welke linux-distributie?

Suicide Blond

Ik gebruik(te) sinds enige tijd Red Hat. Mijn probleem is dat ik er
maar niet in slaag mijn USB-modem geïnstalleerd te krijgen en zo er
niet in slaag om te surfen via Linux (wat ik wel een ernstig probleem
vind!). Ik heb al tal van handleidingen en links gekregen, maar
altijd gaat er wel iets fout!! Gevolg: ik ben het zo beu dat ik deze
post doe met een welbepaalde vraag:
-Welke Linux distributie is er aan te raden voor een nieuwe gebruiker?
Is bij deze de drivers voor een USB-modem ingebouwd?

Sven Vermeulen

On 5 Apr 2003 01:20:51 -0800, Suicide Blond

<sean.c...@student.khleuven.be> wrote:
> -Welke Linux distributie is er aan te raden voor een nieuwe gebruiker?

Recente Mandrake, RedHat of SuSE...

> Is bij deze de drivers voor een USB-modem ingebouwd?

Meebie, meebie not... hangt af van de USB-modem :)

Sven Vermeulen

yalu

Leg eens uit wat je al geprobeerd hebt en of je foutmeldingen krijgt, etc.
etc.

--
Frank Van Damme | "Saying 8MB of RAM doesn't do as much anymore is
http://www. | like saying a gallon of water holds more than it

Suicide Blond

"yalu" <frank...@mail.com> wrote in message news:<pan.2003.04.05....@mail.com>...

> Leg eens uit wat je al geprobeerd hebt en of je foutmeldingen krijgt, etc.
> etc.

Ik heb al zoveel geprobeerd met allemaal instructies van Linux-kenners
met eigen drivers. Hierbij was er altijd halverwege een error. Den
ene keer kon hij het niet uitvoeren, den andere keer kon hij een
bestand niet vinden. Het steekt me zo tegen (van de ene handleiding
na de andere die niet werkt) dat ik gewoon nu zoek naar een versie met
een ingebouwde driver voor mijn modem (Alcatel SpeedTouch USB -
ADSL-modem). De laatste die ik gevolgd heb was van een Bernard ...
(een Franse naam).

Ik snap dus niet hoe het komt dat het niet mogelijk is om op een vrij
eenvoudige manier deze modems te installeren in Linux. Half Belgiė
(bij wijze van spreken) werkt met deze modem. Ik vrees dat het geen
valabel alternatief kan worden voor Windows als het de meest
essentiėle hardware niet ondersteunt. (Ik dacht eigenlijk dat het
eindelijk wel zo ver was.)

Ik zat dus te hopen (en hoop nog steeds) om deze ellende met een
andere distributie op te vangen.

PS Ik zit met Red Hat 8.0, wat dus vrij recent is (en wat volgens al
die handleidingen perfect ging). Ik hoop dus ook een distributie te
vinden om er eindelijk eens deftig mee te kunnen werken.

Nico

En dan zijn er nog mensen die menen dat linux windows kan vervangen op
de desktop !!
Sorry maar er is nog veel werk aan de winkel !

Nico

On 5 Apr 2003 07:10:33 -0800, sean.c...@student.khleuven.be

Sven Vermeulen

On Sat, 05 Apr 2003 19:25:05 +0200, Nico <nico.v...@easynet.be> wrote:
> En dan zijn er nog mensen die menen dat linux windows kan vervangen op
> de desktop !!

'k heb goesting om toe te bijten...

Gelieve het volgende niet persoonlijk te nemen, kheb weinig geslapen dus kan
het hard overkomen :)

Vervangen is een slecht woord. Linux kan zeker Windows evenaren op de
desktop. Je moet het echter wel in hetzelfde perspectief plaatsen, zoals
pre-installatie, master-CDs, full-kit-installs (aka Packard Bell e.d.).

Eenmaal we op individuele hardware beginnen, dan is het verkeerd om te denken
"Linux ondersteunt niet alle hardware die Windows ondersteunt, dus kan het
niet goed zijn". De keuze van hardware is inherent aan de bedoelingen van de
gebruiker. Dat sommige gebruikers onoordeelkundig de goedkoopste rommel kopen
en klagen als het niet werkt laat mij koud. Indien je hardware voor je pc
koopt, dan moet je weten wat je doet.

