Lokalen zouden 1KW moeten krijgen.

Dirk

De lokale zenders zitten op frequenties met teveel storing en die moeten
16km behoorlijk hebben op vrije frequentie om aan hun 8km bereik te komen
en dit zeker om in stereo uit te zenden en voor op een walkman, gsm te
beluisteren zijn.

Als de frequentie vrij zou zijn:
Ik heb het destijds getest met meetapparatuur ten velde.
In de praktijk bij een antenne van ongeveer 35 meter hoog en uiteraard op
een vrije
frequentie krijg je bij 100watt inderdaad een bereik van 8 km behoorlijk
voor op alle radiotoestellen
met uitzondering van een walkman , gsmradio en stereouitzendingen.
Het is het uitgestraalde vermogen (erp) vanuit alle antennes en niet van de
zender zelf.

Bij ongeveer 400 watt en 35meter hoog = 12 km behoorlijk
Bij 1600watt =18km behoorlijk
Bij 6400 watt =27km behoorlijk

Vanaf ongeveer meer dan 6400 watt komt er geen km meer bij omdat de antenne
maar 35meter hoog
is en het bereik last krijgt van de kromming van de aarde, het horizon
effect dus dat bij 35 meter hoog een kleine 30 km bedraagt.

Bij een mast van 35 meter met 4 dipolen is het de kost dus niet waard om een
zender van meer dan 1KW te hebben
want daarmee zit je ongeveer aan de eind van uw bereik met die bijna 4000
watt die uit de antenne komt en het
verschil tussen 4000watt en 6400 watt stelt in bereik niet veel meer voor.

Besluit: een lokale radio moet 1000watt ERP krijgen inplaats van 100 watt om
8km goed hoorbaar te zijn in stereo en bij meer storing moet dit zelfs meer
zijn.
Dus met 4 dipolen is dit een zender van ong. 300 watt om aan die 1KW te
geraken.

Nicolas

"Dirk" <noe...@noemail.be> schreef in bericht

Ja, dat is zo. 100 watt is eigenlijk te weinig voor een deftig
ontvangstcomfort in stereo.

Waar is de tijd dat je met een Stentor-zendertje en een zelfgemaakte antenne
zo'n 10 � 15 km ver te ontvangen was... :-)
http://www.xs4all.nl/~rvdveen/ros/stentor.pdf

K13

"Nicolas" <nicolasw...@hotmail.com> schreef in bericht

en daar haal je meteen het punt aan. Ze zouden beter Europees gezien alle
zenders verlagen in vermogen.
Als iedereen maar dan ook iedereen verlaagt naar aanvaardbare vermogens dan
gaan we terug naar de tijd van toen en dan hoeven we geen electriciteit door
de ramen te gooien. Is al duur genoeg.
Alles hangt natuurlijk af van de plaatsgesteldheid maar 300W zou toch mogen
voor een lokale omroep.

Media Watcher�

De politiekers zullen altijd wel een uitvlucht vinden om dat zeker niet
toe te laten. Kwestie van het duopolie VRT/VMMa te beschermen.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Floortje

"Media Watcher " <me...@watcher.be> schreef in bericht

> De politiekers zullen altijd wel een uitvlucht vinden om dat zeker niet
> toe te laten. Kwestie van het duopolie VRT/VMMa te beschermen.

Dat politiek gezever maakt me misselijk.

Can someone make this guy shut up using the nasty methods?

Radioposter

Floortje schreef:

Budget Mams = Op ....
Hij moet z'n dagelijks kwakje hier dan maar kwijt

Floortje

"Radioposter" <radio...@hotmail.com> schreef in bericht

Dat hij het hier dan maar rap afbolt.

Media Watcher�

Floortje wrote:

Dat politieke gezever om het duopolie VRT/VMMa te bevoordelen maakt de
lokale radio's inderdaad al jaren kotsmisselijk.

Bertus

> Dat politieke gezever om het duopolie VRT/VMMa te bevoordelen maakt de
> lokale radio's inderdaad al jaren kotsmisselijk.

We weten ondertussen al lang wat jouw kijk op de zaak is.
Je hoeft dat hier niet 2x daags te herhalen, want dat haalt niks uit, tenzij
dat we dat ontzettend vervelend vinden.
Als het je echt zo hoog zit, protesteer dan ergens waar het effect heeft.
Ga in uwen blote rond de gebouwen aan de Reyerslaan lopen, of pis ne keer in
de naftbak van de VRT-directeur, maar stop met hier de nieuwsgroep te
stalken.

