon ik
> perfect de copy maken.
> Nokia schijnt er dus toch een fabriek eigen format op na te houden???
> Nogmaals nen dikke merci want zonder je hulp was het me zeker niet gelukt.
> mvg William

Mooi, ook weer opgelost en suc6 met navigeren ;)

Johan Wevers

unread,
Dec 26, 2011, 4:40:09 PM12/26/11
to
On 26-12-2011 14:32, Ngai Moko wrote:

> Henk DAT was het, na het 16GB kaartje te hebben geformat via de GSM kon ik
> perfect de copy maken.
> Nokia schijnt er dus toch een fabriek eigen format op na te houden???

Dat lijkt me sterk, misschien was dat kaartje door de leverancier exfat
geformatteerd i.p.v. FAT32? Dat nieuwe MS formaat kunnen de meeste
bestaande telefoons inderdaad niet lezen, en omdat MS geld vraagt voor
ondersteuning zal dat ook niet gauw gebeuren.

--
ir. J.C.A. Wevers
PGP/GPG public keys at http://www.xs4all.nl/~johanw/pgpkeys.html

~PCfreakŠ~

unread,
Dec 27, 2011, 2:56:05 AM12/27/11
to
Op Mon, 26 Dec 2011 22:40:09 +0100, schreef Johan Wevers
<joh...@vulcan.xs4all.nl> het volgende.

> On 26-12-2011 14:32, Ngai Moko wrote:
>
> > Henk DAT was het, na het 16GB kaartje te hebben geformat via de GSM kon ik
> > perfect de copy maken.
> > Nokia schijnt er dus toch een fabriek eigen format op na te houden???

> Dat lijkt me sterk, misschien was dat kaartje door de leverancier exfat
> geformatteerd i.p.v. FAT32? Dat nieuwe MS formaat kunnen de meeste
> bestaande telefoons inderdaad niet lezen, en omdat MS geld vraagt voor
> ondersteuning zal dat ook niet gauw gebeuren.

Dat van exFAT zou best eens kunnen, ik lees dit op Wiki;

SDXC
De nieuwe SDXC kaartjes werken met exFAT, dit omdat bij de vorige
generatie (SDHC) FAT32 wordt gebruikt. FAT32 heeft een maximale grootte
van 32 GB (eigenlijk 2 TB, maar Windows weigert onder FAT32 partities
groter dan 32 GB aan te maken). De SDXC kaartjes gaan tot 2 terabyte dus
moest er een nieuw bestandssysteem worden gebruikt. exFAT was de
oplossing. En het HD-probleem is ook opgelost met dit bestandssysteem,
want de HD-camcorders kunnen dan bestanden wegschrijven die groter zijn
dan 4 GB.

Ngai Moko

unread,
Dec 28, 2011, 1:33:33 AM12/28/11
to

"~PCfreakŠ~" <pcf...@werktniet.invalid> schreef in bericht
news:bauif7lc1ggi7tcmt...@4ax.com...
Mogelijk is het idd zoiets.
Dit staat op de verpakking
16 GB takeMS the speed you need
MICRO SD tm
Memory card Transflash
SDHC classe 4

samen met het formatteren zette d Nokia telefoon er een 8-tal (lege) mappen
op zoals Afbeeldingen, Muziek, City's, Others enz...


Johan Wevers

unread,
Dec 28, 2011, 2:51:33 AM12/28/11
to
On 28-12-2011 7:33, Ngai Moko wrote:

> Mogelijk is het idd zoiets.
> Dit staat op de verpakking
> 16 GB takeMS the speed you need
> MICRO SD tm
> Memory card Transflash
> SDHC classe 4

Die heb ik alleen nog in FAT32 geleverd gezien maar je weet nooit
natuurlijk. Nu is het jiet meer na te gaan.

> samen met het formatteren zette d Nokia telefoon er een 8-tal (lege) mappen
> op zoals Afbeeldingen, Muziek, City's, Others enz...

Da's standaard gedrag van Nokia, kan geen kwaad.

H__S

unread,
Dec 28, 2011, 4:43:20 PM12/28/11
to
Antwoord op eerste vraag

Je kan je 5230 op GPS of AGPS plaatsen

Als je gewoon GPS doet dan gaat dat niet via internet : je gsm ontvangs GPS
satelliet, bepaalt daarmee waar je bent op jouw kaarten, het kost je dus
niets : bij opstarten duurt het wel even voor je gsm weet waar je bent

Als je internet toelaat dan kan je met AGPS sneller weten waar je bent maar
dan heb je uiteraard dataverkeer en dus kosten, tenzij je een abonnement
heeft voor voldoende Mbytes

In GPS/AGPS mode laat je GSM het wel afweten na ca 1 uur, tenzij je in de
auto gebruikt via een kabeltje in sigarettenaaansteker hebt of
reservebaterijen heeft

Overigens als je gsm als gps gebruikt blijft het mogelijk gesprekken te
ontvangen zie goed je handleiding of de filmpjes op youtube



"Ngai Moko" <mwam...@hotmail.com> schreef in bericht
news:4ef2ede2$0$5054$ba62...@news.skynet.be...

Ngai Moko

unread,
Dec 28, 2011, 5:59:07 PM12/28/11
to

"H__S" <h_...@telenet.be> schreef in bericht
news:04MKq.221490$cr3.1...@newsfe03.ams2...
> Antwoord op eerste vraag
>
> Je kan je 5230 op GPS of AGPS plaatsen
>
> Als je gewoon GPS doet dan gaat dat niet via internet : je gsm ontvangs
> GPS satelliet, bepaalt daarmee waar je bent op jouw kaarten, het kost je
> dus niets : bij opstarten duurt het wel even voor je gsm weet waar je bent
>
> Als je internet toelaat dan kan je met AGPS sneller weten waar je bent
> maar dan heb je uiteraard dataverkeer en dus kosten, tenzij je een
> abonnement heeft voor voldoende Mbytes
>
> In GPS/AGPS mode laat je GSM het wel afweten na ca 1 uur, tenzij je in de
> auto gebruikt via een kabeltje in sigarettenaaansteker hebt of
> reservebaterijen heeft
>
> Overigens als je gsm als gps gebruikt blijft het mogelijk gesprekken te
> ontvangen zie goed je handleiding of de filmpjes op youtube
>
Bedankt voor de goede uitleg
mvg
William


MVD

unread,
Dec 31, 2011, 8:13:41 PM12/31/11
to
Laat een scheet en ga eens een weekendje naar de Ardennen met je
geliefde.
Doet deugd!
0 new messages