Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

de acht...

74 views
Skip to first unread message

Freek-uenze�

unread,
May 13, 2013, 2:18:05 AM5/13/13
to


Na heel wat posts gezien te hebben hier op iradio en fmradio zat ik als
radiomaker met een
aantal bedenkingen. Ik zit zelf al 18 jaar in het radiowereldje en werk
zowel voor enkele
lokale als regionale en nationale zenders (en nee... het is niet VRT of
VMMA).

Het viel me op dat ook nu weer, bij het uitdelen van de 8 nieuwe
zendvergunningen de
nodige verwijten en veronderstellingen in het rond vliegen. Uiteraard op
nieuw richting de
VRT, VMMA en ketenradio's. Maar laat mij even de stok in het
spreekwoordelijke
'hoenderhok' gooien... Wie van deze lokale 'radiobonzen' heeft zich zelf
kandidaat gesteld?
Nergens viel op fmradio een lokaal initiatief te bespeuren...

Jongens, laat ons eerlijk zijn... Het is erg makkelijk om de zwarte piet
steeds door te
schuiven naar de VRT, kritiek te uiten op de vmma en niets goed te vinden
aan de ketens.
Maar nergens valt ooit een greintje zelfkritiek te bespeuren.

Daarom doe ik een warme oproep aan de 'Lokale Boys' om tot aan de nieuwe
frequentieronde eens stil te staan en zich eens goed voor te bereiden om
met een
ijzersterk dossier dat zich weet te onderscheiden van de anderen naar
buiten te komen.
Wekelijks staat op dit forum jammerend te lezen waarom lokale radio niet
meer beluisterd
wordt. Sommigen wijten het aan het te linkse (lees communistische)
klimaat in
Vlaanderen, anderen hebben het dan weer over politieke spelletjes, maar de
waarheid ligt
misschien wel anders... Want laat ons eerlijk zijn de politiek bepaald
niet naar wat of wie
de mensen luisteren, mocht een bepaald radiostation zo sterk zijn en
luisteraars weten te
trekken dan stemde men zelfs af op AM of het internet...

Nee, de waarheid zit anders. De wereld waarin we leven is veranderd, de
manier waarop
we naar bepaalde dingen kijken of luisteren is anders dan dat we dat 10
jaar geleden
deden. De mensen zijn veranderd, heel wat lokale stations zijn dat niet
en denken nog
steeds zoals zij dat 10 jaar geleden deden. Heel wat lokale stations
draaien op halve
kracht of houden de boel gewoon draaiende. Dit heeft mijn inziens niets
met politiek, de
VRT of VMMA te maken maar met het gebrek aan capabele en originele mensen
die het
verschil weten te maken.

Want daar ligt sleutel tot het succes van lokale of regionale radio. Het
succes dat met alles
van productontwikkeling te maken heeft... WAT MAAKT BIJ JOU HET VERSCHIL??
WAAROM
MOET MEN NAAR JOUW ZENDER LUISTEREN?? Bij VBRO, Familyradio en radio
minerva
hebben ze dat alvast begrepen. Zij richten zich met hun muziekformat en
content tot een
heel andere doelgroep wat meer dan succesvol genoemd kan worden. Echte
lokale
projecten als een Katanga in Aalst hebben dan weer succes door hun content
en lokale
gebondenheid. Maar vergis je niet, aan deze projecten wordt gewerkt en
bovenal... Hier
werd over nagedacht...

Misschien iets om zelf even over na te denken... Maar ach ja, de schuld
naar iemand anders
toeschuiven blijft het makkelijkste niet?

Dus... Kom maar op met de modder!

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Steven Vandenput

unread,
May 13, 2013, 6:25:09 AM5/13/13
to
Het gaat echt niet over 'nadenken' en 'het juiste format kiezen'.
Het gaat over geld en medewerkers vinden ...

Moesten Minerva en Katanga niet op 1 of andere manier aan voldoende geld
komen en/of niet voldoende vrijwillge medewerkers vinden, dan zou de
stekker er al lang uitgehaald zijn.

En eigenlijk is het simpel:
geen medewerkers = geen geld
Want zonder medewerkers is het radiostation een lege doos!
Vrijwillige medewerkers = passie!

Hoe die centen gevonden worden of van waar ze komen, is van geen belang!
Radioreclame, sponsors, giften, medewerkers die hun centen in 'hun hobby'
steken ... alles is goed!

Zolang er voldoende vrijwillge medewerkers zijn, kan het station verder
blijven bestaan. Want die medewerkers willen immers hun hobby niet
opgeven. En een hobby kost nu éénmaal geld.

Maar elke vereniging weet maar al te goed dat het niet simpel is om nog
voldoende vrijwilligers te vinden die zich 100% willen inzetten voor die
vereniging!
Da's een gril van deze tijd, maar die gril is al een tijdje bezig.
Normaal dus dat er maar weinig nieuwe lokale projecten zijn en dat veel
lokale projecten stoppen.