VRT Lover�

Someone will do just that. It's just a matter of time.
I just can't wait..................

Media Watcher�

Bertus wrote:

-

Hier zitten dromen en zeveren over 1 Kw terwijl iedereen weet dat de
politici dat nooit zullen toelaten, heeft zeker ook geen effect.
Of dacht je soms dat de plaatselijke melkboer hiervoor bevoegd is?

Als de politici ooit een hoger vemogen toelaten zal het op zo'n manier
zijn dat dit hoger vermogen zeker geen enkel gevaar uitmaakt voor de
radio's van het duopolie VRT/VMMa.

Bijvoorbeeld door de lokale radio's in een even strak keurslijf te gaan
steken als de regionale tv stations d.w.z. 90% van de tijd lokaal nieuws,
saaie interviews met boer Fons, pastoor Charel, enz.
(Er circuleren hieromtrent trouwens reeds allerlei geruchten...)

De enigen die nog populaire commerciï¿œle radio zullen mogen maken zullen de
landelijke radio's van het duopolie VRT en de VMMa zijn.

En dan de bedenken dat het eigenlijk de VRT zou moeten zijn die geen
commerciï¿œle radio zou mogen maken, maar het ontvangen belastingsgeld zou
moeten aanwenden om een meerwaarde te bieden t.o.v. het particuliere
commerciele media-aanbod. De omgekeerde wereld dus.

NB: Abuse voor uw vulgair woordgebruik (blote, pis, enz.)

Media Watcher�

Floortje wrote:

Abuse

Floortje

> Abuse

Abuse waar?

VRT Lover�

Floortje wrote:

> Abuse waar?

Hij heeft deze week weer een nieuw woordje geleerd, vandaar.
Nu gebruikt ie het weer te pas en te onpas.

VRT Lover�

Nicolas wrote:

> zo'n 10 ᅵ 15 km ver te ontvangen was... :-)
> http://www.xs4all.nl/~rvdveen/ros/stentor.pdf

Ja , om die 10 - 15 Km te halen moest je wel wat knoeien met dat ding.
En niet zo maar botweg op zijn maximum draaien.
Dan zat je 1: met zekerheid op de hele FM band
2: op de banden waar je niet zou mogen zitten
Een goede gestabiliseerde voeding was ook geen luxe
Het begon met de stereo-uitzendingen. 50 Watt was niet voldoende meer hoor.
Dan zat je op 5 Km van de mast al in de ruis.

Media Watcher�

Floortje wrote:

> Dat politiek gezever maakt me misselijk.

Hopelijk kots je jezelf en alles bij je thuis onder.

VRT Lover�

Media Watcherᅵ wrote:

> Floortje wrote:

speaking of wich : je hebt die drol in het pashokje toch opgeruimd hoop
ik. Gaat morgen nogal stinken.

Bertus

"Media Watcher " <me...@watcher.be> schreef in bericht

Abuse wegens ongehoord taalgebruik : kots

VRT Lover�

Nicolas wrote:

> zo'n 10 ᅵ 15 km ver te ontvangen was... :-)
> http://www.xs4all.nl/~rvdveen/ros/stentor.pdf

Ik volg een beetje de situatie in Nederland op klompenboer.nl en nog
enkele anderen.
Daar zitten etherpiraten te blazen met vermogens in KW.
Velen gebruiken daar torentjes van R & S. Niet normaal
HF zit bij onze Noorderburen nogal hard in het bloed.

Media Watcher�

VRT Loverᅵ wrote:

> speaking of wich

Bedoelde U soms "which"?

Media Watcher�

Bertus wrote:

Kots is geen taal.

Nicolas

> Dan zat je 1: met zekerheid op de hele FM band

toch een goeie manier om aan veel luisteraars te geraken h� :-)

Steven Vandenput

Optimaliseren van het antennesysteem kan ook al een enorme verbetering
geven.
Nu zijn de lokale radio's wettelijk verplicht om met verticale polarisatie
te werken.
Resultaat: de hoofdlobbe, met max ERP, straalt naar de horizon! Je straalt
dus nooit het maximum ERP naar je zendgebied ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dipoolantenne

De antenne's tilten (maw naar beneden laten stralen) en/of 1 of 2 dipolen
horizontaal plaatsen, lost dit voor een groot stuk op en is betaalbaar!
Circulaire antennes gebruiken, is een iets duurdere oplossing.