Ik zie een PC als een auto, en niet als een zandbak. Je gebruikt die, en als
er iets niet werkt (of niet naar behoren) breng je die naar de service-depot.
Indien je echter graag prutst, dan kan je gemakkelijk vanalles over je wagen
leren, en zelfs hulp invragen van andere hobbyisten. Je kan zelfs van je
hobby je werk maken.

Bij een zandbak bouwt iedereen zijn eigen kasteel. Je brengt daar alles
naartoe wat daarin past (tot aan rommel die je de straat ervoor opgepikt
hebt) en probeert iets te creëren waar je trots op kan zijn. Maar een
zandbak is vergankelijk, en leert je maar weinig. Creativiteit viert hoogtij,
maar verder dan dat gaat het niet. En als je kasteel instort loop je naar de
juffrouw met de schone borsten in de hoop dat ze je troost.

Sven Vermeulen

mark vdb

"Sven Vermeulen" <svenPUNTJ...@rug.ac.be> wrote in message

> 'k heb goesting om toe te bijten...

en dat voor iemand die dinsdag nog iedereen probeerde te overtuigen van het
nut van windows XP :-)

> Gelieve het volgende niet persoonlijk te nemen, kheb weinig geslapen dus
kan
> het hard overkomen :)

laat u maar eens goed gaan dat kan opluchten

<knip>

>En als je kasteel instort loop je naar de juffrouw met de schone borsten in
de hoop dat ze je troost.

en als je auto in panne valt mag je dan ook naar de juf met knappe borsten
en is dat in de prijs inbegrepen? Ik denk dat ik toch eens een betere
hanboek over linux moet kopen want in O' Reilly staat er nooit iets over
vrouwen met knappe borsten.

die knappe borsten komt die inspiratie van die post over hoe erotische
foto's te downloaden via wget?

Herman Bruyninckx

On 5 Apr 2003, Suicide Blond wrote:

[...]

> [...]

> valabel alternatief kan worden voor Windows als het de meest

> essentiële hardware niet ondersteunt. (Ik dacht eigenlijk dat het

Jij hebt wel een erg egocentrisch begrip van "meest essentiele
hardware" :-) Je moet Linux niet verwijten dat bepaalde hardware
leveranciers geen volledige specificaties voor hun materiaal willen
bekendmaken... (En ook op de Windows nieuwsgroep kom je regelmatig
gelijkaardige posts tegen: dat device werkte bij mij onder 98 maar
niet meer onder 2K, of iets dergelijks.)
Blijkbaar is die modem zo'n gevalletje, waarbij Alcatel enkel binaire
drivers vrijgeeft, voor bepaalde kernels.

> Ik zat dus te hopen (en hoop nog steeds) om deze ellende met een
> andere distributie op te vangen.

Vergeet dat maar... Distributies verschillen van elkaar in hun
installatie- en configuratie-tools, maar erg weinig tot niet in de
ondersteunde hardware. Je kan je opgekropte frustratie beter uiten
door Alcatel duidelijk te maken dat je met hun manier van werken niet
opgezet bent dan door de Linux-gebruikers te komen uitkafferen dat die
modem niet werkt :-)

Herman
--
K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480

david

"Suicide Blond" <sean.c...@student.khleuven.be> schreef in bericht

probeer suse 8.0 of 8.1 met als handleiding
http://www.vosberg.be/doc/network/alcatelusb.shtml

je volgt die, rebooten en je kan surfen en mailen.

david

Nicolas Barbier

Nico wrote:

> En dan zijn er nog mensen die menen dat linux windows kan vervangen op
> de desktop !!
> Sorry maar er is nog veel werk aan de winkel !

http://www.houghi.org/quote/

Misschien moeten sommigen eerst leren quoten voor ze zich aan het grote,
gevaarlijke USENET wagen? Ik dacht nochtans dat Agent bekend stond om goede
quote-manieren aan te moedigen en dat het niet werd gebruikt door beginners?

[ snip verkeerde quote ]

--
Nicolas Barbier

AnneTanne

Nico wrote:

> En dan zijn er nog mensen die menen dat linux windows kan vervangen op
> de desktop !!
> Sorry maar er is nog veel werk aan de winkel !