Voor alle duidelijkheid heb ik het hier over onafhankelijke lokale radio's
die met vrijwilligers werken, niet over de één-man-bedrijfjes en ketens.

Grts

Steven VDP

freek-uenze�

unread,
May 13, 2013, 6:43:17 AM5/13/13
to
S
t
e
v
e
n
V
a
n
d
e
n
p
u
t
ᅵ
w
r
o
t
e
:

>

F
r
e
e
k
-
u
e
n
z
e
ᅵ
w
r
o
t
e
:

>

>

N
a
h
e
e
l
w
a
t
p
o
s
t
s
g
e
z
i
e
n
t
e
h
e
b
b
e
n
h
i
e
r
o
p
i
r
a
d
i
o
e
n
f
m
r
a
d
i
o
z
a
t
i
k
a
l
s
>

>

r
a
d
i
o
m
a
k
e
r
m
e
t
e
e
n

>

>

a
a
n
t
a
l
b
e
d
e
n
k
i
n
g
e
n

I
k
z
i
t
z
e
l
f
a
l
1
8
j
a
a
r
i
n
h
e
t
r
a
d
i
o
w
e
r
e
l
d
j
e
e
n
w
e
r
k
>

>

z
o
w
e
l
v
o
o
r
e
n
k
e
l
e

>

>
l
o
k
a
l
e
a
l
s
r
e
g
i
o
n
a
l
e
e
n
n
a
t
i
o
n
a
l
e
z
e
n
d
e
r
s
(
e
n
n
e
e
.

h
e
t
i
s
n
i
e
t
V
R
T
o
f
>

>

V
M
M
A
)
.

>

>

H
e
t
v
i
e
l
m
e
o
p
d
a
t
o
o
k
n
u
w
e
e
r
,
b
ij
h
e
t
u
i
t
d
e
l
e
n
v
a
n
d
e
8
n
i
e
u
w
e
>

>

z
e
n
d
v
e
r
g
u
n
n
i
n
g
e
n
d
e

>

>

n
o
d
i
g
e
v
e
r
w
ij
t
e
n
e
n
v
e
r
o
n
d
e
r
s
t
e
ll
i
n
g
e
n
i
n
h
e
t
r
o
n
d
v
li
e
g
e
n

U
i
t
e
r
a
a
r
d
o
p
>

>

n
i
e
u
w

r
i
c
h
t
i
n
g
d
e

>

>

V
R
T
,
V
M
M
A

e
n
k
e
t
e
n
r
a
d
i
o
'
s

M
a
a
r
l
a
a
t
m
ij
e
v
e
n
d
e
s
t
o
k
i
n
h
e
t
>

>

s
p
r
e
e
k
w
o
o
r
d
e
li
j
k
e

>

>
'
h
o
e
n
d
e
r
h
o
k
'
g
o
o
i
e
n
.

W
i
e
v
a
n
d
e
z
e
l
o
k
a
l
e
'
r
a
d
i
o
b
o
n
z
e
n
'
h
e
e
f
t
z
i
c
h
z
e
l
f
>

>

k
a
n
d
i
d
a
a
t
g
e
s
t
e
l
d
?

>

>

N
e
r
g
e
n
s
v
i
e
l
o
p
f
m
r
a
d
i
o
e
e
n
l
o
k
a
a
l
i
n
i
t
i
a
t
i
e
f
t
e
b
e
s
p
e
u
r
e
n
.


>

>
J
o
n
g
e
n
s
,
l
a
a
t
o
n
s
e
e
r
li
j
k
z
ij
n
.

H
e
t
i
s
e
r
g
m
a
k
k
e
li
j
k
o
m

d
e
z
w
a
r
t
e
p
i
e
t
>

>

s
t
e
e
d
s
d
o
o
r
t
e

>

>

s
c
h
u
i
v
e
n
n
a
a
r
d
e
V
R
T
,
k
r
i
t
i
e
k
t
e
u
i
t
e
n
o
p
d
e
v
m
m
a
e
n
n
i
e
t
s
g
o
e
d
t
e
v
i
n
d
e
n
>

>

a
a
n
d
e
k
e
t
e
n
s

>

>

M
a
a
r
n
e
r
g
e
n
s
v
a
l
t
o
o
i
t
e
e
n
g
r
e
i
n
t
j
e
z
e
l
f
k
r
i
t
i
e
k
t
e
b
e
s
p
e
u
r
e
n


>

>

D
a
a
r
o
m

d
o
e
i
k
e
e
n
w
a
r
m
e
o
p
r
o
e
p
a
a
n
d
e
'
L
o
k
a
l
e
B
o
y
s
'
o
m

t
o
t
a
a
n
d
e
n
i
e
u
w
e

>

>

f
r
e
q
u
e
n
t
i
e
r
o
n
d
e
e
e
n
s
s
t
il
t
e
s
t
a
a
n
e
n
z
i
c
h
e
e
n
s
g
o
e
d
v
o
o
r
t
e
b
e
r
e
i
d
e
n
o
m