Ook in Nl hebben ze hier jaren geleden al over nagedacht:
http://www.proaudiovideo.info/downloads/200302stereoenmeeropfm.pdf

Mvg,

Steven VDP
ON4CLC

K13

> toch een goeie manier om aan veel luisteraars te geraken h� :-)

daar was ook de TVV-truuk met de RDS.
Zelfs al had je geen trafficinfo, die laten aanstaan was leuk om de
automobilisten naar je station te trekken.

Dirk

K13

"Steven Vandenput" <on4...@skynet.be> schreef in bericht

> [...]
> horizontaal plaatsen, lost dit voor een groot stuk op en is betaalbaar!
> Circulaire antennes gebruiken, is een iets duurdere oplossing.

Die truuk met het tilten werd/wordt toegepast door de lokale Contact (nu
Clubfm).
Axi in Lokeren gebruikt 3 dipolen gestacked en eentje onderaan de mast maar
of dit ook geen negatief effect heeft (wel voor de mensen rondom de mast) op
het totale vermogen, weet ik niet want het vermogen wordt volgens mij toch
berekend op het totaal gestackte antennes, niet ?
Zet je er eentje een paar meter lager dan klopt dat niet meer.

Victor Charlie

Floortje heeft ons zojuist aangekondigd :

ab...@telenet.be, mailtje sturen, en in vriendelijk bewoordingen
uitleggen dat hogergenoemde persoon steeds niet radio-gerelateerde
zaken post in een nieuwsgroep die over radio hoort te gaan.
In bijlage copieert u de volledige header(s), en de berichten.
Mvg.

Victor Charlie

Media Watcherᅵ gebruikte zijn klavier om te schrijven :

Je was verwittigd, daar ga je weer.

Tom Decouttere

On 22 aug, 11:00, "K13" <katre...@hotmail.com> wrote:
> "Steven Vandenput" <on4...@skynet.be> schreef in berichtnews:4a8f96e1$0$2861$ba62...@news.skynet.be...

Even diagonaal gelezen,
maar tilten heeft volgens mij enkel zin voor grotere hoogtes zoals ne
Mount Wilson voor Los Angeles. Voor kleine mastjes als 40 m en 8 km
zendbereik is het aspect richting "horizon" volgens mij van weinig
betekenis... Hoogstens kun je je de vraag stellen of je niet beter
werkt met 2 dipolen ipv. met 4 gestackt.
Natuurlijk heb je minder zendervermogen vandoen met 4, en bijgevolg
minder energieverbruik....
Maar als je de leeftijd en conditie van veel antenne-installaties
bekijkt, en de opgestapelde verliezen, denk ik dat het laatste
argument er juist _geen_ is.

Circulair is goed voor steden met veel hoogbouw, maar waar vind je die
in Vlaanderen?
En : circulaire antenne-oplossing heeft veel minder rendement, je moet
meer zendervermogen instoppen dan dat je ERP er uit haalt. Voor in een
stad als Leuven zou ik het wel aanraden, veel minder multipath dan.

Tom

Tom Decouttere

Aan de fringe heb je toch nog wat "spilling" om over de horizon te
"profiteren",
ik weet de juiste term niet meer te noemen maar een FM gaat toch nog
wel degelijk over de horizon. In de jaren 80 heb ik toch ook nog
Contact, Maeva en Seven ontvangen in omgeving Kortrijk...

Tom Decouttere

On 21 aug, 17:29, "K13" <katre...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> de ramen te gooien. Is al duur genoeg.
> Alles hangt natuurlijk af van de plaatsgesteldheid maar 300W zou toch mogen

Zijn er seffens nog zenders nodig...

Tom Decouttere

On 21 aug, 21:35, vrtru...@hotmail.com (VRT Lover ) wrote:

> [...]
> Velen gebruiken daar torentjes van R & S. Niet normaal
> HF zit bij onze Noorderburen nogal hard in het bloed.