OK, dan even mijn ervaringen van de afgelopen drie maanden in het algemeen
en de afgelopen week in het bijzonder.
Drie maand geleden heb ik Linux (SuSE 8.1) geïnstalleerd in dual boot met
WinXP. Ik durf mijzelf zeker geen kenner van computers noemen, en ik moet
eerlijkheidshalve toegeven dat ik in de eerste twee maanden toch wel
regelmatig gevloekt heb omdat ik ergens niet onmiddelijk uitkwam. Ik
realiseerde me tegelijkertijd wel, dat ik Windows ook niet binnen twee
maand volledig onder de knie had.

En dan zo'n 14 dagen geleden. Ik ging bootte voor het eerst sinds lang nog
eens in Windows, wilde PartitionMagic opstarten om te kijken of ik nog wat
extra ruimte voor Linux kon vrijmaken... en daarmee begon een dag van
gesukkel. Door die handeling bleek de hele partitietabel om zeep (ik blijk
niet de enige die dat meemaakte), en na een heleboel gesukkel - en allicht
een aantal domme dingen - was het tenslotte noodzakelijk dat ik zowel WinXP
als SuSE Linux 8.1 terug instaleerde.

Mooi. Ik startte met de installatie van WinXP en na dik drie kwartier had
ik een kale windows omgeving. Vervolgens nog een hele avond nodig gehad om
allerhande applicaties die mijn man gebruikt bij mekaar te zoeken en te
installeren. En telkens opnieuw tot de ontdekking komen van: 'Oh ja, de
driver van de grafische kaart nog ergens vandaan halen....' 'Oei, en de
scannerdriver heb ik ook nog niet...' enz...

Vervolgens SuSE... Op een klein uur was het hele OS 'up and going' en
geupgrade naar KDE 3.1... (Waarbij je dan bovendien nog moet bedenken dat
de standaardPC die ik heb helemaal op Windows geconfigureerd is).

Ik denk dat wij, Linuxnewbies, te snel vergeten dat de velen onder ons onze
computer kochten met Windows volledig geïnstalleerd en geconfigureerd, en
dat we nog alleen hier en daar een kleine wijziging aan de instelling
moesten aanbrengen... en dat is inderdaad 'iets' gebruiksvriendelijker dan
wanneer je nog met je installatieCDtjes in je handen staat. Als je
daarentegen een volledige configuratie zou kunnen kopen, waarbij alle
hardware onderdelen op Linux zijn afgestemd (zoals die meestal ook op Win
zijn afgestemd), en waarop reeds een Linux distro was geïnstalleerd en
enigszins 'getuned'... dan zou je, als gewone end-user, net zoals met Win,
dadelijk aan het werk zijn.

Ik zal in elk geval alleen maar eens hard lachen als de installatie van
(SuSE) Linux gebruiksonvriendelijk wordt genoemd. De problemen die ik de
afgelopen weken heb gehad hebben mij helemaal overtuigd om voortaan Linux
te blijven gebruiken. (Waarom dan die dual boot? Tja, mijn man is nog
niet overtuigd....:-( maar dat zal wellicht nu niet meer zo lang duren... )

--
'n Kruidige groet,
Anne

<url:http://users.pandora.be/annetanne>

Frederik Vos

Nico wrote:

> En dan zijn er nog mensen die menen dat linux windows kan vervangen op
> de desktop !!
> Sorry maar er is nog veel werk aan de winkel !
>
> Nico

1) Ik kan je er in ieder geval op wijzen dat het in Suse 8.1 vrijwel (op 1
kleine aanpassing na) out of the box werkt
2) Een usb modem essentiele hardware noemen vind ik wel een grote giller:
ja: omdat ze zo ongelofelijk gedumpt zijn op de markt (lage prijzen etc)
wordt deze veel gebruikt. Als je echter kiest voor kwaliteit ga je
natuurlijk nooit een usb modem gebruiken ...

--
m vr gr
Frederik Vos

Antoon Pardon

In artikel <b0a55a3b.03040...@posting.google.com> schreef Suicide Blond:

> [...]
> valabel alternatief kan worden voor Windows als het de meest
> essentiėle hardware niet ondersteunt. (Ik dacht eigenlijk dat het

Een kleine opemerking.

Het is niet linux die de hardware moet ondersteunen. Het is trouwens
ook niet windows dat de hardware ondersteunt. Het is de fabrikant
van de hardware die het O.S. moet ondersteunen.

Als je apparatuur koopt dan is de kans groot dat er een CD-ROM
bij zit met stuurprogrammatuur. Dit duid er dus op dat het
niet windows is dat de apparatuur ondersteunt, maar dat het
de fabrikant is die voor de ondersteuning op windows zorgt.