>

>

m
e
t
e
e
n

>

>
i
j
z
e
r
s
t
e
r
k
d
o
s
s
i
e
r
d
a
t
z
i
c
h
w
e
e
t
t
e
o
n
d
e
r
s
c
h
e
i
d
e
n
v
a
n
d
e
a
n
d
e
r
e
n
n
a
a
r
>

>

b
u
i
t
e
n
t
e
k
o
m
e
n

>

>

W
e
k
e
li
j
k
s
s
t
a
a
t
o
p
d
i
t
f
o
r
u
m
j
a
m
m
e
r
e
n
d
t
e
l
e
z
e
n
w
a
a
r
o
m
l
o
k
a
l
e
r
a
d
i
o
n
i
e
t
>

>

m
e
e
r
b
e
l
u
i
s
t
e
r
d

>

>

w
o
r
d
t

S
o
m
m
i
g
e
n
w
ij
t
e
n
h
e
t
a
a
n
h
e
t
t
e
li
n
k
s
e
(l
e
e
s
c
o
m
m
u
n
i
s
t
i
s
c
h
e
)
>

>

k
li
m
a
a
t
i
n

>

>

V
l
a
a
n
d
e
r
e
n
,
a
n
d
e
r
e
n
h
e
b
b
e
n
h
e
t
d
a
n
w
e
e
r
o
v
e
r
p
o
li
t
i
e
k
e
s
p
e
ll
e
t
j
e
s
,
m
a
a
r
d
e
>

>

w
a
a
r
h
e
i
d
li
g
t

>

>

m
i
s
s
c
h
i
e
n
w
e
l
a
n
d
e
r
s
.

W
a
n
t
l
a
a
t
o
n
s
e
e
r
li
j
k
z
ij
n
d
e
p
o
li
t
i
e
k
b
e
p
a
a
l
d
>

>

n
i
e
t
n
a
a
r
w
a
t
o
f
w
i
e

>

>

d
e
m
e
n
s
e
n
l
u
i
s
t
e
r
e
n
,
m
o
c
h
t
e
e
n
b
e
p
a
a
l
d
r
a
d
i
o
s
t
a
t
i
o
n
z
o
s
t
e
r
k
z
ij
n
e
n
>

>
l
u
i
s
t
e
r
a
a
r
s
w
e
t
e
n
t
e

>

>

t
r
e
k
k
e
n
d
a
n
s
t
e
m
d
e
m
e
n
z
e
l
f
s
a
f
o
p
A
M

o
f
h
e
t
i
n
t
e
r
n
e
t
.


>

>

N
e
e
,
d
e
w
a
a
r
h
e
i
d
z
i
t
a
n
d
e
r
s

D
e
w
e
r
e
l
d
w
a
a
r
i
n
w
e
l
e
v
e
n
i
s
v
e
r
a
n
d
e
r
d
,
d
e
>

>

m
a
n
i
e
r
w
a
a
r
o
p

>

>

w
e
n
a
a
r
b
e
p
a
a
l
d
e
d
i
n
g
e
n
k
ij
k
e
n
o
f
l
u
i
s
t
e
r
e
n
i
s
a
n
d
e
r
s
d
a
n
d
a
t
w
e
d
a
t
1
0
>

>
j
a
a
r
g
e
l
e
d
e
n

>

>

d
e
d
e
n

D
e
m
e
n
s
e
n
z
ij
n
v
e
r
a
n
d
e
r
d
,
h
e
e
l
w
a
t
l
o
k
a
l
e
s
t
a
t
i
o
n
s
z
ij
n
d
a
t
n
i
e
t
>

>

e
n
d
e
n
k
e
n
n
o
g

>

>

s
t
e
e
d
s
z
o
a
l
s
z
ij
d
a
t
1
0
j
a
a
r
g
e
l
e
d
e
n
d
e
d
e
n

H
e
e
l
w
a
t
l
o
k
a
l
e
s
t
a
t
i
o
n
s
>

>

d
r
a
a
i
e
n
o
p
h
a
l
v
e

>

>

k
r
a
c
h
t
o
f
h
o
u
d
e
n
d
e
b
o
e
l
g
e
w
o
o
n
d
r
a
a
i
e
n
d
e

D
i
t
h
e
e
f
t
m
ij
n
i
n
z
i
e
n
s
n
i
e
t
s
>

>

m
e
t
p
o
li
t
i
e
k
,
d
e

>

>

V
R
T
o
f
V
M
M
A

t
e
m
a
k
e
n
m
a
a
r
m
e
t
h
e
t
g
e
b
r
e
k
a
a
n
c
a
p
a
b
e
l
e
e
n
o
r
i
g
i
n
e
l
e
m
e
n
s
e
n
>