Waar halen ze eigenlijk die oude R&S torens?
Bij R&S zelfs alleszins niet.
Volgens mij geraken de inbeslaggenomen torens opnieuw in
circulatie :-)

Steve

"Dirk" <noe...@noemail.be> schreef in bericht
Dag Dirk,
Hoe zit dat eigenlijk voor de middengolf?
Sommige Nederlanders komen hier samen na zonsondergang (en soms er al voor)
behoorlijk door. Die gasten hebben toch geen masten van 35 meter en meer om
daar nog eens een middengolfantenne op te zetten?
Groeten,
Steve

Nicolas

"Steve" <nos...@nothingspam.com> schreef in bericht

Bij de middengolf is er een andere propagatiemethode dan bij de quasi
optische electromagnetische voortplanting bij FM. 's Avonds en 's nachts
weerkaatsen golven op de AM-band zich in lagen in de atmosfeer. Hoogte van
antenne en/of eventuele obstakels spelen dan geen rol meer. Je signaal gaat
bouncen en dan kan je met een laag vermogen zelfs in de USA uitkomen als de
omstandigheden gunstig zijn... Nadeel is wel dat dat ook geldt voor andere
stations op jouw frequentie en dat is de reden waarop de am-band na
zonsondergang een onbeluisterbare kakafonie is. :-)

Tom Decouttere

On 22 aug, 16:31, "Nicolas" <nicolaswvl_doe...@hotmail.com> wrote:
> "Steve" <nos...@nothingspam.com> schreef in berichtnews:x9Rjm.116445$Cj1....@newsfe30.ams2...

En als ik mijn verlichting aansteek met de elektronische transformers
heb je met die AM middengolf ook dik het nakijken... :-p

Nicolas

>En als ik mijn verlichting aansteek met de elektronische transformers
>heb je met die AM middengolf ook dik het nakijken... :-p

Een powerline setje kan ook wonderen doen hoor ik :-)

Poisoned Arrow

On 21 aug, 17:39, me...@watcher.be (Media Watcher ) wrote:
> De politiekers zullen altijd wel een uitvlucht vinden om dat zeker niet
> toe te laten. Kwestie van het duopolie VRT/VMMa te beschermen.

Allez, Godderis, kunt ge het weeral niet laten weer eens VRT en VMMa
erbij te betrekken. Het is weer helemaal off topic.

Poisoned Arrow

On 21 aug, 20:24, me...@watcher.be (Media Watcher ) wrote:

> [...]
>                   Posted fromhttp://www.iRadio.be
> -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Lazer toch op, kerel, het ging nu eens over radio.

Poisoned Arrow

On 22 aug, 13:54, Tom Decouttere <t...@broadcast.net> wrote:

> ik weet de juiste term niet meer te noemen...

refractie (zonder dank)

VRT Lover�

Tom Decouttere wrote:

antenne

> Waar halen ze eigenlijk die oude R&S torens?
> Bij R&S zelfs alleszins niet.
> Volgens mij geraken de inbeslaggenomen torens opnieuw in
> circulatie :-)

Die dingen duiken nogal eens op bij marktplaats.nl / speurders.nl
Een goed voorbeeld was Koning Keizer Admiraal.Die hadden ook zo'n R&S
torentje.De mast alleen al was een meesterwerkje. 100 m hoog
Die gasten waren in half Europa te ontvangen OP FM !!!!!!
Link:
http://images.google.com/images?q=koning+keizer+admiraal&rls=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLL_nl&um=1&ie=UTF-8&ei=hxmQSpvjH4rW-Qb31sjyDQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4

Bert M.

VRT Loverᅵ gebruikte zijn klavier om te schrijven :

Die mast heeft ook nog op Marktplaats gestaan:
http://overdrive.web-log.nl/overdrive/2005/06/leuk_voor_op_je.html

Bertje

VRT Lover�

Tom Decouttere wrote:

antenne

> Waar halen ze eigenlijk die oude R&S torens?
> Bij R&S zelfs alleszins niet.
> Volgens mij geraken de inbeslaggenomen torens opnieuw in
> circulatie :-)

Blijkbaar is het bezit van zenders in Nederland toegelaten , het gebruik
niet.
Het kan niet anders dan dat er nog wat geld moet worden verdiend met
inbeslag genomen materiaal te verkopen.
Eigenlijk een beetje een economie op zich.
Dan kan men zich afvragen als men zo'n R&S toren koopt op een veiling ,
hoeveel keer dat ie al in beslag is genomen ;-)

VRT Lover�

Bert M. wrote:

> Bertje

Hmmm , een bod van 2500 Euro .
Niet slecht.
Wanneer en waar zou die terug opduiken?