Dat die zelfde fabrikant dan niet voor ondersteuning op Linux
zorgt is dus in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van
die fabrikant en niet van Linux.

Ik begrijp best dat je gefrustreerd bent door de huidige
situatie, maar ik denk dat het ondanks die frustraties
belangrijk is om de verantwoordelijkheid bij de juiste
mensen te leggen.

--
Antoon Pardon

yalu

On Tue, 15 Apr 2003 09:13:26 +0000, Antoon Pardon wrote:

> [...]
>
> Dat die zelfde fabrikant dan niet voor ondersteuning op Linux
> zorgt is dus in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van

Mooie redenering. Moet diezelfde fabrikant ook drivers maken voor *bsd,
beos, atheos, os/2, Solaris, en verder elk mogelijk besturingssysteem dat
draait op hardware waar je een usb controller gaat aanhangen?

Wat mij betreft moet dat niet hoor, in tegendeel. Voor mij moet de
fabrikant van mijn door het dri project ondersteunde videokaart zijn geld
niet verspillen aan windowsdrivers... als Microsoft die drivers allemaal
zelf zou moeten schrijven zou er na weinig tijd amper nog iets van goeie
hardwaredrivers voor Windows te krijgen zijn.

Antoon Pardon

In artikel <pan.2003.04.15...@mail.com> schreef yalu:

> Mooie redenering. Moet diezelfde fabrikant ook drivers maken voor *bsd,
> beos, atheos, os/2, Solaris, en verder elk mogelijk besturingssysteem dat
> draait op hardware waar je een usb controller gaat aanhangen?

Als hij de intentie heeft dat zijn apparatuur onder die bestur-
ingssystemen draait, dan wel.

Je kan de vraag natuurlijk ook omdraaien en je afvragen waarom
Linux, bsd, atheos, os/2, Solaris enz zouden moeten zorgen voor
de drivers van alle mogelijke apparatuur die er op die machines
kan aangesloten worden. Dat lijkt me namelijk een heel wat
grotere opgave.

> [...]
> zelf zou moeten schrijven zou er na weinig tijd amper nog iets van goeie
> hardwaredrivers voor Windows te krijgen zijn.

Maar dat schijnt meer te maken te hebben met enige afkeer voor
Windows dan met een logische manier van verantwoordelijkheden
vast te leggen.

--
Antoon Pardon

yalu

On Tue, 15 Apr 2003 13:19:26 +0000, Antoon Pardon wrote:

> Als hij de intentie heeft dat zijn apparatuur onder die bestur-
> ingssystemen draait, dan wel.

En hier komt de aap uit de mouw: de makelaar beslist op welk platform zijn
apparatuur draait en op welke niet. Vind je dat die keuze aan hem is?
Alcatel heeft de i386 niet uitgevonden, of de via chip op mijn mobo, dus vind
ik niet dat ze wat in de pap te brokken hebben over het spul waar de modem
op draait.

> [...]
> de drivers van alle mogelijke apparatuur die er op die machines
> kan aangesloten worden. Dat lijkt me namelijk een heel wat

Nee, een besturingssysteem kan dan ook onmogelijk alle hardware
ondersteunen. Linux heeft dan nog een aantal firma's die binaire drivers
maken, maar draai eens netbsd. Die moeten alles zelf schrijven. Maar het
zou alleszins een eerlijker systeem zijn: nu worden de platforms met het
grootste aantal gebruikers (Windows 9x en NT, MacOS, Linux) bevoordeeld.

> Maar dat schijnt meer te maken te hebben met enige afkeer voor
> Windows dan met een logische manier van verantwoordelijkheden
> vast te leggen.

Wat heeft het feit dat ik als Linuxgebruiker die cdrom windowsdrivers
weggegooid geld vind te maken met verantwoordelijkheden?

sVennieboy

On 15 Apr 2003 09:13:26 GMT, Antoon Pardon <apa...@forel.vub.ac.be> wrote:
> [...]
> ook niet windows dat de hardware ondersteunt. Het is de fabrikant
> van de hardware die het O.S. moet ondersteunen.