>

d
i
e
h
e
t

>

>

v
e
r
s
c
h
il
w
e
t
e
n
t
e
m
a
k
e
n


>

>

W
a
n
t
d
a
a
r
li
g
t
s
l
e
u
t
e
l
t
o
t
h
e
t
s
u
c
c
e
s
v
a
n
l
o
k
a
l
e
o
f
r
e
g
i
o
n
a
l
e
r
a
d
i
o

H
e
t
>

>

s
u
c
c
e
s
d
a
t
m
e
t
a
ll
e
s

>

>

v
a
n
p
r
o
d
u
c
t
o
n
t
w
i
k
k
e
li
n
g
t
e
m
a
k
e
n
h
e
e
f
t
.

W
A
T
M
A
A
K
T
B
IJ
J
O
U

H
E
T
V
E
R
S
C
H
I
L
?
?
>

>

W
A
A
R
O
M

>

>

M
O
E
T
M
E
N

N
A
A
R
J
O
U
W

Z
E
N
D
E
R
L
U
I
S
T
E
R
E
N
?
?

B
ij
V
B
R
O
,
F
a
m
il
y
r
a
d
i
o
e
n
r
a
d
i
o
>

>

m
i
n
e
r
v
a

>

>

h
e
b
b
e
n
z
e
d
a
t
a
l
v
a
s
t
b
e
g
r
e
p
e
n

Z
ij
r
i
c
h
t
e
n
z
i
c
h
m
e
t
h
u
n
m
u
z
i
e
k
f
o
r
m
a
t
e
n
>

>

c
o
n
t
e
n
t
t
o
t
e
e
n

>

>

h
e
e
l
a
n
d
e
r
e
d
o
e
l
g
r
o
e
p
w
a
t
m
e
e
r
d
a
n
s
u
c
c
e
s
v
o
l
g
e
n
o
e
m
d
k
a
n
w
o
r
d
e
n

E
c
h
t
e
>

>
l
o
k
a
l
e

>

>

p
r
o
j
e
c
t
e
n
a
l
s
e
e
n
K
a
t
a
n
g
a
i
n
A
a
l
s
t
h
e
b
b
e
n
d
a
n
w
e
e
r
s
u
c
c
e
s
d
o
o
r
h
u
n
c
o
n
t
e
n
t
>

>

e
n
l
o
k
a
l
e

>

>

g
e
b
o
n
d
e
n
h
e
i
d

M
a
a
r
v
e
r
g
i
s
j
e
n
i
e
t
,
a
a
n
d
e
z
e
p
r
o
j
e
c
t
e
n
w
o
r
d
t
g
e
w
e
r
k
t
e
n
>

>

b
o
v
e
n
a
l.
.
H
i
e
r

>

>

w
e
r
d
o
v
e
r
n
a
g
e
d
a
c
h
t
.
.

>

>

M
i
s
s
c
h
i
e
n
i
e
t
s
o
m

z
e
l
f
e
v
e
n
o
v
e
r
n
a
t
e
d
e
n
k
e
n
.

M
a
a
r
a
c
h
j
a
,
d
e
s
c
h
u
l
d
>

>

n
a
a
r
i
e
m
a
n
d
a
n
d
e
r
s

>

>

t
o
e
s
c
h
u
i
v
e
n
b
li
j
f
t
h
e
t
m
a
k
k
e
li
j
k
s
t
e
n
i
e
t
?

>

>

D
u
s
.

K
o
m

m
a
a
r
o
p
m
e
t
d
e
m
o
d
d
e
r
!

>

>

-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
>

>

P
o
s
t
e
d
f
r
o
m

h
t
t
p
:
/
/
w
w
w
i
R
a
d
i
o
.
b
e
>

>

-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-

>

H
e
t
g
a
a
t
e
c
h
t
n
i
e
t
o
v
e
r
'
n
a
d
e
n
k
e
n
'
e
n
'
h
e
t
j
u
i
s
t
e
f
o
r
m
a
t
k
i
e
z
e
n
'.
>

H
e
t
g
a
a
t
o
v
e
r
g
e
l
d
e
n
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
v
i
n
d
e
n
.
.

>

M
o
e
s
t
e
n
M
i
n
e
r
v
a
e
n
K
a
t
a
n
g
a
n
i
e
t
o
p
1
o
f
a
n
d
e
r
e
m
a
n
i
e
r
a
a
n
v
o
l
d
o
e
n
d
e
g
e
l
d
>

k
o
m
e
n
e
n
/
o
f
n
i
e
t
v
o
l
d
o
e
n
d
e
v
r
ij
w
il
l
g
e
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
v
i
n
d
e
n
,
d
a
n
z
o
u
d
e
>

s
t
e
k
k
e
r
e
r
a
l
l
a
n
g
u
i
t
g
e
h
a
a
l
d
z
ij
n
.