VRT Lover�

Bert M. wrote:

> Bertje

Nogmaals de link naar KKK.
http://tinyurl.com/n9tdmj

VRT Lover�

Nicolas wrote:

> toch een goeie manier om aan veel luisteraars te geraken hᅵ :-)

Ja , dat zou men denken.
We wilden met de fiets testen hoe groot het "bereik " was LOL
Als we 20 meter van het huis verwijderd waren was er nergens niks meer van
te ontvangen.Het ding maar stoken. Die MRF 237 's werden vervangen dat het
niet normaal was.
De SWR zal ook wel in orde geweest zijn. Meten gebeurde met een wrak van
een SWR meter.......
Het geld was er niet om deftig materiaal aan te schaffen als men nog
student was.

Freeboy 192�

Dirk wrote:

> [...]

> zijn.
> Dus met 4 dipolen is dit een zender van ong. 300 watt om aan die 1KW te

Hoe meer vermogen des te meer storingen en energieverspillingen er gaan
bijkomen,gewoon algemene eerlijke frequentie herverdeling,want zeg eens
eerlijk dit frequentieplan is er gemaakt door pipos die er geen verstand
van hebben of om eigen belangen te beschermen en de kleintjes zo mond dood
te maken.

Media Watcher�

Freeboy 192ᅵ wrote:

> Dirk wrote:

En 10 keer meer vermogen zou - onze vrienden van SABAM kennende - wel eens
kunnen neerkomen op 10 maal meer auteursrechten betalen ook.

Steven Vandenput

"Tom Decouttere" <t...@broadcast.net> schreef in bericht

> [...]

Het maximum zendervermogen wordt inderdaad in functie van je antennesysteem
bepaald.
Maar ik weet niet of men rekening houdt met de manier waarop je de 2,3 of
meer dipolen plaatst.

Ter info voor de "niet-techneuten":
Wanneer je dipolen gaat stacken en onder elkaar plaatst, ga je het
stralingspatroon van het antennesysteem veranderen.
De hoofdlobbe wordt smaller, ten koste van de zijlobben.

> [...]
> Mount Wilson voor Los Angeles. Voor kleine mastjes als 40 m en 8 km
> zendbereik is het aspect richting "horizon" volgens mij van weinig

Jawel hoor, en dat heb ik ondervonden met praktijktesten op mijn mastje van
12 meter.
Veel hangt natuurlijk af van de geografische ligging van de mast.
Hier in de valei van mijn heuvelachtige omgeving, net aan het begin van de
'Vlaamsche Ardennen", merk je meteen het verschil tussen verschillende
antennesystemen!

Maar het is evident dat bij antennesystemen op grotere hoogtes, tilten nog
meer effect heeft.
Testen met verschillende antennesystemen van een zendamateur-repeater die op
de zendmast van St-Pieters Leeuw staat (op +/- 110 meter hoogte), wezen dat
uit.
De resultaten zijn echt wel spectaculair!

> Hoogstens kun je je de vraag stellen of je niet beter
> werkt met 2 dipolen ipv. met 4 gestackt.

Yeps.
Ik heb trouwens nooit echt begrepen waarom veel lokale radio's kozen/kiezen
voor 4 gestackte dipolen!
Zelfs 1 dipool is meer dan genoeg voor prima lokale ontvangst.

> Natuurlijk heb je minder zendervermogen vandoen met 4, en bijgevolg
> minder energieverbruik....

Ja, maar wat is dan het belangrijkste? Volgens mij is het resultaat het
belangrijkste.
De aankoopprijs van een antennesysteem met 4 dipolen is ook "maal 4" ...

> Maar als je de leeftijd en conditie van veel antenne-installaties
> bekijkt, en de opgestapelde verliezen, denk ik dat het laatste
> argument er juist _geen_ is.

Klopt!
Probleem is dat er in "het lokale radio wereldje" nog maar weinig mensen
zijn die 'HF-kennis' hebben ...
"Meer vermogen" is het enige wat ik hier regelmatig lees!
En iedereen vergeet dat optimalisatie van het antennesysteem, afhankelijk
van de geografische ligging van de zendmast, een spectaculaire verbetering
van de ontvangst kan geven.

> [...]
> meer zendervermogen instoppen dan dat je ERP er uit haalt. Voor in een
> stad als Leuven zou ik het wel aanraden, veel minder multipath dan.

