water bij huisbrandolie

Vito

Ik vrees dat het onweer deze morgen (in Aarschot) er voor gezorgd heeft
dat er regenwater in mijn huisbrandolie gelopen is. In ieder geval stond
het 'vul putteke' helemaal vol en toen ik in zeven haasten het water weg
begon te scheppen zag ik dat er belletjes rond de veligheidsfluit
bubbelden ... er liep dus (misschien wel erg gering) water in de mazouttank.

De technieker van de centrale verwarming was lange tijd niet bereikbaar,
door de enorme omvang van het onweer kwam hij handen tekort. Maar hij
vertelde dat ze konden meten hoeveel water er bij de mazout zit, ik
moest eerst de huisbaas verwittigen zodat die de technieker toestemming
kon geven om dat te komen nakijken. Geen probleem, dit is de normale
gang van zaken.

Wat ik echter vergeten te vragen ben, en vandaar deze post, hoeveel
water mag er eigenlijk bij mazout zitten eer de brander niet meer wil
werken? En kunnen ze dat water er uithalen? Dit laatste zou toch moeten
kunnen ... een pijp tot op de bodem en het water, dat zich vanonder
bevindt, er uit pompen .. of vergis ik mij?

Tussen haakjes, ik heb deze namiddag de brander eens getest en die bleek
normaal te werken ...

Iemand een idee wat ik kan verwachten?

Bedankt.

--
Vito
Linux Mint Xfce (Debian Testing) / Thunderbird

Vito

Op 24-08-11 16:00, Geo55 schreef:

> Als er een purge op de olie tank staat die effe open zetten; het eerst dat
> er uitloopt is het water !

Het is een ondergrondse tank ...

Maar ik heb daarstraks met een buurman gepraat en die heeft dat ook eens
voorgehad, het water kunnen ze er volgens hem gewoon uitzuigen met een
speciale pomp. Ik hoop dat dit klopt, er zat nog 800 liter mazout in de
tank .... hopelijk is dat niet verloren.

Message has been deleted

Sabine

"Geo55" <ge...@rommel.he> schreef in bericht

knip
> Als de tank in de grond zit is het moeilijk maar als je de tank langs
> onderaan kunt openen loop dat water er eerst uit !
>
> Normaal moet er een purg klep lang onder staan of anders is die tank niet
> geplaatst volgens de officiele normen.

In welk land leef jij, dat je dit een probleem vind bij een ondergrondse
tank ?
Ze zijn dan blijkbaar niet veel gewoon bij Total
Bij zowat elke doe-het-zelfzaak verkopen ze handpompjes met een stijgbuis
(vulbuis)
die buis laat je zakken tot op de bodem van je ondergrondse tank, en je
pompt tot alle water weg is, water is namelijk zwaarder dan mazout
Je kan het ook lenen of vragen aan de CV installateur die dat gegarandeerd
hebben liggen

En sinds wanneer is een tank zonder purgeerklep niet conform de normen ?
post eens die normen dan, ik geloof er niets van

Message has been deleted

Sabine

> Heb daar geen probleem mee; alleen brengt dit soms problemen mee die men
> anders niet heeft !

Net andersom.
Bovengrondse tanks geven doorgaans meer problemen dan ondergrondse
Met name bij wisselende temperaturen krijgt men bij metalen bovengrondse
tanks, roestvorming door de condensatie aan de buitenkant

Message has been deleted

Vito

De CV technieker is gisteren komen kijken, er zat heel weinig water bij
mazout maar hij heeft het toch weg gepompt.

Ik heb 2 vraagjes:
De meting van de hoeveelheid water in mijn tank gebeurde eenvoudig door
een roze pasta op een meetstok te smeren (onderaan) en die dan in de
tank te steken tot op de bodem. In contact met water wordt de pasta heel
erg donker, op die manier zien ze hoeveel water er in de tank zit.
Vraag: kent iemand die pasta? Merk? Dan kan ik zelf controleren hoe het
met het ingelopen water is gesteld mocht er nog zo'n armageddon over ons
lieflijke stadje Aarschot komen ...

Ik heb zelf het mangat van de mazouttank opgemetseld. Maar ik denk dat
ik nu best het metselwerk met iets insmeer zodat het geen water kan
opslorpen of doorlaten. Kwestie dat de put zo min mogelijk water te
slikken krijgt.
Vraag: met wat doe ik dat best?