>

E
n
e
i
g
e
n
li
j
k
i
s
h
e
t
s
i
m
p
e
l:
>

g
e
e
n
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
=

g
e
e
n
g
e
l
d
>

W
a
n
t
z
o
n
d
e
r
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
i
s
h
e
t
r
a
d
i
o
s
t
a
t
i
o
n
e
e
n
l
e
g
e
d
o
o
s
!
>

V
r
ij
w
il
li
g
e
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
=

p
a
s
s
i
e
!

>

H
o
e
d
i
e
c
e
n
t
e
n
g
e
v
o
n
d
e
n
w
o
r
d
e
n
o
f
v
a
n
w
a
a
r
z
e
k
o
m
e
n
,
i
s
v
a
n
g
e
e
n
b
e
l
a
n
g
!
>

R
a
d
i
o
r
e
c
l
a
m
e
,
s
p
o
n
s
o
r
s
,
g
i
f
t
e
n
,
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
d
i
e
h
u
n
c
e
n
t
e
n
i
n
'
h
u
n
h
o
b
b
y
'
>

s
t
e
k
e
n
.

a
ll
e
s
i
s
g
o
e
d
!

>

Z
o
l
a
n
g
e
r
v
o
l
d
o
e
n
d
e
v
r
ij
w
il
l
g
e
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
z
ij
n
,
k
a
n
h
e
t
s
t
a
t
i
o
n
v
e
r
d
e
r
>

b
li
j
v
e
n
b
e
s
t
a
a
n

W
a
n
t
d
i
e
m
e
d
e
w
e
r
k
e
r
s
w
il
l
e
n
i
m
m
e
r
s
h
u
n
h
o
b
b
y
n
i
e
t
>

o
p
g
e
v
e
n

E
n
e
e
n
h
o
b
b
y
k
o
s
t
n
u
ᅵ
ᅵ
n
m
a
a
l
g
e
l
d
.

>

M
a
a
r
e
l
k
e
v
e
r
e
n
i
g
i
n
g
w
e
e
t
m
a
a
r
a
l
t
e
g
o
e
d
d
a
t
h
e
t
n
i
e
t
s
i
m
p
e
l
i
s
o
m

n
o
g
>

v
o
l
d
o
e
n
d
e
v
r
ij
w
il
li
g
e
r
s
t
e
v
i
n
d
e
n
d
i
e
z
i
c
h
1
0
0
%

w
il
l
e
n
i
n
z
e
t
t
e
n
v
o
o
r
d
i
e
>

v
e
r
e
n
i
g
i
n
g
!
>

D
a
'
s
e
e
n
g
r
il
v
a
n
d
e
z
e
t
ij
d
,
m
a
a
r
d
i
e
g
r
il
i
s
a
l
e
e
n
t
ij
d
j
e
b
e
z
i
g
.
>

N
o
r
m
a
a
l
d
u
s
d
a
t
e
r
m
a
a
r
w
e
i
n
i
g
n
i
e
u
w
e
l
o
k
a
l
e
p
r
o
j
e
c
t
e
n
z
ij
n
e
n
d
a
t
v
e
e
l
>
l
o
k
a
l
e
p
r
o
j
e
c
t
e
n
s
t
o
p
p
e
n
.

>

V
o
o
r
a
ll
e
d
u
i
d
e
li
j
k
h
e
i
d
h
e
b
i
k
h
e
t
h
i
e
r
o
v
e
r
o
n
a
f
h
a
n
k
e
li
j
k
e
l
o
k
a
l
e
r
a
d
i
o
'
s
>

d
i
e
m
e
t
v
r
ij
w
il
li
g
e
r
s
w
e
r
k
e
n
,
n
i
e
t
o
v
e
r
d
e
ᅵ
ᅵ
n
-
m
a
n
-
b
e
d
r
ij
f
j
e
s
e
n
k
e
t
e
n
s
.

>

G
r
t
s

>

S
t
e
v
e
n
V
D
P

>

-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
>

P
o
s
t
e
d
f
r
o
m

h
t
t
p
:
/
/
w
w
w
i
R
a
d
i
o
.
b
e
>

-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-
=
-

Beste Steven,

Op vrijwilligers wil ik je meteen van antwoord dienen... Er zijn heel wat
jongeren die
belangeloos iets met radio willen doen maar op dit moment hun 'gading'
niet vinden of
gewoon afgewimpeld worden door lokale stations...

Vrijwilligers in je organisatie opnemen kost moeite en tijd en laat ons
eerlijk zijn, daar
staat niet iedereen om te springen...

Vrijwilligers nodig? Ik kan je onmiddellijk een lijstje bezorgen van
jongeren die staan te
springen om iets met radio te doen!

Wat geld betreft kan ik ook kort zijn... Zorg dat je een sterk project
hebt, wat zich
onderscheid van alle anderen... Zo bereik je luisteraars... En met
luisteraars ook
adverteerders...