En dan komen we weer bij "energieverbruik" versus "uiteindelijk resultaat".

> Tom

Mvg,

Steven VDP

Freeboy 192�

Media Watcherᅵ wrote:

> [...]

Straks nog betalen voor muziek op het werk ofwel geen muziek en er gaan
maar weinig bazen daarvoor betalen.

Tom Decouttere

On 23 aug, 11:22, free_boy...@hotmail.com (Freeboy 192 ) wrote:

> Straks nog betalen voor muziek op het werk ofwel geen muziek en er gaan
> maar weinig bazen daarvoor betalen.
>
> -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
>                   Posted fromhttp://www.iRadio.be
> -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven --

De Klara Top75 dan maar? :-p

K13

"Steven Vandenput" <on4...@skynet.be> schreef in bericht

Ik was indertijd ook gewonnen voor een 2 dipolensysteem voor lokale omroep
maar niemand van de radio's wilde volgen en steeds om dezelfde redenen, hoe
meer antennes hoe meer ze dachten te ontvangen waren. Het ontbrak inderdaad
aan de kennis en niet alleen op HF-gebied. Gewoon audio aansluiten was bij
sommigen al een probleem. De antenneboeren (CBT/BP/No�l Dhondt) verkochten
ook liever 4 antennes dan 2.
Je moet meer stoken natuurlijk met 2 ipv 4.

K13

"Steve" <nos...@nothingspam.com> schreef in bericht

Propagatie. Als deze goed was dan kon je hier vroeger zelfs op de CB-banden
Italianen horen kwekken maar die mannen hadden ook altijd goei poejers uit
hun Zetagi's. Heb zo ooit nog met 4 watt Fm Noorwegen gewerkt op de 27mc
(long time before ON1)

Tom Decouttere

On 23 aug, 10:13, "Steven Vandenput" <on4...@skynet.be> wrote:
> "Tom Decouttere" <t...@broadcast.net> schreef in berichtnews:637c7492-5379-4efd...@o15g2000yqm.googlegroups.com...

Ik geef toe, ik ging uit van "vlak" land, het overgrote deel van
Vlaanderen (het is al een flinke tijd geleden dat ik naar Everbeek-
Beneden geweest ben :-)

> [...]
> voor 4 gestackte dipolen!
> Zelfs 1 dipool is meer dan genoeg voor prima lokale ontvangst.

Yep 2.
Zoals in Amsterdam met de spectaculairste piratenstunt van
DanceRadio992
http://www.danceradio992.cz/mg2/pictures/danceradiopowertower.jpg

Alhoewel... "lokaal" was het niet echt te noemen aldaar toen... :-)
Het Agentscap Telecom zat toen wellicht met de handen in het haar...:-

> Ja, maar wat is dan het belangrijkste? Volgens mij is het resultaat het
> belangrijkste.
> De aankoopprijs van een antennesysteem met 4 dipolen is ook "maal 4" ...

En de slijtage ook... Als ik zie hoeveel koppelingen gewoon met coax
gebeurden ipv echte koppelaars, da was pas goed voor een single point
of failure.

Is er overigens 1 lokale in Vlaanderen die zonnepanelen gebruikt? Een
33W-zender verbruikt iets van 66W zeker in het slechtste geval :-)
(natuurlijk mooi praten met het recentste weer :-p )

> [...]
> van de geografische ligging van de zendmast, een spectaculaire verbetering

Wat er me doet aan denken dat mijn meetsysteem al jaren in de kast
zit.

> En dan komen we weer bij "energieverbruik" versus "uiteindelijk resultaat".

De Sabamkost is wellicht hoger ja. Die heb je al gratis zonder 1
luisteraar.

Maar ik heb hier ooit eens iets gelezen over een lokale die meerdere
weken uit de ether moest omdat de site waar hun mast stond, een
bedrijf, de elektriciteit afsloot.
Ik vraag me zelfs af of het tegenwoordig niet goedkoper is om een
generator in gebruik te nemen dan van Electrabel te tappen.
Tenzij we kunnen tappen uit de prize van de liftkoker
natuurlijk... :-)

K13

"Tom Decouttere" <t...@broadcast.net> schreef in bericht

bij Steven kunnen ze tappen uit de gsm-cabine, h� Steven ?

