kansberekening...

coco

Probleempje om dit (waarschijnlijk eenvoudig) oefeningetje op te lossen.

Je hebt 10 meerkeuzevragen.
Bij iedere vraag zijn er 5 mogelijke antwoorden waarvan er slechts 1 het
juiste is.

Hoeveel is je kans om er 5/10 juist te hebben ???

Is het correct als ik het volgende doe :

Bij iedere vraag heb je 1 kans op 5 om het antwoord goed te hebben, dat is
dus 20 %
Maar nu....
Hoeveel is de kans om 5 van de 10 vragen juist te hebben ?
Volgens mij heb je 20 % kans om 10 op 10 te scoren.
Mag ik deze 20 nu gewoon delen door 2 en stellen dat ik 10 % kans heb om 5
op 10 te halen ???

Alvast bedankt aan de wiskundige knobbels onder ons.

Groeten,

Coco

Vif

coco wrote :

Je hebt meer kans om er 5 juist te hebben op 10 dan 10/10 hé.
Net zoals je op de lotto meer kans hebt om er 3 juist te hebben dan 6.
Dus je laatste beredenering klopt niet

--

Vif

Vif

coco explained :

Bekijk hier de werkwijze voor een gelijkaardige kansberekening:
http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=13357&j=2003

--

Vif

HE

coco schreef:

> [...]
> Hoeveel is de kans om 5 van de 10 vragen juist te hebben ?
> Volgens mij heb je 20 % kans om 10 op 10 te scoren.

nee hoor , die kans is zeer klein, namelijk

0,2 * 0,2 * .... * 0,2 (dit 10 keer vermenigvuldigen na elkaar)=
(0,2)^^10 = 0,0000001

anders zou gokken bij examens wel serieus lonen

> [...]
> op 10 te halen ???
>

> Alvast bedankt aan de wiskundige knobbels onder ons.

dit is eigenlijk een "binomiale verdeling"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiale_verdeling

kans op :
geen enkele juist: 10,7%
exact 1 juist: 26,8%
exact 2 juist: 30,2%
exact 3 juist: 20,1%
exact 4 juist: 8,8%
exact 5 juist: 2,6%
enz
exact 10 juist: 1/100000 %

de kans op MINSTENS 5 juist (ik veronderstel dat het dat is wat je wilt
bekomen) is
(kans op 5 + kans op 6 + ... + kans op 10) geeft 3,3%

je kan genoeg java appletjes vinden om dit te simuleren bv
http://www.stat.berkeley.edu/~stark/Java/Html/BinHist.htm

coco

"Vif" <me...@telenet.be.invalid> schreef in bericht
Thx voor het vlugge antwoord, als ik de formule toepas kom ik uit op 2.6 %
wat ik ook in het antwoord van HE terugvind.
Bedankt vif !!

coco

"HE" <H...@domain.invalid> schreef in bericht
Bedankt HE

Als ik inderdaad de formule toepas die Vif me in de link meegaf kom ik uit
op 2.6 % om exact 5 op 10 te halen.

Groetjes,

Coco

houghi

coco wrote:
> [...]
> juiste is.
>
> Hoeveel is je kans om er 5/10 juist te hebben ???

50% Of je hebt het, of je hebt het niet. ;-)

houghi
--
The blue light suddenly flashed on my horrified face. What a disaster!
Oh, the humanity! I never thought it would happen to me. How terrifying