Het probleem is en blijft dat de huidige lokale radiomakers liever langs
de zijkant staan te
klagen en huilen dan effectief iets te ondernemen!

Tijd dat er eens wat positieve energie van die kant uitkomt dan eindeloos
gezeur, geklaag
en zelfbeklag!

Steven Vandenput

unread,
May 13, 2013, 1:42:57 PM5/13/13
to

> -
>
> Beste Steven,
>
> Op vrijwilligers wil ik je meteen van antwoord dienen... Er zijn heel wat
> jongeren die
> belangeloos iets met radio willen doen maar op dit moment hun 'gading'
> niet vinden of
> gewoon afgewimpeld worden door lokale stations...
>

Weet ik!
Da's een probleem dat al jaren aan de gang is bij de lokale radio!
Oorzaak: bij de meeste nog overblijvende lokale radio's zijn het enkel nog
40+'ers die er "hun hobby" beoefenen.

Als jong veulen 'jouw ding' mogen doen, is niet makkelijk omdat je constant
botst met de 'gevestigde waarden' van dat radiostation. Enkel zij weten hoe
het moet .... zeggen ze.
Je moet als tiener al helemaal bezeten zijn van radio-maken om in zo'n ploeg
te kunnen meedraaien en/of respect te krijgen.
In de jaren 80 was het op dat gebied veel gemakkelijker, omdat de harde kern
van de ploeg meestal uit twintigers bestond! En eigenlijk was iedereen aan
het experimenteren!

Hier en daar zie ik gelukkig nog uitzonderingen en heeft de lokale radio wel
een jonge ploeg, zoals MIG in Geraardsbergen.
Maar dan nog moeten die jongeren keurig 'in het gareel' lopen en is er
weinig tot geen ruimte voor experimenteren.
'Het format' is belangrijk, weet je wel .. .want anders zouden de
adverteerders kunnen afhaken!
Volgens mij moet je gewoon af en toe 'fuck You' kunnen zeggen tegen het
format, 's avonds bijvoorbeeld, en moet het op een lokale radio perfect
mogelijk zijn om te kunnen experimenteren, zowel met muziek als met
presentatiestijl!

De drempel is in veel gevallen veel te hoog voor jongeren.
En da's niet de schuld van de jongeren, maar de schuld van de radiostations
omdat veel onder hen letterlijk zijn blijven steken in de tijd!

Om maar te zwijgen over de voordelen in natura die veel medewerkers hebben
'verworven' dankzij hun radiohobby ... en voor geen geld van de wereld
willen afgeven!
Je wil het echt niet weten wat er allemaal gebeurde en nog steeds gebeurt
bij veel lokale radiostations.
Net twee jaar geleden nam ik afscheid van het lokale radiowereldje, omdat ik
het ge-profiteer van sommigen kotsbeu was. Het ging over heel veel geld!
Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Het verwondert me echt niet dat er
zoveel lokale stations stoppen, omdat de centen gewoon opgesoupeerd zijn ...

Wellicht ga ik nu de halve (nog overgebleven) lokale radiowereld over me
heen krijgen ...


> Vrijwilligers in je organisatie opnemen kost moeite en tijd en laat ons
> eerlijk zijn, daar
> staat niet iedereen om te springen...
>

Inderdaad, klopt als een bus.
Maar wanneer je geen moeite en tijd steekt in het zoeken naar medewerkers,
dan wordt de generatiekloof heel groot!

Zoals ik al schreef, vergeten ook andere verenigingen om op zoek te gaan
naar "jong volk".
Als radioamateur zie ik dat al jaren gebeuren in de
radioamateurverenigingen.
En als je dan al enkele ideeᅵn op tafel legt, dan bots je letterlijk tegen
een dikke hoge muur ... maar ondertussen worden we ouder en wordt het steeds
moeilijker om jongeren aan te trekken!

Mijn oudste zoon haalde zijn ON3-zendvergunning toen hij 13 was, net 3 jaar
geleden.
Ik nam hem mee naar onze club (allemaal 40 en 50+'ers).
Weet je wat hij me de volgende keer zei?
"Moet ik echt mee?"

Die jonge gasten willen omgaan met hun leeftijdsgenoten, niet met een bende
"oude rotten" die over hun heldenverhalen vertellen ... en het allemaal
beter weten!!!


> Vrijwilligers nodig? Ik kan je onmiddellijk een lijstje bezorgen van
> jongeren die staan te
> springen om iets met radio te doen!
>

Tuurlijk ... het leeft nog steeds, radio-maken.
Maar waar kunnen die juffrouwen en jonkheren terecht, zonder dat ze meteen
te horen krijgen dat het 'zo' en 'zo' moet??
Of dat hun stem niet goed is ... of dat de muziekkeuze te extreem is ...