Steven Vandenput

"K13" <katr...@hotmail.com> schreef in bericht

> bij Steven kunnen ze tappen uit de gsm-cabine, h� Steven ?

Hahahahaha ...
Nee, lukt niet ... die cabine zit achter slot en grendel.

Om de zender van elektriciteit te voorzien, loopt er een kabel vanuit het
studiogebouw naar het magazijn (net achter het studiogebouw) waar onze
zender (en ook de GSM-toestanden) staat.
Enne ... eigenlijk wel een goed idee van Tom ...

Jammer genoeg heeft men destijds gekozen voor 4 dipolen ... maar toen was ik
nog niet met de technische kant van de radio bezig.
Moest ik geen hoogtevrees hebben, zou ik meteen in de mast kruipen om 2
dipolen te ontkoppelen.
Daarom ook dat ik een kantelmast in mijn tuin heb staan ;-)
En ... je mag niet zonder toestemming van de GSM-operator in die mast
kruipen ...

Steven VDP

K13

"Steven Vandenput" <on4...@skynet.be> schreef in bericht

Neen, klopt dat mag je niet maar in Berlare stonden de 4 dips ook ten tijde
van Mango (en nu nog heb ik gezien) op de gsmmast. Als die techneuten van de
gsmoperator (daar was het Proxi...) er komen voor onderhoud dan doen ze dat
als je dat heel vriendelijk vraagt wel voor u. Indertijd hebben ze toch onze
dipolen vervangen op eenvoudige vraag.

Dirk

die verbaasd is dat het hier eens terug over techniek gaat.

An Tenist

Iemand ervaring met deze antenne?

http://www.fmbroadcastantenna.com/dominator.html

peter�

Dirk wrote:

Veel hangt ook af van het gebied waar men uitzend.
De vlaamse ardennen vb geraardsbergen ,brakel ..is het een echte ramp als
men uitzend met laag vermogen vrij heuvelachtig.Of je antenne moet op een
redelijk hoogpunt staan om comfort 8 km te bereiken,maarja dan krijg je
van bipt een lager vermogen toegekent .Resultaat komt dan weer op
hetzelfde erbarmelijke ontvangst.In optimaal stereo mag je het ook
vergeten.Wordt daarbij nog eens gestoort door nabijgelegen franse radio's
die een hoog vermogen hebben waarvan de helft op vlaamstalig gebied
binnenknalt als ze op taalgrens liggen.Meja de experts die het
frequentieplan in elkaar geprutst hebben weten het beter..

Steven Vandenput

"An Tenist" <nos...@radio.be> schreef in bericht

> Iemand ervaring met deze antenne?
>
> http://www.fmbroadcastantenna.com/dominator.html

Niet op 3 meter ... maar wel op 11 meter.
Is ��n van de beste antennes die ik ooit gebruikt heb.
Ik woonde toen wel op een heuveltje van +/- 120 meter ASL ...

Ik kan me dus best voorstellen dat dit type ook op 3 meter goed zal werken.
Maar, en ik val in herhaling, alles hangt ook af van de geografische
toestand van het zendgebied.
Een "wonderantenne" bestaat niet.

Steven VDP

Steven Vandenput

> [...]
> onderhoud dan doen ze dat als je dat heel vriendelijk vraagt wel voor u.
> Indertijd hebben ze toch onze dipolen vervangen op eenvoudige vraag.

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht.
Moet ik eens werk van maken.
Probleem is dan wel dat heel de "papparassenmolen" voor het VRM weer in gang
gezet moet worden ...
Want met 2 dipolen zal er uit de zender wel iets meer dan 36 watt mogen
komen :-)

> Dirk
>
> die verbaasd is dat het hier eens terug over techniek gaat.

Leuk, h�!
Zouden we meer moeten doen, Dirk!

Steven VDP

Steve

"K13" <katr...@hotmail.com> schreef in bericht
Ja,
Idem hier. Ik ooit eens op Brazili�, op 27,595 geloof ik, met een verticale
cb-antenne met 500 wat ongeveer usb, wel in een periode van hoge
zonneactiviteit, iets wat nu niet het geval is.
Groet,
Steve

Maurice ON4BAM

On Mon, 24 Aug 2009 11:06:07 +0200, "Steve" <nos...@nothingspam.com>
wrote:

> [...]

>cb-antenne met 500 wat ongeveer usb, wel in een periode van hoge
>zonneactiviteit, iets wat nu niet het geval is.