Mij lijkt het een goede oplossing dat de fabrikant de meest gangbare
OSsen waar zijn product op draait ondersteunt met klaargemaakte drivers
(of instructies waarmee je gemakkelijk zelf de drivers kan bouwen) en de
specificaties van zijn product vrijgeeft, zodat op (relatief) weinig
gebruikte OSsen de drivers door de community kunnen ontwikkeld worden.

Of waarom niet ineens een product ontwikkelen dat aan bepaalde
standaarden voldoet (en dus met een generische driver optimaal werkt)?
Ik besef ook dat dit niet optimaal te doen is, maar dan kan je OS toch
al gemakkelijk (door de ingebakken generische drivers) je product een
ondersteuning geven. Als je product de standaarden uitbreidt, kan een
specifieke driver zorgen voor optimaler gebruik van de hardware.

Just my .02EUR,
Sven

Dieter Verhelst

On 5 Apr 2003 01:20:51 -0800
sean.c...@student.khleuven.be (Suicide Blond) wrote:

Dag Sean

geen gezever en zo
ge installeert ne recente Mandrake, en hups, die heeft da allemaal ingebouwd. Je moet enkel je 'mgmt.o' in de directory '/usr/share/speedtouch/' zetten, en daan zzit je op internet (wel in de installatie het juiste kiezen.)

Greets
DieTerkE

Corné Beerse

Antoon Pardon wrote:

> Een kleine opemerking.
>
> Het is niet linux die de hardware moet ondersteunen. Het is trouwens
> ook niet windows dat de hardware ondersteunt. Het is de fabrikant
> van de hardware die het O.S. moet ondersteunen.

De zaak met Johny-DVD-DeCCS bewijst dat het de fabrikanten zijn die
zelfs alle controle over de drivers willen houden!

> [...]
> situatie, maar ik denk dat het ondanks die frustraties
> belangrijk is om de verantwoordelijkheid bij de juiste

Naar mijn idee is het aan de fabrikant of ze zelf iets ondersteunen of
dat ze het goed documenteren zodat anderen de drivers kunnen maken. Mijn
voorkeur gaat uit naar het laatste of een combinatie.

CBee

Antoon Pardon

> En hier komt de aap uit de mouw: de makelaar beslist op welk platform zijn
> apparatuur draait en op welke niet. Vind je dat die keuze aan hem is?

Ja, het is zijn produkt, hij beslist welke ondersteuning hij
daarvoor wil geven. Er is natuurlijk niets dat je tegenhoudt om
die apparatuur te gebruiken op een manier die niet door de produ-
cent voorzien was. Maar dat is dan je eigen verantwoordelijkheid
en als er dan problemen zijn dan moet je daar niet over klagen en
zeker niet de verantwoordelijkheid bij het O.S. leggen.

> Alcatel heeft de i386 niet uitgevonden, of de via chip op mijn mobo, dus vind
> ik niet dat ze wat in de pap te brokken hebben over het spul waar de modem
> op draait.

Er van uitgaande dat het om een alcatel produkt gaat is het hun
keuze om te bepalen tot hoever hun ondersteuning gaat. Voor de
rest zie vorige paragraaf.

> [...]
> zou alleszins een eerlijker systeem zijn: nu worden de platforms met het
> grootste aantal gebruikers (Windows 9x en NT, MacOS, Linux) bevoordeeld.

En anders niet? Het zou in elk geval een onwerkbaar systeem zijn,
want je kan fabrikanten voor apparatuur niet verbieden om voor de
drivers van een bepaald O.S. te zorgen.

> Wat heeft het feit dat ik als Linuxgebruiker die cdrom windowsdrivers
> weggegooid geld vind te maken met verantwoordelijkheden?

Dat jij iets niet gebruikt, heeft niets te maken met wiens ver-
antwoordelijkheid het is om voor iets te zorgen.

Stel dat je in een autowinkel iets koopt om op je auto te mon-
teren. Dan is er een redelijke kans dat je een aantal tussen-
stukjes meegeleverd krijgt waarvan je er maar een beperkt aantal
moet gebruiken afhankelijk van het merk van je wagen. Dat jij als
rijder met een opel het weggegooid geld vind dat ook de tussen-
stukjes voor een fiat er bij zitten, verandert niets aan het feit
dat het de fabrikant van het montagestuk is die voor de tussen-
stukjes moet zorgen en niet de fabrikant van de auto.

Ik beschouw de stuurprogrammatuur als het tussenstuk tussen de
apparatuur en de computer.

--
Antoon Pardon