> Wat geld betreft kan ik ook kort zijn... Zorg dat je een sterk project
> hebt, wat zich
> onderscheid van alle anderen... Zo bereik je luisteraars... En met
> luisteraars ook
> adverteerders...
>

Dat vind ik net de verkeerde manier van denken ....

Een nieuwe lichting jongeren kan niet meteen een sterk project neerpoten.
Die gasten moeten hun ding kunnen doen, zoals wij dat in de jaren 80 mochten
doen, met vallen en opstaan, zonder aan luistercijfers en de mening van
adverteerders te moeten denken!

Een lokale radio enkel laten overleven door radioreclame EN een 'free
podium' geven aan het jonge volk, zal heel moeilijk zijn!
Er zullen dus ook andere inkomsten gevonden moeten worden!
Zoals bij radio Katanga, waar zelfs geen reclame draait!
Pas dan ben je opnieuw een echte 'vrije lokale radio' waar "alles kan en
niets moet".


> Het probleem is en blijft dat de huidige lokale radiomakers liever langs
> de zijkant staan te
> klagen en huilen dan effectief iets te ondernemen!
>

Juist ... weer die generatiekloof, hᅵ.
En veel huidige radiomakers zijn hun 'roots' vergeten !!!
Dus blijven ze rond hun eilandje 'verder dobberen' en schreeuwen ze
regelmatig 'HELP' !
Als er dan iemand komt helpen, zeggen ze: 'Ha nee, he ... zo niet'.


> Tijd dat er eens wat positieve energie van die kant uitkomt dan eindeloos
> gezeur, geklaag
> en zelfbeklag!
>

Er is niks mis met gezeur, geklaag en zelfbeklag!
Wanneer je er achteraf effectief iets mee doet tenminste ....

Misschien is het wel opnieuw tijd om "back to basics" te gaan met een clubje
jongeren?
Zonder bemoeizucht van 30+ers of andere ervaren rotten ....

Maar bon ... dan zou ik er zelf ook niet aan kunnen meewerken ... ik ben
immers 43 :-)


Grts

Steven VDP

Ludwig Van beethoven

unread,
May 15, 2013, 6:06:53 AM5/15/13
to
en eigenlijk is het simpel:
geen medewerkers = geen geld
Want zonder medewerkers is het radiostation een lege doos!
Vrijwillige medewerkers = passie!

vrijwillige jonge medewerkers die ook nog radio als passie hebben en
zich ergens willen inpassen in een radiostation dat een bepaalde koers
wil varen? Waar gaan we die nog zoeken? Overigens zijn jongeren wel
met andere dingen bezig tegenwoordig.

Het viel me op dat ook nu weer, bij het uitdelen van de 8 nieuwe
zendvergunningen de
nodige verwijten en veronderstellingen in het rond vliegen. Uiteraard
op
nieuw richting de
VRT, VMMA en ketenradio's

laten we stellen dat vooral de VRT een ongeoorloofde machtspositie
heeft kunnen ontplooien. Of zijn we de komst van Donna, Stu Bru en hun
landelijke uitbreiding vergeten? Enkel uit de grond gestampt om de
lokale/ketenradio's de grond in te boren. En dat is hen nog gelukt,
wat logisch is gezien de middelen en de zware vermogens die meteen
voor landelijke dekking zorgden. Ook VMMA heeft gelobbyd om de keten-
en lokale zenders nog verder de vernieling in te jagen met de komst
van Q.

Bovendien, als je geen onderscheidend format kan neerzetten is het
Überhaupt al een verloren zaak. Voorbeelden genoeg van, Hit,
Club,story, en al de veelvouden die hiervan nog te vinden zijn mag je
gerust kansloos noemen. Het bewijs hiervan is al ruim geleverd. Check
hun aantal luisteraars via stream of bekijk de luistercijfers en je
hebt een mooie beeld van deze zenders.

Het wordt hoog tijd voor "grote" kuis op de band. Als lokale/
ketenradio's/ regionale zenders geen meerwaarde kunnen bieden kan
zonder enkel gemis de stekker er meteen uit.

Steven Vandenput

unread,
May 15, 2013, 3:02:55 PM5/15/13
to


"Ludwig Van beethoven" <onderst...@gmail.com> schreef in bericht
news:9922c82d-cc6a-4825...@q8g2000vbl.googlegroups.com...
>
> vrijwillige jonge medewerkers die ook nog radio als passie hebben en
> zich ergens willen inpassen in een radiostation dat een bepaalde koers
> wil varen? Waar gaan we die nog zoeken? Overigens zijn jongeren wel
> met andere dingen bezig tegenwoordig.
>

Effe vergelijken met toen ...

Toen ik als jonge kerel van 14 bij de lokale radio mocht experimenteren met
'het J-uur', waren we met een beperkt groepje leeftijdsgenoten!
We waren met drie: 12, 13 en 14 jaar jong! We werden eerst begeleid door een
'coach'. Wat later mochten we 'op eigen benen'. staan, met vallen en opstaan
...