Op 11 meter is vermogen niet echt nodig. Ooit met 0.5W Zweden gewerkt
en vanuit de auto met 10-15W USA, Canada enz. Italianen en Spanjaarden
was nooit een probleem. Zuid Amerika is ook nogal gemakkelijk. Vermits
we nu nog steeds in het minimum van de zonneactiviteit zitten is dat
natuurlijk niet meer mogelijk. De voorspellingen voor cyclus 24 zien
er zelfs niet goed uit. De enige nieuwe vlek die op de zon
tevoorschijn kwam is alweer weg en er bieden zich nog geen nieuwe aan.
Kijk eens op spaceweather.com voor meer info.

Bye Maurice
--
Hamradio: ON4BAM http://www.on4bam.com/
Travelogues and Amateur radio

Dirk

Juist Peter en er was ook iemand die schreef dat het signaal ook nog wat
over
de horizon gaat. Dit is ook juist maar dat zijn al zwakkere signalen en dit
is geen behoorlijk sterk signaal, uit de tijd van Seven ving ik ook het
zwakke signaal van 7 goed ruisvrij op tot in Koksijde door een draad aan
de tuner te richten tot wanneer het signaal ruisvrij te ontvangen was en
de afstand bedroeg 100Km maar het was in de zomer met hogedrukgebieden,
dus de tropoverschijnselen zullen het signaal ook nog sterker gemaakt
hebben.
In die tijd zat de band niet vol van de sterke signalen vandaar dat die 5
wattzenders
ver gingen, het waren wel zwakke signalen die toch nog comfortabel te horen
waren, vanaf dat je in een gebied met veel bebouwing kwam viel het signaal
dan
ook meer weg.

Dat over de middengolf = overdag ook tot een beetje over de horizon en
in het donker worden de signalen gereflekteerd door de D laag 70 km hoog
in de lucht waardoor zeer grote afstanden kunnen overbrugt worden.

En sporadic E is ook een reflektie in de lucht waar de gewone 3 meterFM
band kan mee te maken hebben vooral in juni en juli.
Dan hoor je radiostations van 1200km tot 1800km tot hier.

Nog een bewijs dat die frequentieverdelers er niks van kennen is dat Q
Music zijn eigen signaal stoort in het gebied tussen Egem en St Pietersleeuw
waar de 103 mhz de 103,1 mhz stoort en omgekeerd ook wat het luisteren in de
wagen moeilijk maakt omdat de ene keer Egem sterker doorkomt en de andere
keer St pietersleeuw.
Die 2 hoge zendmasten liggen veel te dicht om maar 0,1 mhz van elkaar te
liggen.

"peter " <peter...@hotmail.com> schreef in bericht > Veel hangt ook af

Steve

"Maurice ON4BAM" <on4...@yahoo.com> schreef in bericht
Da's jammer. Maar wel hartelijk bedankt voor de tip!
We wachten hoopvol tot een nieuw zonnevlekkenmaxium!
Groeten,
Steve

Tom Decouttere

> "peter " <peter.gs...@hotmail.com> schreef in bericht > Veel hangt ook af

> van het gebied waar men uitzend.

Dat zeg ik al van in het begin en dan zijn het net die "verkenners"
van de "analoge" SFN technologie (of NSFN for that matter, haha) die
het in dit geval zouden (moeten kunnen) bewijzen....
Overigens die experts beweren maar een deel van het plan in mekaar
mogen geprutst te hebben, het gedeelte boven 104 hoorde daar niet bij,
de contourage tussen 102-104 wel...... :-o)

K13

"An Tenist" <nos...@radio.be> schreef in bericht
> Iemand ervaring met deze antenne?
>
> http://www.fmbroadcastantenna.com/dominator.html

Deze frietzak zoals ze in Holland zeggen wordt daar veel gebruikt voor
piratenomroepen. Ik hoor toch dat de meesten hier zeer tevreden over zijn.

Hier kan je ook nog wat antennemateriaal vinden (is in Duitsland maar de
eigenaar is Nederlander). Goede support en correcte afhandeling.
http://www.awbroadcast.com/shop/index.php?cat=c6_Antennes.html&XTCsid=d530459fa807ffeb00d28313fbf2f512

of deze : http://www.sirioantenne.it/prodotti_ant.php?idp=92

K13

"Steve" <nos...@nothingspam.com> schreef in bericht