Wanneer ik in 1986 als 16-jarige een plaatsje kreeg bij de
'jeugdprogrammatie', waren er bij het radiostation amper nieuwe jonge
rekruten bijgekomen!
'Mijn helden' van de kern van die jeugdprogrammatie waren 2 tot 6 jaar ouder
dan ik, het groepje bestond uit maximum 10 jongeren!
De andere medewerkers van het station waren meer dan 10 jaar ouder dan ik.

Op dat gebied is er dus niks veranderd!
Ook toen waren al mijn leeftijdsgenoten met totaal andere dingen bezig.

> Het viel me op dat ook nu weer, bij het uitdelen van de 8 nieuwe
> zendvergunningen de
> nodige verwijten en veronderstellingen in het rond vliegen. Uiteraard
> op
> nieuw richting de
> VRT, VMMA en ketenradio's
>
> laten we stellen dat vooral de VRT een ongeoorloofde machtspositie
> heeft kunnen ontplooien. Of zijn we de komst van Donna, Stu Bru en hun
> landelijke uitbreiding vergeten? Enkel uit de grond gestampt om de
> lokale/ketenradio's de grond in te boren. En dat is hen nog gelukt,
> wat logisch is gezien de middelen en de zware vermogens die meteen
> voor landelijke dekking zorgden. Ook VMMA heeft gelobbyd om de keten-
> en lokale zenders nog verder de vernieling in te jagen met de komst
> van Q.
>

Ben ik maar deels akkoord mee.

Wanneer je als lokale radio zorgt voor een sterke binding met de streek �n
radio maakt met vrijwilligers die in of in de buurt van de uitzendregio
wonen, dan zijn 'de grote jongens' geen concurrenten.
Met voldoende binding met de regio, kan er voldoende geld uit radioreclame
verworven worden om de werking te kunnen garanderen. Tenminste, wanneer je
de lokale middenstand regelmatig een bezoekje brengt.
Zowat alle steden en gemeenten geven subsidies aan de plaatselijke
verenigingen. En met een beetje lobby-werk, kan dat over een aanzienlijk
bedrag en zelfs een gratis lokaal gaan...

Wanneer je als lokale radio een bedrijfje wil zijn waar de medewerkers hun
brood verdienen met radio, dan kunnen de nationale stations inderdaad
concurrenten worden. Ze zijn in al die jaren immers met het overgrote deel
van de nationale radiocampagnes gaan lopen.
En eigenlijk is het maar normaal dat grote bedrijven gaan adverteren op de
nationale stations.
Maar toch zijn er nog altijd kleinere radiostations die nog steeds overleven
en een kleine groep van medewerkers kan betalen!

> Bovendien, als je geen onderscheidend format kan neerzetten is het
> �berhaupt al een verloren zaak. Voorbeelden genoeg van, Hit,
> Club,story, en al de veelvouden die hiervan nog te vinden zijn mag je
> gerust kansloos noemen. Het bewijs hiervan is al ruim geleverd. Check
> hun aantal luisteraars via stream of bekijk de luistercijfers en je
> hebt een mooie beeld van deze zenders.
>

Voila !
Als je als kleine radio-middenstander een goed (commercieel) product hebt,
dan kan het wel lukken!
Dat ze het niet makkelijk hebben om te kunnen overleven, is natuurlijk een
feit.
De nationale radiostations hoeven dus niet altijd als concurrenten van
kleinere stations aanzien worden.



> Het wordt hoog tijd voor "grote" kuis op de band. Als lokale/
> ketenradio's/ regionale zenders geen meerwaarde kunnen bieden kan
> zonder enkel gemis de stekker er meteen uit.

Haal de lege dozen eruit en je hebt weer een beetje meer plaats op de
FM-band.


Grts

Steven VDP

Message has been deleted
Message has been deleted

Georges�

unread,
May 17, 2013, 5:36:43 AM5/17/13
to
fr.o.ta. wrote:

> Het is zᅵ dat Freek-uenzeᅵ formuleerde :
> >
> > Na heel wat posts gezien te hebben hier op iradio en fmradio zat ik als
> > radiomaker met een
> > aantal bedenkingen. Ik zit zelf al 18 jaar in het radiowereldje en werk
> > zowel voor enkele
> > lokale als regionale en nationale zenders (en nee... het is niet VRT of
> > VMMA).
> >


> IJzersterk dossier?

> Ijzersterke corruptie bedoel je?

> Ik steek daar geen seconde meer tijd in.

> Laat dit landje maar volledig naar de kloten gaan door corruptie.

Hier zie, de grote baas van radio sports-wear.

Q_1_2_...@hotmail.com

unread,
May 11, 2020, 11:18:38 AM5/11/20
to
...lees nu ook https://radiovisie.eu/2013-een-veelvoud-kandidaten-voor-8-frequenties-2/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda(NL).
0 new messages